◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

مهاجرت از طریق تحصیل فرزند، فرزندان به ‌عنوان پلی به دنیای جدید

مهاجرت از طریق تحصیل فرزند یکی از روش‌های مهاجرت است که مزایای بسیاری را برای افراد در پی دارد. بسیا

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1402 - 06 - 17
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

مهاجرت از طریق تحصیل فرزند یکی از روش‌های مهاجرت است که مزایای بسیاری را برای افراد در پی دارد. بسیاری از والدین در سراسر کشور، فارغ از میزان تحصیلات و درآمدشان، مهاجرت تحصیلی فرزند یا فرزندان خود را تنها راه شکوفایی و موفقیت آن‌ها می‌دانند. در خانواده‌هایی که یک عضو آن به عنوان دانشجو در خارج از مرزها تحصیل می‌کند، این موضوع صادق‌تر است.

به‌طورکلی با آشفتگی وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در سال‌های اخیر و نبود چشم‌انداز و آینده‌ای روشن برای نوجوانان و جوانان، تمایل خانواده‌های ایرانی برای تحصیل فرزندان خود در کشورهای دیگر بیشتر شده است.

مزایای تحصیل فرزندان در خارج از کشور چیست؟

رصد خبرگزاری‌های داخلی و گزارش‌های مکرر آن‌ها در مورد مهاجرت دانش‌آموزان، میزان افزایش چشمگیر مهاجرت دانش‌آموزان را برای ما روشن می‌سازد. طبق گزارش رصدخانه مهاجرت ایران، در فاصله سال‌های 2010 تا 2021 به طور متوسط سالانه حدود 86 هزار ویزا یا اجازه اقامت غیر توریستی برای ایرانیان در اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا، ترکیه و سایر کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OCED) صادر شده است. از بین این عدد، سهم ویزای تحصیلی در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی حدود میانگین 15 هزار ویزا به طور سالانه است.

شما به‌عنوان والدین طبیعی است که همواره می‌خواهید فرزندتان در بهترین کشورهای دنیا تحصیل کند و آینده‌ای روشن در انتظارش باشد. ثبت‌نام و ادامه تحصیل در مدارس کشورهای برتر دنیا، نگاهی جهانی به فرزند شما خواهد داد. با اینکه توجه بر سیستم آموزشی، شرایط تحصیل و مسائلی ازاین‌قبیل مهم به شمار می‌روند، اما نکته مهم دیگری نیز وجود دارد که آن اتمسفر، محیط و فرهنگی است که فرزند شما در آن رشد می‌کند و هر روز به تجربه‌هایش افزوده می‌شود.

ازاین‌رو رشد و نمو در کنار افرادی با ملیت و فرهنگ‌های دیگر موجب می‌شود تا فرزند شما از همان سنین کم، تعامل و همکاری با افراد غیر هم‌وطن خود را بیاموزد. این موضوع در بزرگسالی تأثیر به سزایی در موفقیت او در بازار کار خواهد داشت.

 نکته آخری که در مورد مزیت این اقدام وجود دارد، امکان مهاجرت از طریق تحصیل فرزند است. بسیاری از خانواده‌ها این مسیر را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند که مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

چگونگی مهاجرت والدین از طریق فرزند

ابتدا باید گفت منظور از مهاجرت پدر و مادر از طریق تحصیل فرزند یا فرزندان، صرفاً ورود به خاک کشور مقصد نیست. این روند زمانی تکمیل می‌شود که والدین هم بتوانند به‌صورت قانونی اقامت کشور مقصد را دریافت کنند. لذا وقتی صحبت از مهاجرت والدین به می‌شود، منظور گرفتن ویزا و اقامت از کشوری است که والدین به همراه فرزند خود به آن مهاجرت کرده‌اند.

با اینکه شرایط و مدارک لازم برای تحصیل فرزند در خارج از کشور و همراهی والدین، در کشورهای مختلف متفاوت است، اما می‌شود مواردی را به‌عنوان نکات کلی ذکر کرد؛ مواردی نظیر:

اخذ پذیرش

پایه و بنیان این روش مهاجرت، تحصیل فرزند شما است؛ لذا فرزندتان باید از یک مدرسه بین‌المللی در کشور مقصد پذیرش داشته باشد تا روند تکمی دیگر مدارک آغاز شود.

تمکن مالی

یکی از شرایطی که باید آن را احراز نمایید، تمکن مالی کافی است. بعضی از کشورها تنها به تمکن مالی کافی برای یک سال تحصیل فرزند اکتفا می‌کنند و بعضی دیگر شرایط دیگری را نیز درخواست دارند. در برخی از کشورها که به فردِ همراه دانش‌آموز اجازه کار نمی‌دهند، مدارکی مبنی بر توانایی مالی برای زندگی را از شخص همراه (پدر یا مادر) طلب می‌کنند.

فارغ از همه این‌ها، شما باید مدارک تمکن مالی؛ مانند سند مالکیت (خانه، مغازه یا زمین) ارائه دهید تا به کشور مقصد ثابت گردد شما در کشور خودتان مال و اموال دارید و پس از تحصیل فرزندتان برخواهید گشت.

نداشتن بیماری خاص

یکی دیگر از قوانینی که می‌توان به آن اشاره کرد، قانون عدم داشتن بیماری خاص است. بعضی از کشورها این شرط را در پیش‌شرط‌های اعطای ویزا و اقامت در دستور کار قرار می‌دهند.

سیاست‌ها قوانین مختلفی برای همراهی والدین وجود دارد که بعضی از آن‌ها قوانین جهانی است و برخی دیگر در کشورهای مختلف متفاوت است. در مورد مسئله نام‌آشنایی مانند توصیه نامه برای مهاجرت که یکی از رکن‌های مهم برای دانشجویان محسوب می‌شود، برای دانش‌آموزان این موضوع کاملاً به کشور و مدرسه موردنظر بازمی‌گردد. در بین کشورهایی که نظام آموزشی عالی، اقتصاد قوی و رفاه اجتماعی مطلوبی دارند، هستند که کشورهایی که شرایط مهاجرت به آن‌ها و ادامه تحصیل فرزندان، برای ایرانیان قدری ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از باقی کشورها است.

برای آگاهی از شرایط کشورهای مختلف برای مهاجرت دانش‌آموزی می‌توانید به صفحه رزرو مشاوره و اپلا مهاجرت تحصیلی مراجعه نمایید.

یکی از قوانین جهان‌شمول در این زمینه، شرط سنی است. فرزند شما باید بین 6 تا 18 سال باشد تا بتوانید از این شرایط استفاده کنید. بالاتر از سن 18 سال فرزند شما در دسته بزرگسالان قرار می‌گیرد و از لحاظ قانونی نیازی به سرپرست، قیم و والدین ندارد.

قانون دیگر که اکثر قریب به‌اتفاق کشورهای دنیا لحاظ می‌کنند، قانون تک والد است. به این معنا که تنها پدر یا مادر و تنها پدربزرگ یا مادربزرگ می‌تواند به همراه فرد متقاضی ادامه تحصیل، اقامت دریافت کند. امکان اعطای اقامت به پدر و مادر و یا کل اعضای خانواده فراهم نیست. حتی این قانون نیز در همه کشورها یکسان نیست؛ به‌عنوان‌مثال در جایی مانند اتریش به طور کل امکان اقامت والدین وجود ندارد و آن‌ها تنها می‌توانند از ویزای ۳ماهه توریستی استفاده کنند.

بهترین کشورها برای تحصیل فرزندان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد کشورهایی وجود دارند که مهاجرت و تحصیل در مدارس آن‌ها برای ایرانیان از شرایط مناسبی برخوردار است. این کشور‌ها عبارت‌اند از:

انگلستان

با داشتن نظام آموزشی بسیار خوب، مدارس و دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی، محصلان و فارغ‌التحصیلان این کشور بسیار موردتوجه کارفرمایان قرار دارند. علاوه بر این فرزند شما می‌تواند در یکی قدرتمندترین کشورهای اروپایی امکان رشد و تحصیل داشته باشد که فرصت‌های توسعه فردی و اجتماعی را به همراه دارد. اپلای تحصیلی انگلیس در ایران در چندسال گذشته محبوبیت بسیار زیادی در بین افراد پیدا کرده است. 

شهریه سالانه برخی از مدارس این کشور به شرح زیر است:

نام مدرسه شهریه
مدرسه لیمپسرینگ 20.000-25.000 پوند
مدرسه برنتود 15.000-38.000 پوند
مدرسه کیهوس 20.000-25.000 پوند
مدرسه امانویل 20.000-22.000 پوند
مدرسه بین‌المللی شربورن 20.000-28.000 پوند

کانادا

کانادا دیگر کشوری است که علاوه بر شرایط مناسب برای آینده فرزندانتان، کشور مناسبی برای مهاجرت از طریق تحصیل فرزند نیز محسوب می‌شود.

نکته حائز اهمیت در مورد کشور کانادا، شرط سنی برای اپلای تحصیلی کانادا است. در برخی استان‌های این کشور حداکثر سن تحصیل 18 و در باقی استان‌ها 19 سال خواهد بود.

سن تحصیلی در برخی از استان‌های کشور کانادا به شرح زیر است:

استان سن تحصیلی
کبک 6 تا 16 سال
انتاریو 6 تا 18 سال
نیویرانزویک 5 تا 18 سال
نیوفاندلند 6 تا 16 سال
بریتیش کلمبیا 6 تا 16 سال
منیتوبا 7 تا 18 سال

سوییس

با اینکه میزان هزینه تحصیل در سوئیس به نوع مدرسه (محلی – بین‌المللی – دوزبانه – خصوصی) بستگی دارد، اما به‌طورکلی تحصیل در سوئیس قدری پر هزینه است. به‌طورکلی برای تحصیل در مدارس سوئیس، می‌توان هزینه‌ای فراتر از 40.000 فرانک در سال را متصور شد.

شهریه سالانه برخی از مدارس این کشور به شرح زیر است:

نام مدرسه شهریه
مؤسسه آموزشی auf dem 150.000 تا 180.000 فرانک
مؤسسه آموزشی لو 50.000 تا 70.000 فرانک
مدرسه سنت جورج 40.000 تا 50.000 فرانک
کالج Beau Soleil 60.000 تا 90.000 فرانک

دبی

با رویکرد سیاسی و فرهنگی دبی و در کل کشور امارات به سمت پیشرفت و توسعه، بدیهی است که سیستم آموزشی این کشور و نیز در این مسیر گام برداشته باشد. نکته جالب این است که برای تحصیل در برخی از مدارس خصوصی این کشور نیاز است تا دانش‌آموز مهارت زبان انگلیسی خود را اثبات کند.

برخی از مدارس بین‌المللی دبی به شرح زیر است:

  • مدرسه بین‌المللی آجیال
  • مدرسه بین‌المللی آل معالی
  • مدرسه بین‌المللی المنهال
  • مدرسه بین‌المللی النهضه
  • مدرسه بین‌المللی العین

کشورهای دیگری نیز هستند که از لحاظ رتبه‌بندی در بالاترین سطح آموزشی قرار می‌گیرند، اما کمی اقدام برای مهاجرت تحصیلی دانش‌آموزی برای این کشورها مشکل‌تر خواهد بود.

کشورهایی نظیر آمریکا، سوئد، دانمارک و استرالیا از جمله این کشورها هستند.

کلام آخر

با مهاجرت فرزندان برای ادامه تحصیل در خارج از مرزهای کشور، آن‌ها نه‌تنها فرصتی استثنایی برای رشد و آموزش در بهترین کشورهای دنیا را به دست میاورند، بلکه گشاینده راهی برای مهاجرت والدین خود خواهد شد. ازاین‌رو مهاجرت دانش‌آموزی و امکان مهاجرت از طریق فرزند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به‌طورکلی سعی شد در این مقاله شرایط کلی برای مهاجرت از طریق تحصیل فرزند را مورد بررسی قرار دهیم و کشورهای مناسب این اقدام را معرفی کنیم. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی فرزندان بهتر است از مؤسسه‌های معتبر و مشاوران باتجربه کمک بگیرید.

اسکورایز مؤسسه متخصص مهاجرت تحصیلی با بیش از 800 پرونده موفق در این زمینه، با مشاوران کاربلد و حرفه‌ای خود می‌تواند شما را در امر مهاجرت تحصیلی (دانشجویی و دانش‌آموزی) یاری دهد.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز