جزییات قرار مصاحبه سفارت با دانشجو برای اخذ ویزا

اگر شما قصد مهاجرت تحصیلی دارید، قطعاً در این باره تحقیقات زیادی انجام داده‌ اید و می‌ دانید که اخذ

سپیده سالاری

سپیده سالاری

1399 - 08 - 29
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

در جهان امروز پیشرفت علمی و تحصیلی یک امتیاز مهم محسوب می‌ شود، از طرفی بسیاری از دانشگاه‌ های برجسته در کشور‌های پیشرفته قرار دارند. از همین رو دانشجویان زیادی در سراسر دنیا به خاطر فرصت‌ های تحصیلی به کشور‌های پیشرفته مهاجرت می‌ کنند. فرآیند پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ های برتر پروسه طولانی دارد، چنانچه روابط سیاسی بین کشور مبدا و مقصد چندان زیاد نباشد ممکن است پروسه پذیرش دانشجو بیش از حد معمول نیز به طول بیانجامد.


اگر شما قصد مهاجرت تحصیلی دارید، قطعاً در این باره تحقیقات زیادی انجام داده‌ اید و می‌ دانید که اخذ ویزای دانشجویی دارای مراحل مختلفی است که یکی از حساس‌ ترین و مهم‌ ترین مراحل قرار مصاحبه با دانشجو می‌ باشد. توصیه می‌ کنیم در این باره از اطلاعات و تجربیات دیگران استفاده کنید و با آمادگی کامل در جلسه حاضر شوید زیرا گاهی رزرو وقت مصاحبه می‌ تواند ماه‌ ها طول بکشد و رد شدن در مصاحبه سفارت باعث اتلاف وقت زیادی شود.


در مطلب پیش رو اطلاعات مفیدی درباره مصاحبه دانشجویی سفارت جمع آوری کرده‌ ایم که بسیاری از این نکات برای کشور‌های مختلف، مشترک می‌ باشد. می‌ توانید با مطالعه این مقاله آگاهی قابل قبولی برای روز مصاحبه کسب کنید.


آموزش interview

شما به مهارت کافی نیاز دارید تا بتوانید در روزی که سفارت مقرر کرده است به بهترین شکل در جلسه مصاحبه حاضر شوید. متاسفانه گاهی اوقات مدت زمان انتظار برای گرفتن وقت مصاحبه به اندازه‌ ای طولانی است که به هیچ وجه نمی‌ توانید ریسک کنید و بدون آمادگی به سفارتخانه کشور مربوطه بروید. از طرفی ممکن است به دلیل شرایط خاص شما این مصاحبه اولین و آخرین فرصت برای مهاجرت تحصیلی باشد. تنها راه حل این است که با آموزش interview تا جایی که ممکن است اطلاعات کسب کنید.
در روز مصاحبه مقام دیپلماتیک از شما سوالات متعددی می‌ پرسد و علاوه بر پاسخ‌ ها به حالات احساسی شما در زمان مصاحبه دقت می‌ کند. چنانچه مسئول مصاحبه نتیجه بگیرد شما گزینه مناسبی برای مهاجر تحصیلی نیستید، درخواست ویزا رد می‌ شود.
حال در این بخش سوالات متداولی که روز مصاحبه برای اخذ ویزای تحصیلی از شما پرسیده می‌ شوند دسته‌ بندی کرده‌ ایم تا با بررسی آنها بتوانید پاسخ‌ های قطعی و دقیق بیابید و به مقام دیپلمات سفارت ارائه دهید.


سوالات درباره وضعیت تاهل، فرزند و خانواده

●    آیا ازدواج کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است همسر شما مشغول به چه کاری می‌ باشد؟ چند سال پیش ازدواج کرده‌ اید؟
اگر متاهل هستید، باید تاریخ دقیق ازدواج خود را حفظ باشید و با آرامش درباره آن صحبت کنید. بسیار اهمیت دارید که پاسخ شما صحیح باشد زیرا اگر سهواً تاریخ را اشتباه بگویید افسر سفارت درباره پاسخ‌ های دیگر هم مشکوک خواهد بود. اگر مجرد هستید یا طلاق گرفته‌ اید، به راحتی و با یک جمله صریح و دقیق این پاسخ را بدهید.


