◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

انگیزه‌نامه برای مهاجرت چیست وچگونه نگارش کنیم؟

این محتوا به منظور آشنایی با انگیزه نامه و نحوه نگارش آن، نگارش شده است.

محمدرضا طیران

محمدرضا طیران

1398 - 12 - 05
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

انگیزه‌نامه یکی از مهم‌ترین مدارک به منظور درخواست برای مهاجرت تحصیلی است. در این مقاله به مواردی مانند نحوه نوشتن انگیزه‌نامه، نحوه نوشتن و نگارش انگیزه نامه هزینه و موسسه نوشتن آن اشاره خواهیم کرد. این مدرک نقش مهمی در اپلای تحصیلی و اخذ ویزا دارد و به همین دلیل باید به درستی نگارش شود. بعد از اتمام نگارش باید آن را به همراه سایر مدارک، به دانشگاهی که قصد دارید در آن پذیرش شوید، ارسال کنید.

کیفیت نوشتار انگیزه‌نامه تاثیر زیادی در موافقت با درخواست مهاجرت تحصیلی دارد. همچنین باید به این نکته توجه کنید که نوع نوشتن انگیزه‌نامه برای مقاطع تحصیلی و کشورهای مختلف، متفاوت است. ما در موسسه مهاجرتی اسکورایز، چنین خدماتی را نیز ارائه خواهیم داد. در ادامه با این مدرک مهم بیشتر آشنا خواهیدشد.

انگیزه نامه برای بورسیه تحصیلی چیست؟

انگیزه‌نامه که به آن Motivation Letter نیز گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین مدارک است که در هنگام ارسال درخواست پذیرش به یک موسسه آموزشی باید ارسال شود. متن انگیزه‌نامه باید به گونه‌ای نوشته شود که مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد تا وی متقاعد شود که شخص برای تحصیل در دانشگاه شرایط لازم را دارد. بدون شک این متن یکی از مهم‌ترین مراحل برای گرفتن اپلای تحصیلی است. در صورتی که قصد استفاده از بورسیه تحصیلی را داشته‌باشید، اهمیت انگیزه‌نامه نیز بیشتر می‌شود. به منظور دریافت فلوشیپ و گرنت نیز، این متن اهمیت بالایی دارد.

به طور معمول متن انگیزه‌نامه توسط خود شخص یا موسسات مهاجرتی نوشته‌می‌شود. موسسه مهاجرتی به دلیل داشتن تجربه کافی در زمینه نوشتن انگیزه نامه و امکان ارائه مشاوره، انتخاب بهتری است. باید به این نکته توجه کنید که در هنگام نگارش متن آن باید نکات مختلفی را مد نظر قرار دهید. تنها در این صورت است که یک متن فوق‌العاده نگارش می‌شود و می‌تواند نقش موثری در تایید درخواست شما داشته‌باشد. شما در متن این نامه باید به برخی سوالات پاسخ دهید. در واقع با پاسخ به سوالات می‌توانید هدف خود را از مهاجرت تحصیلی بیان کنید. به برخی از این سوالات در ادامه اشاره خواهیم کرد:

  • دلیل تحصیل در دانشگاه مورد نظر چیست؟
  • دلیل تحصیل در رشته مورد نظر چه می‌باشد؟
  • دلیل جذابیت موسسه آموزشی انتخابی برای تحصیل چیست؟
  • چه میزان تجربه در زمینه رشته مد نظر دارید؟
  • توقع دارید که چه تجربیاتی با تحصیل در دانشگاه، کسب کنید؟
  • برنامه شما بعد از پایان تحصیل در دانشگاه چیست؟
  • هدف شما تحصیلات علمی و آکادمیک است یا اهداف شغلی دارید؟
  • توانایی‌های شما در برنامه‌های علمی دانشگاه چه هستند؟

نحوه نوشتن انگیزه‌ نامه تحصیلی

نوع و نحوه نوشتن انگیزه‌نامه به منظور اخذ اپلای از دانشگاه، بسیار اهمیت دارد. فرمت و محتوای انگیزه نامه به صورت کلی یکسان است؛ اما در مقاطع تحصیلی مختلف ممکن است نحوه نوشتن آن متفاوت باشد. همچنین مقصد مورد نظر برای تحصیل نیز می‌تواند در نوع نوشتار تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال متن انگیزه‌نامه برای تحصیل در آمریکا، کانادا، استرالیا و ... ممکن است با سایر کشورها متفاوت باشد. از این رو باید اطلاعات جامع و دقیقی در مورد نحوه نگارش SOP داشته باشیم.

یکی از نکاتی که در هنگام نوشتن متن آن باید مورد توجه قرار بگیرد، تعداد کلمات نامه است. تعداد کلمات انگیزه‌نامه بهتر است بین 800 الی 1000 باشد تا تاثیرگذاری بهتری روی مخاطب داشته‌باشد. به‌طور تقریبی این میزان متن در دو صفحه کاغذ A4 ارائه می‌شود. گاهی اوقات ممکن است با توجه به مقطع، رشته و کشور مورد نظر، توضیحات درون نامه بیشتر شود و به همین دلیل تعداد کلمات آن نیز بیشتر باشد؛ البته باید در نظر داشته باشید که حداکثر می‌توانید تا 1200 کلمه در یک SOP استفاده کنید.

نوشتار انگیزه‌نامه مهاجرت تحصیلی باید به گونه‌ای باشد که موضوعات مطرح شده برای مخاطب، گنگ نباشند. نباید به صورت سرسری مطالب را ذکر کنید. البته نباید نکات غیرضروری در متن نامه گنجانده شوند. در هر صورت متن نباید خسته‌کننده باشد و بهتر است موضوعات اصلی و مهم به صورت کامل ذکر شوند. در ادامه به نحوه نگارش انگیزه‌ نامه تحصیلی به صورت دقیق و اصولی خواهیم پرداخت.

نحوه نگارش انگیزه‌ نامه تحصیلی

فرمت صحیح نگارش انگیزه نامه تاثیر زیادی در مورد تایید بودن آن توسط موسسات آموزشی دارد. یک SOP باید بر اساس فرمت استاندارد دارای 7 الی 8 بخش و پاراگراف باشد. ما در ادامه به توضیح مختصر در مورد بخش‌های مختلف انگیزه‌نامه خواهیم پرداخت:

بخش اول (معرفی)

این بخش در یک پاراگراف باید شرح داده‌شود. به منظور آشنایی مخاطب با آنچه که در متن انگیزه‌نامه درج شده‌است، یک پاراگراف به معرفی اختصاص داده‌می‌شود. امکان توضیح در مورد مواردی مانند حرفه، رشته، محل زندگی، دانشگاه انتخابی و اهداف شغلی در پاراگراف معرفی وجود دارد. در این بخش باید به صورت مختصر موارد ذکر شده را بیان کرد.

بخش دوم (پیشینه تحصیلی)

همانطور که از نام این پاراگراف پیداست، باید در مورد پیشینه تحصیل خود در رشته مورد نظر را شرح دهید. بهتر است در این بخش به موفقیت‌ها، نقاط قوت و تجربیاتی که در طول تحصیل داشته‌اید، صحبت کنید. هرآنچه که در مورد تحصیل در رشته مورد نظر می‌تواند مفید باشد را می‌توانید به عنوان پیشینه تحصیلی بیان کنید.

بخش سوم (پیشینه کاری)

در این پاراگراف نیز می‌توانید شرحی از سوابق کاری خود را ذکر کنید. نوشتن اهداف خود در مورد رشته مورد نظر و اهداف شغلی نیز می‌توانید مفید باشد. بهتر است توضیحاتی در مورد پروژه‌های مختلفی که در سابقه شغلی خود اجرا کرده‌اید را نیز در این بخش ذکر کنید. بیان موفقیت‌های شغلی نیز می‌تواند در این بخش کاربرد داشته‌باشد.

بخش چهارم (اهداف کلی)

شما باید در متن SOP اهداف خود را از ارسال انگیزه‌نامه و تمایل برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر را شرح دهید. در این صورت است که امکان موافقت با آن، افزایش می‌یابد. می‌توانید در مورد رشته مورد نظر و اهداف خود برای تحصیل در آن، توضیحاتی را ذکر کنید. در صورت درخواست برای ارشد و دکتری، می‌توانید از زمینه‌های مورد علاقه برای تحقیق را نیز شرح دهید.

بخش پنجم (اهداف در آینده)

همانطور که می‌دانید اغلب کسانی که قصد ارسال انگیزه‌نامه برای مهاجرت تحصیلی را دارند، تمایل دارند در آینده وارد بازار کار شوند. در این صورت می‌توانند با کار نزد کارفرما، مهارت و تجربیات خود را در رشته مورد نظر افزایش دهند. ممکن است هدف شما کارآفرینی، اشتغال‌زایی یا انجام پروژه‌های شخصی باشد. به همین دلیل باید در مورد اهداف خود در آینده، نیز در SOP مطالبی را ذکر کنید.

بخش ششم (دلیل انتخاب دانشگاه مورد نظر)

همانطور که می‌دانید در این پاراگراف، باید به شرح دلایل انتخاب دانشگاه مورد نظر بپردازید. همچنین می‌توانید نکاتی مانند رتبه دانشگاه، دلیل علاقه به آن، سطح آموزش و مزایای تحصیل در دانشگاه را بیان کنید. باید ذکر کنید که به چه دلیل شما شایسته پذیرفته‌شدن در این موسسه آموزشی هستید و می‌توانید تا چه اندازه برای خود و دانشگاه مفید باشید.

بخش هفتم (نتیجه گیری)

در بخش آخر انگیزه‌نامه نیز باید یک جمع‌بندی و نتیجه‌گیری کلی از مطالب ذکرشده داشته‌باشید. بهتر است از دلایل آمادگی خود برای تحصیل در دانشگاه صحبت کنید. بهتر است این بخش به گونه‌ای نگارش شود که میل و شوق شما را برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر نشان دهد.

هزینه نوشتن انگیزه نامه

هزینه نوشتن انگیزه‌نامه برای اپلای به عنوان یکی از مهم‌ترین مدارک، بستگی به کیفیت نگارش آن دارد. یک انگیزه‌ نامه تحصیلی برای اخذ پذیرش باید به صورت استاندارد و دقیق نگارش شود. این نوشته می‌تواند تاثیر زیادی در موافقت با درخواست شما برای مهاجرت تحصیلی داشته باشد. زمان تحویل انگیزه‌نامه اغلب تا 7 روز کاری ممکن است طول بکشد؛ زیرا باید بر اساس ویژگی‌ها، رشته، مقطع و دانشگاه مد نظر درخواست‌کننده نگارش شود.

مبلغ مورد نظر برای نگارش متن ممکن است در زمان تحویل فوری تا 30 درصد افزایش پیدا کند. به دلیل حساسیت در نوع نگارش اغلب بعد از نوشتن متن و تحویل، امکان ویرایش آن نیز وجود دارد. بهتر است این کار توسط موسسات مهاجرتی که تجربه بالایی در نگارش اختصاصی متن انگیزه‌نامه دارند، انجام شود.

نمونه انگیزه نامه برای مهاجرت و اپلای

برای نوشتن انگیزه‌نامه، بسیار مهم است که حرفه‌ای و خلاق بودن خود را نشان بدهید. هرگونه افراط و تفریط باعث می‌شود فردی که مشغول مطالعه آن است، از ادامه دادن صرف نظر کند. برای مثال، هرگونه بدگویی از اساتید و محل تحصیل سابق، باعث می‌شود خواننده گمان کند شما فردی ناسپاس هستید و ممکن است در آینده همین رفتار را درباره محیط تحصیلی جدید خود داشته باشید. نحوه نوشتن انگیزه‌نامه تحصیلی باید به گونه‌ای باشد که خواننده مجذوب شود و درباره نگارنده آن کنجکاو شود.

شرح جزئیات روند تحصیلی و دلایل انتخاب شما نیز بسیار حائز اهمیت است. اگر نتوانید در متن انگیزه‌نامه به خوبی دیدگاه خود را درباره تحصیل و مهاجرت بیان کنید، مخاطب موردنظرتان برای پذیرش شما مجاب نخواهد شد. طی نگارش انگیزه‌نامه برای تمامی رشته‌های تحصیلی، تمامی نکاتی که برای نگارش یک انگیزه‌نامه خوب و چشم‌گیر بایستی رعایت شوند، توسط تیم اسکورایز شناسایی و مدنظر قرار می‌گیرند.

نمونه انگیزه نامه حرفه ای، نگارش شده توسط تیم اسکورایز
برای سفارش SOP به لینک زیر مراجعه کنید.
http://Scorize.com/sop

موسسه نوشتن انگیزه‌نامه

ما در موسسه اسکورایز به دلیل تیم قوی در حوزه نگارش انگیزه‌نامه، نسبت به قبول سفارش در زمینه نوشتن انگیزه‌نامه اقدام می‌کنیم. همانطور که ذکر شد، متن انگیزه‌نامه باید مطابق با شرایط هر فرد به صورت اختصاصی نگارش شود. تنها در این صورت است که متن می‌تواند تاثیرگذار باشد. در این صورت امکان موافقت با درخواست شما بیشتر می‌شود. موسسه نوشتن انگیزه‌نامه باید یک متن اختصاصی با توجه به شرایط شما، تحویل دهد.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز