اپلای چیست؟ چگونه اپلای کنیم؟ + شرایط و مراحل

معنی اپلای چیست؟ شرایط اپلای چیست و چگونه اپلای کنیم؟ در این مقاله با مراحل اپلای و همه چیز درباره ا

محمدرضا طیران

محمدرضا طیران

1403 - 01 - 21
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

اپلای چیست؟ چگونه اپلای کنیم؟ + شرایط و مراحل

این روز‌ها و باتوجه‌به شرایط کشور ایران، اصطلاحی به نام اپلای کردن سر زبان‌ها افتاده است. شاید تا چند سال پیش تنها تعداد محدودی از مردم که به دنبال کسب علم و پیشرفت در رشته تحصیلی خود بودند، با این کلمه آشنایی داشتند، اما در شرایط فعلی، در اجتماع‌های کوچک، جمع‌های دوستانه و خانوادگی در مورد اپلای زیاد می‌شنویم.

شاید تابه‌حال شما با تعریف اپلای آشنا شده باشید، اما لازم است به طور خلاصه بگوییم که اپلای یا درخواست پذیرش تحصیلی، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که شما به‌عنوان دانش‌آموز و یا دانشجو باید انجام دهید تا از دانشگاه‌های خارج از کشور پذیرش (ادمیشن) دریافت کنید. ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل همه آنچه را که باید قبل از تصمیم‌گیری برای ادامه تحصیل در خارج از کشور و استارت فرایند اپلای تحصیلی بدانید، آموزش دهیم. هرچند که یک مشاوره مهاجرت تحصیلی از هر مطلبی می‌تواند مفیدتر واقع شود. به طور خلاصه مطالبی که برای فرایند اپلای لازم است به شرح زیر است:

مراحل اپلای

 

  • تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و ساخت جدول زمانی
  • انتخاب کشورهای مقصد برای ادامه تحصیل
  • تعیین دانشگاه‌ها در کشورهای مقصد بر اساس رشته تحصیلی و علاقه خود
  • یافتن الزامات لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انتخاب شده (پروگرم‌های دانشگاه‌ها)
  • آمادگی و شرکت در آزمون‌های زبان آیلتس یا تافل و سایر آزمون‌ها مثل جی آر ای بر اساس نیاز رشته تحصیلی
  • مکاتبه با اساتید در دانشگاه‌های مقصد (معمولاً برای مقاطع تحصیلات تکمیلی)
  • تهیه مدارک تحصیلی مانند رزومه (CV)، نگارش SOP، توصیه‌نامه (Recommendation) ترجمه ریزنمرات و سایر مدارک
  • تکمیل اپلیکیشن در سایت دانشگاه‌های مقصد تا قبل از ددلاین دانشگاه‌ها
  • دریافت نتیجه پذیرش از دانشگاه (قبولی و ردشدن)
  • در صورت قبول‌شدن، اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی از سفارت کشور مقصد

به طور خلاصه این مقاله راهنمای کامل اخذ پذیرش تحصیلی و شامل نکات کلیدی است که باید رعایت کنید.

منظور از اپلای چیست؟

وقتی تصمیم می‌گیرید که مهاجرت تحصیلی کنید، اولین قدم این است که از یک دانشگاه در کشور مقصد پذیرش داشته باشید تا ادارهٔ مهاجرت آن کشور به شما اجازه ورود دهد. برای گرفتن این پذیرش باید به دانشگاه درخواست دهید تا پروندهٔ شما را بررسی کنند و در صورت مناسب‌بودن شرایط، شما بتوانید در آنجا تحصیل کنید. به کلیه مراحل این درخواست، اپلای کردن می‌گویند.

ولی منظور از اپلای کردن فقط به ارسال درخواست به دانشگاه نیست، به تمام فرایندی که در زیر به آن‌ها اشاره شده است، اپلای کردن می‌گویند:

  • پیداکردن دانشگاه
  • پیداکردن اساتید
  • مکاتبه با اساتید
  • آماده‌کردن مدارک

این فرایند برای هر دانشگاه و مقطع و رشته‌ای متفاوت است. در این مقاله قصد داریم تمام این فرایند را برای شما روشن نماییم.

اولین مرحله اپلای - انتخاب کشور مقصد

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، اپلای برای دانشگاه‌ها و کشور‌ها و حتی مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است. پس ابتدا باید بر اساس رزومه و علایق، هدف خود از اپلای تحصیلی را مشخص کنید.

اولین موضوعی که باید آن را در نظر بگیرید، کشور و یا کشور‌هایی است که دوست دارید به ترتیب اولویت در آنجا ادامه تحصیل دهید.

هر کدام از کشور‌هایی که انتخاب می‌کنید ممکن است برای مدتی، خانهٔ جدید شما شود، بنابراین اطلاعات خود را در مورد کشوری که مدنظرتان هست، تکمیل کنید.

تنها رتبه‌بندی یک دانشگاه و یا بالابودن سطح آموزش یک کشور، ملاک‌های مناسبی برای انتخاب نخواهند بود. موارد زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگرید. مواردی مانند:

  • شهریه
  • هزینه‌های زندگی و تحصیل
  • آب‌وهوا
  • فرهنگ مردم و مهاجرپذیر بودن
  • دور یا نزدیک بودن به آشنا
  • میزان شغل‌های مرتبط با رشتهٔ شما در آن کشور
  • اقتصاد کشور و موارد دیگر
  • پس از تصمیم‌گیری و انتخاب کشور و دانشگاه موردنظر، دوراه پیش پای شما قرار خواهد داشت:
  • فرایند پیچیده و زمان‌بر اپلای خود را به مؤسسه‌های مهاجرتی بسپارید.
  • خودتان اپلای کنید.

 

بهترین کشور برای مهاجرت

دومین مرحله اپلای - چگونه اپلای کنم؟

ابتدا نگاهی بر مراحل اپلای با دسته‌بندی کشورها را خواهیم داشت، سپس در ادامه با جزئیات بیشتر هر مرحله را توضیح مورد بررسی قرار می‌دهیم. در واقع مرحله دوم بیان شده در این مقاله خود شامل زیر مرحله‌‌هایی خواهد بود که هر کدام را باید برای انجام فرایند اخذ پذیرش تحصیلی طی نمایید.

بررسی مراحل اپلای برای کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا

این کشورها به‌صورت استاد محور هستند و قبل از اپلای کردن باید با استاد مکاتبه داشته باشید. (برای رشته‌های انسانی‌ به‌صورت کمیته محور انجام می‌شود)

نکته: معمولاً دانشگاه‌ها در مرحله‌ای که به شما پاسخ می‌دهند از شما هزینه اپلیکیشن دریافت می‌کنند. اپلیکیشن فی (Application Fee) مبلغی است که باید پرداخت کنید تا بتوانید فرم اپلیکیشن را ثبت کنید، در واقع با این روش دانشگاه‌ها مطمئن می‌شوند که هرکسی فرم درخواست پر نمی‌کند، این هزینه معمولاً بین ۸۰ تا ۱۲۰ دلار است.

 بررسی مراحل اپلای برای کشورهای اروپایی

کشورهای اروپایی به‌صورت کمیته محور عمل می‌کنند و پوزیشن‌ها را در سایت دانشگاه یا سایت‌های واسطه که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، می‌توان پیدا کرد. پس از یافتن پوزیشن موردنظر و پیداکردن لینک اپلای، اپلای خود را نهایی کرده و منتظر پاسخ از آن دانشگاه باشید.

یکی از دلایلی که کشورهای اروپایی جز مقصدهای جذاب برای دانشجویان به‌حساب می‌آیند، هزینه‌های پایین تحصیل در کشورهایی همانند ایتالیا، نروژ، آلمان و سایر کشورهای این منطقه است. یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در کشورهای اروپایی این است که شرایط اخذ پذیرش در این کشورها نسبت به کشورهای آمریکا و کانادا ساده‌تر است. در نتیجه کسانی که علاقه‌مند به تحصیل در آمریکا و کانادا هستند، می‌توانند ابتدا برای کشورهای اروپایی اقدام کنند و برای تحصیل در مقاطع بالاتر، از این کشورها با شرایط راحت‌تر نسبت به ایران برای آمریکا و کانادا اقدام نمایند.

نکته: اکثر رشته‌ها یعنی همه رشته‌های مهندسی و علوم پایه سیستم اپلای و مراحل یکسانی دارند، به جز چند رشته که توضیح داده خواهد شد.

  • آماده‌کردن مدرک زبان مثل آیلتس یا تافل و سایر آزمون‌ها مثل جی آر ای.
  • آماده‌کردن رزومه تحصیلی (CV)
  • پیداکردن دانشگاه مناسب بر اساس رزومه تحصیلی خودتان
  • پیداکردن استاد از اعضای دانشکده رشته موردنظر از دانشگاه مقصد
  • شروع مکاتبه با اساتید مدنظر (در اولین ایمیلی که به استاد داده می‌شود، CV حتماً ضمیمه شود)
  • فالوآپ کردن ایمیل‌ها (تمامی ایمیل‌هایی که دریافت می‌شود، پاسخ داده شود)
  • اگر پاسخ خیلی خوبی گرفته شد که با احتمال بالای ۸۰ درصد پذیرش داشتید برای آن دانشگاه انگیزه‌نامه (SOP) و مدارکی که نیازمند است آماده کنید. سپس فرم اپلیکیشن را پر کنید (لینک اپلای را از خود سایت دانشگاه می‌توانید پیدا کنید).
  • منتظر پاسخ آن‌ها بمانید و هم‌زمان برای دانشگاه‌های دیگر نیز اقدام کنید.

سومین مرحله اپلای - چه زمانی باید برای اپلای اقدام کنیم؟

ابتدا باید بدانید که دو ترم برای شروع تحصیل داریم:

از چه زمانی اپلای را شروع کنیم؟

برای مثال اگر می‌خواهید مهر ۲۰۲5 خارج از کشور باشید، باید تقریباً از مهر ۲۰۲4 مدارک خود را آماده داشته باشید و در دی یا بهمن‌ماه که وب‌سایت دانشگاه‌ها در دسترس خواهد بود، اپلای کنید. در ادامه به بررسی تک‌تک مدارکی که برای اپلای لازم است می‌پردازیم. البته ابتدا یکی از بخش‌های مهم و سخت اپلای یعنی پیداکردن و مکاتبه با اساتید را بررسی می‌کنیم.

ترم پاییزه: (Fall) از مهرماه آغاز می‌شود که معادل ماه‌های سپتامبر و آگوست میلادی است.

ترم بهار و زمستان (Spring & Winter): از ماه ژانویه شروع می‌شود که به معادل آن در ایران نیز وجود دارد. در واقع در ایران تعداد بسیار کمی می‌توانند از بهمن شروع به تحصیل کنند و عموم دانشگاه‌ها ظرفیت‌های خود را به مهرماه اختصاص می‌دهند. دانشگا‌ه‌های خارج از ایران نیز به همین ترتیب هستند؛ پس بهتر است تمرکز خود را ترم پاییز بگذارید تا شانس بیشتری داشته باشید. البته این به آن معنا نیست که اگر ترم پاییز را از دست دادید، برای زمستان اقدام نکنید، ولی باید بدانید که شانس کمتری برای اپلای خواهید داشت.

 

بهترین زمان برای اپلای

چهارمین مرحله اپلای - ایمیل به اساتید برای اپلای

چگونه استاد برای اپلای پیدا کنم؟

راه اول: پس از یافتن دانشگاه موردنظر خود، در لیست اساتید دانشگاه (Faculty Members) استادی را پیدا کنید که علایق تحقیقاتی‌اش (Research Interest) به شما نزدیک باشد. به یاد داشته باشید که هر کدام از این اساتید ممکن است شما را بپذیرند. در این صورت چند سال آینده‌ زندگی خود تقریباً هر روز او را خواهید دید، پس با خود صادق باشید و اساتیدی را پیدا کنید که واقعاً به موضوع کارشان علاقه دارید.

راه دوم: يكى از بهترين روش‌ها براى پیداکردن اساتيد مرتبط به زمینهٔ تحقيقاتی خاص خود استفاده از سایت گوگل اسکالر (Google Scholar) است. اگر در اين سايت کلیدواژه‌های زمينه تحقيقاتی خود را وارد كنيد، مي‌توانيد جديدترين مقالات در آن موضوع را مشاهده کرده، وارد صفحهٔ شخصى نويسنده آن مقالات كه معمولاً اساتيد دانشگاه هستند شويد و به آن‌ها ايميل ارسال کنید.

چگونه به استاد ایمیل بزنیم؟

ارسال ایمیل‌ها اصولی و فنی، نسبت مستقیم با افزایش شانس پذیرش دارند. همچنین تعداد ایمیل‌ها هم زیاد نخواهد بود؛ به طور مثال

در کانادا تقریباً ۳۰ دانشگاه وجود دارند که در رتبه‌بندی زیر ۱۰۰۰ هستند. از میان این ۱۰۰۰ دانشگاه ممکن است، برای هر رشته ۱۵ دانشگاه، رشته موردنظرتان را داشته باشند. البته ممکن است این عدد در آمریکا نزدیک به ۲۰۰ تا ۲۵۰ دانشگاه هم برسد. در نتیجه برای کانادا نزدیک به ۳۰۰ ایمیل نیاز خواهید داشت.

 باید برای استاد مربوطه وقت کافی اختصاص دهید به‌خصوص نوشته‌هایی بنویسید تا متوجه شود مقاله‌های او را خوانده‌اید و برای او وقت گذاشتید و اینکه مطالب را به طور خاص برای او نوشته‌اید.

پیشنهاد می‌کنیم هم اکنون فیلم آموزشی رایگان نگارش اصولی ایمیل برای گرفتن فاند را که توسط تیم حرفه‌ای اسکورایز تهیه شده است، مشاهده کنید. در این فیلم تمام ریز و بم‌های نگارش یک ایمیل حرفه‌ای را توضیح داده‌ایم.

ایمیل ارسال می‌کنید و کسی پاسخ ایمیل شما را نمی‌دهد؟

سؤال بسیار رایجی که اغلب دانشجویان می‌پرسند و از آن شکایت دارند این است که استادی پاسخ ایمیل آن‌ها را نمی‌دهد و دلیل آن این است که اغلب همه یک ایمیل انتخاب می‌کنند و به سایر اساتید نیز کپی آن را ارسال می‌کنند. مانند نمونه ایمیل زیر:

,Dr.Adams

?I am Mohammadreza. Is there any position in your lab

Regards

اساتید روزانه چند صد ایمیل دریافت می‌کنند و باید ایمیل شما خاص باشد. عنوان ایمیل نیز بسیار خاص‌تر تا جلب‌توجه کند. متن ایمیل فقط و فقط برای آن استاد خاص که به وی ایمیل می‌زنید، شخصی‌سازی شده باشد. در مورد خود توضیح مختصری دهید، ولی بیشتر دررابطه‌با استاد و Researchهای اخیر استاد بنویسید و اینکه چرا شما فردی هستید که اگر به گروه تحقیقاتی استاد بپیوندید، فرد مناسبی برای آن جایگاه به‌حساب می‌آیید. مجدداً تأکید می‌کنیم که متن ایمیل خاص باشد، معمولاً بین دو تا سه پاراگراف کافی است. لینک وب‌سایت خود را (در صورت وجود) حتماً قرار دهید. رزومه خود را در وب‌سایت قرار دهید و علاوه‌برآن به متن ایمیل هم attach کنید.

به‌عنوان ایمیل خود به‌خوبی فکر کنید تا کاملاً منحصربه‌فرد باشد. برای مثال عنوان زیر می‌تواند مناسب باشد:

Prospective student interested in () & Ph.D.application in...

مرحله بعدی پیداکردن اساتید است. در وب پیج استاد وارد شوید و اطلاعات را استخراج کنید. برای پیداکردن اساتید کافی است از گوگل استفاده کنید. برای مثال عبارت زیر را جستجو کنید:

University of Toronto biology department faculty

پس ابتدا نام دانشگاه، سپس نام دپارتمان و دانشکده و در نهایت کلمه faculty به معنای هیئت‌علمی.

نکته: در آمریکا و کانادا به هیئت‌علمی faculty می‌گویند. اگر برای اروپا یا استرالیا اقدام می‌کنید، آنها معمولاً از کلمه staff استفاده می‌کنند.

 

ایمیل به اساتید

پاسخ ایمیل‌های اساتید

ایمیل بزنید و منتظر ایمیل اساتید بمانید. به تعداد کمی از ایمیل‌های شما پاسخ داده می‌شود. برای مثال خیلی طبیعی است که از ۱۰۰ ایمیل که ارسال کرده‌اید، حدوداً تنها ۱۰ پاسخ دریافت کنید. اساتید بسیاری از ایمیل‌ها را نمی‌خوانند. اگر پس از گذشت ۳ روز پاسخ شما را ندادند، بدانید دیگر جواب نخواهند داد و بهتر است دوباره برای آن استاد ایمیل بفرستید. البته در چند مورد هم پاسخ خواهند داد که با عبارت‌هایی به‌صورت زیر مواجه خواهید شد که بهتر است بر روی مورد دوم و آخر تمرکز خود را بگذارید به‌خصوص مورد آخر که احتمالاً نهایی خواهد شد.

  • ممنون که پیام دادید، دانشجو نمی‌گیرم.
  • دانشجو می‌گیرم؛ ولی فاند ندارم.
  • دانشجو می‌گیریم و فاند هم دارم بهتر است اسکایپ داشته باشیم و مصاحبه کنیم.

 چه زمانی برای مکاتبه با اساتید خارجی بهتر است؟

اواخر تابستان مکاتبات را انجام دهید که در این صورت یک تا سه ماه به طول خواهد انجامید تا پاسخی دریافت کنید. اگر استاد مذکور پاسخی نفرستادند، مجدداً برای او ایمیل ارسال کنید. دقت کنید که در هر دپارتمان به یک نفر بیشتر ایمیل نزده باشید. نهایتاً حدود بازه مهر و آبان‌ماه باید درگیر امتحانات زبان و جی آر ای (اگر لازم است) شوید و به‌تدریج فرم‌های پذیرش را پر کنید.

مهلت‌ها از اواخر آبان شروع می‌شوند و پایان اصلی آن‌ها در آذر و دی‌ماه هستند؛ سه نکته زیر را فراموش نکنید:

  • به تعداد زیاد درخواست اپلای دهید.
  • ارتباط با اساتید را حفظ کنید.
  • به کشورهای مختلف اپلای کنید.

تعداد دانشگاه‌هایی که اپلای می‌کنید باید نزدیک به 10 و حتی بیشتر باشد و تأکید داریم که به تعداد زیاد اپلای کنید تا شانس پذیرش شما بیشتر شود. صرفه‌جویی نکنید؛ چون ممکن است فاند بالایی را از دست دهید.

چه ساعتی برای ایمیل‌زدن بهتر است؟

معمولاً اساتید هنگام صبح به چک‌کردن ایمیل خود می‌پردازند، پس زمانی ایمیل ارسال کنید که وقتی استاد حوالی ساعت ۸ تا ۹ صبح به جعبه نامه‌های خود در ایمیلش رجوع می‌کند، ایمیل شما جز ایمیل‌های ابتدایی باشد.

فرق CV و رزومه در چیست؟

به‌طورکلی سی وی همه فعالیت‌هایی است که تابه‌حال داشتید. رزومه قسمتی از سی وی شما است و برای یک منظور خاص گلچین شده است. برای مثال رزومه‌ای که برای یک استاد نرم‌افزار ارسال می‌کنید، باید شامل تحقیقات و سابقه‌های مرتبط با این رشته باشد و قطعاً با رزومه‌ای که برای استاد برق می‌فرستید، تفاوت بسیار زیادی دارد. تقویت رزومه برای اپلای اهمیت دارد.

انگیزه‌نامه چیست؟

انگیزه‌نامه برای مهاجرت یا SOP مخفف statement of purpose است که یکی از مهم‌ترین مدارکی است که در نتیجه اپلای شما نقش زیادی دارد. در واقع انگیزه‌نامه که به‌نوعی بیانگر انگیزه شما از اپلای کردن است، تنها مدرکی است که برخلاف مدارک دیگر آینده شما را به تصویر می‌کشد و برای کمیته تصمیم‌گیری بسیار مهم است که بداند هدف و انگیزه شما از انتخاب کشور، دانشگاه و رشته مقصد مذکور چیست. انگیزه‌نامه خوب می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد؛ اما نکته مهم این است که نگارش انگیزه‌نامه خوب بسیار سخت است. چرا؟ زیرا اساتید و کمیته بررسی روزانه تعداد زیادی انگیزه‌نامه دریافت می‌کنند و قطعاً که کلمه‌به‌کلمه آن را نمی‌خوانند، و شما در چند کلمه فرصت دارید تا خوانندهٔ خود را جذب کنید که تا آخر توضیحات شما را مطالعه کند.

اگر تمایل دارید اسکورایز برای شما انگیزه‌نامه‌ای اختصاصی و خاص بنویسد، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید: نگارش انگیزه‌نامه

کاورلتر چیست؟

کاورلتر (Cover Letter) یکی از مهم‌ترین مدارکی است که به همراه رزومه تحصیلی برای استاد و دانشگاه مدنظر ارسال می‌شود. اگر بخواهیم از نقش اساسی کاورلتر در فرایند اپلای بگوییم، همین بس که امکان دارد فردی به مصاحبه دعوت شود و فردی دیگر نسبت به سایر متقاضیان حذف شود. در کاورلتر فرد متقاضی حتماً باید به دو سؤال بسیار مهم پاسخ دهد:

توصیه‌نامه چیست؟

توصیه‌نامه (Recommendation) نوشته‌ای است که بیان و توصیف‌کننده توانایی و مهارت‌های شماست، ولی سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه کسانی می‌توانند توصیه‌نامه بنویسند؟ انتخاب فرد درست و مناسب می‌تواند نتیجه مطلوبی را در اپلای شما به ارمغان بیاورد. این فرد می‌تواند استاد، کارفرمای سابق یا به‌طورکلی افراد برجسته و مطرح باشد. به طور مثال اگر برای رشته مکانیک اقدام می‌کنید، توصیه‌نامه یک بازیگر خیلی نمی‌تواند مناسب باشد. پس از انتخاب فرد مناسب از وی بخواهید که به طور مناسب و صحیح این کار را انجام دهد. در مقاله‌های آینده در مورد نحوهٔ نگارش توصیه‌نامه بیشتر توضیح خواهیم داد. معمولاً اساتید ترجیح می‌دهند که شما توصیه‌نامه را نگارش کنید و آنها تنها تأیید کنند. به همین دلیل اسکورایز، در خدمات بی‌شمار خود نگارش توصیه‌نامه را نیز برای شما انجام می‌دهد.

تافل یا آیلتس

معمولاً در اکثر نقاط دنیا هر دو مدرک زبان یعنی تافل یا آیلتس را معتبر می‌دانند، پس در آزمون هر کدام که به نظرتان برای شما مناسب‌تر است، شرکت کنید. معمولاً در الزامات پذیرش دانشگاه‌ها، حداقل نمره قبولی برای آزمون زبان بیان شده است. معمولاً به‌صورت میانگین در اکثر کشورها در مقطع کارشناسی حداقل نمره 5/5 تا 6، برای مقطع ارشد 6 تا 5/6 و در مقطع دکتری حداقل 7 است. اما همواره یک سؤال که ذهن متقاضیان را درگیر می‌کند، این است که آیا در آزمون تافل یا آیلتس شرکت کنیم؟ خیلی از موارد برای این انتخاب تأثیرگذار است، اما از عمده دلایل انتخاب افراد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

در صورت ترجیح‌دادن لهجه آمریکایی، در آزمون تافل شرکت کنید.

اگر با پرداخت 30 دلار بیشتر مشکلی ندارید و حاضر به گرفتن کمک هستید، در آیلتس شرکت کنید.

به‌طورکلی تعیین‌کننده برنامه‌ریزی‌های آتی شما، مدرک تافل و آیلتس است و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در تابستان برای این دو آزمون آماده شوید و اواخر تابستان یا حداکثر اواخر آبان‌ماه آزمون را داده باشید.

آزمون جی آر ای (GRE)

جی آر ای مخفف عبارت Graduate record examination است و ارتباطی با آزمون تافل و آیلتس ندارد. داشتن این مدرک برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا ضروری است و ۹۵ درصد رشته‌ها از شما این آزمون را می‌خواهند؛ ولی در کانادا و سایر کشورها بسیاری از رشته‌های نیاز به داشتن مدرک این آزمون ندارند. آزمون جی آر ای از دو بخش ریاضیات و هوش و زبان انگلیسی تشکیل شده است و معمولاً کسب نمره 320 به بالا می‌تواند نمره بسیار قابل‌قبولی در این آزمون باشد.

جی پی ای همان معدل هست که:

  • نمرات بالای ۱۶، ۴ حساب می‌شوند
  • نمرات بین ۱۴ تا ۱۶ معادل نمره ۳ هستند
  • نمرات بین 12 تا 14 معادل نمره 2 خواهد بود
  • نمرات بین 10 تا 12 نیز معادل نمره 1 هست

معمولاً محاسبه جی پی ای گهگاهی یک دردسرهایی خواهد داشت. معمولاً سؤال‌هایی پیش می‌آید که آیا در محاسبه GPA ما باید نمرات دروس عمومی را محاسبه کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که دو نوع روش محاسبه وجود دارد: 1. اورال جی پی ای (Overal GPA): تمامی نمرات به جز نمرات دروس افتاده در آن محاسبه می‌شوند. 2. میجر جی پی ای (Major GPA): تنها دروس اختصاصی در آن محاسبه می‌شوند. اسکورایز برای سادگی شما در محاسبه GPA، محاسبه‌گر آنلاینی را طراحی کرده است که با واردکردن نمرات و اطلاعات، GPA شما محاسبه می‌شود.

هزینه‌ها و درآمدها

برای بررسی مدارک ارسالی شما، باید هزینه آن را از قبل به دانشگاه پرداخت کرده باشید. همچنین راه‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید با انجام‌دادن آنها درآمد کسب کنید. فرایند صفر تا صد اپلای، در هر مرحله نیاز به پرداخت هزینه‌هایی است که باید شما از قبل برای تأمین این هزینه‌ها برنامه‌ریزی کرده باشید.

گاهی دانشجویان برای تأمین هزینه‌های تحصیل خود در کشور مقصد، از ابتدا به فکر هستند. یعنی برای گرفتن پذیرش از دانشگاه، سعی می‌کنند به دنبال فاند (سرمایه، پول) باشند که شامل:

  • RA (Research Assistant)
  • TA (Teacher Assistant)

می‌شود. از جمله وظایف تی‌ای مراقبت آزمون و تصحیح برگه‌های دانشجویان است. در آزمایشگاه نیز ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار دریافت می‌کنید که در برخی کشورها، در سال بخشی از شهریه شما جبران می‌شود، اما بسته به دانشگاه مربوطه می‌توان در آمریکا، درآمد تی‌ای بودن به‌تنهایی هزینه شهریه را جبران ‌کند. به‌عنوان آر ای نیز باید تز خود را انجام دهید و تحقیقات پیرامون آن را انجام دهید و ۱۵۰۰۰ دلار برای این کار از گرنت استاد دریافت می‌کنید. اگر علاوه بر آر ای و تی‌ای، از دپارتمان مربوطه اسکالرشیپ هم دریافت کنید، هزینه زندگی و شهریه‌ها کامل پوشش داده خواهند شد.

برخی اسکالرشیپ‌ها دولتی هستند. مثلاً اسکالرشیپ ونیر Vanier یعنی باید از طرف دانشگاه نامزد شوید و آنها برای شما اپلای کنند. GPAهای بالاتر از ۳. ، 50 هزار دلار در سال می‌توانند دریافت کنند. یا برای مثال انتاریو گرجوایت اسکالرشیپ فلوشیپ برای دانشگاه‌های کانادا در استان انتاریو است و مبلغ کمی است؛ اما اگر آن را گرفته باشید، اساتید بیشتر تمایل خواهند داشت تا شما را به‌عنوان دانشجو بپذیرند. فرم اپلیکیشن‌های آن برای دانشگاه‌هایی است که در استان انتاریو باشند. (که البته نصف دانشگاه‌های کانادا در انتاریو هستند.)

در رشته‌های هنر و معماری

هم پورتفولیو وجود دارد که این مهم‌ترین قسمت اپلیکیشن شماست که در آن می‌توانید هنر خود را به رخ بکشید. پورتفولیو یک فایلی است که توسط فرد متقاضی آماده می‌شود و در آن آثار فاخر هنری خود را به نمایش می‌گذارد. در واقع یک آلبومی از کارهایی است که تابه‌حال انجام داده و استاد دانشگاه مقصد را به کمک این فایل باید متقاعد کند که فرد با استعدادی است.

گروه مدیریت و رشته بیزینس

نیز مشکل هستند و مهم‌ترین چیز نمره آزمون جی آر ای یا جی مت شماست که مهم است. در جی آر ای راحت‌تر می‌توان نمره بالا گرفت و تقریباً همه‌جا هم قبول می‌کنند. برخی دانشگاه‌ها حداقل نمره جی آر ای را مشخص نمی‌کنند، اما جی آر ای زیر ۳۰۰ شانس کمی دارد. البته در مواردی هم ممکن بوده که با جی آر ای زیر ۳۰۰ فاند بگیرند.

رشته صنایع

در آمریکا نزدیک به ۶۰، ۷۰ و یا بیشتر دانشکده صنایع است، حداقل معدل برای لیسانس ۱۵ است و گاهی ۱۴ هم مورد قبول است.

رشته روان‌شناسی

بسیاری از اپلیکنت‌ها مربوط به روان‌شناسی و علوم‌انسانی هستند، به طور خاص پذیرش گرفتن برای روان‌شناسی بالینی در کانادا مشکل است؛ زیرا افرادی که برای این رشته اپلای می‌کنند زیاد هستند. همچنین جی آر ای سابجکت مربوط به روان‌شناسی وجود دارد و وقت زیادی نیاز است تا آن را بگیرید. داشتن یک مقاله خوب نیز بسیار تأثیرگذار است.Test Scoreها نیز بااهمیت هستند. همچنین سابقه کار آزمایشگاهی بسیار برای اساتید مهم است و اینکه بتوانید در SOP مطالب را به‌خوبی بپرورانید و توضیح دهید که چه چیزهایی از این فعالیت‌ها آموخته‌اید، شانس شما را برای پذیرش بیشتر خواهد کرد. در رشته‌های مشابه. روان‌شناسی اکسپریمنتال، Social Work، دپارتمان علوم تربیتی و... هم اپلای کنید.

هزینه‌های زندگی و تحصیل در کانادا

معمولاً یکی از محتمل‌ترین گزینه‌هایی که برای مهاجرت تحصیلی به چشم می‌خورد، مهاجرت تحصیلی به کانادا است. هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور مقصد معمولاً برای افراد متقاضی یکی از شروط اساسی برای تصمیم‌گیری به‌حساب می‌آید.

هزینه تحصیل

برای دانشجویان اینترنشنال یا ویزای تحصیلی ۱۶ -۲۵ هزار دلار به جز رشته‌های خاص مثلاً بیزینس اسکول در کبک کمی ارزان‌تر خواهد بود و سالیانه ۱۶ - ۱۷ هزار دلار پرداخت اول ترم خواهد بود که برای کل ترم است. البته در برخی موارد می‌توان دیفر کرد؛ ولی باید در اواسط ترم حتماً پرداخت شود.

هزینه زندگی

وابسته به محل و سبک زندگی است، به طور مثال شهر کبک در مجموع ارزان‌تر است. در مونترال زندگی یک‌نفره حداقل ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در ماه هزینه دارد. برای دو نفر در هر ماه ۲۰۰۰ دلار کفایت می‌کند، ولی در انتاریو از ۳۰۰ - ۴۰۰ دلار بیشتر می‌شود. در آلبرتا و بریتیش کلمبیا نیز هزینه‌ها بیشتر است.

سابقه کار

غیر از رشته‌های خاص مثل مدیریت و رشته‌هایی که سابقه کار می‌خواهند، در مابقی رشته‌ها مانند مهندسی و علوم سابقه کار تأثیرگذار و سرنوشت‌ساز نیست. داشتن مدرک زبان نیز مهم است. همچنین معدل خوب و بالا از اهمیت زیادی برخوردار است، البته جبران‌پذیر خواهد بود، ولی بیشترین تأثیر را دارد. در کانادا معدل مهم‌تر از دانشگاه است. اینکه قبلاً در دانشگاه آزاد تحصیل کرده‌اید، نیز مهم نیست و افرادی بوده‌اند که در دانشگاه آزاد بودند و معدل متوسط یا بالایی داشته‌اند و در دانشگاه یوبی‌سی تورنتو و کلمبیا فاند کامل گرفته‌اند.

در مقطع کارشناسی‌ارشد حقوق LLM می‌توان خواند و دوره‌های آن در گرایش‌های مختلف ۱ساله، ۱۵ماهه و گاهی ۱۰ماهه هستند و تافل بالای ۱۰۰ می‌خواهند، اما معمولاً گران هستند.

 

اپلای کانادا

آیا در کانادا مدرک GRE برای همه رشته‌ها نیاز است؟

داشتن مدرک جی آر ای در همه رشته‌ها کمک‌کننده اپلای است؛ ولی در همه رشته‌ها ضروری نیست و باید دید جی آر ای نیاز است یا به‌عنوان یک پیشنهاد است. اگر ریکامند بود، تمرکز باید بر روی تافل و آیلتس باشد. در مجموع گرفتن پذیرش از آمریکا بسیار راحت‌تر از کانادا است؛ دلیل اصلی هم تعداد دانشگاه‌های آمریکاست که حدود ۱۰ برابر دانشگاه‌های کاناداست. کل دانشگاه‌های کانادا به تعداد دانشگاه‌های کالیفرنیاست.

رشته‌های مورد تحریم برای اخذ ویزای دانشجویی

رشته‌های انرژی هسته‌ای، انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی و رشته‌های نظامی. این رشته‌ها در برجام ذکر شده بود؛ ولی هیچ‌گاه این تحریم‌ها برداشته نشد و پس از خروج آمریکا از برجام هیچ تأثیری در ویزای دانشجویی نخواهد داشت. مدت تحصیل تأثیر منفی در اخذ ویزا نخواهد داشت و مهم‌ترین عامل معدل است که اگر شش‌ساله فارغ‌التحصیل شوید؛ ولی معدل بالا داشته باشید، بهتر است.

مالیات در کانادا

در کانادا مالیات بر ارزش‌افزوده وجود دارد. مثلاً اگر در رستوران غذا بخورید، ۵ درصد مالیات فدرال مرکزی خواهد بود. در مجموع ۱۵ درصد مالیات اخذ می‌شود. در بریتیش کلمبیا ۱۲.۵ درصد مالیات داریم. آلبرتا ۵ درصد مالیات اخذ می‌شود و مالیات استانی وجود ندارد.

اگر نمره آیلتس کم باشد می‌توان در کانادا کلاس آن را گذراند؟

بهتر است این کار را نکنید. چون ایران هزینه کمتری دارد. همچنین برای ویزا به مشکل خواهید خورد. اگر برای لیسانس و کالج نمره آیلتس ۶.۵ لازم است و شما ۶ شده‌اید، امکان دارد به شما ویزا بدهند؛ اما برای ارشد و دکتری این اقدام را نکنید و حتماً در ایران امتحان آیلتس دهید.

 با داشتن پی آر (Permanent Residency) می‌توان رایگان تحصیل کرد؟

خیر، اگر پی آر داشته باشید، ارزان‌تر خواهد بود و می‌توانید برای رزیدنت کبک هم اقدام کنید که بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در هر ترم شهریه خواهید داشت؛ ولی هیچ‌گاه صفر نمی‌شود. بعد از تحصیل نیز شرایط اقامت دائم در کانادا بسیار راحت‌تر خواهد شد.

اپلای آمریکا

بهترین و مطمئن‌ترین روش اپلای و اخذ ویزای تحصیلی آمریکا به‌خصوص برای ما ایرانیان، مهاجرت تحصیلی به این کشور است. آمریکا مهد بهترین دانشگاه‌های جهان است و در سرتاسر این کشور و در ایالت‌های مختلف آن بی‌شمار دانشگاه نمونه و ممتاز وجود دارد. آرزوی هر دانشجویی تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان است که اکثر این دانشگاه‌ها در آمریکا واقع شده‌اند. آمریکا با داشتن سیستم آموزشی بسیار قوی و تعداد بالای دانشگاه‌های معتبر، هر ساله محتمل‌ترین مقصد دانشجویان بین‌المللی از سرتاسر جهان است. از جمله مزایای تحصیل در آمریکا، تحصیل به زبان انگلیسی، امکان کار دانشجویی در حین تحصیل، امکان اقامت و کار پس از تحصیل و... است. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که هزینه‌های تحصیل و زندگی در آمریکا بالا بوده و به علت مشکلات سیاسی موجود، شرایط اخذ ویزای کشور آمریکا از هر نوع ویزای کاری، تحصیلی و... برای ما دشوار شده است.

کدام کشورها برای تحصیل رایگان هستند؟

 در کشور آلمان در مقطع کارشناسی‌ارشد که نیاز به نمرهٔ آیلتس ۵.۵ تا ۷ دارد

در کشور اتریش نیز شرایط مشابهی وجود دارد

در کشور نروژ در کارشناسی‌ارشد در بسیاری از رشته‌ها البته ۵۰ یورو اینرولمنت نیاز است و هر ترم بین ۵۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو شهریه دارد

در کشور ایتالیا بورسیه استانی می‌توان گرفت

دکتری در اروپا

دو نوع پذیرش امکان‌پذیر است:

  • نوع اول این که دنبال پوزیشن‌هایی که منجر به ادامه در مقطع پسادکتری می‌شوند باشید. مثلاً سایت‌های:

در این سایت‌ها می‌توانید پوزیشن‌ها را پیدا کنید. پروژه‌های دکتری یک شغل محسوب می‌شوند و عناوین معین و حقوق مشخص دارند. این سایت‌ها از دانشگاه‌های مختلف پوزیشن‌ها را قرار می‌دهند.

  • اگر رشتهٔ خاص و یک ریسرچ اینرست خاصی دارید، اگر در چندین سایت جستجو کردید و پوزیشن مناسب وجود نداشت، کاملاً عادی است و باید هر هفته به جستجوی خود ادامه دهید.

نکته اول

بی‌جهت و بدون دلیل اپلای نکنید. بسیاری از پوزیشن‌ها پروپوزال می‌خواهند و ممکن است پذیرش نشوید. از بین 10 درخواست طبیعی است که 9 مورد آن رد شوند. باید برای ۲۰ پوزیشن اپلای کنید؛ ولی باید درست اپلای کنید. ممکن است شخصی بگوید برای ۷۰ مورد اپلای کردم ولی پذیرفته نشدم. باید دید آیا برای شما مناسب بوده است یا خیر. زیرا ریسرچ اینترست خیلی اهمیت دارد. آیا تز او در همان زمینه بوده است؟ آیا اپلیکیشن خوب داشته است؟

نکته دوم

این‌گونه پوزیشن‌ها زمان خاص ندارند و ممکن است هر موقع منتشر شوند.

به کسانی که یک تا دو مقالهٔ خوب دارند، پیشنهاد می‌کنیم در اروپا و برای دکتری اپلای کنند؛ زیرا اقدام برای اروپا بدون پابلیکیشن واقعاً سخت خواهد بود. برای پروپوزال نوشتن باید وقت گذاشت. روش دیگر مکاتبه است. باید استاد بیابید. یک‌به‌یک اساتید را بررسی کنید. گاهی ممکن است اساتید برای شما پوزیشن نیز تعریف کنند.

کشور آلمان

کشور آلمان از قدرتمندترین کشورهای اقتصادی اتحادیه اروپا است، و البته در راستای سیاست‌های افزایش قدرت اقتصادی‌اش عموماً دانشگاه‌هایش رایگان است. پذیرش دانشگاه آلمان و انتخاب یک برنامه تحصیلی متناسب با علایق شما اولین قدم برای برنامه‌ریزی تحصیلات در آلمان است. تصور نم‌ شود این یک مشکل اساسی باشد؛ زیرا اکثر دانشگاه‌های آلمان در سطح کیفیت جهانی بی‌نظیر هستند. آلمان دارای حدود ۳۵ دانشگاه بزرگ است که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد و علاقه‌مندان اپلای آلمان می‌توانند در این مقاطع پذیرش بگیرند. قبل از اقدام برای اپلای باید تمامی جنبه‌ها اعم از رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی باید انتخاب شود چرا که تعدد رشته‌ها و دانشگاه‌ها باعث می‌شود انتخاب این موضوع سخت باشد.

کشور ایتالیا

حداقل معدل موردنیاز در ایتالیا ۱۴ است. اگر معدل کمی دارید، گزینهٔ مناسبی برای شما خواهد بود. دانشگاه‌های ایتالیا شهریه دارند و بسته به رشته و دانشگاه بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در سال از شما شهریه اخذ می‌گردد. هزینه زندگی در ایتالیا نسبت به آلمان ارزان‌تر است. در ایتالیا بورسیه استانی وجود دارد. می‌توانید عبارت DSU (Need based fund) را جستجو کنید تا مدارک موردنیاز این فاند را مشاهده کنید.

بورسیه استانی یا دی اس یو به نیاز مالی شما مرتبط است. مبلغ این بورسیه تا سقف ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود. معمولاً شرایط بازپرداخت در دو قسط است.

اگر برای دی‌ماه اپلای کنید، بین اسفند تا اردیبهشت پاسخ‌ها خواهند آمد. بعدازاین باید برای ویزا اقدام کنید. معمولاً در جولای باید برای دی اس یو اپلای کنید و نتایج در اکتبر منتشر می‌شوند که در آن هنگام در ایتالیا هستید و قسط اول شهریه رو هم دادید. مثلاً برای پلی‌تکنیک میلان ۹۰۰ یورو شهریه است و احتمالاً قسط اول دی اس یو رو بعد از پرداخت قسط اول خواهند داد.

در ایتالیا یک عدد کارت علاوه بر کارت دانشجویی می‌دهند که نوعی بورسیه است. روزی ۵ یورو می‌توانید خرج کنید. قسط دوم تا سال بعد که برخی واحدها را پاس کرده باشید، نخواهند داد. دوباره برای دی اس یو اپلای کنید. قسط دوم سال اول و قسط اول سال دوم به همراه ۹۰۰ یورو شهریه که در ابتدا داده بودید، به شما پرداخت خواهد شد. بدین ترتیب پول زیادی خواهید داشت که پرداخت آن کمی عجیب است؛ ولی پولی که می‌گیرید، وابسته به نوع زندگی شما، ۵۰ - ۷۰ درصد و گاهی ۱۰۰ درصد از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

چگونه پروگرم یا برنامه در ایتالیا پیدا کنیم؟

در سایت دانشگاه‌های ایتالیا (universityitaly) عبارت courses in English را بنویسید و جستجو کنید. البته باید در ابتدا سایت را به حالت انگلیسی تبدیل کنید.

کشور نروژ

تعداد برنامه‌های انگلیسی حدوداً ۲۰۰- ۳۰۰ مورد خواهد بود. این برنامه‌ها را از سایت تحصیل در نروژ (Study in Norway) می‌توانید پیدا کنید. قسمت بالای سایت course program دارد و به‌ندرت شهریه نیز دارند. همچنین هزینه اپلیکیشن کمتر هم دارند که در حدود ۴۰-۵۰ یورو است. حداقل معدل ۱۵ نیاز است و این به این معنی نیست که اگر شما حداقل زبان و معدل رو دارید پذیرش شما قطعی خواهد بود؛ بنابراین به تعداد زیاد اپلای کنید.

دانشگاه اسلو نیز برای روان‌شناسی برنامه دارد که حدوداً ۱۰ درصد پذیرش به‌عنوان ورودی می‌گیرد. نکته این است که برای نروژ باید مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده باشید و سپس اپلای کنید. بعضاً با این مسئله که در حین تحصیل اپلای کنید، مشکل دارند.

 NTNU برای رشته‌های نفت و مهندسی خوب است. پیشنهاد ما این است که اگر اواسط ترم ۷ زبان و باقی مدارک شما کامل است، اپلای کنید که یک سال وقفه بین تحصیل شما نیفتد.

کشور اتریش

شرایط اپلای به این کشور مشابه کشور آلمان است و برای کسانی مناسب است که وقفه تحصیلی زیادی دارند. اتریش برای ویزا دادن به وقفه تحصیلی حتی به‌صورت بلندمدت نیز حساسیتی ندارد و مشابه سیستم آلمان است، اما برنامه‌های انگلیسی کمتری نسبت به آلمان وجود دارد و fee ثابت ۷۲۰ یورو در هر ترمی خواهید داشت. برتری دانشگاه‌های اتریش و تقاضا برای اخذ ویزای تحصیلی در اتریش در سراسر جهان شناخته شده است. بسیاری از آنها دارای رتبه بالایی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های بین‌المللی هستند. اگر تصمیم بگیرید که در اینجا تحصیل کنید، اطمینان از داشتن یک آموزش باکیفیت خوب را به شما می‌دهد. علاوه‌برآن، پاداش دانشجویان متقاضی سایر نقاط اتحادیه اروپا رایگان بودن شهریه در هر یک از دانشگاه‌های دولتی است. حتی اگر از کشوری خارج از اتحادیه اروپا می‌آیید، هزینه‌ها بسیار معقول و کمتر از سایر کشورهای اروپایی است (با حدود ۱۵۰۰ یورو در سال). دانشگاه‌های خصوصی می‌توانند نرخ‌های خود را تعیین کنند که می‌تواند به طور قابل‌توجهی بالاتر باشد، اما دانشجویان بین‌المللی بسیار انتخاب دارند. مطمئناً یکی از موارد مناسب بودجه و آرزوی آموزشی خود را پیدا خواهید کرد.

 کشور فرانسه

فرانسه گزینه‌های رایگان انگلیسی زیادی ندارد. برای یافتن پروگرم‌های دانشگاه‌های فرانسه از سایت کمپوس فرانسه (campusfrance) می‌توانید استفاده نمایید. بسیاری از رشته‌ها در مقطع کارشناسی‌ارشد یک‌ساله به اتمام می‌رسند و پایان‌نامه ندارند که این مسئله کار را برای ادامه راه سخت می‌کند، چون به‌سرعت فرصت‌های شما از دست می‌روند و باید سریع‌تر کار خود را به پایان برسانید. برای پروگرم‌هایی که به زبان انگلیسی است، ۲۵۰ یورو National fee دارند. همچنین اکثر پروگرم‌ها هم شهریه دارند.

سوئیس، هلند دانمارک، انگلیس، سوئد، فنلاند

شرایط در کشورهای سوئد و فنلاند و دانمارک و اسکاندیناوی تقریباً مشابه است.

برخی افراد مصر هستند که به دانمارک یا سوییس یا کشورهای ذکر شده در بالا بروند و یا به دنبال این هستند که برای کارشناسی‌ارشد فاندهای Merit base بگیرند. همه ۶ کشور بالا شهریه‌های قابل‌توجه دارند. پیشنهاد ما به کسایی است که معدل قابل‌توجه یعنی بالای ۱۷ دارند، زیرا فاند به معدل‌های خوب تعلق می‌گیرد. کشور سوئیس نیز دانشگاه‌های خوبی دارد؛ مانند ETH و EPFL و در کشور سوئد Lond،KTH و آپسالا. این دانشگاه‌ها بودجه مالی بالایی دارند و اگر دانشجوی پر تلاشی باشید، فاند خوبی خواهید گرفت. بورسیه‌هایی که به دانشجویان اختصاص می‌دهند، همهٔ هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و تمامی این کشورها بورسیه دولتی هم دارند و مهلت ثبت‌نام معمولاً دسامبر و ژانویه است. 13 تا ۲۵ هزار پوند شهریه دانشگاه‌ها است.

یکی از کشورهایی که دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل به آن فکر می‌کنند، اپلای تحصیلی انگلیس است. معمولاً خانواده‌هایی که به فکر مهاجرت و همچنین پیشرفت تحصیلی فرزند خود هستند، معمولاً به همراه فرزندان زیر 18 سال خود به انگلیس مهاجرت می‌کنند. حتی گاهی حاضر هستند که شرایط تحصیل فرزند خود در مدارس انگلیس را فراهم نمایند و فرایند مهاجرت تحصیلی فرزندشان را برای تحصیل در مدارس انگلیس دنبال می‌کنند. از طرفی شاید بعضی خانواده‌ها معتقد باشند که به دلیل پایین‌بودن سن فرزندشان، بهتر است که او دوران تحصیل در مدرسه را پیش خانواده و در کشور خودش سپری کند و برای تحصیل در مقطع لیسانس یا مقاطع تحصیلی بالاتر مهاجرت نماید. گرفتن بورسیه‌های انگلستان در مجموع مشکل‌تر است. کارشناسی ارشد در این کشور ۱ساله به اتمام می‌رسد و با رزومه متوسط می‌توان به دانشگاه‌های خوب اپلای کرد؛ ولی باید شرایط مالی متناسب با آن‌ها را داشته باشید. زندگی در انگلیس هم نسبت به باقی کشورها در مجموع سخت‌تر است.

نکاتی دیگر درباره شرایط اپلای

 جی پی ای برای ارشد و لیسانس جداگانه حساب می‌گردد.

 ارشد برق کسانی که در این رشته برای آمریکا و کانادا اپلای می‌کنند، بسیار زیاد هستند؛ به‌خصوص از کشورهای ایران و هند و چین، بنابراین در مجموع رقابت بالاست. علاوه بر برق گزینه‌های دیگری هم وجود دارد؛ مثلاً علوم کامپیوتر و یا مهندسی کامپیوتر که اگر استادی با زمینه تخصصی مشابه پیدا کنید می‌توانید در این رشته‌ها نیز تحصیل کنید.

یک قانون کلی برای فاند این است که فاند گرفتن در مقطع دکتری امکان‌پذیرتر است. زیرا مدت بیشتری اقامت و در نتیجه تعداد مقاله و خروجی‌های بیشتری خواهید داشت و اساتید ترجیح می‌دهند به دانشجویان دکتری فاند اختصاص دهند.

 بدون مقاله هم می‌توان فاند گرفت.

 برای ارشد دوم ممکن است برای ویزا به مشکل بخورید. بهتر است بگویید در حال کار بوده‌اید.

پذیرش در کالج‌ها آسان است، اما اگر از کالج پذیرش می‌گیرید برای آینده هم فکری کنید. اگر سن شما بیش از ۳۰ باشد و از کالج پذیرش بگیرید، قانع‌کردن افسر برای ویزا سخت خواهد شد. شهریه کالج نیز کمتر است؛ به طور مثال حدود ۱۵۰۰۰ دلار در مقابل شهریه دانشگاه که ۲۰۰۰۰ دلار است.

 فاصله زمانی تحصیلی بین مقطع ارشد و دکتری را تا جایی که ممکن باشد سعی کنید باسابقه کار و …. پوشش دهید.

 برای پزشکی باید از لیسانس علوم پایه اقدام کرده و در آزمون امکت شرکت کنید.

 بهتر است که لیسانس از کانادا بگیرید سپس پزشکی بخوانید.

برای همراه‌داشتن وضعیت مالی چک می‌شود و به‌ازای هر نفر ۱۰۰۰۰ دلار می‌توانید همراه داشته باشید و بدون دردسر وارد شوید. اگر می‌خواهید بیشتر همراه داشته باشید باید فرمی پر کنید و توجیه بیاورید.

 ترم زمستان در ماه اکتبر شروع می‌شود (مهر/ آبان).

 ترم تابستان در ماه مارچ شروع می‌شود (اسفند/ فروردین).

 برخی دانشگاه‌ها نمره آیلتس ۶.۵ می‌خواهند؛ اما برای رشته‌های بهتر آیلتس ۷ نیاز است. البته در بعضی موارد هم کسب نمره ۶ کافی است.

 برای اکثر برنامه‌های دانشگاهی، معمولاً دی و بهمن‌ماه تاریخ ددلاین‌ها هستند. تا ۱۵ و ۳۱ جولای هم برای ترم زمستان مهلت دارند که بازهٔ گسترده‌ای است و بهتر است برای خود یک لیست تهیه کنید.

برای اپلای آلمان، اقدام به گرفتن زمان مصاحبه از سفارت آلمان هر چه زودتر بهتر است. توصیه‌نامه نیز گاهی نیاز است. به تأیید سفارت برای مدارک نیاز دارید و مدارک باید ترجمه رسمی شوند که ۵ تا کپی هم نیاز است. مکاتبه با دانشگاه هم داشته باشید و همراه مدارک به سفارت ببرید. در بعضی از برنامه‌ها که هم انگلیسی و هم آلمانی برگزار می‌شوند، مدرک آلمانی هم علاوه بر انگلیسی باید داشته باشید. اگر معدل پایینی دارید، پیشنهاد می‌کنیم مدرک آلمانی بگیرید، سپس اپلای کنید. چون پذیرش برای دروس به زبان آلمانی آسان‌تر خواهد شد.

در اروپا برخی ادمیشن‌ها با فاند هستند، اما یک سری هم جدا از پذیرش هستند که باید برای همه آنها اپلای کنید تا شانستان افزایش یابد.

ایتالیا برای کارشناسی یک آلفا تست دارد و برخی جاهای ارشد هم ادمیشن تست دارند. به این موارد توجه و برای آنها اپلای نکنید.

برای اپلای کردن در سوئیس در هر رشته علوم پایه و مهندسی معمولاً پوزیشن و فاند کارشناسی‌ارشد دارند و باید رزومه خیلی خوبی داشته باشید.

سؤالات متداول

اپلای چیست؟

اپلای به پروسه درخواست از دانشگاه‌های خارجی برای پذیرش تحصیلی دانشجویان بین‌المللی می‌گویند.

در پروسه اپلای applicant و admission به چه معناست؟

به اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه admission و فردی که متقاضی اخذ پذیرش است را applicant می‌گویند.

توان مالی یا تمکن مالی در اخذ پذیرش مهم است؟

برخی دانشگاه‌ها در بعضی کشورها از شما می‌پرسند که اگر فاند نداشته باشید قادر به پرداخت شهریه هستید یا نه و اگر بگویید خیر و به شما فاند ندهند پذیرش نمی‌شوید. این موضع در آلمان و ایتالیا چندان مهم نیست که تمکن مالی داشته باشید. گرفتن فاند از کشورهایی که شهریه ندارند سخت خواهد بود. در واقع اثبات تمکن مالی در اخذ ویزای تحصیلی تأثیر خود را خواهد گذاشت.

چگونه معدل پایین خود را برای اپلای جبران کنیم؟

با داشتن مقالات ژورنالی، کسب نمره بالای زبان، انجام فعالیت‌های پژوهشی و یا ثبت اختراع و... می‌توانید معدل پایین خود را جبران کنید.

برای کارشناسی‌ارشد در اروپا باید مکاتبه کرد؟

خیر، مکاتبه لازم نیست و باید اپلای کنید. یعنی شما نیازی نیست استاد سوپروایزر پیدا کنید و تنها کافی است که با دانشگاه مقصد در ارتباط باشید. برای این کار نیاز است که شما بر اساس الزامات هر دانشگاه، مدارک را تهیه کنید و برای آنها ارسال نمایید.

آیا انگلیس فاند تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی دارد؟

می‌توان گفت تقریباً فاند در انگلیس وجود ندارد یا نادر است. یکی از دلایل این موضوع این است که بسیاری از دانشگاه‌های انگلیس جز بهترین دانشگاه‌های جهان به‌حساب می‌آیند. در نتیجه باتوجه‌به رقابتی بودن شرایط اخذ پذیرش در این دانشگاه‌ها، معمولاً به‌ندرت به دانشجویان با رزومه‌های بسیار خاص فاند تعلق می‌گیرد.

بدون مقاله می‌توان برای دکتری اپلای کرد؟

بله البته شانس کمتر خواهد بود و باید بر روی گرفتن نمره زبان بالا تمرکز کنید. خصوصاً اگر مقاله ندارید بهتر است برای آمریکا و کانادا اقدام کنید. در کل نداشتن مقاله برای گرفتن پذیرش در مقطع دکتری، می‌تواند شانس شما را برای دانشگاه‌های بهتر بسیار کاهش دهد.

پس از اتمام کارشناسی ارشد در ایتالیا چه‌کار می‌توان کرد؟

یافتن کار در ایتالیا مشکل است، زیرا نرخ بیکاری در این کشور نسبت به سایر کشورها بیشتر است. اما ایتالیا می‌تواند سکوی پرتاب خوبی برای گرفتن پذیرش در مقطع دکتری در آمریکا و کانادا و یا برای کار در نقاط دیگر اروپا باشد.

حداکثر هزینه تحصیل برای ارشد در اروپا؟

در انگلیس ۱۰ الی ۱۵ هزار پوند برای زندگی و برای شهریه سالانه ۱۵ تا ۲۵ هزار پوند لازم است. مقدار فاند دکتری در اروپا مناسب است و معمولاً ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در ماه خواهد بود. بدون مقاله اپلای برای دکتری در اروپا سخت‌تر خواهد بود؛ ولی برای آمریکا و کانادا بهتر و آسان‌تر است. در اروپا پابلیکیشن خیلی اهمیت دارد و زبان خیلی مهم نیست. در کانادا و آمریکا به زبان و پابلیکیشن اهمیت یکسانی می‌دهند.

آیا در رشته غیرمرتبط می‌توان اپلای کرد؟

در اروپا و به‌خصوص در آلمان به تغییر رشته حساسیت دارند و البته به رشته کارشناسی شما هم‌بستگی دارد. برای این کار باید به ادمیشن آفیس‌ها ایمیل بزنید و این مطلب را بپرسید. در وب‌سایت د آ د قسمتی به نام requirement وجود دارد که می‌توانید از این امر مطلع شوید.

چه نمره‌ای برای آیلتس در ایتالیا مناسب است؟

معمولاً الزامات قبولی در کشور ایتالیا نسبت به اکثر کشورهای جهان معقول‌تر است. در مواردی با کسب نمره آیلتس ۵ تا ۵.۵ هم متقاضیانی در دانشگاه‌های ایتالیا قبول شدند.

من متأهل هستم، آیا در فرایند اپلای مشکلی پیش خواهد آمد؟

متأهل یا مجرد بودن هیچ ارتباطی به دریافت پذیرش ندارد. تنها شما باید در فرایند اخذ ویزای همراه، حواستان باشد که کشور مقصد شما چه شرایطی را برای همراه شما در نظر گرفته است.

اگر ارشد مجدد بخوانم شانسی برای دریافت فاند وجود خواهد داشت؟

تفاوتی بین شروع خواندن از ابتدا و مجدد خواندن وجود ندارد (البته بعضی مواقع اجازه نمی‌دهند). تنها مسئله‌ای که به وجود می‌آید مشکل ویزا است، گاهی برای اروپا هم پیش می‌آید که باید توجیه کنید که به چه دلیل دوباره می‌خواهید ارشد بخوانید.

آیا فاند برای ارشد MBA وجود دارد؟

بله وجود دارد. اما خیلی کم، نمره GRE یا GMAT تعیین‌کننده است، البته خیلی دانشگاه‌ها هم سابقه کار از شما می‌خواهند تا راضی به دادن فاند به شما شوند.

آیا شانس گرفتن فاند با حداقل معدل وجود دارد یا خیر؟

به‌طورکلی بله ولی با شرط این که رزومه شما در قسمت‌های دیگر معدلتان را پوشش دهد. یعنی شرایط شما در نمره زبان، مقالات، جی آر ای و... نسبت به سایر متقاضیان برتر باشد. معمولاً باتوجه‌به رقابتی بودن گرفتن فاند، هرچه معدل بالاتری داشته باشید، شانس بیشتری نیز خواهید داشت.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای اپلای مشکلی خواهند داشت؟

خیر، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های غیرانتفاعی همانند سایر دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها، مشکلی بابت مهاجرت تحصیلی و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دیگر نخواهند داشت.

اگر بین مقاطع تحصیلی فاصله بیفتد، مشکلی خواهد داشت؟

معمولاً گپ تحصیلی به مدت زیاد در اخذ پذیرش مشکل‌ساز خواهد بود، اما در مقاطع تحصیلی، شاید دانشگاه مشکلی با این فاصله بین مقاطع تحصیلی نداشته باشد. نکته مهم این است که در اخذ ویزای تحصیلی، امکان ایرادگرفتن سفارت بابت گپ تحصیلی وجود خواهد داشت.

آیا معدل دو سال آخر مهم است؟

بله در مجموع مهم‌تر است و دانشگاه‌ها معمولاً علاوه بر معدل کل، جی پی ای،imager یا نمرات معدل دروس تخصصی، معدل سال آخر یا ۲ سال آخر را نیز می‌خواهند.

چگونگی اپلای و فاند برای اروپا؟

ابتدا باید گفت که بحث ویزا و اپلای از یکدیگر جدا هستند. اپلای یعنی درخواست دادن برای پذیرش و پس از گرفتن پذیرش بسته به کشور ممکن است پذیرش شما با فاند باشد و یا اینکه پذیرش بگیرید و برای فاند جداگانه اقدام کنید.

کشور آلمان حدود ۲۰۰۰ برنامه و طرح انگلیسی دارد که شهریه نمی‌خواهند و یا کمتر از ۵۰۰ یورو هزینه دارند. اولین پارامتر برای آلمان این است که رشته مد نظرتان در کدام دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند.

آیا باید برای ویزای آلمان حتماً مدرک آلمانی داشت؟

خیر، نیازی نیست. همچنین در سیستم آلمانی معدل حداقل ۱۵ است و نمرات بین ۱ تا ۵ هستند. باید حداقل ۲.۵ داشته باشید. البته گاهی ۲.۳ - ۳ نیاز دارند

رزومه تحصیلی (CV)

انگیزه‌نامه (SOP)

توصیه‌نامه

ریزنمرات و...

مدارک زبان

  1. انگیزه شما برای اپلای در این موقعیت چیست؟
  2. چرا شما گزینه مناسبی برای شرایط موجود هستید؟ (چرا دانشگاه مقصد باید شما را انتخاب کند؟)

چگونه می‌توان در امریکا ادامه تحصیل داد؟

چه مراحلی باید طی شود تا بتوان از طریق تحصیل به این کشور اپلای کرد؟

اساساً آمریکا برای اپلای بهتر است یا اروپا؟

اقدام برای ارسال درخواست تحصیلی به دانشگاه‌های آمریکا چه زمانی است؟

و نهایتاً چقدر باید هزینه‌کرد؟

phdposition

findaphd

academicpositions

 

 

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز

Yasamin

Yasamin

17 - 04 - 1402

سلام وقتتون بخیر.اگر من بهمن فارغ التحصیل بشم و مدرک دانشگاهم تا اواسط اسفند بتونم بگیرم، شانسی برای اپلای ترم پاییزه امریکا که اخرین ددلاینش اواخر فوریه هست دارم؟ چون باید برای ازمون هام برنامه ریزی کنم و اگر قرار باشه نرسم ، دیرتر میدم.ممنون از پاسخگوییتون

Mohsen

Mohsen

09 - 04 - 1402

سلام متاسفانه ویدئو هاتون نه پخش میشن و نه دانلود! لطفا رسیدگی کنید.

پاسخ Scorize Office Admin

خیلی متاسفیم بابت مشکلی که پیش اومده ما در حال پیگیری هستیم این مشکل از ما نیست و مربوط به سرور هایی میشه که ویدیو ها در اونجا آپلود شدن. در هر حال ما در حال بررسی هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این مشکل برطرف بشه. ممنون از صبوریتون🌹🙌

Andisheh

Andisheh

01 - 06 - 1401

سلام و وقت بخیر.برای گرفتن وقت سفارت امریکا ارایه چه مدارکی لازمه؟ برای مهاجرت تحصیلی

negin b

negin b

30 - 11 - 1400

سلام وقت بخیر برای گرفتن اسکالرشیپ، اول باید دانشگاه اپلای کنیم بعد برای اسکالرشیپ اقدام کنیم یا برعکس؟

پاسخ Scorize_Admin kl

سلام وقت شمام بخیر 🌸 برخی دانشگاه ها همزمانه برخی هم بعد اپلای برای دانشگاه مورد نظر

maryam razzaghi

maryam razzaghi

25 - 10 - 1400

سلام و وقت بخیر معمولا نتایج اولیه و ایمیل دعوت به مصاحبه حدودا چه زمانی برای کسایی که آمریکا اپلای کردن میاد؟

The Flash

The Flash

03 - 09 - 1400

سلام وقت بخیر... یه سوال داشتم ببخشید دانشگاه امام باقر(امنیت اطلاعات) اجازه اپلای به دانشجو هاش رو میده؟

پاسخ Scorize_Admin kl

سلام، معمولا از همه ی دانشگاه ها میشه اپلای کرد. باید از خود دانشگاه بپرسید اگر اجازه نمیدن که خیلی دشوار میشه.

یدملت

یدملت

27 - 07 - 1400

با سلام من یدملت هستم و دو اختراع ثبت کرده ام یکی بهینه کننده شعله و حرارت ثبت ۸۹۱۵۰ و دیگری پمپ اتوماتیک مواد روان و خمیری ۸۵۳۹۶ است و ایده نسل جدید موتور لوازم سرد کننده(اینورتر) را دارم آیا در این مورد می توانید کمک یا راهنمایی فرمایید [email protected] با تشکر

پاسخ Scorize_Admin kl

سلام، بله قطعا کمک می کنه و رزومتون رو قوی کرده.

معصومه مردانلو

معصومه مردانلو

27 - 05 - 1400

سلام اگه بین اخرین مدرک تحصیلیمون و درخواستمون 7سال فاصله افتاده باشه و توضیح قاب قبولی نداشته باشیم باید چیکار کنیم؟

پاسخ Scorize_Admin kl

سلام، باید حتما یه طوری توجیه شه این فاصله. نمره زبان بالا، سابقه کار مرتبط با رشته و درگیر مقاله و کار تحقیقاتی بودن معمولا بهترین توجیه برای گپ هست.

توراندخت

توراندخت

10 - 06 - 1399

سلام وقت بخیر برای پذیرش مقطع کارشناسی ارشد، سن تا چند سال مناسب هست؟

پاسخ محمدرضا طیران

معمولا زیر ۳۲

مهديه پژوهى

مهديه پژوهى

30 - 07 - 1398

سلام. وقت بخیر سوالم در رابطه با مدرک موقت بود که ایا میشه با مدرک موقت ارشد کارهای اپلای رو انجام داد یا حتما باید از همون اول اصل مدرک رو ارايه بدیم؟

پاسخ مهراد عابدی

سلام دوست عزیز نه برای مرحله پذیرش میتوانید از مدک موقت استفاده کنید، ولی در مراحل انتهایی یعنی بعد از پذیرفته شدن باید مدرک خود را آزاد کنید.