●     آیا قرار است شخص دیگری در سفر همراه تان باشد؟
اگر قرار است با اعضای خانواده یا حتی یک دوست برای سفر به مقصد مهاجرت همراه باشید، حتماً درباره آن پاسخ صریح و روشنی بدهید.


●     آیا با کسی رابطه احساسی جدی دارید؟
این سؤال بدین جهت مطرح می‌ شود تا افسر سفارت بداند شما با کسی در کشور خود در رابطه عاطفی هستید که دلیلی برای بازگشت داشته باشید. تنها کافی است یک پاسخ بله یا خیر بدهید.


●    آیا فرزند دارید؟ فرزند یا فرزندان شما چند ساله هستند؟
اگر فرزند یا فرزندانی دارید، پاسخ مثبت بدهید و تعداد آن‌ها را بگویید. همچنین باید ذکر کنید که آنها مشغول به چه کاری هستند. محل کار یا تحصیل فرزندان تان را به دقت عنوان کنید و پاسخ‌ های دقیقی برای این سؤالات داشته باشید.


●    آیا هیچ یک از اعضای خانواده شما در کشور مقصد زندگی ‌می‌کنند؟
اگر دوست یا اعضایی از خانواده شما در کشور مقصد زندگی می‌ کنند، باید محل زندگی و نام آن‌ ها را به طور دقیق بگویید. چنانچه در این باره با شک یا بی‌دقتی پاسخ دهید، در نظر نهایی آفیسر تاثیر منفی خواهد داشت.


سوالات مرتبط با وضعیت مالی
●    ممکن است وضعیت بانکی خود را ارائه دهید؟
در ارائه مدارک بانکی دقت کامل داشته باشید و علاوه بر آن باید بتوانید وضعیت را شرح دهید. 

●     آیا بورسیه تحصیلی دارید؟
چنانچه دانشگاهی در کشور مقصد شما را همراه با کمک هزینه تحصیلی پذیرش کرده است، باید مدارک آن را ارائه کرده و مبلغ کمک هزینه را ذکر کنید.

●    آیا مالیات درآمد خود را پرداخت می‌ کنید؟
باید پاسخ مثبت بدهید و مدارک پرداخت مالیات را ارائه کنید، به این ترتیب اثبات می‌ کنید که یک شهروند قانونمند هستید.

●    میزان درآمد شما چقدر است؟
اگر کارمند هستید به راحتی با ارائه مدارکی می‌ توانید دریافتی خود را نشان دهید، ولی اگر کارفرما می‌ باشید به مدارک بیشتر و دقیق‌ تری نیاز خواهید داشت.

●    مهاجرت تحصیلی برای شما چقدر هزینه خواهد داشت؟
بایستی به دقت درباره میزان هزینه‌ ها از جمله ویزا، بلیط، هزینه اقامت، هزینه تحصیل و … صحبت کنید و ارقام صحیحی ارائه بدهید تا آفیسر متوجه شود شما حساب هزینه‌ های خود را دارید و می‌ توانید گزینه مناسبی برای مهاجرت باشید.


سوالات درباره برنامه شما در کشور مقصد

 آیا پس از این مقطع تحصیلی قصد ادامه تحصیل در کشور مقصد دارید؟
بهتر است ابتدا درباره وضعیت فعلی خود صحبت کنید و بگویید در حال حاضر دغدغه اصلی شما ادامه تحصیل در مقطع جاری است، ولی اگر در کشور مقصد شرایط مناسبی محیا باشد شاید این کار را انجام دهید.
●    چگونه مطمئن باشیم پس از تحصیل به کشور خود باز می‌ گردید؟
این سوال را با دقت زیادی پاسخ دهید. می‌ توانید درباره دلایل واقعی مانند وابستگی خانوادگی یا عاطفی صحبت کنید. همچنین اهدافی که در کشور خودتان دارید، مانند فرصت شغلی، خرید خانه، ازدواج و … را عنوان نمایید.

●    چه مدت زمانی در کشور مقصد می‌ مانید؟
بر اساس برنامه‌ریزی تحصیلی و مدت زمان ویزا و انقضای پاسپورت خود، یک زمانبندی داشته باشید و تاریخی را اعلام کنید.

●    درباره کشور مقصد چه اطلاعاتی دارید؟
کمی درباره کشور مقصد تحقیق کنید و درباره ویژگی‌های مثبت آن سخن بگویید.


چه چیز‌هایی برای اینترویو باید بدانیم؟

در بخش قبلی تعدادی از سوال‌ های متداول که در قرار مصاحبه با دانشجو مطرح می‌ شوند، بررسی کردیم ولی بایستی درباره اینترویو بر اساس کشور مقصد تحقیق کنید. پیشنهاد می‌ کنیم از دوستان و آشنایانی که این مرحله را گذرانده‌ اند کمک بگیرید. معمولاً میزان دشواری فرآیند اخذ ویزا و مرحله مصاحبه بستگی زیادی به روابط سیاسی کشور مبدا و مقصد دارد.
چه حرف هایی در interview نباید بزنیم؟
بسیار اهمیت دارد که پاسخ‌ های شما صحیح و دقیق باشند و با لحن طبیعی مطرح شوند. هر گونه اضطراب غیر معمول یا شک در پاسخ دادن می‌ تواند بر نظر نهایی آفیسر تاثیر منفی بگذارد. همچنین به یاد داشته باشید که از عقاید مذهبی، سیاسی، اجتماعی و … صحبت نکرده و در صورتی که این موضوع پیش آمد، به هیچ وجه خود را افراطی معرفی نکنید. تا جایی که ممکن است و به حالت طبیعی علاقه خود را به بازگشت به وطن ابراز نمایید.


آمادگی قبل از اینترویو

برای آمادگی کافی قبل از مصاحبه، تمام مدارک را به دقت جمع آوری نمایید. اگر قرار است مدارک را خودتان به آفیسر تحویل دهید، آن‌ها را به ترتیبی که سفارت تعیین کرده بچینید و از گیره کاغذی استفاده کنید. توصیه می‌ کنیم با منگنه یا سوزن برگه‌ ها را بهم نچسبانید زیرا گاهی آفیسر نیاز دارد برخی مدارک را از هم جدا کند.
حتماً تا جایی که ممکن است تحقیق کنید و از دوستانی که تجربه موفق در مصاحبه داشته‌ اند کمک بگیرید. آرامش خود را حفظ کرده و در روز مصاحبه با تسلط پاسخ دهید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی برای هر کشور متفاوت است و همان‌ طور که گفتیم میزان دشواری این فرآیند به روابط سیاسی و دیپلماتیک کشور‌های مبدا و مقصد ارتباط دارد. می‌ توانید برای عملکرد صحیح‌تر با یک مؤسسه مهاجرتی تماس بگیرید و از کارشناسان در این زمینه مشاوره بخواهید.

 

سوالات متداول

●    مهم ترین مواردی که در مصاحبه سفارت با دانشجو مطرح می شود چیست؟
سوالاتی در مورد وضعیت تاهل، وضعیت مالی، هدف و برنامه های آینده، انگیزه های بازگشت به کشور خود

●    چرا قرار مصاحبه با دانشجو اهمیت ویژه ای دارد؟
چون اگر نتوانید در وقت مصاحبه تعیین شده نظر آفیسر سفارت را جلب کنید، برای وقت گرفتن مجدد زمان زیادی را از دست خواهید داد.


●    آیا سوالات مصاحبه با دانشجو برای همه کشورها یکسان است؟
خیر، علاوه بر برخی سوالات مشترک سوالات و سختگیری های متفاوتی نیز برای برخی کشورها وجود دارد.


●    قبل از مصاحبه چه آمادگی هایی لازم است داشته باشید؟
تمام مدارک خود را به ترتیبی که خواسته شده است قرار دهید، تا در هنگام مصاحبه به آفیسر تحویل دهید. 
 

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز