test

مهاجرت کاری به کانادا تغییری بزرگ در مسیر حرفه‌ای شما

اگر قصد مهاجرت کاری به کانادا را دارید، باید بدانید که فرصت‌های خوبی در انتظارتان است و با کسب کمی آ

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1402 - 07 - 18
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

کانادا انتخاب نخست بسیاری از افراد برای مهاجرت محسوب می‌شود. این کشور که به گرمی پذیرای مهاجرانی از نقاط مختلف دنیا است، با ارائه امکانات مطلوب زندگی توانسته نگاه بسیاری از خواستاران مهاجرت را به خود جلب کند. اگر قصد مهاجرت کاری به کانادا را دارید، باید بدانید که فرصت‌های خوبی در انتظارتان است و با کسب کمی آگاهی می‌توانید در مسیر رسیدن به خواسته و هدفتان موفق عمل کنید. در ادامه از مهاجرت کاری به کانادا برایتان می‌گوییم و شما را در جریان روند و فرایندهای این مسیر قرار خواهیم داد. روش‌های مختلفی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد. فقط باید کمی هوشمندی به خرج بدهید و اطلاعات کسب کنید.

فرصت مهاجرت کاری به کانادا

کانادا به‌شدت به دنبال جذب نیروی کار در زمینه‌های گوناگون است. درصد بالایی از نیروهای کار و پرسنل مشاغل حرفه‌ای این کشور را هم مهاجران تشکیل می‌دهند. ازاین‌رو، با ورود به بازار کار کانادا می‌توانید وارد محیطی شوید که فرصت‌های متنوعی در اختیار افراد با ملیت‌های مختلف می‌گذارد و در یک‌کلام، محیطی مناسب و مهاجرپذیر برای شروع زندگی تازه دارد. پیش از هرگونه اقدامی برای مهاجرت کاری به کانادا باید حواستان به قرارداشتن شغل موردنظرتان در طبقه‌بندی مشاغل کانادایی باشد.

مشاغل مورد نیاز کانادا

دو روش برای مهاجرت کاری به کانادا وجود دارد:

  • دریافت ویزای کاری کانادا
  • مهاجرت نیروی کار ماهر و خبره

دریافت ویزای کاری کانادا

برای مهاجرت به کانادا می‌توانید ویزای کاری را از راه گرفتن پیشنهاد شغلی یا همان جاب آفر (job offer) از شرکتی کانادایی دریافت کنید. در این روش، کارفرمایی کانادایی به شما پیشنهاد کار می‌دهد و برای دریافت موقعیت شغلی، ویزای کاری موقت می‌گیرید. این ویزا به‌مرورزمان به ویزای دائمی تبدیل می‌شود. به ویزای موقت کانادا مجوز کار یا ورک پرمیت (work permit) می‌گویند.

نحوه گرفتن جاب آفر از کانادا

نحوه گرفتن جاب آفر از کانادا چیست:

  • رزومه کاری‌تان را بر اساس استانداردهای کانادایی تنظیم و تدوین کنید.
  • کاورلتر (cover letter) یا همان نامه‌ معرفی خود را بنویسید که اهداف و تمایلتان برای کار در یک شرکت را نشان می‌دهد.
  • از لینکدین برای پیداکردن فرصت‌های شغلی، معرفی خود و ایجاد ارتباطات کمک بگیرید.
  • درخواست کارتان را مطابق شیوه اعلام‌شده هر شرکت در اختیارشان قرار بدهید.

مهاجرت نیروی کار ماهر و خبره

در این روش از دریافت ویزا و مهاجرت به کانادا، از راه برنامه‌هایی اقدام به دریافت ویزا می‌کنید که به اسکیل ورکر کانادا (skill worker) یا نیروی کار حرفه‌ای معروف‌اند. اگر از این مسیر برای مهاجرت کاری به کانادا اقدام کنید، در صورت پذیرفته‌شدن شرایطتان می‌توانید مستقیماً ویزای دائمی بگیرید. کار در کانادا بدون مدرک تحصیلی از این راه مقدور است.

آشنایی با مهاجرت کاری به کانادا با ویزای کاری

برای اینکه درباره این روش مهاجرت به کانادا دقیق‌تر صحبت کنیم، باید پیش از هر چیز درباره ورک پرمیت یا همان مجوز کار موقت بگوییم. این مجوز کار به شما کمک می‌کند که ویزایی موقتی در اختیار داشته باشید و در کشور کانادا شروع به کارکردن کنید.

مهاجرت کاری به کانادا با ویزای کاری

ورک پرمیت (work permit) چیست؟

افراد غیر کانادایی برای کارکردن در این کشور به ورک پرمیت یا مجوز کار نیاز دارند. موقعیت‌های کاری دیگری هم وجود دارند که پذیرش در آنها و کارکردن نیازی به چنین مجوزی ندارد.

فرقی نمی‌کند که برای چه موقعیت شغلی درخواست پذیرش می‌دهید، لازم است که شرایط ویزای کار موقت کانادا را داشته باشید.

شرایط ویزای کار موقت کانادا

شرایط دریافت مجوز کار یا ورک پرمیت کانادا به شرح زیر است:

  • افسران مهاجرت را قانع کنید که بعد از پایان اعتبار ویزای موقتتان از کانادا خارج می‌شوید.
  • اثبات کنید که بودجه مالی کافی برای گذران زندگی خود و خانواده را در زمان اقامت موقت در کانادا در اختیار دارید.
  • سوءسابقه ندارید و فعالیتی غیرقانونی یا جرمی مرتکب نشده‌اید (گاهی نیاز به دریافت مدرک تأییدیه نداشتن سوءسابقه از پلیس هم لازم است).
  • اثبات کنید که خطری برای امنیت کشور کانادا ندارید.
  • در صورت لزوم، مدارک سلامت خود را ارائه بدهید و ثابت کنید که دچار مشکل جسمی و بیماری نیستید.
  • در فهرست کارکنان کارفرمایانی قرار ندارید که از نظر قانونی مشکل دارند و اجازه فعالیت برایشان صادر نشده است.
  • در فهرست کارکنان کارفرمایانی قرار ندارید که خدمات جنسی ارائه می‌دهند.
  • مدارک حاشیه‌ای و جانبی دیگری را که افسران مهاجرت از شما می‌خواهند به آنها ارائه بدهید.

تمکن مالی برای ویزای کاری کانادا

همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، برای دریافت ویزای کاری باید واجد شرایطی باشید. یکی از این موارد هم در اختیارداشتن سند و مدرکی است که ثابت می‌کند تمکن مالی لازم برای ماندن در این کشور را دارید و می‌توانید هزینه زندگی خود و خانواده‌تان را تأمین کنید.

تمکن مالی کانادا کاری

مبلغی که باید در حساب بانکی‌تان باشد تا از نظر افسران مهاجرت تأیید شود، برای هر استان کانادا متفاوت است. بااین‌حال، باید بگوییم که مبلغ موردنیاز در طیف ۲۷ تا دست‌کم ۱۵۰هزار دلار کانادا است.

مراحل مهاجرت کاری به کانادا و دریافت ورک پرمیت یا مجوز کار موقت

برای دریافت ویزای موقت با مجوز کار باید مراحل زیر طی شوند:

  • مرحله یک؛ کارفرما برای ارزیابی گواهی تأثیر بازار کار (Market Impact Assessment (LMIA)) درخواست می‌دهد. منظور سندی است که کارفرمایان برای جذب نیروی تازه ملزم به دریافت آن هستند.
  • مرحله دو؛ کارفرمایان موقعیت‌های شغلی موجود را اعلام می‌کنند.
  • مرحله سه؛ نیروهای کار درخواست پذیرش در موقعیت شغلی می‌دهند.
  • مرحله چهار؛ در صورت نبود مشکل و تکمیل مدارک، ورک پرمیت یا مجوز کار صادر می‌شود.

امکان تبدیل‌کردن ویزای کار موقت به ویزای دائمی وجود دارد؟

اگر با ویزای موقت در کانادا مشغول به کار باشید، امکان ارائه درخواست برای دریافت ویزای دائمی وجود دارد. درصورتی‌که از اعتبار ویزایتان ۴ ماه یا کمتر باقی‌مانده باشد، فرصت انجام اقداماتی برای تغییر ویزا و ماندن در کانادا وجود دارد. برای تبدیل ویزای موقت به دائمی باید برای یکی از برنامه‌های کاری با امکان ویزای دائمی کاری درخواست داده باشید.

علاوه بر این‌ها، متقاضیان تبدیل ویزای کاری موقت به دائم باید واجد شرایط زیر هم باشند:

  • در کانادا حضور داشته باشند
  • ورک پرمیت یا مجوز کار معتبری داشته باشند که ظرف ۴ ماه منقضی می‌شود
  • در زمان تقاضا برای دریافت مجوز کار، ورک پرمیت باز (open work permit) را انتخاب کرده باشند
  • برای پیشبرد فرایند دریافت ورک پرمیت و اپن ورک پرمیت، هزینه‌های لازم را پرداخته باشند

آشنایی با مهاجرت کاری به کانادا از طریق کار فنی و برنامه نیروی حرفه‌ای یا اسکیل ورکر

برای دریافت این نوع از ویزای کاری کانادا باید از راه برنامه اکسپرس اینتری (Express Entry) اقدام کنید. اکسپرس اینتری سیستمی الکترونیکی است که برای پذیرش نیروهای کار حرفه‌ای و متقاضی دریافت ویزای دائمی کانادا فعالیت می‌کند.

 اگر موفق به دریافت چنین نوعی از ویزا شوید، به طور مستقیم ویزای دائمی می‌گیرید. برنامه‌‌های مختلفی برای پذیرش در یک موقعیت شغلی و دریافت ویزای کاری کانادا وجود دارد. پیش‌تر درباره برخی از آنها صحبت کردیم. در بخش قبلی خواندید که برای تبدیل‌کردن ویزای کاری موقت به دائمی می‌توانید درخواست پذیرش شغلی برای برخی از برنامه‌های کاری را مطرح کنید. برنامه‌های مختلف شغلی برای پذیرش افراد در نقش نیروی کار و اعطای ویزای دائمی به آنها شامل موارد زیر است:

  • برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program)
  • برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)
  • برنامه مهاجرتی مشاغل کاری فنی و حرفه‌ای فدرال (Federal Skilled Trades Program)
  • برنامه نامزدهای استانی (Provincial Nominee Program)
  • مراقبت از خردسالان (Caring for Children Class) و مراقبت از افراد با نیازمندی‌های خاص (Caring for People with High Medical Needs Class).

برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSWP)

این برنامه مخصوص افرادی باتجربه در زمینه کاری خود و مسلط به زبان انگلیسی و فرانسوی است. کسانی که می‌خواهند در این زمینه درخواست ویزا بدهند، باید دست‌کم یک سال سابقه کار حرفه‌ای داشته باشند و زبان انگلیسی یا فرانسوی بدانند. هرچقدر سطح تحصیلات و سابقه کاری افراد بالاتر و غنی‌تر باشد، شانسشان برای دعوت‌شدن به مرحله دریافت اقامت دائم بیشتر می‌شود. سن و سطح زبان هم تأثیر زیادی در این زمینه دارد. بازه سنی ۲۵ تا ۴۰ سال، مناسب‌ترین گزینه برای درخواست اقامت و ویزای کاری کانادا است.

کار در کانادا بدون مدرک تحصیلی ؛ برنامه تجربه کانادایی (CEC)

برنامه تجربه کانادایی هم مخصوص به افرادی است که تجربه کار در کانادا را دارند. این دسته از افراد باید دست‌کم یک سال در کانادا کارکرده و زبان انگلیسی یا فرانسوی را بلد باشند. برنامه مذکور متعلق به استان کبک نیست. اگر سابقه کاری‌تان در کبک گذشته، نمی‌توانید برای این برنامه اقدام کنید.

مهاجرت کاری به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای و برنامه مهاجرتی مشاغل کاری فنی و حرفه‌ای فدرال (FSTP)

مهاجرت به کانادا از طریق کار فنی هم از جمله روش‌های محبوب برای زندگی در این کشور است. این برنامه مخصوص افراد ماهر در مشاغل فنی باسابقه کار در کانادا است. برای اینکه واجد شرایط تقاضای ویزای دائم با این برنامه شوید، باید دست‌کم ۲ سال سابقه کار حرفه‌ای داشته باشید. ضمن اینکه لازم است، جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمایان کانادایی و گواهی احراز صلاحیت هم در اختیارتان باشد. مهاجرت کاری به کانادا با مدرک فنی حرفه‌ای از جمله روش‌های مطلوبی است که طیف متقاضیان مهاجرت را وسیع‌تر می‌کند.

برنامه نامزدهای استانی (PNP)

این مورد طرح جذب نیروی کار بر اساس نیازهای اقتصادی و تجاری هر استان کانادا است. هر استان بنا به نیازمندی‌هایش اقدام به جذب نیروهایی می‌کند که تخصص‌های شغلی لازم را دارا هستند. قوانین استان‌ها با یکدیگر یکسان نیستند. گاهی نیاز به دریافت جاب‌آفر ضروری خواهد بود و گاهی هم این‌طور نیست. قواعد پذیرش هر استان هم با دیگری متفاوت است؛ بنابراین، مدارک لازم برای تسلیم چنین درخواستی هم در هر موقعیت متفاوت خواهد بود.

مراقبت از خردسالان و افراد با نیازمندی‌های خاص

یکی از روش‌های دریافت اقامت کانادا و ویزای دائمی، مراقبت از خردسالان است. این برنامه در تمام استان‌های کانادا به‌جز کبک انجام می‌شود و امکان تعویض کارفرما در آن هم وجود دارد. طبق قوانین تازه، برای دریافت چنین ویزایی لازم نیست که جاب آفری از سوی کسب‌وکاری ویژه به شما پیشنهاد شود. برای این برنامه هم باید مدرک زبان و سابقه کار داشته باشید.

امتیازبندی ویزای کاری کانادا

برای اقدام به ثبت درخواستتان برای هریک از این برنامه‌ها باید پروفایل یا پرونده‌ای آنلاین از خود در اختیار پلیس فدرال کانادا قرار بدهید. این نهاد درباره واجد شرایط بودن هر متقاضی تصمیم‌گیری می‌کند. سیستمی برای رتبه‌بندی متقاضیان وجود دارد و در واقع، پای بررسی پرونده و امتیازدهی به هر متقاضی در میان است. این سیستم که به CRS معروف است و مخفف عبارت Comprehensive Ranking System یعنی سیستم رتبه‌بندی مفهومی است، از سوی دولت کانادا مدیریت می‌شود. امتیازبندی وظیفه کانادا برای متقاضیان در این سیستم بر اساس موارد زیر است:

  • سن
  • تحصیلات
  • تجربه کاری
  • دانش زبان خارجی

شرایط سنی ویزای کار کانادا

عوامل دیگری هم به‌جز موارد بالا می‌توانند موجب امتیازآوری برای متقاضیان شوند. دولت کانادا بالاترین امتیازات را شناسایی و دارندگان آنها را انتخاب می‌کند. به این افراد دعوت به درخواست اقامت دائم (Invitation to Apply (ITA) for permanent residence) اعطا می‌شود. در این بخش، به یکی از مهم‌ترین عوامل یعنی سن کمی بیشتر می‌پردازیم. شرایط سنی ویزای کار کانادا برای هر شغل و استان متفاوت است، اما بازه ۲۵ تا ۴۰ مناسب‌ترین طیف به شمار می‌رود. قراردادشتن در این بازه سنی می‌تواند شانس پذیرش را بالا ببرد.

مهاجرت کاری به کانادا بدون مدرک زبان

برای دریافت ویزای کاری و دریافت ورک پرمیت، شرکت‌ها از سندی موسوم به LMIA استفاده می‌کنند. این سند در واقع، گواهی تأییدیه سازمان کار کانادا است. در برنامه‌های ارائه ویزا با LMIA، نیازی به مدرک زبان نیست. به‌عبارت دیگر، مهاجرت کاری به کانادا بدون مدرک زبان هم مقدور است.

هزینه مهاجرت کاری به کانادا چقدر است؟

هزینه‌ مهاجرت کاری به کانادا وابسته به برنامه‌ای است که برای دریافت ویزا انتخاب می‌کنید. به‌طورکلی، روند هزینه‌ها برای شرایط مختلف به شرح زیر است:

  • مهاجرت از راه دریافت ورک پرمیت برای اقامت و ویزای موقت؛ ۱۵۵ دلار
  • برنامه‌های مهاجرت برای دریافت ویزای دائمی؛ ۱۳۶۵ دلار.

مدارک لازم برای مهاجرت به کانادا از طریق کار چیست؟

مهاجرت کاری به کانادا روش‌های مختلفی دارد. هریک از این روش‌ها هم نیازمند مدارک اختصاصی خود هستند. بنا به اینکه از چه مسیری برای دریافت ویزای کاری اقدام می‌کنید، این مدارک هم متفاوت خواهند بود. این موضوع در زمینه دریافت ویزای دائمی و اقدام از راه اکسپرس اینترنتی بیشتر وجود دارد. برای دریافت ورک پرمیت یا همان مجوز کار هم به‌طورکلی به داشتن مدارک زیر نیاز است:

  • فرم‌های درخواستی تکمیل‌شده مرتبط با کار
  • برخورداری از سند تأییدیه گواهی کار LMIA
  • جاب آفر یا پیشنهاد شغلی مکتوب
  • سند وضعیت تأهل
  • مدارک تحصیلی
  • رونوشت پاسپورت
  • رزومه

این موارد از مدارک معمول و الزامی برای درخواست ویزای کاری کانادا هستند.

در آخر

مهاجرت کاری به کانادا از روش‌های مختلفی مقدور است. باید دقت لازم را داشته باشید و با شناخت فرصت‌ها و کمک‌گرفتن از منابع و مشاوران خبره، بهترین راه برای رسیدن به موقعیتی مناسب را پیدا کنید. کانادا سرزمین مناسبی برای ساخت زندگی مطلوب، شروع دوباره یا استمرار موفقیت‌های زندگی و کاری است. از فرصت‌ها غافل نشوید. دقت کنید که فقط از راه سرمایه‌گذاری یا تحصیلی نیست که می‌توانید وارد کانادا شوید و موقعیت‌های خوبی کسب کنید. دریافت انواع ویزای کاری با تخصص‌های مختلف و حتی بدون داشتن مدرک تحصیلی و زبان هم در بسیاری از موارد مقدور است. قدم‌گذاشتن در مسیر مهاجرت به آگاهی و اطلاعات کافی نیاز دارد. با درک شرایط خود و شناسایی موارد مناسب با اهداف و ویژگی‌هایتان به بهترین انتخاب برسید. برای دریافت مشاوره مهاجرت با کارشناسان خبره مجموعه اسکورایز تماس بگیرید.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز