🎉🎉 تولد ۶ سالگی اسکورایز 🎉🎉

رزرو مشاوره تخصصی

بررسی هزینه اپلای تحصیلی کانادا از شروع تا تحصیل

بررسی هزینه اپلای تحصیلی کانادا از شروع تا تحصیل

محمدرضا طیران

1401 - 01 - 27

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

کانادا یکی از کشورهای محبوب برای تحصیل است، چرا که علاوه ‌بر خدمات تحصیلی که ارائه می‌دهد، همچنین کیفیت زندگی در آن بالا است و دانشجویان می‌توانند از امکانات زیادی برخوردار شوند. با توجه به محبوبیتی که کانادا در زمینه تحصیلی دارد، انتظار بر این است که هزینه اپلای تحصیلی کانادا بسیار بالا باشد که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

یکی از دلایل محبوبیت کانادا برای تحصیل رنکینگ علمی بالای آن است، به طوری که با تحصیل در این کشور به راحتی می‌توانید آینده شغلی خود را گارانتی کنید. با داشتن مدرک دانشگاهی از کشور کانادا به راحتی می‌توانید برای شغل اقدام کنید و از داشتن یک شغل خوب مطمئن باشید.

با اینکه کانادا از لحاظ وسعت دومین کشور جهان است، اما از لحاظ جمعیت کمتر از 1% جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل این کشور پذیرای مهاجرین مختلف است، اما هر نوعی از مهاجرت شرایط خاص خود و هزینه‌های مربوط به خود را دارد.

به‌ دلیل مهاجرپذیر بودن این کشور، فرهنگ‌های زیادی در آن وجود دارد که باعث می‌شود مهاجرت تحصیلی به کانادا راحت‌تر شود. در شرایطی که آدم‌های مختلف با اقلیت‌های مختلف در یک محیط وجود دارند، آدم کمتر احساس دلتنگی می‌کند.

کانادا از لحاظ سطح علمی و امکاناتی که در اختیار دانشجو قرار می‌دهد، بسیار قوی عمل می‌کند و قابل قبول است، به شکلی که اگر بعد از تحصیل در کانادا علاقه به تحصیل یا کار در کشور دیگری داشته باشید، به راحتی می‌توانید مدارک خود را ارسال کنید و مطمئن باشید که مدارک تحصیلی شما قابل قبول است.

این مقاله به موضوع هزینه اپلای تحصیلی کانادا می‌پردازد.

بررسی هزینههای مراحل اپلای و اخذ ویزای تحصیلی کانادا

برای گرفتن پذیرش و تحصیل در مدارس کانادا نیاز به داشتن یکسری شرایط دارید که بهتر است قبل از اقدام به اپلای از دارا بودن این شرایط مطمئن باشید. بهطور کلی شرایط یکسانی برای پذیرش وجود دارد، اما ممکن است مدارک مورد نیاز بعضی از دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت باشد.

شرایط و مدارک مورد نظر و هزینه اپلای تحصیلی کانادا برای مقاطع مختلف متفاوت است و شرایطی که همیشه برای همه مقاطع ثابت بوده، داشتن مدرک زبان معتبر و آخرین مدرک تحصیلی است که باید ترجمه شده باشد.

مدارک مورد نیاز برای هر مقطع تحصیلی

دوره کارشناسی:

  1. دارا بودن مدرک دیپلم با حداقل نمره 14 و ترجمه آن
  2. اثبات کردن تمکن مالی با داشتن حساب بانکی یا ارائه مدرک ملک
  3. دارا بودن مدرک تحصیلی زبان با نمره بالاتر از 6
  4. ترجمه تمامی مدارک مخصوصاً رزومه تحصیلی و سوابق کاری

دوره کارشناسی ارشد:

  1. دارا بودن مدرک کارشناسی با حداقل معدل بالای 14
  2. دارا بودن مدرک زبان با حداقل نمره 6.5
  3. ریز نمرات ترجمه شده
  4. داشتن معرفی‌نامه از سه استاد مطرح دانشگاهی که در آن دوره کارشناسی خود را گذراندید.

دوره دکتری:

  1. دارا بودن سه معرفی‌نامه از استادان دانشگاه‌های معتبر
  2. دارا بودن مدرک زبان با حداقل نمره 6.5
  3. ترجمه مدارک دانشگاهی
  4. دارا بودن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس با معدلی بالاتر از 16
  5. داشتن یک انگیزه‌نامه مناسب (معمولاً این انگیزه‌نامه کمک زیادی به شما می‌کند)

هزینه‌های مدرک زبان

برای تحصیل در کشورهای انگلیسی‌زبان مثل کانادا نیاز به دانش بالای زبانی دارید و برای اثبات سطح زبان خود باید مدارک زبان انگلیسی را تهیه کنید. تعدادی آزمون بین‌المللی برای زبان وجود دارد که معتبرترین آن‌ها آزمون آیلتس و آزمون تافل بوده که در کانادا هر دوی آن‌ها قابل قبول است.

برای اپلای کردن تحصیلی برای دانشگاه‌های کانادا دارا بودن یکی از این دو مدرک کفایت می‌کند. هزینه این مدارک بخشی از هزینه اپلای تحصیلی کانادا بوده که با توجه به متغیر بودن ارز در ایران ثابت نیست، اما به طور تقریبی هزینه تافل 240 دلار و هزینه آیلتس 250 دلار است که با توجه به قیمت ارز باید آن را در تاریخی که برای آزمون رزرو می‌کنید، محاسبه کنید.

هزینه مدرک زبان برای اپلای تحصیلی کانادا باید مورد توجه قرار گیرد.

هزینه آزاد کردن مدرک دانشگاهی

همانطور که می‌دانید در ایران چند نوع دانشگاه وجود دارد. اگر شما در دانشگاه آزاد تحصیل کرده‌اید، دیگر نیاز به پرداخت هزینه برای آزاد سازی مدرک خود ندارید، زیرا هزینه تحصیل خود را در زمان تحصیل پرداخت کرده‌اید. نوع دیگر دانشگاه، دانشگاه‌های سراسری هستند که شما ضمن تحصیل هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.

قانون دانشگاه سراسری به این صورت است که بعد از اتمام تحصیل به شما یک مدرک موقت می‌دهند و شما باید چند سال کار کنید تا مدرک اصلی را به شما بدهند. تعداد سالی که شما برای آزاد کردن مدرک خود باید کار کنید، با توجه به رشته و مقطع تحصیلی شما متفاوت است.

اگر شما سابقه کار بعد از اتمام تحصیل نداشته باشید، باید هزینه‌ای را برای آزاد کردن مدرک خود پرداخت کنید و این هزینه به هزینه اپلای تحصیلی کانادا شما اضافه می‌شود. با توجه به رشته و مقطع تحصیلی این هزینه متفاوت است، ولی حداقل 10 میلیون تومان را باید برای آن در نظر بگیرید.

هزینه آزاد کردن مدرک تحصیلی هم یکی از موارد قابل توجه است.

هزینه جمع‌آوری ریز نمرات

برای گرفتن ریز نمرات رسمی و قابل ترجمه باید به دانشگاه بروید و درخواست آن را بدهید. معمولاً آماده شدن ریز نمرات 3-4 هفته زمان می‌برد، اما هزینه دریافت آن زیاد بالا نبوده و نهایت تا 100 هزار تومان است. هزینه ترجمه ریز نمرات با توجه به تعداد ترم‌هایی که سپری کردید، است و نهایت تا 500 هزار تومان هزینه ترجمه آن شود.

هزینه وثیقه سربازی

در ایران سربازی امری اجباری است و تمامی پسران باید این دوره 18 ماهه را به اتمام برسانند. برای مهاجرت و خروج از ایران شما نیاز به کارت پایان خدمت دارید و اگر به خدمت سربازی نرفته‌اید، می‌توانید با گذاشتن وثیقه اجازه خروج خود را بگیرید.

این هزینه که به هزینه اپلای تحصیلی کانادا شما اضافه می‌شود، با توجه به میزان تحصیلات فرد متفاوت است. این هزینه هر سال در حال افزایش است و باید مقدار دقیق آن را از سازمان نظام وظیفه پیگیری کنید، ولی برای این‌کار حداقل 20 میلیون در نظر بگیرید.

وثیقه سربازی برای اپلای کانادا

درخواست پذیرش و پرداخت اپلیکیشن ‌فی

یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های اپلای کردن، هزینه اپلیکیشن‌فی است که برای بررسی درخواست شما پرداخت می‌شود. هنگامی که مدارک خود را برای دانشگاه‌های مورد نظر می‌فرستید، برای اینکه پرونده شما مورد بررسی قرار بگیرد، باید مبلغی را پرداخت کنید.

این مبلغ با توجه به استان و دانشگاه متغیر بوده، اما میانگین آن بین 100-200 دلار برای هر دانشگاه است. به‌دلیل هزینه سنگین آن بهتر است دانشگاه‌های مختلف را به خوبی بررسی کرده و برای آن‌هایی که شانس قبولی در آن را دارید، مدارک خود را ارسال کنید. چرا که در صورت رد شدن درخواست شما هزینه آن برنمی‌گردد.

هزینه ترجمه رسمی مدارک

ترجمه مدارک بخشی از هزینه اپلای تحصیلی کانادا را تشکیل می‌دهد، برای ارسال ترجمه مدارک نیاز به مهر رسمی دارالترجمه و دادگستری دارید که برای هرکدام از این مهرها هزینه جداگانه باید پرداخت کنید. به‌طور کلی هزینه ترجمه را 1-2 میلیون در نظر بگیرید.

هزینه ترجمه مدارک برای اپلای کانادا

هزینه شهریه دانشگاه

شهریه دانشگاه با توجه به رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و استانی که در آن پذیرش گرفته‌اید، متفاوت است. معمولاً رشته‌های پیراپزشکی پرهزینه‌تر هستند، اما به ‌طور میانگین هزینه سالانه 16 تا 50 هزار دلار را در نظر بگیرید.

تمکن مالی

یکی دیگر از هزینه اپلای تحصیلی کانادا اثبات تمکن مالی است. برای ثابت کردن این امر که شما توان پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی در کانادا را دارید، باید تمکن مالی خود را به سفارت کانادا ثابت کنید و این اثبات به‌صورت یک نامه انگلیسی‌زبان است.

پروسه آن به این صورت است که سفارت کانادا میزان تمکن مالی را مشخص کرده و فرد با توجه به آن میزان نامه را از بانک مورد نظر دریافت می‌کند. میزان این تمکن مالی به شرح زیر است:

  • برای یک نفر: 12960 دلار کانادا
  • برای دو نفر: 16135 دلار کانادا
  • برای سه نفر: 19836 دلار کانادا
  • برای چهار نفر: 24083 دلار کانادا

تمکن مالی برای سفارت کانادا

هزینه انگشت نگاری

برای گرفتن ویزای کانادا نیاز به انگشت نگاری است که در دفاتری که سفارت کانادا روی آن‌ها نظارت دارد، انجام می‌شود. هزینه این انگشت نگاری نفری 85 دلار است، علاوه بر آن ارزیابی ویزای دانشجویی نیز بوده که به ازای هر نفر 185 دلار است.

هزینه صدور ویزا

به‌ دلیل اینکه کانادا سفارتی در ایران ندارد، برای اخذ ویزا باید به یکی از کشورهای همسایه سفر کنید که بسیار پر هزینه است. از طرف دیگر هزینه صدور ویزای دانشجویی برای هر نفر 150 دلار است.

هزینه سفر به کانادا

هزینه سفر به کانادا بسیار متغیر است و عوامل زیادی روی آن تأثیر دارند، اما به ‌طور کلی هزینه بلیط و عوارض خروج از کشور مهم‌ترین هزینه‌ها در این بخش هستند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

هزینه‌های زندگی در کانادا

به‌طور کلی هزینه‌های زندگی ارتباط زیادی با سبک زندگی یک فرد دارد، اما برای یک زندگی دانشجویی حدوداً ماهی 1500 دلار می‌تواند کافی باشد.

کلام آخر

کانادا یکی از کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت تحصیلی است، چرا که رنکینگ علمی بالایی داشته و زندگی در آنجا مزیت‌های زیادی برای یک دانشجو دارد. هزینه اپلای تحصیلی کانادا کم نیست و بهتر است قبل از اقدام به هر کاری یک برآورد تقریبی از هزینه‌های پیش روی خود داشته باشید.

برای جلوگیری از هدر رفتن پول خود قبل از هر چیزی با دقت بررسی کنید که آیا شما واجد شرایط موجود برای اپلای کردن هستید یا خیر.

سؤالات متداول

برای گرفتن ویزا و رفتن به سفارت کدام کشور مناسب‌تر است؟

ترکیه و ارمنستان گزینه‌های مناسبی برای ایرانیان هستند.

اپلیکشن‌فی برای همه دانشگاه‌ها لازم است؟

شاید بعضی دانشگاه‌ها در شرایط خاصی این هزینه را دریافت نکنند، اما اکثر دانشگاه‌ها آن را دریافت می‌کنند.

انگشت نگاری حتماً باید در سفارت انجام شود؟

خیر، بعضی از دفاتر زیر نظر سفارت نیز این کار را انجام می‌دهند.

بدون داشتن مدرک زبان می‌توان پذیرش گرفت؟

خیر، یکی از اصلی‌ترین شروط برای گرفتن پذیرش و اخذ ویزا داشتن مدرک زبان با نمره قابل قبول است.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران