آزمون GRE چیست؟ کلید مهاجرت به آینده روشن

آزمون GRE یا آزمون جی آر ای چیست؟ آیا آزمون GRE در ایران برگزار می‌شود. شرایط، زمان،

سپیده سالاری

سپیده سالاری

1399 - 07 - 29
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

بدون شک این سؤال برای کسانی که قصد مهاجرت داشته‌اند به وجود آمده که این آزمون چیست و چرا نمره این آزمون برای برخی از دانشگاه‌ها و کشورها حائز اهمیت است. به‌عنوان مجری برگزاری آزمون GRE و TOEFL در سراسر جهان این آزمون را به‌عنوان راهی هوشمندانه برای ورود به تحصیلات تکمیلی و مدارس کسب‌وکار تعریف می‌کند. GRE مخفف Graduate Record Examinations است. در واقع این آزمون معیار سنجش دانشجو برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی در بسیاری از دانشگاه‌های واقع در کشورهای آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) و برخی از کشور‌های اروپایی است.

نکته حائز اهمیت این است که فقط دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های غیرپزشکی، به‌خصوص رشته‌های فنی و مهندسی را دارند، نیازمند به گرفتن مدرک GRE هستند و دانشجویان رشته‌های پزشکی باید آزمون‌های LSAT و MCAT را بگذرانند. امروزه مدارس کسب‌وکار و دانشکده‌های اقتصاد در اکثر کشورهای اروپایی نیز ارائه مدرک GRE را برای اخذ پذیرش لازم می‌دانند. برخی از افراد این آزمون را در ردیف آزمون‌های آیلتس و تافل می‌شمارند، ولی در واقع این آزمون علاوه بر سنجش دانش انگلیسی، بر روی توانایی‌های ریاضی و استدلال‌های کمی و کیفی دانشجو نیز متمرکز است که در ادامه به توضیحات بیشتر در مورد آزمون GRE می‌پردازیم. این آزمون به‌طورکلی در دو نوع General و Subject ارائه می‌شود و برخلاف آزمون‌های زبان مانند آیلتس و تافل که نمره آن‌ها 2 سال اعتبار دارد، نمره GRE دارای 5 سال اعتبار است.

آزمون GRE General

این نوع از آزمون متداول‌ترین نوع GRE محسوب می‌شود که عموماً به‌صورت کامپیوتری (CBT) و به‌صورت کاغذی (PBT) درصورتی‌که کامپیوتر در منطقه‌ای در دسترس نباشد، برگزار می‌شود. آزمون GRE General شامل سه بخش زیر است:

  1. استدلال کمی و ریاضیات(Quantitative)
  2. استدلال کیفی و درک زبانی(Verbal)
  3. بخش نوشتاری تحلیلی (Analytical Writing)

بخش Quantitative

این بخش که معروف به کوانت نیز هست، شامل سؤالات ریاضی عمومی نظیر هندسه، تجزیه‌وتحلیل عددی داده، حل مسائل و جبر می‌شود‌. سطح سؤالات این بخش از آزمون جی آر ای بالاتر از کتاب‌های دبیرستان نیست و برای دانشجویی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارد، بسیار ساده است.

نمره در این قسمت از 130 تا 170 خواهد بود که اکثر افراد شرکت‌کننده در این قسمت نمره بسیار قابل‌قبولی کسب می‌کنند. در این بخش داوطلب می‌بایست به دو سری سؤال که هر کدام شامل 20 سؤال است، پاسخ دهد. زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ‌دهی به هر بخش 35 دقیقه خواهد بود.

  • بخش استدلال کمی توانایی شما را در موارد زیر اندازه‌گیری می‌کند:
  • اطلاعات کمی را درک، تفسیر و تجزیه‌وتحلیل کنید
  • با استفاده از مدل‌های ریاضی مشکلات را حل کنید
  • از مهارت‌های اساسی و مفاهیم ابتدایی حساب، جبر، هندسه و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده کنید
  • بخش استدلال کمی شامل یک ماشین‌حساب روی صفحه است.

همچنین بخوانید: انگیزه‌نامه برای مهاجرت

بخش Verbal

در این بخش توانایی‌های تحلیلی زبان انگلیسی داوطلب مورد سنجش قرار می‌گیرد. داوطلب در این بخش باید به دو سری سؤال ۲۰تایی که شامل سؤالات Multiple choice، Text completion، Sentence equivalence است، پاسخ دهد. مدت پاسخ‌دهی به هرکدام از بخش‌ها 30 دقیقه است. نمره‌دهی در این بخش نیز همانند بخش استدلال کمی و ریاضیات از 130 تا 170 است. نکته قابل‌توجه اینکه، مجموع نمرات دو بخش Quantitative و Verbal برابر با عددی بین 260 تا 340 است که دانشگاه‌های معتبر و برتر دنیا حداقل نمره‌ای 300 تا 310 را از دانشجویان درخواست می‌کنند.

بخش استدلال کلامی توانایی شما را در زمینه‌های زیر اندازه‌گیری می‌کند:

  • تجزیه‌وتحلیل و نتیجه‌گیری از گفتمان؛ دلیل از داده‌های ناقص؛ فرضیات و/یا دیدگاه نویسنده را شناسایی کنید. چندین سطح از معنی را درک کنید، مانند هدف تحت‌اللفظی، فیگوراتیو و نویسنده
  • نکات مهم را انتخاب کنید؛ اصلی را از نقاط جزئی یا بی‌ربط متمایز کنید. خلاصه متن؛ ساختار یک متن را درک کنید
  • معنای کلمات فردی، جملات و کل متن‌ها را درک کنید. روابط بین کلمات و مفاهیم را درک کنید
  • دید سریع از انواع سؤال‌های استدلال کلامی داشته باشید.

بخش Analytical Writing

در این بخش از داوطلب خواسته می‌شود که دو انشا (Essay) بنویسد. در انشا اول به نام Issue همانند بخش نگارش در آزمون آیلتس و تافل موضوعی مطرح می‌شود که داوطلب نظرات خود را همراه با دلایل در مدت 45 دقیقه ارائه می‌کند. در این بخش نیاز است که داوطلب از حداکثر توانایی و مهارت‌های خود در زمینه نگارش انگلیسی استفاده کند و ساختارها و لغات سطح بالایی استفاده کند تا بتواند نمره خوبی کسب کند.

انشا دوم به نام Argument است که در آن داوطلب می‌بایست متنی به‌صورت انتقادی در مورد یک متن از پیش نگارش شده در مدت 30 دقیقه بنویسد. نمرات این بخش از 6 نمره محاسبه می‌شود و به‌صورت جداگانه از دو بخش دیگر به داوطلب اطلاع داده می‌شود. نکته بسیار مهم در این بخش این است که در این نوع نگارش تحلیل دقیق و منطقی بسیار مهم است، تحلیل غلط از موضوع ممکن است باعث شود تا شما نمره‌ای بالاتر از 3/5 کسب نکنید.

همچنین بخوانید:  روش های برگزاری آزمون PTE چیست؟

آزمون gre برای چه رشته هایی است

در واقع این آزمون برای 3 رشته اصلی در نظر گرفته شده است که عبارت‌اند از:

ریاضیات

حدود نیمی از این امتحان بر روی حساب دیفرانسیل و انتگرال متمرکز است که بخشی از آن را سؤالات جبر ابتدایی، خطی و انتزاعی تشکیل می‌دهند.

فیزیک

بخش فیزیک غالباً شامل سؤالاتی در مورد نورشناسی (اپتیک) و پدیده‌های موج است. طبق رشته و زیرشاخه موردنظر متقاضی مواردی از قبیل ترمودینامیک، مکانیک آماری، الکترومغناطیس، فیزیک اتمی و مکانیک کوانتومی نیز تحت پوشش این آزمون قرار می‌گیرد.

روان‌شناسی

این آزمون شامل سؤالاتی از شش جنبه روان‌شناسی خواهد بود که مواردی مانند بیولوژیکی، شناختی، اجتماعی، رشدی، بالینی، اندازه‌گیری و روش‌شناسی را در خود جای‌داده است.

آزمون gre برای کانادا

آزمون جی آر ای برای کشور کانادا اجباری نیست، اما جایگزین مناسبی برای نمرات GMAT به‌حساب می‌آید. در نظر داشته باشید که مسئولین دانشگاه‌ها به نمرات GRE شما نگاه ویژه‌ای خواهند داشت.

بااین‌حال هستند رشته‌هایی که نمرات آزمون gre را نیاز دارند و دانشجو باید این مدرک را اخذ کند.

برخی از رشته‌هایی که دانشجویان را ملزم به ارائه نمرات gre می‌کند عبارت‌اند از:

رشته میانگین نمره GRE
علوم کامپیوتر 260-300
مهندسی 300-320
مدیریت و بازرگانی 300-320
هنر و انسانی 300-310
زیست‌شناسی 300-305

 

نحوه گزارش نمره آزمون جی آر ای سابجکت

به‌طورکلی نمرات آزمون GRE در بازه‌ای از 200 تا 990 قرار می‌گیرد که تا 10 نمره نیز جای ارفاق دارد. متقاضی با هر پاسخ درست یک امتیاز کسب می‌کند و با خر پاسخ غلط 4.5 امتیاز را دست خواهد داد. در آخر مجموع نمرات کسب شده شما باید در همان بازه‌ای که ذکر شد قرار گیرد.

گفتنی است هزینه آزمون GRE به شرکت‌کننده این امکان را می‌دهد که نمرات GRE کسب شده توسط خود را به حداکثر چهار مؤسسه تحصیلات تکمیلی یا حامی مالی ارسال کند. با گزینه «انتخاب امتیاز»، آزمون‌دهنده می‌تواند تصمیم بگیرد که کدام نمرات آزمون را برای مؤسسات ارسال کند. متقاضیان می‌توانند نمراتی را انتخاب کنند که بهترین عملکرد شخصی آن‌ها را نشان می‌دهد.

بخش نوشتن تحلیلی توانایی شما را در موارد زیر اندازه‌گیری می کند:

  • ایده‌های پیچیده را به‌روشنی و مؤثر بیان کنید
  • از ایده‌ها با دلایل و مثال‌های مربوطه پشتیبانی کنید
  • ادعاها و شواهد همراه را بررسی کنید
  • یک بحث خوب متمرکز و منسجم را حفظ کنید
  • عناصر انگلیسی مکتوب استاندارد را کنترل کنید

بخش نوشتن تحلیلی شما را ملزم به ارائه پاسخ‌های متمرکز بر اساس وظایف ارائه شده می‌کند، بنابراین می‌توانید مهارت خود را در پاسخ مستقیم به یک کار به طور دقیق نشان دهید.

آزمون GRE Subject

آزمون GRE Subject مختص پذیرش در رشته‌های خاص مانند شیمی، ریاضی، زیست، روان‌شناسی، و ادبیات انگلیسی است که بعضی از دانشگاه‌های دنیا جهت بررسی بهتر توان علمی دانشجو، داشتن مدرک این نوع از آزمون GRE را الزامی می‌دانند. بنابراین متقاضیان تحصیل در این رشته‌ها بایستی با بررسی وب‌سایت دانشکده هدف، از نوع مدرک درخواستی توسط دانشگاه مطمئن شوند. نکته قابل‌توجه در برگزاری این نوع از آزمون این است که این آزمون برخلاف نوع General فقط به‌صورت کتبی برگزار می‌شود. در این آزمون 100 تست 5 گزینه‌ای وجود دارد که برخلاف نوع جنرال نمره‌منفی دارد.

بهترین راه‌های مطالعه GRE

متقاضیان آزمون جی آر ای معمولاً به‌صورت هم‌زمان برای آزمون‌های زبان نظیر آیلتس و تافل نیز آماده می‌شوند که این امر به بهبود نمرات در GRE نیز بسیار کمک می‌کند. برای مطالعه بهتر جهت آماده‌شدن برای این آزمون بهتر است زمان خود را به دو بخش تقسیم کنید. در نخستین ماه مطالعه جهت آمادگی برای آزمون بایستی علاوه بر افزایش دانش لغات انگلیسی و مباحث پایه ریاضی، تکنیک‌ها و نحوهٔ پاسخ‌دهی به سؤالات را نیز تمرین کنید. در دومین ماه بهتر است بیشتر به زمان‌بندی جهت سریع پاسخ‌دادن به سؤالات و انجام آزمون‌های ادوار گذشته پرداخته شود. سعی کنید نقاط ضعف و قوت خود را در بخش‌های مختلف آزمون بشناسید تا بتوانید بر روی بخش‌هایی که احساس ضعف می‌کنید، بیشتر تمرین کنید. 

در اولین قدم می‌توانید پس از آمادگی نسبی برای آزمون، در آزمون‌های آزمایشی (Mock) شرکت کنید تا نقاط ضعف و قوت خود را در بخش‌های مختلف آزمون شناسایی کنید. هم چنین عملکرد خود را در بحث زمان‌بندی ارزیابی کنید و اگر در بخشی دچار مشکل هستید، قبل از آزمون اصلی آن را برطرف سازید. شرکت در این آزمون‌های آزمایشی این فرصت را به شما می‌دهد تا با فضای آزمون آشنا شوید و استرس‌های موجود از بین بروند. پس از انجام آزمون ماک بهتر است آزمون در همان روز یا روز بعد توسط داوطلب بررسی و تحلیل شود.

همچنین بخوانید: 

آزمون GRE

برنامه مطالعاتی خود را بر اساس توانایی‌های خود تنظیم کنید نه پیشنهادهای دیگران. سعی کنید بهترین و راحت‌ترین مسیر را برای یادگیری پیدا کنید که این امر با کمی مطالعه در آن زمینه به دست می‌آید. مثلاً یکی از روش‌های تأثیرگذار در این زمینه خواندن کتاب‌ها جهت یادگیری، تکنیک‌های پاسخ‌دهی و تمرین و به‌کاربردن آن تکنیک‌ها در همان روز است. این کار باعث می‌شود مطالب یاد گرفته شده در ذهن شما تثبیت شود و تا روز آزمون خیالتان بابت پاسخ‌دادن به سؤالات متفاوت آزمون راحت باشد.

سعی کنید از منابع معتبر جهت یادگیری لغات و گرامر مخصوص آزمون و تکنیک‌های پاسخ‌دهی به سؤالات استفاده کنید. از بهترین منابع آموزشی برای آزمون GRE می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1.  Preparing for the GRE General Test
  2.  ARCO s Analytical Writing Guide
  3. GRE ETS Practice General Test 2002
  4.  Kaplan GRE Verbal Workbook
  5. Verbal Advantage 10 easy steps to a powerful vocabulary
  6. practice book GRE pb revised general test

هزینه آزمون GRE

هزینه ثبت‌نام برای آزمون General GRE دویست و پنج (205) دلار آمریکا است، ولی اگر در هفته آخر اقدام به ثبت‌نام کنید می‌بایست 230 دلار پرداخت کنید. هزینه ثبت‌نام GRE Subject نیز 150 دلار آمریکا است. در ایران می‌توان از طریق سازمان سنجش ووچر با ارز دانشجویی خریداری کرد، ولی تعداد این ووچرها محدود است. در غیر این صورت باید از سایت‌هایی که اقدام به فروش ووچر با نرخ ارز آزاد می‌کنند، خریداری کرد که باتوجه‌به نرخ روز محاسبه می‌شود. درصورتی‌که به هر دلیل پس از انجام ثبت‌نام قصد لغو آن را داشته باشید، فقط نیمی از مبلغ پرداختی به شما پس داده می‌شود.

نحوه ثبت‌نام آزمون جی آر ای

پس از خرید ووچر می‌توانید به سایت مؤسسه ETS به آدرس ets.org مراجعه کنید و پس از ساخت حساب کاربری، محل آزمون و روز موردنظر را انتخاب کنید.

مراکز آزمون GRE

در حال حاضر آزمون GRE در 9 مرکز فعال کشور برگزار می‌شود که به شرح زیر است:

  1. سازمان سنجش
  2. مؤسسه فرهنگی علامه سخن
  3. مؤسسه آموزشی معرفت
  4. مؤسسه آموزشی امیر بهادر
  5. دانشگاه صنعتی اصفهان
  6. دانشگاه ارومیه
  7. دانشگاه شمال در آمل
  8. دانشگاه شیراز
  9. مجتمع آموزشی گسترش انفورماتیک زنجان

آزمون GRE برای چه کسانی مناسب است؟

همان‌طور که گفته شد این آزمون معمولاً برای دانشجوهای متقاضی تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی نظیر کارشناسی ارشد، دکترا و پسادکترا در دانشگاه‌های کشورهای آمریکای شمالی موردنیاز است. همچنین مؤسسات آموزشی کسب‌وکار برای رشته‌هایی نظیر MBA مدرک GRE را برای اخذ پذیرش لازم می‌دانند. در مقاله‌ای از سایت ets.org می‌خوانیم : متقاضیان بالقوه از سراسر جهان که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد تخصصی در کسب‌وکار، MBA، JD یا دکترا هستند، در آزمون GRE General شرکت می‌کنند.

نمرات GRE توسط پانل‌های پذیرش یا کمک‌هزینه تحصیلی برای تکمیل سوابق کارشناسی، توصیه‌نامه‌ها و سایر مدارک تحصیلی شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد استفاده می‌شود.

تاریخ آزمون GRE

آزمون GRE General در دفعات مختلف در یک ماه برگزار می‌شود که برای اطلاع از تاریخ دقیق برگزاری آزمون در هر مرکز باید به سایت همان مرکز مراجعه نمود. هم چنین آزمون GRE Subject فقط سه بار در سال در ماه‌های آوریل، سپتامبر، و اکتبر برگزار می‌شود.

هر چه باید بدانید درباره آزمون جی آر ای بدانید

این آزمون در حالت عادی دو بخش و هر بخش ۲۰ سؤال ریاضی دارد که به‌صورت متناوب با آزمون وربال از داوطلب پرسیده می‌شود. مطلبی که بین همه شایع است این است که آزمون‌های دوم معمولاً باتوجه‌به عملکرد شما در آزمون اول تعیین می‌شوند یا به بیانی دیگر responsive هستند.

زمان گرفتن GRE

ازآنجایی‌که برنامه‌های فارغ‌التحصیل طیف گسترده‌ای از مهلت‌های درخواست دارند، می‌خواهید برنامه‌های موردعلاقه خود را از قبل تحقیق کنید و مطمئن شوید که نمره GRE شما می‌تواند به‌موقع برای اولین مهلت شما گزارش شود. نمره GRE شما برای پنج سال خوب است.

شما می‌خواهید 1 تا 3 ماه را به مطالعه برای GRE اختصاص دهید و بهترین امتیازها گزارش می‌دهند که بیش از 100 ساعت مطالعه کرده‌اند.

هزینه گرفتن GRE چقدر است؟

هزینه شرکت در GRE برای همه مکان‌های آزمایشی به جز چین 205 دلار است. این هزینه شامل ارسال گزارش امتیازات به حداکثر چهار مؤسسه تحصیلات تکمیلی به انتخاب شما می‌شود.

مدت‌زمان GRE چقدر است؟

در روز آزمون GRE، می توانید انتظار داشته باشید که تقریباً چهار ساعت در امتحان بنشینید، از جمله زمان آزمون و استراحت های کوتاه. توجه داشته باشید که این زمان شامل زمان ورود شما در مرکز آزمون نمی شود. مهم است که به موقع و کاملاً آماده باشید. ETS توصیه می کند که حداقل 30 دقیقه قبل از زمان آزمون در مرکز آزمون حاضر شوید.

نحوه مطالعه

از آنجا که سوالات این آزمون در سطح ریاضیات اول دبیرستان مطرح می شود به اضافه مباحث آماری و احتمال که عموما از مباحث ساده ریاضیات محسوب می شوند و مثلا از حد و مشتق سوالی مطرح نمی شود.

در نتیجه می‌توانید در یک‌زمان کم اگر به‌درستی برنامه‌ریزی کنید نمره خوبی از این آزمون کسب کنید.

برای مطالعه جزوه‌ای ۱۰۰ صفحه‌ای توسط خود سازمان ets منتشر شده است که از طریق این لینک قابل‌دانلود است.

پیشنهاد می‌کنم حتماً حتی اگر مطالب آن خیلی پیش‌پاافتاده است سعی کند کل جزوه را بخوانید تا با لغات تخصصی آن آشنا شوید. همچنین در مورد احتمال و آمار بادقت بیشتری مطالعه کنید؛ زیرا نکاتی گفته شده که در کتاب‌های دبیرستان کم‌تر اشاره شده است.

مثلاً اینکه توزیع داده‌ها در نمودار نرمال حول انحراف معیار چگونه است.

نحوه سنجش

خود سازمان ets نرم‌افزاری تحت عنوان PowerPrep تهیه کرده است که از اینجا قابل‌دانلود است و شامل دو نمونه سؤال است که در امتحان اصلی کمی سطح سؤالات بالاتر است. اما استفاده از سؤالات این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا با نحوه سؤالات و گزینه‌های عجیب‌وغریب این آزمون آشنا شوید.

اطلاعات جامع آزمون GRE

جی آر ای GRE به انگلیسی Graduate Record Examinations است. در واقع این آزمون یک فیلتر برای واردشدن به مقاطع تحصیلات تکمیلی به‌حساب می‌آید و در اغلب دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های آمریکا و کانادا، یکی از پارامترهای اصلی سنجش و انتخاب دانشجوها همین آزمون GRE خواهد بود. در حقیقت اغلب دانشگاه‌های کشورهای آمریکا و کانادا نمره این آزمون را به‌عنوان یکی از مدارک درخواست پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی موردنظر قرار می‌دهند.

مورد مهم این است که اشخاصی که تمایل به ادامه تحصیل در رشته‌های حقوق و پزشکی را دارند، از گذراندن این آزمون معاف هستند و بایستی به ترتیب آزمون‌های LSAT و MCAT را بگذرانند. ولی دانشجویان بقیه رشته‌ها (به‌ویژه رشته‌های فنی و مهندسی) که تمایل به تحصیل در دانشگاه‌های آمریکای شمالی را دارند، باید نمره GRE خود را به دانشگاه مقصد ارائه بدهند. مدارس و دپارتمان‌های کسب‌وکار هم که درگذشته تمایل زیادی به پذیرش GRE نداشتند، کاهش زیادی داشته و اکنون می‌توان گفت که این دانشکده‌ها هم ارائه مدرک GRE را معتبر و ضروری در نظر می‌گیرند.

یک تست. فرصت‌های بیشتر برای موفقیت

گرفتن مدارک پیشرفته می‌تواند فرصت‌های کاری زیادی ایجاد کند. داده‌های دفتر آمار کار و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نشان می‌دهد که چگونه آموزش باعث درآمد بالاتر و کاهش نرخ بیکاری می‌شود.

اگر قصد ادامه تحصیلات تکمیلی، را دارید یا می‌خواهید گام مهمی به سمت آینده خود بردارید. شرکت در آزمون GRE یک حرکت هوشمندانه است که بهترین عملکرد خود را نشان دهید.

سؤالات متداول

آیا داشتن مدرک GRE برای همه کشورها الزامی است؟

خیر، فقط در صورتی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و در کشور های آمریکای شمالی را داشته باشید، نمره این مدرک مورد نیاز است.

آیا آزمون GRE یک‌بار در سال برگزار می‌شود؟

خیر، بسته به نوع آزمون و مرکز انتخابی آزمون شما تاریخ برگزاری آن متفاوت خواهد بود.

آزمون GRE مختص کدام دسته از دانشجویان است؟

این آزمون مخصوص دانشجویان غیرپزشکی به‌خصوص دانشجویان رشته‌های فنی است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکای شمالی را دارند.

 آیا آزمون GRE در ایران برگزار می‌شود؟

بله در حال حاضر 9 مرکز در ایران این آزمون را برگزار می‌کنند.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز