رزرو مشاوره تخصصی

ارزانترین دانشگاه ‌های ایتالیا: فرصتی برای تحصیل ارزان در اروپا

ارزانترین دانشگاه ‌های ایتالیا: فرصتی برای تحصیل ارزان در اروپا

امیرحسین عقیلی

1403 - 07 - 16

جالب است بدانید که در سال 2023 نزدیک به 2 میلیون دانشجو در دانشگاه ‌های ایتالیا ثبت‌نام کرده‌اند؛ به این ترتیب می‌توان گفت که ایتالیا یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی و داخلی است. تحصیل ارزان در ایتالیا نیز یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که علاقه دانشجویان، مخصوصاً دانشجویان بین‌المللی را برای مهاجرت به این کشور چند برابر کرده است. ایتالیا یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا محسوب می‌شود؛ پس به قطع، از کیفیت آموزش و امکانات تحصیلی بالایی برای آموزش دانشجویانش استفاده می‌کند.

نکته شگفت‌انگیز درباره هزینه تحصیل در ایتالیا این است که برخی دانشگاه‌های این کشور با کاهش این هزینه‌ها به زیر 5000 دلار در سال، هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا را چندین برابر پایین آورده‌اند. در کنار این کاهش هزینه، حتی بورسیه‌های استانی هم به برخی از دانشجویان با شایستگی تحصیلی ارائه می‌شوند که تحصیل رایگان در ایتالیا را برای دانشجویان به ارمغان می‌آورد.

از این رو، دانشجویان زیادی در زمان مهاجرت تحصیلی دوست دارند ارزانترین دانشگاه های ایتالیا را بشناسند و با ثبت‌نام در این دانشگاه‌ها از تحصیل رایگان در ایتالیا بهره‌مند شوند. اگر شما هم دوست دارید که با یک مبلغ نه چندان زیاد نسبت، در دانشگاه های ارزان ایتالیا درس بخوانید، با این مطلب همراه باشید تا آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

چرا تحصیل در دانشگاه ‌های ارزان ایتالیا؟

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

چرا تحصیل در دانشگاه ‌های ارزان ایتالیا؟

اولین نامی که در زمان مهاجرت تحصیلی ارزان مطرح می‌شود، نام کشور ایتالیا است؛ اما چرا؟ ممکن است بسیاری از شما گمان کنید مسئله هزینه تحصیل تنها دلیلی است که دانشجویان، این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند و در صورت تحصیل ارزان در ایتالیا، از فرصت‌های تحصیلی ممتاز و امکانات آموزشی پیشرفته محروم خواهید ماند؛ اما این‌طور نیست!

برای اینکه با اطمینان بیشتری در خصوص شروع مهاجرت تحصیلی به ایتالیا تصمیم بگیرید؛ خوب است به برخی دلایلی که حتی ارزانترین دانشگاه های ایتالیا را تبدیل به بهشتی برای دانشجویان بین‌المللی کرده٬اند توجه داشته باشید:

کیفیت بالای آموزش در دانشگاه‌های ایتالیا

با اینکه به صورت کلی هزینه تحصیل در ایتالیا پایین است، اما کیفیت آموزش در این کشور حتی در ارزانترین دانشگاه های ایتالیا بسیار بالاست. این کشور بیش از 100 دانشگاه دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به دانشگاه بولونیا، دانشگاه پادوا، دانشگاه میلان و دانشگاه Ca’Foscari ونیز اشاره کرد. چنین دانشگاه‌هایی باوجود هزینه تحصیل ارزان در ایتالیا، همچنان به دلیل کیفیت آموزش، امکانات تحقیقاتی و آموزشی پیشرفته، اساتید حرفه‌ای و همچنین محیطی سالم، در میان بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند.

دانشگاه های ارزان ایتالیا از نظر تنوع رشته تحصیلی نیز در وضعیت خوبی قرار دارند؛ به صورتی که شما می‌توانید در برنامه‌های تحصیلی مختلفی مانند هنر، تاریخ، مد و فشن و حتی رشته‌های مهندسی و پزشکی به‌راحتی ثبت‌نام کنید. نکته شگفت‌انگیزی که درباره دانشگاه‌های ایتالیا وجود دارد این است که در برخی رشته‌های مرتبط با هنر، حتی فضا و اتمسفر شهرهای ایتالیا در پیشرفت تحصیلی شما مؤثر است. به این ترتیب که میلان با توجه به رونق صنعت مد، برای رشته‌های مد و فشن، روم با توجه به غنی‌بودن از نظر معماری و تاریخ برای دانشجویان تاریخ و معماری و همچنین فلورانس برای عاشقان تاریخ و هنر بسیار مناسب هستند.

هزینه تحصیل پایین نسبت به سایر کشورهای اروپایی

تحصیل ارزان در ایتالیا یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که این کشور را تبدیل به یک مقصد محبوب برای دانشجویان کرده است. هزینه تحصیل در ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است و به این مسئله به این خاطر است که شهریه‌ دانشگاه‌ها، حتی ارزانترین دانشگاه‌های ایتالیا، توسط دولت بررسی و تأیید می‌شوند. همچنین گاهی شهریه‌ها بر اساس درآمد خانواده هر شخص برای وی مشخص می‌گردند.

عموم شهریه‌های دانشگاه های ارزان ایتالیا، چه به صورت دولتی و چه به صورت خصوصی، بین 200 تا 6000 یورو در سال است. یکی از نکات جالب در بحث شهریه این است که برعکس کشورهای آمریکا و کانادا که شهریه برای دانشجویان بین‌المللی عموماً بیشتر در نظر گرفته می‌شود، در ایتالیا فرقی ندارد که شما عضو اتحادیه اروپا باشید یا نه؛ چرا که می‌توانید همپای دانشجویان ایتالیایی شهریه کمی برای ادامه تحصیل پرداخت کنید.

امکان دریافت بورس‌ها و کمک‌های مالی برای دانشجویان بین‌المللی

یکی دیگر از دلایلی که شما را وسوسه می‌کند تا برای ارزانترین دانشگاه‌های ایتالیا اقدام کنید، این است که امکان تحصیل رایگان در ایتالیا وجود دارد. سیاست‌های دولت ایتالیا در بحث آموزشی به‌گونه‌ای طراحی شده است که به دانشجویان ممتاز حتی به صورت بین‌المللی، این امکان را می‌دهد که بتوانند با دریافت بورسیه‌های تحصیلی و کمک‌های مالی دانشجویی، هزینه زندگی در ایتالیا را به صفر برسانند.

برای مثال، دانشگاه Ca’Foscari University در شهر ونیز به صورت ثابت سالانه مبلغ 700 یورو را برای پرداخت شهریه به دانشجویان جهان سوم ممتاز در این دانشگاه ارائه می‌کند تا بتوانند هزینه تحصیل در ایتالیا را کاهش دهند و با آسودگی بیشتری تحصیل کنند. به این ترتیب در کشور ایتالیا، هر کسی بدون توجه به کشور مبدأ و یا نژاد خود و تنها بر اساس توانایی می‌تواند از تحصیلات عالی برخوردار شود. یکی دیگر از بورسیه‌ها و اسکالرشیپ‌های معروف برای تحصیل ارزان در ایتالیا که عموماً در ارزانترین دانشگاه های ایتالیا نیز ارائه می‌شوند، بورسیه‌های استانی است که کلیه هزینه را برای دانشجویان پرداخت می‌کند.

عوامل مؤثر بر هزینه تحصیل در ایتالیا

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

عوامل مؤثر بر هزینه تحصیل در ایتالیا

شناخت عوامل مؤثر بر بیشترشدن هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا به شما کمک می‌کند تا این هزینه‌ها را راحت‌تر کنترل کنید و با دید بازتری درباره اینکه باید برای کدام یک از ارزانترین دانشگاه های ایتالیا و در کدام شهر اپلای کنید تصمیم بهتری بگیرید. در این بخش به اصلی‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر روی هزینه تحصیل در ایتالیا پرداخته‌ایم.

دانشگاه دولتی یا خصوصی

یکی از عوامل مؤثر بر هزینه تحصیل ارزان در ایتالیا، مؤسسه یا دانشگاهی است که برای تحصیل انتخاب می‌کنید. علاوه بر اینکه مهم است از ارزانترین دانشگاه های ایتالیا پذیرش بگیرید، دولتی یا خصوصی‌بودن دانشگاه نیز اهمیت بالایی دارد. دانشگاه‌های این کشور حتی دانشگاه ارزان ایتالیا به دودسته خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند. به صورت کلی، دانشگاه‌های دولتی این کشور به دلیل دریافت یارانه‌های دولتی و کمک‌هزینه‌های مالی شهریه‌های بسیار پایین‌تری دارند. هزینه تحصیل در ایتالیا برای یک دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی معمولاً بین 500 تا 4 هزار یورو به صورت سالانه است که البته این رقم وابسته به سیاست‌های ارزانترین دانشگاه های ایتالیا تفاوت می‌کند.

در مقابل، در صورت ثبت‌نام در دانشگاه‌های خصوصی، شما مجبور به پرداخت شهریه‌هایی بین 5 هزار تا 20 هزار یورو هستید و این مسئله به این خاطر است که دانشگاه‌های خصوصی برای پوشش هزینه‌های دانشگاهی بر شهریه تکیه می‌کنند.

رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی

رشته تحصیلی که انتخاب می‌کنید هم تأثیر زیادی بر تحصیل رایگان در ایتالیا دارد. عموماً هزینه‌های تحصیل در این کشور در دوره‌ها و رشته‌های درسی مثل پزشکی، مهندسی یا معماری بسیار بالاتر از رشته‌های دیگر است. پیچیدگی برنامه درسی، نیاز بیشتر به امکانات تخصصی و همچنین تعداد اساتید و اعضای هیئت‌علمی کمتر از مهم‌ترین دلایل بیشتر بودن هزینه تحصیل در ایتالیا در چنین رشته‌هایی محسوب می‌شوند.

همچنین ازآنجایی‌که منابع و کلاس‌های این رشته‌ها عموماً فشرده‌تر هستند و برای تحصیلات عالی نیاز به آزمایشگاه و تجهیزات تحقیقاتی پیشرفته دارید؛ پس شهریه‌های این رشته‌ها حتی در ارزانترین دانشگاه های ایتالیا نیز نسبت به دیگر رشته‌ها بالاتر است. در مقابل، رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر شهریه‌های کمتری را به خود اختصاص داده‌اند.

تأثیر مقاطع مختلف تحصیلی در هزینه تحصیل در ایتالیا نیز انکارپذیر نیست. درواقع بسیار مهم است که شما برای کدام مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اقدام می‌کنید. برنامه‌های کارشناسی‌ارشد در این کشور نسبت به برنامه‌های کارشناسی هزینه بالاتری دارند؛ مخصوصاً اگر در رشته‌های تحصیلی تخصصی و حرفه‌ای مانند بازرگانی (MBA)، پزشکی و رابط بین‌الملل و مهندسی باشند. همچنین کارشناسی‌ارشد در این رشته‌ها عموماً نیاز به مطالعه و برنامه درسی فشرده‌تری دارد که باعث این افزایش هزینه شده است.

از طرفی، دوره‌های کارشناسی در ارزانترین دانشگاه های ایتالیا بین 500 تا 3 هزار یورو در سال هزینه دارند؛ درصورتی‌که برنامه‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های ارزان ایتالیا چیزی بین 1500 تا 6 هزار یورو یا بیشتر برای دانشجو هزینه‌تراشی می‌کنند.

شهر محل دانشگاه و هزینه‌های زندگی

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

شهر محل دانشگاه و هزینه‌های زندگی

 یکی دیگر از اصلی‌ترین عوامل مؤثر در هزینه تحصیل ارزان در ایتالیا شهری است که قرار است شما در آن تحصیل کنید. رم، میلان و فلورانس از بزرگترین شهرهای ایتالیا هستند که هزینه زندگی بالاتری دارند؛ چرا که مخارج مرتبط با اجاره، حمل‌ونقل و هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا در این شهرها بسیار بیشتر است.

به صورت کلی، در کلان‌شهرها اجاره‌خانه‌ها بین 400 تا 1000 یورو متغیر هستند و هزینه‌های دیگر مانند غذا، حمل‌ونقل و تفریحات اوقات فراقت می‌تواند بین 500 تا 700 یورو به این هزینه اضافه کند. از طرفی، زندگی در شهرهای کوچک‌تر مانند بولونیا و تورین می‌تواند هزینه‌های شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد؛ به‌طوری‌که اجاره مسکن به صورت متوسط بین 300 تا 600 یورو است و هزینه‌های جانبی دیگر در این شهرها بسیار پایین‌تر است.

معرفی ارزانترین دانشگاه‌ های ایتالیا

در جدول زیر لیست ارزانترین دانشگاه های ایتالیا برای شما آورده شده است. همچنین برای کمتر کردن هزینه تحصیل در ایتالیا، می‌توانید کم‌هزینه‌ترین رشته‌های ارائه شده در این مراکز علمی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.

       

University of Florence

€500 - €3,000

Florence, Tuscany

علوم انسانی، علوم سیاسی و اقتصاد

University of Bologna

€1,000 - €2,500

Bologna, Emilia-Romagna

علوم اجتماعی، زبان و آموزش

University of Siena

€600 - €2,200

Siena, Tuscany

هنر، علوم انسانی و حقوق

University of Padua

€2,500 - €3,500

Padua, Veneto

زبان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی

Sapienza University of Rome

€1,000 - €2,500

Rome, Lazio

هنر، تاریخ، فلسفه

University of Turin

€1,000 - €2,500

Turin, Piedmont

ادبیات، علوم اجتماعی، زبان

University of Pavia

€400 - €3,500

Pavia, Lombardy

ریاضیات، فلسفه، علوم طبیعی

University of Pisa

€500 - €2,500

Pisa, Tuscany

اقتصاد، تاریخ، زبان‌های خارجی

Ca’ Foscari University of Venice

€1,000 - €2,500

Venice, Veneto

علوم انسانی، زبان‌های خارجی، مدیریت

University of Perugia

€500 - €2,000

Perugia, Umbria

حقوق، تاریخ، علوم سیاسی

University of Camerino

€500 - €3,000

Camerino, Marche

حقوق، علوم، انفورماتیک

University of Salento

€500 - €2,500

Lecce, Apulia

علوم انسانی، جامعه‌شناسی، آموزش‌وپرورش

University of Bari Aldo Moro

€500 - €2,500

Bari, Apulia

حقوق، اقتصاد، علوم انسانی

University of Molise

€500 - €2,000

Campobasso, Molise

اقتصاد، علوم اجتماعی، کشاورزی

University of Calabria

€600 - €2,000

Rende, Calabria

ریاضیات، مهندسی، علوم اجتماعی

University of Naples Federico II

€1,000 - €3,000

Naples, Campania

هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی

University of Catania

€500 - €2,500

Catania, Sicily

حقوق، هنر، فلسفه

University of Messina

€600 - €2,000

Messina, Sicily

زبان‌های خارجی، علوم انسانی، اقتصاد

University of Genoa

€1,000 - €3,000

Genoa, Liguria

حقوق، علوم انسانی، علوم سیاسی

University of Trieste

€600 - €3,000

Trieste, Friuli-Venezia Giulia

زبان‌های خارجی، علوم اجتماعی، حقوق

University of Trento

€1,000 - €3,500

Trento, Trentino-Alto Adige

Philosophy, Sociology, History

University of Palermo

€500 - €2,500

Palermo, Sicily

علوم انسانی، علوم اجتماعی، معماری

University of Parma

€700 - €2,500

Parma, Emilia-Romagna

علوم انسانی، علوم سیاسی، زبان

Polytechnic University of Milan

€800 - €3,900

Milan, Lombardy

معماری، طراحی، مهندسی

University of Bergamo

€1,000 - €3,000

Bergamo, Lombardy

زبان، ادبیات، فلسفه

نکاتی برای کاهش هزینه‌ های تحصیل در ایتالیا

اگر دوست دارید برای تحصیل ارزان در ایتالیا اقدام کنید؛ اما همچنان از بابت هزینه‌های شهریه‌های دانشگاه های ارزان ایتالیا نگران هستید، باید بگوییم که روش‌های زیادی برای کاهش هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا وجود دارد. گاهی شما می‌توانید از چند روش زیر به صورت هم‌زمان استفاده کنید تا هم از تحصیل رایگان در ایتالیا بهره‌مند شوید و هم از نظر هزینه‌های جانبی با کمترین بودجه بتوانید در این کشور دوام آورید.

بورسیه استانی ایتالیا

یکی از اصلی‌ترین راه‌های کاهش هزینه تحصیل در ایتالیا، استفاده از بورسیه استانی ایتالیا است. ممکن است با خودتان فکر کنید که اگر در ارزانترین دانشگاه های ایتالیا درس بخوانید از داشتن چنین بورسیه‌ای محروم خواهید شد؛ اما مزایای این بورسیه این است که هم در دانشگاه‌های خصوصی و هم دولتی امکان درخواست برای آن وجود دارد.

بورسیه‌های استانی ایتالیا نوعی کمک مالی به دانشجویان است که به آن‌ها کمک می‌کند از پس شهریه، مسکن و همچنین هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا بر بیایند. البته قابل توجه است که برخی از این بورسیه‌ها تنها مختص پرداخت شهریه هستند و هزینه‌های تحصیلی شما را پوشش می‌دهند؛ اما نکته مثبت آن این است که تمام دانشجویان بدون توجه به ملیت می‌توانند بر اساس وضعیت مالی سرپرست خانواده و شایستگی‌های تحصیلی، این کمک‌هزینه‌ها را به دست آورند.

انتخاب شهرهای کوچک‌تر و ارزان‌تر برای زندگی

به صورت کلی طبق آماری که دولت ایتالیا به صورت تخمینی ارائه کرده است، هر دانشجو برای پوشش هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا به بیش از 600 یورو در ماه احتیاج خواهد داشت؛ اما این مبلغ می‌تواند بر اساس شهری که فرد در آن زندگی می‌کند تفاوت داشته باشد. برای مثال، اگر به دنبال تحصیل ارزان در ایتالیا هستید بهتر است شهرهای میلان و فلورانس را انتخاب نکنید؛ چرا این دو شهر هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل می‌کنند.

در مقابل شهرهایی مانند ناپل و ورونا علاوه بر اینکه برخی از ارزانترین دانشگاه های ایتالیا را در خود جای‌داده‌اند بلکه هزینه‌های زندگی بسیار پایین‌تر از میانگین اعلام شده است. به این ترتیب به شما پیشنهاد می‌شود که در صورت داشتن بودجه کم حتماً زندگی در شهرهای کوچک‌تر و ارزان‌تر را مدنظر قرار دهید تا به مشکل نخورید. البته لازم به ذکر است که در دوران دانشجویی شما می‌توانید از برخی تخفیفات دانشجویی در برخی از شهر در قسمت‌های حمل‌ونقل، تفریحات فرهنگی و حتی غذا بهره‌مند شوید.

امکان کار پاره‌وقت برای دانشجویان بین‌المللی

این یک حقیقت است که شما حتی باوجود دریافت بورسیه، برای تحصیل رایگان در ایتالیا نیاز دارید که مقداری پول با خودتان به این کشور بروید تا بتوانید ماه‌های اولیه را بدون مشکل زندگی کنید؛ اما در نهایت بهتر است روشی را انتخاب کنید که بتواند به صورت مستمر هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا را برای شما بپردازد. به این ترتیب، بهتر است در زمان دانشجویی در این کشور کار پاره‌وقت انجام دهید.

مانند بسیاری از کشورهای دیگر دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تا سقف 20 ساعت در هفته کار کنند که این کار هم می‌تواند در داخل محیط دانشگاه، در کتابخانه‌ها و یا رستوران‌های دانشگاه‌ها باشد و هم می‌تواند در بیرون از محیط دانشگاه صورت بگیرد. شما می‌توانید به عنوان صندوقدار، پیک غذا و خریدهای روزانه افراد، پرستار مراقبت از کودکان و حیوانات خانگی و بسیاری شغل‌های دیگر مشغول شوید.

شما همچنین می‌توانید با ارتباط با اساتید و اداره امور دانشجویی دانشگاه، حتی در ارزانترین دانشگاه های ایتالیا، از موقعیت‌های شغلی و تحصیلی همراه با دستمزد مانند دستیار آموزشی یا دستیار تحقیقاتی اساتید باخبر شوید. در این موقعیت شما می‌توانید هم با جدیت بیشتری به درستان برسید و هم ماهانه پول خوبی به دست آورید که جوابگوی هزینه تحصیل در ایتالیا است.

استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی و امکانات اقامتی ارزان‌قیمت

 اگر می‌خواهید برای تحصیل به ایتالیا بیاید باید بگوییم که حتی در صورت ثبت‌نام در ارزانترین دانشگاه های ایتالیا، این امکان وجود دارد که هزینه مسکن برای شما در این کشور زیاد باشد؛ چرا که متأسفانه اغلب دانشگاه‌ها و مؤسسات این کشور هیچ خوابگاه به خصوصی ندارند. البته ناگفته نماند که دانشگاه‌ها و مؤسسات دیگری وجود دارند که به دانشجویان کمک می‌کنند یک مسکن مناسب که یا متعلق به دانشگاه و یا مسکن خصوصی است را برای اقامت پیدا کنند.

از طرفی، برخی از دانشگاه های ارزان ایتالیا، خوابگاه‌های دانشجویی متعددی دارند؛ اما ازآنجایی‌که تعداد تقاضا بسیار زیاد است، همه دانشجویان نمی‌توانند در این مراکز مستقر شوند؛ به این ترتیب اگر قصد دارید در خوابگاه اقامت کنید بهتر است درخواست و ثبت‌نام خود را زودتر انجام دهید. البته اگر موفق به دریافت خوابگاه نشدید نگران نباشید. شما برای کاهش هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا، هم می‌توانید به صورت گروه منزلی را اجاره کنید و هم می‌توانید از روشی به نام homestays استفاده کنید.

در این کشور برخی خانواده‌های ایتالیایی حاضرند در قبال یک مبلغ مشخصی شما را در خانه‌هایشان بپذیرند. این مسئله به شما اجازه می‌دهد علاوه بر تحصیل ارزان در ایتالیا، از مزایایی مانند غذای سالم‌تر و ارزان‌تر، امکانات راحت‌تر مانند شست‌وشوی لباس و همچنین توانایی سازگاری سریع‌تر با فرهنگ ایتالیا بهره‌مند شوید.

نتیجه‌گیری

 هزینه تحصیل در ایتالیا نسبت به کشورهای دیگر اروپایی و همچنین آمریکا و کانادا بسیار کمتر است؛ به همین دلیل، بیشتر دانشجویان دوست دارند به این کشور مهاجرت کنند. علاوه‌برآن، ثبت‌نام در ارزانترین دانشگاه های ایتالیا این امکان را به دانشجویان بین‌المللی داده است تا این هزینه را تا حد زیادی کاهش دهند. شناخت دانشگاه های ارزان ایتالیا به شما کمک می‌کند علاوه بر تحصیل ارزان در ایتالیا، از امکانات خوب آموزشی هم برخوردار شوید؛ اما اگر به هر دلیلی همین هزینه کوچک هم برای شما چالش‌برانگیز باشد می‌توانید با روش‌های مختلف هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا را کاهش دهید.

تنها نکته‌ای که در این مسیر باید رعایت کنید این است که با تحقیق زیاد، انتخاب درستی در خصوص ارزانترین دانشگاه های ایتالیا داشته باشید تا مابقی مسیر برای شما راحت‌تر باشد.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران