نصفشو بده ویزا شو !

نکات کلیدی در نوشتن رزومه تحصیلی برای اپلای

نکات کلیدی در نوشتن رزومه تحصیلی برای اپلای

سپیده سالاری

سپیده سالاری

1399 - 07 - 27
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

اگر قصد ادامه تحصیل در کشور های دیگر را دارید، رزومه (CV) یکی از مهم ترین و اصلی ترین مدرکی است که باید تهیه کنید. رزومه هر شخص نشان دهنده توانایی ها، دانش و پتانسیل های او می‌ باشد. به همین دلیل است که این مدرک یکی از کلیدی ترین مدارک اپلای محسوب می‌ شود. برای آنکه رزومه خوبی بنویسید، باید تمامی نقاط قوت خود را به بهترین نحو نمایش دهید. به همین دلیل است که نوشتن رزومه تحصیلی در عین حال که کار ساده ای است به دقت و مهارت بالایی احتیاج دارد. مهارت شما در نوشتن توانایی هایتان بسیار حائز اهمیت است. برای آنکه بدانید رزومه چیست و چگونه باید یک رزومه خوب بنویسیم ؟ در ادامه این مطلب از سایت اسکورایز با ما همراه باشید تا نکات کلیدی در نوشتن رزومه تحصیلی را به طور کامل بررسی کنیم.


رزومه چیست؟

رزومه که به CV نیز معروف است، خلاصه شده واژه  curriculum vitae است. CV معمولا برای استخدام کاری نوشته می‌شود اما اگر شما قصد اپلای برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را داشته باشید، باید رزومه (Resume) تحصیلی قوی ارائه دهید. رزومه شما یک نوشته حاوی تمامی قابلیت های شما در همه زمینه های فردی، علمی، رفتاری و ... است. به علاوه پتانسیل ها و مهارت های شما را نیز به خواننده بیان می‌ کند.
برای اینکه در هنگام مکاتبه با اساتید و یا ارسال مدارک تان برای دانشگاه، بتوانید نظر خواننده را به خود جلب کنید، باید به طرز نوشتن رزومه خود توجه بسیاری داشته باشید. این نکته را در هنگام نوشتن رزومه باید در نظر داشته باشید که استادی که رزومه شما را مطالعه می‌کند، ممکن است زمان کمی را برای مطالعه آن داشته باشد. پس باید نکاتی را در آن ذکر کنید تا توجه آن شخص به شما جلب شود.


تفاوت CV  و Resume

 در فارسی هر دوی این ها را با نام رزومه یاد می‌ کنیم، اما این دو در مواردی با هم متفاوت هستند. اولین مورد تفاوت آن ها در تعداد صفحات است. زمانی که فرد Resume  می‌ نویسد، باید آن را در 2 الی 3 صفحه به صورت کاملا مختصر و با تاکید بر روی مهارت ها و پتانسیل های خود بنویسد. برای تهیه CV می‌ توان آن را بیشتر از 3 صفحه نیز نوشت و به تمامی نکات و جزئیات نیز اشاره کرد. نکته ای که باید در نوشتن هر دو به آن توجه داشته باشید این است که تمامی مواردی را که ذکر می‌ کنید، باید همراه با مستندات باشد و از بزرگ نمایی در نوشتن آنها پرهیز کنید.
تفاوت دیگر این دو در نحوه نوشتن آن هاست. در نوشتن CV شما تمامی نکات را بیان می‌ کنید، به همین دلیل تمامی جزئیات در آن نوشته می‌ شود. اما در نوشتن Resume  شما کافی است تا تیتروار و به صورت خلاصه پتانسیل ها و مهارت های خود را بیان کنید و از توضیح در مورد جزئیات بپرهیزید. به طور کلی این نکته را مد نظر داشته باشید که هر چه CV شما کامل تر و مفیدتر باشد، نتیجه بهتری برایتان خواهد داشت.
تفاوت سوم CV  و Resume در مواردی است که آن ها را استفاده می‌ کنند. اگر شما قصد معرفی خود برای کار در شرکت و یا سازمانی را دارید، با نوشتن رزومه خوب می توانید برای استخدام در آن شرکت اقدام کنید. به طور کلی برای اکثر موارد غیر دانشگاهی شما نیازی به نوشتن CV ندارید و فقط رزومه ای که در آن کلیات سوابق شما مطرح شود، کافی است. اما اگر قصد اپلای برای دانشگاه را دارید باید CV کاملی از خود بنویسید. البته بعضی از دانشگاه ها رزومه نیز قبول می‌ کنند اما اکثر آنها از شما CV دقیقی می‌ خواهند تا بتوانند شما را بهتر بشناسند.


چگونه باید رزومه نگارش کرد ؟

برای آنکه بتوانید رزومه خود را بنویسید بهتر است به ترتیب گفته شده در زیر اطلاعات خود را بنویسید. رزومه تحصیلی شما باید در 9 بخش اصلی باشد. این بخش ها عبارتند از:


اطلاعات شخصی
در بخش اول شما باید به گفتن اطلاعات شخصی خود بپردازید. اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، شماره تلفن، ایمیل، تاریخ تولد و در صورت داشتن اسکایپ آدرس اسکایپ شخصی می‌ باشد. در این بخش نیازی به گفتن مواردی همچون جنسیت، تاهل و تجرد نیست. اگر قصد اپلای برای کشور های اروپایی را دارید، باید عکس با ویژگی هایی که هر دانشگاه از شما می‌ خواهد نیز ضمیمه کنید. ولی اگر برای کشور های آمریکا و کانادا اقدام می‌ کنید، نیازی به داشتن عکس نیست.


تحصیلات و پتانسیل های فردی
بخش دوم CV شما باید شامل اطلاعات تحصیلی از قبیل سال های تحصیل، معدل، رشته، گرایش و اگر برای دکتری اقدام می‌ کنید، تزی که در تحصیلات کارشناسی ارشد خود داشتید را باید مطرح کنید. دقت کنید که نمرات شما باید حتما تایید شده دانشگاه باشد و بعد از ترجمه در سایت دانشگاه بارگذاری شود. به همین دلیل از عوض کردن نمرات خود در CV و اغراق در آن ها بپرهیزید.


علایق تحقیقاتی
در این بخش که یکی از مهم ترین بخش های رزومه تحصیلی شما محسوب می‌ شود، باید تمام زمینه های تحقیقاتی که به آن علاقه دارید، را یادداشت کنید. این فیلد برای دانشجویانی است که می‌ خواهند در مقاطع تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل دهند. هر چه علاقه مندی های تحقیقاتی بیشتری را در CV خود یادداشت کنید، به نفع آینده تحصیلی تان خواهد بود.


مقالات
در این قسمت باید تمامی کتب و مقالاتی را که منتشر کرده یا در کنفرانس ها ارائه داده اید، ذکر کنید. برای آنکه بتوانید CV خوبی ارائه دهید، بهتر است تا خلاصه مقالات را نیز یادداشت کنید.


سوابق کاری
در این بخش شما باید تمامی تجربیات خود را بنویسید. برای آنکه این بخش نظم و انسجام داشته باشد، می‌ توانید آن را به سه بخش سوابق تحقیقی، کاری و سوابق تدریسی تقسیم کنید. اگر سابقه تدریس دارید، با نوشتن آن در سوابق کاری می‌ توانید در مقطع دکتری به موقعیت های شغلی از قبیل TA ( بورسیه تدریس) دست یابید. 


درس های پاس شده
این بخش از رزومه شما را دروس تخصصی که پاس کرده اید، تشکیل می دهد.نوشتن این دروس از آن جهت مهم است که ممکن است یک مورد و یا تعدادی از آنها  پیش زمینه ای مناسب برای برنامه ای که برای آینده تحصیلی خود دارید، باشد. اگر در این دروس نمرات بالایی کسب کرده اید، می توانید نمره آن ها را نیز یادداشت کنید. اما اگر نمرات بالایی ندارید، نوشتن نام دروس کافی می باشد.


مهارت ها
در بخش Skills و یا مهارت ها شما باید در مورد مهارت هایی که در زمینه رشته خود دارید، توضیحات ارائه دهید. این مهارت ها از قبیل نرم افزار هایی که بر روی آن ها تسلط دارید، مهارت های تیمی، مدارک فنی و … می باشد.


افتخارات
هر گونه افتخاری که تا کنون کسب کرده اید را بنویسید. افتخارات عبارتند از : بهترین دانشجو بودن، رتبه های المپیاد، رتبه عالی در کنکور و هر گونه افتخار دیگر…


سرگرمی ها
بخش آخر رزومه شما را سرگرمی ها تشکیل می دهد. شما می توانید این بخش را ننویسید و پر کردن آن الزامی ندارد.


 نمونه رزومه بد
همانطور که در مورد هر کدام از بخش های رزومه توضیح دادیم، رعایت نکردن هر بخش از آن می تواند در طول مکاتبه با اساتید، نظر آنها را جلب نکرده و از انتخاب شما صرف نظر کنند. یکی از مواردی که باعث می شود رزومه بدی را ارائه دهید خالی گذاشتن بخش سوابق کاری است، به خصوص اگر شما قصد اپلای برای مقطع دکتری را دارید. از دیگر مواردی که باعث می شود رزومه شما قابل استناد نباشد، اغراق در مهارت ها و دیگر بخش هاست. زیرا اگر مصاحبه اسکایپی بین شما و استاد مورد نظر برگزار شود، وی به راحتی متوجه رزومه مبالغه آمیز شما خواهد شد و شانس پذیرش از شما سلب می شود.
از توضیح در مورد آرزوها،  دین و مذهب، اطلاعات شخصی و خانوادگی، اهداف، تصمیم هایی که برای آینده دارید، بپرهیزید. یکی دیگر از نکات رزومه بد استفاده از محتوای رنگی و طرح دار است. خواننده رزومه شما به اطلاعات شما نیاز دارد، نه رزومه ای که رنگی طراحی شده باشد.


نمونه رزومه خوب
اگر رزومه شما با دقت و توضیحات کامل باشد، نمونه رزومه خوب است که نظر هر استادی را به خود جلب می کند. شما باید رزومه خود را بنویسید و بار ها و بار ها آن را ویرایش کنید تا به نمونه نهایی عالی ای تبدیل شود. برای آنکه مطمئن شوید تا در رزومه خود همه نکات را گفته اید، با اساتید خود مشورت کنید. همچنین برای مطمئن شدن از نداشتن ایرادات نگارشی و گرامری با متخصص حوزه زبان انگلیسی مشورت کنید.


اهمیت رزومه را جدی بگیرید

در هنگام نوشتن رزومه همواره باید این نکته را درنظر داشته باشید که تعداد زیادی از افراد از تمامی کشور ها برای دانشگاه و رشته مورد نظر شما قصد اپلای دارند. پس شما وارد رقابت با افرادی می‌شوید که شناختی از آن ها و یا سطح تحصیلی اشان ندارید. مدارکی که برای مکاتبه با اساتید و یا دانشگاه مورد نظر خود می‌ فرستید، جایگاه شما را در این رقابت مشخص می‌ کند. یکی از این مدارک رزومه است. به همین دلیل رزومه شما اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر رزومه توضیحی در مورد شماست که باید خواننده را مجاب کند تا شما را به عنوان دانشجوی نمونه انتخاب کند.

 

سوالات متداول 

●    رزومه چیست؟
گزارشی از مهارت‌ها و توانایی‌ های فرد در زمینه تحصیلی،  سوابق کاری و ویژگی‌ های رفتاری که برای گرفتن پذیرش دانشگاه یا استخدام در یک جایگاه شغلی باید ارائه دهد.


●    تفاوت رزومه (Resume) و  CV در چیست؟
در رزومه فرد به صورت مختصر در حدود 2 تا 3 صفحه به معرفی توانایی ها و قابلیت های خود می پردازد. اما CV نسخه کامل تری از سوابق تحصیلی و کاری فرد است که جزئیات بیشتری را پوشش می دهد.


●    آیا می توان از یک رزومه خوب به عنوان نمونه استفاده کرد؟
رزومه هر فرد متناسب با ویژگی و سابق علمی او منحصر به فرد خواهد بود، بنابراین تنها می‌توان از نمونه رزومه خوب اصول اولیه نوشتن آن ایده گرفت.

 

●    چرا رزومه اهمیت زیادی در روند گرفتن اپلای دانشگاه دارد؟
رزومه اولین چیزی است که اساتید دانشگاه شما را با آن می‌شناسند، پس بهتر است به درستی و بدون اغراق تصویری صحیح از خود در رزومه ارائه دهید.
 

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز