◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر

اگر مطلب جدیدی اموخته اید یا جوایزی برنده شده اید، حتما ذکر کنید. اگر تجربه خاصی داشته اید که با رشت

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1402 - 05 - 07
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

اگر به فکر مهاجرت تحصیلی در رشته هنر هستید باید بدانید که برای گرفتن پذیرش از یک دانشگاه خوب به چه مدارکی احتیاج دارید و چگونه با اساتید مکاتبه کنید تا شانس خود را افزایش دهید. یکی از مدارکی که باید برای اساتید و دانشگاه تهیه کنید انگیزه نامه تحصیلی ست. انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر یکی از مهم ترین مدارکی که هنگام درخواست برای دانشگاه های خارجی باید ارائه دهید. مساله مهم نگارش انگیزه نامه است. نوشتن انگیزه نامه به سادگی نیست بلکه نکاتی وجود دارند که با رعایت انها و نگارش درست یک انگیزه نامه تحصیلی میتوانید شانس خود را در دریافت پذیرش از دانشگاه مدنظر خود افزایش دهید.

انگیزه نامه تحصیلی به طور کلی باید به گونه ای باشد که هدف شما را از مهاجرت تحصیلی، شخصیت و ویژگی های اخلاقی، دیدگاه ها و اینکه چرا شخص مناسبی برای ادامه تحصیل در ان دانشگاه هستید، بیان کند. با توجه به اهمیت وجود و نگارش درست انگیزه نامه تحصیلی، تصمیم داریم در این مقاله نکاتی که باید در هنگام نوشتن انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر بدانید را ذکر کنیم.

با نگارش غلط، با عجله و بدون فکر میتوانید سایر نکات مثبت موجود در روزمه خود را حتی زیر سوال ببرید. اگر در این مسیر هستید، توصیه میکنیم با ما همراه باشید.

انگیزه نامه (SOP) چیست؟

انگیزه نامه یا statement pf purpose نامه ای است که در ان متقاضی درباره وضعیت خود اطلاعات لازم را ارائه میدهد. متقاضی باید سعی کند در این بیانیه هیئت پذیرش دانشگاه را متقاعد کند که فرد مناسبی برای ادامه تحصیل در دانشگاه مدنظر است. خصوصا اگر فرد متقاضی ددریافت بورسیه باشد، انگیزه نامه اهمیت دوچندان پیدا میکند.

اهمیت انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر نیز در همین است که اگر ساده انگاری کنید و در نگارش ان دقت کافی بکار نبرید، ممکن است ریجکت شوید. از طرفی لازم به ذکر است که پرونده هایی که فاقد انگیزه نامه هستند وارد پروسه پذیرش نمیشوند.

اهمیت انگیزه نامه

همانطور که پیشتر گفتیم، وجود انگیزه نامه برای مهاجرت در میان سایر مدارک جهت پذیرش الزامی ست. دانشگاه های هنر برای پذیرش دانشجوی بین الملل علاوه بر مدارکی همچون سوابق تحصصیلی، ریزنمرات، رزومه، نمره زبان، دیدگاه ها و تفکر شما، انگیزه نامه را مورد بررسی قرار میدهد. انگیزه نامه شامل محتوایی ست که در اپلیکیشن فرم جایی برای وارد کردن ان اطلاعات نبوده، از این رو اعضای پذیرش دانشگاه حتما انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر شما را مورد بررسی قرار خواهند داد.
اهمیت انگیزه نامه در تاثیرگذاری مستقیم ان در تصمیم گیری اعضا برای قبول یا رد پذیرش شما به عنوان دانشجوی بین الملل در دانشگاه مدنظر است. خصوصا اگر شما متقاضی بورسیه تحصیلی هستید، انگیزه نامه شما باید به گونه ای نگارش شود تا شما را شایسته دریافت بورسیه در میان رقبای شما نشان دهد.

از این رو یک SOP قوی، شانس شما را در دریافت پذیرش و بورسیه افزایش میدهد.

سوالات مطرح شده در انگیزه نامه

شاید سخت ترین بخش فرآیند درخواست پذیرش برای تحصیلات تکمیلی نگارش انگیزه نامه باشد.

اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که فرآیند درخواست برای هر دانشگاه متفاوت است. پاسخ سوالاتی که باید در انگیزه نامه بنویسید باید مستقیم بوده و حتما به تمام سوالات پاسخ داده شود. اگر از پاسخ به سوال طفره بروید یا جئاب مستقیمی به ان ندهید، انگیزه نامه شما رد میشود. هر دانشگاه قوانین خاصی برای نگارش انگیزه نامه تحصیلی دارد. اما در ادامه سوالات مشترک را بررسی خواهیم کرد.

به عنوان یک قاعده کلی، دو سوال عمومی که حداقل به صورت استنباطی در اکثر انگیزه نامه های تحصیلی نیاز به پاسخ دارند عبارتند از: "چرا به این برنامه ی مهاجرت تحصیلی علاقه دارید؟" و "چه چیزی شما را برای پذیرش خاص میکند؟". با نگارش انگیزه نامه این فرصت به شما داده میشود که برنامه اینده خود درباره این برنامه تحصیلی را بازگو کرده و به نقاط قوت خود اشاره کنید.

در ادامه برخی از سوالاتی است که لازم است در نگارش انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر به انها پاسخ دهید عبارتند از:

چرا به ادامه تحصیل علاقه دارید؟

به عنوان مثال یک دلیل شخصی وجود دارد که باعث شده تصمیم بگیرید تحصیلات خود را فراتر از مقطع لیسانس ادامه دهید. مستقیماً در انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر خود بگویید چرا. ممکن است ذکر کنید که اخیراً با امکانات جدید یادگیری اشنا و برای فراگیری ان هیجان زده­اید. اعضای پذیرش دانشگاه میخواهد بداند شما واقعا به دلایل موجهی علاقه مند به ادامه تحصیل هستید. سعd نکنید ان چه را که میخواهند بشنوند بنویسید، انها قبلا همه چیز را شنیده اند.

چرا برای این برنامه تحصیلی درخواست می دهید؟

آیا این برنامه برای تخصص یا گرایش خاصی تدارک دیده شده است؟ آیا در شهر یا ایالتی ست که شما اشنایی دارید و میتوانید در کنار ادامه تحصیل هزینه های زندگی خود را کاهش دهید؟ آیا اساتید خاصی در این دانشگاه یا برنامه تحصیلی وجود دارند که می خواهید با آنها به دلیل اشتراک در حیطه تخصصی همکاری کنید؟ دلایل خود را توضیح دهید. در این صورت است که هیئت پذیرش میپذیرد که شما واقعا به این برنامه فکر کرده اید یا به ان علاقه دارید.

چه چیزی شما را خاص می­کند؟

مهم این است که انگیزه و اهداف خود را توضیح دهید این چیزی است که شما را از سایر متقاضیان متمایز می کند و شما را برای پذیرش واجد شرایط می­کند. سوابق تحصیلی و عملکرد خود را در مقاطع تحصیلی قبلی توضیح دهید. اگر برای مقطع کارشناسی ارشد اقدام میکنید و پایان نامه نوشته اید، ان را به اختصار توضیح دهید و اگر مطلب جدیدی اموخته اید یا جوایزی برنده شده اید، حتما ذکر کنید. اگر تجربه خاصی داشته اید که با رشته تحصیلی مورد علاقه شما مرتبط است در مورد انها در انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر صحبت کنید.

به طور کلی هر تجربه ای که خلاقیت، استقلال و قابل اطمینان بودن شما را نشان میدهد توصیف کنید. ویژگی های شخصی شما در پذیرش و نظر اعضای هیئت پذیرش تاثیرگذار است.

آیا مواردی وجود دارند که نیاز به توضیح خاصی دارند؟

اعضای هیئت علمی و پذیرش ابتدا به داده های تجربی در درخواست شما نگاه می کنند مانند ریز نمرات و نمره زبان. ایا بیشتر از زمان معمولی طول کشید تا تحصیل را به اتمام برسانید، ایا تجربه کاری مرتبط دارید و ایا تغییر رشته داده اید؟. پاسخ این سوالات به شما کمک میکند تا انچه که نتوانسته در سوابق خود ذکر کنید، توصیف کرده و شانس دریافت پذیرش خود را افزایش دهید.

دیگر سوالات شامل موارد زیر هستند:

چرا این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید؟

چرا در کشور خود به ادامه تحصیل نمیپردازید؟

برنامه شما بعد از اتمام تحصیل چیست؟ میخواهید به کسب و کار بپردازید یا به فعالیت اکادمیک و علمی علاقه دارید؟

ساختار انگیزه نامه

نوشتن SOP باید با یک نقشه راه و ساختار SOP شروع شود. در غیر این صورت، ممکن است یک SOP بدون ساختار تولید کنید که هیئت پذیرش را سردرگم کند.
یک انگیزه نامه خوب و قانع کننده کاملا اهداف شما را بیان میکند و در تمام مدت با منطق امیخته است. از پیشینه تحصیلی و حرفه ای تا آرزوهای شغلی خود، باید همه موارد را به طور منطقی توضیح دهید. هر عبارت باید به دلیلی در انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر ذکر شده باشد. اما نگران نباشد در ادامه ساختاری که یک انگیزه نامه خوب باید داشته باشد را مرور خواهیم کرد.

پاراگراف اول:

در این پاراگراف نباید به معرفی خود بپردازید بلکه بهتر است درباره انچه میخواهید در ادامه صحبت کنید، به مختصر توضیح دهید. میتوانید به صورت که در ادامه امده، پیش بروید:

  • در مورد اهداف بلندمدت خود صحبت کنید و آن را با ایده خود در مورد برنامه ای که برای ان درخواست میدهید، مرتبط کنید.
  • بنویسید که چرا این رشته را انتخاب کرده اید و هدف شما از ان چیست؟
  • پیشینه خود را در 2-3 خط توضیح دهید و آن را با اهداف آینده خود مرتبط کنید.
  • در مورد حکایت یا روایتی بنویسید که به شما کمک کرد به علاقه خود به رشته انتخابی پی ببرید.

پاراگراف دوم و سوم: سوابق تحصیلی و تجربیات حرفه ای

این دو پاراگراف باید شامل سوابق تحصیلی شما باشد: کارهایی که تاکنون انجام داده اید (پروژه ها، تجربیات و غیره) و آنچه در حال حاضر دنبال می کنید. می توانید پس از موفقیت های تحصیلی خود، تجربیات حرفه ای خود را ذکر کنید. ذکر این موارد در انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر شما، به پیشرفت شغلی شما کمک می کند.

پاراگراف چهارم: چرا این برنامه تحصیلی را انتخاب کرده اید؟

در این پاراگراف، باید بگویید که چرا می خواهید در این دوره، مقطع یا برنامه بخصوص تحصیل کنید و چه ماژول هایی را می خواهید مطالعه کنید. همچنین باید مهارت‌هایی را که میتوانید در این دوره کسب کنید که به شما در تحقق اهدافتان کمک میکند را ذکر کنید.

پاراگراف پنجم: اهداف شغلی

این مهمترین پاراگراف است که در آن باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را مورد بحث قرار دهید. هدف کوتاه مدت شما جایی است که می خواهید بلافاصله پس از اتمام تحصیل مشغول بکار شوید.

سپس هدف بلندمدت که در آن باید ذکر کنید که 10 تا 12 یا 15 سال آینده خود را کجا می بینید. ممکن است تمایل به کار در سمت های مدیریتی داشته باشید یا به دنبال کارافرینی باشید. همچنین ممکن است به ادامه تحصیل یا فعالیت در حوزه اکادمیک و علمی علاقه داشته باشید.
پیشنهاد می­کنیم که در انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر خود در مورد هدف، اصول و ارزش‌های خود صحبت کنید.

پاراگراف ششم: چرا این دانشگاه را انتخاب کرده اید؟

در این پاراگراف باید سعی کنید دانشگاه را متقاعد کنید که چرا برای اهداف شما مناسب است و چرا فرد مناسبی برای پذیرش در این دانشگاه هستید. شما می توانید در مورد برنامه درسی دوره مدنظرتان، کارهای تحقیقاتی، نام دانشکده ها و همچنین فعالیت های خاص دانشگاه صحبت کنید.

پاراگراف هفتم: نتیجه گیری

بند اخر در نگارش انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر باید پایان دهنده تمایل و آمادگی شما برای تحصیل در گرایش یا مقطع مدنظر باشد. از آنجایی که این پاراگراف پایانی است، شما باید برای تمام چالش هایی که ممکن است برای شما پیش بیاید، آماده به نظر برسید. همچنین باید نشان دهد که شما پتانسیل موفقیت را دارید و با کمک رشته و دانشگاه انتخابی، قطعاً تغییری ایجاد خواهید کرد.

همچنین بخوانید: نگارش SOP

نکات کلیدی انگیزه نامه

بایدها و نبایدها در نگارش انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر که باید به انها توجه ویژه کنید در زیر امده است.

  • بیش از حد لحن غیر رسمی نداشته باشید.

انگیزه نامه تحصیلی برای بسیاری از متقاضیان روشی است که آنها ابتدا خود را به اساتید معرفی می کنند. بیانیه باید رسمی، مستقیم و با لحن مناسب باشد. غیر رسمی بودن یا تلاش برای استفاده از طنز بی ربط باید اجتناب شود.

  • اطلاعات نامربوط را درج نکنید.

سعی کنید به موضوعاتی که مستقیماً به صلاحیت ها و تمایل شما برای پذیرش در برنامه تحصیلی مربوط می شود، توجه کنید. اطلاعات مربوط به سرگرمی ها، علایق، رشته های تحصیلی که هیچ ارتباط واقعی با مدارک شما برای موفقیت در پذیرش شما ندارد، فقط جای مطالب مهم تری که میتوانستید بنویسید را میگیرد. بعلاوه نظر هیئت پذیرش را از انچه واقعا در انگیزه نامه شما مهم است منحرف میکند.

  • داستان زندگی خود را ننویسید.

هر دانشگاهی دستورالعمل مخصوصی برای نوشتن انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر دارد. به عنوان مثال اگر باید بین 700-1500 کلمه بنویسید، بیشتر ننویسید. اگر دستورالعلملی دراین باره برای دانشگاه مدنظرتان وجود ندارد، سعی کنید مختصر و مفید بنویسید.

  • آنچه هیئت پذیرش در انگیزه نامه شما خواهد خواند: اعتماد به نفس، شایستگی، پتانسیل یک دانشجوی خوب بودن.
  • بر همه چیز از دیدگاه مثبت تاکید کنید و با صدای فعال و نه منفعل بنویسید.
  • همه چیز را با مثال نشان دهید. مستقیماً نگویید که شما فردی ثابت قدم هستید، آن را نشان دهید.
  • اگر اتفاق مهمی برای شما افتاده که بر نمرات شما تأثیر گذاشته است، مانند فقر، بیماری یا کار زیاد، آن را بیان کنید. آن را به صورت مثبت بنویسید و با وجود موانع، استقامت خود را نشان دهید. می توانید در personal statement بیشتر توضیح دهید.
  • مطمئن شوید که همه مطالب با یکدیگر مرتبط هستند و انسجام دارند.
  • دستاوردهای حرفه ای و تحصیلی خود را در قالب داستان و نه به صورت روزنامه وار در انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر خود ذکر کنید.
  • SOP بازتابی از شخصیت شماست. مطمئن شوید که واضح و قابل درک است.
  • شما می توانید اشتباهات خود را ذکر کنید. اما، نمونه هایی از اینکه چگونه سعی کردید آنها را اصلاح کنید، ارائه دهید.
  • SOP را بارها و بارها تصحیح و ویرایش کنید تا واضح و مختصر به نظر برسد.
  • یک مقدمه و نتیجه گیری جذاب بنویسید.
  • سعی نکنید با تعریف و تمجید بیش از حد از دانشگاه به کمیته پذیرش تملق نشان دهید. آنها از قبل از دستاوردهای دانشگاه خود آگاه هستند.
  • بگذارید یک انتقال آرام از یک ایده یا رویداد به ایده دیگر وجود داشته باشد. از ایده ها یا رویدادهای ناگهانی که ممکن است جریان SOP شما را خراب کند، خودداری کنید.
  • صادق باشید و چیزی ننویسید که در مصاحبه قابل توجیه نباشد.
  • اورجینال باشید و SOP دیگران را کپی نکنید.

بررسی نمونه انگیزه نامه تحصیلی رشته هنر به شما در نگارش کمک بسیاری خواهد کرد. با این وجود اگر حس میکنید برای نگارش انگیزه نامه خود نیاز به کمک به افراد با تجربه و ماهر دارید میتوانید از طریق سایت خدمات نگارش انگیزه نامه را رزرو کنید. همچنین اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، گروه اسکورایزی میتواند به شما در انجام کلیه امور مهاجرت کمک کند..

نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز