نوشتن Personal Statement برای بورسیه تحصیلی

نوشتن Personal Statement برای بورسیه تحصیلی

مهران حسینی

1402 - 02 - 07

فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

نوشتن Personal Statement برای مراکز آموزشی خارج از کشور و بورسیه تحصیلی با توجه به قواعد خاصی باید انجام شود. نحوه نگارش بیانیه شخصی یا هدف‌نامه، تاثیر بسیار زیادی در اپلای از طرف موسسه مورد نظر دارد. زیرا باید نکاتی را از نظر نگارشی و موضوعی، رعایت کرد. یکی از مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از موسسات آموزشی، ارائه بیانیه شخصی است. در صورت نگارش آن به صورت درست و اصولی، شرایط برای موافقت با نامه ارسالی بهتر خواهدشد. به همین دلیل باید نکات کلیدی مهمی را در متن ذکر کنیم.

اکثر کسانی که تمایل دارند در دانشگاه‌ها، مدارس و کالج های خارجی تحصیل کنند، باید مدارکی مانند بیانیه شخصی، انگیزه‌نامه یا SOP را ارائه دهد. سالانه تعداد زیادی از دانشجویان به دنبال اخذ اپلای از دانشگاه‌های بین‌المللی هستند. این افراد ممکن است از نظر تحصیلی، رشته و مقطع تحصیلی باهم متفاوت باشند. عوامل دیگری مانند تفاوت در نوع نگرش نیز، می‌توانند در نگارش بیانیه شخصی ممکن است تاثیر گذار باشند. شخص با ارائه این نامه، درواقع انگیزه، دیدگاه شخصی، سوابق و موفقیت‌های خود را باید شرح دهد.

ما در موسسه اسکورایز با ارائه مشاوره تخصصی نکات کلیدی که در مورد نگارش بیانیه شخصی باید بدانید را، به شما خواهیم گفت. به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که بدون دریافت مشاوره، نسبت به نوشتن آن اقدام شود؛ زیرا می‌تواند منجر به عدم موافقت با درخواست شما شود. در ادامه به صورت دقیق‌تر با این نوع بیانیه آشنا خواهیم‌شد. 

Personal Statement چیست؟

بیانیه شخصی (Personal Statement) یکی از عناصر مهم در اخذ پذیرش تحصیلی در موسسات آموزشی بین‌المللی خارج از کشور است. باید به این نکته توجه کنید که انگیزه‌نامه از نظر موضوع، با بیانیه شخصی تا حدودی متفاوت است. در بیانیه شخصی شما باید به گونه‌ای خود را وصف کنید که نشان دهید انتخاب مناسبی برای تحصیل در موسسه آموزشی مورد نظر هستید. اما در انگیزه‌نامه اغلب از اهداف و برنامه‌های شخص در آینده صحبت می‌شود.

ممکن است این متن به منظور اپلای در یک موقعیت شغلی نیز باشد. البته در این مقاله ما تنها موضوع اپلای در دانشگاه خواهیم پرداخت. پروسه اپلای و درخواست برای تحصیل در موسسات آموزشی خارج از کشور مانند آمریکا، انگلیس، ترکیه، استرالیا و ... می‌تواند تا حدودی دشوار و استرس‌زا باشد. انتخاب رشته تحصیلی مناسب اولین مرحله از این پروسه است. همچنین باید به این امید داشته باشید که از بین تعداد زیادی دانشجو، انتخاب شوید! در این صورت مدارکی مانند بیانیه شخص می‌تواند به خوبی سوابق تحصیلی، شغلی و مهارت‌های شما را نشان دهد. نوع نگارش این متن می‌تواند موجب شود که شما یک سر و گردن از دیگران بالاتر باشید.

با نگارش بیانیه شخصی شما باید توجه کمیته پذیرش موسسه آموزشی مورد نظر را به خود جلب کنید. درواقع باید نشان دهید که بهترین کاندیدا برای تحصیل در این دانشگاه شما هستید! به همین دلیل شرح کامل مهارت‌ها و تجربیات می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. بیانیه شخصی در حقیقت یک نامه آکادمیک است که شرح کاملی از دلیل علاقه شما به ادامه تحصیل در رشته مورد نظر با توجه به تجربیات و موفقیت‌های شما، است. باید این موضوع را در نظر داشته‌باشید که بیانیه شخصی تحصیلی باید طولانی‌تر از بیانیه شخصی شغلی باشد؛ البته نباید این متن بیش‌تر از 4000 کلمه باشد.

نوشتن Personal Statement برای بورسیه تحصیلی

به منظور نوشتن بیانیه شخصی یا Personal Statement برای اخذ بورسیه تحصیلی نیز باید بر اساس مطالب ذکرشده عمل کرد. متن مورد نظر باید با رعایت تمامی نکات و قواعد نگارشی نوشته سود. به همین دلیل باید به ساختاربندی جملات و پاراگراف‌ها دقت شود. این موضوع موجب می‌شود که خواننده بتواند به مفهوم مورد نظر نویسنده به راحتی پی ببرید.

افرادی که تمایل دارند از طریق بورسیه تحصیلی، پذیرش دانشگاه مورد نظر را کسب کنند نیز باید در ابتدا به این نکات نگارشی دقت کنند. فرقی ندارد که بیانیه شخصی به چه هدفی نوشته می‌شود. در واقع باید در نگارش آن به اصول و قواعد خاصی پای‌بند بود؛ البته به منظور نوشتن این متن، ساختار مطلقی در نظر گرفته‌نشده‌است. اما یک ساختار کلی برای نوشتن بیانیه شخصی از نظر کسانی که در نوشتن آن تجربه دارند، وجود دارد که عبارتند از:

  • علت تمایل به ادامه تحصیل در رشته مورد نظر
  • دلیل انتخاب شما برای شرکت در این دوره
  • ارتباط تحصیلات فعلی با برنامه‌های تحصیلی شما در آینده
  • شرح علائق و سرگرمی‌های شما که با رشته مورد نظر مرتبط باشد.
  • ذکر مهارت‌ها، تجربیات و موفقیت‌های مرتبط با رشته تحصیلی

در صورتی که قصد دارید یک بیانیه شخص مناسب برای اخذ بورسیه تحصیلی نگارش کنید، باید روی سوابق تحصیلی، شغلی، تجربیات و مهارت‌های خود تاکید بیشتری کنید. در حقیقت باید نشان دهید که دارای سابقه درخشان در رشته مورد نظر هستید. هر چند که باید این بیانیه شخصی به همراه مدارک تحصیلی ارائه شود؛ اما بازهم می‌توان با ارائه آن تاثیرگذاری بیشتری از این طریق داشت.

نوشتن Personal Statement برای تحصیل در مدارس خارج از کشور

همانطور که گفته‌شد به منظور اخذ پذیرش از هر مرکز آموزشی در خارج از کشور نیاز به ارائه Personal Statement یا بیانیه شخصی است. فرقی ندارد که این موسسه آموزشی مدرسه، دانشگاه یا کالج باشد. در واقع این نوع بیانیه برای تاثیرگذاری بیشتر و بیان اهداف دانش‌آموز یا دانشجو است. البته اغلب برای مقاطع تحصیلی مانند کارشناسی، ارشد و دکتری از شما درخواست می‌شود که بیانیه شخصی ارائه دهید. در صورت درخواست این متن می‌توانید با توجه به موارد ذکرشده، آن را ارائه دهید.

نحوه نوشتن این متن بسیار اهمیت دارد و باید توسط افراد متخصص در این زمینه نگارش شود. طبیعتا برای اخذ پذیرش، نگارش یک بیانیه شخصی خوب می‌تواند تاثیر به سزایی در اپلای شما در رشته مورد نظر داشته باشد، از این رو در ادامه به نوع و نحوه نوشتن آن اشاره خواهیم کرد.

  • ذکر دلایل نوشتن بیانیه شخصی: شرح دلایل علاقه به رشته تحصیلی، بیان شوق و ذوق نسبت به آن، شرح نحوه تاثیرگذاری این رشته در اهداف بلندمدت شما در آینده
  • دلیل مناسب بودن شما برای رشته مورد نظر: شرح دلیل مرتبط بودن مهارت‌های شما با رشته مورد نظر، ذکر تحقیق در مورد رشته تحصیلی برای مناسب بودن جهت تحصیل در مدارس خارج از کشور
  • ارتباط تحصیلات با رشته انتخابی: بیان مهارت‌هایی که در رشته تحصیلی سابق خود داشته‌اید و ارتباط آن با رشته فعلی
  • بازگو کردن علائق و سرگرمی‌ها: استفاده از سرگرمی‌ها به منظور نشان دادن تخصص، کارهای تابستانی، اوقات فراغت، کلاس آنلاین و ...
  • ذکر مهارت‌ها و موفقیت‌ها: شرح چگونگی کسب مهارت با مثال، روش یادگیری مهارت ارتباطی، انجام پروژه‌های تیمی
  • ذکر سوابق کاری: شامل شعل‌های تمام وقت، پاره وقت و کارآموزی، بیان مهارت‌های عملی

با ذکر دقیق موارد ذکر شده، استفاده از مشاوره در خصوص نحوه نوشتن بیانیه شخصی یا Personal Statement و مشاهده نمونه بیانیه شخصی می‌توانید یک متن مناسب نگارش کنید. امروزه نگارش بیانیه شخصی توسط مشاورین امری مرسوم است و تاثیر به‌سزایی در اپلای در دانشگاه مورد نظر دارد.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران