◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

تحصیل رایگان در استرالیا ممکن است؟

تحصیل رایگان در استرالیا ممکن است؟ در این مقاله همه شرایط تحصیل رایگان در استرالیا را بررسی میکنیم.

محمدرضا طیران

محمدرضا طیران

1401 - 02 - 29
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

استرالیا یکی از محبوب ترین مقاصد برای دانشجویان در سراسر جهان است و در حال حاضر بیش از 800000 دانشجوی بین المللی را به خود جذب کرده است که آن را به فرصت‌های عالی زندگی و البته دانشگاه‌های باکیفیت خود مدیون است. این موضوع همچنین به این معنی است که تحصیل در این کشور می‌تواند بسیار رقابتی بوده و با شهریه‌های بسیار بالایی همراه باشد که شاید به راحتی نتوان از پس آن‌ها بر آمد. اگر به دنبال تحصیل مقرون به صرفه در استرالیا هستید، مراحل و انتخاب‌هایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا در هزینه‌ها صرفه جویی کنید که در این مقاله قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم.

شرایط عمومی تحصیل در استرالیا

استرالیا دارای سیستم آموزش عالی برجسته و تعدادی از بهترین دانشگاه های جهان است. از  بین 100 دانشگاه برتر جهان امروز، هفت دانشگاه از استرالیا حضور دارند. سیستم آموزش عالی در استرالیا توسط دولت‌های فدرال و ایالتی نظارت می‌شود، اما هر دانشگاه از نظر برنامه‌هایی که ارائه می‌دهد و مکان آن‌ها منحصر به فرد است، بنابراین برای تحصیل در استرالیا اول باید رشته و دانشگاه مد نظر خود را تعیین کرده و سپس شرایط آن را به خوبی مطالعه کنید. به طور کلی معدل مناسب، مدرک زبان و رزومه‌ی خوب از اولین شروط هر دانشگاهی محسوب می‌شوند.

روش‌های تحصیل رایگان در استرالیا و روش‌هایی برای کاهش هزینه‌ها

اخذ بورسیه

در صورتی که توانایی مالی برای پرداخت شهریه و هزینه‌های دانشگاه را ندشته باشید، دانشگاه‌های استرالیا گزینه‌های متنوعی را پیش روی شما می‌گذارد. زمانی که تصمیم به ورود به یک دانشگاه استرالیایی گرفتید، کاری که باید انجام دهید این است که پیشنهادات بورسیه تحصیلی آن‌ها را پیدا کنید و ببینید که آیا شرایط و پیش شرط‌های لازم را دارید یا خیر. برای تحصیل رایگان در استرالیا، بورسیه بهترین گزینه برای شماست. دانشگاه‌های استرالیا فرصت‌های بورس تحصیلی عالی را هم برای دانشجویان بین المللی و هم داخلی فراهم می‌کنند و این فرصت‌ها می‌توانند هزینه تحصیل شما را کاهش داده یا به طور کامل پوشش دهند.

خیلی از برنامه‌هایی که توسط دولت استرالیا تامین می‌شود برای ایرانی‌ها در دسترس نیست. با این وجود در صورت داشتن رزومه قوی و شرایط مناسب، می‌توانید از طرف استاد یا دانشگاه بورسیه‌های کامل و یا جزئی دریافت کنید. قبل از درخواست، مطمئن شوید که از مناسب‌ترین بورسیه‌های ارائه شده توسط دانشگاه‌های مورد نظر خود استفاده کنید. معمولاً دریافت فاند کامل سخت‌تر است، اما این نباید باعث ناامید شدن شما شود، زیرا جوایز کوچک نیز می‌توانند در درازمدت تفاوت زیادی را در مبلغ نهایی ایجاد کنند.

کار دانشجویی

اگر موفق به اخذ بورسیه نشدید یا بورسیه‌ای که گرفته‌اید تمام هزینه‌های شما را پوشش نمی‌دهد، می‌توانید برای کار دانشجویی نیز اقدام کنید. درست است که امکان کار تمام وقت حیت تحصیل وجود ندارد (نه از نظر قانونی و نه از نظر زمانی)، اما می‌توانید تا ساعات مشخصی در هفته و به صورت پاره وقت کار پیدا کنید. در این صورت هم درآمد نسبی برای هزینه‌های زندگی خواهید داشت و هم می‌توانید بیشتر وارد جامعه شوید.

مدیریت مالی درست

درست است که تفریحات مختلفی وجود دارد که دوست دارید همه‌ی آن‌ها را امتحان کنید، از رستوران‌های لوکس و جذاب گرفته تا مسافرت‌های بیرون شهری و خرید از برندهای مختلف. اما برای این که بتوانید پول کمتری خرج کنید بهتر است تا حد ممکن چنین خرج‌هایی را کم کنید. خانه‌ی کوچک‌تری را اجاره کنید یا با افراد دیگر خانه‌ی خود را شریک شوید. شاید همه‌ی این کارها در ابتدا کمی سخت به نظر برسد، اما در عوض می‌توانید هزینه‌های خود را تا حد زیادی پایین بیاورید. علاوه بر آن به این فکر کنید که در نهایت مدرک تحصیلی که به دست می‌آورید، می‌تواند فرصت‌های خیلی بیشتری را در اختیار شما بگذارد و در نهایت از این صرفه جویی نفع زیادی می‌برید.

انتخاب دانشگاه هایی با شهریه کمتر

دانشگاه های استرالیا تحصیلات با کیفیت بالا ارائه می‌دهند، اما در عین حال نسبت به دانشگاه‌های سایر کشورها بسیار گران‌تر هم هستند. به طور متوسط، این موسسات می توانند از 10000 تا 40000 دلار آمریکا به عنوان شهریه هزینه داشته باشند که عدد بسیار بالایی است. اما همه دانشگاه ها اینقدر هزینه ندارند. به همین دلیل هم همراه با بورسیه تحصیلی، درخواست برای یک دانشگاه مقرون به صرفه راه آسان دیگری برای حذف شهریه است. می‌توانید روی دانشگاه‌های کوچک‌تر با هزینه‌های کمتر و در عین حال کیفیت تحصیل مناسب تمرکز کنید تا هزینه‌ی بسیار کمتری را پرداخت کنید.

شرایط عمومی اخذ بورسیه در دانشگاه های استرالیا چیست؟

معدل بالا و ریزنمرات خوب

قاعدتا از بارزترین نکات رزومه شما همین است. معدل بالا نشان دهنده این است که تلاش بسیاری برای مقطع تحصیلی قبلی خود کرده‌اید و به خوبی روی درس‌های خود تمرکز کرده‌اید، در نتیجه‌ی احتمال بیشتری وجود دارد که در مقطع جدید نیز دانشجوی خوب و پرتلاشی باشید. برخی از اساتید موشکافانه‌تر نیز نگاه می‌کنند، مثلا درس‌های تخصصی شما را مد نظر قرار می‌دهند تا ببینند در آن‌ها عملکرد خوبی داشته‌اید یا نه. همچنین یک سری از دانشگاه‌ها به یک معدل حداقلی برای بررسی پرونده شما نیاز دارند.

پیشنهاد یا پروپوزال تحقیقاتی یا انگیزه نامه خوب

این مسئله شاید در نگاه اول به اندازه بقیه موارد پررنگ نباشد و شاید اصلا برخی از دانشگاه‌ها آن‌ را از شما نخواهند. اما پروپوزالی که برای یک برنامه‌ی تحقیقاتی مشخص به استاد مربوطه یا دانشگاه ارایه می‌کنید می‌تواند تفاوت زیادی در نظر آن‌ها نسبت به شما ایجاد کند. نکته‌ی مهم در این جا این است که پروپوزالی کاملا مرتبط با کارهای قبلی انجام شده بنویسید و بتوانید دلیل اپلای خود برای آن پروژه یا مقطع را به خوبی توجیه کنید و برنامه‌ای جامع و جذاب بنویسید. همین موارد برای SOP یا انگیزه نامه نیز صدق می‌کند.

مدرک زبان با نمره بالا

برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های مختلف استرالیا و برای هر رشته‌ای باید حتما مدرک زبان دارشته باشید و در این موضوع هیچ شکی نیست. بیشتر دانشگاه‌ها نمره حداقلی خاصی را می‌خواهند که باید آن را برآورده کنید (معمولا آیلتس بین 6 تا 7.5). اما هرچه بتوانید نمره زبان بالاتری را دریافت کنید، شانس بیشتری برای تحت تاثیر قرار دادن داوران بورسیه خواهید داشت. این مسئله منطقی نیز به نظر می‌رسد، زیرا نمره زیبان بالاتر به هرحال نشان دهنده این است که شما برای متوجه شدن دروس یا انجام پژوهش‌ها مشکلی نخواهید داشت و کاملا به انگلیسی مسلط هستید.

داشتن رزومه تحقیقاتی و علمی

این یکی دیگر از موارد مهمی است که هنگام داوطلب شدن برای دریافت بورسیه‌ی تحصیلی می‌تواند به شدت به شما کمک کند. هنگام اعطای بورسیه، تصمیم گیرندگان می‌خواهند مطمئن باشند که شما یک کاندیدای مناسب برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی هستید. خب، چه چیزی بیشتر از مقالات یا پژوهش‌های انجام شده قبلی می‌تواند این امر را نشان دهد؟ پژوهش‌های انجام شده همراستا با رشته و پروژه‌ای که می‌خواهید انجام دهید، به علاوه مقالات مختلف می‌تواند توانایی انجام کار پژوهشی شما را به خوبی نشان دهد. هر چه مقاله‌ی شما در مجله‌ی بهتری چاپ شده باشد، تاثیر بیشتری در نظر مثبت اساتید خواهد داشت.

داشتن سابقه کار یا کارآموزی

داشن سابقه کار حرفه‌ای یا جتی یک دوره کارآموزی در یک جای معتبر می‌تواند شانس دریافت بورسیه تحصیلی را تا حد زیادی افزایش دهد، مخصوصا اگر مستقیما به رشته و پروژه‌ای که می‌خواهید روی آن کار کنید مرتبط باشد. در واقع داشتن سابقه‌ی کار به ارزیابی مهارت‌های توسعه و تحقیق شما کمک می‌کند. این مهارت نه تنها از طریق شغل، بلکه از طریق دوره کارآموزی،‌ دستیار تحقیقاتی و دستیار پژوهشی در دانشگاه نیز می‌تواند اثبات شود.

داشتن رزومه خدمات اجتماعی، ورزشی و

در حالی که بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی بر اساس شایستگی علمی یا نیاز مالی است، به یاد داشته باشید که برخی از بورسیه‌ها مشارکت در جامعه را نیز یک نکته مثبت به حساب می‌آورند. این نکته‌ شامل خدمات اجتماعی یا مشارکت در گروه‌های اجتماعی، باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی می‌شود. موسسات استرالیایی اغلب به دنبال دانشجویانی می‌گردند که در جامعه خود فعال هستند و مهارت‌های رهبری را نشان می‌دهند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که هر گونه فعالیت مرتبط را در نامه پوشش بورس تحصیلی خود ذکر کنید.

توصیه نامه‌های معتبر

داشتن توصیه ‌نامه‌های معتبر و خوب می‌تواند کمک زیادی در مسیر دریافت بورسیه باشد. این توصیه نامه می‌تواند از طرف استاد راهنما، اساتید به نام دانشگاه که با آن‌ها درس یا پروژه‌ای داشته‌اید و یا از سمت کارفرمایان یا سوپروایزر‌های شما در کار و پژوهش باشند. هر چه توصیه نامه از طرف فرد باسابقه‌تر و معتبرتری باشد تاثیر بیشتری نیز خواهد داشت. برای برخی از موارد توصیه نامه دستی نوشته شده توسط استاد یا کارفرما نیاز است و برخی دانشگاه‌ها نیز فرم‌های مخصوصی دارند که باید توسط آن‌ها پر شوند.

شرکت در آزمون‌های معتبر مختلف

شرکت رکردن در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر فواید زیادی را برای رزومه شما به همراه دارد. اول این که تسلط شما به زبان انگلیسی را بیشتر نشان می‌دهد. دوم این که با توجه به معتبر بودن، نمره‌ای که به دست آورده‌اید کاملا واقعی بوده و چیزی است که اساتید یا کمیته تصمیم گیری می‌توانند روی آن حساب کنند. این که در چه آزمون‌هایی شرکت کنید کاملا به هدف و رشته‌ی شما بستگی دارد. مثلا اگر رشته‌ی مهندسی دارید آزمون GRE گزینه‌ی خوبی است یا اگر می‌خواهید در حوزه‌های مدیریتی اپلای کنید داشتن نمره آزمون GMAT کمک بزرگی برای شما خواهد بود.

مراحل اخذ بورسیه از موسسات تحصیلی استرالیا

شرایط درخواست برای بورسیه تحصیلی رایگان در استرالیا بسته به برنامه یا دانشگاهی که می‌خواهید در آن  تحصیل کنید متفاوت است.

در اولین زمان ممکن درخواست دهید.

مانند هر مسئله‌ی دیگری، در مورد درخواست کمک هزینه‌ از دانشگاه نیز هر چه زودتر درخواست دهید بهتر است. بهتر است از قبل زمانبندی دانشگاه را چک کنید و در اولین زمان ممکن درخواست خود را ارسال نمایید. در خیلی از موارد فاندهای ممکن محدود هستند و کسانی که زودتر درخواست می‌دهند شانس بیشتری برای گرفتن آن‌ها خواهند داشت.

مکاتبه با دانشگاه یا استاد

در برخی مقاطع مانند دکترا، خیلی اوقات لازم است برای پوزیشن مربوطه قبل از دانشگاه با استاد مکاتبه کرده و نظر او را جلب کنید. در برخی از مواقع مانند کارشناسی و برخی موقعیت‌های ارشد نیز لازم است از ابتدا برای دانشگاه درخواست دهید. بنابراین با توجه به یکی از این دو مورد، می‌توانید مسائل مالی را با استاد یا دانشگاه در میان بگذارید. سپس با توجه به راهنمایی‌های آن‌ها عمل کنید و موارد مربوطه را برای بررسی ارسال نمایید. در برخی از موارد ممکن است مصاحبه‌ی مخصوصی ترتیب داده شود و بعد از شرکت شما در این مصاحبه، تصمیم نهایی برای ارایه‌ی بورسیه گرفته می‌شود.

 

کلام آخر

تحصیل در استرالیا مزایای فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد اما در عین حال کار راحتی نیست. همانطور که در این مطلب بررسی شد کمک هزینه‌های تحصیلی استرالیا رقابتی و خاص هستند و به هر کسی تعلق نمی‌گیرند. با توجه به این موضوع بهتر است قبل از اقدام برنامه‌ای جامع و کامل برای خود بریزید تا بتوانید بهترین رزومه را برای خود جمع کنید. با داشتن معدل بالا، توصیه نامه، مقالات چاپ شده و استادی پلن مناسب می‌توانید به راحتی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید و زندگی در این کشور زیبا را تجربه کنید.

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل رایگان در استرالیا وجود دارد؟

بله. در صورت داشتن رزومه قوی علی‌الخصوص برای مقطع دکترا امکان گرفتن فاند کامل و در نتیجه تحصیل رایگان وجود دارد.

آیا می‌توان در استرالیا همزمان کار و تحصیل کرد؟

بله. در حین تحصیل امکان کار به صورت پاره وقت (20 ساعت در هفته) وجود دارد.

شرایط تحصیل رایگان در استرالیا چیست؟

با توجه به مقطع تحصیلی مورد نظر، داشتن معدل بالا، نمره زبان خوب، رزومه مناسب به همراه داشتن مقاله و سابقه کار و پژوهش می‌تواند شانس شما را برای تحصیل رایگان افزایش دهد.

آیا امکان تحصیل رایگان در استرالیا در همه مقاطع وجود دارد؟

هرچند در موارد خاص و با داشتن رزومه عالی در مقاطع پایین‌تر هم می‌توانید فاند بگیرید، اما امکان گرفتن فاند کامل بیشتر برای مقطع دکترا وجود دارد.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز