🎉🎉 تولد ۶ سالگی اسکورایز 🎉🎉

رزرو مشاوره تخصصی

گپ تحصیلی چیست و چگونه می‌ توان آن را توجیه کرد؟

گپ تحصیلی چیست و چگونه می‌ توان آن را توجیه کرد؟

سپیده سالاری

1399 - 08 - 15

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به سایر کشورها را داشته باشند، باید عوامل مفید در زمینه پیشرفت و موانع موجود در روند کارهایشان را در نظر بگیرند. یکی از این عوامل مهم گپ تحصیلی است. گپ تحصیلی که به نام‌های وقفه تحصیلی یا Study Gap نیز شناخته می‌شود، همواره یکی از شروطی بوده است که اکثر دانشگاه‌ها و کشورهای مقصد به آن توجه زیادی داشته‌اند و توجه به آن ضروری است. به‌طورکلی برای گرفتن اپلای تحصیلی و شروع به ادامه تحصیل در کشوری دیگر نیاز است که شروط تعیین شده توسط این کشور را رعایت کنید. مهم‌ترین این شرایط عبارت‌اند از: "مدارک احراز هویت، مدارک تحصیلی، داشتن وضعیت مالی مناسب برای تأمین تمکن مالی و نداشتن گپ تحصیلی." در ادامه این مطلب از سایت اسکورایز ما بیشتر در مورد گپ تحصیلی صحبت می‌کنیم تا متقاضیان تحصیل در خارج از کشور با آن آشنا شده و در زمان انجام کارهای خود آن را مدنظر قرار دهند.

گپ تحصیلی چیست؟

به طور خلاصه به فاصله زمانی بین آخرین مدرک گرفته شده شما و تاریخ اقدام برای تحصیل در مقطع بعدی، گپ تحصیلی می‌گویند. ایجادشدن وقفه تحصیلی باعث می‌شود فرد دانشجو از حالت آماده‌ای که در زمینه یادگیری داشته است خارج شود و هر چقدر این گپ تحصیلی بیشتر باشد، محصل از آمادگی ذهنی قبلی خود دور می‌شود. در شرایطی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور دارید، بهتر است زودتر اقدام کنید تا با تعلل در انجام کارها باعث بیشترشدن زمان گپ تحصیلی نشوید.

دلیل ایجاد چنین قانونی برای دانشگاه‌های خارج از کشور این است که وقتی یک فرد محصل مدت‌زمان زیادی از فضای آکادمیک دور باشد، قطعاً بعد از بازگشت مجدد آمادگی قبلی را برای ادامه تحصیل نخواهد داشت. به‌خصوص این که در زمان مهاجرت تحصیلی فرد می‌خواهد وارد یک نظام آموزشی جدید شود، شاهد این خواهیم بود که فاصله تحصیلی تأثیر بسیار زیادی روی روند تحصیل فرد خواهد داشت. وجود گپ تحصیلی باعث می‌شود روند پذیرش دانشگاه با مشکل مواجه گردد. درصورتی‌که فرد با توجه شرایط خود ناچار باشد با وجود گپ تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کند، باید سراغ فعالیت‌هایی برود که با استفاده از آنها می‌توان گپ تحصیلی را توجیه کرد.

توجیه گپ تحصیلی

منظور از توجیه گپ تحصیلی روند ارائه مدارک و فرایند اثبات این است که فرد موردنظر، در فاصله زمانی که بین مقاطع مختلف تحصیلی به وجود آمده است، مشغول فعالیتی مرتبط با تحصیل بوده است. اینکه دقیقاً چطور گپ تحصیلی توجیه گردد، بستگی به قوانین کشور مقصد برای تحصیل، دانشگاه و به‌خصوص افسر سفارت دارد. از سوی دیگر وقتی کسی قصد توجیه تحصیلی را دارد، باید حتماً مدارک معتبر برای اثبات سخنان خود به همراه داشته باشد.

مزایا و معایب گپ تحصیلی

مدارکی که برای توجیه گپ تحصیلی به افسر سفارت کشور موردنظر برای اخذ ویزا ارائه می‌دهید، باید کاملاً مورد تأیید باشد. از سوی دیگر باید این موضوع را به افسر سفارت اثبات کنید که هدف شما از مهاجرت صرفاً تحصیل است و به‌هیچ‌عنوان قصد مشغول‌شدن به کار تمام‌وقت اقامت و غیرقانونی را ندارید.

گپ تحصیلی سربازی چیست؟

فاصله زمانی که پسران مشغول به خدمت سربازی هستند، حدود ۲ سال از زمان آنها را می‌گیرد و همین باعث به‌وجودآمدن یک گپ تحصیلی می‌شود. در چنین شرایطی فرد باید مدارکی را مبنی بر اینکه در این مدت‌زمان مشغول چه کاری بوده است به افسر سفارت ارائه دهد و به عبارتی اعلام کند که توجیه او برای گپ تحصیلی، خدمت سربازی بوده است. البته علاوه بر گپ تحصیلی سربازی وقفه‌های تحصیلی برای موارد دیگری مانند آماده‌سازی مدارک، آموزش زبان و… در میان خواهد بود که اجازه می‌دهد بتوانید زمان بیشتری برای خود بخرید. اما نکته بسیار مهم برای توجیه گپ تحصیلی سربازی و سایر موارد مشابه این است که توجیه آنها به‌صورت صوری امکان‌پذیر نیست و حتماً باید مدارک معتبری را در این زمینه به افسر پرونده مهاجرتی خود ارائه دهید.

تاثیر وجود وقفه در تحصیلات

معمولاً دانشگاه‌های مختلف در خارج از کشور پارامترهای مختلفی دارند که در زمان‌پذیرش دانشجو به آنها توجه می‌کنند. این پارامتر‌ها عبارت‌اند از:

  • شرایط سنی
  • وقفه تحصیلی
  • معدل مدرک دانشگاهی
  • نمره زبان

هر کدام از این پارامترها دچار نقص باشد، باعث به‌وجودآمدن اختلال در روند پذیرش دانشگاه خواهد شد و کارهای شما را به تعویق می‌اندازد. به همین دلیل قبل از اینکه مدارک خود را ارسال کنید، باید از تکمیل بودن آنها مطمئن شوید و بررسی کنید که آیا وضعیت شما با شرایط تعریف شده توسط دانشگاه همخوانی دارد یا خیر.

یکی از مشکلاتی که معمولاً دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور به آن بر می‌خورند، داشتن گپ تحصیلی بیشتر از حد مشخص شده توسط دولت و دانشگاه است. زمانی که وقفه ایجاد شده بین مدرک تحصیلی آخر و تاریخ اقدام برای مهاجرت تحصیلی بیشتر از حد باشد و توجیهی برای این وقفه زمانی نداشته باشید؛ درخواست شما مورد قبول واقع نخواهد شد و به عبارتی نمی‌توانید در دانشگاه خارج از کشور تحصیل کنید. تأثیر گپ تحصیلی بر روی روند اپلای به‌قدری زیاد است که امکان دارد شما از سوی استادی به دانشگاهی در خارج از کشور معرفی شوید، حتی پذیرش دانشگاه را نیز بگیرید؛ اما در نهایت به دلیل گپ تحصیلی بالا از طرف افسر سفارت ریجکت شوید.

میزان مجاز گپ تحصیلی

سؤال مهمی که در این قسمت به وجود می‌آید این است که میزان مجاز گپ تحصیلی چقدر است؟ پاسخ این سؤال باتوجه‌به مقطع تحصیلی و کشور موردنظر می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد فعال در زمینه اپلای تحصیلی ممکن است نقطه‌نظرات مختلفی در این زمینه داشته باشند. اما به‌طورکلی می‌توان گفت که برای افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند، فاصله زمانی نباید بیشتر از ۲ تا ۳ سال باشد. همچنین وقتی قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارید، وقفه تحصیلی می‌تواند تا ۵ سال نیز مورد قبول واقع شود. در ضمن افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند، بهتر است بدانند که گپ تحصیلی شامل حال آنها نخواهد شد و حتی در محدوده سنی ۴۰ تا ۴۵ سالگی این امکان را دارند که برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اقدام کنند.

نکات مهم و تعیین‌کننده میزان مجاز گپ تحصیلی

مواردی که در ادامه آنها را خدمت شما معرفی می‌کنیم، کمک می‌کنند که بتوانید از زوایای مختلف به موضوع گپ تحصیلی نگاه کرده و روند توجیه گپ تحصیلی را بهتر کنید.

  • توجیه افسر پرونده مربوط به ویزای تحصیل در سفارت

 افسر پرونده به‌عنوان فردی که مدارک و دلایل شما را برای گپ تحصیلی بررسی می‌کند، می‌تواند نقش بسیار مهمی در زمینه اخذ ویزای تحصیلی ایفا کند. پس سعی کنید مدارکی که در اختیار او قرار می‌دهید کاملاً مستند و قابل‌تأیید باشد و او را به‌خوبی تحت‌تأثیر قرار دهید.

  • اخذ پذیرش دانشگاه موردنظر، ارائه مدارک و رزومه تحصیلی

 مؤسسات اعزام دانشجو می‌توانند در این زمینه تا حد زیادی به شما کمک زیادی کنند. دانشگاه در زمان‌پذیرش دانشجو شرایطی مانند گپ تحصیلی، سن، معدل و… را تعیین کرده و طبق آن‌ها روند پذیرش را انجام می‌دهد.

  • قوانین کشور مقصد و کشورهایی که گپ تحصیلی مهم نیست

 اینکه کشور مقصد شما چه قوانینی را در زمینه صدور ویزای تحصیلی در دستور کار خود قرار داده است، می‌تواند تأثیر زیادی در زمینه تعیین میزان مجاز گپ تحصیلی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال به کشورهایی مانند آلمان که سخت‌گیری بیشتری در این زمینه دارند، مدت‌زمان گپ تحصیلی را کاهش داده‌اند.

  • مراجعه به دانشگاه‌های خصوصی یا دولتی

 معمولاً دانشگاه‌های خصوصی نسبت به دانشگاه‌های دولتی سخت‌گیری کمتری در زمینه وقفه تحصیلی دارند، اما فراموش نکنید که این سخت‌گیری کمتر صرفاً باعث اخذ پذیرش دانشگاه شده و هیچ تأثیری روی روند کارهای مربوط به سفارت نخواهد داشت.

برای کدام کشورها گپ تحصیلی مهم نیست

باتوجه‌به توضیحاتی که در مورد گپ تحصیلی ذکر شد، باید گفت کشورهایی نیز وجود دارند که اهمیتی به این وقفه نمی‌دهند و آن را معیاری برای عدم پذیرش دانشجو در نظر نمی‌گیرند. اغلب سیاست‌های مهاجرپذیری کشورها، دلیل این اتفاق است. از جمله کشورهایی که به گپ تحصیلی اهمیتی نمی‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوئیس
  • ویتنام
  • سوئد
  • بلژیک
  • هلند
  • نروژ
  • کره جنوبی

رفع مشکل گپ تحصیلی

به‌طورکلی گپ تحصیلی به‌خصوص در مقاطعی غیر از دکترا و پسادکترا، در پرونده افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی ایجاد مشکل می‌کند. با‌این‌وجود راهکارهایی وجود دارد تا بتوان این وقفه به‌وجود‌ آمده را توجیه و دلایلی را برای آن ارائه کرد. مسائلی نظیر خدمت سربازی، بهبود مهارت زبان انگلیسی، سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی و کسب درآمد برای تأمین مخارج تحصیل از جمله دلایلی هستند که می‌شود به آن‌ها تکیه کرد.

گپ تحصیلی المان

دانشگاه‌های کشور آلمان، با استفاده از نظام آموزشی به‌روز و پیشرفته خود، مقصدی محبوب برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شوند. قوانین سیستم آموزشی این کشور با گپ تحصیلی افراد برخوردی یکسان ندارد و ترجیح می‌دهد آن‌ها را با توجه به رشته تحصیلیشان دسته بندی کند.

گپ تحصیلی المان

به عنوان مثال، برای رشته‌های پزشکی 3، بازرگانی 7، مهندسی 5 و حقوق 3 سال وقفه تحصیلی مجاز اعلام شده است. با این وجود پرونده‌های بسیار زیادی وجود دارد که متقاضی با وقفه‌ای بیش از حد مجاز، موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان شده باشد. به همین منظور بهتر است اگر گپ تحصیلیتان زیاد است، با یک مؤسسه مهاجرتی روند اپلای خود را جلو ببرید.

گپ تحصیلی کانادا

اغلب دانشگاه‌های کانادا با توجه به قوانین مهاجرتی خود که چندان سختگیرنه نیست، پذیرش دانشجویانی که گپ تحصیلی دارند را در دستور کار خود قرار داده‌اند، اما طبق شرایطی که در زیر قابل ملاحظه است:

  • مقطع کارشناسی – گپ تحصیلی تا 2 سال مورد تأیید است.
  • مقطع کارشناسی ارشد: گپ تحصیلی 5 تا 8 سال مورد تأیید است.

اگر گپ تحصیلی شما بیش از این باشد، در برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور می‌توانید ادامه تحصیل دهید و موضوع اثبات تمکن مالی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اپلای تحصیلی کانادا

گپ تحصیلی آمریکا

 به‌طورکلی دانشگاه‌های آمریکا به‌طور یکسان، وقفه تحصیلی تا 1 سال را می‌پذیرند. اگر این فاصله بیش از یک سال باشد، متقاضی می‌تواند با ارائه سند و مدرک، یکی از دلایل زیر را برای توضیح دلیل گپ تحصیلی خود ارائه دهد:

  • مسائل مربوط به بیماری
  • کسب تجارب کاری (دستیابی به کشف، اختراع یا موفقیتی بزرگ در حوزه مرتبط)
  • تمرین برای آزمون‌های رقابتی
  • مسائل مالی (در جهت تأمین مخارج تحصیل)

می‌توان گفت ایالات متحده قدری سختگیرانه‌تر با موضوع گپ تحصیلی برخورد می‌کند و بهتر است دلایل و مدارک موجهی برای توجیه این مسئله ارائه دهید.

اخذ ویزی تحصیلی آمریکا

گپ تحصیلی ایتالیا

با رصد قوانین پذیرش دانشگاه‌های ایتالیا این پیام دستگیرتان خواهد شد که مؤسسات آموزش عالی این کشور، با موضوع وقفه تحصیلی سختگیرانه برخورد می‌کنند و آن را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب تا 2 و 8 سال قابل قبول می‌دانند که آن هم تنها با ارائه مدرک و دلیل موجه امکان‌پذیر خواهد بود.

با این حال باید گفت ایتالیا به عنوان کشوری که قوانین مهاجرتی ساده‌تری دارد و دانشگاه‌های این کشور شرایط در دسترس‌تری را برای جذب دانشجو مشخص می‌کنند، با موضوع وقفه تحصیلی نیز نرمش ناپذیر نیستند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد – باتوجه به این موضوع که اخذ پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی به‌طورکلی امری حساس به حساب می‌آید – بهتر است این مسیر را با همراهی یک شخص یا تیمی حرفه‌ای و کارآزموده طی کنید تا کمترین میزان هدر رفت هزینه و وقت متوجه شما شود.

سؤالات متداول

  1. گپ تحصیلی چیست؟

به وقفه زمانی بین آخرین مدرک تحصیلی شما و زمان اقدام برای تحصیل در مقطع بعدی گپ تحصیلی گفته می‌شود.

  1. چگونه می توان گپ تحصیلی را توجیه کرد؟

با اثبات انجام فعالیت‌هایی مانند کار در زمینه مرتبط با تحصیل در این بازه زمانی یا خدمت سربازی و… می‌توان گپ تحصیلی را توجیه کرد.

  1. چه میزان گپ تحصیلی مجاز است؟

میزان مجاز گپ تحصیلی بسته به مقطع و کشور موردنظر متفاوت است، بااین‌حال برای مقطع کارشناسی ارشد نهایتاً تا پنج سال و برای مقطع دکترا محدودیتی ندارد.

  1. چرا گپ تحصیلی روند مهاجرت تحصیلی را سخت می‌ کند؟

چون وجود فاصله زمانی باعث کاهش آمادگی علمی دانشجو و دورشدن از فضای آموزش می‌شود.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران