تحصیل و شرایط ویزای تحصیلی در ترکیه

تحصیل و شرایط ویزای تحصیلی در ترکیه 2020

حسن امامی

حسن امامی

1399 - 09 - 24
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

تعداد دانشجویان بین المللی که ترکیه را برای تحصیل انتخاب می کنند از سال تحصیلی ۲۰۱۶ شاهد افزایش چشمگیری بوده است. در حال حاضر حدود 650،000 دانشجوی خارجی در ترکیه وجود دارد که نشان دهنده اهمیت روزافزون این کشور به عنوان یک مقصد آموزش عالی است. انگیزه های تحصیل در ترکیه شامل فرصت تحصیل نسبتاً ارزان و با کیفیت خوب، با فرصت برای بورسیه هایی است که همچنین کمک هزینه ماهیانه می پردازند، هزینه های خوابگاه و شهریه، بیمه درمانی و هزینه های سفر را پوشش می دهد. ترکیه در حال حاضر یک مقصد توریستی کاملاً تثبیت شده است و طبق گزارش Invest in Turkey در سال 2017 نزدیک به 40 میلیون گردشگر از سراسر جهان به این کشور سفر کرده اند و این دهمین مکان محبوب ترین تعطیلات است. دولت ترکیه مشتاق است این محبوبیت را با هدف 350،000 دانشجوی بین المللی در بازار بین المللی دانشجویی گسترش دهد.

تحصیلات عالی در دانشگاه های ترکیه

تحصیلات عالی در دانشگاه های ترکیه شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. علاوه بر مدرک کارشناسی ارشد، یک دیپلم مهندسی عالی نیز اعطا می شود که معادل مدرک کارشناسی ارشد است. هر دو درجه نیاز به پایان نامه دارند و از آنها دفاع می شود. دانشگاه ها به 104 نوع دانشگاه و 62 دانشگاه خصوصی تقسیم می شوند.  دانشگاههای ترکیه با توجه به رتبه بندی 2012 دانشگاه های جهانی Times Higher Education، با 5 مدرسه در 400 دانشگاه برتر در سراسر جهان مورد توجه قرار می گیرند.

دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد خود را در هر رشته دانشگاهی دنبال می کنند یک محیط چند فرهنگی امن، خوشامد و نشاط آور پیدا می کنند که پلی بین فرهنگ های غربی و میانه شرقی است. موسسات آموزش عالی ترکیه با کیفیت بالا نسبت به شهریه کم شناخته شده اند و بسیاری از برنامه ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند.  دانشجویان غیر انگلیسی زبان که در برنامه های سنتی شرکت می کنند، با اتمام تحصیلات ابتدایی خود فرصت های زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی پیدا می کنند.

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه های زندگی در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی در اروپا نسبتاً کم است. تخمین زده می شود 400 تا 500 دلار در ماه برای تأمین هزینه های زندگی از جمله محل اقامت نیاز باشد، هرچند که این به سبک زندگی و عادت های شما بستگی دارد، همچنین برای تأمین هزینه های کتب دوره و هزینه های اداری به حدود 100 تا 150 دلار در هر ترم نیاز خواهید داشت. برای کسانی که قصد تحصیل در ترکیه، مهاجرت یا اخذ اجازه اقامت ترکیه را دارند، دانستن هزینه های زندگی در ترکیه مهم است. همانطور که انتظار می رود، هزینه زندگی در ترکیه مانند هر جای دنیا به سبک زندگی شما، شهر و مجاورت املاک، نوع غذا، لباس و غیره بستگی دارد اما به طور کلی، متوسط ​​هزینه زندگی ماهانه در این کشور  بین 2500 تا 3000 لیر است (چیزی معادل 500 تا 600 دلار). مهمترین موارد هزینه ای در ترکیه شامل:

- مسکن و آب و برق: اولین و اصلی ترین هزینه زندگی در ترکیه خرید یا اجاره خانه است که در مرکز شهر قیمت هر متر مربع 6000 TL و در خارج از مرکز قیمت هر متر مربع 3000 TL است. هزینه های اجاره به طور معمول شامل قبض های آب و برق نیست.

- حمل و نقل: دومین هزینه اصلی زندگی در ترکیه حمل و نقل است.

- رستوران ها

- بازارها

- بهداشت و بیمه

- تحصیلات

کار حین تحصیل در ترکیه

به طور خاص دانشجویان بین المللی ثبت نام شده در دوره کارشناسی ارشد یا دکترا در ترکیه می توانند به عنوان محقق در پروژه های علمی مربوط به کار خود برای تأمین هزینه تحصیلات تکمیلی خود کار کنند. برخی از دانشگاه های خصوصی نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی را با بورسیه کامل می پذیرند و می توانند در ازای دریافت این بورسیه کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان فراهم کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی با توجه به برنامه درسی خود اغلب فرصت هایی را برای کار در یک شغل نیمه وقت پیدا می کنند. اگر شما برنامه ای برای کار در زندگی دانشجویی خود دارید، آنچه ابتدا باید بدانید این است که اجازه اقامت دانشجویی شما فقط اجازه کار را پوشش نمی دهد. بنابراین اگر می خواهید در طول تحصیل کار کنید ابتدا باید مجوز کار بگیرید. انواع مختلفی از پروانه های کار وجود دارد مانند کار کوتاه مدت، دائمی، مستقل و توسط اداره کل کار بین المللی داده می شود.  اگر دانشجویی هستید که در یکی از دانشگاه های خارج از کشور ثبت نام کرده اید و قصد دارید برای کارآموزی به ترکیه بیایید، خوب است بدانید که در شرایط خاص از اجازه کار معاف هستید.

دانشگاه های ترکیه

برنامه ها در دانشگاه های دولتی به طور کلی به زبان ترکی تدریس می شوند اگرچه برخی از برنامه ها به زبان انگلیسی، آلمانی یا فرانسه تدریس می شوند. دانشجویانی که به زبان ترکی مسلط نیستند و وارد برنامه های ترکی می شوند می توانند قبل از ادامه تحصیل یک سال آموزش زبان را بگذرانند. بیشتر برنامه های بین المللی در دانشگاه های خصوصی تدریس می شوند، جایی که زبان تدریس آنها بیشتر انگلیسی است. دانشگاه های خصوصی نیز به عنوان دانشگاه های بنیاد شناخته می شوند. در حال حاضر حدود 30،000 دانشجوی بین المللی در برنامه های آموزشی در کشور ثبت نام می کنند. با این حال ترکیه قصد دارد این تعداد را به 150،000 افزایش دهد اگرچه بیشتر رشته های دانشگاهی در دسترس هستند، برنامه های محبوب برای دانشجویان بین المللی روابط بین الملل، مطالعات مدیترانه شرقی، مطالعات امور چند فرهنگی، مهندسی، مدیریت بازرگانی و مهمان نوازی هستند.

نحوه درخواست ویزای تحصیلی ترکیه

اگر شما دانشجوی بین المللی هستید و قصد تحصیل در ترکیه را دارید، احتمالاً برای انجام آن به ویزای دانشجویی احتیاج دارید. برای دریافت ویزای دانشجویی خود، باید شخصاً در نزدیکترین سفارت ترکیه یا کنسولگری ترکیه در کشور خود درخواست دهید. قبل از ورود به ترکیه باید ویزای دانشجویی خود را داشته باشید. پس از ورود به ترکیه، باید درخواست اجازه اقامت کنید که به شما اجازه می دهد بیش از 90 روز در این کشور اقامت داشته باشید. در اینجا مراحلی وجود دارد که برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه باید دنبال کنید:

- در ترکیه در یک برنامه پذیرفته شوید: فقط در صورت دریافت نامه پذیرش از دانشگاهی در ترکیه، می توانید برای ویزا اقدام کنید.

- قرار ملاقات در کنسولگری محلی خود ترتیب دهید: شما باید تقاضای خود را شخصاً در نزدیکترین سفارت یا کنسولگری ترکیه انجام دهید. شما باید بتوانید یک قرار ملاقات را بصورت آنلاین رزرو کنید.

- درخواست خود را تکمیل کرده و اسناد را تهیه کنید: هنگامی که در قرار ملاقات ویزای خود شرکت می کنید باید یک درخواست ویزا را تکمیل و امضا کنید و آن را به همراه اسناد و مدارک مورد نیاز ارائه دهید. رسیدگی به درخواست ویزای شما ممکن است بین 3 تا 15 روز طول بکشد و شما گاهی می توانید روند درخواست خود را در وب سایت کنسولگری ترکیه پیگیری کنید.

- برای اجازه اقامت اقدام کنید: هنگام ورود به ترکیه باید ظرف یک ماه درخواست اجازه اقامت کنید.

- حضور در وقت ویزای خود: در روز انتصاب در کنسولگری یا سفارت ترکیه در یک مصاحبه کوتاه با یک افسر کنسولی شرکت خواهید کرد. آنها در مورد برنامه های شما و سفر شما به ترکیه چند سال از شما خواهند پرسید.

شرایط ویزای تحصیلی ترکیه

هنگام ارسال درخواست ویزای دانشجویی ترکیه باید مدارک زیر را ارائه دهید:

●پاسپورت شما که حداقل برای 90 روز معتبر است

●فرم درخواست ویزای دانشجویی ترکیه تکمیل و امضا شده

●2 عکس در اندازه ۴×۳

●گذرنامه

●نامه پذیرش از دانشگاه شما از جمله مدت اقامت شما

●اثبات بیمه سفر برای کل اقامت خود در ترکیه

●اثبات بیمه درمانی

●اثبات رزرو بلیط پرواز به ترکیه

●مدارک منابع مالی کافی برای حمایت از تحصیل و زندگی در ترکیه

●هزینه پردازش ویزا

●اثبات محل اقامت در ترکیه

●گواهینامه های تحصیلات قبلی یا دیپلم

●شرایط اقامت دانشجویی ترکیه

برای اقامت در ترکیه بیش از 90 روز مجاز شده توسط ویزای دانشجویی باید درخواست اجازه اقامت در اداره کل مهاجرت استان را بدهید. شما باید اسناد زیر را ارائه دهید:

- فرم درخواست گذرنامه از جمله کپی و ویزای دانشجویی شما

- اثبات محل دانشگاه شما

- چهار عکس در اندازه گذرنامه

اجازه اقامت شما یک سال معتبر است اما می توانید با مراجعه به مقامات محلی و تکمیل فرم درخواست تمدید 60 روز قبل از انقضا اجازه نامه خود را تمدید کنید.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز