کدام کشور برای تحصیل بهتر و محبوب تر است؟

محبوب‌ترین کشور‌های دنیا برای تحصیل کدامند؟ بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل چطور؟

سپیده سالاری

سپیده سالاری

1399 - 08 - 08
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

دانشجویان بسیاری در سراسر جهان خواستار تحصیل در برترین دانشگاه‌ های بین‌ المللی هستند تا به این ترتیب زمینه مناسبی برای تحقیقات و کسب مدارج علمی داشته باشند، همچنین آینده شغلی خود را تضمین کنند. در کشور ما نیز مهاجرت تحصیلی یکی از رایج‌ ترین گزینه‌ ها برای دانشجویان مخصوصاً دانشجویان نخبه می‌ باشد. شاید خود شما هم افراد زیادی را می‌ شناسید که در استرالیا، آمریکا، کانادا یا کشور‌های دیگر مشغول به تحصیل هستند و می‌ خواهید در جهت تصمیم‌ گیری بهتر برای مهاجرت تحصیلی، اطلاعات مناسبی داشته باشید.
مهم‌ترین سوالات درباره مهاجرت تحصیلی شامل مواردی مانند هزینه اپلای، هزینه مهاجرت و چگونگی اخذ ویزا هستند که برای آگاهی از این موارد باید از راهنمایی‌ های متخصصان و وکلای مهاجرت کمک بگیرید. می‌ خواهیم بدانیم محبوب‌ ترین کشور‌های دنیا برای تحصیل کدامند؟ هزینه تحصیل در چه کشور‌هایی کمتر است؟ کدام کشور‌ها مهاجران بیشتری می‌ پذیرند؟ در انتهای مطلب اطلاعات کاملی برای مهاجرت تحصیلی در اختیار خواهید داشت پس با ما همراه شوید.


بهترین کشور‌های دنیا برای تحصیل

برای اینکه بتوانیم بهترین کشور دنیا را برای تحصیل انتخاب کنیم، باید فاکتور‌هایی را در نظر بگیریم برای مثال:
● میزان تحصیلات شما چقدر است و در چه مقطعی می‌ خواهید تحصیل کنید؟
● آیا در ایران تحصیل کرده‌اید؟ 
● از چه دانشگاهی و با چه معدلی فارغ‌ التحصیل شده‌ اید؟
● آیا به زبان‌ انگلیسی یا زبان‌ های خارجی دیگر مسلط هستید؟
● آیا تمایل به دریافت بورسیه دارید؟
● آیا برای هزینه تحصیل خود در کشور مقصد نیاز به کار نیمه وقت دارید؟
● و …

با توجه به سوالاتی که مطرح کردیم، می‌ توان نتیجه گرفت بهترین کشور دنیا برای تحصیل باید با شرایط و نیاز‌های شما مطابقت داشته باشد و نمی‌ توان یک گزینه را به همه پیشنهاد داد. بنابراین در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین کشور‌های دنیا برای مهاجرت تحصیلی می‌ پردازیم و بر اساس مزایا آن‌ها را دسته بندی می‌ کنیم.


کم‌ هزینه‌ ترین کشور‌ها برای تحصیل

یکی از مهم‌ ترین فاکتور‌ها برای انتخاب کشور مقصد جهت ادامه تحصیل، بررسی میزان بودجه‌ است. برخی کشور‌ها در دنیا شرایطی را برای دانشجویان بوجود آورده‌ اند تا بتوانند با هزینه‌ های اندک به تحصیل و زندگی بپردازند تعدادی از این کشور‌ها عبارتند از:


آفریقای جنوبی

یکی از کم هزینه‌ ترین کشور‌ها برای ادامه تحصیلات دانشگاهی، آفریقای جنوبی است. این کشور بسیار مهاجر پذیر بوده و به همین دلیل محیط مناسبی برای دانشجویان از نقاط مختلف دنیا می‌ باشد. آفریقای جنوبی طبیعت زیبایی دارد و هزینه تحصیل و زندگی در آن بسیار پایین است. برای مثال برای تحصیل در دانشگاه کیپ تاون به ۶۰۰۰ دلار و برای هزینه زندگی سالانه به ۱۰۰۰۰ دلار آمریکا نیاز خواهید داشت.


مالزی

قطعاً مالزی از جمله کشور‌هایی است که برای ادامه تحصیل مناسب بوده و اخذ ویزا و شرایط زندگی به طور کلی در آن آسان است. هزینه لازم برای یک سال تحصیلی ۴۰۰۰ دلار آمریکا و هزینه زندگی ۴۵۰۰ دلار می‌ باشد. یکی دیگر از مزایای تحصیل در مالزی این است که امکان اخذ ویزا به کشور‌هایی چون استرالیا و انگلیس (پس از اتمام دوران تحصیل در مالزی) وجود خواهد داشت.


هند

هند گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل است چرا که در تمام دانشگاه‌ های آن دروس به زبان انگلیسی تدریس می شود .همچنین هزینه لازم برای یک سال تحصیلی در هند حدود ۸۰۰۰ دلار و هزینه زندگی ۵۰۰۰ دلار است، برای همین هند هم در بین لیست کم هزینه‌ ترین کشور‌ها برای تحصیل قرار می‌ گیرد.

آلمان

در بین تمام گزینه‌ ها کشور آلمان یکی از بهترین پیشنهادها برای ادامه تحصیل است چرا که هزینه مهاجرت به این کشور قدرتمند در مقابل مزایایی که بدست می‌ آورید، بسیار اندک است. تعداد زیادی از دانشگاه‌ های آلمان اجازه تحصیل رایگان به دانشجویان اعطا می‌ کنند. می‌ توانید با بودجه‌ ای به میزان ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار در سال، زندگی مناسبی در آلمان داشته باشید. برای ادامه تحصیل در این کشور بایستی زبان آلمانی یاد بگیرید ولی تعدادی از دانشگاه‌ ها برنامه‌ های زبان انگلیسی هم ارائه می‌ کنند.


مهاجر پذیر‌ترین کشور‌ها

پس از بررسی فاکتور بودجه برای مهاجرت تحصیلی، می‌ خواهیم راجع به مهاجر پذیر‌ترین کشور‌ها در این زمینه صحبت کنیم. کشور‌هایی که هزینه اپلای و هزینه مهاجرت در آن‌ ها قابل قبول بوده و همچنین شرایطی برای مهاجران بوجود می‌ آورند تا بتوانند در دانشگاه‌ های مناسب به تحصیل بپردازند، جزو مهاجر پذیر‌ترین کشور ها محسوب می‌ شوند. معمولاً آمار مهاجرانی که به این کشور‌ها وارد می‌ شوند و به تحصیل می‌ پردازند، قابل توجه است. تعدادی از مهاجر پذیر‌ترین کشورها برای ادامه تحصیل عبارتند از:


کانادا

یکی از محبوب‌ ترین کشور‌ها برای مهاجرت تحصیلی کانادا است. این کشور دارای دانشگاه‌ های بسیاری می‌ باشد که از نظر سطح آموزش در رده‌ های بالای جهانی قرار می‌ گیرند. کانادا برای دانشجویان ایرانی یکی از گزینه‌ های پرطرفدار است. از این رو اخذ ویزا برای تحصیل در این کشور می‌ تواند آینده علمی و شغلی شما را تضمین کند. 

در حال حاضر پرداخت هزینه اپلای و هزینه مهاجرت به کانادا برای بسیاری از دانشجویان ایرانی میسر است اما بنا به دلایل سیاسی در سال‌ های اخیر، روند اخذ ویزا برای ایرانیان کمی مشکل‌ تر شده است. به همین سبب توصیه می‌ کنیم برای اطمینان بیشتر از موسسات حقوقی مهاجرت کمک بگیرید و با آگاهی کافی در این زمینه از اتلاف وقت و هزینه‌ های دیگر جلوگیری کنید.

به یاد داشته باشید که تحصیل در مدارس کانادا می‌ تواند پس از اتمام دوره تحصیل، گزینه موثری برای اخذ اقامت دائم در این کشور باشد. همچنین دانشجویان اجازه کار به صورت نیمه وقت داشته و هزینه‌ های تحصیل و زندگی را به راحتی می‌ پردازند.


آمریکا

بسیاری از مهم‌ ترین و برترین دانشگاه‌ های جهان در ایالات متحده هستند که از این میان می‌ توان به دانشگاه‌ های هاروارد، استنفورد، ام آی تی و … اشاره کرد. این کشور یکی از مهاجر پذیر‌ترین کشور‌های جهان برای تحصیل است و امکانات مناسبی در اختیار دانشجویان مهاجر قرار می‌ دهد. باید در نظر داشت که هزینه تحصیل و زندگی در ایالات متحده بالا بوده و تحصیل با کمک بورسیه پیشنهاد می‌ شود. در دهه‌ های اخیر امکان ادامه تحصیل برای دانشجویان ایرانی در آمریکا به دلایل سیاسی محدود شده است. با این حال برای اطلاعات بیشتر یا دریافت بورسیه بهتر است با کمک مشاوران حقوقی مهاجرت اقدام کنید.


استرالیا

یکی دیگر از مهاجر پذیر‌ترین کشور‌های جهان برای ادامه تحصیل کشور استرالیا است. این کشور در نیم کره جنوبی قرار گرفته و امکانات مناسبی در اختیار دانشجویان مهاجر قرار می دهد. برای مثال دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی خود می‌ توانند به کار نیمه وقت مشغول شوند و به این روش هزینه‌ های تحصیل و هزینه زندگی را بپردازند. یکی دیگر از مزایای تحصیل در استرالیا این است که زبان رسمی کشور انگلیسی بوده و نیاز به یادگیری زبان خارجی دیگری نخواهید داشت. در نظر داشته باشید که سطح آموزشی دانشگاه‌ های استرالیا بسیار بالا است و تعدادی از آن‌ها در رتبه های برتر جهانی قرار دارند.

نکته: بدیهی است کشور‌هایی که در بخش‌ قبلی به عنوان کم هزینه‌ترین‌ ها برای تحصیل نام بردیم در لیست کشور‌های مهاجر پذیر هم قرار می‌ گیرند و شرایط مساعدی برای ادامه تحصیل مهاجران بوجود آورده‌ اند.


راحت‌ ترین کشور‌ها برای اخذ ویزا

برای اینکه بتوانیم راحت ترین کشور‌ها را برای اخذ ویزا و مخصوصاً ویزای تحصیلی نام ببریم، باید مناسبات سیاسی ایران با کشور مقصد را به عنوان نکته ای مهم در نظر بگیریم. بنابراین کشور‌هایی که تعاملات سیاسی و اقتصادی گسترده‌ تری با ایران دارند، در زمان کوتاه‌ تر و با شرایط ساده تری به دانشجویان ایرانی ویزا می‌ دهند. راحت‌ ترین کشور‌ها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان عبارتند از:
● آلمان
● چین
● هند
● مالزی
● افریقای جنوبی
● اتریش

لازم به ذکر است که علی‌رغم وجود محدودیت هایی که برای دانشجویان ایرانی در هنگام اخذ ویزا در نظر گرفته شده است، با کمک مؤسسه حقوقی مهاجرت اسکورایز می‌ توانید برای تحصیل در دانشگاه‌ های امریکا، کانادا و استرالیا اقدام کنید زیرا این سه کشور همواره جز محبوب‌ ترین کشور‌های دنیا برای تحصیل بوده و گزینه‌ های نخست بسیاری از دانشجویان ایرانی می‌ باشد.

کدام کشور برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهتر است؟

اگر قرار است مقطع کارشناسی ارشد آخرین مقطع تحصیلی شما باشد، یعنی پس از اتمام تحصیلات در کشور مقصد اجازه اقامت بگیرید و مشغول به کار شوید؛ بهترین کشورها برای تحصیل در مقطع کارشناسی عبارتند از:
● کانادا
● آمریکا
● استرالیا

سطح آموزش در این کشور‌ها بسیار بالا است، همچنین به مهاجران پس از اتمام تحصیلات امتیاز‌هایی اعطا می‌ شود که بتوانند در یک کار مرتبط با رشته خود مشغول بوده و زندگی قابل قبولی داشته باشند. حال اگر می‌ خواهید کشوری را تنها برای اتمام مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کنید و پس از آن به کشور دیگری مهاجرت نمایید، بهتر است فاکتور بودجه را در نظر گرفته و در یکی از دانشگاه‌ هایی که در بخش کم هزینه‌ترین‌ ها نام بردیم اپلای کنید.


کدام کشور برای تحصیل در مقطع دکترا بهتر است؟

برای اینکه بتوانید بهترین کشور را برای تحصیل در مقطع دکترا انتخاب کنید به امکانات و خصوصیات برخی از آنها توجه نمایید:

1. چنانچه یکی از کشور‌های اروپایی را برای تحصیل در مقطع دکترا انتخاب کرده‌ اید، بهتر است بدانید که هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های اروپایی عموما بسیار کمتر از کشور های دیگر می‌ باشد و در عین حال سطح آموزشی دانشگاه‌ ها بالا و قابل قبول است. پس از اتمام تحصیلات می‌ توانید مشغول به کار شوید، ولی یافتن شغل مناسب کمی مشکل بوده و در نهایت اخذ اقامت دائم یا شهروندی در کشور‌های اروپایی بسیار روند پیچیده و سختی دارد.

2. کشور‌های دیگر مانند انگلیس، کانادا، استرالیا و آمریکا گزینه مناسبی برای تحصیل در مقطع دکترا هستند و از مزایای آن می‌ توان به این نکته اشاره کرد که برای تحصیل و زندگی در این کشور‌ها تنها زبان انگلیسی کافی است. کانادا، استرالیا و آمریکا شرایط مناسبی در اختیار مهاجران قرار می‌ دهند تا پس از اتمام تحصیلات شغل مناسبی بیابند و اقامت دائم و پس از آن شهروندی دریافت کنند. کشور انگلیس پس از اتمام تحصیلات، موقعیت‌ های کاری مناسب و زیادی برای مهاجران دارد، ولی گرفتن اقامت دائم و شهروندی در این کشور تقریباً غیر ممکن است.


 چه کشور‌هایی بهترین گزینه برای مهاجرت تحصیلی می‌باشند؟

به دلیل سطح آموزشی بالا و امکانات مناسب پس از اتمام تحصیلات، امریکا، استرالیا و کانادا بهترین گزینه ها می باشند.

● ارزان‌ ترین کشور‌ها برای ادامه تحصیل کدامند؟

آلمان، هند، آفریقای جنوبی، مالزی و …

● چه کشور‌هایی پس از اتمام تحصیلات امتیاز‌هایی برای اخذ اقامت دائم به مهاجران اعطا می‌ کنند؟

آمریکا، استرالیا، کانادا

اخذ ویزای دانش آموزی و تحصیلی از چه کشور‌هایی آسان تر است؟

کشور‌هایی که با ایران مناسبات سیاسی گسترده‌ ای دارند مانند چین، آلمان، هند و ...

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز