نصفشو بده ویزا شو !

معرفی دانشگاه های ارزان امریکا

ارزانترین دانشگاه های آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی کدامند؟ در این مقاله دانشگاه های ارزان آمریکا

حسن امامی

حسن امامی

1401 - 01 - 27
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

آمریکا کشوری پر از فرصت‌ها و مقصدی محبوب برای مهاجرین است. با وجود دانشگاه‌های بسیار زیاد و و بالا در رنکینگ‌های جهانی، تعجبی ندارد که این کشور برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا نیز انتخاب اول خیلی از افراد باشد. با این وجود هزینه‌های بالای تحصیل و علی‌الخصوص شهریه‌های بالای این دانشگاه‌ها چیزی نیست که هر کسی از پس آن بربیاید. در این مطلب تعدادی از دانشگا‌ه‌های ارزان آمریکا را معرفی کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند راحت‌تر مقصد خود را انتخاب کنید.

ارزانترین دانشگاه های آمریکا برای دانشجویان بین المللی

در لیست زیر تعدادی از ارزا‌ن‌ترین دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا را قرار داده‌ایم. با این وجود ذکر دو نکته ضروریست: اول این که مبالغ ذکر شده تنها به شهریه دانشگاه‌ها مرتبطند و باید هزینه‌ی خوابگاه، خورد و خوراک و هزینه‌های جانبی را نیز به این اعداد بیفزایید. دوم این که این مبالغ، اعداد متوسط اعلام شده توسط دانشگاه هستند و ممکن است برای برخی رشته‌ها و مقاطع متفاوت باشند.

دانشگاه تگزاس A&M

دانشگاه تگزاس A&M (تگزاس A&M، A&M یا TAMU) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در کالج استیشن واقع در تگزاس است. این دانشگاه در سال 1876 تأسیس شد و یکی از یزرگ‌ترین هیئت‌های علمی در ایالات متحده را دارد. تگزاس A&M با 133 برنامه در مقطع کارشناسی، 175 برنامه کارشناسی ارشد و 92 برنامه درجه دکترا به عنوان گزینه‌هایی برای تحصیل، پر از امکانات است. شهریه سالانه این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی حدود 13850 دلار است.

دانشگاه کالیفرنیا

دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، سن برناردینو (Cal State San Bernardino یا CSUSB) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در سن برناردینو، کالیفرنیا است. این دانشگاه در سال 1965 تأسیس شد و یکی از 23 پردیس عمومی سیستم دانشگاه ایالتی کالیفرنیا است. این دانشگاه بیش از 70 برنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد، دوره‌ّهای گواهینامهدار و برنامه‌های دکترا را ارائه می‌دهد. شهریه سالانه برای دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه حدود 8320 دلار است که با توجه به این عدد، می‌توان گفت یکی از دانشگاه‌های ارزان برای دانشجویان بین المللی در ایالت کالیفرنیا است.

دانشگاه آرکانزاس

دانشگاه ایالتی آرکانزاس (A-State یا ASU) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در جونزبوروی آرکانزاس است و دومین دانشگاه بزرگ در این ایالت نیز محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال 1909 تأسیس شد و در بالای 557 هکتار مساحت دارد. امروزه این موسسه بیش از 100000 فارغ التحصیل دارد. برنامه‌های دانشگاه آرکانزاس در مقاطع دکترا، متخصص، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی از طریق کالج‌های مختلف و در رشته‌های مختلف در دسترس هستند: کشاورزی، مهندسی و فناوری، تجارت، آموزش و علوم رفتاری، هنرهای آزاد و ارتباطات، حرفه‌های پرستاری و بهداشت، علوم و ریاضیات. شهریه سالانه حدودی این دانشگاه 9972 دلار است.

دانشگاه مینوت

دانشگاه ایالتی مینوت (MSU یا MiSU) یک دانشگاه دولتی در مینوت واقع در داکوتای شمالی است. دانشگاه ایالتی مینوت که در سال 1913 به عنوان یک مدرسه عادی تأسیس شد، سومین دانشگاه بزرگ در داکوتای شمالی است که برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می‌دهد. این دانشگاه شامل سه دانشکده هنر و علوم، تجارت، و علوم آموزشی و بهداشتی است که 9 مدرک کارشناسی ارشد و یک مدرک تخصصی آموزش در زمینه هایی مانند اختلالات ارتباطی، مدیریت و ریاضیات را در کنار بیش از 60 رشته کارشناسی ارایه می‌دهد.

دانشگاه هیلزبورو

کالج هیلزبورو یا HCC که در سال 1968 تأسیس شد، در حال حاضر پنجمین کالج بزرگ اجتماعی در سیستم کالج ایالتی فلوریدا است که هر ساله به بیش از 42000 دانشجو در پنج پردیس، سه مرکز و پلتفرم آنلاین خود خدمات می‌دهد. کالج هیلزبورو بیش از 200 گزینه آکادمیک از جمله مدرک کاردانی در هنر و کاردانی در علوم، گواهینامه‌های اعتبار کالج، گواهینامه‌های حرفه‌ای بزرگسالان پس از دوره متوسطه، دیپلم‌ها و گواهی های فنی پیشرفته، و همچنین دوره‌های آموزش مداوم و دوره‌های یادگیری مادام العمر را ارائه می‌دهد. بودجه سالانه این کالج بالغ بر 135 میلیون دلار است و بیش از 2200 نفر در آن مشغول به کار هستند. طبق آمار بیش از 84 درصد از فارغ‌التحصیلان HCC در جامعه محلی می‌مانند و از کار و رفاه مناسبی برخوردار خواهند بود. شهریه این دانشگاه حدودا 9,111 دلار است.

دانشگاه بلویو

دانشگاه بلویو در شهر بلویو واقع در سیاتل است. سیاتل استانی با طبیعت زیبا، موقعیت‌های شغلی فراوان و رفاه زندگی بالاست. بلویو نیز به نوبه خود شهری محبوب و شناخته شده است. این دانشگاه در سال 1966 تاسیس شده است و دپارتمان آموزش بین المللی آن گزینه‌های زیادی را برای دانشجویان بین‌المللی ارایه می‌دهد: برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی، برنامه‌های حرفه‌ای تجاری بین‌المللی، دوره‌های کوتاه‌ مدت به همراه بیش از 60 مدرک کاردانی، 75 مدرک فنی و حرفه‌ای و 17 مدرک لیسانس در رشته‌های مختلف. دانشگاه بلویو بیش از 1100 دانشجو از 60 کشور مختلف جهان دارد و شهریه سالانه حدودی آن 11050 دلار است.

دانشگاه سونوما

دانشگاه سونوما که شعارش «پردیسی کوچک با ایده‌هایی بزرگ» است، در کالیفرنیا و در فاصله یک ساعته‌ی شمال سانفرانسیسکو واقع شده است. این دانشگاه از شش بخش مختلف تشکیل شده است: هنر و علوم انسانی، تجارت و اقتصاد، آموزش، آموزش گسترده و بین المللی، علوم و فناوری و علوم اجتماعی. مدارک تحصیلی نیز در 46 رشته و 47 رشته در مقطع کارشناسی و 15 رشته در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند. هزینه حدودی شهریه سالانه این دانشگاه حدودا 9156 دلار است.

دانشگاه میسوری

دانشگاه ساوث وست میسوری بیش از 170 برنامه تحصیلی شامل 129 رشته و گزینه در مقطع کارشناسی، 33 برنامه کارشناسی ارشد و تخصصی و 11 دوره‌ی حرفه‌ای برگزار می‌کند و حدود 10000 دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. این دانشگاه با شهریه 11592 دلاری، به دلیل مقرون به صرفه بودن و شانس بالای تایید ویزا، یک دانشگاه محبوب در بین دانشجویان بین المللی است.

دانشگاه وست کلیف

دانشگاه وست کلیف (WU) یک دانشگاه خصوصی و انتفاعی در شهر ایروین واقع در کالیفرنیا است.این دانشگاه که در سال 1993 تأسیس شد، مدارک لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین برنامه‌های گواهینامه و دوره‌های آموزشی را ارائه می‌دهد. این دانشگاه در 21 زمینه تحصیلی فعال است، نسبت دانشجو به هیئت علمی 10 به 1 دارد و دارای 4 دانشکده‌ی بازرگانی، آموزش، فنی و مهندسی و کالج حقوق است. این دانشگاه شهریه 11,700 دلاری برای دانشجویان بین‌المللی دارد و بین دانشجویان تبادلی نیز محبوبیت بالایی دارد.

آیا امکان تحصیل رایگان در آمریکا وجود دارد؟

جواب کوتاه به این سوال بله است. در مقاطع تحصیلی مختلف به خصوص مقاطع بالاتر مانند دکترا یا ارشد، امکان دریافت فاند کامل وجود دارد. فاند کامل به این معنی است که علاوه بر حذف هزینه‌ی شهریه، کمک هزینه‌ی ماهانه‌ای نیز از طرف دانشگاه دریافت می‌کنید که می‌توانید از آن برای اجاره خانه و هزینه‌های دیگر روزمره استفاده کنید. البته دریافت فاند کامل راحت‌ نیست و باید رزومه‌ای قوی و متناسب داشته باشید تا بتوانید چنین فاندهایی را دریافت کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

روش‌های کاهش هزینه های تحصیل در آمریکا

شهر دانشگاهی را که انتخاب می‌کنید در نظر بگیرید.

 هزینه‌ی زندگی در همه‌ی ایالت‌ها و شهرهای آمریکا یکسان نیست و ممکن است حتی تفاوت خیلی زیادی بین دو شهر وجود داشته باشد. از طرف دیگر هزینه‌ی زندگی در شهرهای کوچک‌تر بسیار کمتر از شهرهای بزرگ و مرکزی ایالت‌هاست. بنابراین قبل از هر اقدامی هزینه‌های زندگی در شهر مد نظر را بررسی کنید و در شرایط یکسان شهری با هزینه‌های پایین‌تر را انتخاب کنید.

در خوابگاه اقامت کنید یا همخانه بگیرید.

قاعدتا رفاه بالاتر و خانه‌ی بهتر در حین تحصیل به معنی هزینه‌ی بالاتر نیز هست. با این حساب دوباره فکر کنید، آیا برای زندگی دانشجویی و تنهایی در حین دوره تحصیل به یک خانه بزرگ و دو خوابه نیازمندید؟ اگر به فکر صرفه جویی باشید جواب این سوال قاعدتا «نه» خواهد بود. در برخی از دانشگاه‌ها هزینه‌ی اقامت در خوابگاه پایین‌تر است و می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. از طرفی می‌توانید یک خانه را با یک یا چند هم اتاقی شریک شوید و هزینه‌‌ی خیلی کمتری پرداخت کنید. مکان خانه نیز مهم است و گاهی با اجاره خانه‌ای در حومه شهر و رفت و آمد با اتوبوس و مترو تغییر بزرگی در هزینه‌ی اجاره خواهید دید.

کار نیمه وقت پیدا کنید.

در اکثر دانشگاه‌های آمریکا امکان کار تمام وقت هزمان با تحصیل وجود ندارد. اما امکان کار پاره وقت برای دانشجویان تا سقف ساعات مشخصی در هفته وجود دارد که می‌توانید از آن بهره ببرید. با یافتن یک کار پاره وقت نه چندان سخت می‌توانید بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را پوشش دهید و البته با کار و افراد دیگر نیز آشنا می‌شوید که به زندگی اجتماعی شما در کشور جدید کمک خواهد کرد.

از کمک‌ هزینه‌های تشویقی دانشگاه خود استفاده کنید.

مهم‌ترین قانون این است که اگر وقت و انرژی بسیاری برای اپلای دانشگاه صرف کرده‌اید، پس از قبولی هم راه خود را پر قدرت ادامه دهید. خیلی از دانشگاه‌ها فاند‌های جزیی یا وام تحصیلی به دانشجویان ارایه می‌دهند که روندی رقابتی دارد و در صورتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید که جزو دانشجویان برتر باشید. خیلی از دانشگاه‌ها بخشی از شهریه‌ی دانشجویان بین‌المللی را نیز در صورت عملکرد خوب دانشجو حذف می‌کنند.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم کالج‌ها و دانشگاه‌های ارزان آمریکا را به همراه راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های تحصیل بیان کنیم تا با بودجه کمتر نیز بتوانید به اپلای تحصیلی فکر کنید. فراموش نکنید رزومه‌ی عالی به معنی شانس‌های بهتر و امکان گرفتن بورسیه و فاند است و با داشتن رزومه‌ی پربارتر می‌توانید راه رفتن را نیز برای خود هموارتر کنید.

سوالات متداول

چگونه از دانشگاه‌های ارزان آمریکا پذیرش بگیریم؟

هر دانشگاهی با توجه به رتبه و معروفیت خود شرایط خاصی دارد که باید رعایت کنید. از مهم‌ترین نکات داشتن مدرک زبان، رزومه و معدل مناسب است.

آیا در آمریکا امکان کار و تحصیل همزمان وجود دارد؟

بله. البته کار همراه با تحصیل تنها به صورت پاره وقت وجود دارد و ساعات محدودی در هفته می‌توانید کار کنید.

آیا امکان تحصیل در آمریکا پس از دیپلم وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید برای ادامه تحصیل یک کالج دو ساله و یا دوره کارشناسی چهار ساله را انتخاب کنید.

آیا می‌توان پس از تحصیل اقامت آمریکا را گرفت؟

امکان گرفتن اقامت پس از تحصیل به صورت مستقیم وجود ندارد اما می‌توانید جذب بازار کار شده و در نهایت به اقامت دایم برسید.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز