فاکتورهای مهم در انتخاب کشور برای تحصیل

نکات مهم در زمان انتخاب کشور برای تحصیل

سپیده سالاری

سپیده سالاری

1399 - 08 - 20
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

انتخاب کشور برای تحصیل چالش بسیار مهمی برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ های معتبر خارج از کشور را دارند. با آگاهی از شرایط دانشگاه‌ ها، روند پذیرش و توجه به موضوع کمک هزینه تحصیلی و… می‌ توان تصمیم بهتری در این زمینه گرفت. از سوی دیگر وجود شرایط متفاوت برای رشته‌ های گوناگون باعث افزایش پیچیدگی انتخاب کشور برای اپلای تحصیلی می‌ شود. اما این پیچیدگی‌‌ ها به همین خلاصه نشده و علاوه بر موضوع تحصیل و هزینه‌ های مربوط به آن، روند زندگی در کشور مقصد و تامین هزینه‌ های روزمره نیز ممکن است به چالشی بزرگ برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تبدیل شوند. استفاده از بورسیه یا فاند تحصیلی همواره یکی از گزینه‌ های طلایی برای دانشجویان بوده و همه آنها دوست دارند که از این شرایط ویژه استفاده کنند. برای استفاده از این تسهیلات باید آگاهی لازم در خصوص شرایط آن را داشته باشید. متخصصین اسکورایزر در ادامه اطلاعات مفیدی را در این زمینه با شما در میان خواهند گذاشت.


نکات مهم در زمان انتخاب کشور برای تحصیل

برای اینکه بتوانید در دانشگاه‌ های خارج از کشور به تحصیلات خود ادامه دهید و از طرفی در مدت تحصیل زندگی کنید، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن این فاکتورها قطعاً با دید بازتری برای تصمیم گیری صحیح به شما خواهد داد. به طور کلی این موارد عبارتند از:
●    زبان کشور مقصد
●    سبک زندگی، شرایط اجتماعی و فرهنگی
●    شرایط اخذ اقامت بعد از اتمام تحصیلات
●    دشوار بودن گرفتن ویزا و مراحل مربوط به آن
●    بعد مسافت و شرایط رفت و آمد
●    شرایط اقتصادی کشور و آینده شغلی
●    هزینه‌ های زندگی در کشور و شهر مورد نظر
●    جایگاه دانشگاه‌‌ ها و سطح علمی آنها در رده بندی جهانی
●    هزینه تحصیلات و امکان استفاده از بورسیه و فاند
●    علاقه شخصی به کشور مورد نظر
●    آب و هوا
●    قوانین کشور مقصد
●    ریسک‌ های احتمالی
 وقتی موارد بالا را مد نظر قرار داشته باشید، راحت‌ تر می‌ توانید کشور مقصد خود را پیدا کنید و اقدامات لازم برای اخذ ویزای تحصیلی را انجام دهید. اما هنوز هم ممکن است بسیاری نسبت به انتخاب کشور برای تحصیل سردرگم باشند، به همین دلیل در بخش‌ های بعدی ما در دسته بندی‌ های مختلف کشور‌های متفاوت را از نظر شرایط برای اخذ ویزای تحصیلی و بررسی می‌ کنیم.


 شرایط تحصیل در اروپا

از زمان‌ های قدیم دانشگاه های اروپایی محبوبیت زیادی نزد علاقه مندان به تحصیلات در خارج از کشور داشته اند. وجود کشورهای مختلف در قاره اروپا که دانشگاه‌ هایی با سطح علمی بالا دارند، قطعاً انتخاب خوبی برای ادامه تحصیل است. همچنین با کمی جستجو در بین کشورهای مختلف این قاره و دانشگاه‌ های آن می‌ توانید دانشگاه‌ هایی پیدا کنید که علاوه بر امکانات آموزشی، اعتبار و ظرفیت؛ از لحاظ هزینه تحصیل و شهریه نیز به صرفه باشد. اما برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌‌ ها چالش‌ های پیش روی شما خواهد بود که مهم ترین آنها عبارتند از:
●    دریافت ویزا
●    پرداخت هزینه‌ های زندگی
●    مدرک زبان
●    آشنا نبودن با شرایط فرهنگی
البته نباید از مزایای زیادی که تحصیل در این دانشگاه در اختیارتان می‌ گذارد غافل شوید. این موارد عبارتند از:
●    امکان تحصیل زیر نظر اساتید معتبر و برجسته
●    امکان کار پاره وقت همزمان با تحصیل برای تامین هزینه‌ های تحصیل و زندگی
●    امکان استفاده از بورسیه‌‌ ها یا فاند تحصیلی
●    وجود امکان تحصیل رایگان در برخی دانشگاه‌ های اروپایی برای دانشجویان بین المللی مانند دانشگاه‌ های نروژ برای دانشجویان مقطع دکترا
اگر دنبال تحصیل رایگان هستید، کشورهای مانند نروژ، فرانسه، آلمان و تا حدودی ایتالیا گزینه‌ های خوبی برای شما خواهد بود. اما در صورتی که به دنبال یک کشور با فضایی فرهنگی مناسب می‌ گردید، قطعاً هلند، فنلاند و نروژ انتخاب‌ های بهتری هستند. اما روند اخذ مدرک زبان انگلیسی کشور‌‌ها کمی چالش برانگیز تر است. رشته تحصیلی شما نیز می‌ تواند نقش تعیین کننده‌ ای در زمینه انتخاب دانشگاه ایفا کند و در زمان تحقیق باید حتماً به آن دقت کنید.


شرایط تحصیل در آمریکای شمالی

قاره آمریکای شمالی همیشه یک گزینه خوب انتخاب کشور برای تحصیل بوده است. کشورهای کانادا و ایالات متحده در بین دانشجویان کل جهان محبوبیت بالایی دارند. به همین دلیل است که با وجود مشکلات شدید بین دولت‌ های ایران و آمریکا، هنوز هم بسیاری از دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به این کشور اقدام می‌ کنند. اگر معایبی مانند سخت بودن روند اخذ پذیرش در این دانشگاه‌‌ ها را نادیده بگیریم، وجود نظام آموزشی قوی و معتبر برای علاقه مندان به تحصیل بسیار مفید است. در ضمن پتانسیل اقتصادی بالای این کشورها باعث می‌ شود که بعد از تحصیلات امکان اشتغال برای شما فراهم باشد و بتوانید از مزایای زندگی در این کشور‌‌ها استفاده کنید. از سوی دیگر وجود افراد از اقوام و ملل مختلف در این کشورها کمک می‌ کند تا تجربه زیادی در زمینه‌های مختلف کسب کنید. اما نکته‌ های بسیار مهمی قبل از اقدام به اخذ ویزای تحصیلی این کشورها وجود دارد که باید قبل از همه چیز نسبت به آنها آگاه باشید. این موارد عبارتند از:
●    شرایط سخت و پیچیده برای صدور ویزای تحصیلی از طرفی این کشورها باعث می‌ شود که روند اپلای تحصیلی در این کشورها سخت باشد.
●     دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر باید حتماً مدرک زبان GRE داشته باشند. به روند اخذ مدرک قطعاً از آیلتس و تافل سخت‌تر است.
●    بازار رقابتی ایالات متحده قطعاً نیازمند افرادی است که بسیار سخت کوش باشند و بتوانند بهای موفقیت در این کشور را بپردازند.


شرایط تحصیل در آسیا

در سال‌ های اخیر کشورهای آسیایی توانسته اند توجه بسیاری از دانشجویان و علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور را به خود جلب کنند. وجود شرایط دشوار اخذ ویزای تحصیلی در کشورهای آمریکای شمالی و اروپا، باعث شده که برخی کشورها مانند ترکیه، فیلیپین، سنگاپور، هند، مالزی، کره، چین و ژاپن مورد توجه قرار بگیرند. دانشگاه‌ های این کشورها توانسته اند در سال‌ های اخیر در رتبه‌ بندی جهانی جایگاه خوبی کسب کنند، از سوی دیگر عواملی مانند کاهش هزینه‌ ها، شرایط آسان‌ تر برای صدور ویزا، کاهش مسافت، هزینه تحصیل ارزان و استفاده از بورسیه یا فاند تحصیلی مناسب به عنوان مزایای تحصیل در کشورهای آسیایی شناخته می‌ شود. پس بهتر است در زمان انتخاب کشور برای تحصیل نیم‌ نگاهی به کشورهای قاره آسیا بیندازید.

 


برای بورسیه شدن چه شرایطی لازم است؟
بورسیه تحصیلی به کمک هزینه‌ های می‌ گویند که مراکز آموزشی و دانشگاه‌ ها به دانشجویان خود می‌ دهند. دانشگاه‌ های آمریکا و اروپا هر ساله بورسیه‌ های تحصیلی متنوعی در اختیار دانشجویانی که سطح علمی بالایی دارند، قرار می‌ دهند. این کمک هزینه‌‌ ها اجازه می‌ دهد تا فرد بتواند مخارج تحصیل یا زندگی خود را تامین کرده و بدون دغدغه به یادگیری بپردازد. این بورسیه‌‌ ها دارای انواع مختلفی هستند که بسته به شرایط به افراد مختلف داده می‌ شوند.
 از سوی دیگر دانشجویان در مقاطع تحصیلی متفاوت، برای اخذ بورسیه تحصیلی شرایط یکسانی ندارند. به عنوان مثال در بیشتر کشورها دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد به احتمال بیشتری می‌ توانند از بورسیه استفاده کنند. بورسیه تحصیلی می‌ تواند تمام مخارج یا بخشی از آن را برای دانشجو پوشش دهد. افراد فعال در کشورهای مختلف سعی می‌ کنند بورسیه تحصیلی را به دانشجویانی بدهند که واقعاً لایق آن هستند. پس نمی‌ توان گفت واقعاً شرایط خاصی برای گرفتن بورسیه تحصیلی وجود دارد، بلکه اخذ بورسیه تحصیلی با بسته به ویژگی‌‌ ها و خصوصیات شخص می‌ باشد.


شرایط فول فاند کارشناسی ارشد چیست؟
قبل از اینکه به شرایط فول فاند کارشناسی ارشد بپردازیم، باید با مفهوم فاند تحصیلی آشنا شویم. به بودجه و تامین مالی که در اختیار دانشجویان قرار می‌ گیرد فاند تحصیلی گفته می‌ شود. به عبارتی بورسیه تحصیلی نیز یکی از زیرمجموعه‌ های فاند است و عبارت فول فاند زمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که کلیه هزینه‌ های تحصیلی مربوط به دانشجو از طرف دانشگاه یا دولتی به او پرداخت شود. این کمک هزینه‌‌ ها نیز بیشتر برای دانشجویان متقاضی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مورد استفاده قرار می‌ گیرد. 

برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد روند دریافت فول فاند تحصیلی پیچیدگی زیادی دارد. چرا که ارائه این کمک هزینه‌ های تحصیلی بسیار محدود است و رقابت شدیدی برای دریافت آنها وجود دارد. عملکرد مناسب در مقاطع مختلف تحصیلی مهم ترین فاکتور برای دریافت فول فاند کارشناسی ارشد می‌ باشد. همچنین در برخی موارد شاهد این خواهید بود که فول فاند در مدت زمان مشخصی به افراد ارائه می‌ شود.


 

سوالات متداول 

●     نکات مهم در زمینه انتخاب کشور برای تحصیل چیست؟ 
رشته تحصیلی، اعتبار دانشگاه، قوانین کشور، شرایط زندگی در کشور مورد نظر، مجموع مخارج زندگی و تحصیل و... نکاتی هستند که در زمان انتخاب کشور برای تحصیل باید به آنها دقت کنید.


●     بهترین کشورها برای مهاجرت کدامند؟ 
برخی کشورهای قاره‌های اروپا، آمریکا و آسیا شرایط مناسبی برای تحصیل و زندگی دانشجویان فراهم کرده‌ اند. برای انتخاب کشورهای مختلف در این قاره باید تحقیقات لازم در خصوص آنها را به عمل آورید و بررسی کنید که شرایط شما با کدام یک از آنها سازگاری بیشتری دارد.


●     فاند تحصیلی چیست؟ 
به مجموعه کمک هزینه‌ هایی که برای تحصیل و زندگی در اختیار دانشجویان قرار‌ می گیرد، فاند تحصیلی گفته می‌ شود. همچنین وقتی تمام هزینه‌ های تحصیل توسط دانشگاه یا دولت کشور موردنظر پرداخت شود به آن فاند کامل یا فول فاند می‌ گویند.


●    بورسیه تحصیلی چیست؟ 
بورسیه تحصیلی کمک هزینه‌ ای است که با توجه به سابقه تحصیلی و عملکرد دانشجو در اختیار او قرار می‌ گیرد. هرچقدر عملکرد تحصیلی فرد مورد نظر بهتر باشد، این کمک هزینه‌ ها بیشتر خواهند بود.
 

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز