تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا از پذیرش تا بازار کار

تحصیل پزشکی در ایتالیا چه شرایطی دارد؟ در این مقاله همه چیز درباره تحصیل پزشکی در ایتالیا از پذیرش ت

محمدرضا طیران

محمدرضا طیران

1401 - 01 - 29
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

کشور ایتالیا علاوه ‌بر فرهنگ و تاریخ غنی خود، در زمینه تحصیلات نیز پیشرفت زیادی کرده است و هر ساله هزاران دانشجوی غیر ایتالیایی برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به این کشور سفر می‌کنند. البته این مسئله به معنی آسان بودن پذیرش در دانشگاه‌های این کشور نیست.

ایتالیا یک کشور اروپایی است و به‌ دلیل شکل ظاهری آن در نقشه جهان به این کشور چکمه نیز می‌گویند. زبان اصلی این کشور ایتالیایی بوده و واحد پول آن یورو است. با اینکه زبان اصلی این کشور ایتالیایی است، تدریس در دانشگاه‌های آن به زبان انگلیسی نیز انجام می‌شود.

تحصیل در ایتالیا مزیت‌های بسیار زیادی دارد، این کشور علاوه ‌بر زیبایی، تاریخ و فرهنگ غنی و جذابی که دارد، دارای رنکینگ بالای علمی نیز است. دانشگاه‌های بسیار معتبری در این کشور وجود دارد که با تحصیل کردن در هرکدام از آن‌ها می‌توانید از آینده شغلی خود مطمئن باشید.

معمولاً این کشور پذیرای دانشجویان و دانش‌آموزان از سراسر دنیا است و اگر شرایط لازم را داشته باشید، به راحتی می‌توانید در این کشور تحصیل کنید. یکی از مزایای تحصیل در ایتالیا شهریه پایین دانشگاه‌های آن و دادن بورسیه استانی به دانشجویان است که با دریافت این بورسیه هزینه‌های شما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

دقت داشته باشید که پذیرش در رشته‌های پزشکی به‌ دلیل حساسیت بالای این رشته‌ها در همه کشورها از بقیه رشته‌ها سخت‌تر است. در این مقاله به شرایط مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در ایتالیا می‌پردازیم.

تحصیل در ایتالیا

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در ایتالیا

اولین چیزی که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا نیاز دارید، مدرک دیپلم بوده که به معنای 12 سال تحصیل در کشور خود است. خوشبختانه از لحاظ تحصیلی ایتالیا تفاوت زیادی با ایران ندارد و مدرک دیپلم شما در ایران قابل قبول است، اما نیاز دارید مدرک خود را ترجمه کنید و این ترجمه باید به زبان انگلیسی یا ایتالیایی باشد.

از دیگر مواردی که برای پذیرش پزشکی در ایتالیا اهمیت زیادی دارد، دریافت نمره قبولی در آزمون IMAT بوده که مخففی برای International Medical Admission Test است. این آزمون در 13 دانشگاه قابل قبول بوده و نمره قبولی آن با توجه به درخواست دانشگاه متفاوت است.

این آزمون سالی یک بار برگزار می‌شود، می‌توانید این آزمون را علاوه ‌بر ایتالیا در 20 کشور دیگر نیز بدهید و با توجه به شرایط خود کشوری که می‌خواهید در آن آزمون دهید را انتخاب کنید. هزینه این آزمون 120 یورو است که به ‌صورت سراسری در این 20 کشور برگزار می‌شود.

آزمون IMAT دارای 5 موضوع شامل زیست، ریاضی، شیمی، فیزیک، منطق و اطلاعات عمومی بوده که تعداد سؤالات هر موضوع با دیگری متفاوت است. تعداد سؤالات ریاضی و فیزیک هر کدام 4 عدد، شیمی 12، زیست‌شناسی 18، منطق 20 و اطلاعات عمومی 2 عدد است.

آزمون imat برای تحصیل در ایتالیا

از دیگر مواردی که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا لازم می‌شود، دانش زبانی بالا است. برای اثبات این دانش زبانی نیاز به مدرک یکی از دو آزمون آیلتس یا تافل دارید که نمره قبولی برای آیلتس حداقل 5.5 و حداقل نمره تافل 87 است.

با اینکه زبان ایتالیایی برای دانشجویان الزامی نیست، اما رسیدن به سطح B1 ایتالیایی برای بسیاری از دانشگاه‌ها مهم است. دلیل ضروری بودن دانستن زبان ایتالیایی این است که در دوران کارآموزی دانشجویان دچار مشکل نشوند، چرا که اکثریت مردم ایتالیا زبان انگلیسی بلد نیستند و بیشتر کارکنان بیمارستان نیز ایتالیایی صحبت می‌کنند.

یادگیری زبان ایتالیایی در سال اول تحصیل انجام می‌شود که علاوه‌ بر کمک زیادی که در امر یادگیری می‌کند، باعث راحت‌تر شدن زندگی در ایتالیا و برقراری ارتباط با افراد بومی آنجا می‌شود.

زبان ایتالیایی برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی و اپلای پزشکی در ایتالیا

مدارکی که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا لازم است، عبارت هستند از:

  • اسکن صفحه اول پاسپورت
  • اسکن مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی
  • ترجمه مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی
  • ترجمه ریز نمرات دوران تحصیلی در دبیرستان
  • مدرک نمره آزمون imat

دقت داشته باشید که همه ترجمه‌ها باید به زبان انگلیسی یا ایتالیایی باشند.

بعد از تکمیل شدن مدارک خود آن‌ها را برای دانشگاه‌هایی که انتخاب کردید، بفرستید و منتظر جواب از این دانشگاه‌ها باشید. دقت داشته باشید که هنگام انتخاب دانشگاه حتماً بررسی کنید که این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت باشد.

هنگامی که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا اقدام می‌کنید، باید به فکر زمانی که می‌خواهید به ایران برگردید هم باشید. اگر بعد از اتمام تحصیل خواستید به ایران برگردید و در ایران مشغول به کار شوید، باید مدرک شما مورد تایید وزارت بهداشت باشد، در غیر این صورت به شما اجازه کار نمی‌دهند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

مراحل اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا نیاز به ویزای ایتالیا دارید، شرایط کلی برای دریافت ویزای ایتالیا شامل موارد زیر است:

  1. داشتن یک پاسپورت معتبر
  2. ارائه کپی از برنامه سفر خود
  3. نداشتن سابقه جرم، جنایت و شکستن قانون
  4. عدم منع شدن از ورود به ایتالیا در سال‌های گذشته

بعد از اطمینان حاصل کردن از اینکه شرایط گرفتن ویزا را دارید یا نه، باید از سفارت ایتالیا وقت بگیرید. در زمانی که وقت شما تعیین شده است، به سفارت بروید و مدارک خود را ارائه دهید، بعد از مصاحبه به شما می‌گویند که واجد شرایط هستید یا خیر.

چک لیست مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

علاوه ‌بر شرایط کلی که گفته شد، نیاز به مدارکی دارید که شامل موارد زیر است:

  1. درخواست فرم ویزای ورودی
  2. چهار قطعه عکس پاسپورت
  3. کپی برابر اصل پاسپورت
  4. ترجمه رسمی مدارک شناسایی
  5. مدرک اجاره یا رزرو خانه یا خوابگاه در شهری که در آن قبول شده‌اید
  6. اثبات تمکن مالی کافی برای حمایت از تحصیل خود (حداقل 900 یورو در ماه)
  7. پرداخت بیمه درمانی 150 یورو برای سال اول تحصیل
  8. کپی مدرک تحصیلی قبلی
  9. نامه پذیرش از دانشگاه ایتالیا
  10. رسید هزینه درخواست ویزا (50 یورو)

ویزای تحصیلی ایتالیا

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا چقدر است؟

ایتالیا دارای دو نوع دانشگاه دولتی و غیردولتی است که هزینه‌های دانشگاه بستگی به نوع دانشگاهی که در آن قبول شدید، دارد. به‌ طور میانگین هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا 1200 یورو در سال برای دانشگاه دولتی و 15000 یورو در سال برای دانشگاه غیر دولتی است.

هزینه‌هایی که هر فرد برای زندگی در ایتالیا نیاز دارد، با دیگری متفاوت است، چرا که سبک زندگی در هزینه‌های زندگی تأثیر زیادی دارد. به طور کلی مبلغ 500-600 یورو در ماه برای یک زندگی دانشجویی کافی است و با این هزینه می‌توانید زندگی خوبی در ایتالیا داشته باشید.

آیا امکان اخذ بورسیه پزشکی در ایتالیا وجود دارد؟

به‌طور کلی ایتالیا کشوری است که هرساله پذیرای هزاران دانشجوی بین‌المللی است، چرا که امکانات زیادی را برای این دانشجویان فراهم می‌کند. علاوه‌ بر امکانات تحصیلی این کشور به دانشجویان بورسیه تحصیلی هم می‌دهد که دغدغه آن‌ها را حین تحصیل کمتر کند.

با اینکه ایتالیا اهمیت زیادی به علم و دانش‌پروری می‌دهد، اما دانشگاه‌های آن رایگان نیستند و باید هزینه‌ای بابت آن‌ها پرداخت شود. با گرفتن بورسیه تحصیلی پرداخت این هزینه برای دانشجویان راحت‌تر است، اما اخذ بورسیه پزشکی نسبت به بورسیه رشته‌های دیگر سخت‌تر است.

با اینکه گرفتن بورسیه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ‌ارشد رشته‌های دیگر کار سختی نیست، اما بورسیه برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به این راحتی‌ها نبوده، چرا که افراد بیشتری خواهان آن هستند. برای گرفتن این بورسیه باید ثابت کنید که درآمد سالیانه خانوادگی شما زیر 50000 یورو است.

بورسیه پزشکی در ایتالیا

بهترین دانشگاه‌های پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا دانشگاه‌های زیادی وجود دارد که رنکینگ علمی بالایی دارند، اما در اینجا به دانشگاه‌هایی می‌پردازیم که علاوه‌ بر سطح علمی بالا دارای بورسیه تحصیلی نیز هستند. شانس شما برای گرفتن بورسیه از این دانشگاه‌ها بالاتر است.

  • دانشگاه پادووا: این دانشگاه جزو بهترین دانشگاه‌های ایتالیا به حساب می‌آید و بهترین مکان برای تحصیل پزشکی در ایتالیا است. در این دانشگاه علاوه‌ بر رشته‌های پزشکی امکان تحصیل در رشته‌های دیگر را هم دارید. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این دانشگاه وجود دارد.

از مزایای دیگر این دانشگاه می‌توان به شهریه پایین آن اشاره کرد، علاوه ‌بر آن این دانشگاه بورسیه پزشکی نیز به دانشجویان خود می‌دهد. لازم به ذکر است که مدرک این دانشگاه به شدت معتبر بوده و با داشتن آن امکان کار کردن در هرجایی برای شما فراهم است.

  • دانشگاه بولونیا: این دانشگاه جزو بهترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های موجود در اروپا بوده که از رنکینگ علمی بالایی برخوردار است. امکان قبولی شما در این دانشگاه بسیار زیاد بوده، چرا که دانشگاه بولونیا هرساله پذیرای هزاران دانشجوی بین‌المللی است.
  • دانشگاه ساپینزا: با اینکه تعداد دانشجویان این دانشگاه بسیار زیاد است، همچنان کمک هزینه تحصیلی را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند. این دانشگاه از لحاظ علمی بسیار قوی بوده و تلاش اصلی آن در راستای بالا بردن سطح علمی است.
  • دانشگاه سینا: این دانشگاه آنقدر معروف است که حتماً اسم آن را قبلاً شنیده‌اید، دانشگاه بسیار عالی با محیطی جذاب که کمک هزینه‌های زیادی را برای دانشجویان بین‌المللی تأمین می‌کند.

از دیگر دانشگاه‌های خوبی که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا مناسب هستند، می‌توان دانشگاه‌های میلان، تورین، میلان ورگاتا و باری را نام برد.

آینده و درآمد رشته پزشکی در ایتالیا

مانند هر کشور دیگری پزشکی یکی از شغل‌های پر درآمد در ایتالیا به حساب می‌آید. بعد از اتمام تحصیل پزشکی در ایتالیا به ‌دلیل قابل قبول بودن دانشگاه‌های این کشور به راحتی می‌توانید به ایران برگردید و مشغول به کار شوید.

اگر قصد مهاجرت به کشور دیگری غیر از ایتالیا را دارید، این امکان برای شما فراهم است و با توجه به قوانین کشور مقصد می‌توانید در آنجا مشغول به کار شوید.

گزینه سومی که دارید کار کردن در کشور ایتالیا است، به راحتی می‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید، اما به ‌عنوان یک فرد غیر ایتالیایی نیاز به ارائه مدارکی دارید که اجازه کار در این کشور به شما داده شود. از مهم‌ترین این مدارک اثبات سطح بالای زبان شما است.

از دیگر مواردی که نیاز دارید، اخذ ویزای کاری و مجوز کار است. لازم به ذکر است که نداشتن سابقه قانون‌شکنی از مسائل مهمی است که حتماً برای مجوز کار آن را بررسی می‌کنند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

دوره دندانپزشکی در ایتالیا مانند سایر برنامه‌های حوزه‌ی پزشکی، شش سال طول می‌کشد. دو سال اول تحصیل به مقدمات دندان پزشکی و برنامه‌های عمومی پزشکی می‌گذرد. بعد از آن دوره‌های کارآموزی نیز آغاز می‌شود و برنامه‌های عملی نیز کم کم به آن‌ها افزوده خواهد شد. در واقع از سال سوم به بعد دوره‌های تخصصی‌تر مانند جراحی دندان یا انجام ارتودنسی به صور عملی و کارآموزی به دانشجویان آموخته می‌شود. در برنامه‌ی انگلیسی زبان میزان کار عملی به مراتب بیشتر خواهد بود، به طوری که در حین سال پنجم و ششم، دانشجویان علاوه بر تحصیل به عنوان دستیار در کلینیک‌ها مشغول به کار شده و به اساتید خود نیز کمک خواهند کرد.

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

برای ثبت نام در دانشگاه برای تحصیل در رشته‌ی دندانپزشکی، به ارایه مدارک زیر برای گرفتن پذیرش تحصیلی و در مرحله‌ی بعدی اقدام برای ویزای ایتالیا نیازمندید:

  • اصل و ترجمه مدارک تحصیلی قبلی و ریزنمرات مربوطه
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس) و در صورت نیاز مدرک زبان ایتالیایی (برای ورود به دانشگاه و تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه به حداقل مدرک B2 در زبان انگلیسی نیازمندید که معادل ایتلس 6 و تافل 78 خواهد بود).
  • اصل و ترجمه مدارک شناسایی معتبر مانند پاسپورت و شناسنامه
  • گواهی تمکن مال (تمکن مالی برای یک سال تقریبا حدود 5800 یورو خواهد بود)
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • ارایه نمره آزمون IMAT یا آلفاتست
  • شرط سنی برای پذیرش در رشته‌ی دندان پزشکی وجود ندارد، اما داوطلبین باید دارای حداقل مدرک دیپلم متوسطه باشند.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

آزمون IMAT چیست؟

آزمون پذیرش بین‌المللی پزشکی (IMAT) آزمونی است که باید برای تحصیل در رشته‌های پزشکی در ایتالیا آن را با موفقیت پشت سر بگذارید. این آزمون سالی یک بار یک بار در نمایندگی‌های خاصی برگزار می‌شود و در واقع نمره قبولی برای آن وجود ندارد، یعنی احتمال قبولی شما به دیگران وابسته است و نمره شما بین سایر برگزیده شدگان باید بهتر باشد تا بتوانید در دانشگاه مد نظر خود پذیرش بگیرید. این آزمون شامل شصت سوال چند گزینه‌ای با پنج گزینه (که تنها یکی صحیح است) در موضوعات زیر است و صد دقیقه برای پاسخ دادن به آن فرصت دارید. زبان این آزمون نیز انگلیسی است.

  • دانش عمومی و استدلال منطقی
  • زیست شناسی
  • علم شیمی
  • فیزیک و ریاضی

در صورتی که بخواهید دندانپزشکی را به زبان ایتالیایی بخوانید، باید آزمون آلفاتست را با موفقیت پشت سر بگذارید که این آزمون محتوایی شبیه به آزمون IMAT دارد، اما به زبان ایتالیایی است. نکته بعدی این که قاعدتا باید مدرک زبان ایتالیایی را نیز داشته باشید. البته در صورتی که قبلا در یک دانشگاه یا کورس ایتالیایی شرکت کرده باشید، دیگر نیازی به ارایه‌ی مدرک زبان ایتالیایی نخواهید داشت.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا چقدر است؟

هزینه‌ی تحصیل دندان پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی و به زبان انگلیسی در دانشگاه سینا در حالت ماکسیمم حدود 5000 یورو است. البته این مبلغ بدون هیچگونه کمک هزینه و بورسیه‌ای است. همانطور که می‌دانید ایتالیا برای تمامی رشته‌های تحصیلی بورسیه‌های مختلفی ارائه می‌دهد که با داشتن مدارک کافی و تحویل آن‌ها می‌توانید از بورسیه استفاده کنید.

در واقع هزینه‌های تحصیل به صورت جداگانه بر اساس ISEE (شاخص وضعیت اقتصادی معادل) ایتالیا محاسبه می‌شود. ISEE معیاری است که برای ارزیابی وضعیت اقتصادی خانواده استفاده می‌شود و در تمام دانشگاه‌های دولتی ایتالیا نیز استفاده می‌شود. بنابراین، هزینه تحصیل در ایتالیا سالانه بسته به عوامل بسیاری (درآمد والدین، تحصیل تمام وقت/پاره وقت و ...) از 158 یورو تا 3500 یورو متغیر است.

زبان تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا چیست؟

زبان تحصیل دندان پزشکی در اکثریت دانشگاه‌های ایتالیا، ایتالیایی است و باید به این زبان کاملا مسلط باشید. تنها دانشگاهی که دندانپزشکی را با زبان انگلیسی ارایه می‌کند دانشگاه سیه‌نا است. البته دانشگاه خصوصی یونی کامیلوس در رم نیز رشته دندانپزشکی برای دانشجویان بین‌المللی دارد، به این شکل که سال اول و دوم به زبان انگلیسی و سال سوم به بعد به زبان ایتالیایی ارایه خواهد شد.

تحصیل دندانپزشکی ایتالیا

بهترین دانشگاه های دندانپزشکی در ایتالیا

  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه تریسته
  • دانشگاه فدریکو ناپل
  • دانشگاه سیه‌نا
  • دانشگاه چیه‌تی پسکارا
  • دانشگاه ساساری
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه فررا
  • دانشگاه تورین

آیا مدرک دندانپزشکی ایتالیا معتبر است؟

استاندارد‌های تحصیل دندان پزشکی در ایتالیا بالاست و کورس‌ انگلیسی زبان آن نیز توسط استادانی به نام و دارای رتبه‌های جهانی تدریس می‌شود. همین استانداردهای بالا و سخت گیری درسی سبب افزایش کیفیت و مدرک تحصیلی معتبری می‌شود که با آن می‌توانید در اروپا به راحتی کار کنید و شغل پیدا کنید. علاوه بر این‌ها هنگام تحصیل شش ساله در ایتالیا، به مرور زبان ایتالیایی را نیز به صورت کامل خواهید آموخت و می‌توانید برای موقعیت‌های شغلی به راحتی اقدام کنید. تمامی مدارک تحصیل در مدارس اروپا و دانشگاه های آن همانند مدرک دندانپزشکی ایتالیا کاملا معتبر هستند.

همچنین برنامه درسی کارشناسی دندانپزشکی بر اساس توصیه ADEE (انجمن آموزش دندانپزشکی اروپا) و وزارت آموزش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا طراحی شده است. دانش آموزان دروس علوم پایه مانند فیزیولوژی و آسیب شناسی دهان، مسائل پزشکی مرتبط با دندانپزشکی و کلیه مسائل دندانی (به عنوان مثال دندانپزشکی ترمیمی، ریشه دندان، پریودنتولوژی، جراحی دهان، ایمپلنتولوژی، پروتز، ارتودنسی) را می‌گذرانند. هر موضوع نیز با آموزش عملی به منظور افزایش دانش نظری و بهبود مهارت‌های حرفه‌ای دانش آموزان پشتیبانی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

رشته های بدون آزمون ایتالیا

بازار کار دندانپزشکی در ایتالیا

در ایتالیا می توانید دندانپزشکی را به طور کامل به زبان انگلیسی بخوانید. به این ترتیب زبان انگلیسی را در سطح زبان مادری خود خواهید آموخت. به علاوه این فرصت را خواهید داشت که در طول دوره کارآموزی و زندگی روزمره تحصیلی خود، ایتالیایی را هم یاد بگیرید.

پس از تحصیل، شما یک مدرک کاملا معتبر خواهید داشت که علاوع بر خود ایتالیا، در کل کشورهای اروپایی نیزمعتبر است. به این ترتیب هنگام یافتن شغل می توان بدون هیچ مانع اداری‌ کار کرد.

بعد از دریافت مدرک دندانپزشکی خود، می‌توانید برای یک مطب، آزمایشگاه یا سازمان دیگر کار کنید یا مطب خود را راه بیندازید. البته یک گزینه‌ی دیگر هم این است که برای خواندن تخصص آماده شوید. در صورت گرفتن تخصص می‌توانید عناوین شغلی مختلفی را به خود اختصاص دهید که تعدادی از آن‌ها به شرح زیرند:

  • جراح پروتزهای دندانی
  • متخصص بهداشت عمومی دندان
  • اندودنتیست‌
  • رادیولوژیست دهان و فک و صورت
  • جراح دهان و فک و صورت
  • متخصص دندانپزشکی دهان و دندان
  • دندانپزشک اطفال
  • پریودنتیست

تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا

سوالات متداول

آیا تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا آزمون ورودی دارد؟

بله. برای گرفتن در رشته دندان پزشکی به زبان انگلیسی باید در آزمون IMAT و برای شرکت در رشته دندانپزشکی به زبان ایتالیایی باید در آزمون آلفا تست ایتالیا شرکت کنید و نسبت به سایر متقاضیان نمره بالاتری را کسب نمایید.

طول دوره دندانپزشکی در ایتالیا چقدر است؟

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بین پنج الی شش سال طول می‌کشد که در سال‌های آخر دانشجویان به عنوان دستیار مشغول به کار و کارآموزی نیز می‌شوند.

آیا امکان تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا به صورت رایگان وجود دارد؟

با توجه به وجود بورسیه‌های کشور ایتالیا، در صورت دریافت این بورسیه‌ها می‌توانید با هزینه‌ی بسیار کمی در این کشور تحصیل کنید.

آیا برای تحصیل دندان پزشکی در ایتالیا باید مدرک زبان ایتالیایی داشته باشیم؟

خیر. با توجه به امکان تحصیل به زبان انگلیسی، به ارایه مدرک زبان ایتالیایی نیازی نخواهد بود.

مدت زمان تحصیل پزشکی در ایتالیا چقدر است؟

مدت تحصیل رشته‌های پزشکی مختلف با یکدیگر متفاوت بوده، اما به ‌طور کلی برای رشته پزشکی عمومی 6 سال زمان لازم است. بعد از این دوره، یک دوره 6 ماهه کارورزی وجود دارد که در بیمارستان انجام می‌شود.

2 سال اول این دوره 6 ساله مختص به علوم پایه است و بیشتر درس‌های زیست‌شناسی و آناتومی در آن تدریس می‌شود. بعد از 2 سال وارد دوره‌های پزشکی و مباحث مربوط به آن می‌شوید.

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا شرایط سنی خاصی لازم است؟

شرایط سنی برای هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است و عدد دقیقی برای آن وجود ندارد، با توجه به سن خود باید دانشگاه مناسب خود را پیدا کنید. اگر چه شرایط سنی برای دانشگاه اهمیت زیادی ندارد، اما برای گرفتن ویزا به آن دقت می‌شود.

به‌ طور مثال اگر گپ تحصیلی شما زیاد باشد و قابل توجیح نباشد، احتمال رد شدن درخواست ویزای شما بسیار زیاد است. همچنین دقت داشته باشید که تحصیل پزشکی در ایتالیا سال‌ها زمان می‌برد، بنابراین اگر سن شما بالا است، اقدام به تحصیل در این رشته زیاد منطقی نیست.

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است؟

برای پذیرش در بعضی از دانشگاه‌ها این مدرک اجباری نیست، اما برای گرفتن ویزای تحصیلی به آن نیاز دارید. می‌توانید اقدامات لازم را برای پذیرش در دانشگاه انجام دهید و بعد از آن به دنبال گرفتن مدرک زبان خود بروید.

امکان کار هنگام تحصیل وجود دارد؟

بله، اما با توجه به مقطع تحصیلی ساعت کاری دانشجویان متفاوت است. لازم به ذکر است که پزشکی رشته سختی است و نیاز به زمان زیادی برای درس خواندن دارید، بنابراین کار کردن هنگام تحصیل این رشته بسیار سخت است.

سخن پایانی

ایتالیا کشور بزرگ و تاریخی بوده که دارای فرهنگ بسیار غنی است، هرساله هزاران توریست به این کشور می‌روند و از زیبایی خیره‌کننده این کشور لذت می‌برند. تصور تحصیل پزشکی در ایتالیا و زندگی در این کشور زیبا برای بسیاری از افراد جوان دلنشین است.

حقیقت شیرین در رابطه با این موضوع این است که امکان تحصیل و زندگی در این کشور برای دانشجویان غیر ایتالیایی فراهم است. کشور ایتالیا علاقه زیادی به بالا بردن سطح علمی خود دارد و برای جذب دانشجو امکانات زیادی را در اختیارشان قرار می‌دهد.

با اینکه امکانات علمی زیادی در اختیار دانشجویان خود می‌گذارد، هزینه دانشگاه نسبت به کشورهای دیگر پایین‌تر است و همینطور بورسیه تحصیلی به بعضی از دانشجویان تعلق می‌گیرد.

دقت داشته باشید که رشته پزشکی جزو پرطرفدارترین رشته‌ها در همه کشورهای جهان است، به همین دلیل امکان بورسیه برای همه دانشجویان غیر ایتالیایی وجود ندارد. ما در این مقاله دانشگاه‌هایی که در آن شانس بیشتری برای پذیرش و دریافت بورسیه را دارید، بررسی کردیم.

قبل از اقدام به هر کاری شرایط لازم برای تحصیل پزشکی در ایتالیا را مطالعه کنید. چرا که گاهی نداشتن اطلاعات کافی باعث شکست در آن موضوع می‌شود، به‌ طور دقیق اطلاعات را بررسی کنید، مدارک خود را جمع‌آوری و بعد از آن اقدام به فرستادن مدارک کنید.

ایتالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی در سال‌های اخیر بوده است و هر سال دانشجویان زیادی برای دانشگاه‌های مختلف این کشور اقدام می‌کنند. دندانپزشکی یکی از رشته‌های پرطرفدار برای افرادی است که می‌خواهند در حوزه پزشکی ادامه تحصیل بدهند و ایتالیا می‌تواند مقصد مناسبی برای تحصیل این رشته باشد. در این مقاله نگاهی به وضعیت این رشته در ایتالیا و شرایط لازم برای ثبت نام و تحصیل در این رشته انداخته‌ایم.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز