◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

صفر تا صد هزینه‌ زندگی دانشجویی در انگلیس

تحصیل در انگلیس چقدر هزینه دارد؟ شهریه دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس به چه صورت است؟

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1400 - 06 - 28
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

دانشجویان برای مهاجرت به کشور دیگر، همواره باید تمامی جوانب را در نظر بگیرند. یک دانشجو باید مقصد خود را با شناخت و سنجیدن تمامی شرایط اعم از شرایط تحصیل در آن کشور، وضعیت زندگی و هزینه‌های تحصیل و زندگی انتخاب کند که در ادامه و پس از رفتن به کشور مقصد به مشکل نخورد. یکی از کشورهایی که به علت وجود دانشگاه‌های برتر مورد توجه دانشجویان قرار می‌گیرد، انگلیس است. انگلیس کشوری ثروتمند و با اقتصاد قوی است که با کشورهای اسکاتلند و ولز هم‌مرز می‌باشد. پایتخت این کشور، شهر لندن بوده و لیورپول، منچستر، بیرمنگهام از جمله شهرهای مهم دیگر آن هستند.

این کشور هر ساله پذیرای مهاجرین زیادی می‌باشد و رشد جمعیت مهاجر در کشور انگلیس به قدری زیاد بوده است که بومی‌نشینان این کشور را نگران کرده است. زندگی در کشور انگلیس همانند کشورهای دیگر که به عنوان مقصد برای دانشجویان وجود دارند، دارای مزایا و معایبی است. شاید دردسر مهاجرت تحصیلی به انگلیس و مشکلات زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی مانند سوئد، اتریش و ... بیشتر باشد، اما وجود دانشگاه‌هایی همچون کمبریج، آکسفورد و ... هر دانشجویی را وسوسه کند تا سختی‌های مهاجرت به کشور انگلیس را به جون بخرد تا بتواند در یکی از این دانشگاه‌ها تحصیل نماید. در ادامه مطلب به برخی از مزایا و معایب زندگی در کشور انگلیس اشاره شده است:

مزایا و معایب زندگی در انگلیس

هزینه‌ تحصیل در انگلیس

کشور انگلیس همواره پس از کشور آمریکا به عنوان دومین مقصد علمی و تحصیلی در جهان به شمار می‌رود. تعداد دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های کشور انگلیس بیش از 500 هزار نفر می‌باشد که نشان‌دهنده سطح علمی بالای دانشگاه‌های این کشور و علاقه زیاد دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه‌هاست. وجود دانشگاه‌های برتر انگلیس همانند آکسفورد، کمبریج، امپریال کالج لندن، کالج لندن و ... در لیست دانشگاه‌های برتر جهان بر اساس رتبه‌بندی QS، کیفیت سطح آموزشی این کشور را نشان می‌دهد.

همواره یکی از دغدغه‌های دانشجویان علاوه بر انتخاب دانشگاه مناسب و سطح بالا، هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور مقصد است. دانشجویان سعی می‌کنند در کنار در نظر گرفتن رتبه و سطح علمی دانشگاه، هزینه‌های تحصیل در شهر آن دانشگاه را نیز برآورد کنند و بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند. پس ما نیز در این مطلب سعی می‌کنیم، شما را از هزینه‌های تحصیل و زندگی در شهرهای مختلف کشور انگلیس آشنا کنیم تا شما در صورت انتخاب کشور انگلیس، بتوانید آگاهی کافی درباره هزینه‌های زندگی دانشجویی در انگلیس را داشته باشید.

شهریه دانشگاه‌های انگلیس

یکی از هزینه‌های عمده و مهم در بین هزینه‌های زندگی دانشجویی، شهریه دانشگاه می‌باشد. همانطور که قبلا گفته شد، کشور انگلیس با اینکه دارای دانشگاه‌های برتری است، اما هزینه تحصیل در این کشور نیز نسبت به اکثر کشورهای اروپایی بالاتر است. معمولا هزینه‌های تحصیل در انگلیس با کشوری مانند آمریکا برابری می‌کند که البته قرار گرفتن این کشور پس از آمریکا در رتبه دوم لیست بهترین خدمات آموزشی در میان کشورها، این موضوع را توجیه می‌کند. همانطور که مشخص است، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های برتر هر کشور نسبت به سایر دانشگاه‌ها کمتر خواهد بود و کشور انگلیس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

معمولا شهریه دانشگاه‌های انگلیس برای دانشجویان بین‌المللی نسبت به دانشجویان بومی بیشتر است. هزینه تحصیل در انگلیس بر اساس دانشگاه و رشته تحصیلی شما، متفاوت خواهد بود. به طور میانگین می‌توان گفت، شهریه تحصیل برای دانشجویان بومی و اروپایی حدود 9500 پوند (حدود 13 هزار دلار) در سال خواهد بود که این ارقام برای دانشجویان بین‌المللی بسته به مقطع تحصیلی می‌تواند از 10 هزار پوند تا 40 هزار پوند (حدود 15 هزار تا 55 هزار دلار) در سال باشد. همچنین دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در کشور انگلیس نیز باید شهریه‌ای از 15 هزار پوند تا 50 هزار پوند برای تحصیل پرداخت کنند. البته برای رشته‌های مدیریتی و پزشکی این مقادیر می‌تواند بالاتر هم باشد. از رشته‌های ارزان قیمت‌تر برای تحصیل در کشور انگلیس می‌توان به رشته‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی اشاره نمود.

همانطور که از مبالغ مشخص است در صورت اضافه شدن هزینه‌‌های زندگی به شهریه دانشگاه، هزینه زندگی دانشجویی در کشور انگلیس بسیار بالا به نظر می‌رسد. البته یک نکته مهم برای تحصیل در کشور انگلیس وجود دارد که مدت زمان تحصیل در کشور انگلیس نسبت به اکثر کشورها کمتر است. به عبارت دیگر، مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور انگلیس 3 سال (در سایر کشورها معمولا 4 سال) است و در مقطع کارشناسی ارشد نیز، مدت زمان تحصیل برابر 1 سال (در سایر کشورها معمولا 2 سال) است و این موضوع تا حدی می‌تواند هزینه‌های بالا تحصیل در کشور انگلیس را توجیه نماید.

مدت زمان تحصیل در انگلیس

با توجه به بالا بودن هزینه تحصیل در دانشگاه‌های برتر کشور انگلیس، دانشجویانی که با پرداخت چنین هزینه‌هایی مشکل دارند و کشور انگلیس را به دلایلی به عنوان مقصد خود انتخاب نموده‌اند، می‌توانند دانشگاه‌های ارزان‌تر انگلیس را برای تحصیل انتخاب نمایند. همانطور که گفتیم با توجه به رشته و مقطع تحصیلی، هزینه‌های تحصیل نیز متفاوت خواهد بود، اما به طور متوسط می‌توان هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های مختلف را با هم مقایسه نمود.

در لیست زیر هزینه تحصیل در برخی از دانشگاه‌های ارزان کشور انگلیس و همچنین دانشگاه‌های برتر این کشور ارائه شده‌اند. همانطور که مشخص است، حدودا 5 تا 10 هزار پوند در سال، تحصیل در دانشگاه‌های برتر کشور انگلیس، گران‌تر از دانشگاه‌های دیگر است. با توجه به شرایط کنونی کشور ایران و مشکلات قیمت ارز، این مبلغ برای دانشجویان ایرانی بسیار بالا بوده و تنها در صورت داشتن رزومه قوی و گرفتن بورسیه تحصیلی یا فاند از دانشگاه مقصد، تحصیل در این دانشگاه‌ها، توجیه اقتصادی خواهد داشت.

"لیست متوسط هزینه تحصیل در برخی دانشگاه‌های کشور انگلیس"

دانشگاه‌های ارزان انگلیس

دانشگاه‌های گران انگلیس

نام دانشگاه

متوسط هزینه تحصیل

نام دانشگاه

متوسط هزینه تحصیل

دانشگاه چستر

10 تا 13 هزار پوند

دانشگاه آکسفورد

حدود 25 تا 35 هزار پوند

دانشگاه تیسیدی

حدود 12 هزار پوند

دانشگاه کمبریج

حدود 25 تا 50 هزار پوند

دانشگاه کامبوریا

حدود 10 هزار پوند

کالج لندن

حدود 18 تا 35 هزار پوند

دانشگاه بولتون

حدود 11 هزار پوند

دانشگاه ادینبورگ

حدود 25 هزار پوند

دانشگاه لیدز ترینتی

حدود 11 هزار پوند

دانشگاه منچستر

حدود 22 هزار پوند

دانشگاه یورک است جان

حدود 11 هزار پوند

دانشگاه ناتینگهام

حدود 21 هزار پوند

هزینه‌ زندگی دانشجویی در انگلیس

علاوه بر هزینه‌های مربوط به تحصیل در انگلیس و شهریه دانشگاه‌ها که به آن اشاره شد، زندگی کردن در هر شهری مخارج خودش را دارد. امکان دارد قیمت خرید پوشاک، خوراک، اجاره مسکن و ... در شهری کمتر از شهر دیگر باشد. پس دانشجویان برای انتخاب دانشگاه مقصد خود، باید هزینه‌های زندگی در آن شهر را نیز در نظر بگیرند. در کشور انگلیس همانند سایر کشورها، هزینه زندگی در برخی از شهرهای مرکزی و مطرح مانند لندن، منچستر و ... گران‌تر از شهرهای دیگر است. در ادامه مطلب سعی می‌کنیم با دسته‌بندی هزینه‌های زندگی دانشجویی در کشور انگلیس، شما را با تخمین درستی از هزینه‌های تحصیل و زندگی یک سال در انگلیس آشنا نماییم.

هزینه اجاره مسکن یا خوابگاه

یکی از هزینه‌های عمده دانشجویان پس از پرداخت شهریه دانشگاه، اجاره خانه و یا پرداخت هزینه خوابگاه دانشگاه است. معمولا هزینه‌ خوابگاه دانشگاه برای دانشجویان به طور متوسط 540 تا 840 پوند در ماه می‌باشد. از طرفی برای اجاره سوییت در کشور انگلیس، می‌بایست حدود 520 تا 1300 پوند در ماه بسته به شهر محل سکونت و محله قرارگیری سوییت هزینه شود. در صورت اجاره خانه نقلی در کشور انگلیس نیز این هزینه‌ها از 560 تا 1700 پوند در ماه خواهد بود. گهگاهی برخی از دانشجویان با اجاره یک خانه در کشور انگلیس به صورت دو یا سه نفره، هزینه مربوط به تهیه مسکن را سرشکن می‌کنند. البته در صورت اجاره آپارتمان‌های بزرگتر این هزینه‌ها بسیار بیشتر خواهد شد که معمولا دانشجویان سراغ آپارتمان‌های دوخوابه یا بیشتر نخواهند رفت.

هزینه تهیه مسکن در انگلیس 

تهیه موادغذایی و هزینه خوراک

یکی دیگر از هزینه‌هایی که همواره دانشجویان بین‌المللی باید در نظر داشته باشند، هزینه خوراک و تهیه مواد غذایی می‌باشد. معمولا هزینه مواد غذایی مورد نیاز برای یک دانشجو در کشور انگلیس، به طور متوسط 120 تا 150 پوند در ماه می‌باشد. همچنین در صورت خوردن یک وعده غذا در یک رستوران معمولی و با قیمت مناسب، می‌بایست حدود 15 پوند پرداخت شود. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که در صورت استفاده از سلف دانشگاه و خوابگاه، دانشجو می‌تواند در هزینه‌های مربوط به خوراک صرفه‌جویی نماید.

هزینه حمل و نقل و جابه‌جایی

یکی دیگر از دغدغه‌های دانشجویان، بحث هزینه‌های مربوط به جابه‌جایی و حمل و نقل است. اکثرا دانشجویان سعی می‌کنند که خانه‌ای نزدیک به دانشگاه محل تحصیل خود اجاره نمایند و یا در خوابگاه دانشگاه زندگی کنند که هزینه‌های مربوط به حمل و نقل‌شان به حداقل ممکن برسد. اما در بعضی اوقات قرارگیری دانشگاه در مرکز شهر، باعث می‌شود اجاره کردن خانه در نزدیکی دانشگاه هزینه‌بر باشد و دانشجویان تصمیم‌ می‌گیرند خانه‌ای در حومه شهر و در محله‌های ارزان‌تر اجاره کنند. در این حالت معمولا هزینه‌های جابه‌جایی نیز اهمیت خاصی پیدا می‌کند. معمولا به صورت متوسط هزینه‌های جابه‌جایی دانشجویان در کشور انگلیس با وسایل حمل و نقل عمومی به صورت ماهیانه می‌تواند بین 50 تا 150 پوند باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس

هزینه‌های متفرقه

یک سری از هزینه‌ها معمولا با اینکه کم به نظر می‌رسند، اما به صورت دائمی وجود دارند. این هزینه‌ها برای یک دانشجو در یک کشور خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است تا بتواند سرمایه خود را مدیریت نماید. معمولا هزینه‌هایی مانند قبض تلفن، خرید اینترنت، خرید کتاب و لوازم تحصیل، تفریح و گردش به چشم نمی‌آیند، اما در صورت جمع کردن هزینه‌های مربوط به این موارد متوجه می‌شوید که بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را شامل می‌شود. به عنوان مثال، معمولا حدود 20 پوند در ماه هزینه قبض تلفن، خرید یک بلیط سینما حدود 10 تا 15 پوند، خرید لباس حدود 40 تا 50 پوند در ماه، عضویت در یک باشگاه ورزشی با اعمال تخفیف دانشجویی حدود 35 پوند و ... می‌باشد. با این اوصاف برای یک دانشجو بین‌المللی در نظر گرفتن هر یک از این موارد در هزینه‌های ماهانه خود می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

البته هزینه‌های بیان شده در این بخش به صورت متوسط در کشور انگلیس می‌باشد. به عنوان مثال در شهری مثل لندن، میزان هزینه زندگی یک فرد مجرد بدون در نظر گرفتن شهریه دانشگاه، حدود 850 پوند اما در شهری مانند بریستول این هزینه حدود 650 پوند خواهد بود. پس با در نظر گرفتن شهر محل سکونت، این هزینه‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در انگلیس

روش‌های تامین هزینه‌ زندگی دانشجویی در انگلیس

همانطور که گفته شد، هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویی در کشور انگلیس به نسبت اکثر کشورهای اروپایی بالاتر بوده است. معمولا دانشجویان در صورتی که بخواهند برای ادامه تحصیل به کشور انگلیس بیایند، باید فکر هزینه‌های زندگی در این کشور را نیز کرده باشند. معمولا دانشجویان برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در انگلیس باید از بورسیه‌های تحصیلی و فاندهای دانشگاه استفاده نمایند. همانطور که شهریه دانشگاه‌های انگلیس بالا می‌باشد، بورسیه‌های تحصیلی مناسبی نیز در این کشور وجود دارد. معمولا با اپلای تحصیلی انگلیس بسته به رزومه‌تان، می‌توانید از حدود 3000 تا 20000 پوند در سال از پرداخت شهریه دانشگاه تخفیف بگیرید که این موضوع کمک شایانی در تامین هزینه‌های زندگی در انگلیس می‌کند. همچنین در کنار گرفتن بورسیه و فاند تحصیلی، دانشجویان می‌توانند به کارهای دانشجویی پاره‌وقت در کشور انگلیس نیز فکر کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب اجازه 10، 20 و 30 ساعت کار دانشجویی پاره‌وقت در هفته را دارند.

معمولا شرایط کاریابی در کشور انگلیس سخت نمی‌باشد و با توجه به نرخ بیکاری پایین در این کشور، دانشجویان می‌توانند کارهای پاره‌وقت مناسب برای خود پیدا کنند. معمولا به ازای هر ساعت کار دانشجویی در کشور انگلیس، حدود 10 تا 18 پوند حقوق پرداخته می‌شود که در ماه می‌تواند در تامین و پرداخت هزینه‌های زندگی به دانشجویان کمک بسزایی کند. البته دانشجویان باید توجه داشته باشند که تنها انجام کار دانشجویی پاره‌وقت و داشتن بورسیه و فاند تحصیلی تنها بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور انگلیس را تامین می‌نماید و با توجه به بالا بودن هزینه‌های زندگی در این کشور نیاز است که برای تامین بقیه هزینه‌ها برنامه‌ریزی نمایند.

در چند خط بخوانید ...

در این مقاله ابتدا به معرفی کشور انگلیس و مزایا و معایب زندگی در این کشور پرداختیم. سپس به صورت خلاصه هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه‌های این کشور را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه مطلب، سایر هزینه‌های زندگی دانشجویی در کشور انگلیس، همانند هزینه تامین مسکن، خوراک، حمل و نقل و هزینه‌های متفرقه را شرح دادیم. در نهایت با بررسی شهریه دانشگاه و هزینه‌های زندگی، حدود هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور انگلیس برای دانشجویان در یک ماه مشخص شد. همچنین در ادامه مطلب نیز به روش‌های تامین برخی از این هزینه‌ها پرداخیتم و به بورسیه‌های تحصیلی و شرایط کار دانشجویی در کشور انگلیس به صورت مختصر اشاره نمودیم. اگر شما تصمیم دارید برای ادامه تحصیل به کشور انگلیس مهاجرت نمایید، حتما در نظر داشته باشید که هزینه زندگی و تحصیل در این کشور نسبت به اکثر کشورهای اروپایی بالاتر بوده است و باید برای تامین هزینه‌های زندگی دانشجویی در این کشور برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز