آزمون تافل چیست (TOEFL) : معرفی کامل

آزمون تافل چیست؟ صفر تا صد آزمون تافل برای موفقیت و کسب نمره خوب را در این مقاله بخوانید.

محمدرضا طیران

محمدرضا طیران

1397 - 12 - 23
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

تافل چیست؟

تافل iBT که مخفف Test of English as a Foreign Language است یکی از چند آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی محسوب می‌شود که افراد زیادی از سراسر دنیا هر ساله در آن شرکت می‌کنند. بیش از ۹۰۰۰ دانشگاه و مؤسسه آموزشی مختلف در دنیا مدرک تافل را معتبر می‌دانند. آمریکا، کانادا، اروپا و حتی بر عکس تصور خیلی‌ها تافل در استرالیا هم اعتبار دارد. البته ممکن است شرایط برای دانشگاه خاصی در این کشور‌ها متفاوت باشد که در ادامه بیشتر به این نکته خواهیم پرداخت.

این آزمون توسط سازمان ETS برگزار می‌شود؛ لذا برای ثبت‌نام باید به سایت این سازمان مراجعه کنید.

قبل از آشنایی بیشتر با تافل

اگر حوصله ندارید این متن یا متن‌های دیگر در سایت‌ها را بخوانید، استاد فرهاد شمس در ۴ وبینار کامل ۲ ساعته آزمون تافل، منابع، روش‌های مطالعه، ترفندهای حین آزمون و ده‌ها نکته‌ دیگر را همراه با تمرین در این وبینارها توضیح داده‌اند که می‌توانید از لینک‌های زیر آن‌ها را تهیه کنید:

  • وبینارهای آموزشی مهارت‌های تافل - خواندن
  • وبینارهای آموزشی مهارت‌های تافل - شنیدن
  • وبینارهای آموزشی مهارت‌های تافل - اسپیکینگ
  • وبینارهای آموزشی مهارت‌های تافل - رایتینگ

ساختار آزمون تافلTOEFL

چهار مهارت در این آزمون سنجیده می‌شوند

  1. Reading
  1. Listening
  1. Speaking
  1. Writing

به هر یک از این مهارت‌ها یک بخش اختصاص‌داده‌شده، پس مجموعاً از ۴ بخش تشکیل شده است. هر یک از این بخش‌ها ۳۰ نمره دارد، لذا نمره این آزمون از ۰ تا ۱۲۰ اعلام می‌شود.

نمره مناسب در تافل

اکثر دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی از شرایط نمره حداقلی برای اعطای پذیرش عنوان می‌کنند که بسته به هر دانشگاه متفاوت است. به طور معمول نمره‌های بیشتر از ۸۰ برای تحصیلات تکمیلی مورد قبول هستند.

 

پس از آزمون، طی یک هفته نتایج اعلام می‌شود و پس از آن داوطلب می‌تواند نتیجه آزمون سنجش زبان انگلیسی خود را برای دانشگاه‌های موردنظر بفرستد. معمولاً در سازمان ETS به هر یک از دانشگاه‌ها یک کد چهاررقمی اختصاص می‌دهند که با واردکردن این کد در سایت آزمون، نتیجه شما برای دانشگاه موردنظر ارسال می‌شود.

چطوری در تافل بالای ۱۰۰ بگیریم؟

مطمئن باشید که می‌توانید! به‌شرط آنکه تلاش کنید و برای رسیدن به یک نمره عالی در دوره کاملاً آنلاین تافل 120 که تماماً خودآموز است، شرکت کنید. این دوره‌ها مختص دانشجوهایی است که می‌خواهند یک‌سروگردن از بقیه بالاتر باشند و با گرفتن یک نمره عالی در تافل، رزومه خودشان را برای هر استادی جذاب‌تر کنند.

بسته ویژه آموزشی تافل 120

مطالبی که در این بسته گنجانده شده است عبارت‌اند از:

  • برنامه مطالعاتی جامع‌ تدوین شده
  • مشاوره
  • ۳۰۰ صفحه جزوه تألیف شده
  • بهترین منابع آزمون تافل
  • و ….

هزینه آزمون تافل

هزینه شرکت در آزمون تافل 265 دلار آمریکا است و فرستادن نتیجه آزمون به هر دانشگاه ۲۰ دلار هزینه دارد.

البته تا ۱۰ شب قبل از آزمون می‌توانید در سایت ۴ دانشگاه را انتخاب کنید تا نمره‌ شما به‌صورت رایگان برای این دانشگاه‌ها ارسال شود.

باتوجه‌به قیمت زیاد این آزمون توصیه می‌کنیم بهترین راه‌های آمادگی آزمون تافل را به‌خوبی بدانید و بهترین ‌را انتخاب کنید که مناسب با شرایط شما باشد.

READING ریدینگ تافل

این مهارت برای سنجش توانایی شما در خواندن و درک متن‌های کوتاه مشابه متن‌هایی است که دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا با آن مواجه می‌شوند.

امتحان ریدینگ در تافل شامل ۳ متن به مدت‌زمان در ۶۰ دقیقه خواهد بود و اولین مهارتی است که در آزمون تافل سنجیده می‌شود.

در برخی از آزمون‌ها به‌صورت رندم و اتفاقی یکی از مهارت‌های ریدینگ یا لیسنینگ به‌صورت طولانی یا اصطلاحاً extended برگزار می‌شود. اگر مهارت ریدینگ طولانی شود، بعد از اتمام زمان سه متن، یک متن دیگر با زمان ۲۰ دقیقه اضافه می‌شود؛ در نتیجه به‌جای ۶۰ دقیقه این امتحان ۸۰ دقیقه طول می‌کشد.

برای گرفتن مدرک تافل از کجا شروع کنیم

هر متن به طور متوسط ۵ پاراگراف و ۱۴ سوال دارد که مجموعاً ۴۲ سوال در این قسمت مطرح می‌شود.

پس از خواندن متن، سؤال‌ها یکی پس از دیگری ظاهر می‌شوند و در قسمتی از صفحه سؤال نمایش داده می‌شود و در قسمت دیگر متن نمایش داده خواهد شد؛ پس نگران این نباشید که متن از دست برود.

حتی در برخی از سؤالات پاراگرافی که سؤال از آن مطرح شده است با یک علامت مشخص می‌شود تا درون متن به‌راحتی آن را پیدا کنید.

برای پاسخ به سؤالات می‌توانید اگر خواستید از یک سؤال که مثلاً ممکن است زمان بیشتری بگیرد یا از جواب آن مطمئن نیستید بگذرید و بعداً به آن برگردید! اما فقط تا زمانی که در یک متن بخصوص باشید.

مثلاً اگر سؤالات متن یک را جواب می‌دهید فقط می‌توانید از برخی سؤالات این متن بگذرید و بعداً به آن بازگردید. اگر وارد متن دوم شدید، دیگر امکان برگشت و دیدن سؤالات متن اول نیست. پس به این نکته هم توجه کافی داشته باشید.

سؤالات نمره‌منفی ندارند؛ در نتیجه اگر وقت روبه‌اتمام و سؤالات باقی‌مانده بود، شانس خود را امتحان کنید و پاسخ‌ها را به‌صورت شانسی انتخاب کنید!

به این نکته هم توجه کنید که باوجوداینکه متن در کنار سؤالات موجود است، خیلی مواقع توصیه می‌شود که از متن یک خلاصه‌نویسی کنید و به‌عنوان نت بردارید. دلیل این پیشنهاد این است که در انتهای هر متن یک سؤال برای درک کلی متن پرسیده می‌شود که با یک نگاه به خلاصه خود می‌توانید بسیار ساده جواب سؤال را پیدا کنید.

سؤال‌ها از درباره مطالب و اطلاعاتی است که در متن به طور مستقیم یا غیرمستقیم بیان شده و یا درباره لغات معینی در متن مطرح می‌شود.

ازآنجایی‌که در زبان انگلیسی هر لغت ممکن است چندمعنی داشته باشد، حتماً به این نکته توجه کنید که منظور معنی این لغات درون متن موردنظر است و پیشنهاد می‌شود حتی اگر از معنی لغتی مطمئن هستید باز هم درون متن بامعنی موردنظر، واضح بودن جمله را چک کنید.

در ۱۴ سؤال متن در قسمت ریدینگ گونه‌های مختلفی از سؤال وجود دارد.

در نظر داشته باشید که در متن‌های تافل همه سؤال‌ها به یک اندازه نمره ندارند و بعضی سؤالات به‌اندازه ۲ نمره ارزیابی می‌شوند.

حتماً زمان خود را مدیریت کنید تا بتوانید به‌خوبی به همه سؤالات هر سه متن پاسخ دهید. زمان هر متن به طور دقیق ۲۰ دقیقه نیست. کمااینکه برخی متن‌ها ساده‌ترند و باید در زمانی کمتر به آنها پاسخ داد و برخی دیگر مشکل‌تر و بالطبع زمان بر تر هستند. به‌طورکلی زمان بیست دقیقه معیار خوبی برای سنجش زمان شما تا آن لحظه است.

یک تایمر در گوشه سمت راست‌ بالای تصویر قرار دارد که از ۶۰ دقیقه‌شمارش معکوس می‌کند و زمان رو هر لحظه به شما گزارش می‌دهد، در نتیجه نیازی به چک‌کردن ساعت و استرس داشتن بابت ازدست‌رفتن زمان نیست. وقتی تایمر به زمان ۱۰ دقیقه می‌رسد، به حالت اخطار چند بار روشن خاموش می‌شود تا توجه شما را جلب کند.

تقویت ریدینگ تافل

بخوانید! بخوانید و باز هم بخوانید! هر چقدر می‌توانید باید منظم و با برنامه هر چند وقت یکبار متن انگلیسی بخوانید. بر روی متن‌های آکادمیک و علمی تمرکز کنید و البته تنها به موضوعات موردعلاقه خود بسنده نکنید؛ از هر موضوعی از جمله هنری، اقتصادی، تاریخی، جغرافی، تجاری و سایر موضوعات متن بخوانید.

در دوره‌ رایگان تافل در اینباکس اسکورایز عضو شوید تا به مدت ۲۰ روز، روزهای فرد یک ایمیل حاوی یک متن، چند لغت مهم و … برای شما ارسال گردد.

لینک دوره رایگان تافل در اینباکس

هدف نوشته و متن رو پیدا کنید.

فهمیدن موضوع متن آن‌قدر مهم است که می‌توانید متوجه شوید که نویسنده قصد دارد متن را به کجا ببرد. این نکته را معمولاً می‌شود از پاراگراف اول این مطالب متوجه شد.

به‌طورکلی متن‌ها سه حالت develop می‌شوند:

  • توضیح می‌دهند
  • مسئله‌ای را حل می‌کنند
  • متقاعد می‌کنند

دایره لغات رو زیاد کنید؛ روی هر موضوعی که می‌خوانید لغات را به‌صورت موضوعی یادداشت کنید و یاد بگیرید. البته کتاب‌هایی با این روش نوشته شده‌اند که مطالعه آن‌ها هم به‌شدت پیشنهاد می‌شود.

باید به این توانایی برسید که با یک نگاه خیلی سریع به متن، محتوای آن را متوجه شوید و هدف نگارش متن را حدس بزنید.

LISTENING لسنینگ تافل

این مهارت دومین قسمت از آزمون تافل است و دقیقاً پس از ریدینگ و بدون وقفه شروع می‌شود. از دو قسمت تشکیل می‌شود که هر قسمت خود شامل سه بخش خواهد بود. هر قسمت برای پاسخ‌گویی ۱۰ دقیقه زمان دارد. اگر این مهارت extended شود یک قسمت ده‌دقیقه‌ای دیگر نیز به سؤالات اضافه خواهد شد. از موضوعات مختلفی سؤال طرح می‌شود؛ مهم‌ترین کار سر جلسه، نت‌برداری است که باید کامل و صحیح انجام شود. سؤالات قابل ردشدن و برگشتن نیستند، زیرا ممکن است جواب یک سؤال در صورت سؤال‌های دیگر مستتر باشد. برای تقویت این مهارت باید فایل‌های صوتی زیادی گوش دهید.

ما در اسکورایز ویدئوهای سرگرم‌کننده بسیاری برای همین منظور برای شما آماده کرده‌ایم. می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

فیلم‌های خودآموز انگلیسی

SPEAKING اسپیکینگ تافل

این آزمون پس از یک وقفه ۱۰ دقیقه‌ای بعد از دو آزمون اول برگزار خواهد شد. پیشنهاد می‌شود حتماً قند و آب کافی مصرف کنید تا دچار افت قند و مسائلی ازاین‌قبیل نشوید.

آزمون تافل در ایران

این قسمت از شش سؤال تشکیل شده است. در دو سؤال اول موضوعی داده می‌شود و شما صحبت می‌کنید. در دو سؤال دوم ابتدا متنی رو می‌خوانید و سپس مکالمه‌ای در خصوص آن متن گوش می‌دهید و نظر خود را بیان می‌کنید. در دو سؤال آخر به یک سخنرانی نسبتاً بلند ۵ دقیقه‌ای گوش می‌دهید و خلاصه‌ای از صحبت‌ها را ارائه می‌دهید.

در دو سؤال اول ابتدا به شما موضوع بحث را می‌گویند و ۱۵ ثانیه فرصت دارید درباره جواب آن فکر کنید و پس از آن ۴۵ ثانیه صدای شما ضبط خواهد شد.

در سؤال‌های پنجم و ششم یک سخنرانی یا لکچر درباره یک موضوع رو می‌شنوید و از آن نت‌برداری می‌کنید. بعد از ۱۵ ثانیه آماده‌سازی، به مدت ۶۰ ثانیه فرصت دارید تا نکات اصلی صحبت‌های استاد و مثال‌هایی که برای نظر خود ارائه داده را بیان کنید.

در مهارت Speaking مهم‌ترین چیز ضبط‌کردن صدای خودتان است. حتماً بعد از هر بار تمرین، صدای خود را گوش دهید و تلاش کنید همواره آن را بهتر و بهتر کنید.

در هر یک از سؤال‌های شش‌گانه Speaking برای تک‌تک لحظات زمان آماده‌سازی، کارهایی وجود دارد که باید انجام دهید تا بتوانید بهترین جواب را ارائه دهید.

همچنین برای هر یک از شش سؤال Speaking قالب خاصی وجود دارد که با به‌خاطر سپردنش شما می‌توانید خیلی تمرین شده و آماده سر جلسه حاضر شوید.

برای دو سؤال اول برگه‌ای اصطلاحاً به نام Cheat Sheet وجود دارد که همان‌طور که از اسم آن مشخص است، برگه تقلب شما محسوب می‌شود. در دو سؤال اول شما باید دلیل و مثال برای نظرات خود ارائه دهید. با داشتن این برگه تقلب و تکرار و تمرین زیاد، شما قادرید به‌سادگی برای نظرهای خود دلیل و مثال‌های عالی ارائه دهید.

WRITING رایتینگ تافل

این آزمون از دو سؤال تشکیل می‌شود که اولین سؤال integrated و دومین سؤال independent نام‌گذاری شده‌اند. کل زمان این قسمت از آزمون، نزدیک به یک ساعت طول می‌کشد و دقیقاً بعد از آزمون Speaking شروع خواهد شد.

سؤال integrated تلفیقی از مهارت‌ها است. در این سؤال اول‌ازهمه شما یک متن نسبتاً بلند را باید در مدت‌زمان ۳ دقیقه بخوانید که مقاله‌ای است که نظری را بیان می‌کند و برای آن نظر چند دلیل و برای هر دلیل یک مثال ارائه شده است. در گام اول باید بتوانید متن و دلایل و مثال‌ها را بخوانید و حتماً نت‌برداری کنید.

در قسمت دوم از سؤال integrated یک مکالمه بین دو نفر درباره متن انجام می‌شود که در 90 درصد مواقع مخالفت خود را با نظریات مطرح شده در متن ابراز می‌کنند و برای نظرشان دلیل و منطق می‌آورند و این قسمت هم باید به‌دقت نت‌برداری کنید.

کاری که شما باید انجام دهید این است که دقیقاً نظر متن و اشخاص مکالمه رو منعکس نمایید. توجه کنید که اصلاً نباید نظر خودتان را بگویید.

برای نوشتن این متن ۲۰ دقیقه زمان دارید و پیشنهاد می‌شود نزدیک به ۳۰۰ کلمه بنویسید. سعی کنید بیشتر از همه از عبارت‌های بیانی مناسب و متنوع برای بیان نظر شخص و استاد استفاده کنید. مثلاً stated , opposed , etc

در امتحان رایتینگ برنامه فقط قادر به شمردن تعداد لغت‌هایی که شما نوشتید خواهد بود و غلط املایی یا غلط گرامری مانند Word قابل‌تشخیص نیست. پس حتماً برای تمرین از برنامه‌هایی مثل Notepad استفاده نمایید تا شرایط امتحان رو تجربه کنید.

سؤال دوم Writing سؤال independent نامیده می‌شود که کاملاً مستقل از بقیه مهارت‌ها است و فقط مهارت نوشتاری شما را سنجش می‌کند. در این قسمت یک سؤال پرسیده می‌شود و نظر شما را درباره آن می‌خواند.

مهم نیست نظر شما چیست، فقط اهمیت دارد که بتوانید خیلی خوب نظر خود را ساپورت کنید و دلایل منطقی و کافی برای آن بیاورید. صرفاً آوردن دلیل و بیان‌کردنش متن شما را زیبا و روان نمی‌کند، حتماً و حتماً برای دلیل خود مثال‌های ملموس بیاورید.

ما در اسکورایز یک سیستم تصحیح و نمره‌دهی داریم که می‌توانید آنلاین متن خود را همراه با کورنومتر در سیستم وارد کنید تا اساتید ما آن را تصحیح و نمره‌دهی ‌کنند.

برای تصحیح رایتینگ خود وارد این لینک شوید:

تصحیح رایتینگ تافل

نمونه رایتینگ تافل

نمونه رایتینگ‌های تافل را همراه با تصحیح می‌توانید در این لینک مشاهده کنید:

چه متنی در تافل نمره کامل را می‌گیرد؟

در یک مقاله کوتاه این موضوع خیلی مهم را توضیح داده‌ایم، حتماً از نکات کوتاه ولی کاربردی این مقاله استفاده کنید

چه متنی در تافل نمره کامل را می‌گیرد؟

منابع آزمون تافل

همان طور که گفتیم چون هزینه‌ این آزمون زیاد است، منطقی نیست که برای آمادگی در آزمون تافل ، خطا انجام دهیم.

دربسته مطالعاتی و خود‌آموز تافل ۱۲۰ بهترین منابع را نه‌تنها جمع‌آوری کرده‌ایم، بلکه روش صحیح مطالعه را همراه با جزوه‌ تألیف شده و پادکست‌های آموزشی برای شما فراهم کرده‌ایم. قبل از تهیه این محصول می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و مطمئن شوید که این بسته مناسب شما هست یا خیر.

مدت اعتبار مدرک تافل 2 سال است.

تفاوت تافل با آیلتس

اگر برای شما سؤال پیش‌آمده که تافل بهتر است یا آیلتس، در یک‌کلام باید گفت تفاوت‌های ساختاری این آزمون‌ها به نحوی هستند که کاملاً بستگی به شما و هدف شما دارد که کدام آزمون بهتر است. در مقاله‌ای کوتاه ولی کامل به اسم تافل یا آیلتس؟ مسئله این است. این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

برای گرفتن مدرک تافل از کجا شروع کنیم؟

شاید بتوان گفت ساده‌ترین مراحل ثبت‌نام را آزمون تافل دارد که برای انجام آن تنها چند دقیقه زمان کافی است.

در ابتدا شما باید وارد وب‌سایت رسمی تافل به نشانی www.ets.org شوید و برای ساختن پنل کاربری خود اقدام نمایید.

بهتر است ریسک امتحان‌دادن در منزل یا همان Home Edition را نپذیرید. احتمال ردشدن این امتحان از طرف ETS بسیار زیاد است.

نزدیک‌ترین مرکز امتحان را برای خود انتخاب می‌کنید و بعد از آن نوبت به درج مشخصات و تعیین تاریخ آزمون می‌رسد.

همه می‌دانیم پرداخت‌های بین‌المللی برای ایرانیان با مشکلاتی مواجه است، بنابراین می‌توان خرید ووچرهای مخصوص آزمون تافل را به مراکز معتبر فعال در این حوزه بسپارید.

مزایای داشتن مدرک تافل

داشتن مدرک تافل مزیت‌های بسیاری دارد و سال‌ها است که به‌عنوان یک مدرک معتبر برای سنجش مهارت زبان افراد در کنار آیلتس، در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف شناخته می‌شود. در این بخش تعدادی از مزیت‌های این مدرک را بازگو می‌کنیم:

  • مدرک آزمون تافل در بیش از 10.000 دانشگاه در 150 کشور جهان اعتبار دارد. این موضوع بدان معنا است که با داشتن این مدرک، راه شما برای پذیرش در 10 هزار دانشگاه بین‌المللی باز خواهد بود. این یکی از دلایلی است که تا به امروز 40 میلیون در آزمون تافل شرکت کرده‌اند.
  • بسیاری از دانشگاه‌ها به دلیل چندجانبه بودن این آزمون، مدرک تافل را ارجح می‌دانند. طبق یک تحقیق 80 درصد دانشگاه‌های بین‌المللی مدرک تافل را ترجیح می‌دهند.
  • این مدرک مانند آیلتس تا 2 سال اعتبار دارد که این به آن معنا است که شما ‌می‌توانید تا 2 سال پس از اخذ مدرک تافل برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مختلف اقدام نمایید.
  • آزمون تافل مهارت‌های افراد را در 4 جهت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن می‌سنجد. این امر سبب می‌شود که علاوه بر تمرکز صرف بر اخذ مدرک، مهارت‌های زبان خود را نیز به واقع افزایش دهید.
  • برای مهاجرت به صورت سرمایه‌گذاری، مهاجرت کاری و یا اقدام برای اقامت دائم، مدرک تافل اعتبار دارد.

سؤالات رایج آزمون تافل

در یک مقاله سؤالات پرتکرار آزمون تافل را کامل جواب داده‌ایم و اگر سؤال شما آنجا نبود در کامنت سؤال خود را مطرح کنید تا به آن پاسخ داده شود، جواب کامنت‌ها به‌صورت ایمیل به شما ارسال خواهد شد.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز