◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

آزمون تومر چیست ؟ هزینه شرایط و مراحل

همه چیز درباره آزمون تومر ترکیه و نحوه برگزاری وهزینه آزمون تومر را در این مقاله بخوانید.

حسن امامی

حسن امامی

1399 - 10 - 18
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

آزمون تومر که مخفف ترکی Türkçe Öğretim Merkezi می باشد به معنای مرکز آموزش زبان ترکی است. تومر و یوس 2 آزمون با اهمیت زبان ترکی برای افرادی هستند که تمایل دارند، دوره هایی را در دانشگاه های این کشور سپری کنند و یا به دنبال کار در کشور ترکیه می باشند. موسسه تومر برای آموزش زبان ترکی و بقیه زبان ها به اشخاص غیر بومی در سال 1984 تاسیس گردیده است و شعب آن در شهر هایی مانند: ازمیر، استانبول و سایر کشور ها هم فعالیت دارند.

افراد متقاضی تحصیل در ترکیه قبل از وارد شدن به دانشگاه مد نظر باید در این آزمون مشارکت داشته و در صورتی که دانشگاه آنان دوره هایی به انگلیسی هم داشته باشد افراد باید مدرک آیلتس و تافل هم اخد نمایند و در کنار دیپلم تومر ارایه بدهند. همچنین داشتن این مدرک برای بورسیه دولتی ترکیه ( ترکیه بورسلاری ) هم اهمیت بسیاری دارد.

بررسی ساختار آزمون تومر

آزمون آنلاین گواهینامه مطابق با CEFR (چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها) در سطوح A1/A2 (مبتدی)، B1/B2 (متوسط)، C (پیشرفته) در 5 آزمون مختلف انجام می شود. داوطلبان می توانند در تمامی مقاطع مورد نظر در آزمون شرکت کنند و گواهینامه آن سطح ((A1 /A2,B1 /B2,C1) را دریافت کنند.

آزمون تومر دارای 6 قسمت به عبارت زیر است:

  • درک مطلب
  • خواندن
  • مکالمه
  • توضیح شفاهی
  • توضیح کتبی

تعداد سوالات آزمون تومر 100 سوال است و 240 دقیقه فرصت پاسخ گویی به آن می باشد. جهت وارد شدن به دانشگاه های ترکیه حداقل نمره ای که باید کسب کنید، 60 می باشد.

گوش دادن - درک کردن

در این بخش، سوالات چند گزینه ای، مهارت های درک و شنیداری آزمون شونده را ارزیابی می کند.


خواندن - فهمیدن

در این بخش، سوالات چند گزینه ای، مهارت های درک و خواندن آزمون شونده را ارزیابی می کند.

 

صحبت كردن

این بخش از 2 کار تشکیل شده است: مکالمه دوگانه و سخنرانی کلامی.

مکالمه دوگانه: در این بخش از داوطلبان خواسته می شود به فایل صوتی ضبط شده گوش داده و به صورت شفاهی به سوال پاسخ دهند.
سخنرانی شفاهی: در این بخش از داوطلبان خواسته می شود با مشاهده منابع نوشتاری و تصویری ارائه شده به سوالات به صورت شفاهی پاسخ دهند. پاسخ ها باید حداقل 3-5 دقیقه طول بکشد.

آزمون تومر
نوشتن

این بخش مهارت های نوشتاری آزمون شونده را به زبان ترکی ارزیابی می کند.

 

گرامر

در این بخش، مهارت های گرامر ترکی آزمون شونده با سوالات چند گزینه ای ارزیابی می شود.

 

انواع مدرک تومر و سطح های مختلف تومر

  • مدارک آزمون تومر در دو نوع متفاوت ارایه خواهند شد:
    • دیپلما (Diploma) یا دیپلم
    • سرتیفیکا (Sertifika) یا گواهی نامه

دیپلما

اعتبار این مدرک مادام العمر است و با یک بار شرکت در آزمون TOMER تسلط شما به زبان ترکی استانبولی برای همیشه تائید می شود. دانشگاه های سرتاسر ترکیه مدرک دیپلم TOMER را برای ادامه تحصیل قبول دارند. افراد متقاضی ادامه تحصیل در ترکیه باید حداقل نمره ی C1 را در این آزمون کسب کنند و افرادی که مایل به کار در ترکیه هستند، با کسب نمره ی C2 نیز می توانند در این کشور فعالیت کنند.

سرتیفیکا

اعتبار این مدرک بین 6 ماه تا 2 سال است و در دوسطح مقدماتی و متوسط برگزار می شود. اعتبار گواهینامه ی مقدماتی 6 ماه است و شرکت کننده در این آزمون باید نمره ی B2 را کسب کند تا بتواند گواهینامه ی متوسط را کسب کند که 2 سال اعتبار دارد و باید حداقل نمره ی B1 را کسب کند. پس از پایان مدت اعتبار گواهی نامه، متقاضی باید برای تمدید اعتبار آن مجدداً اقدام کند.

برگزاری آزمون تومر

طبق اطلاعات وب سایت رسمی تومر، دانشگاه آنکارا مجری مستقیم برگزاری آزمون تومر و سایر فعالیت های مرتبط با آن مثل ثبت‌نام، ارایه نتایج آزمون و مدارک تومر می باشد. باید گفت که مرکز تومر دارای شعباتی در بقیه نواحی این کشور مانند آنکارا (کیزلای)، آلانیا، آنتالیا، ازمیر، استانبول (کادیکوی، تکسیم) و بورسا هم می باشد. البته به جهت قرارگیری کشور ترکیه بهعنوان یکی از کشورهای برتر و معروف تحصیلی در جهان، هر ساله دانشجویان و متقاضیان بین‌المللی ادامه تحصیل در ترکیه در حال بیشتر شدن می باشند و به همین جهت این آزمون در بقیه نقاط دنیا از جمله ایران برگزار شده و دارای نمایندگی قانونی از دانشگاه آنکارا می باشد.

به همین جهت، ضروری نیست نیست تا مثل شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی تافل و آیلتس متحمل هزینه‌های فراوان سفر به کشورهای همسایه و پیگیری کارها بشوید بلکه شما می‌توانید با گذراندن کلاس‌های تومر در درون کشور خود را برای دریافت هر یک از مدارک این آزمون معروف ترکی آماده نمایید.

حتما بخوانید: آسان ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

مدارک موردنیاز و مراحل ثبت‌نام در آزمون تومر

جهت ثبت‌نام و مشارکت در آزمون تومر، شخص متقاضی ملزم به ارایه 2 عکس پرسنلی، کپی پاسپورت و یا کپی شناسنامه ( ترجمه شده به زبان ترکی) می باشد. ولی برای ثبت‌نام در این آزمون شما بهتر است در کلاس‌های آمادگی زبان ترکی تومر در ایران ثبت‌نام نمایید و بعد از دریافت مهارت‌های ضروری، از طریق نمایندگی‌های مجاز آزمون زبان تومر در ایران، هزینه ثبت‌نام در آزمون را پرداخت نموده و در آن مشارکت داشته باشید. بهتر است بدانید که برای مشارکت در آزمون تومر نوع دیپلما ۱۵۰ یورو و برای آزمون تومر سرتیفیکا میبایست ۱۰۰ یورو بپردازید.

به همیت جهت شخص می تواند از طریق نمایندگی‌های مجاز کالج‌های معتبر ترکیه برای اخذ کارت اقامت تحصیلی و ثبت‌نام در کلاس‌های اصلی تومر (با ظرفیت ۱۵ تا ۲۵ نفر دانشجو) در شهرهای ترکیه اقدام کرده و با قرارگیری در محیط بومی، افزون بر امکان دریافت سریع‌تر مدرک تومر، خود را برای مراحل بعدی ادامه تحصیل در این کشور توریستی و رو به رشد آماده نمایند.

چه مدارکی در روز آزمون نیاز است؟

مدرک پذیرش برای آزمون گواهینامه مدرکی برای آزمون صلاحیت ترکیه است و به داوطلبانی داده می شود که مراحل ثبت نام را تکمیل کرده و با موفقیت تایید شوند. داوطلبان باید این مدرک را به همراه شناسنامه یا پاسپورت معتبر خود در روز آزمون به همراه داشته باشند.

قوانین آزمون تومر

انتظار می رود که داوطلبان حداقل 30 دقیقه قبل از زمان آزمون در مرکز آزمون گواهینامه حضور داشته باشند که در آن قرار است در آزمون شرکت کنند. همچنین از آنها انتظار می رود که نامه پذیرش آزمون گواهی، کارت شناسایی یا پاسپورت خود را به همراه داشته باشند. همراه داشتن تلفن همراه، لپ تاپ، بیپر، دیکشنری، کتاب، کیف، پخش کننده Mp3، ضبط صوت و غیره اکیدا ممنوع است. ورود شخص دیگری به سالن آزمون گواهینامه ممنوع است مگر داوطلبانی که ثبت نام و آزمون گواهینامه تایید شده باشد. نامه پذیرش همراه با نمایندگان آزمون گواهینامه داده می شود. داوطلبان می توانند در مقابل رایانه شخصی که به طور خاص به آنها داده شده است، یک صندلی داشته باشند و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود وارد شوند. پس از آن، Certification Test شروع می شود و کاربران دستورالعمل هایی را که روی صفحه ظاهر می شود تکمیل می کنند. زمان امتحان ممکن است بسته به آزمون و تعداد سوالات متفاوت باشد. در طول آزمایش، زمان‌سنج در رایانه شخصی کاربر خواهد بود. کاربران ممکن است در صورت بروز مشکلات فنی یا مشکلات سلامتی در طول آزمون گواهی از ناظر کمک بگیرند.

در صورت تاخیر در آزمون تومر چه باید کرد؟

کسانی که در زمان آزمون که توسط مرکز آزمون گواهینامه در آژانس تعیین شده است تاخیر داشته باشند، در آزمون پذیرفته نخواهند شد و تحت هیچ شرایطی نمی توانند ادعایی داشته باشند.

پایان آزمون تومر

داوطلبانی که آزمون را قبل از زمان امتحان به پایان رسانده اند می توانند با کلیک بر روی دکمه «خروج» از آزمون خارج شوند. آن دسته از داوطلبانی که می خواهند قبل از اتمام زمان از آزمون خارج شوند، انتظار می رود منتظر مسئول وظیفه باشند. یک اخطار روی صفحه ظاهر می شود "تست گواهینامه تمام شده است، لطفاً به دارنده وظیفه گزارش دهید". پس از تایید مسئول وظیفه، می توانید مرکز آزمون را ترک کنید.

آزمون تومر ترکیه

آیا امکان شرکت مجدد در آزمون تومر وجود دارد؟

داوطلبان در صورت تمایل می توانند پس از گذشت یک ماه از اولین تاریخ آزمون در آزمون آنلاین مجدد شرکت کنند. در این صورت بالاترین امتیازی که داوطلبان کسب کرده معتبر است.

نتایج و مدرک آزمون tomer

کارنامه آزمون با اعلام سطح زبان داوطلب (A1-A2-B1-B2-C1) داده می شود.  حداقل امتیازی که داوطلب باید کسب کند 55% در سطوح A1/A2 (مبتدی)، B1/B2 (متوسط)، C1/C2 (پیشرفته) است. همچنین باید حداقل 50% امتیاز از هر حوزه مهارتی در آزمون های B2 و C1 کسب کنید. حوزه های مهارتی به شرح زیر است:

نحوه مشاهده نتایج آزمون تومر ترکیه چگونه است؟

داوطلبان می توانند پس از ارزیابی، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود در صفحه آزمون تایید صلاحیت، گزارش دقیق نتایج آزمون (پاسخ های صحیح و نادرست، سابقه نمره و غیره) را مشاهده کنند.

داوطلبان می توانند پس از دریافت نتایج آزمون گواهینامه، درخواست ارزیابی مجدد نتایج آزمون کنند. داوطلبان لازم است درخواست خود را به همراه طومار به آدرس [email protected] ارسال کنند. مسئولین مرکز آزمون درخواست را ارزیابی کرده و برای داوطلب ایمیلی ارسال خواهند کرد.
 

سوالات متداول

آزمون تومر برای چه کسانی مناسب است؟

هرکسی که مایل به تحصیل در ترکیه در دانشگاه یا موسسه ترکیه است  یا برای برنامه بورسیه تحصیلی یا به دلایل تجاری درخواست می دهد، باید سطح زبان ترکی خود را با تکمیل آزمون آنلاین گواهینامه تایید کند.

چطور باید مدرک تومر را بگیرم؟

برای گرفتن گواهینامه آزمون آنلاین، باید هزینه آزمون را به حساب تومر واریز کنید، علاوه بر این، اسنادی که برای تومر ارسال می کنید باید تأیید شوند.

هزینه شرکت در آزمون تومر چقدر است؟

هزینه صدور گواهینامه آزمون آنلاین 150 دلار است. هزینه حمل و نقل بسته به کشور متفاوت است. ما یک رسید الکترونیکی برای هزینه آزمون برای شما ارسال می کنیم. به داوطلبان توصیه می شود که رسید را تا پایان تاریخ آزمون نگه دارند.

مدت اعتبار مدرک تومر چقدر است؟

گواهینامه ها به مدت 2 (دو) سال از روزی که داده شده معتبر خواهند بود.

آیا میتوان تاریخ شرکت در آزمون تومر را تغییر داد؟

داوطلبان می توانند تاریخ آزمون تومر را تغییر دهند. داوطلبانی که خواهان تغییر تاریخ آزمون هستند، موظفند 3 روز کاری قبل از تاریخ آزمون، درخواست خود را به آژانس صدور گواهینامه ارائه دهند.

 

منبع:

https://www.turkcestan.com/en/tomer-certificate-exam/#1549383624890-ba58e3c0-9bd4

 

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز