شرایط اپلای مهندسی شیمی

بررسی شرایط اپلای مهندسی شیمی

حسن امامی

حسن امامی

1399 - 09 - 25
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

مهندسی شیمی شاخه ای از مهندسی است که با تولید مواد شیمیایی و ساخت محصولات از طریق فرآیندهای شیمیایی سروکار دارد. این شامل طراحی تجهیزات، سیستم ها و فرآیندهای تصفیه مواد اولیه و مخلوط کردن، ترکیب و فرآوری مواد شیمیایی برای تولید محصولات با ارزش است. جورج ای دیویس مهندس انگلیسی، بنیانگذار رشته مهندسی شیمی در اواخر قرن نوزدهم شناخته شده است. در ادامه این مقاله از اسکورایز به پذیرش و شرایط اپلای مهندسی شیمی خواهیم پرداخت.

مهندسان شیمی فرآیندهای توسعه یافته در آزمایشگاه را به کاربردهای عملی برای تولید تجاری محصولات ترجمه می کنند و سپس برای حفظ و بهبود آن فرآیندها تلاش می کنند. آن ها به مبانی اصلی مهندسی متکی هستند: ریاضیات، فیزیک و شیمی (اگرچه زیست شناسی نقش فزاینده ای دارد). نقش اصلی مهندسان شیمی طراحی و عیب یابی برای تولید مواد شیمیایی، سوخت، مواد غذایی، دارویی و بیولوژیکی است فقط به چند مورد اشاره می شود. آن ها اغلب در کارخانه های تولیدی در مقیاس بزرگ به کار می روند تا ضمن به حداقل رساندن هزینه ها، بهره وری و کیفیت محصول را به حداکثر برسانند. صنایع هوافضا، خودرو، زیست پزشکی، الکترونیکی، زیست محیطی، پزشکی و نظامی به دنبال مهارت های مهندسان شیمی هستند تا به تولید و بهبود محصولات فنی خود کمک کنند، مانند:

- الیاف، پارچه ها و چسب های فوق العاده قوی برای وسایل نقلیه

- مواد زیست سازگار برای کاشت و پروتز

- فیلم برای دستگاه های الکترونیکی

مهندسان شیمی تقریباً در هر صنعت کار می کنند و تقریباً بر تولید هر مقاله در مقیاس صنعتی تأثیر می گذارند. برخی از کارهای معمول عبارتند از:

- اطمینان از انطباق با بهداشت، ایمنی و مقررات زیست محیطی

- انجام تحقیقات در مورد بهبود فرآیندهای تولید

- طراحی و برنامه ریزی چیدمان تجهیزات

- گنجاندن روش های ایمنی برای کار با مواد شیمیایی خطرناک

- نظارت و بهینه سازی

- عملکرد فرآیندهای تولید تخمین

- هزینه های تولید

تحصیلات مهندسی شیمی

حداقل یک مدرک لیسانس چهار ساله در مهندسی شیمی با گذراندن دوره های شیمی، فیزیک، ریاضیات (از طریق معادلات دیفرانسیل) و کامپیوتر مورد نیاز است.  برخی از دانشگاه ها برنامه ای پنج ساله ارائه می دهند که منجر به مدرک لیسانس و کارشناسی ارشد می شود. اکثر مهندسان شیمی دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترای تخصصی هستند. برنامه درسی یک مهندس شیمی مانند یک شیمی دان است اما شامل دوره های آموزشی در زمینه های مهندسی مانند انتقال گرما و جرم، ترمودینامیک، دینامیک سیالات، طراحی و کنترل فرآیند و الکترونیک است. اقتصاد، روانشناسی و علوم سیاسی به مهندسان شیمی کمک می کنند تا تأثیر فناوری بر جامعه را درک کنند. اگرچه آنها بسیاری از نظریه ها را در کلاس می آموزند اما بیشتر دانش مهندس شیمی در مورد برنامه های کاربردی در دنیای واقعی از آموزش ضمن کار حاصل می شود، بنابراین کارآموزی و تجربه عملی ضروری است.

حتما بخوانید: محبوب ‌ترین کشور‌های دنیا برای تحصیل

شرایط اپلای مهندسی شیمی کانادا
تقریبا همه دانشگاه ها و کالج های کشور کانادا دانشکده مهندسی دارند و علاوه بر این رشته مهندسی شیمی را هم در خود دارند. افزون بر این دانشگاه آکیدا (Acadia)، دانشگاه سنت ماریز و موسسات دیگری دیپلم ها  و گواهینامه هایی در رشته مهندسی شیمی ارایه میدهند. گرفتن پذیرش و اپلای مهندسی شیمی در دوره های لیسانس این رشته نیازمند اتمام مقطع متوسطه با حداقل معدل ما بین ۷۵ تا ۸۰ درصد و پشت سر گذاشتن پیش نیازهای درسی انگلیسی، پیش حسابان، ریاضی، فیزیک و شیمی است.

فضای کاری مهندسی شیمی

مهندسان شیمی معمولاً در کارخانه های تولیدی، آزمایشگاه های تحقیقاتی یا تاسیسات آزمایشی کارخانه کار می کنند. آن ها در اطراف تجهیزات تولید در مقیاس بزرگ کار می کنند که هم در داخل و خارج از منزل نگهداری می شوند و هم اغلب ملزم به پوشیدن تجهیزات محافظتی شخصی مانند کلاه های سخت، عینک محافظ و کفش های انگشتی استیل هستند. یک روز کاری معمول برای یک مهندس شیمی که در یک کارخانه کار می کند ممکن است شامل سفر از یک عملکرد به عملکرد دیگر در یک مرکز باشد.  مهندسان شیمی که در دفاتر بازرگانی و مدیریت کار می کنند اغلب از مراکز تحقیق و تولید بازدید می کنند. تعامل با سایر افرادی که در یک تیم حضور دارند برای موفقیت پروژه ها حیاتی است.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز