کاهش هزینه‌ های زندگی در خارج از کشور

کاهش هزینه‌ های تحصیل و زندگی برای تحصیل در خارج از کشور

سپیده سالاری

سپیده سالاری

1399 - 08 - 12
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

یکی از دغدغه‌ های افرادی که اقدام به اخذ ویزای تحصیلی می‌ کنند، کاهش هزینه زندگی در خارج از کشور و سایر هزینه‌ های مربوط به زندگی است. روش‌ های مختلفی در این زمینه ممکن است از طرف شرکت‌ های مهاجرتی و افراد فعال در این حوزه به فرد پیشنهاد شود. اما به طور کلی می توان گفت در همه شرایط امکان کاهش هزینه زندگی در خارج از کشور وجود ندارد و راه حل جایگزینی که برای دانشجویان پیش می‌ آید، کار در زمان تحصیل است. البته روند دریافت مجوز کار در کشورهای خارجی برای دانشجویان مراحل خاصی دارد که بسته به کشور مورد نظر می‌ تواند متفاوت باشد. در ادامه این مطلب از اسکورایز بیشتر در این زمینه صحبت می کنیم و با ارائه انواع هزینه های موجود در بحث مهاجرت تحصیلی، اطلاعات مفیدی را با شما در میان می گذاریم.

میانگین هزینه زندگی در کشورهای مختلف به چه صورت است؟

میانگین هزینه زندگی و تحصیل در مدارس خارج از کشور مختلف بسته به رشته، دانشگاه، کشور و شهر مورد نظر می‌ تواند متفاوت باشد. چرا که هر کشور دارای میانگین سطح رفاهی است که دسترسی به آن نیاز به مقدار بودجه خاصی دارد. اما به طور کلی می توان گفت هر کجا که باشید، مجموع هزینه‌ های مربوط به زندگی نیز به مجموع هزینه‌ های تحصیل اضافه خواهد شد و به این صورت باید هزینه زندگی را در نظر داشته باشید. این مقدار در کشورهای مختلف به قدری با هم تفاوت دارد که حتی نمی‌ توان یک مقدار حدودی به عنوان بودجه مورد نیاز برای زندگی در خارج از کشور مشخص کرد. به عنوان مثال برای تحصیل در دانشگاه‌ های کشور نروژ هیچ هزینه‌ ای پرداخت نمی کنید و صرفا باید به هزینه‌ های زندگی در این کشور توجه داشته باشید. در ادامه هزینه تحصیل را به صورت تقریبی در کشورهای پرطرفدار با هم بررسی می کنیم.


آلمان

در آلمان شهریه سالانه مقطع لیسانس 20000 یورو، شهریه سالانه مقطع فوق لیسانس 30000 یورو، امور اداری ترم 300 یورو، هزینه ماهانه زندگی 900 یورو است.

فرانسه

در فرانسه شهریه سالانه برای لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به ترتیب 190، 260 و 400 یورو است. در ضمن در دانشگاه‌ های خصوصی باید هزینه بیشتری در حدود 1500 تا 20000 یورو پرداخت کنید.

آمریکا

 شهریه سالانه برای مقاطع بالاتر در این کشور بالاتر است. به شکلی که فوق دیپلم 12000 تا 15000 دلار، لیسانس 13000 تا 20000 دلار، فوق لیسانس 13000 تا 22000 دلار و دکتری 15000 تا 25000 دلار می‌ باشد. همچنین زندگی در این کشور ماهانه به طور متوسط به 1250 دلار نیاز دارد.

کانادا

هزینه تحصیل در مدارس کانادا به طور قابل ملاحظه‌ ای از آمریکا پایین تر است. 

استرالیا

هزینه زندگی در این کشور نسبت به تمامی گفته شده بالاتر است و بسیاری عقیده دارند که زندگی در این کشور اصلا به صرف نیست.


دانشجویان در خارج از کشور چه هزینه هایی دارند؟

دانشجویانی که قصد زندگی در خارج از کشور را دارند، قطعا باید این موضوع مهم را مدنظر قرار دهند که باید برنامه ریزی درست برای بودجه زندگی انجام دهند تا در این زمینه به مشکل برنخورند. معمولا این روزها گروه‌ های مشاوره یا سایت‌ های فعال در زمینه مهاجرت تحصیلی به این موضوع توجه ویژه‌‌ ای دارند و قطعا می‌ توانند در این زمینه اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهند. هر کجا که قصد تحصیل داشته باشید، موارد زیر به هزینه‌ های دانشگاه اضافه خواهند شد و باید برای آنها برنامه ریزی کنید. 

● هزینه پوشاک
● تلفن و اینترنت
● حمل و نقل و رفت و آمد
● خرید کتاب و لوازم التحریر
● خوار و بار
● هزینه‌های خانه مانند فیش آب، برق، گاز و....
● بیمه و خدمات درمانی
● استفاده از تفریح‌ ها وسرگرمی‌ ها 

تفاوت هزینه‌ های یکبار پرداخت و مادام العمر

برای درک تفاوت هزینه‌ های یکبار پرداخت و مادام العمر در زمینه هزینه زندگی در خارج از کشور، کافی است که به عناوین این مخارج نگاه کنید. مخارج یک بار پرداخت به کلیه‌ هایی گفته می‌ شود که وقتی یک بار پرداخت کردید، دیگر در طی زمان تحصیل خود مجبور به پرداخت آن نخواهید بود. به عنوان مثال هزینه تایید مدارک تحصیلی، هزینه‌ های مربوط به پذیرش دانشگاه، ترجمه مدارک و… در روند مهاجرت تحصیلی به عنوان هزینه‌ های یکبار پرداخت شناخته می‌ شوند.
هزینه‌ های مادام العمر به دسته‌ ای از مخارج گفته می‌ شود که صرف تامین نیازهای شما در طول زمان می‌ شوند. به طور مثال کلیه هزینه‌ های زندگی که در بخش قبلی گفتیم، به عنوان هزینه مادام العمر شناخته می‌ شوند.


مجوز کار در حین تحصیل در کشورهای مختلف، مقاطع مختلف

برای دانشجویانی که در مقاطع مختلف در خارج از کشور تحصیل می کنند، معمولا کار پاره وقت کمک می‌ کند که بتوانند به راحتی از پس هزینه‌ های خود بر بیایند. معمولا دانشجویان بدون داشتن مجوز حق کار کردن ندارند. بنابراین دانشجویان می توانند با انجام کار پاره وقت بخشی از هزینه‌ های خود را تامین کنند یا در فصول تعطیلی دانشگاه بتوانند علاوه بر مشغول بودن درآمد خوبی داشته باشند.

 زمانی که فردی برای دریافت مجوز کار می‌ کند، ابتدا شرایط و توانایی‌ های او را می‌ سنجند و سپس با توجه به توانایی‌ ها و شرایط فرد شغل مناسبی را در اختیار او قرار می‌ دهند. دقت داشته باشید که کار کردن بدون مجوز می‌ تواند عواقب بدی را برای فرد دانشجو در پی داشته باشد. به همین دلیل متخصصان ما در اسکورایز همواره به دانشجویان پیشنهاد می‌ دهند که بعد از مشخص شدن شرایط تحصیلی خود و زمانی که تمامی مخارج مانند مسکن، خوراک و پوشاک آنها مشخص شد؛ سراغ دریافت مجوز کار در حین تحصیل بروند. مجوز کار در زمان تحصیل دارای مدت زمان اعتبار مختلفی است که از 6 ماه تا 2 سال می‌ باشد.

هزینه‌ های غیرمستقیم و مستقیم چیست؟

در زمان مهاجرت تحصیلی، هزینه زندگی در خارج از کشور را به دو دسته هزینه‌ های غیرمستقیم و مستقیم تقسیم می کنند. این موارد را در ادامه تعریف می کنیم:

هزینه‌ های غیر مستقیم

هزینه هایی که در راستای تامین مدارک یا سایر موارد الزامی برای مهاجرت تحصیلی صرف می‌ شوند، را هزینه‌ های غیر مستقیم می‌ گویند. به عنوان مثال هزینه ترجمه مدارک، هزینه پرداخت شده به وکیل برای انجام کاغذ بازی‌ ها، هزینه هایی که طی چند سال برای یادگیری زبان شده و…

هزینه‌ های مستقیم

مواردی مثل شهریه، هزینه زندگی و مبالغی که مربوط به پیشروی کارهای مربوط به تحصیل در دانشگاه و زندگی در کشور مورد نظر هستند، به عنوان هزینه‌ های مستقیم شناخته می‌ شوند.

معرفی کارهای دانشجویی در خارج

یکی از مزایای اصلی زندگی در خارج از کشور این است که می توانید شغلی مناسب و سازگار با مهارت‌ های خود پیدا کنید. این کار اول از همه به شما کمک می کند که از پس مخارج خود بربیایید. از سوی دیگر در زمان کار با افراد مختلفی آشنا می‌ شوید و بهتر و دقیق تر با خلق و خوی مردم کشور مورد نظر خود آشنا خواهید شد. دامنه شغلی در کشورهای خارجی بسیار گسترده است و همین فرصت‌ های زیادی را پیش روی شما خواهد گذاشت. در ادامه برخی از این مشاغل را با هم مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

● استفاده از کسب و کارهای اینترنتی مانند اینفلوئنسر، مشاغل زیر مجموعه فریلنسری، تبلیغات، طراحی وب، گرافیست، برنامه نویسی و…
● کار کردن در رستوران‌ ها
ا استفاده از فرصت‌ های خرده فروشی در فروشگاه ها، پمپ بنزین‌ ها و…
● نگهداری از حیوانات خانگی، کودکان یا افراد مسن
د استفاده از فرصت‌ های شغلی که دانشگاه در اختیار شما قرار می‌ دهد.
● مشاغلی که به رشته تحصیلی که در آن فعالیت دارید، مربوط می‌ شود.
● تدریس در زمینه هایی که توانایی و تخصص دارد.


اگر قصد اقدام برای مهاجرت تحصیلی به هر یک از کشورهای خارجی را دارید، بهتر است در ابتدا برآورد دقیقی از هزینه‌ های اولیه مهاجرت از زمان درخواست برای پذیرش دانشگاه و شرکت در آزمون آیلتس تا هزینه های بعدی که در زمان زندگی وجود دارد، داشته باشید.
سوالات متداول 

۱. آیا امکان کار کردن برای دانشجویان خارج از کشور وجود دارد؟ 

بله، دانشجویان خارج از کشور بسته به قوانین کشور مورد نظر می‌ توانند به صورت پاره وقت کارکرده و درآمد داشته باشند.

۲. چه عواملی روی هزینه زندگی در خارج از کشور تاثیر دارد؟

قوانین کشور، وضعیت اقتصادی، رشته تحصیلی، دانشگاه، مقطع تحصیلی و میانگین مخارج زندگی تعیین کننده هزینه‌ های زندگی در خارج از کشور هستند.

۳. آیا دانشجویان خارج از کشور برای کار پاره وقت نیاز به مجوز دارند؟ 

بله، دانشجویان قبل از از اینکه مشغول به کاری شوند، باید ابتدا مجوز لازم برای اشتغال را تهیه کنند. 

۴. منظور از هزینه مستقیم و غیر مستقیم چیست؟

هزینه مستقیم شامل مواردی مانند شهریه دانشگاه و مخارج زندگی هستند، هزینه غیر مستقیم نیز عبارت است از مخارجی که ترجمه مدارک، هزینه کاغذ بازی ها و... بر دوش دانشجویان می‌ گذارد.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز