◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

لیست بهترین دانشگاه‌های هلند برای تحصیل

ما در این مقاله به معرفی لیست دانشگاه‌های هلند می‌پردازیم و همچنین نحوه ثبت نام و شرایط و مدارک آن ر

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1402 - 03 - 03
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

هرساله دانشجویان بین‌الملل بسیاری برای استفاده از امکانات آموزش پیشرفته و مدرن اقدام به مهاجرت تحصیلی به کشورهای تراز اول دنیا می‌نمایند. بیشترین آمار مربوط به کشورهای اروپایی همچون آلمان، انگلیس، فرانسه، اتریش، هلند و... صورت می‌گیرد. دراین‌بین کشور هلند بانفوذ بالای خود در اروپا و وجود مؤسسات آموزشی برتر در صف اول در میان دانشگاه‌های اروپا گزینه بسیار مناسبی برای تحصیل خواهد بود. به‌گونه‌ای که هر ساله حجم بالایی از مهاجرت‌های تحصیلی به این کشور انجام می‌شود. متقاضیان تحصیل در مدارج عالی با اطلاع از لیست دانشگاه‌های هلند و چگونگی اخذ پذیرش و اپلای تحصیلی هلند قادر خواهند بود اقدام به مهاجرت تحصیلی به این کشور نمایند. ما در این مقاله قصد داریم به این موضوع پرداخته و در حد توان مطالب مفید و جامعی دراین‌خصوص ارائه نماییم، امید که مفید فایده باشد.

بهترین دانشگاه‌های هلند برای تحصیل

همان گونه که می‌دانید هلند در صدر کشورهای اروپایی به لحاظ آموزش و سیستم آموزشی قرار دارد که وجود مراکز آموزش عالی، مؤسسات و دانشگاه‌های برتر در این کشور خود گواه این موضوع است. در این بخش از مقاله به بیان لیست دانشگاه‌های هلند باکیفیت بالای آموزشی در سطح اروپا و جهان اشاره خواهیم کرد:

دانشگاه تحقیقاتی واخنینگن

یکی از مراکز آموزش عالی در کشور هلند که یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است، دانشگاه واخنینگن است که در آن آموزش‌ها در زمینه زندگی و علوم اجتماعی در سطح پیشرفته و تخصصی ارائه می‌شود. این مرکز در ۱۵ سال اخیر رکورددار دانشگاهی کشور بوده است. از دیگر رشته‌های مورد آموزش در این دانشگاه که رتبه دار در جهان است می‌توان به رشته‌های علوم کشاورزی، علوم گیاهی، علوم غذایی و محیط‌زیست و اکولوژی اشاره نمود.

این مرکز که در لیست دانشگاه‌های هلند به‌عنوان برترین‌ها قرار دارد، تحقیقات میدانی گسترده‌ای را در بیش از ده مؤسسه در زمینه ایمنی مواد غذایی، دام، کشاورزی لبنیات، تجزیه‌وتحلیل اقتصادی و... انجام داده و همکاری با دولت و سازمان‌های غیرانتفاعی و مؤسسات بین‌المللی نیز در کارنامه کاری درخشان این مرکز قرار دارد. از دیگر افتخارات این دانشگاه می‌توان به خنثی‌شدن کربن در سال ۲۰۱۵ اشاره نمود.

دانشگاه آمستردام

یکی دیگر از مراکز عالی تحقیقاتی دولتی که به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه هلند شناخته شده، به این مرکز در لیست دانشگاه‌های هلند اختصاص دارد. این مرکز آموزش عالی دولتی که قدمت آن به سال ۱۶۳۲ باز می‌گردد، شامل ۴ پردیس در مرکز شهر هلند، پردیس روتر سیلند، پارک علمی آمستردام و مرکز پزشکی دانشگاهی است که از آمار بالای پذیرش برخوردار است. به‌طوری‌که در سال‌های اخیر بیش از ۲۰ هزار دانشجو در این مرکز ثبت‌نام نموده‌اند.

هزینه تحصیل در این مرکز برای دانشجویان بین‌الملل که جزو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی آن نیستند به جز متقاضیان سوئیس و سورینامی کمی بیشتر است. دانشگاه آمستردام به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر در لیست دانشگاه‌های هلند آموزش‌های خود را در ۷ دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری، علوم‌انسانی، اقتصاد و تجارت، حقوق، علوم، پزشکی و دندانپزشکی به دانشجویان بین‌المللی ارائه نموده که رتبه دار علوم اجتماعی در اروپا است. دانشجویان بین‌الملل متقاضی تحصیل در این مرکز قادر به آموزش در ۲۰۰ رشته تحصیلی به زبان انگلیسی در این مرکز هستند که جزو گسترده‌ترین مراکز آموزش عالی دراین‌خصوص در اروپا است.

نام مخفف UvA به معنای تحقیقات پیشرفته در مطالعات اروپایی، مغز و شناخت، فرهنگ‌های دیجیتال هوش جهانی و هوشمند مصنوعی انسانی است. کتابخانه و موزه‌های گسترده این مرکز از منابع ویژه‌ای در خصوص تاریخ اروپا و جهان برخوردار هستند‌. دانشگاه آمستردام به لحاظ مکانی در شهر زیبای آمستردام واقع شده که تجربه تحصیل در یک مرکز آموزش عالی را برای متقاضیان تحصیل در این کشور به ارمغان می‌آورد.

دانشگاه لیدن

یکی از دانشگاه‌های دارای قدمت در لیست دانشگاه‌های هلند که در رشته‌های علوم اجتماعی شهره است، دانشگاه لیدن هلند است. تاریخ، هنر، علوم‌انسانی، زبان‌شناسی، داروشناسی، باستان‌شناسی، سیاست‌گذاری عمومی و... از جمله رشته‌های با رتبه بالا در این مرکز هستند. تحقیقات گسترده این مرکز در بسیاری زمینه‌ها همچون علوم زیستی، علوم طبیعی، حقوق بین‌الملل و نجوم در این کشور پیشتاز است.

این مرکز دولتی در سال ۱۵۷۵ در شهر لیدن هلند تأسیس شد. این دانشگاه ۴۰ دوره در مقطع کارشناسی و ۷۰ برنامه آموزشی و دوره در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان متقاضی ارائه می‌نماید. زبان ارائه شده آموزشی در مقاطع لیسانس در این مرکز به زبان هلندی است.

یکی از افتخارات این مرکز آموزش عالی در لیست دانشگاه‌های هلند همکاری با پارک علمی Leiden bio است که از بیش از ۱۷۰ مجموعه در زمینه‌های کسب‌وکار، مؤسسات تحقیقاتی و سازمان‌های دیگر تشکیل شده که تحقیقات گسترده‌ای در حوزه مواد مخدر دارند. از جمله امکانات این دانشگاه می‌توان به دانشکده‌های علوم، علوم اجتماعی و مرکز پزشکی که در یک پارک علمی واقع شده، اشاره نمود.

دانشگاه اراسموس روتردام

قدمت این مرکز آموزش عالی عمومی به سال ۱۹۱۳ برمی‌گردد که در سال ۱۹۷۳ با دانشکده پزشکی روتردام و دانشکده اقتصاد هلند ادغام شد. این مرکز که در بزرگ‌ترین شهر هلند واقع شده، دارای ۴ پردیس وودستاین، محل اصلی، کالج اراسموس و یک مدرسه هنرهای لیبرال است که در لیست دانشگاه‌های هلند قرار دارد.

مانند دیگر مراکز آموزش عالی در کشور هلند شهریه این دانشگاه برای دانشجویان بین‌الملل که عضو کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا به جز متقاضیان سوئیس وسورینامی نیستند، کمی بیشتر خواهد بود. این دانشگاه شامل ۷ دانشکده اقتصاد، حقوق، علوم اجتماعی، پزشکی، فلسفه، تاریخ، فرهنگ، ارتباطات و مدیریت است. ضمن اینکه این مرکز دارای سه مؤسسه دانشگاهی همچون انستیتوی سیاست و مدیریت بهداشت، انستیتوی بین‌المللی مطالعات اجتماعی و انستیتو مطالعات مسکن و توسعه شهری است.

عمده آموزش‌ها در مقطع لیسانس در این دانشگاه در لیست دانشگاه‌های هلند به زبان هلندی است. هرچند که برخی از دوره‌ها کارشناسی به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می‌شود. ضمن اینکه بعضی از دوره‌ها در مقطع کارشناسی ارشد همچون کارآفرینی استراتژیک و برنامه‌های بین‌المللی MBA نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

بیشتر آموزش‌ها در این مرکز در چهار زمینه اصلی بهداشت، اقتصاد و تجارت، حاکمیت و فرهنگ استوار است. از دیگر مراکز و مؤسسات تحقیقاتی در این دانشگاه می‌توان به مؤسسه رفتار و زیست‌شناسی، مؤسسه حقوق حمل‌ونقل و حمل‌ونقل روتردام و مرکز فرهنگ تاریخی اشاره نمود.

دانشگاه اوترخت

یکی دیگر از بهترین مراکز آکادمیک در لیست دانشگاه‌های هلند به دانشگاه اوترخت اختصاص دارد که در سال ۱۳۳۶ در شهر اوترخت تأسیس شد. محوطه اصلی این دانشگاه در پارک علمی اوترخت واقع شده و دارای ۴ پردیس است. در حال حاضر حدود ۳۰ هزار دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.

مانند بسیاری دانشگاه‌های هلند شهریه این مرکز برای دانشجویان بین‌الملل غیر اتحادیه و منطقه اقتصادی اروپا دارای نرخ بیشتری خواهد بود، البته این شرایط شامل متقاضیان سوئیس و سورینامی نخواهد شد. از جمله دانشکده‌های این مرکز در لیست دانشگاه‌های هلند می‌توان به دانشکده علوم زمین، علوم‌انسانی، حقوق، اقتصاد و حاکمیت، پزشکی، علوم اجتماعی و رفتاری و دامپزشکی اشاره نمود.

کالج‌های رزوولت و دانشگاه اوترخت که در زمینه آموزش هنرهای لیبرال فعالیت می‌کنند، آموزش‌های لازم را در مقطع کارشناسی به دانشجویان ارائه می‌نمایند. بر طبق آمارهای اعلام شده ۴۵ دوره کارشناسی و بیش از ۱۳۰ برنامه و دوره در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه اوترخت ارائه می‌شود. زبان‌آموزشی در این مرکز هم هلندی است، هر چند که تعداد انگشت شماری از رشته‌های لیسانس و بیش از ۸۰ درصد رشته‌های مورد آموزش در مقطع کارشناسی ارشد در این مرکز به زبان انگلیسی ارائه می‌شود که می‌توان به امور بانکی و مالی، تاریخ فرهنگی اروپای مدرن و مطالعات دینی اشاره نمود.

تحقیقات در این مرکز خوب وحوش محور جوامع باز، پویایی جوانان، زندگی و پایداری استوار است. از دیگر مؤسسات تحقیقاتی در این مرکز در لیست دانشگاه‌های هلند می‌توان به مؤسسه توسعه پایدار کوپرنیکوس و مؤسسه تحقیقاتی دریایی و جوی اشاره نمود. ضمن اینکه دانشگاه اوترخت در رتبه‌بندی موضوعی جزو ده دانشگاه برتر در دنیا به شمار می‌رود.

دانشگاه صنعتی دلفت

این مرکز آموزش عالی جزو بزرگ‌ترین دانشگاه فناورانه در این کشور به شمار می‌رود. این دانشگاه همان‌طور که از نام آن پیداست، یک آکادمی سلطنتی است که در ابتدای شروع به کار آموزش‌های لازم را به مهندسین کارمند دولت ارائه می‌نمود.

این دانشگاه در حال حاضر دارای بیش از ۴۰ رشته فنی - علمی است که شامل هشت دانشکده در این دانشگاه می‌شود. حوزه‌های موضوعی مهندسی عمران و سازه، معماری و مهندسی مکانیک در این مرکز که در لیست دانشگاه‌های هلند قرار دارد، ارائه می‌شود که در رتبه ۵ رشته برتر در دنیا قرار دارند. تحقیقات این مرکز با رویکرد تعامل بین رشته‌های آموزشی، پژوهشی و کاربردی مشخص می‌شود.

این دانشگاه دارای یک پردیس بزرگ دانشگاهی است که مجهز به شبکه دوچرخه یکپارچه، پارک‌ها، شبیه‌ساز پرواز، باغ گیاه‌شناسی و... است. این مرکز آکادمیک در هلند پذیرای بیش از ۵ هزار دانشجوی بین‌الملل در خود است.

۸ دانشکده این مجموعه شامل دانشکده معماری، مهندسی عمران و علوم زمین، مهندسی برق - ریاضیات و علوم کامپیوتر، مهندسی طراحی صنعتی، مهندسی هوافضا، دانشکده فناوری، سیاست و مدیریت، علوم کاربردی و مهندسی مکانیک دریانوردی و مواد است.

دانشگاه گرونینگن یا خرونینگن

یکی دیگر از مراکز آموزش عالی برتر در لیست دانشگاه‌های هلند که در سال ۱۶۱۴ در شهر خرونینگن در شمال شرقی آمستردام تأسیس شد، دانشگاه گرونینگن یاخرونینگن است. این مرکز دارای یک محوطه دانشگاهی مشخص نبوده و ساختمان‌های دانشگاه در سراسر این شهر پراکنده هستند. این دانشگاه که بر طبق رتبه‌بندی دانشگاهی دانشگاه‌های جهان در مقام دوم قدیمی‌ترین دانشگاه هلند قرار دارد، طیف گسترده از آموزش‌ها در آن ارائه می‌شود.

از جمله حوزه‌های مطالعاتی این مرکز می‌تواند به علوم‌انسانی، اقتصاد، علوم فضایی، علوم طبیعی و فناوری اشاره نمود که تحقیقات حیاتی در شیمی، نجوم، بوم‌شناسی و علم مواد از دیگر موارد مطالعاتی - تحقیقاتی در این مرکز در لیست دانشگاه‌های هلند است. آموزش‌های آکادمیک در این مرکز شامل بخش‌های اقتصاد و تجارت، علوم رفتاری و اجتماعی، الهیات و مطالعات دینی، هنر، علوم پزشکی، حقوق، علوم فضایی، فلسفه، علوم ریاضی و طبیعی است.

این مرکز ۴۵ دوره آموزشی در مقطع کارشناسی و بیش از ۱۰۰ دوره آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا داشته که آماده آموزش‌های لازم در این زمینه‌ها به متقاضیان تحصیل در این دانشگاه است. مانند دیگر مرکزی آکادمیک در کشور هلند زبان آموزش‌ها به جز برخی دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان هلندی ارائه می‌شود. انرژی، سلامت نسل‌ها و جامعه سه محور اصلی تحقیقات در این دانشگاه است.

دانشگاه وریج آمستردام

این مرکز آموزش عالی در کشور هلند در سال ۱۸۸۰ در منطقه زیبای زویدوست آمستردام تأسیس شد. این دانشگاه مطرح که در لیست دانشگاه‌های هلند قرار دارد در سال اخیر شاهد پذیرش ۲۳ هزار دانشجو در خود بوده است. مانند بسیاری از مراکز آکادمیک در کشور هلند هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌الملل خارج از اتحادیه و منطقه اقتصادی اروپا کمی بیشتر خواهد بود.

ده دانشکده این مرکز شامل دندانپزشکی، اقتصاد و مدیریت بازرگانی، علوم زمین و زندگی، علوم رفتاری و حرکتی، علوم‌انسانی، حقوق، پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و الهیات است. دوره‌های آموزشی در این دانشگاه طی سال‌های اخیر شامل ۵۰ دوره آموزشی در مقطع کارشناسی و ۱۶۰ دوره در مقطع کارشناسی ارشد بوده است.

از جمله آموزش‌های ارائه شده به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی شامل برنامه‌های تجزیه‌وتحلیل تجارت، علوم کامپیوتر و روان‌شناسی ذکر شده است، ولی به‌طورکلی برنامه‌های آموزشی در مقطع کارشناسی بیشتر به زبان هلندی ارائه می‌شود.

اما دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد با طیف متنوعی برای انتخاب برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی در این مرکز در لیست دانشگاه‌های هلند روبرو هستند. جالب است بدانید یک‌چهارم از دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه را دانشجویان بین‌الملل تشکیل داده‌اند.

چهار موضوع اصلی آموزشی - پژوهشی در این مرکز شامل حاکمیت بر جامعه، بهداشت انسان و علوم زندگی، جهان متصل و علوم برای پایداری است. از جمله مراکز تحقیقاتی در این دانشگاه می‌توان به مرکز تحقیقات شغلی آمستردام، مرکز کارآفرینی آمستردام و مؤسسه تحقیقات قلب و عروق اشاره نمود. ضمن اینکه این دانشگاه به مرکز درمانی وریج آمستردام که یک بیمارستان آموزشی است، وابسته هست.

دانشگاه ماستریخت

یکی دیگر از مراکز آکادمیک در لیست دانشگاه‌های هلند که جزو جوان‌ترین دانشگاه‌های این کشور است و جایگاه بین‌المللی را به خود اختصاص داده، دانشگاه ماستریخت است. این مرکز آموزش عالی در هلند ویژگی کیفیت متمایز برای بین‌المللی‌سازی را دریافت نموده و در رتبه دانشگاه جوان تایمز نیز در مقام چهارم قرار گرفته است.

این دانشگاه باهدف آموزش پزشکی در سال ۱۹۷۶ تأسیس شده و امروزه در کنار رشته‌های پزشکی تدریس درجه یک روان‌شناسی و علوم اعصاب، هنر و علوم اجتماعی، اقتصاد، مهندسی و حقوق نیز بخشی از آموزش‌های این دانشگاه را به خود اختصاص داده است.

از افتخارات این دانشگاه در زمینه تحقیقات در UM بر نوآوری، کیفیت زندگی و مسائل مربوط به جهان است که در حال جهانی‌شدن متمرکز است. این مرکز یکی از دانشگاه‌های بین‌المللی در کشور هلند محسوب می‌شود که درحال‌رشد است.

دانشگاه راد بود

یکی دیگر از دانشگاه‌های مطرح در لیست دانشگاه‌های هلند به این مرکز آموزش عالی اختصاص دارد. این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه جامع در هلند شناخته شده که در سال ۱۹۲۳ در نایمتن قدیمی‌ترین شهر هلند تأسیس شد.

این مرکز باکیفیت بالای آموزشی و تحقیقاتی در دنیا شناخته شده است. ۲۲ هزار دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند که ۱۴ هزار نفر از آنها در مقطع کارشناسی و ۸ هزار نفر دیگر در مقطع کارشناسی ارشد در حال آموزش‌های لازم خود هستند.

جالب است بدانید ۱۵ درصد از این دانشجویان را متقاضیان بین‌الملل تشکیل داده‌اند. ۳۷ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و ۷۵ رشته به دانشجویان کارشناسی ارشد برای تحصیل در این مرکز تعلق دارد. لازم به ذکر است که ۱۲ رشته در مقطع کارشناسی و ۳۵ رشته در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می‌شود.

از جمله دانشکده‌های این مرکز آکادمیک در لیست دانشگاه‌های هلند می‌توان به دانشکده هنر، حقوق، پزشکی، مدیریت، فلسفه، الهیات و معارف دینی، علوم و علوم اجتماعی اشاره نمود.

کلام پایانی

هلند یکی از کشورهای تراز اول در اروپا محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر پذیرای دانشجویان بین‌الملل بسیاری در کشور خود بوده است. مؤسسات و مراکز آموزشی در این کشور در سطح اول برترین دانشگاه‌های اروپا و جهان قرار دارند که هر ساله پذیرای متقاضیان بسیاری برای تحصیل در دانشگاه‌های مختلف کشور خود هستند.

در کنار مسائل و سیستم آموزشی پیشرفته در این کشور می‌توان به علاقه افراد به دوچرخه‌سواری و جوامع پایدار اشاره نمود که در کل دنیا به آن شهرت دارند. وجود مناظر طبیعی و بکر، مزارع لاله و آسیاب‌های بادی که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد، از تجربه زندگی و تحصیل در این کشور اروپایی برای متقاضیان تحصیل بین‌الملل است.

ما در این مقاله در حد توان به دانشگاه مطرح در لیست دانشگاه‌های هلند پرداختیم و در حد توان مطالب جامع و کاربردی در خصوص هر مرکز آموزش عالی در این کشور ارائه نمودیم، امیدوارم که مطالب ذکر شده در این مقاله مفید فایده واقع شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در خصوص مهاجرت تحصیلی به هلند و همچنین دریافت مشاوره تحصیلی با کارشناسان خبره مجموعه اسکورایز تماس حاصل فرمایید

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز