آزمون SAT شرایط ثبت نام، هزینه و بخش‌های مختلف آن

آشنایی با انواع آزمون SAT و ثبت نام آزمون sat ترکیه و آمریکا و ...

سپیده سالاری

سپیده سالاری

1399 - 08 - 06
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

آزمون SAT از مهم‌ترین آزمون‌هایی است که در سطح جهان برگزار می‌شود. تمامی افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج کشور را دارند، باید برای‌آنکه بتوانند پذیرش دانشگاه موردنظر خود را بگیرند، باید مدارک و نمراتی که دانشگاه از آن‌ها خواسته است را داشته باشند. یکی از مدارکی که دانشگاه‌های بعضی از کشورها می‌خواهند، نمره آزمون اس ای تی است. اگر تمایل به شرکت در این آزمون دارید، بهتر است این مقاله از را از دست ندهید.

آزمون SAT چیست؟

آزمون «SAT» که مخفف شده «Scholastic Aptitude Test» است، برای آن دسته از افرادی است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به زبان انگلیسی را دارند. نمره آزمون اس ای تی بسیار کاربردی است. بسیاری از کشورهای جهان مانند آمریکا، کانادا، انگلیس، نروژ استرالیا، ترکیه و...با نمره این آزمون دانشجو می‌پذیرند. اولین‌بار این آزمون در کشور آمریکا توسط مؤسسه «College Board» در سال 1926 پایه‌ریزی شد و توسط سرویس «ETS» که مخفف «Educational Testing Service» است برگزار شد.

آزمون sat در ایران

این آزمون به‌نوعی سنجش تحصیلی است که حداقل سن مجاز برای شرکت در آن 17 تا 18 سال است. همچنین لازمه شرکت در این آزمون داشتن مدرک دیپلم است. زبان امتحانی آزمون اس ای تی انگلیسی است. مدت اعتبار مدرک این آزمون 5 سال است و پس از تمام شدن این مدت متقاضی باید دوباره در آزمون شرکت کند. یکی از رایج ترین کشورهایی که دانشجویان ایرانی علاقه به ادامه تحصیل در آن را دارند کشور ترکیه است و آزمون SAT ترکیه به خصوص برای ایرانی ها یکی از مهم ترین آزمون هاست؛ زیرا این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و خیلی از داوطلبان به علت نزدیکی ترکیه این کشور را برای شرکت در آزمون انتخاب می‌ کنند.

انواع آزمون SAT

آزمون اس ای تی برای سنجیدن میزان اطلاعات و آمادگی افراد برای ادامه تحصیل در دانشگاه است. این آزمون در ابتدا به‌گونه‌ای طراحی شد که هیچ‌گونه تطابقی با برنامه‌های دبیرستانی نداشت. اما در سال 2016 تغییراتی در آن ایجاد شد. هم اکنون آزمون SAT دو نوع دارد. آزمون جنرال و عمومی (General SAT) و آزمون موضوعی (Subject SAT) انواع این آزمون هستند.

آزمون جنرال (General SAT)

 آزمون اس ای تی جنرال در اکثر کشورها برگزار می‌شود. تقریباً بیشتر دانشگاه‌های جهان نیز با نتیجه این آزمون دانشجو می‌پذیرند.

آزمون موضوعی (Subject SAT)

ست موضوعی بیشتر در آمریکا برگزار شده و برای دانشگاه‌های این کشور نیز بیشتر موردنیاز است. بخش‌های امتحانی آزمونی اس ای تی موضوعی شامل زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک نیز است.

SAT یک آزمون ورودی کالج است که بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌ها در ایالات متحده از آن به‌عنوان بخشی از فرایندپذیرش کالج استفاده می‌کنند. به دنبال اطلاعات اولیه در مورد فرمت آزمون اس ای تی هستید؟ ما آن را دریافت کرده‌ایم!

بهترین دانشگاه های آمریکا

مبانی SAT

SAT یک آزمون استاندارد است که مهارت‌های دانش‌آموز را در سه حوزه اصلی می‌سنجد: خواندن انتقادی، ریاضی و نوشتن. دانش‌آموزان در کلاس‌های 11 و 12 این آزمون را می گیرند تا بتوانند نمرات خود را به عنوان بخشی از فرآیند درخواست کالج به کالج ها ارسال کنند.

فرمت SAT

SAT از سه بخش اصلی تشکیل شده است - ریاضی، خواندن مبتنی بر شواهد و نوشتن. یک مقاله اختیاری 50 دقیقه ای* وجود دارد و کل زمان تست انشا 3 ساعت و 50 دقیقه است. تفکیک هر بخش باقی مانده را می توان در جدول زیر مشاهده کرد.

بخش زیربخش کل زمان تست  تعداد و نوع سوالات محتوا/مهارت های تحت پوشش
خواندن و نوشتن مبتنی بر شواهد خواندن 65 دقیقه 52 خواندن و واژگان در متن
نوشتن 35 دقیقه 44 گرامر و کاربردها
ریاضیات 80 دقیقه؛ 1 بخش 55 دقیقه ای ماشین حساب اختیاری و 1 بخش 25 دقیقه ای بدون ماشین حساب 58 جبر، حل مسئله و تجزیه و تحلیل داده ها، ریاضیات پیشرفته، موضوعات اضافی (هندسه، مثلثات و پیش حساب)

 

بخش‌ های مختلف آزمون اس ای تی

به‌طورکلی این آزمون دارای 3 بخش است که 2 بخش آن اصلی و 1 بخش آن اختیاری است. مدت‌زمان برای 2 بخش اصلی آن 3 ساعت است که این زمان بدون در نظر گرفتن بخش اختیاری آزمون بوده است. در ادامه با بخش های مختلف آزمون ست آشنا خواهیم شد.

درک مطلب و نگارش

آزمون اس‌ای‌تی با این بخش آغاز شده و مدت زمانی که برای پاسخگویی به آن در نظر گرفته شده 100 دقیقه خواهد بود. این قسمت نمره منفی نداشته و نمره دهی آن از 200 تا 800 است. میانگین نمره شرکت کننده‌ها در بخش درک مطلب و نگارش 497 باید باشد. متون این بخش در مورد زیست شناسی، فیزیک، شیمی، جامعه شناسی، اقتصاد و ... است. همچنین دارای جدول، نمودار و گراف هایی می‌ باشد. البته این را بدانید که برای پاسخگویی به این بخش نیازی به داشتن دانش ریاضی نیست.

بخش ریاضی

این بخش شامل 58 سوال است که 80 دقیقه زمان برای پاسخگویی آن دارید. مباحث این بخش شامل: هندسه، آمار،احتمالات، مثلثات، آنالیز داده و ... خواهد بود. نمره این بخش همانند بخش درک مطلب و نگارش از 200 تا 800 است. اکثر دانشگاه‌های عالی ترکیه و سراسر جهان نمره 600 را برای دانشجویان در نظر می‌‌گیرند. بعضی از سؤالات این بخش را می‌‌توانید با ماشین حساب جواب دهید و بخش دیگر را بدون استفاده از ماشین حساب باید پاسخ دهید.

بخش انشا

این بخش اختیاری بوده و مدت‌زمان پاسخگویی به آن 50 دقیقه است. متقاضیان در این بخش باید با موضوع گفته شده انشایی بنویسند. برای نوشتن این انشا 50 دقیقه زمان در اختیار خواهند داشت. توجه داشته باشید که تعداد کمی از دانشگاه‌های جهان نمره این بخش را مهم می‌‌دانند.

بهترین راه های مطالعه SAT

یکی از روش‌های آمادگی برای این آزمون شرکت در کلاس‌های SAT است. علاوه بر این شما می‌توانید از منابع رایگان و کتاب‌های خوبی که به شما کمک می‌کنند نیز استفاده کنید. یکی از بهترین کتاب‌های آزمون اس ای تی The Official SAT Study Guide است که برای آزمون عمومی و یا (General SAT) مناسب است. همچنین کتاب The Official SAT Study Guide For All SAT Subject Tests برای داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون اس ای تی موضوعی (Subject SAT) را دارند، مناسب است. به‌غیراز این دو، دو کتاب معروف جهانی نیز به نام SAT وجود دارد که بسیار منابع خوبی هستند.

آزمون sat چیست

علاوه بر این منابع شما می‌توانید نمونه سؤال‌های آزمون اس ای تی را از اینترنت دانلود کنید. یکی از بهترین سایت‌هایی که می‌توانید این سؤالات را در آن پیدا کنید، سایت mometrix است. همچنین مؤسسه خصوصی Kham Academy برای آزمون‌هایی که برگزار می‌کند، منابع و دوره‌های رایگان می‌گذارد که شما می‌توانید از منابع آنلاین آن نیز کمک بگیرید.

هزینه های آزمون SAT

هزینه این آزمون در کشورهای مختلف و برای هر رشته متفاوت است. ازآنجایی‌که اکثر داوطلبان ایرانی، کشور ترکیه را برای شرکت در آزمون انتخاب می‌کنند؛ باید بدانید پرداخت هزینه آزمون اس ای تی ترکیه به واحد لیر است. همچنین شما می‌توانید کشورهای دیگر همچون امارات، مالزی و آذربایجان را برای شرکت در آزمون انتخاب کنید. برای اطلاع از هزینه‌های دقیق آزمون در رشته موردنظر و مرکز انتخابی باید هزینه آن را در سایت بررسی کنید. به‌طورکلی هزینه‌های این آزمون به شرح زیر است:

  • هزینه ثبت‌نام آزمون: مبلغ 98 دلار
  • هزینه ثبت‌نام آزمون با بخش مقاله: مبلغ 113 دلار
  • برای ایجاد تغییر در آزمون: 30 دلار (تغییر در آزمون به معنی تغییر مرکز آزمون، تغییر نوع آزمون و... است).
  • هزینه ثبت‌نام با تأخیر در آزمون: 30 دلار (اگر بخواهید بعد از تمام‌شدن مهلت ثبت‌نام کنید، باید این هزینه را بپردازید).

هزینه درخواست بررسی سریع‌تر از زمان معمولی: 31 دلار (با پرداخت این هزینه نمره شما 2 الی 3 روز به شما اعلام می‌شود).

  • هزینه دریافت سرویس پاسخگویی: 13.5 دلار (با درخواست این بخش سؤالاتی را که نزده‌اید و یا اشتباه زده‌اید برای شما ارسال می‌شود).
  • هزینه بررسی دستی آزمون: 55 دلار (با پرداخت این هزینه امتحان شما کاملاً به‌صورت دستی بررسی خواهد شد).
  • هزینه اعتراض به نمره: 55 دلار (با پرداخت این هزینه برگه شما دوباره بررسی خواهد شد و اگر اعتراض شما درست باشد هزینه 55 دلار به شما برمی‌گردد).

نحوه ثبت نام آزمون SAT

ثبت‌نام این آزمون آنلاین است. برای‌آنکه در این آزمون ثبت‌نام کنید، باید به سایت collegeboard.org مراجعه کنید. فقط این نکته را توجه داشته باشید که این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و باید مرکزی در کشورهای دیگر را برای شرکت در آزمون انتخاب کنید.

تاریخ آزمون sat 2023

بعد از واردشدن به سایت اطلاعات خود را در فرمی که ظاهر می‌شود وارد کنید. همواره دقت داشته باشید که اطلاعات شما باید همانند اطلاعات شما در پاسپورتتان باشد.

مراکز آزمون SAT

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد این آزمون در کشور ایران برگزار نمی‌شود. برای شرکت در این آزمون می‌توان به کشورهایی که این آزمون را می‌گیرند، همچون ترکیه رفت. برخی از مراکز آزمون در ترکیه عبارت‌اند از:

  • شهر آنکارا TURKEY TURKISH-AMERICAN ASSOCIATION
  • شهر آنکارا TURKEY BILKENT UNIV PREPARATION SCHOOL
  • شهر استانبول TURKEY ROBERT COLLEGE
  • شهر ازمیر TURKEY THE AMERICAN COLLEGIATE INSTITUTE

تاریخ برگزاری آزمون SAT

زمان‌های برگزاری این آزمون در هر کشوری متفاوت است. این آزمون در آمریکا 7 بار در سال و در سایر کشور ها 6 بار در سال برگزار می‌شود. ماه های برگزاری آزمون اس ای تی عبارتند از: ژانویه، مارس، می، ژوئن، اکتبر، نوامبر و دسامبر که ماه مارس فقط مخصوص کشور آمریکا است. برای شرکت در این آزمون باید از یک ماه تا 15 روز قبل از برگزاری آزمون ثبت نام خود را تکمیل کنید، در غیر این صورت باید هزینه تاخیر در ثبت نام را نیز پرداخت کنید.

سؤالات متداول

 مدت اعتبار آزمون SAT چند سال است؟

اعتبار این آزمون برای همه کشورها 5 سال و در کشور ترکیه 2 سال است.

آیا آزمون SAT در ایران برگزار می‌شود؟

خیر. این آزمون در کشورهایی برگزار می‌شود که توسط آمریکا تحریم نباشند. بهترین مرکز برای ایرانیان کشور ترکیه است.

 با آزمون SAT می‌توانم در کدام کشورها و دانشگاه‌ها تحصیل کنم؟

مدرک SAT، مدرکی بین‌المللی است و می‌توانید با داشتن این مدرک برای تمامی دانشگاه‌های جهان اپلای کنید.

با چه نمره‌ای از آزمون SAT می‌توان در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی پذیرش گرفت؟

برای رشته‌هایی همچون پزشکی و دندانپزشکی نمره بالای 1400 لازم است. اما این نمره برای هر دانشگاه متفاوت است.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز