مهاجرت تحصیلی به انگلیس: گام‌های کلیدی و تجربیات موفق

در این مقاله شرایط اخذ ویزا و مهاجرت تحصیلی به انگلیس به همراه مواردی مانند هزینه‌ها، نحوه پذیرش، دد

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1399 - 10 - 02
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

در این مقاله شرایط مهاجرت تحصیلی به انگلیس به همراه مواردی مانند هزینه‌ها، نحوه پذیرش، ددلاین، زمان ثبت‌نام، شرط معدل، مدارک، شرط سنی، تحصیل در مقطع کارشناسی، ارشد و ... به صورت کامل برای شما شرح داده‌خواهدشد. تنها در صورت آشنایی کامل با مراحل، شرایط و قوانین تحصیل در انگلستان، می‌توانید مسیر راحتی را برای اخذ ویزا طی کنید. در غیر این صورت ممکن است مدت زمان بسیار طولانی را صرف این کار کنید و عملا زمان را از دست خواهید داد. بیشتر مراکز آموزشی در انگلستان به صورت مدرسه، کالج و دانشگاه دارای شرط سنی هستند و نباید به هیچ عنوان وقت را هدر داد.

در این راستا تیم اسکورایز با ارائه مشاوره تخصصی، مسیر را برای شما هموارتر خواهد کرد. همچنین با پیشنهاد بهترین دانشگاه یا مرکز آموزشی، موجب می‌شود که شما انتخاب بهتری برای تحصیل در این کشور داشته باشید. این پیشنهاد با توجه به شرایط شما و شرایط موسسات معتبر در انگلستان به شما داده می‌شود. از این رو بهتر است در این مسیر از مشاوره تخصصی حتما بهره ببرید.

تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های کشورهای اروپایی یک رویا برای اغلب افراد محسوب می‌شود. بالا بودن سطح آموزش و خدمات رفاهی شرایط را برای پیشرفت و موفقیت در آینده فراهم می‌کند. هر کشوری دارای نظام آموزشی متفاوتی است که بر اساس آن می‌توان دانشگاه مورد نظر را انتخاب کرد. با توجه به رشته تحصیلی، مقطع مورد نظر می‌توان مرکز آموزشی مورد نظر را برای اخذ ویزا انتخاب کرد. شرایط در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است و به همین دلیل در ادامه به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

شرایط مهاجرت تحصیلی به انگلیس چیست؟

انگلستان یکی از کشورهایی است که همواره دانشجویان بین‌المللی بسیار زیادی را از سراسر دنیا پذیرش می‌کند. همانطور که می‌دانید برترین دانشگاه‌های دنیا در این کشور قرار دارند و هر ساله تعداد زیادی دانشجو در این مراکز آموزشی اپلای می‌شوند. به جرأت می‌توان گفت که انگلستان بعد از کشور آمریکا به عنوان دومین مقصد برای مهاجرت تحصیلی در دنیا است. سرمایه‌گذاری روی آموزش و خدمات رفاهی یکی از دلایل این حجم از استقبال دانشجویان می‌باشد.

در شهرهای مختلف این کشور دانشگاه‌های مطرحی وجود دارند. به عنوان مثال دانشگاه کمبریج و آکسفورد از مشهورترین مراکز علمی آموزشی این کشور هستند. البته با توجه به کیفیت بالای آموزش در این مراکز، طبیعتا ورود در آن‌ها نیز سخت است. شرایط پذیرش در هر کدام از مراکز علمی و آموزشی ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. به همین علت با توجه به شرایط، مقررات، ضوابط و قوانین هر دانشگاه، ممکن است فرایند اخذ ویزای دانش‌آموزی متفاوت باشد.

  • اخذ ویزای مشروط یا کاندیشنال: گاهی مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آماده نیستند و شما به این شرط در دانشگاه مورد نظر پذیرش می‌شوید که مدارک خود را تا مدت زمام مقرر ارائه دهید.
  • اخذ ویزای بدون شرط یا آنکاندیشنال: در این نوع مهاجرت تحصیلی به انگلیس، مدارک شما کامل است و شما ممکن است تنها چند مدرک جزئی را ارائه نداده باشید.
  • اخذ ویزای رد شده یا ناموفق: در این صورت درخواست شما برای اخذ، رد می‌شود و درواقع با درخواست شما از طرف دانشگاه موافقت نمی‌شود.

هزینه مهاجرت تحصیلی به انگلیس

مهاجرت تحصیلی به انگلیس از مراحل ابتدایی تا زمان موافقت با درخواست و اخذ ویزا، دارای هزینه‌های مختلفی است. در هنگام ارائه ویزای تحصیلی انگلیس، شما باید برگه تمکن مالی ارائه دهید تا مشخص شود که می‌توانید هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور را تامین کنید. همچنین باید مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت کنید. علاوه بر این موارد، باید هزینه خرید بلیط برای سفر کشور انگلیس و ... را نیز در نظر بگیرید. به طور کلی اگر قصد مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور را دارید، باید از تمکن مالی مناسبی برخوردار باشید.

هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس

به طور معمول دانشجویانی که شهروند انگلیس یا اروپا هستند، باید سالانه در حدود 9250 پوند انگلیس یعنی در حدود 13 هزار دلار، برای تحصیل پرداخت کنند! این مبلغ تنها به منظور شهریه دانشگاه است و هزینه‌های دیگر در آن محاسبه نشده‌است. میزان شهریه برای دانشجویان بین‌المللی طبیعتا بیشتر است. هزینه تحصیل برای این افراد از 10 تا 38 هزار پوند متغیر است. عواملی مانند نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی می‌توانند در تعیین هزینه دخیل باشند. این مبلغ برای دانشجویانی که در حال تحصیل در رشته‌هایی مانند پزشکی هستند، نیز ممکن است بیشتر شود!

رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی، شهریه کمتری در مقایسه با سایر رشته‌ها دارند. باید به این نکته توجه کنید که هزینه زندگی در شهرهای مختلف انگلستان نیز با هم متفاوت است. مثلا لندن یکی از گران‌ترین شهرهای این کشور است و طبیعتا هزینه تحصیل و زندگی در آن نیز از دیگر شهرها بیشتر است.

در هنگام انتخاب دانشگاه و ارسال درخواست باید به مکان آن، میزان شهریه و ... نیز دقت کنید. هزینه مهاجرت به کشورهای پیشرفته‌ای مانند انگلیس بالا است. البته دانشگاه‌های این کشور نیز مراحل دشواری را برای اخذ ویزای تحصیلی دارند. به این معنی که کسانی که دوره دبستان و دبیرستان را در این کشور گذرانده‌اند شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه‌های معتبر دارند.

تمکن مالی مهاجرت تحصیلی به انگلیس

دریافت ویزای تحصیلی برای انگلیس به تمکن مالی قابل توجهی نیاز دارد. مقدار دقیق مالی مورد نیاز بستگی به نوع دوره تحصیلی، مدت زمان تحصیل و محل تحصیل دارد. دولت انگلیس به عنوان یک شرایط اساسی برای صدور ویزای تحصیلی، معیارهای مشخصی برای تمکن مالی تعیین کرده است. در سال 2023، میزان تمکن مالی مورد نیاز برای دانشجویان بین‌المللی در انگلیس به شرح زیر بود:

  • هزینه‌های دوره تحصیلی: باید قادر به پرداخت هزینه‌های دوره تحصیلی (شامل شهریه و سایر هزینه‌های مرتبط) باشید. مقدار این هزینه‌ها بستگی به دوره، دانشگاه و محل تحصیل دارد. برای اطلاع از هزینه‌های دوره‌های مختلف، به وب‌سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید.
  • هزینه‌های معیشت: باید میزانی پول برای هزینه‌های معیشت در انگلیس داشته باشید. این مقدار متغیر است و به شهر و نوع زندگی شما در انگلیس بستگی دارد. بر اساس معیارهای دولت انگلیس، برای شهر لندن به عنوان مثال، مقداری حداقل تعیین شده است که شما باید برای هزینه‌های معیشت داشته باشید.
  • اطمینان از منابع مالی: شما باید توانایی ارائه اطلاعات و مدارکی را داشته باشید که نشان دهند منابع مالی شما برای تحصیل در انگلیس معتبر و قابل تأیید هستند. این می‌تواند شامل حساب بانکی با موجودی کافی، اسناد تضمین مالی از والدین یا اسپانسرها و سایر مدارک مرتبط با منابع مالی شما باشد.

چگونه از دانشگاه‌های انگلیس پذیرش بگیریم؟

به منظور مهاجرت تحصیلی به انگلیس و پذیرش از دانشگاه‌های این کشور ابتدا باید با توجه به شرایط خود و دانشگاه، مرکز آموزشی مورد نظر را انتخاب کرد. در صورت دریافت مشاوره مهاجرت تحصیلی می‌توانید از دانشگاه‌های توصیه شده توسط مشاوران نیز استفاده کنید. به منظور ارسال درخواست باید فرم آن ابتدا تکمیل شود. در این رابط باید بیانیه شخصی، فرم درخواست و نامه‌ها مرجع از طریق سایت دانشگاه مورد نظر ارسال شود. باید به این نکته توجه کنید که سطح دانش زبان انگلیسی شما باید در سطح مناسبی باشد.

ددلاین دانشگاه های انگلیس

در این مورد باید قبل از اقدام به ارسال درخواست تمامی مدارک هویتی و تحصیلی خود را تکمیل کنید. سپس برای اخذ پذیرش اقدام کنید. در این صورت شانس بیشتری برای مهاجرت تحصیلی به انگلیس خواهیدداشت. همچنین بهتر است یک لیست از دانشگاه‌های معتبر انگلستان تهیه کنید و با توجه به شرایط هرکدام، به منظور اخذ پذیرش درخواست خود را ارائه دهید.

باید به این نکته توجه کنید که اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلیس با مراکز آموزشی دیگر کشورها مانند آمریکا متفاوت است. به منظور اخذ پذیرش شما باید ابتدا بیانیه شخصی تنظیم کنید و این بیانیه را برای 5 دانشگاه ارسال کنید. تمامی مراحل ارسال بیانیه کاملا به صورت اینترنتی و آنلاین انجام می‌شود. در صورت موافقت با آن باید نسبت به تکمیل مدارک اقدام شود. بهتر است قبل از انتخاب دانشگاه، از طریق سایت QS نسبت به معتبر بودن مرکز آموزشی مورد نظر، اطمینان حاصل کنید. دانشگاه‌های منچستر، کینگستون، امپریال کالج لندن، آکسفورد و بریستول جزو معتبرترین مراکز آموزشی در این کشور هستند.

شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به انگلیس

به منظور مهاجرت تحصیلی به انگلیس نیز شرایط سنی را باید در نظر گرفت. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هر مقطع تحصیلی دارای شرط سنی مخصوص به خود است؛ اما به طور کلی حداقل میزان سن برای ورود به دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی 18 سال است. خوشبختانه برای ورود به دانشگاه در کشور انگلستان، حداکثر سن مشخص نشده‌است. از این رو در فرآیند اخذ ارائه ویزا، افراد در این رابطه کمتر دچار مشکل می‌شوند. شرایط دانشگاه‌های مختلف در این خصوص متفاوت است و اغلب افراد در رنج سنی 18 تا 35 سال شانس بیشتری برای موافقت با درخواست ویزا جهت دارند.

این موضوع به این معنا نیست که در صورت بالاتر بودن سن متقاضی، با درخواست وی موافقت نمی‌شود. شرایط شما، رشته تحصیلی و ... می‌توانند در این موضوع دخیل باشند. گاهی افراد در سنین حتی 50 سالگی نیز در رشته‌هایی مانند پزشکی تحصیل می‌کنند. خوشبختانه برای سن شروط عجیب در دانشگاه‌های انگلیس وجود ندارد. درواقع آنچه که برای این مراکز آموزشی اهمیت دارد، شرط سنی بالای 18 سال است. اما پیشنهاد می‌شود که در سنین 18 تا 35 سال برای تحصیل در این کشور اقدام کنید تا با شرایط راحت‌تری موفق به مهاجرت تحصیلی به انگلیس شوید. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت زیر 18 سال روی لینک کلیک نمایید.

ددلاین دانشگاه‌های انگلیس

ددلاین واژه‌ای است که اغلب به منظور زمان برگزاری آزمون یا موعد ثبت‌نام دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانشگاه‌های بسیار مشهوری در انگلیس قرار دارند که هر ساله تعداد زیادی دانشجو را می‌کنند؛ اما شرایط پذیرش در این کشور با سایر کشورهای اروپایی تا حدودی متفاوت است. تمامی دانشگاه‌های دنیا به منظور ارائه اخذ ویزای تحصیلی، مدارک و ریز نمرات را دریافت می‌کنند و سپس در نامه‌ای موافقت خود را با درخواست اعلام می‌کنند؛ اما در دانشگاه‌های انگلیس علاوه بر ارائه مدارک به صورت کامل، باید در یک آزمون ورودی نیز شرکت کرد.

آزمون ورودی به منظور مهاجرت تحصیلی به انگلیس نیز به صورت آنلاین برگزار می‌شود. دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس را دارند، باید در این آزمون شرکت کنند. از این رو موعد مقرری برای ثبت‌نام و ددلاین مشخص می‌شود. در این بخش تاریخ دقیق ددلاین آزمون در دانشگاه‌های مختلف را ذکر خواهیم کرد:

  • تاریخ ددلاین به منظور شرکت در آزمون UCAS دانشگاه آکسفورد در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی، 15 اکتبر است.
  • تاریخ ددلاین دانشجویان بین‌المللی انگلستان 30 ژوئن است.
  • تاریخ ددلاین دانشگاه‌های آکسفورد، کمبریج و ... 15 اکتبر می‌باشد.
  • تاریخ ددلاین آزمون UCAS رشته های غیرپزشکی 15 و 30 ژوئن است.
  • تاریخ ددلاین UCAS Extra جامانده‌ها 4 ژولای می‌باشد.

با توجه به تاریخ‌های دقیق ذکرشده بهتر است برنامه خود را بر اساس آن تنظیم کنید تا دچار مشکل نشوید. البته همانطور که در انتها ذکر شد برای افراد جامانده از ددلاین ورودی دانشگاه نیز یک تاریخ در نظر گرفته می‌شوند. در نتیجه می‌توانید در تاریخ 4 ژولای در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر شرکت کنید. به منظور اطلاع از تاریخ دقیق باید به سایت دانشگاه های انگلیس مراجعه کنید.

زمان ثبت‌نام دانشگاه‌های انگلیس

به دلیل وجود آزمون ورودی برای مهاجرت تحصیلی به انگلیس، باید به زمان ثبت‌نام و ددلاین دانشگاه مورد نظر توجه داشته باشید. در غیر این صورت زمان را دست خواهید داد و باید پروسه پذیرش و اخذ ویزا را با تاخیر بیشتری انجام دهید. در چنین مواردی باید شرط سنی و ... را نیز در نظر بگیرید. بنابراین بهتر است در هنگام انتخاب دانشگاه مورد نظر، کلیه مراحل را به دقت بررسی و طی کنید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های انگلیس در سه مرحله انجام می‌شود. به این هر کدام از این سه مرحله اینتیک (Intake) گفته می‌شود. به طور معمول این مراحل در پاییز، زمستان و بهار اجرا می‌شوند. همچنین شروع هر ترم با توجه به نوع رشته و دانشگاه ممکن است متفاوت باشد. یکی از محبوب‌ترین اینتیک‌ها، در فصل پاییز است؛ زیرا بیشتر دانشگاه‌ها نیز در این فصل پذیرش دارند. بیشتر دوره‌های تحصیلی نیز در پاییز ممکن است ارائه شوند. اسکالرشیپ‌های دوره نیز معمولا در این فضا ارائه می‌شوند. با توجه به این موارد اینتیک در این فصل نیز تا حدودی رقابتی می‌شود زیرا تقاضا برای آن زیاد است.

تحصیل در انگلستان کارشناسی ارشد

همانطور که گفته شد ددلاین برای رشته‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت هستند. به طور معمول ددلاین دانشگاه‌های انگلیس نیز حدودا 3 الی 4 ماه قبل از شروع دوره ها هستند. به منظور ثبت‌نام در دانشگاه نیز باید کلیه مدارک خود را آماده کنید. به عنوان مثال مدرک زبان آیلتس و تافل نیز باید با نمره بالا ارائه شوند. به همین دلیل مراحل ثبت‌نام در دانشگاه‌های این کشور تا حدودی دشوارتر از سایر کشورهای اروپایی است.

شرط معدل مهاجرت تحصیلی به انگلیس

به منظور تحصیل در دانشگاه‌های معتبر انگلیس باید کارنامه با معدل مناسب و خوب ارائه شود. در صورتی که شما در دانشگاه‌های ایران درس خوانده‌باشید، می توانید به صورت مستقیم وارد دانشگاه‌های انگلیس شوید! در این صورت باید معدل سال دوازدهم شما 16 به بالا باشد. وجود شرط معدل به این علت است که فردی که قرار است به دانشگاه وارد شود باید شایستگی و توانایی علمی خود را نشان دهد. البته شرط معدل با توجه به نوع رشته و مقطع تحصیلی ممکن است متفاوت باشد.

برای تحصیل در کالج حداقل معدل 12 در نظر گرفته‌شده‌است. شاید تصور کنید که اگر معدل شما کمتر از این عدد باشد، دیگر امکان تحصیل در مراکز آموزشی انگلستان را نخواهید داشت. این تصور اشتباه است و شرط معدل در مورد رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف با هم تفاوت دارد. در مقطع کارشناسی و ارشد حداقل معدل باید 14 و برای تحصیل در دکتری، باید 16 باشد. با توجه به موارد ذکر شده، معدل شما حتما نباید بالا باشد تا امکان تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس برای شما فراهم شود.

در صورتی که معدل شما کمتر از موارد ذکرشده است می‌توانید روی دیگر شرایط تمرکز بیشتری کنید تا شانس خود را افزایش دهید. به عنوان مثال ارائه روزمه‌های تحقیقاتی، پژوهش‌های علمی و نوشتن مقالات معتبر می‌تواند به شما در این رابطه کمک بیشتری کند.

مدت زمان صدور ویزای دانشجویی انگلیس

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی انگلیس ممکن است متفاوت باشد و بسته به شرایط هر فرد متغیر باشد. اما به طور کلی، معمولاً زمان صدور ویزای دانشجویی و تحصیلی انگلستان بین چند هفته تا چند ماه می‌تواند طول می‌کشد. برای مهاجرت تحصیلی به انگلیس، شما باید مدارک و اطلاعات لازم را جمع آوری کنید و آنها را به سفارت یا کنسولگری انگلستان در کشور خود ارائه دهید. این مدارک ممکن است شامل مدارک تحصیلی، اطلاعات مالی، پذیرش نامه از دانشگاه و سایر مدارک مربوطه باشد. بعد از ارسال مدارک، سفارت یا کنسولگری انگلستان آنها را بررسی خواهد کرد و در صورت تایید، ویزای دانشجویی و تحصیلی را صادر خواهد کرد. اما ممکن است در برخی موارد نیاز به مصاحبه در سفارت یا کنسولگری انگلستان باشد که می‌تواند زمان بیشتری را در بر بگیرد. بهتر است قبل از شروع فرآیند درخواست ویزا، با مشاورانی که در این زمینه تخصص و تجربه دارند مشورت کنید تا تخمین دقیق‌تری داشته باشید.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به انگلیس

اینفوگرافیک مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به انگلیس

تکمیل مدارک تاثیر زیادی در کوتاه‌تر شدن پروسه اخذ ویزای تحصیلی انگلستان دارد. از این رو بهتر است با دریافت مشاوره از تیم اسکورایز، کلیه مدارک مورد نیاز را قبل از اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی، تهیه کنید. در ادامه لیستی از مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای انگلستان در مقطع کارشناسی را ذکر خواهیم کرد:

  • ارائه انگیزه نامه جهت اخذ ویزا
  • کلیه مدارک تحصیلی مقطع قبلی مانند کارنامه و ریز نمرات
  • ارائه مدرک زبان با توجه به نوع درخواست دانشگاه (آیلتس و ...)
  • ارائه نتیجه آزمون ورودی ددلاین
  • ارائه رزومه تحصیلی
  • فیش واریزی برای پذیرش تحصیلی
  • مدارک هویتی مانند گذرنامه

برای متقاضیان مقطع تحصیلی تکمیلی نیز برای اخذ ویزا باید مدارک به شکل دیگری ارائه شود. در این بخش نیز به مدارک متقاضی تحصیلات تکمیلی برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلیس اشاره خواهیم کرد:

  • توصیه نامه
  • ارائه انگیزه‌نامه
  • تمامی مدارک تحصیلی و ریز نمرات
  • ارائه مقاله، پژوهش های علمی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی
  • نتایج آزمون GRE و SAT
  • ارائه رزومه تحصیلی
  • مدارک هویتی مانند پاسپورت
  • فیش واریزی اپلای

شرایط سنی دانشگاه آکسفورد

همانطور که می‌دانید دانشگاه آکسفورد انگلیس یکی از مطرح‌ترین مراکز آموزشی در انگلستان است که دارای رتبه جهانی می‌باشد. در نتیجه دانشجویان زیادی از سراسر دنیا هر ساله برای دریافت پذیرش آن رزومه ارسال می‌کنند. در نتیجه باید رزومه ارسالی به این دانشگاه بسیار قوی و سطح بالا باشد.

این موسسه آموزشی به منظور پذیرش دانشجو، شرط سنی تعیین کرده‌است. با توجه به مقطع و سن دانشجو، پذیرش اغلب از بین 18 تا 28 سال انجام می‌شود. بعد از تایید سن، در صورت دارا بودن سایر شرایط، امکان اخذ ویزای تحصیلی وجود خواهدداشت. باید به این نکته توجه کنید که ممکن است سایر دانشگاه‌های معتبر انگلیس این شرط سنی را نداشته‌باشند. در نتیجه می‌توانید از بین دانشگاه‌های مطرح، یک مورد را به دلخواه انتخاب کنید که با شرایط شما همخوانی داشته باشد.

شهریه دانشگاه انگلیس

 دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های انگلیس بسیار کوتاه و در حدود یک سال است. مخارج و هزینه تحصیل ارشد در زمان مهاجرت تحصیلی به انگلیس، ممکن است بیشتر شود. از این رو باید با توجه به نوع رشته و دانشگاه، میزان هزینه‌ها را محاسبه کرد.

 این دوره به دلیل کوتاه‌بودن هزینه چندانی از نظر مسکن، خورد و خوراک و ... برای دانشجو ندارد؛ اما به دلیل شهریه بالا، دانشجو باید از تمکن مالی مناسبی برخوردار باشد. به همین دلیل در زمان اخذ ویزای تحصیلی انگلیس، برگه تمکن مالی باید ارائه شود. تا سفارت انگلیس اطمینان داشته باشد که شخص می‌تواند هزینه‌های مربوط به زندگی و تحصیل خود را در مدت زمان حضور در دانشگاه، تامین کند.

متوسط شهریه سالیانه (در پوند استرلینگ)
مقطع تحصیلی
نوع دوره تحصیلی
10,000 - 38,000 پوند
کارشناسی
دوره‌های کارشناسی
11,000 - 40,000 پوند
ارشد
دوره‌های کارشناسی ارشد
12,000 - 45,000 پوند
دکترا
دوره‌های دکترا

رشته‌های تحصیلی در انگلستان

به منظور مهاجرت تحصیلی به انگلیس، باید با انواع رشته‌های دانشگاه‌های معتبر این کشور آشنا شوید. رشته‌های محبوبی مانند پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی را می‌توان در دانشگاه‌های معتبر انتخاب کرد. همچنین رشته‌های مربوط به هنر، کامپیوتر، حسابداری، مهندسی و ... جزو پرطرفدارترین هستند و هر ساله دانشجویان بسیار زیادی در این رشته‌ها پذیرفته می‌شوند. به دلیل وجود سیستم آموزشی در سطح و کیفیت بالا، امکان تحصیل در رشته‌های مختلف برای دانشجویان بین‌المللی فراهم شده‌است. در نتیجه می‌توان در همان رشته تحصیلی که در ایران داشته‌اید، در انگلیس نیز آن را ادامه دهید. می‌توانید با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر، از رشته‌های هر مرکز آموزشی مطلع شوید.

معرفی دانشگاه‌ها جهت مهاجرت تحصیلی به انگلیس

با توجه به مقطع تحصیلی و رشته مورد نظر، دانشگاه‌های بسیار زیادی در کشور انگلیس وجود دارند که می‌توانیم آنها را جهت مهاجرت تحصیلی انتخاب کنیم. در این بخش لیستی از دانشگاه‌های معتبر در مقاطع تحصیلی مختلف را ذکر خواهیم کرد:

  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه کمبریج
  • کالج دانشگاهی لندن
  • دانشگاه منچستر
  • دانشگاه امپریال لندن
  • دانشگاه ناتینگهام
  • دانشگاه ادینبرو
  • دانشگاه کینگز کالج لندن
  • دانشگاه برستول

مهاجرت تحصیلی به انگلیس از طریق تحصیل فرزند

از بین انبوه راه‌های مهاجرت، گزینه مهاجرت از طریق تحصیل فرزند یکی از مواردی است از سال‌های دور متقاضیان خاص خود را داشته است. مهاجرت به کشور انگلستان از طریق تحصیل فرزند شامل فرزند زیر ۱۸ سالی است که در یکی از مقاطع تحصیلی قبل از دانشگاه مشغول به تحصیل است. تحت این شرایط والدین قادر خواهند بود به‌عنوان سرپرست فرزند با طی مراحل خاص خود اقدام به مهاجرت به انگلیس از طریق تحصیل فرزند نمایند.

چرا که قانون مهاجرت در انگلستان برای پذیرش تحصیلی افراد زیر ۱۸ سال به‌عنوان محصل گزینه معرفی یک سرپرست را جزو شرایط مهم در این زمینه قلمداد نموده و فرزند بدون این گزینه قادر به اخذ پذیرش تحصیلی به انگلیس نیست. ویزای گاردین یا همان ویزای از طریق تحصیل فرزند شامل والدین واجد شرایط در این روش مهاجرتی خواهد شد.

لازم به ذکر است که والدین یا یکی از آنها برای همراهی فرزند باید از تمکن مالی کافی در این زمینه برخوردار باشد. چرا که هزینه‌های مربوط به تحصیل و زندگی در بریتانیا دارای مبلغ قابل‌توجهی است. ازآنجایی‌که این روش از مهاجرت دارای شرایط و چالش‌های خاصی است، حتماً دراین‌خصوص اطلاعات جامع و کاملی داشته باشید تا مهاجرت شما به انگلستان با کمترین چالش و دشواری با موفقیت همراه شود.

مهاجرت تحصیلی به انگلیس برای کودکان

از بین انبوه ویزاهای موقت انگلیسی یکی از این ویزاها به کودکان برای تحصیل در این کشور اختصاص دارد. تحصیل در مدارس با اعتبار بالا و امکانات آموزشی مناسب در سطح جهان باعث شده که بسیاری از والدین برای تحصیل فرزند خود کشور انگلستان را انتخاب نمایند. برای این منظور در گام نخست باید از یکی از مدارس دولتی یا خصوصی انگلستان نامه پذیرش تحصیلی برای فرزند شما صادر شده باشد. ویزای تحصیل انگلیس برای کودکان در این شرایط و باتوجه‌به این مسئله که فرزند هنوز به سن قانونی نرسیده است، با همراهی یک قیم امکان‌پذیر خواهد بود. برای دریافت این ویزا باید فرزند شما مدارک زیر را در دست داشته باشد:

  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر فرد
  • یک عکس گذرنامه‌ای
  • ارائه نامه تمکن مالی برای تحصیل فرزند
  • ارائه رضایت‌نامه والدین
  • پرداخت هزینه‌های درخواست ویزا

و... از جمله موارد مهم دراین‌خصوص خواهد بود.

بورسیه های تحصیلی انگلیس

انگلستان در شمار یکی از کشورهای گران قیمت از نظر تحصیلی برای دانشجویان بین المللی قرار دارد. اگر از شهریه‌های بالای دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور چشم پوشی کنیم، در صورتی که از تمکن و حمایت مالی لازم برخوردار نباشیم در پیدا کردن خوابگاه و اقامتگاه با مشکلاتی رو به رو می‌شویم. اما با وجود برخی شرایط، می‌توانیم این هزینه‌ها را کاهش بدهیم و حتی به صورت کاملاً رایگان در این کشور به تحصیل و زندگی بپردازیم. انواع کمک هزینه‌های تحصیلی بر اساس رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی و همین طور نیاز مالی دانشجو از طرف دانشگاه‌های انگلستان و حتی دولت این کشور برای دانشجویان دیگر کشورها در نظر گرفته شده است. این کمک هزینه‌ها یا بورسیه هستند یا فاندهای تحصیلی و جوایز مؤسسات خصوصی و دولتی برای دانشجویان ممتاز.

بورسیه تحصیلی Cambridge Gates

برنامه بورسیه گیتس کمبریج در اکتبر 2000 با کمک مالی 210 میلیون دلاری بنیاد بیل و ملیندا گیتس به دانشگاه کمبریج تأسیس شد. این بزرگترین کمک مالی به یک دانشگاه بریتانیا بوده است. میزان این بورسیه نیز تا 18000 پوند است. معدل متقاضی این بورسیه در مقطع ارشد و دکتری بر اساس GPA بایستی بالای 3.5 باشد. برای دریافت این کمک هزینه تحصیلی گیتس کمبریج، متقاضیان باید شواهدی از برتری علمی مثل ارائه مقاله یا فعالیت‌های مرتبط با رشته تحصیلی از خود نشان بدهند.

بورسیه تحصیلی بین المللی Chevening British

این بورسیه یکی از بزرگ‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در سراسر جهان است و این نکته که این بورسیه از طرف دولت انگلستان به دانشجویان تعلق می‌گیرد، اهمیت این بورسیه تحصیلی را بیشتر کرده است. بورسیه Chevening British به دانشجویان با استعدادی از دیگر کشورها اعطا می‌شود تا در بریتانیا تحصیل کنند. هزینه‌های زندگی، تحصیل، اقامت و حتی بلیط هواپیما برای ورود به این کشور به صورت کامل با این بورسیه پوشش داده می‌شوند. همین‌طور دانشجویان رشته های تحصیلی گوناگون در مقاطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا می‌توانند برای این بورسیه درخواست بدهند و از این نظر محدودیتی وجود ندارد. مقدار این بورسیه هر ساله تغییر می‌کند و دچار کاهش یا افزایش می‌ شود. در سال 2022 مقدار این بورسیه 18000 پوند بوده است.

بورسیه تحصیلی بین المللی Westminster

بورسیه تحصیلی Westminster یکی از بورسیه های معتبر و محبوب در بریتانیا است. این بورسیه توسط دانشگاه Westminster ارائه می شود و برای دانشجویان بین المللی کمک مالی جهت تحصیل در این دانشگاه را فراهم می کند. بورسیه تحصیلی Westminster شامل چندین نوع بورسیه است که به دانشجویان بر اساس عملکرد تحصیلی، استعداد و نیازهای مالی ارائه می شود. این بورسیه ها شامل بورسیه های تحصیلی جزوات، بورسیه های تحصیلی پسا دکترا و بورسیه های تحصیلی ورود به کالج هستند. بر اساس اطلاعات درج شده در سایت این دانشگاه، آخرین مهلت درخواست این کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان دوره کارشناسی، 7 جولای 2023 است. همین‌طور نکته مثبت این بورسیه، این است که تنها دانشجویان کشورهای در حال توسعه می‌توانند برای دریافت آن درخواست بدهند. به این ترتیب شانس دریافت این کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان کشورهای خاورمیانه افزایش پیدا خواهد کرد.

زبان انگلیسی برای مهاجرت تحصیلی

آمادگی در زبان انگلیسی برای تحصیل در انگلیس بسیار مهم است، زیرا بیشتر دوره‌های تحصیلی در انگلیس به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. برای پذیرش در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلی انگلیسی، دانشجوهای بین‌المللی باید مهارت‌های زبانی خود را اثبات کنند. دو مورد اصلی برای آمادگی زبان انگلیسی به منظور تحصیل در انگلیس عبارتند از:

  1. گواهینامه زبان مورد تایید: بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلی در انگلیس گواهینامه‌های زبان معتبری مانند IELTS (سیستم آزمون زبان انگلیسی بین‌المللی) و TOEFL (آزمون زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی) را برای اثبات مهارت‌های زبانی مورد قبول می‌پذیرند. شما باید نمره مورد نیاز را برای دوره تحصیلی خود کسب کنید. میزان نمره مورد نیاز بستگی به دانشگاه و دوره دارد.
  2. آزمون زبان انگلیسی دانشگاه: بعضی از دانشگاه‌ها به جای گواهینامه‌های IELTS و TOEFL، آزمون‌های زبان انگلیسی خود را ارائه می‌دهند. این آزمون‌ها ممکن است بر اساس نیازهای دانشگاه خاصی باشند.

به علاوه، برخی دانشگاه‌ها ممکن است برنامه‌های آموزشی زبان انگلیسی پیش‌تر تا دوره تحصیلی اصلی ارائه دهند تا دانشجوها فرصت آمادگی زبانی داشته باشند.

همچنین، مهارت‌های زبانی خود را به طور مستمر تقویت کنید. گوش دادن به موسیقی انگلیسی، تماشای فیلم‌ها و مستندات انگلیسی، و مکالمه با دیگر افراد به عنوان راه‌های مفیدی برای بهبود مهارت‌های زبانی شما در مسیر تحصیل در انگلیس می‌توانند مفید باشند.

سخن پایانی

مهاجرت تحصیلی به انگلیس می‌تواند یک تجربه بسیار جذاب و پرمعنا باشد. این فرصت به شما امکان می‌دهد که در یک محیط آموزشی برجسته شرکت کنید، فرهنگ جدیدی را تجربه کنید و مهارت‌هایی جدید یاد بگیرید. انگلیس با دارا بودن دانشگاه‌های برتر جهان و محیط دوستانه به دانشجویان بین‌المللی، یکی از مقصدهای محبوب برای تحصیل‌کارهای خارجی است.

هرچند ممکن است مراحل مهاجرت تحصیلی مخصوصاً از نظر مالی و اداری چالش‌هایی داشته باشد، اما با تعهد، برنامه‌ریزی دقیق و پشتوانه‌های لازم، می‌توانید به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کنید.

سفر به انگلیس بهترین فرصت‌ها را برای شما به ارمغان می‌آورد. این تجربه به شما فرصت می‌دهد تا به عنوان یک شهروند جهانی به دنیا نگاه کنید، دوستی‌های بین‌المللی بسازید و از تنوع فرهنگی بهره‌برداری کنید. همچنین، انگلیس به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز جهانی در زمینه‌های مختلفی از جمله تکنولوژی، علوم پزشکی، هنر، و کسب و کار شناخته می‌شود.

به همین دلیل، مهاجرت تحصیلی به انگلیس می‌تواند یک گام مهم برای شکل‌دهی به آینده‌ی شغف‌انگیز و پر انگیزه‌ای باشد. در این مسیر، به یاد داشته باشید که باید با یادگیری و تلاش مداوم، به دستاوردهای بزرگی دست یابید. موفقیت شما در تحصیل در انگلیس به عنوان یک مهاجر تحصیلی تا حد زیادی به تصمیم، تعهد، و تلاش شما بستگی دارد. این تجربه می‌تواند اولین گام موفقیت‌های زندگی شما در دنیای جهانی باشد. بهترین شانس‌ها را به دست آورید و در پیشرفت شغف‌هایتان پیش بروید.

سوالات متداول

مهاجرت تحصیلی به انگلیس برای دانشجوهای بین‌المللی می‌تواند مسائل مختلفی را به دنبال داشته باشد. در ادامه، به برخی از سوالات متداول در مورد مهاجرت تحصیلی به انگلیس پاسخ می‌دهیم:

چگونه می‌توانم یک ویزای تحصیلی برای انگلیس دریافت کنم؟

برای دریافت ویزای تحصیلی برای انگلیس، شما باید به یک دوره تحصیلی در یک دانشگاه انگلیسی پذیرفته شوید و برخی مستندات و شرایط مالی را ارائه دهید. پس از پذیرش، می‌توانید اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کنید.

هزینه مهاجرت تحصیلی به انگلیس چقدر است؟

هزینه‌ها بستگی به نوع دوره تحصیلی، مکان دانشگاه، و میزان زندگی در انگلیس دارد. شما باید هزینه‌های شهریه، معیشت، اقامت، و دیگر هزینه‌ها را در نظر بگیرید.

آیا من می‌توانم به تخفیف‌های تحصیلی در انگلیس دست یابم؟

بله، بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در انگلیس تخفیف‌های تحصیلی به دانشجوهای بین‌المللی ارائه می‌دهند. برای اطلاعات دقیقتر در مورد تخفیف‌های تحصیلی، به وب‌سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید.

چقدر زمان می‌برد تا ویزای تحصیلی من صادر شود؟

زمان پردازش ویزای تحصیلی ممکن است متغیر باشد، اما معمولاً چند ماه طول می‌کشد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود با زمان کافی قبل از شروع دوره تحصیلی خود اقدام به اخذ ویزا کنید.

آیا من باید زبان انگلیسی را بلد باشم؟

بله، بیشتر دانشگاه‌ها در انگلیس برای پذیرش دانشجوهای بین‌المللی می‌خواهند که داوطلبان دارای مهارت‌های کافی در زبان انگلیسی باشند. شما ممکن است نیاز به گواهینامه‌هایی مانند IELTS یا TOEFL داشته باشید.

چگونه می‌توانم اقامت پس از تحصیل در انگلیس را تمدید کنم؟

برای اقامت پس از تحصیل، معمولاً باید دوره دیگری از تحصیل را شروع کنید یا به یک ویزای کاری یا کارآموزی درخواست دهید. این وابستگی به شرایط و مقررات مهاجرتی ویزای شما دارد.

آیا من می‌توانم در حین تحصیل کار کنم؟

بله، دانشجوهای بین‌المللی در انگلیس اجازه کار در حین تحصیل (معمولاً محدود به تعداد ساعات معین) را دارند. این امکان به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های معیشت خود را تامین کنید.

برای اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر، با مشاوران تحصیلی اسکورایز معتبر و نهادهای مرتبط در کشور خودتان تماس بگیرید تا بهترین راهنمایی‌ها را برای مهاجرت تحصیلی به انگلیس دریافت کنید.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز