◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

بورسیه تحصیلی استرالیا : شرایط اخذ 2022

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی استرالیا چیست؟ اگر قصد ادامه تحصیل در استرالیا با اخذ بورسیه تحصیلی استرالیا

محمدرضا طیران

محمدرضا طیران

1401 - 02 - 30
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

استرالیا کشوری بسیار زیبا بوده که از لحاظ علمی در سطح بالایی قرار گرفته است، بسیاری از دانشجویان علاقه به گرفتن بورسیه تحصیلی استرالیا دارند. قصد ادامه تحصیل در استرالیا طی چند سال اخیر افزایش یافته، چرا که این کشور دانشجویان بیشتری را نسبت به سال‌های قبل پذیرا است.

استرالیا جزو کشورهایی است که از لحاظ علمی در سطح بالایی قرار دارد و هزینه تحصیل در آن کم است، همچنین در این کشور کیفیت زندگی بالا بوده و همین امر دلیلی بر مهاجرت بسیاری از افراد جوان در سراسر جهان برای تحصیل در این کشور است.

استرالیا سالانه بالای 2 هزار دانشجو غیر استرالیایی را می‌پذیرد و همین موضوع این کشور را به یک کشور چند ملیتی تبدیل کرده است. بنابراین فردی که برای تحصیل به استرالیا می‌رود، با شوک فرهنگی مواجه نمی‌شود، چرا که انواع مختلفی از مردم در این کشور زندگی می‌کنند.

با توجه به اینکه استرالیا نسبت به کشورهای پیشرفته کم جمعیت‌تر است، انتظار پیشرفت زیادی در زمینه علمی از این کشور نمی‌رود، اما بسیاری از محققان بزرگ از استرالیا فارغ‌التحصیل شده‌اند. این کشور در زمینه بیولوژی، فیزیک، ریاضیات و شیمی دارای رنکینگ علمی بالایی است.

از دیگر مزایای استرالیا این است که دانشجویان خارجی با ویزای دانشجویی خود می‌توانند کار کنند، امکان 40 ساعت کار در هر دو هفته برای کسانی که ویزای دانشجویی دارند، در این کشور وجود دارد. این موضوع می‌تواند از لحاظ اقتصادی به دانشجویان کمک زیادی کند.

آیا امکان اخذ بورسیه استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد؟

هزینه تحصیل در استرالیا کم نبوده و گرفتن بورسیه تحصیلی استرالیا نیز کار دشواری است، اما غیر ممکن نیست. استرالیا هر ساله مبلغی را برای دانشجویان خارجی به ویژه دانشجویانی که از کشورهای در حال توسعه می‌آیند، در نظر می‌گیرد که در هزینه‌ها به این دانشجویان کمک کند.

بیشتر بخوانید:

تحصیل رایگان در استرالیا

برای دانشجویان خارجی در استرالیا انواع مختلفی از بورسیه وجود دارد که با توجه به شرایطی که این کشور در نظر دارد، این کمک هزینه به افراد خاصی تعلق می‌گیرد. طبیعی است که با تقاضای بالایی که برای دریافت بورسیه در این کشور وجود دارد، این امر به یک رقابت تبدیل شود.

بورسیه تحصیلی استرالیا

انواع بورسیه تحصیلی استرالیا

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، بورسیه تحصیلی در استرالیا انواع مختلفی دارد که بعضی از این بورسیه‌ها توسط دولت استرالیا، بعضی توسط مراکز آموزشی و بعضی دیگر توسط ارگان‌های خصوصی و عمومی به دانشجویان خارجی داده می‌شود. در اینجا به بررسی انواع بورسیه‌ها می‌پردازیم.

  • بورسیه جوایز استرالیا: هدف از این بورسیه پیشرفت در زمینه علمی، ایجاد ارتباط در زمینه آموزشی با دیگر کشورها و ایجاد روابط دوستانه با کشورهای همسایه است. این نوع بورسیه توسط وزارت خارجه، آموزش و پرورش و بخش کشاورزی بین‌المللی در استرالیا ارائه می‌شود.

بورسیه جوایز استرالیا فرصت‌هایی را برای شهروندان کشورهای دیگر برای تحصیل تمام وقت در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در استرالیا فراهم میکند.

  • بورسیه مقصد استرالیا: برنامه مقصد استرالیا (DAP) حرکت جدید دولت استرالیا برای دانشجویان داخلی و بینالمللی برای تحصیل در استرالیا است. هر ساله بیش از هزار بورسیه تحصیلی استرالیا به دانشجویان داخلی و بینالمللی که در مکانهای پردیس منطقه‌ای تحصیل می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

مدارک تحصیلی این افراد باید از سطح گواهی IV و بالاتر باشد. موسسات استرالیا در هر سال می‌توانند برای بورسیه تحصیلی تا سقف ۱۵,۰۰۰ دلار برای هر دانش آموز، درخواست دهند.

  • بورسیه برنامه آموزشی تحقیقاتی دولت استرالیا (RTP): برنامه آموزشی پژوهشی استرالیا به دانشجویان بین‌المللی این امکان را می‌دهد که مدرک تحصیلی تحقیقاتی تکمیلی خود را در استرالیا اخذ کنند و از تجربه محققان برجسته استرالیایی بهره‌مند شوند.

بورسیه تحصیلی برای یک دوره دو ساله تحقیقاتی برای کارشناسی ارشد یا یک دوره تحقیقاتی سه ساله برای دکتری در دسترس است. این بورسیه هزینه‌های تحصیلی و درمانی را پوشش می‌دهد.

  • بورسیه‌های دانشگاهی: بورسیه تحصیلی استرالیا از طرف دانشگاه‌ها با توجه به سابقه تحصیلی به دانشجویان خارجی باهوش و شایسته تعلق می‌گیرد. با اینکه این نوع بورسیه بدون توجه به ملیت به دانشجویان واجد شرایط تعلق می‌گیرد، باید شرایطی که دانشگاه تعیین کرده است، وجود داشته باشد.

دانشگاه‌هایی که بیشترین بورسیه تحصیلی را در سال ارائه می‌دهند، شامل University of Sydney، Macquarie University، Griffith Remarkable و University of Melbourne هستند.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی استرالیا چیست؟

همانطور که می‌دانید، برای مهاجرت به استرالیا و درس خواندن در کشور دیگر اولین چیزی که بررسی می‌شود، معدل و ریز نمرات مقطع قبلی است. بنابراین معدل، ریز نمرات، مقالات و پژوهش‌هایی که هنگام تحصیل در مقطع قبلی انجام دادید، اهمیت زیادی دارد.

از نکات دیگری که در اخذ بورسیه می‌تواند به شما کمک کند، نمره زبان بالا است. به ‌طور کلی نمره زبان برای قبولی در دانشگاه مهم است، اما اگر نمره زبان خوبی دریافت کنید، می‌تواند به اخذ بورسیه تحصیلی استرالیا کمک کند.

بورسیه تحصیلی استرالیا

یکی از نکات جالب درباره گرفتن بورسیه از استرالیا این است که فقط به مسائل درسی دقت نمی‌شود و فعالیت‌هایی که در طول مقطع قبلی انجام دادید نیز بررسی می‌شود و امتیاز مثبت برای شما دارد. برای مثال اگر در ورزش‌های گروهی شرکت کرده یا در فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاهی حضور داشته باشید، برای استرالیا اهمیت دارد.

از دیگر مسائلی که برای کشور استرالیا مهم بوده و آن را بررسی می‌کند، فعالیت اجتماعی شما است. اینکه چقدر برای جامعه می‌توانید مفید باشید، اهمیت زیادی دارد. بنابراین اگر کار داوطلبانه‌ای انجام دادید یا عضو مرکزهای اجتماعی بودید، حتماً در رزومه خود آن را ذکر کنید.

شرایط اخذ بورسیه در دبیرستان

هزینه تحصیل در استرالیا حتی در مقطع دبیرستان زیاد است، به‌ خصوص برای خانواده‌هایی که مهاجر هستند این شهریه می‌تواند دغدغه بزرگی به حساب بیاید. شهریه دبیرستان با توجه به مقطع و دبیرستانی که انتخاب می‌کنید از 3807 تا 30000 دلار متغیر است.

معمولاً بورسیه‌هایی در غالب کمک هزینه از طرف دولت یا مدرسه به خانواده‌ها تعلق می‌گیرد که این کمک هزینه شامل خرید لوازم تحریر، کتاب و بخشی از هزینه‌های مدرسه می‌شود. معمولاً این بورسیه به افرادی که در سال قبل نمرات خوبی در استرالیا کسب کردند، تعلق می‌گیرد.

نوع دیگری از بورسیه در دبیرستان وجود دارد که دولت استرالیا پرداخت آن را به عهده دارد و طبق این بورسیه، دولت تمامی هزینه‌های تحصیل یک فرد را به عهده می‌گیرد. دقت داشته باشید که گرفتن بورسیه در مقطع دبیرستان کار بسیار دشواری است.

شرایط اخذ بورسیه کارشناسی

بورسیه تحصیلی استرالیا در مقطع کارشناسی بسیار رقابتی است، چرا که این کشور به تعداد محدودی این بورسیه را می‌دهد. این تعداد محدود بین کشورهای مختلف تقسیم می‌شود، در نتیجه شانس گرفتن این بورسیه بسیار پایین است.

از مواردی که در گرفتن این بورسیه بسیار تاثیرگذار هستند، معدل بالا و ریز نمرات است، همینطور داشتن نمره آیلتس حداقل 6 از اهمیت زیادی برخوردار است. طبیعی است که در دوران دبیرستان کسی از شما انتظار انتشار مقاله ندارد، اما اگر در جشنواره‌ها و آکادمی‌های مختلف شرکت کردید، حتماً در رزومه خود ذکر کنید.

بورسیه‌ای که در این مقطع به دانشجویان داده می‌شود، انواع مختلفی دارد، در بعضی موارد بورسیه فرد به شکلی است که 50% هزینه‌های تحصیل و زندگی فرد را پوشش می‌دهد. گاهی این بورسیه به صورت نقدی برای فرد حساب می‌شود.

اگر به دنبال گرفتن بورسیه برای این مقطع نیستید، باید تمامی هزینه‌ها را بررسی کنید، چرا که تحصیل در کشوری دیگر بسیار پرهزینه است. به‌ طور کلی هزینه مقطع کارشناسی از 10 تا 25 هزار دلار استرالیا است که باید هزینه زندگی، رفت و آمد، خوراک و پوشاک را به این مقدار اضافه کنید.

شرایط اخذ بورسیه کارشناسی ارشد

گرفتن بورسیه تحصیلی استرالیا در مقطع کارشناسی ارشد، راحت‌تر است و شرایط مطلوب‌تری برای دریافت بورسیه وجود دارد. این بورسیه توسط دانشگاه داده می‌شود، بنابراین شرایط مورد نیاز آن با توجه به درخواست دانشگاه تعیین خواهد شد.

یکی از دلایل ارائه بورسیه توسط استرالیا برای دانشجویان بینالمللی این بوده که هزینههای تحصیل در استرالیا برای دانشجویان غیر داخلی بسیار بالاتر است. اگر شهروند استرالیا، شهروند نیوزلند یا مقیم دائم استرالیا نیستید، معمولاً به عنوان دانشجوی بینالمللی طبقه‌بندی میشوید.

میانگین شهریه دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد 22000 تا 50000 دلار در سال است که مبلغ بسیار زیادی به حساب می‌آید. در بعضی از موارد این مبلغ بیشتر نیز می‌شود، به ویژه در رشته‌هایی مانند پزشکی، پیراپزشکی و دوره‌های MBA هزینه دانشگاه بیشتر است.

از محبوب‌ترین بورسیه‌های دوره‌های تحقیقاتی، بورسیه IPRS است که طبق این بورسیه هزینه‌های دانشگاه و بیمه درمانی فرد به‌ طور کامل پرداخت می‌شود. معمولاً افرادی که شامل این بورسیه می‌شوند، زندگی راحت‌تری در این کشور دارند.

یکی دیگر از بورسیه‌ها که برای رشته‌های غیر تحقیقاتی در نظر گرفته شده، بورسیه IGS است، این بورسیه به افراد خارجی که کارشناسی خود را در دانشگاه ملبورن استرالیا گذرانده‌اند، تعلق می‌گیرد. طبق این بورسیه دانشگاه مبلغ 10000 دلار را در سال اول تحصیل به دانشجو ارائه می‌دهد.

بورسیه تحصیلی استرالیا

شرایط اخذ بورسیه دکتری

دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا در مقطع دکتری امری آسان‌تر بوده، چرا که کشور استرالیا همواره به دنبال پیشرفت در زمینه‌های علمی و تحقیقاتی است. بنابراین اگر برای رشته‌های تحقیقاتی اقدام می‌کنید، شانس زیادی برای دریافت بورسیه کامل دارید.

معمولاً بورسیه‌ای که در مقطع دکتری ارائه می‌شود، تمامی هزینه‌های تحصیل را شامل می‌شود و دغدغه‌ای از لحاظ زندگی در این کشور نخواهید داشت. از شرایط مهم برای دریافت این بورسیه داشتن مقالات ISI است که هرچه تعداد این مقالات بیشتر باشد، شانس شما بیشتر می‌شود.

شرکت در کنفرانس‌های علمی و مراکز پژوهشی نیز می‌تواند کمک بسیاری به شما کند، از دیگر موارد مهمی که باید به آن توجه کنید، داشتن نمره بالا در زبان انگلیسی است. معمولاً برای این مقطع باید آیلتس بالای 7 داشته باشید.

دانشگاه‌های استرالیا معمولاً برای دانشجویان در مقطع دکتری بورسیه‌ای را در نظر می‌گیرند و این بورسیه را به دانشجویانی که رزومه قوی‌تری دارند، ارائه می‌دهند. نوع دیگری از بورسیه تحصیلی نیز به دانشجویان این مقطع داده می‌شود که بر عهده دولت و مراکز پژوهشی است.

برای دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا باید رزومه خوبی داشته باشید، داشتن مقالات و پژوهش در این زمینه می‌تواند قدرت رزومه شما را تا حد زیادی بالا ببرد. معدل و ریز نمرات بالا در مقطع قبلی نیز بسیار مهم هستند و هر چه نمرات شما به 20 نزدیک‌تر باشد، شانس گرفتن بورسیه شما بیشتر می‌شود.

داشتن نمره زبان بالا از مسائلی است که در گرفتن بورسیه می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. معمولاً نمره زبان 6.5 برای قبولی در دانشگاه مناسب است، اما برای گرفتن بورسیه، هر چه این نمره بالاتر باشد، شانس موفقیت شما بیشتر می‌شود.

از موارد دیگری که می‌تواند در گرفتن بورسیه به شما کمک کند، داشتن نمره آزمون‌های GRE و GMA است. البته این آزمون‌ها برای همه دانشگاه‌ها اجباری نیست و یکسری از دانشگاه‌ها این آزمون‌ها را درخواست می‌کنند و نمره آن‌ها در گرفتن بورسیه شما تأثیر دارد.

داشتن سابقه کاری و کارآموزی نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند سطح رزومه شما را بالا ببرد. داشتن سابقه کاری در زمینه‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، نشان‌دهنده شایستگی شما در آن رشته خاص است که از چشم دانشگاه دور نمی‌ماند.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، فعالیت در حوزه‌های ورزشی و اجتماعی نیز بسیار مهم است. دولت استرالیا به تک بعدی نبودن یک فرد و نقشی که می‌تواند در جامعه داشته باشد، بسیار اهمیت می‌دهد.

بورسیه تحصیلی استرالیا

مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه استرالیا چیست؟

قبل از هر چیزی لازم است که بدانید تمامی مدارکی که می‌خواهید برای دانشگاه ارسال کنید، باید ترجمه رسمی شوند و مهر مترجم داشته باشند. اگر مدارک شما ترجمه باشند، اما مهر نداشته باشند، مورد قبول نخواهند بود. بنابراین دقت داشته باشید که مدارک خود را در یک دارالترجمه معتبر ترجمه کنید.

مدارکی که برای پذیرش در دانشگاه نیاز دارید، شامل انگیزه‌نامه، مدرک زبان انگلیسی که می‌تواند تافل یا آیلتس باشد، عدم سوءپیشینه، تمکن مالی، توصیه‌نامه از اساتید مورد قبول استرالیا، پاسپورت، مدرک مقطع قبلی و ریز نمرات است.

بیشتر بخوانید:

تحصیل در مدارس استرالیا

چطور باید برای گرفتن بورسیه تحصیلی استرالیا اقدام کنیم؟

برای گرفتن بورسیه تحصیلی در استرالیا قبل از هر چیزی باید شرایط خود را بررسی کنید که آیا قابلیت دریافت بورسیه را دارید یا خیر. بعد از آن بررسی رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که شامل بورسیه می‌شوند، اهمیت زیادی دارد. ابتدا باید ببینید که به رشته شما چه نوع بورسیه‌ای تعلق می‌گیرد.

بعد از بررسی رشته باید مدارک خود را برای دانشگاه‌هایی که برای رشته شما بورسیه در نظر گرفته‌اند، ارسال کنید. در بسیاری از موارد بورسیه همراه پذیرش شما از دانشگاه داده می‌شود، اما اگر پذیرش گرفتید و بورسیه شامل حال شما نشد، می‌توانید طی نامه‌ای از دانشگاه درخواست بورسیه کنید.

آیا بورسیه استرالیا هزینههای تحصیل و زندگی را پوشش میدهد؟

هزینه تحصیل و زندگی در استرالیا بالا است و اینکه چقدر می‌توانید این هزینه‌ها را کاهش دهید، مربوط به سبک زندگی شما می‌شود. معمولاً در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مقدار بورسیه‌ای که به دانشجو تعلق می‌گیرد، کم است و نمی‌توان همه هزینه‌ها را با این بورسیه پوشش داد.

در مقطع دکتری مقدار بورسیه بیشتر است و اگر سبک زندگی مجللی نداشته باشید، می‌توانید از پس هزینه‌های زندگی هم بربیایید. گاهی می‌توانید شغل دانشجویی نیز داشته باشید که به کم شدن هزینه‌های شما کمک می‌کند.

بورسیه تحصیلی استرالیا

کلام آخر

استرالیا جزو کشورهای پیشرفته‌ای است که طرفداران زیادی دارد، دلیل دوست داشتنی بودن استرالیا آب و هوای خوب و طبیعت بکر آن است. سالانه بسیاری از مردم در سراسر جهان به این کشور سفر می‌کنند و از طبیعت این کشور لذت می‌برند.

طی چند دهه اخیر بسیاری از افراد جهان علاقه به تحصیل در استرالیا پیدا کرده‌اند و دلیل آن فقط آب و هوا و طبیعت این کشور نیست، بلکه استرالیا از لحاظ علمی دارای استانداردهای بالایی است. این کشور بهترین امکانات آموزشی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد.

البته این امکانات بالای آموزشی به‌ صورت رایگان نبوده و هزینه تحصیل در استرالیا بسیار زیاد است و همه اقشار جامعه توان تحصیل در این کشور را ندارند. مخصوصاً برای دانشجویانی که از کشور ما به استرالیا سفر می‌کنند، این هزینه بسیار زیاد است که دلیل آن تفاوت واحد پولی ما محسوب می‌شود.

با اینکه هزینه زندگی و تحصیل در استرالیا بالا است، هرساله تعداد زیادی دانشجو خارجی به این کشور سفر می‌کنند. دلیل آن در دسترس بودن بورسیه تحصیلی استرالیا برای این افراد است، البته که این بورسیه به افراد کمی تعلق می‌گیرد و گرفتن آن کاملاً رقابتی است.

به دلیل مهم بودن پژوهش‌های علمی هر ساله بعضی از دانشگاه‌ها و دولت استرالیا بورسیه‌هایی را در شکل‌های مختلف در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. هدف استرالیا از این ‌کار جذب افراد باهوش و مفید برای جامعه خود و پیشرفت تحصیلی این کشور است.

سوالات متداول

آیا بدون مدرک زبان می‌توان بورسیه تحصیلی گرفت؟

برای تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان نیاز به دانش زبانی بالایی دارید، در بعضی از موارد افراد توانسته‌اند بدون مدرک زبان انگلیسی بورسیه دریافت کنند که دلیل آن قوی بودن رزومه آن‌ها بوده است.

بنابراین امکان گرفتن بورسیه بدون مدرک زبان وجود دارد، ولی شانس شما به شدت پایین می‌آید، چرا که یکی از فاکتورهایی که هنگام بورسیه دادن به آن توجه می‌کنند، این مدرک زبان است.

آیا بورسیه تحصیلی به همراه نیز تعلق می‌گیرد؟

خیر، این بورسیه فقط شامل حال یک فرد می‌شود و اگر همراه داشته باشید، باید به فکر تأمین هزینه‌های او از راه‌های دیگری باشید.

شانس گرفتن چه نوع بورسیه‌ای برای ایرانیان بیشتر است؟

به دلیل بالا بودن هزینه‌های تحصیل در استرالیا بهترین نوع بورسیه IPRS در مقطع دکتری است که تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی را پوشش می‌دهد.

دلیل نگرفتن بورسیه با داشتن رزومه قوی چیست؟

همانطور که گفته شد، این بورسیه‌ها رقابتی است و در بیشتر مواقع نگرفتن بورسیه به دلیل این است که شخص دیگری رزومه قوی‌تری نسبت به شما داشته است. گاهی نیز اشتباهات کوچک هنگام فرستادن مدارک موجب این امر می‌شود.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز