رزرو مشاوره تخصصی

ارزانترین دانشگاه ‌های کانادا: تحصیل ارزان برای دانشجویان ایرانی

ارزانترین دانشگاه ‌های کانادا: تحصیل ارزان برای دانشجویان ایرانی

امیرحسین عقیلی

1403 - 07 - 08

کانادا به‌عنوان یک کشور جهان اول در حال حاضر یکی از مهاجرپذیرترین مقاصد دنیا برای تحصیل به شمار می‌آید. همچنین وجود ارزانترین دانشگاه های کانادا، این کشور را برای دانشجویان ایرانی که عموماً با مشکل هزینه تحصیل در کانادا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بسیار جذاب‌تر کرده است؛ چرا که فرصت تحصیل ارزان در کانادا را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

به همین ترتیب، امروزه دانشجویان تلاش می‌کنند تا با شناخت دانشگاه های ارزان در کانادا، مسیر خودشان به سمت موفقیت را با هزینه کمتری رقم بزنند. شما نیز اگر آینده تحصیلی خود را در مهاجرت تحصیلی به کانادا تجسم می‌کنید، اما به‌خاطر هزینه زندگی دانشجویی در کانادا، رؤیای مهاجرت را بسیار دور می‌بینید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم که با این مقاله همراه باشید تا با هم ارزانترین دانشگاه های کانادا را بشناسیم و راه‌های تحصیل ارزان در کانادا را بررسی کنیم.

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

چرا تحصیل در دانشگاه‌ های ارزان کانادا؟

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

چرا تحصیل در دانشگاه‌ های ارزان کانادا؟

ممکن است در مسیر تحصیل در کانادا دچار شک شوید؛ چرا که احتمال دارد با خودتان فکر کنید که تحصیل در ارزانترین دانشگاه های کانادا شما را از تحصیل در بهترین شرایط، امکانات آموزشی و تحقیقاتی و حتی تدریس صحیح محروم می‌کند، اما این فکر اشتباه است. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که شما را برای تحصیل در بهترین دانشگاه های ارزان کانادا ترغیب می‌کنند. از میان این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیفیت بالای آموزش با هزینه‌های پایین

کیفیت آموزش و تحصیل حتی در ارزانترین دانشگاه های کانادا هم بالاست و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند هم‌پای با دانشجویانی که تحصیل در کانادا را در بهترین و گران‌ترین مراکز علمی دنبال می‌کنند، از سیستم آموزشی باکیفیت این کشور بهره‌مند شوند. بهترین دانشگاه ‌های ارزان کانادا، به دلیل کیفیت برنامه‌های آکادمیک، خروجی‌های تحقیقاتی و اعضای هیئت‌علمی، همواره در رتبه‌بندی‌های جهانی رتبه بالایی دارند. به این ترتیب، یکی از مزایای تحصیل ارزان در کانادا و در این دانشگاه‌ها، برخورداری از کیفیت بالا هم‌زمان با پرداخت شهریه پایین است.

در میان ارزانترین دانشگاه های کانادا که استانداردهای بالایی دارند، می­توان به دو دانشگاه مموریال نیوفاندلند و دانشگاه جزیره پرنس ادوارد اشاره کرد که تحصیلات تکمیلی را در رشته‌های مختلف از علوم انسانی گرفته تا مهندسی ارائه می‌دهند و شهریه آن‌ها بسیار کمتر از بسیاری از کشورهای غربی و حتی دانشگاه‌های رنک برتر کانادا است. با انتخاب این دانشگاه‌های مقرون‌به‌صرفه، دانشجویان می‌توانند آموزش‌هایی را دریافت کنند که هم رده با مؤسسات گران‌تر هستند و با کسری از هزینه، همان سخت‌گیری علمی و شهرت جهانی را به دست آورند.

فرصت‌های شغلی و مهاجرتی پس از فارغ‌التحصیلی

اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که فارغ‌التحصیلی از ارزانترین دانشگاه های کانادا به معنای قربانی‌کردن آینده شغلی نیست؛ به این معنی که قرار نیست به‌خاطر تحصیل در دانشگاه های ارزان این کشور تأثیر بدی را در رزومه خود مشاهده کنید. حتی قابل ذکر است که مؤسسات و موقعیت‌های شغلی، به واسطه تراکم کم جمعیتی در موقعیت‌های جغرافیایی مشترک با همین دانشگاه‌ها، بسیار بیشتر است. به این ترتیب می‌توان گفت که بازار کار خوبی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه های ارزان در این مناطق دیده می‌شود.

همچنین با تحصیل در بهترین دانشگاه های ارزان کانادا، شما صاحب مدرک تحصیلی خواهید شد که در سراسر جهان باارزش است و شما به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی می‌توانید هم در داخل این کشور و هم خارج از آن، موقعیت‌های شغلی خوبی پیدا کنید.

دسترسی به بورس‌های تحصیلی و حمایت‌های مالی

اگر همچنان نگران هزینه زندگی دانشجویی در کانادا هستید باید بگوییم که دولت کانادا این نگرانی را با ارائه فرصت‌های تحصیلی و بورسیه‌های مالی گوناگون از بین برده است. کانادا کشوری است که در آن کمک‌هزینه‌های تحصیلی از تنوع زیادی برخوردار هستند و عموم دانشجویان بین‌المللی، حتی در صورت داشتن رزومه‌ای متوسط می‌توانند متناسب با سطح خود، از این بورسیه‌ها بهره‌مند شوند. در این کشور، این هزینه‌های تحصیلی هم از طرف دولت، هم از مؤسسات تحقیقاتی و مالی و هم از سمت خود دانشگاه‌ها به دانشجویان پیشنهاد می‌شوند.

بسته به نوع بورسیه شما می‌توانید تمام شهریه دانشگاه های ارزان و حتی گاهی تمام هزینه زندگی خود را در این کشور متقبل شوید و دیگر نگرانی از بابت هزینه تحصیل در کانادا نداشته باشید.

فاکتورهای مؤثر بر هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های کانادا

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

فاکتورهای مؤثر بر هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های کانادا

اگر می‌خواهید هزینه تحصیل در کانادا را کاهش دهید، ابتدا باید به‌خوبی متوجه عواملی که تحصیل ارزان در کانادا را برای شما به خطر می‌اندازند باشید. درواقع شما با بررسی فاکتورهای مؤثر بر هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا، می‌توانید بهتر درباره روش‌های رفع آن‌ها تصمیم بگیرید. سه تا اصلی‌ترین عوامل افزایش یا کاهش هزینه زندگی دانشجویی در کانادا عبارت‌اند از:

محل قرارگیری دانشگاه

اولین موردی که به صورت مستقیم بر هزینه تحصیل در کانادا تأثیر می‎گذارد، محل قرارگیری دانشگاه و شهری است که قرار است در آن تحصیل کنید. چه از نظر شهریه دانشگاه‌های ارزان و چه از نظر هزینه‌های زندگی، شهرهای بزرگ طبیعتاً به نسبت شهرهای کوچک‌تر، هزینه‌های زیادتری را برای شما به همراه دارند. شهرهای بزرگی مانند مونترال، ونکوور و تورنتو نسبت به دیگر شهرهایی مانند شهرهای ایالت کبک، ساسکاچوان و جزیره پرنس ادوارد همواره گران‌تر هستند؛ هرچند در آن‌ها فرصت‌های پاره‌وقت شغلی برای دانشجویان نیز بیشتر است.

مقطع تحصیلی

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها باوجود پذیرش در ارزانترین دانشگاه های کانادا، مقطع تحصیلی است که شما برای مهاجرت به کانادا برای آن اپلای می‌کنید. هرچند این مسئله وابستگی زیادی به امکانات دانشگاه مدنظر در مقاطع مختلف و تعداد واحدهای تحصیلی شما دارد؛ اما به صورت کلی تحصیل در مقطع لیسانس به صورت سالانه کمتر از مقطع ارشد و دکتری است؛ اما از آنجایی که شما در مقطع لیسانس برای 4 سال باید این مبلغ را پرداخت کنید، هزینه کلی شما بیشتر برآورد می‌شود. البته قابل توجه است که عموم پوزیشن‌های تحصیلی در مقطع دکتری، در این کشور به صورت فول فاند ارائه می‌شوند و این یعنی هزینه تحصیل در کانادا، توسط خود دانشگاه پرداخت خواهد شد.

رشته تحصیلی

 یکی دیگر از موارد مؤثر در شهریه دانشگاه های ارزان کانادا، رشته‌ای است که قرار است در آن تحصیل کنید. در این میان، رشته‌های مرتبط با کسب‌وکار و مدیریت، عموماً نسبت به دیگر رشته‌ها کمترین شهریه را دارند. سپس در رتبه دوم رشته‌های مرتبط با علوم انسانی هستند که به دنبال آن، رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی کمترین شهریه را به خود اختصاص داده‌اند. در نهایت شاید برای شما جالب باشد که گران‌ترین رشته‌های تحصیلی در این کشور مرتبط با رشته‌های مهندسی هستند.

به این ترتیب، هرچند برخی رشته‌ها از رشته­های پرهزینه در این کشور به شمار می‌آیند؛ اما همچنان می‌توان برخی از رشته‌های تحصیلی را به‌عنوان ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا نام برد. در نتیجه شما می‌توانید با اپلای برای این زمینه‌های تحصیلی هزینه‌های خود را بسیار کاهش دهید.

لیست ارزانترین دانشگاه ‌های کانادا

 برای اینکه بتوانید درک بهتری از شهریه دانشگاه های ارزان در کانادا داشته باشید، در لیست زیر چند نمونه از ارزانترین دانشگاه های کانادا را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم:

نام دانشگاه

شهر

هزینه‌های تخمینی

رشته های ارزان در این دانشگاه

University of Prince Edward Island (UPEI)

Charlottetown, Prince Edward Island

2,363 - 7,815

علوم محیطی، مدیریت کسب‌وکار و آموزش

University of Winnipeg

Winnipeg, Manitoba

2,500 - 22,450

مدیریت کسب‌وکار، شیمی، کاربردهای علوم کامپیوتر

Brandon University

Brandon, Manitoba

10,304 - 13,660

موسیقی، حسابداری و کسب‌وکار، شیمی

University of Northern British Columbia (UNBC)

Prince George, British Columbia

5,198 - 23,661

علوم کاربردی، بازرگانی و MBA

University of Calgary

Calgary, Alberta

1,880 - 35,000

جغرافیا، حسابداری و مهندسی نرم‌افزار

Simon Fraser University

Burnaby, British Columbia

1,555 - 71,345

علوم بهداشتی، مدیریت کسب‌وکار و ریاضیات کاربردی

University of Saskatchewan

Saskatoon, Saskatchewan

8,346 - 25,751

کشاورزی، علوم کامپیوتر و علوم اعصاب زیست‌پزشکی

Camosun College

Victoria, British Columbia

7,000

کسب‌وکار، پرستاری، مهندسی

Loyalist College

Belleville, Ontario

13,000

علوم رسانه، کسب‌وکار و IT

Selkirk College

Castlegar, British Columbia

4,900 - 5,260

مهندسی، پرستاری و کسب‌وکار

Seneca College

Toronto, Ontario

13,000

کسب‌وکار، علوم بهداشتی و IT

Lambton College

Sarnia, Ontario

8,000 - 13,500

IT، علوم بهداشتی و مهندسی

University of New Brunswick

Fredericton, New Brunswick

13,500 - 18,000

هنر، کسب‌وکار و علوم پایه

Cape Breton University

Sydney, Nova Scotia

16,000

مهمانداری، گردشگری و MBA

نکات مهم برای کاهش هزینه ‌های تحصیل در دانشگاه‌ های کانادا

علاوه بر انتخاب ارزانترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در این کشور، راه های بسیار زیادی برای کاهش هزینه زندگی دانشجویی در کانادا وجود دارد. شما می­توانید از یک یا چند روش زیر به صورت هم‌زمان استفاده کنید تا بتوانید با کمترین هزینه در این کشور درس بخوانید و در نهایت اقامت دریافت کنید.

استفاده از بورسیه‌ها و کمک‌های مالی

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

استفاده از بورسیه‌ها و کمک‌های مالی

بورسیه‌ها و کمک‌های مالی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای دانشجویانی است که می‌خواهند شهریه دانشگاه های ارزان کانادا را بیش از این کاهش دهند و به‌نوعی خود را از دردسر پرداخت شهریه رها کنند. سالانه دانشگاه‌ها، سازمان‌های خصوصی علمی و تحقیقاتی و همچنین دولت، برنامه‌های متعددی را برای بورسیه‌های تحصیلی ارائه می‌کند و در این بین دانشجویان بین‌المللی نیز می‌توانند برای دریافت این فرصت‌ها اقدام کنند. عموم این اسکالرشیپ‌ها بر اساس شایستگی تحصیلی به افراد داده می‌شوند؛ به‌طوری‌که هر چه رزومه بهتری ارائه کنید، احتمال دریافت کمک‌هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های ارزان کانادا برای شما بیشتر است.

البته لازم به ذکر است که برخی از این بورسیه‌ها نیز بر اساس نیاز مالی و یا پذیرش در رشته‌های خاصی که عموماً طرفدار کمتری دراین کشور دارند به فرد پرداخت می‌شوند. شما می‌توانید این بورسیه‌های تحصیلی را در سایت دانشگاه‌ها پیدا کنید و بعد از اینکه پذیرش دریافت کردید، درخواست دریافت بورسیه را به دانشگاه ارائه کنید. همچنین شما می‌توانید در فرآیند دریافت پذیرش از طریق ارتباط با اساتید از وجود چنین کمک‌های مالی مطلع شوید. اسکولارشیپ‌های متعددی برای تحصیل در کانادا به خصوص در ارزانترین دانشگاه های کانادا معرفی می‌شوند برای مثال:

  • بسیاری از دانشگاه‌های این کشور مانند دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه مک گیل بیشترین بورسیه‌های تحصیلی را برای افراد، بر اساس برتری آکادمیک ارائه می‌کنند.
  • جایزه BC International Leader of Tomorrow Award نیز یکی دیگر بورسیه‌های تحصیلی است که هم هزینه شهریه و هم هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را برای فرد پرداخت می‌کند و تنها بر اساس نیاز مالی و عملکرد بالای تحصیلی فرد به او تعلق می‌گیرد.
  • بورسیه بین‌المللی Lester B. Pearson International Scholarship در دانشگاه تورنتو یکی از معروف‌ترین بورسیه‌هایی است که بودجه کاملی را برای تحصیل ارزان در کانادا در اختیار فرد قرار می‌دهد.
  • در میان فرصت‌های خارجی برای دریافت فاند تحصیلی، Vanier Canada Graduate Scholarships نیز برای تحصیلات تکمیلی به دانشجویان بین‌المللی در مقطع دکتری ارائه می‌شود تا بتوانند به‌راحتی در کانادا درس بخوانند.
  • علاوه بر اینکه بیشتر ارزانترین دانشگاه های کانادا در استان‌های کبک و انتاریو قرار دارند؛ این دو استان به صورت اختصاصی بورسیه‌های استانی خوبی را برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند.

کار دانشجویی در حین تحصیل

یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه زندگی دانشجویی در کانادا، کارکردن هم‌زمان با تحصیل است. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد تا بتوانند در طول تحصیلشان، حتی در بهترین دانشگاه های ارزان کانادا، درآمد داشته باشند. لازم به ذکر است که در طول تحصیل، دانشجویان تنها اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارند؛ هرچند این مقدار در طول تابستان و تعطیلات به 40 ساعت در هفته افزایش پیدا می‌کند.

جالب است بدانید که در طبق آماری از سال 2023 به دست آمده است، بیش از 80 دانشگاه از ارزانترین دانشگاه های کانادا تلاش کرده‌اند که فرصت‌های شغلی هم‌زمان با تحصیل را برای دانشجویان فراهم کنند. هم اکنون بیش از 6 هزار فرصت شغلی تحت عنوان کارآموزی (co-ops، apprenticeships یا internships) برای این دانشجویان ایجاد شده است تا افراد بتوانند علاوه بر تحصیل، با محیط کار آشنا شوند و درکنار آن دستمزدی کسب کنند که بتواند در هزینه تحصیل در کانادا به آن‌ها کمک کند.

علاوه بر این‌ها شما می‌توانید برای پوشش شهریه دانشگاه های ارزان کانادا، به یک کار عمومی مانند صندوقداری، کتابداری، مراقبت از کودکان، آموزش یک مهارت خاص در داخل (in-campus) یا خارج از دانشگاه (out-of-campus) بپردازید که عموماً حقوق خوبی دارد و شما می‌توانید بین 800 تا 1300 دلار ماهانه درامد داشته باشید. البته دقت کنید که باید پیش از آن از دانشگاه مجوز کسب کنید؛ چرا که سیاست برخی از ارزانترین دانشگاه های کانادا به دانشجو اجازه کار بیرون از دانشگاه را نمی‌دهد.

همچنین اگر دوست دارید که به محیط آکادمیک بیشتر نزدیک باشید و کار شما لطمه‌ای به تحصیل ارزان در کانادا وارد نکند، می‌توانید برای پوزیشن‌های دستیاری اساتید داوطلب شوید. درصورتی‌که از نظر علمی در سطح بالایی قرار داشته باشید، می‌توانید از اساتید خود بخواهید که به‌عنوان دستیار آموزشی (TA) یا دستیار تحقیقاتی (RA) شما را استخدام کند تا هم در تحصیلتان پیشرفت کنید و هم دستمزدی بگیرید که می‌تواند هزینه تحصیل در کانادا را پوشش دهد.

انتخاب مناطق ارزان تر برای زندگی دانشجویی

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

انتخاب مناطق ارزان تر برای زندگی دانشجویی

 یکی از بدیهی‌ترین روش‌های کاهش هزینه تحصیل در کانادا، در کنار ثبت‌نام در بهترین دانشگاه های ارزان کانادا، زندگی در یک شهر کم‌هزینه است. درواقع هزینه زندگی دانشجویی در کانادا عموماً شامل چند هزینه اصلی مثل هزینه اجاره خانه و مسکن، خوراک، حمل‌ونقل، آب و برق و گاز، بیمه و متفرقه (تفریحات، باشگاه و پوشاک) می‌شود. با زندگی در شهرهایی که سطح هزینه در آن‌ها کمتر است، شما می‌توانید به‌راحتی تا 500 دلار در ماه در هزینه های خود صرفه‌جویی کنید و کل مبلغ مورد نیاز خود را به زیر 2000 دلار در ماه برسانید. برخی از شهرهای ارزان برای زندگی دانشجویی در کانادا عبارت‌اند از:

  • مونترال در استان کبک
  • شربروک در استان کبک
  • لاوال در استان کبک
  • کلگری در استان آلبرتا
  • اتاوا در استان انتاریو
  • کینگ استون در استان انتاریو
  • سنت کاترینز در استان انتاریو
  • مونکتون در استان نیوبرانسویک
  • ابوتسفورد در استان بریتیش کلمبیا

نتیجه‌گیری

 باوجود ارزانترین دانشگاه های کانادا، تحصیل در بهترین شرایط آموزشی دیگر رؤیای دست­نیافتنی نیست؛ چرا که شما می‌توانید با کمی تلاش و تحقیق، در بهترین دانشگاه های ارزان کانادا پذیرفته شوید و با استفاده چند راه نسبتاً آسان، هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را تقریباً به صفر برسانید البته نباید فراموش کنید که به‌هرحال حتی باوجود پذیرش در دانشگاه های ارزان کانادا، همواره برخی از مخارج پیش از مهاجرتتان به دوش شما خواهد بود و ناچارید آن‌ها را پرداخت کنید.

به‌هرحال شما می‌توانید با پذیرش در یکی از این دانشگاه‌های کم‌هزینه، مسیر تحصیل ارزان به کانادا را پیش بگیرید و با کار هم‌زمان با تحصیل و یا دریافت بورسیه آموزشی، این مخارج را به حداقل برسانید تا موفقیتتان را با بهای کمتری به دست آورید.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران