بهترین رشته ها برای مهاجرت به امریکا

بهترین رشته ‌ها برای مهاجرت به امریکا از جمله دغدغه‌های متقاضیان مهاجرت تحصیلی به‌حساب می‌آید. زمانی

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1402 - 05 - 31
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

بهترین رشته ‌ها برای مهاجرت به امریکا از جمله دغدغه‌های متقاضیان مهاجرت تحصیلی به‌حساب می‌آید. زمانی که نام مهاجرت و تحصیل با یکدیگر گره می‌خورند، نام کشور آمریکا جزو اولین کشورهایی است که به ذهن خطور می‌کند.

با تکیه بر آمارهای داخلی و خارجی، ایالات متحده آمریکا با پذیرش نزدیک به یک میلیون و صد هزار دانشجوی بین‌المللی از سراسر دنیا، بالاترین رتبه را از نظر مهاجرت تحصیلی دارد. شاید بتوان گفت داشتن دانشگاه‌های معتبر با رتبه‌بندی بالا و شرایط مناسب پذیرش دانشجو از سراسر دنیا، دلایلی است که این کشور را به مقصد بسیاری از مهاجران تحصیلی بدل کرده است.

با اینکه در مناسب بودن این کشور برای ادامه تحصیل شکی نیست، اما شرایط تحصیل و ورود به بازار کار در رشته‌های مختلف، متفاوت است. در این مقاله قصد داریم رشته‌های برتر برای دانشجویان خارجی را به شما معرفی کنیم.

5 رشته تحصیلی برتر کشور آمریکا

به‌طورکلی باید گفت بهترین رشته‌ ها برای اپلای و تحصیل در خارج از کشور شامل نکاتی هستند که آن‌ها را از دیگر رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی متمایز می‌کند. نکاتی مانند شرایط پذیرش آن رشته، شرایط بورسیه یا فاند و آینده شغلی از جمله مواردی است که در انتخاب بهترین رشته تحصیلی حائز اهمیت خواهد بود.

فارغ از این موارد، موضوع اخذ بورسیه و یا فاندهای تحصیلی مختلف از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ به‌خصوص در کشوری مانند آمریکا که هزینه‌های آموزش در آن بالاست.

باتوجه‌به نکاتی که گفته شد، 5 رشته تحصیلی برتر کشور آمریکا عبارت‌اند از:

  1. مدیریت کسب‌وکار - MBA
  2. مهندسی – Engineering
  3. ریاضیات و علوم کامپیوتر – Mathematics and Computer Sciences
  4. علوم اجتماعی – Social Sciences
  5. علوم فیزیکی و زیستی – Phisycal and Life Sciences

طبق آخرین آمار اعلام شده این 5 رشته در حال حاضر به‌عنوان بهترین رشته‌ ها برای مهاجرت به امریکا به شناخته می‌شوند. در ادامه با این رشته‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

رشته مدیریت کسب‌وکار – MBA در آمریکا

زمانی که با آمار 20 درصدی حضور دانشجویان خارجی در رشته MBA مواجه می‌شویم، مشخص است که با محبوب‌ترین رشته از نظر مهاجران تحصیلی روبرو هستیم. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل این انتخاب، شغل‌های پردرآمدی است که در کشور آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان برای فارغ‌التحصیلان این حوزه وجود دارد.

جالب است بدانید طبق آمار پایگاه فایننشال تایمز، 5 دانشگاه ایالات متحده آمریکا در بین 10 دانشگاه برتر حوزه تجاری دنیا از قرار دارد. دانشگاه‌هایی مانند:

  • دانشگاه استنفورد با امتیاز 94.5
  • دانشکده وارتون وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا با امتیاز 92.6
  • دانشکده اسلون دانشگاه MIT با امتیاز 92.5
  • دانشگاه هاروارد با امتیاز 92.1
  • دانشگاه کلمبیا با امتیاز 90.6

هزینه تحصیل این رشته در دانشگاه‌های ذکر شده بین 60 تا 70 هزار دلار است و می‌تواند درآمد سالانه 177 تا 200 هزاردلاری برای فارغ‌التحصیلان شاغل در این حوزه به همراه داشته باشد.

رشته‌های مهندسی در آمریکا

اگر شما نیز جز دانشجویان در حال تحصیل در رشته‌های STEM هستید، یکی از واجدین شرایط برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا محسوب می‌شوید.

در واقع واژه STEM مخفف Science (علوم)، Technology (فناوری)، Engineering (مهندسی) و Mathematics (ریاضیات) است.

جمع این 4 رشته و ایجاد عبارت STEM در کشور آمریکا باهدف افزایش نیروی کار متخصص در جهت پیشرفت، تقویت نوآوری و بهبود موقعیت رقابتی این کشور، اوایل سال 2000 میلادی در دستور کار قرار گرفت.

به‌طورکلی 30 درصد از کل تعداد دانشجویان ایالات متحده در رشته‌های STEM مشغول به تحصیل هستند که آمار بالایی محسوب می‌شود.

قرارگیری رشته‌های مهندسی با تمامی زیرمجموعه‌های مرتبط با خود در دسته STEM، دلیل روشنی برای استقبال دانشجویان از این رشته تحصیلی است.

گفتنی است مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) به‌عنوان پرطرف‌دارترین مرکز آموزشی مهندسی جهان در صدر لیست بهترین دانشگاه‌های مهندسی قرار دارد.

رشته مهندسی نیز با زیرمجموعه‌هایی مانند مهندسی عمران و مکانیک جز پردرآمدترین و بهترین رشته ‌ها برای مهاجرت به امریکا به‌حساب می‌آید.

5 دانشگاه برتر ایالات متحده در این حوزه نیز عبرت‌اند از:

  • مؤسسه فناوری ام‌آی‌تی با امتیاز 98.1
  • دانشگاه استنفورد با امتیاز 96.3
  • دانشگاه کالیفرنیا (UCB) با امتیاز 93.5
  • دانشگاه هاروارد با امتیاز 90.9
  • مؤسسه فناوری جیورجیا با امتیاز 89.7

هزینه تحصیل این رشته در دانشگاه‌های ذکر شده بین 40 تا 60 هزار دلار است و می‌تواند درآمد سالانه 155 تا 165 هزار دلار را برای فارغ‌التحصیلان شاغل در این حوزه به همراه داشته باشد.

رشته ریاضیات و علوم کامپیوتر در آمریکا

پس از رشته‌های مدیریت کسب‌وکار و مهندسی، رشته ریاضیات و علوم کامپیوتر به دلیل وجود فضای کافی برای کشف فرصت‌های جدید، در رتبه سوم بهترین رشته‌ ها برای مهاجرت به امریکا قرار دارد.

در این رشته نیز نام دانشگاه‌هایی ماساچوست، استنفورد و هاروارد به چشم می‌خورد. 5 دانشگاه برتر ایالات متحده در رشته علوم کامپیوتر عبارت‌اند از:

  • مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) با امتیاز 94.3
  • دانشگاه استنفورد با امتیاز 93.9
  • دانشگاه کارنگی ملون با امتیاز 93
  • دانشگاه کالیفرنیا (UCB) با امتیاز 89.7
  • دانشگاه هاروارد با امتیاز 88.3

هزینه تحصیل این رشته در دانشگاه‌های ذکر شده بین 30 تا 50 هزار دلار است و می‌تواند درآمد سالیانه 160 تا 180 هزار دلار را برای فارغ‌التحصیلان شاغل در این حوزه به همراه داشته باشد.

برترین دانشگاه‌های آمریکا در رشته ریاضیات نیز عبارت‌اند از:

  • مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) با امتیاز 96.5
  • دانشگاه استنفورد با امتیاز 96.3
  • دانشگاه هاروارد با امتیاز 96
  • دانشگاه کالیفرنیا (UCB) با امتیاز 93.6
  • دانشگاه پرینستون با امتیاز 92.8

هزینه تحصیل این رشته در دانشگاه‌های ذکر شده بین 40 تا 60 هزار دلار است و می‌تواند درآمد سالیانه 160 تا 200 هزار دلار را برای فارغ‌التحصیلان شاغل در این حوزه به همراه داشته باشد.

رشته علوم اجتماعی در آمریکا

علوم اجتماعی در جایگاه چهارمین رشته برتر در بین بهترین رشته ‌ها برای مهاجرت به امریکا قرار دارد. زیرشاخه‌های موجود در این رشته، مانند اقتصاد که پردرآمدترین مشاغل را در پی دارد، این رشته را به یکی از پر متقاضی‌ترین رشته‌ها برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. علوم اجتماعی علاوه بر اقتصاد، حوزه‌هایی مانند روزنامه‌نگاری، روابط بین‌الملل، مردم‌شناسی و چند حوزه دیگر را در بر می‌گیرد.

دانشگاه‌های برتر آمریکا در زمینه علوم اجتماعی عبارت‌اند از:

  • مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) با امتیاز 97.7
  • دانشگاه هاروارد با امتیاز 97.4
  • دانشگاه استنفورد با امتیاز 92.6
  • دانشگاه پرینستون با امتیاز 91.1
  • دانشگاه کالیفرنیا (UCB) با امتیاز 90.6

هزینه تحصیل این رشته در دانشگاه‌های ذکر شده بین 40 تا 45 هزار دلار است و می‌تواند درآمد سالیانه 160 تا 170 هزار دلار را برای فارغ‌التحصیلان شاغل در این حوزه به همراه داشته باشد.

رشته علوم فیزیکی و زیستی در آمریکا

آخرین مورد در لیست بهترین رشته ها برای مهاجرت به امریکا علوم فیزیکی و زیستی با تمرکز بر زیست‌شناسی و پزشکی است. سال‌به‌سال دانشجویان زیادی با پیشینه تحصیلی پزشکی، از قالب سنتی رشته‌های تحصیلی خود خارج می‌شوند و به حوزه‌های مدرن و در مسیر روبه‌جلو مانند فناوری اطلاعات پزشکی گرایش پیدا می‌کنند.

برترین دانشگاه‌های ایالات متحده در حوزه علوم فیزیکی و زیستی عبارت‌اند از:

  • دانشگاه هاروارد با امتیاز 98.9
  • دانشگاه استنفورد با امتیاز 94.8
  • دانشگاه جان‌هاپکینز با امتیاز 93.2
  • دانشگاه کالیفرنیا – لس‌آنجلس (UCLA) با امتیاز 92.2
  • دانشگاه ییل با امتیاز 91.4

هزینه تحصیل این رشته در دانشگاه‌های ذکر شده بین 50 تا 80 هزار دلار است و می‌تواند درآمد سالیانه میانگین 150 هزار دلار را برای فارغ‌التحصیلان شاغل در این حوزه به همراه داشته باشد.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا؛ شرایط و هزینه ها

به صراحت باید گفت ایالات متحده آمریکا، کشوری ارزان برای تحصیل نیست؛ هرچند که هزینه تحصیل در این کشور با توجه به متغیرهای مختلفی از جمله مقطع تحصیلی، رشته و نوع دانشگاه متفاوت است. از این رو بسیاری از متقاضیان تحصیل در کشور آمریکا به دنبال گرین کارت نخبگی و یا مهاجرت تحصیلی فول فاند آمریکا هستند.

برای دانشجویان خارجی، علاوه بر هزینه شهریه دانشگاه، هزینه‌هایی مانند اسکان، خوراک، لباس و دیگر هزینه‌های جاری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

در جدول زیر میانگین شهریه‌ دانشگاه‌های دولتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد قابل‌مشاهده است:

میانگین شهریه سالانه مقطع تحصیلی
8.000 – 40.000 دلار کارشناسی
10.000 – 60.000 دلار کارشناسی ارشد

در مقایسه با مراکز آموزشی دولتی، دانشگاه‌های خصوصی تعرفه شهریه‌ای بالاتری دارند. در جدول زیر میانگین شهریه دانشگاه‌های خصوصی قابل‌مشاهده است؛ با این توضیح که مقدار شهریه سالیانه برای دانشجویان بومی و خارجی یکسان است.

میانگین شهریه سالانه مقطع تحصیلی
25.000 – 50.000 دلار کارشناسی
30.000 – 70.000 دلار کارشناسی ارشد

با اضافه‌شدن هزینه‌های دیگر که پیش‌تر گفته شد، می‌توان گفت عددی بین 70 تا 100 هزار دلار سالانه برای یک دانشجوی خارجی، عددی منطقی برای تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل به نظر می‌رسد. باید در نظر داشت که سبک زندگی هر فرد در کمتر یا بیشترشدن این عدد تأثیرگذار خواهد بود.

کلام آخر

به دلیل عدم وجود روابط دیپلماتیک طبیعی بین کشور ایران و ایالات متحده، وجود تحریم‌های مختلف و سخت‌گیری مقامات آمریکایی برای ورود ایرانی‌ها به خاک این کشور، موضوع مهاجرت تحصیلی به آمریکا همواره امری ناممکن یا بسیار سخت به نظر می‌رسد. درحالی‌که باید گفت مهاجرت به ایالات متحده نسبت به کشورهای اروپایی یا آسیایی، ممکن است تنها کمی سخت و زمان‌برتر باشد، اما ناممکن نخواهد نیست. این نکته نیز حائز اهمیت است که سرعت رسیدن به اخذ ویزای تحصیلی آمریکا و شانس گرفتن آن به عوامل مهمی مانند، عدم وجود سابقه امنیتی در سوابق متقاضی، تأمین تمکن مالی لازم برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا و مؤسسه‌ای که امور مهاجرتی خود را به آن می‌سپارید، بستگی دارد.

اسکورایز با فعالیت تخصصی در حوزه مهاجرت تحصیلی، سابقه اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر ایالات متحده مانند MIT و داشتن مشاوران باتجربه، شما را در مسیر مهاجرتی آسان و موفق همراهی می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان وارد لینک زیر شوید:

رزرو مشاوره اپلای و مهاجرت تحصیلی

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز

رضا

رضا

03 - 06 - 1402

سلام و وقت بخیر. بنده فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد نانو شیمی سال 93 از دانشگاه آزاد هستم معدل 18.98 و دارای 4 سال سابقه کار مفید در رابطه با کارم دارم با یک مقاله Q2 isi و چهار تا همایش ملی. آیلتس 6.5 دارم به نظر شما با احتساب این مواردی که ذکر کردم گپ تحصیلی پر میشه؟ و شانس فول فاند برای مقطع دکتری آمریکا دارم؟ بسیار سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار میدید.