test
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

توی این مقاله می‌خواهیم، ویزا‌های مختفلف کانادا را بررسی کنیم، در یک مقاله‌ی دیگر راه‌های مهاجرت به کانادا را بررسی کردیم، پیشنهاد میکنم اول با روش‌های مهاجرت به کانادا آشنا شوید، روش مناسب خود را پیدا کنید بعد با از طریق این مقاله میتونید متوجه شوید کدام ویزا برای شما مناسب تر است. 

ویزای کانادا

ویزای کانادا توسط سفارت یا کنسولگری این کشور در کشور مبدا صادر می‌شود. افراد با هدف‌ های مختلفی به کانادا سفر می‌ کنند و به همین دلیل، ویزا یا اجازه ورود به کانادا انواع مختلفی دارد. 
لازم به ذکر است که به طور معمول، قوانین و شرایط مورد نیاز برای دریافت انواع ویزای کانادا، ممکن است در برنامه‌های فدرال، استانی (PNP ) و استان کبک کمی متفاوت از هم باشند. برای مثال مدرک زبان فرانسه برای دریافت ویزای اقامت در استان کبک، لازم است.

ویزای اقامت موقت کانادا

ویزای اقامت موقت کانادا برای افرادی صادر می‌ شود که قصد دارند مدت محدود یا مشخصی در کانادا اقامت داشته باشند. برای مثال کسانی که می‌ خواهند به عنوان توریست وارد کانادا شوند یا قصد دیدار با افراد خانواده دارند و … البته شهروندان برخی کشور‌ها می‌ توانند بدون ویزا به کانادا سفر کنند اما ایران جز این کشور‌ها نیست و برای ورود به کانادا، نیاز به یک نوع ویزا خواهید داشت. در این بخش انواع ویزای موقت کانادا را نام برده و به طور خلاصه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا یکی از انواع ویزای موقت است که تا مدتی که مشغول تحصیل در این کشور هستید، اعتبار دارد. در سوپر مقاله‌ای تمام آنچه برای اپلای تحصیلی و مهاجرت تحصیلی به کانادا را باید بدانید آورده‌ایم، برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا (study permit)، می‌توانید به یکی از سه روش زیر اقدام کنید:

ویزای دانش‌آموزی کانادا

ویزای دانش آموزی کانادا می‌تواند برای دانش آموزان در سنین مختلف اخذ نمود. معمولاً مدت زمان اعتبار ویزای دانش آموزی کانادا، به مدت زمان مورد نیاز برای تحصیل در مقطع مربوطه، بستگی دارد.

ویزای دانشجویی کانادا

ویزای دانشجویی کانادا از این نظر اهمیت دارد که کانادا دارای چند دانشگاه معتبر در سطح بین ‌المللی است و برای همین بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیا علاقه دارند که برای تحصیل به کانادا وارد شوند. برای دریافت ویزای دانشجویی، باید به همراه پذیرش از دانشگاه معتبر کانادا، تمام شرایطی که اداره مهاجرت کانادا تعیین کرده، داشته باشید.

ویزای فرصت مطالعاتی کانادا

ویزای فرصت مطالعاتی کانادا برای مقطع دکترا یا پس از آن صادر می‌شود. این ویزا برای تبادلات علمی و پژوهش‌ های مهم، بین کشور کانادا و سایر کشور‌ها بوجود آمده است. بنابراین برای دریافت ویزای فرصت مطالعاتی کانادا باید یک جایگاه برجسته در رشته تحصیلی خود در مقطع دکترا یا بعد از آن داشته باشید.

ویزای کاری کانادا

ویزای کاری کانادا بعد از ویزای تحصیلی، یکی از ویزا‌های موقت و پرطرفدار است که افراد زیادی را جذب می‌کند. همان‌ طور که در بخش‌ های قبلی گفتیم، وضعیت اقتصادی مناسب و شرایط مساعد برای مهاجرین، کانادا را به مقصد خوبی برای کار تبدیل کرده است. برای دریافت ویزای کاری کانادا، می‌ توانید یکی از راه‌ های زیر را امتحان کنید:

ویزای کار در تعطیلات کانادا

ویزای کار در تعطیلات کانادا، یکی از ویزا‌های محبوب و پرطرفدار در کانادا برای مهاجرین است زیرا افرادی که این ویزا را اخذ کنند، می‌توانند در هر جای کشور، بدون ارائه پیشنهاد استخدام از شرکتی خاص به اداره مهاجرت، به کار مشغول شوند.

ویزای کسب و کار یا نمایندگی کانادا

ویزای کسب و کار یا نمایندگی کانادا (Business Persons and Business Delegatioms Visa) برای افرادی صادر می‌ شود که به صورت فردی یا گروهی به قصد کسب و کار به کانادا وارد می‌ شوند. البته کسی که ویزای کسب و کار یا نمایندگی را در کانادا دریافت می‌کند، اجازه ندارد در کانادا در هیچ شرکتی، مشغول به کار شود و فقط می‌ تواند به مذاکره و توافق با شرکت‌ های دیگر بپردازد. ویزای کسب و کار می‌ تواند دارای اعتبار ۳،۵ یا ۱۰ ساله باشد ولی هر بار، فرد نباید بیش از ۶ ماه در کانادا بماند، یعنی در ۶ ماه یا کمتر، کانادا را ترک کرده و دوباره بازگردد.

ویزای Business visitor کانادا

ویزای Business visitor کانادا برای کسانی مناسب است که برای مثال در ایران دارای شرکت و تجارت می‌ باشند و می‌ خواهند اطلاعات خود را در زمینه شغلی گسترش بدهند. البته با این ویزا نمی‌ توانید در کانادا مشغول به کار شوید.

ویزای کار پس از تحصیل در کانادا 

ویزای کار پس از تحصیل در کانادا (Post graduate work permit) برای دانشجویانی صادر می‌ شود که تحصیلات خود را در مقاطع دانشگاهی در کانادا به پایان رسانده و حالا می‌ خواهند مشغول به کار شوند. ویزای کار برای دانشجویان فارغ‌التحصیل، تنها یک بار صادر می‌شود.

ویزای Open Work Permit کانادا

ویزای Open Work Permit کانادا برای افرادی صادر می‌شود که دارای شرایط خاص و تا حدی بحرانی می‌باشند. این ویزای کاری به فرد امکان می‌ دهد که در هر جای کانادا و در هر شرکتی که برای او کار پیدا شد، مشغول شود. معمولاً این ویزا برای پناهندگان، دانشجویان بی بضاعت، افراد وابسته به خانواده و … صادر می‌گردد.

ویزای توریستی کانادا

ویزای توریستی کانادا برای افرادی صادر می‌شود که قصد دارند برای دیدار اعضای خانواده، شرکت در کنفرانس، تفریح و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و … به کانادا سفر کنند. ویزای توریستی کانادا سه نوع است:

ویزای سینگل کانادا

ویزای سینگل کانادا، یکی از انواع ویزای توریستی است که اعتبار آن حدود ۶ ماه می‌باشد البته با نظر آفیسر اداره مهاجرت ممکن است این مدت کمتر از ۶ ماه باشد که تاریخ انقضای آن در ویزا درج می‌گردد.

ویزای مولتی کانادا

ویزای مولتی کانادا یکی دیگر از انواع ویزای کانادا از نوع توریستی می‌باشد. معمولاً اعتبار این ویزا تا پایان اعتبار پاسپورت است و از آنجایی که پاسپورت‌ های ایرانی، ۵ سال اعتبار دارند در ایران ویزای مولتی کانادا را با نام ویزای پنج ساله می‌ شناسند. در مدت اعتبار این ویزا، فرد می‌تواند بدون محدودیت چندین بار به کانادا سفر کند و هر بار تا ۶ ماه اقامت داشته باشد.

سوپر ویزای کانادا

سوپر ویزای کانادا برای پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ فردی که در کانادا اقامت دائم دارد، صادر می‌ شود. اعتبار سوپر ویزای کانادا ۱۰ سال می‌باشد که فرد می‌تواند هر بار تا مدت ۲ سال در کانادا اقامت داشته باشد. همچنین یکی دیگر از شرایط اخذ این ویزا، این است که فرد دعوت کننده باید سالانه بیش از ۲۴ هزار دلار درآمد داشته باشد.

ویزای همراه کانادا

ویزای همراه کانادا برای همسر و فرزندان و وابستگان درجه یک افرادی که در کانادا مشغول به تحصیل هستند صادر می ‌شود. البته غیر از تحصیل هم ممکن است شرایطی برای اخذ ویزای همراه وجود داشته باشد.

ویزای دیپلمات یا سیاسی کانادا

ویزای دیپلمات یا سیاسی کانادا به افراد با جایگاه‌ های سیاسی اعطا می‌شود تا بتوانند برای انجام وظایف سیاسی به کانادا سفر کنند.

ویزای کانادا برای هنرمندان و ورزشکاران

یکی از انواع ویزای کانادا برای هنرمندان و ورزشکاران صادر می‌ شود تا بتوانند در سفر خود به کانادا، به مشاغل فرهنگی هنری یا ورزشی خود ادامه دهند. در‌ واقع این ویزا معمولاً برای شرکت در رویداد‌های ورزشی یا هنری به هنرمندان و ورزشکاران داده می‌ شود.

ویزای محرمانه کانادا

ویزای محرمانه کانادا تقریباً مانند ویزای دیپلماتیک است با این تفاوت که شخصی که ویزای محرمانه را دریافت می‌ کند دیپلمات نیست، اما مرتبه بالایی در کشور مبدا دارد. همچنین اگر یک شخصیت سیاسی،‌ قصد سفر توریستی به کانادا را داشته باشد می‌ تواند از این ویزا استفاده کند.

ویزای تسهیلاتی کانادا

ویزای تسهیلاتی کانادا به شهروندان دو تابعیتی در کشور کانادا اعطا می‌شود. توجه داشته باشید از آنجایی که دریافت پاسپورت کانادایی مشکل است، ویزای تسهیلاتی در اختیار شخصی قرار می‌گیرد که پاسپورت ملیت دیگری را دارد.

ویزا برای افرادی که با هدف تولد فرزند وارد کانادا می‌شوند
ویزا برای افرادی که با هدف تولد فرزند وارد کانادا می‌شوند به این شکل است که خانم باردار یک تقاضا برای ورود به کانادا به اداره مهاجرت ارائه می‌ کند. سپس اداره مهاجرت با بررسی شرایط بارداری، میزان شایستگی مادر، میزان درآمد و بررسی محل کار مادر، ویزایی به او اعطا می‌ کند که برای زایمان در کشور کانادا است. کودکی که در کانادا زاده می‌ شود یک شهروند کانادایی محسوب شده و می‌ تواند پاسپورت کانادایی بگیرد، اما این موضوع برای پدر و مادر او هیچ مزیتی برای دریافت ویزای اقامت ندارد.

ویزای اهدای عضو کانادا

ویزای اهدای عضو کانادا به افرادی اعطا می‌ شود که قصد دارند به یک شهروند کانادایی، عضوی را اهدا کنند. البته هدف اهدا، نباید تجاری باشد و باید فقط به دلایل بشردوستانه انجام شود.

ویزای اقامت دائم کانادا

ویزای اقامت دائم کانادا، قطعاً فرآیند مشکل‌ تری نسبت به ویزای اقامت موقت در این کشور دارد. با این حال اگر ویزای اقامت دائم کانادا را اخذ کنید، می‌توانید از تمام مزایای آن تا آخر عمر بهره مند شوید اما حقوقی مانند حق رأی ندارید. انواع ویزای اقامت دائم کانادا عبارتند از:

ویزای اکسپرس اینتری کانادا

ویزای اکسپرس اینتری کانادا در‌ واقع مجموعه‌ ای از انواع ویزا‌ها می‌ باشد که برای اقامت دائم در کانادا، صادر می‌ شوند. اگر فردی بخواهد با یکی از روش‌ های نیروی کار فدرال، تجربه کانادایی، نیروی کار فنی فدرال و یا انتخاب استانی به کانادا مهاجرت کند، باید وارد صف انتظار اکسپرس اینتری شده و در صورت کسب امتیاز بالا موفق به اخذ اقامت دائم شود.


برنامه تجاری متخصصان فدرال 

برنامه تجاری متخصصان فدرال (Federal Skilled Trades Program- FSTP) برای افرادی مناسب است که دارای حداقل دو سال تجربه کاری در یک تجارت مورد قبول بوده و پیشنهاد شغلی معتبری در کانادا برای آن‌ها وجود داشته باشد. برای استفاده از این برنامه سطح بالایی از مهارت زبان نیاز است.

برنامه نیروی کار ماهر فدرال 

برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program- FSWP) برای افرادی مناسب است که دارای تحصیلات مورد نیاز، سابقه کار، مهارت زبانی قابل قبول بوده و یک پیشنهاد شغلی معتبر در کانادا دریافت کرده باشند.

برنامه تجربه کانادایی

برنامه تجربه کانادایی (The Canadian Experience Class) برنامه‌ای است که به افرادی که قبلاً تجربه زندگی در کانادا را داشته‌اند، این امکان را می‌ دهد تا اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. از تجربه کانادایی می‌ توانیم به تحصیل در همه مقاطع دانش آموزی و دانشجویی، سابقه کار در کانادا و … اشاره کنیم.

برنامه کاندید استانی (PNP) کانادا

برنامه کاندید استانی یکی از برنامه‌هایی است که دولت کانادا برای کنترل مهاجرت و جذب نیروی کار مناسب در نظر گرفته است. مهاجرین برای استفاده از برنامه کاندید استانی، بر اساس مهارت شغلی خود یک استان از کانادا را در نظر گرفته و برای اقامت دائم در آن درخواست می‌ دهند. سپس اگر این استان، فرد را با مهارت‌ هایی که دارد نیاز داشته باشد، با مطابقت با برنامه اکسپرس اینتری، او را در صف متقاضیان قرار خواهد داد. در صورت پذیرش، فرد فقط می‌ تواند در استانی که کاندید شده است، اقامت داشته باشد.

برنامه مهاجرت سرمایه‌گذاری کانادا

برنامه مهاجرت سرمایه‌ گذاری کانادا شرایطی را برای مهاجرین بوجود می‌ آورد که آنها می‌ توانند با سرمایه‌گذاری اقتصادی در کانادا یا به راه انداختن کسب و کار مستقل، اقامت دائم در این کشور را دریافت کنند.

برنامه کارآفرینی

برنامه کارآفرینی و ثبت شرکت کانادا به افراد مستعدی که برنامه‌های مشخصی برای کارآفرینی و مدیریت شرکت‌ها در کانادا دارند، این امکان را می‌دهد که اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

برنامه خود اشتغالی کانادا

برنامه خود اشتغالی کانادا به هنرمندان و ورزشکارانی که در سطح جهانی سابقه دارند و همچنین کشاورزانی که در حرفه‌ خود تجربه حداقل دو ساله و موفق داشته‌اند، این امکان را می‌دهد که با خود اشتغالی در کانادا اقدام به دریافت ویزای اقامت دائم کنند.

حمایت مالی خانواده در کانادا

حمایت مالی خانواده در کانادا به افرادی که می‌توانند هزینه زندگی اعضای درجه یک خانواده خود را پرداخت کنند، اجازه می‌دهد تا برای دریافت ویزای اقامت دائم اقدام کنند.

پرستاران تمام وقت در کانادا

پرستاران تمام وقت در کانادا در‌ واقع یک عنوان شغلی است که به پرستاران تمام وقت سالمندان و کودکان،‌ اجازه می‌ دهد تا ویزای اقامت دائم در کانادا را بدست بیاورند.

ویزای استارت آپ کانادا

ویزای استارت آپ کانادا به مبتکران و مخترعان جوان اجازه می‌ دهد تا با ارائه ایده استارتاپی خود به یک شرکت سرمایه‌ گذاری معتبر در کانادا اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

ویزای پناهجویان کانادا

ویزای پناهجویان کانادا برای افرادی در نظر گرفته شده است که به دلایل مختلفی مانند جنگ و مشکلات سیاسی، اجتماعی که جان آن‌ ها و خانواده ایشان را به خطر انداخته مجبور به فرار از کشور خود شده‌اند و به کانادا پناه آورده‌اند. 

پایلوت مهاجرتی روستایی و شمالی کانادا

پایلوت مهاجرتی روستایی و شمالی کانادا،‌ تقریباً مانند برنامه کاندید استانی می‌ باشد با این تفاوت که در این روش برای اخذ اقامت دائم، باید یک مهارت یا سابقه شغلی مرتبط با نیاز منطقه کوچک و روستایی در کانادا داشته باشید و در صورت پذیرفته شدن برای همیشه در آن روستا زندگی کنید.

پایلوت مهاجرتی آتلانتیک کانادا

پایلوت مهاجرتی آتلانتیک کانادا نیز مانند پایلوت مهاجرتی روستایی می‌ باشد با این تفاوت که ۴ استان که در ساحل شرقی کانادا و در مجاورت اقیانوس اطلس می‌ باشند در این برنامه شرکت کرده و نیرو‌ی کار مورد نیاز خود را که در منطقه وجود ندارد از بین مهاجرین انتخاب می‌ کنند. افراد با استفاده از این برنامه می‌ توانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

جمع بندی
در این مقاله انواع ویزاهای کانادا اعم از ویزای اقامت موقت و ویزای اقامت دائم را معرفی کردیم. لازم به ذکر است که برای اخذ هر یک از ویزاهای معرفی شده شرایط و ضوابط خاصی وجود دارد و می‌بایست از تمام آن آگاه باشید، سپس اقدام به درخواست ویزا نمایید.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز