🎉🎉 تولد ۶ سالگی اسکورایز 🎉🎉

رزرو مشاوره تخصصی

هزینه تحصیل در استرالیا چقدر است؟

هزینه تحصیل در استرالیا چقدر است؟

محمدرضا طیران

1401 - 02 - 01

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

استرالیا یکی از کشورهایی است که درصد قابل توجهی از دانشجویان یا حتی دانش آموزان ایرانی، برای تحصیل در مدارس مختلف آن و همچنین در دانشگاه های این کشور و در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اقدام می کنند. یکی از مهمترین مواردی که پیش از شروع فرآیند اپلای برای متقاضیان تحصیل در این کشور دارای اهمیت است، هزینه تحصیل در استرالیا و همچنین سایر هزینه های اقامت در این کشور مانند هزینه مسکن، خوراک، پوشاک و ... است. با توجه به اهمیت بالای این موضوع برای متقاضیان تحصیل در کشور استرالیا، در این مقاله، علاوه بر هزینه های تحصیلی در این کشور، به بررسی سایر هزینه های مورد نیاز، مانند هزینه های مدرک زبان، اخذ ویزا، مسکن و ... خواهیم پرداخت.

هزینه اپلای تحصیلی استرالیا

یکی از اولین هزینه هایی که به عنوان بخشی از هزینه های تحصیلی برای متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه های استرالیا، باید در نظر گرفته شود، هزینه فرایند اپلای است. این هزینه، به ترتیب شامل پرداخت هزینه دریافت مدرک زبان، ترجمه و جمع آوری مدارک تحصیلی و تمکن مالی و ...، پرداخت هزینه بررسی مدارک از سوی دانشگاه همچنین هزینه های مربوط به سفارت است.

مدرک زبان

یکی از مدارک مورد نیاز برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در کشور استرالیا، دارا بودن مدرک زبان است. این مدرک می تواند با قبولی در یکی از آزمون های تافل، آیلتس، PTE، CAE و OET کسب شود. هر دانشگاه، برای حداقل نمره این مدارک، حد نصاب خاصی را تعیین می کند اما به طور میانگین، مثلا در آزمون آیلتس آکادمیک، داوطلب باید نمره 6.5 به بالا را کسب نماید.

هزینه تحصیل در استرالیا

جمع آوری و ترجمه مدارک

آزادسازی مدرک مقطع تحصیلی قبلی (در صورت تحصیل در دانشگاه های دولتی ) و همچنین ترجمه این مدارک به زبان انگلیسی، مشمول هزینه های مشخصی خواهد بود. همچنین در صورتی که بخواهید مدارک دیگری مانند دستاوردهای علمی یا موارد از این قبیل را نیز، برای افزایش شانس دریافت پذیرش خود به دانشگاه ارائه دهید، لازم است تا آنها را نیز به همراه مدارک تحصیلی خود، ترجمه کنید.

سایر موارد

هزینه هایی مانند مشاوره با موسسات مهاجرتی فعالی در حوزه دریافت ویزای تحصیلی یا هزینه های وکیل مهاجرتی، هزینه دریافت وقت سفارت، هزینه مورد نیاز برای بررسی درخواست اپلای از سوی دانشگاه (اپلیکیشن فی) و ... نیز، از جمله مواردی هستند که لازم است تا در کنار سایر هزینه های تحصیلی در این کشور، در نظر داشته باشید.

چه عواملی روی هزینه های تحصیل در استرالیا موثرند؟

هزینه تحصیل در استرالیا با توجه به موارد زیادی تعیین می شود اما چهار عامل در این بین، به عنوان مهمترین مواردی در نظر گرفته می شود که بر روی هزینه های تحصیلی در این کشور، تاثیر مستقیم دارند. این عوامل عبارتند از:

نوع دانشگاه

دانشگاه مورد نظر شما برای ادامه تحصیل در استرالیا، یکی از عوامل تعیین کننده در شهریه تحصیلی شما است. در واقع، دانشگاه های پر مخاطب یا دارای رنکینگ های بالاتر، معمولا شهریه بالاتری را در مقایسه با دانشگاه های کمتر شناخته شده دارند.

رشته تحصیلی

رشته های پزشکی و دندانپزشکی، در بین تمامی رشته های تحصیلی در استرالیا، بیشترین شهریه را به خود اختصاص می دهند. پس از این رشته ها، گروه علوم مهندسی و علوم پایه، به ترتیب دارای بیشترین میزان شهریه در بین سایر رشته های تحصیلی در این کشور هستند.

شهر زندگی

شهر و ایالت محل تحصیل شما، تاثیر مستقیمی بر روی هزینه های مرتبط با تحصیلتان در کشور استرالیا دارد. به طور مثال، اقامت در شهر سیدنی در مقایسه با شهری مانند آدلاید، هزینه های بالاتری را برای شما در پی خواهد داشت.

مقطع تحصیلی

هزینه تحصیل در استرالیا در مقطع کارشناسی، معمولا بین 15000 تا 35000 دلار است. این در حالی است که این مبلغ، در مقطع ارشد، افزایش یافته و بین 20000 تا 40000 دلار در سال است. در مقطع دکترا نیز، با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر، این مبلغ به 15000 تا 40000 دلار افزایش می یابد.

هزینه های اخذ ویزای تحصیلی استرالیا

برای اخذ ویزا تحصیلی استرالیا، لازم است تا ابتدا در سایت سفارت استرالیا، درخواست ویزای دانشجویی (ساب کلاس 500) را ثبت نمایید و پس از آن، مدارک خود را برای سفارت ارسال کنید. پس از بررسی مدارک، زمانی برای مصاحبه شما تعیین خواهد شد. در صورت قبولی در مصاحبه و موافقت برای صدور ویزا، مبلغ 620 دلار استرالیا برای نفر اصلی و در صورت وجود همراه، برای افراد بالای 18 سال، مبلغ 460 دلار استرالیا و برای افراد کمتر از 18 سال، مبلغ 150 دلار اخذ خواهد شد. این مبالغ، از گواهی تمکن مالی که باید به سفارت ارائه دهید، مجزا خواهد بود.

هزینه اپلای استرالیا

هزینه شهریه دانشگاه های استرالیا

هزینه تحصیل در استرالیا، با توجه به نوع دانشگاه و رنکینگ آن، می تواند متفاوت باشد. در ادامه، شهریه برخی از دانشگاه های مطرح این کشور، در مقاطع گوناگون ذکر شده است.

هزینه زندگی در استرالیا

بخشی از هزینه تحصیل در استرالیا، مربوط به هزینه های غیر دانشگاهی شما خواهد بود. این هزینه ها شامل، اجاره آپارتمان، خوراک، پوشاک، حمل و نقل، خدمات درمانی، پرداخت قبوض مختلف و تفریحاتی است که در طول زمان اقامت در این کشور نیاز خواهید داشت.

مسکن

برخی از دانشگاه های استرالیا، خدمات خوابگاهی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می دهند اما معمولا تعداد این دانشگاه ها چندان زیاد نیست. در صورتی که امکان استفاده از خوابگاه را نداشته باشید و بخواهید خانه ای را اجاره کنید، بر اساس شهر و ایالت محل تحصیل، بین 450 تا 1700 دلار در هر ماه، برای اجاره مسکن (بدون احتساب هزینه های قبوض و ...) نیاز خواهید داشت.

خوراک

غذا و خریدهای ماهانه دانشجویی در استرالیا، با توجه به اینکه شما از چه فروشگاه هایی خرید می کنید، می تواند بین 500 تا 1000 دلار در ماه نیاز داشته باشد.

پوشاک

این هزینه، متغیر است و با توجه به نوع پوشاکی که شما انتخاب می کنید، برند پوشاک و مواردی از این قبیل، از 100 تا 500 دلار در ماه، برای شما هزینه ایجاد کند.

حمل و نقل

اگر از حمل و نقل عمومی شامل تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید، بین 2 تا 4 دلار در هر بار برای تاکسی و 130 دلار در ماه، برای اتوبوس نیاز خواهید داشت.

درمان

شما به عنوان دانشجوی بین الملل، هزینه های درمانی را که نیاز خواهید داشت، باید به صورت آزاد پرداخت کنید که بسیار گران خواهد بود. برای این مشکل، معمولا استفاده از بیمه های درمانی که از 30 دلار در ماه تا مبالغ بالاتر را به عنوان هزینه دریافت می کنند، بسیار راهگشا خواهد بود.

تفریح

این بخش، معمولا هزینه مشخصی ندارد و با توجه به اینکه شما از چه تفریحاتی استفاده خواهید کرد، می تواند از 100 تا 1000 دلار در ماه یا بیشتر، متغیر باشد.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی استرالیا

قبوض مختلف

پرداخت قبوض آب، برق، وگاز ، مبلغی حدود 200 دلار در ماه نیاز دارد که در صورت استفاده از اینترنت، مبلغ 70 تا 120 دلار نیز به این هزینه اضافه می شود.

چطور هزینه های تحصیل در استرالیا را کاهش دهیم؟

معمولا در صورت دریافت بورسیه در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا، بین 20 تا 30 درصد از هزینه تحصیل در استرالیا برای شما پوشش داده می شود. البته در مواردی که بورسیه به صورت فول فاند باشد، تا حد قابل توجهی از این هزینه ها کاهش می یابد.

پیدا کردن یک کار دانشجویی و پاره وقت و مدیریت مالب خوب نیز می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

کلام آخر

استرالیا یکی از کشورهایی است که میزبان هزاران دانشجو از سراسر جهان است. رنکینگ دانشگاه های این کشور، در حد بسیار قابل قبولی است و برای دانشجویان ایرانی که به دلایل مختلف، امکان اخذ پذیرش از دانشگاه های سایر کشورهای انگلیسی زبان را ندارند، فرصت بسیار مناسبی خواهد بود. از طرفی، در صورت اشتغال به کارهای دانشجویی در زمان تحصیل، پس از پایان تحصیل نیز، امکان ارائه درخواست اقامت در این کشور را خواهید داشت.

سوالات متداول

آیا تحصیل در استرالیا رایگان است؟

خیر. تمامی دانشگاه های استرالیا، در مقاطع مختلف تحصیلی، شهریه دریافت می کنند.

امکان اپلای برای استرالیا، بدون مدرک زبان وجود دارد؟

برای تمامی دانشجویان خارجی، در صورتی که مقطع تحصیلی قبلی خود را به زبان انگلیسی نگذرانده باشند (شامل دانشجویان ایرانی)، ارائه مدرک زبان الزامی است.

هزینه تحصیل در استرالیا چقدر است؟

بر اساس مقطع تحصیلی، رشته و دانشگاه مورد نظر شما، بین 25000 تا 70000 دلار استرالیا در سال، برای تحصیل در این کشور نیاز خواهید داشت.

آیا ارائه تمکن مالی برای تحصیل در استرالیا ضروری است؟

بله. همانند سایر کشورهایی که دانشجویان بین الملل در دانشگاه های آنها مشغول به تحصیل هستند، برای اخذ ویزا از سفارت، نیاز به ارائه گواهی تمکن مالی برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی خود برای یک سال خواهید داشت.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران