◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟ در مورد جزییات آن بیشتر بدانید

سپیده سالاری

سپیده سالاری

1399 - 07 - 27
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

سالیانه بیش از 2 میلیون نفر در معروف ترین آزمون سنجش مهارت های زبان انگلیسی با نام آزمون آیلتس (IELTS) شرکت می‌ کنند. کلمه IELTS  برگرفته از International English Language Testing System است که در فارسی به معنای سیستم جهانی ارزیابی زبان انگلیسی می‌ باشد. این آزمون توسط دانشگاه کمبریج انگلستان و مرکز آیلتس استرالیا (IDP) برگزار می‌ شود و در اکثر کشورها و دانشگاه های معتبر جهان دارای اعتبار می‌ باشد.
این آزمون دارای دو نوع آکادمیک(Academic)  و جنرال(General)  است و شرکت کنندگان آن در چهار مهارت گفتاری (Speaking)، شنیداری (Listening)، خواندن (Reading)، و نگارش (Writing) مورد ارزیابی قرار می‌ گیرند. مهارت های مکالمه و شنیداری در هر دو نوع آزمون آیلتس به صورت مشابه و دو مهارت خواندن و نگارش دارای تفاوت هایی می‌ باشند که در ادامه به معرفی بخش های مختلف آزمون می‌ پردازیم. 


بخش گفتاری (Speaking)

این بخش با توجه به  تاریخ آزمون ممکن است از یک هفته تا یک روز قبل یا بعد از آزمون کتبی برگزار شود. در برخی از مراکز برگزاری آزمون آیلتس، انتخاب روز و ساعت آزمون مکالمه به اختیار شرکت کنندگان می‌ باشد. آزمون Speaking یک مصاحبه رو در رو بین داوطلب و ممتحن رسمی آیلتس می باشد که به طور معمول بین 10 الی 15 دقیقه به طول می‌ انجامد. مکالمه صورت گرفته توسط دستگاه ضبط صدا جهت بررسی های بعدی، در صورت اعتراض داوطلب به نمره اخذ شده ضبط می‌ گردد. هدف اصلی در این بخش از آزمون، سنجیدن توانایی ارتباط شفاهی داوطلب می‌ باشد که در 3 قسمت انجام می‌ شود.
در قسمت اول، سوالات عمومی و شخصی در مورد شغل، وضعیت تحصیل، محل زندگی و علایق داوطلب در مدت 4 الی 5 دقیقه پرسیده می‌ شود. داوطلب می‌ بایستی به صورت کامل و با استفاده از واژگان و ساختارهای دستوری مناسب به سوالات پاسخ دهد.
در دومین قسمت، موضوعی توسط ممتحن انتخاب می‌ شود که داوطلب می‌ بایست به مدت یک دقیقه به این موضوع و سوالات مطرح شده فکر کند و یادداشت برداری کند، سپس به مدت 2 دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کند و در نهایت به یک یا دو سوال مرتبط با موضوع پاسخ دهد. نکته قابل توجه در این بخش این است که داوطلب باید به تمامی موارد اشاره شده در برگه سوال ظرف مدت 2 دقیقه کاملاً پاسخ دهد.
در قسمت از بخش مکالمه آزمون آیلتس، داوطلب و ممتحن به گفت و گو با محوریت موضوع مطرح شده در قسمت دوم به مدت 4 الی 5 دقیقه می‌ پردازند.


بخش شنیداری (Listening)

این بخش شامل 40 سوال است که در 4 قسمت به مدت 30 دقیقه ارائه می‌ شود. قبل از پخش نوار هر قسمت فرصت کوتاهی در حدود 30 ثانیه برای بررسی سوالات و پس از پایان هر بخش نیز فرصتی برای بررسی پاسخ ها به داوطلبین داده می‌ شود. نوار هر بخش در آزمون آیلتس فقط یک بار پخش می‌ شود و در هنگام پخش نوار، پاسخ ها را می‌ توان در دفترچه سوالات نوشت. پس از پایان یافتن نوار، داوطلبین 10 دقیقه فرصت دارند تا پاسخ های خود را به پاسخنامه منتقل کنند.
در دو قسمت ابتدایی این بخش معمولا موضوعات با محوریت مسائل اجتماعی روزمره به صورت مکالمه بین چند نفر بررسی می‌ شود. همچنین در قسمت های سوم و چهارم این بخش، به موضوعات دانشگاهی پرداخته می‌ شود و معمولاً یک کنفرانس علمی توسط چند نفر بررسی می‌شود.


بخش خواندن (Reading)

این بخش از آزمون در هر دو حالت آکادمیک و جنرال شامل 2150 تا 2750 کلمه در 3 قسمت می‌ باشد که داوطلب می‌ بایست در 60 دقیقه به 40 سوال پاسخ دهد. برخلاف بخش گفتاری، در این بخش زمان اضافه ای برای انتقال پاسخ ها به پاسخنامه به داوطلب داده نمی‌ شود. بنابراین پاسخ ها باید به صورت همزمان در پاسخنامه نوشته شود. عمده تفاوت این بخش در دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال نوع متون ارائه شده می باشد. 
در نوع آکادمیک، هر بخش دارای یک متن نسبتاً بلند برگرفته شده از مجلات و کتاب ها می‌ باشد. اگرچه این متون برای داوطلبین غیر متخصص نگارش شده است ولی بطور کلی در زمینه های آکادمیک و علمی می‌ باشد. متون استفاده شده در این بخش به هر 3 صورت توصیفی و واقعی، استدلالی، و تحلیلی ارائه می‌ شوند. هم چنین بخش های بصری نظیر نمودار یا تصویر در این متن ها وجود دارد. 
در قسمت اول متون جنرال، دو یا سه متن کوتاه در مورد زندگی روزمره کشورهای انگلیسی زبان وجود دارد. برای مثال چندین آگهی برای یک رستوران. در قسمت دوم متن توصیفی کوتاهی ارائه می‌ شود که اغلب بر روی مسائل کاری نظیر تسهیلات، حقوق و مزایا متمرکز می‌ باشد. قسمت سوم شامل متنی پیچیده تر و بلندتر به صورت استدلالی در مورد موضوعات عمومی است.


بخش نوشتاری (Writing)

این بخش از آزمون دارای دو قسمت می‌ باشد که داوطلب در هر دو نوع آزمون آکادمیک و جنرال 60 دقیقه فرصت دارد تا حداقل 150 کلمه در قسمت اول و حداقل 250 کلمه در قسمت دوم انشا (Essay) بنویسد.
در قسمت اول بخش نوشتاری آزمون آکادمیک، یک جدول، نمودار، نقشه و یا ترکیبی از آنها داده می‌ شود، داوطلب باید داده های موجود در آن ها را به صورت منحصر بفرد، واضح و مشخص شرح دهد. در قسمت دوم عمدتاً داوطلب باید مقاله ای درمورد سوال داده شده به صورت استدلالی و تحلیلی بنویسد. موضوعات در قسمت دوم عمومی می‌ باشد و برای دانشجویان قابل فهم است. زبان نگارش در هر دو قسمت باید به صورت کاملاً رسمی باشد.
در آزمون جنرال، در قسمت اول از داوطلب خواسته می‌ شود که نامه ای در رابطه با سوال مطرح شده بنویسد. زبان نامه در این بخش ممکن است دوستانه، رسمی یا نیمه رسمی باشد. در قسمت دوم داوطلب باید در رابطه با سوال استدلالی و تحلیلی ارائه شده، مقاله ای بنویسد.

نحوه نمره دهی در این آزمون از 0 تا 9 می باشد که هر چهار مهارت 9 نمره مختص خود دارد و نمره نهایی میانگین این 4 نمره می‌ باشد. در این آزمون واژه ای به نام نمره ی قبولی وجود ندارد، لذا داوطلب می‌ بایست حداقل نمره خواسته شده توسط دانشگاه یا کشور هدف را کسب کند. 


بهترین راه های مطالعه آیلتس

انتخاب روش مطالعه و منابع مناسب جهت کسب نمره ی بالا در آزمون آیلتس حائز اهمیت می‌ باشد. هر کس می تواند روش مطالعه خاصی را از هزاران روش موجود برای رسیدن به هدفش انتخاب کند. در ادامه به 7 مورد از روش های یادگیری زبان و تقویت مهارت های چهارگانه پرداخته شده است.
1.     مرور مطالب خوانده شده در روزهای بعد می‌ تواند به تثبیت موارد مطالعه شده در ذهن کمک کند. برای این کار می‌ توانید از روش های مرسوم مانند لایتنر استفاده کنید.
2.    خلاصه نویسی متن های بلند یکی از بهترین روش ها برای تمرین و تقویت مهارت نوشتاری است. سعی کنید متن های بلند از مقالات یا کتاب را انتخاب کنید، آنها را مطالعه کنید و سپس با زبان خودتان خلاصه کنید.
3.    گوش دادن روزانه، حداقل نیم ساعت به مکالمه های افراد در شبکه های رادیویی و تلویزیونی انگلیسی زبان موجب می‌ شود چشم و گوشتان به انگلیسی عادت کند. 
4.    اگر کسی نیست که با او مکالمه انگلیسی تمرین کنید، روبروی آینه بنشینید و سعی کنید در مورد موضوعات مختلف صحبت کنید. با این کار علاوه بر افزایش اعتماد بنفس در صحبت کردن، مهارت گفتاری خود را تقویت می‌ کنید.
5.    هرچیزی که در اطراف تان اتفاق افتاد را به زبان انگلیسی شرح دهید. مثلا از پنجره به بیرون نگاه کنید و به انگلیسی بگویید مردی با لباس زرد رنگ در حال رد شدن از خیابان است. شاید این کار خیلی ساده به نظر برسد، ولی بعد از مدتی خودتان متوجه افزایش ارتباط و هماهنگی ذهن و زبان تان خواهید شد.
6.    از اشتباهات نترسید، برای اصلاح اشتباهات در مکالمه، صدای خود را ضبط کنید؛ سپس با دقت گوش کنید تا متوجه اشتباهات خود شوید.
7.    در مورد موضوعات مختلفی که دوست دارید، به زبان انگلیسی مطالعه کنید. این کار باعث می شود در زمان صحبت کردن اطلاعات انگلیسی از قبل مطالعه شده را استفاده کنید.
دانستن زبان انگلیسی به تنهایی برای گرفتن نمره خوب در آزمون آیلتس کافی نیست. جالب است بدانید بسیاری از بومی های انگلیسی زبان هم نمی‌ توانند در آزمون آیلتس نمره خوبی کسب کنند. لذا علاوه بر فراگیری دانش انگلیسی، یادگیری تکنیک های متناسب با هر نوع سوال در هر مهارت نیز بسیار حائز اهمیت می‌ باشد. بنابراین باید در انتخاب منابع بسیار وسواس  به خرج دهید، منبعی را انتخاب کنید که تکنیک را همراه با زبان آموزش دهد. 

از بهترین منابع برای تمرین مهارت های چهارگانه در منزل می توان به موارد زیر اشاره کرد.
1.    Official IELTS Practice Materials  
2.    Improve Your skills for IELTS
3.    Essential words for the IELTS
4.    IELTS Premier, Kaplan
5.    IELTS Cambridge
6.    IELTS Advantage


هزینه آزمون آیلتس

هزینه این آزمون بطور متوسط بین 210 دلار تا 250 دلار در کشورهای مختلف جهان متغیر است. در حال حاضر هزینه آزمون آیلتس ابلاغ شده از طرف سازمان سنجش آموزش کشور به میزان ۴۶,۰۹۵,۳۹۰ ریال می‌ باشد.
نحوه ثبت نام آزمون آیلتس
ثبت نام برای شرکت در این آزمون به دو صورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر است و داشتن پاسپورت برای ثبت نام الزامیست.
مراکز آزمون آیلتس
سازمان سنجش آموزش کشور تنها مرجع رسمی برای صدور مجوز مراکز برگزاری آزمون آیلتس می‌ باشد و طبق آخرین بروز رسانی صورت گرفته، موسسات زیر دارای مجوز لازم برای برگزاری آزمون می‌ باشند:
1.    موسسه فرهنگی و هنری ایرسافام
2.    آیلتس تهران
3.    موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش
4.    موسسه آموزش عالی آزاد پروشات نوین
5.    موسسه پارسیان
6.    موسسه فرهنگی هنری مهر آریا دانش
7.    موسسه آموزشی علوم و فنون پاراکس
8.    موسسه آموزش عالی دانش پژوهان اصفهان
9.    آیلتس ایران زمین


آیلتس برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی، ارشد، دکترا و پسا دکترا در کشورهای خارجی را دارند، می‌ بایست در آزمون آیلتس آکادمیک نمره مورد نظر دانشگاه هدف را کسب کنند. هم چنین افرادی که قصد مهاجرت های کاری به کشورهای انگلیسی زبان نظیر کانادا و یا استرالیا را دارند، باید در آزمون آیلتس جنرال حداقل نمره را کسب کنند.
تاریخ آزمون آیلتس
آزمون آیلتس هر ماه در چند نوبت در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، رشت، ساری، اهواز، کرمان و جزیره کیش توسط موسسات مختلف برگزار می‌ شود.

روز آزمون آیلتس چه کارهایی باید بکنیم؟

1. تغذیه درست و خواب لازم بسیار مهم است. آیلتس آزمونی طولانی بوده و در حقیقت انجام تستهای LISTENING,READING و WRITNG دو ساعت و چهل دقیقه زمان لازم دارد و هیچ زمان رست و استراحتی ما بین آن وجود ندارد. پس حتما بایستی خواب کافی و تغذیه مناسب را قبل از آزمون IELTS داشته باشید تا بتوانید درست عمل کنید.

2. بهتر است یک بطری نوشیدنی را به همراه خود به سر جلسه آیلتس ببرید.

3. قبل از آغاز امتحان آیلتس در مکان جلسه حاضر شوید.

4. رعایت نکات سرویس بهداشتی و بهتر است قبل از امتحان به سرویس بهداشتی بروید

5. شما اجازه به همراه داشتن موبایل یا هر گونه وسیله الکترونیکی را در جلسه امتحان ندارید.

6. شما میتوانید به همراه خود مداد و خودکار پاک کن ببرید. ولی حق همراه داشتن دیکشنری یا هیچ کاغذ دیگری را نخواهید داشت. در آزمون اسپیکینگ ایلتس به جز کارت شناسایی نباید چیزی دیگر همراهتان داشته باشید.

7. بهتر است مطلع باشید که جلسه برگزاری آزمونتان چه کارت شناسایی را از شما می پذیرد. این نکته مهم را حتما بخاطر داشته باشید.

8.  دستورالعمل هایی که قبل از آزمون آیلتس گفته می شود را به دقت گوش دهید.

9. در جلسه امتحان IELTS یک ساعت وجود دارد. قبل از آغاز آزمون آیلتس ساعت را بیابید در این صورت میتوانید زمان تست ریدینگ و رایتینگ مرتب زمان را بررسی فرمایید.

10. با هدف مشخص و درک تکنیک هایی که نیاز است استفاده کنید، به سر جلسه آیلتس رفته و تلاش نمایید در همه این مدت آرام و با اطمینان باشید.

سوالات متداول

●    آیا کل آزمون آیلتس در یک روز برگزار می شود؟
تمامی بخش های کتبی آزمون آیلتس در یک روز گرفته می شوند و فقط بخش Speaking است که چند روز قبل و یا بعد از آزمون کتبی گرفته می شود.

●    آیا می‌ توان پاسخ را در برگه سوالات قسمت Listening  و Reading  نوشت؟
خیر، اشخاصی که پاسخنامه شما را تصحیح می‌ کنند، به برگه سوالات توجهی نمی‌ کنند.

●    داشتن پاسپورت برای ثبت نام در آزمون آیلتس الزامی است؟
بله، افرادی که فاقد پاسپورت هستند نمی‌ توانند در آزمون آیلتس شرکت کنند.

●    چه مدت طول می‌ کشد تا پاسخ آزمون را دریافت کنم؟
در شرایط عادی معمولا پاسخ آزمون آیلتس تا دو هفته پس از شرکت در آزمون ارائه می‌ شود.
 

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز