◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

مهاجرت کاری به آلمان : درگاهی به موفقیت حرفه‌ای در اروپا

مهاجرت کاری به آلمان روش‌های مختلفی دارد. اگر قصد دارید که زندگی‌تان را در سرزمینی با امکانات رفاهی

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1402 - 07 - 22
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

آلمان کشوری با امکانات عالی برای شهروندان خود و مهاجرانی است که به شیوه‌های مختلف راهی آنجا می‌شوند. این کشور به بسیاری از افراد فرصت یافتن شغلی مناسب و گذران زندگی در محیطی بهتر را می‌دهد. مهاجرت کاری به آلمان روش‌های مختلفی دارد. اگر قصد دارید که زندگی‌تان را در سرزمینی با امکانات رفاهی بیشتر و معاش بهتر ادامه دهید، باید با روش‌های مهاجرت به این کشور با ویزای کاری آشنا شوید. دریافت ویزای کاری آلمان و کارکردن در این کشور به مدت دست‌کم ۲ سال می‌تواند شانس دریافت اقامت را بالا ببرد و ممکن کند.

در این مقاله از مهاجرت کاری به آلمان با روش‌های مقدور و ممکن خواهیم گفت.

مشاوره مهاجرت کاری به آلمان

یکی از مهم‌ترین نکات در اقدام برای مهاجرت، دریافت مشاوره درست و اساسی است. کسب اطلاعات صحیح و مناسب در این زمینه به افراد کمک می‌کند که تصمیمات مطلوبی بگیرند و در مسیر بهینه‌ای حرکت کنند. برای کار و زندگی‌کردن در آلمان باید مجوز کار یا اقامت در این کشور را داشته باشید. لازم نیست برای دریافت مجوز کاری آلمان و مجوز اقامت، به‌طور جداگانه اقدام کنید. با یک درخواست می‌توانید هردو را به‌دست بیاورید.

این درخواست‌ها به اداره امور مهاجرتی آلمان (Ausländerbehörde) ارائه می‌شوند. برای مراجعه به این نهاد و آماده‌شدن برای مهاجرت، نیروهای کار باید ویزای خود را از سفارت یا کنسول‌گری‌های آلمان دریافت کنند. هرچقدرکه اطلاعاتتان درباره روش‌های مهاجرت و دریافت ویزا بیشتر باشد، امکان موفق‌شدنتان برای مهاجرت کاری هم بالاتر می‌رود.

دسته‌بندی‌های مجوز کار یا ورک پرمیت (work permit) در آلمان

بنا به وضعیت شغلی و ویژگی‌های حرفه‌ای که هر فرد در اختیار دارد، امکان دریافت مجوزهای کاری متنوعی برای فعالیت در آلمان را پیدا می‌کند. مجوز‌های مختلف برای مهاجرت کاری به آلمان شامل دسته‌بندی‌های زیر است:

مجوز کار عمومی (generak work permit)

 اگر بتوانید شغلی پیدا کنید که نیروی کار آلمانی یا تبعه اتحادیه اروپا در آن مشغول به کار نیست، مجوز کار عمومی به شما داده می‌شود. این دسته از مشاغل آن‌چنان تخصصی و حرفه‌ای نیستند و پرنشدن ظرفیتشان از سوی نیروهای اروپایی، فرصت کارکردن به مهاجران را می‌دهد.

مجوز نیروی کار ارشد (Highly Skilled Worker Permit)

 چنانچه نیروی کاری باسابقه حرفه‌ای مطلوب و تعداد سال‌های پرشمار باشید، امکان دریافت چنین مجوزی را پیدا می‌کنید. کسانی که تجربه و درآمد بالایی در شغلشان داشته‌اند، برای این نوع از مجوز در مهاجرت کاری به آلمان اقدام می‌کنند.

بلوکارت اتحادیه اروپا (The EU Blue Card for Germany)

 افرادی که در مشاغلی با دستمزد بالا و نیروی کار محدود فعالیت می‌کنند، موفق به دریافت این نوع از مجوز می‌شوند. در واقع چنانچه بتوانید در آلمان موقعیت شغلی پیدا کنید که نیروهای مطلوب اندکی برایش وجود دارد، شانس دریافت بلوکارت را بالا می‌برید. شغلی با این ویژگی باید در حدود ۵۶۴۰۰ یورو (گاهی کمتر) درآمد سالانه به همراه داشته باشد.

مجوز کار برای نیروهای فریلنسر (Work Permit for Freelancers)

 اگر نیروی آزاد هستید و در شغلی فعالیت می‌کنید که خودتان مدیریتش را با مشتریان خصوصی به عهده دارید هم امکان مهاجرت کاری به آلمان برایتان وجود دارد. نیروهای فریلنسر باید ثابت کنند که ارباب‌رجوع و مشتریان شخصی دارند.

قوانین جدید مهاجرت کاری به آلمان

برای مهاجرت کاری به آلمان باید روند زیر را بر اساس قوانین جدید مهاجرت به این کشور پشت سر بگذارید:

  • پیداکردن شغل
  • دریافت ویزای ورود برای اهداف کاری از سفارت آلمان
  • سفر به آلمان و اقدام برای دریافت مجوز کار و اقامت در اداره مهاجرت (Ausländerbehörde)

اقدام دیگری که می‌توان به‌جای مسیر بالا انجام داد، به شکل زیر است:

  • تقاضای ویزای جاب‌سیکر (job-seeker) یا جست‌وجوی کار آلمان
  • پیداکردن کارفرما

این دو نوع ویزا بلندمدت هستند و با داشتن آنها می‌توانید مهاجرت کاری به آلمان را رقم بزنید. تا پیش از پایان‌یافتن مهلت این نوع ویزاها باید درخواستتان برای اقامت را به اداره مهاجرت تسلیم کنید.

ویزای جاب‌سیکر

ویزای جاب سیکر برای کسانی مناسب است که تخصص کافی در مشاغل حرفه‌ای دارند. این دسته از افراد می‌توانند با اثبات توانایی‌های حرفه‌ای‌شان به اداره مهاجرت، فرصتی ۶ماهه برای پیداکردن شغل در آلمان دریافت کنند.

جست‌وجوی آنلاین، پیداکردن کار از راه شبکه لینکدین و ترتیب‌دادن مصاحبه‌های آنلاین در برقراری تعامل با شرکت‌های آلمانی می‌تواند در این زمینه به افراد مذکور کمک کند.

ویزا با پیداکردن کارفرما

برای دریافت ویزا با پیداکردن کارفرما هم باید از پیش با شرکت‌های فعال در آلمان ارتباط برقرار کرده باشید. درصورتی‌که آن‌ها شما را برای همکاری بپذیرند، امکان ورود به آلمان و دریافت ویزای کاری برایتان مقدور خواهد شد.

مدارک لازم برای ویزای کار آلمان

مدارک لازم برای ویزای کار آلمان

برای مهاجرت کاری به آلمان باید مدارک زیر را در اختیار اداره مهاجرت آلمان قرار دهید:

  • گذرنامه
  • رزومه کاری
  • عکس پاسپورتی
  • فرم تقاضای اقامت
  • مدارک تحصیلی‌
  • مدرک بیمه سلامت
  • مستندات حساب بانکی
  • مدارک اقامت و سکونت با نامه‌ای از صاحب‌ملک
  • کاور لتر (cover letter) برای شرح تمایل و اهداف خود از مهاجرت کاری به آلمان
  • فرم اعلام همکاری با کارفرمای آلمانی که در وب‌سایت آژانس فدرال کار آلمان موجود است
  • مدرک دریافت پیشنهاد شغل یا قرارداد کاری که شامل مهلت قرارداد، مبلغ دستمزد و موقعیت شغلی‌تان است

هزینه مهاجرت به آلمان از طریق کار

هزینه‌های مختلفی در مسیر مهاجرت کاری به آلمان وجود دارد. بااین‌حال، واضح‌ترین و قطعی‌ترین مورد، مبلغ ۷۵ یورو یا ۹۰ دلاری است که باید برای دریافت مجوز کار یا همان ورک پرمیت (work permit) پرداخت شود. برای دریافت اقامت آلمان به این مدرک نیازمند هستید. این هزینه در روز مصاحبه در سفارت از متقاضیان دریافت می‌شود. ناگفته نماند که هزینه ترجمه مدارک به زبان آلمانی هم از دیگر مخارجی است که در مسیر مهاجرت کاری به آلمان پرداخت می‌شود. برای اقامت در هتل هم باید هزینه‌های لازم را در نظر بگیرید.

 از مخارج و هزینه‌های تقریبی دیگر باید به این‌ها اشاره کنیم:

  • بیمه مسافرتی؛ پوششی در حدود ۳۰ هزار یورو
  • هزینه زندگی دست‌کم برای ۶ ماه؛ تقریباً ۵ هزار یورو

ویزای کار آلمان با مدرک فنی حرفه‌ای

یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت کاری به آلمان، دریافت ویزای کار با مدرک فنی حرفه‌ای است. کشور آلمان به نیروهای کار در زمینه‌های فنی و حرفه‌ای مختلف نیاز زیادی دارد و دستمزدهای پرداختی برای چنین موقعیت‌های شغلی هم بالا است. کارکردن با مدرک مذکور به معنای بی‌نیازی از داشتن مدرک تحصیلی است. در واقع، امکان مهاجرت به آلمان با روش‌های غیر تحصیلی و بدون مدارج بالای علمی هم وجود دارد.

کافی است که در زمینه‌های کاری مختلف مدرک فنی حرفه‌ای داشته باشید و این مدرک از سوی کشور آلمان قابل‌قبول باشد. منظور از مشاغلی با داشتن مدارک فنی حرفه‌ای، مواردی مانند قفل‌سازی، نجاری، لوله‌کشی، نیروهای خدماتی و موارد پرشمار مشابه است. در خود آلمان هم‌دوره‌هایی موسوم به Ausbildung برگزار می‌شوند که با تدریس مشاغل مختلف در قالب تئوری و عملی، افراد را آماده به دریافت مدرک فنی حرفه‌ای و پذیرش در مشاغل گوناگون می‌کنند. با داشتن مدرک فنی، امکان درخواست تقاضای ویزای جاب‌سیکر یا ویزایی برایتان مقدور می‌شود که در نتیجه تعامل با کارفرمایی آلمانی و دریافت پیشنهاد شغلی یا همان جاب‌آفر قابل دریافت است. اگر امکان شرکت در این کلاس‌ها و دریافت مدرک دوره را پیدا کنید، شانس پذیرش خود برای ویزا را به طور قابل‌توجهی افزایش خواهید داد.

شرایط ویزای کار آلمان بدون مدرک زبان

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، نوعی از ویزا موسوم به ویزای جاب‌سیکر یا جویندگان شغل در آلمان ارائه می‌شود. این نوع از ویزا برای افرادی است که از نظر شغلی و کاری دارای رزومه و سوابق مطلوب‌اند. در دریافت چنین ویزایی، نیاز به ارائه مدرک زبان نیست. اگر بتوانید به اداره مهاجرت آلمان اثبات کنید که گزینه مناسبی برای کارکردن در مشاغل تخصصی هستید، چنین ویزایی به شما داده می‌شود. در نتیجه، باید ظرف ۶ ماه تلاش کنید که در آلمان مشغول به کار شوید. هیچ مدرک زبانی در فرایند دریافت این ویزا و شغل لازم نیست. البته یادتان باشد که داشتن مدرک زبان و بهره‌مندی از این دانش می‌تواند فرایند دریافت شغل و کارکردن در کشور آلمان را سرعت ببخشد.

مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری

مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری

پرستاران هم می‌توانند به آلمان مهاجرت کنند. این کشور تمایل زیادی به جذب نیروهای کار در این زمینه دارد. برای مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • دارابودن مدرک تحصیلی معتبر و مورد قبول از سوی آلمان
  • برخورداری از دانش زبان آلمان در سطح B1 یا B2
  • داشتن گواهینامه سلامت جسم و روان از پزشکان آلمانی
  • نداشتن سابقه ارتکاب به جرم

داشتن این شرایط می‌تواند راه دریافت ویزای کاری بلندمدت به آلمان را تسهیل کند. اگر کادر درمان هستید و در حیطه پرستاری تخصص دارید، از شانس خوبی برای دریافت ویزا و مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری برخوردار خواهید بود.

ویزای کار آرایشگری در آلمان

پیش‌تر اشاره شد که امکان دریافت ویزای آلمان با برخورداری از مدرک فنی حرفه‌ای و داشتن تخصص در مشاغل مختلف وجود دارد. با داشتن مدرک معتبر آرایشگری و بهره‌مندی از تخصص در این حیطه هم می‌توانید اقدام به دریافت ویزا کنید. در خود کشور آلمان هم‌دوره‌هایی برگزار می‌شود‌ که قبل‌تر به آن اشاره کردیم. اگر بتوانید در این دوره‌ها هم شرکت و مدرکش را دریافت کنید، شانستان برای گرفتن ویزای کاری آلمان بالاتر می‌رود. برای درخواست ویزا از راه آرایشگری علاوه بر داشتن مدرک زبان آلمانی، باید حساب بانکی‌تان نشان‌ دهد که از تمکن مالی برای گذران زندگی در آلمان برخوردار هستید. لازم است که متقاضیان دست‌کم ۱۷ سال سن داشته باشند. کسانی که در طیف سنی ۱۷ تا ۲۵ سال هستند، از فرصت و شانس بیشتری برای پذیرش برخوردار هستند. به‌طورکلی، افراد در سنین پایین‌تر معمولاً شانس بیشتری برای دریافت ویزای کاری دارند. بااین‌حال، یادتان باشد که برخورداری از تجربه و سابقه کار خوب هم می‌تواند به‌رغم داشتن سنین بالاتر، به پذیرش و دریافت ویزا کمک شایانی کند.

در آخر

برای مهاجرت به اروپا و کشور پیشرفته و پر از امکاناتی مانند آلمان، لازم نیست که حتماً تحصیلات خیلی بالا داشته باشید یا سرمایه‌گذاری کنید. با بهره‌مندی از مدارک معتبر فنی حرفه‌ای و سابقه خوب شغلی هم می‌توانید وارد این کشور شوید، ویزا بگیرید و اقامت دائمی داشته باشید. با حرفه‌ای شدن در انواع مشاغل، شانستان برای پذیرش از سوی کارفرمایان آلمانی بالا می‌رود و می‌توانید انواع ویزای شغلی و کاری را دریافت کنید. مهاجرت کاری به آلمان روش بسیار محبوبی برای مهاجران از نقاط مختلف دنیا است. این کشور، نیاز زیادی به نیروهای کار جوان، متخصص و حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف دارد. با ورود به این مسیر از راه درست، گرفتن ویزا و اقامت فقط در چندقدمی شما خواهد بود.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز