◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

همه چیز درباره تحصیل کارشناسی در آمریکا

با شرایط تحصیل کارشناسی در آمریکا، اخذ ویزای تحصیلی و کسب اقامت دائم پس از تحصیل در آمریکا آشنا شوید

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1400 - 07 - 04
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

کشور آمریکا یکی از ابرقدرت‌های جهان در تمام زمینه‌های اقتصادی، علمی و نظامی به حساب می‌آید. معمولا زندگی در آمریکا رویای افراد مختلف جهان است که همواره سعی می‌کنند به این هدف خود نزدیک و نزدیک‌تر شوند. مهم نیست شما چند سال دارید، اما مطمئنا دوست دارید در یکی از ایالت‌های آمریکا زندگی کنید و زندگی در این کشور را تجربه نمایید. حالا شما فرض کنید که اگر از سنین جوانی وارد کشور آمریکا شوید، می‌توانید آینده زندگی خودتون را تضمین کنید.

کشور آمریکا محتمل‌ترین و اولین مقصد انتخابی برای دانشجویان بین‌المللی است که طبق آمار 18 درصد دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور، در این کشور در حال تحصیل هستند. اگر شما هم به فکر تحصیل در کشور آمریکا هستید، مطمئن باشید مسیر فکری درستی را در پیش گرفته‌اید. اگر شما بتوانید در سنین پایین وارد کشور آمریکا شوید، در دانشگاه‌های برتر این کشور که جز دانشگاه‌های برتر جهان به حساب می‌آیند، تحصیل نمایید، قطعا آینده شغلی درخشانی در انتظار شماست. حالا شما فرض کنید که بتوانید از ابتدا دوران دانشجویی و برای تحصیل در مقطع کارشناسی به کشور آمریکا مهاجرت نمایید. در این حالت شما نسبت به دانشجویانی که برای تحصیل در مقطع ارشد و دکتری اقدام می‌کنند، حداقل 4 سال جلوتر خواهید بود. در این 4 سال فرصت دارید تا با زندگی در کشور آمریکا بیشتر آشنا شوید، با تنوع فرهنگی و آب و هوایی این کشور بهتر خودتان را عادت دهید و در نهایت در سنین پایین‌تر تطابق با یک شرایط زندگی جدید بسیار ساده‌تر خواهد بود.

تحصیل در آمریکا مزایای بسیاری دارد که به اختصار می‌توان به پیشرفت علمی دانشجویان، تنوع موقعیت‌های آموزشی، موقعیت‌های تحقیقاتی مناسب، تکنولوژی به روز، چشم‌‌اندازهای شغلی متناسب با رشته تحصیلی و ... اشاره نمود. پس شما هم اگر شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا را دارید، اصلا شک نکنید که اقدامات لازم برای تحصیل در این کشور را آغاز کنید تا بتوانید از ابتدا دوران تحصیل در بهترین دانشگاه‌های این کشور شروع به تحصیل نمایید، به مدارج بالاتر تحصیلی ورود کنید و در نهایت به بهترین موقعیت‌های شغلی متناسب با رشته تحصیلی‌تان دست پیدا کنید.

تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا

شرایط تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی

همانطور که گفته شد، یکی از اصلی‌ترین مقصدهای دانشجویان بین‌المللی تحصیل در کشور آمریکا است. سالانه بی‌شمار دانشجو از سراسر جهان برای تحصیل در مقطع‌های مختلف تحصیلی به آمریکا مهاجرت می‌کنند. با وجود مشکلات سیاسی موجود بین کشورهای ایران و آمریکا، کشور ایران در بین تمامی کشورهای جهان، رتبه 22ام را در داشتن دانشجو در کشور آمریکا دارد.

معمولا سوالی که برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور پیش می‌آید، این است که چرا بین این همه کشور، باید آمریکا را برای تحصیل در مقطع کارشناسی انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به این محصلین و دانشجویان باید بگوییم که دلایل متعددی برای انتخاب محل تحصیل در خارج از کشور وجود دارد. شما باید مزایای تحصیل در هر کشور را بدانید و با توجه به این مزایا، مقصد خود را مشخص کنید. از جمله مزایای تحصیل کارشناسی در آمریکا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. تعداد بالای دانشگاه‌ و کالج بین‌المللی در آمریکا: شاید اکثر شما اسم دانشگاه‌های مطرح آمریکا مانند استنفورد، هاروارد و ام آی تی را شنیده باشید، اما باید بدانید که حدود 150 تا 200 دانشگاه و کالج در کشور آمریکا وجود دارد که در سطح بین‌المللی جایگاه مناسبی را در سطح جهان دارند و می‌توانید با تحصیل در این مراکز آموزشی، آینده خوبی را داشته باشید.

2. کیفیت بالای آموزش: کیفیت سطح آموزش، وجود امکانات و زیرساخت‌های مناسب، تکنولوژی به روز، وجود مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مختلف، کشور آمریکا را تبدیل به یکی از بهترین و قوی‌ترین کشورهای دنیا در زمینه آموزش کرده است.

3. سطح بالای انتخاب دانشجو: معمولا شرایط پذیرش دانشگاه‌های آمریکا نسبت به سایر کشورها دشوارتر است و آنها سعی می‌کنند همواره بهترین دانشجویان با رزومه‌های قوی‌تری را جذب نمایند. وجود چنین رقابتی در انتخاب دانشجویان، معمولا باعث می‌شود که دانشجویان انتخاب شده اکثرا قوی و دارای سطح علمی بالا باشند و ایجاد رقابت بین آنها باعث پیشرفت‌شان شود.

4. ارزش بالای مدرک تحصیلی: خیلی از دانشجویان می‌گویند که هزینه‌های تحصیل در کشور آمریکا بسیار بالاست و می‌توان با هزینه کمتر در سایر کشورها به تحصیل پرداخت. در جواب به این دانشجویان باید بگوییم که هزینه‌ای که شما برای تحصیل خود می‌کنید در واقع یک سرمایه‌گذاری روی خودتان است. اگر شما بتوانید در دانشگاه‌های برتر جهان که تعداد زیادی از آنها در آمریکا وجود دارد، تحصیل کنید، می‌توانید در ازای آن با مدرک تحصیلی معتبری که بدست آورید در آینده خیلی نزدیک با رسیدن به شغل مناسب تمام هزینه‌های دوران تحصیل‌تان را جبران نمایید.

مزایای تحصیل در آمریکا

کشور آمریکا دارای سیستم آموزشی منسجم و قدرتمندی است که دانشگاه‌های این کشور در اکثر رشته‌ها و زمینه‌های تحصیلی، فعالیت دارند. در صورتی که شما بتوانید در مقطع کارشناسی در کشور آمریکا تحصیل نمایید، پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانید در زمینه تحصیلی مرتبط با خود کار پیدا کنید و یا در مقاطع تحصیلی بالاتر به کسب علم بپردازید. معمولا طول دوره تحصیل در کشور آمریکا در مقطع لیسانس برابر با 4 سال می‌باشد.

تحصیل کارشناسی در کشور آمریکا همانند سایر کشورها شرایط و ملزومات خاص خود را داراست. به صورت کلی از جمله این شرایط می‌توان به کسب نمره آزمون زبان، شرکت و قبولی در آزمون‌های پیش‌نیاز تحصیل در مقطع لیسانس کشور آمریکا و دارا بودن مدرک دیپلم اشاره نمود. معمولا با توجه به سطح دانشگاه و همچنین رشته تحصیلی شما، حداقل نمره قبولی و آزمون‌های پیش‌نیاز متفاوت خواهد بود. در ادامه مطلب به صورت جزئی‌تر مدارک و شرایط لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا را شرح خواهیم داد:

1. ارائه مدرک دیپلم: اولین مدرک لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا، مدرک دیپلم 12 سال تحصیلی می‌باشد.

2. کسب نمره قابل قبول در آزمون زبان: معمولا شرکت در یکی از دو آزمون تافل یا آیلتس و کسب نمره قابل قبول در آنها مورد پذیرش دانشگاه قرار می‌گیرد. البته بهتر است قبل از آماده شدن برای شرکت در هر کدام از این آزمون‌ها، شرایط دانشگاه مقصد خود را بررسی نمایید. اگر دانشگاه تاکید بر شرکت در یک آزمون خاص را داشته باشد که شما باید حتما در آن آزمون شرکت نمایید. اگر شما حق انتخاب برای شرکت در آزمون تافل یا آیلتس داشته باشید، آن زمان می‌توانید بر اساس شرایط خودتان تصمیم‌گیری کنید. معمولا کسب حداقل نمره 6 در آزمون آیلتس (حدود 70 در آزمون تافل) برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا در مقطع کارشناسی لازم است.

3. آزمون‌های پیش‌نیاز تحصیل در مقطع کارشناسی: برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا در مقطع کارشناسی، باید در یکی از آزمون‌های SAT یا ACT شرکت نمایید. آزمون SAT معمولا حدود 3 ساعت 45 دقیقه تا 4 ساعت به طول می‌انجامد. این آزمون دارای 3 بخش اصلی خواندن همراه با نقد متن، ریاضیات (آزمون موضوعی اول) و نوشتاری است. همچنین این آزمون بخش‌های اضافی هم دارد که با شرکت در آنها می‌توان شانس خود را برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌هایی که رقابت در آنها سنگین‌تر است، افزایش داد. این بخش اضافی می‌تواند شامل 2 تا 3 بخش موضوعی بسته زمینه تحصیلی و توانایی‌تان باشد و شامل تست‌های 4 گزینه‌ای است. همچنین در دو آزمون زبان شامل زبان فرانوسوی، آلمانی، چینی و ... نیز به عنوان مهارت اضافی می‌توان شرکت نمود.

آزمون ACT معمولا حدود 3 ساعت به طول می‌انجامد و دارای 4 بخش اصلی زبان انگلیسی، ریاضیات، خوانش و علوم است. بخش اضافی قابل شرکت در این آزمون بخش نوشتاری است که کلا نیم ساعت زمان می‌برد. در نهایت برای مقایسه این دو آزمون می‌توان گفت شرکت در آزمون SAT و بخش‌های اضافه آن در یک روز امکان‌پذیر نیست، اما این امکان برای آزمون ACT وجود دارد. همچنین هزینه‌های آزمون SAT شامل 85 دلار برای آزمون استدلالی، آزمون موضوعی اول حدود 50 دلار، هر آزمون موضوعی دیگر 13 دلار و هر آزمون زبان 24 دلار است. در صورتی که هزینه‌های آزمون ACT شامل 70 دلار برای بخش اصلی و 16 دلار برای بخش نوشتاری اضافه خواهد شد.

4. آزمون‌های لازم متناسب با رشته‌ تحصیلی: علاوه بر مدارک گفته شده، بسته به رشته تحصیلی شما و همچنین خواسته‌های دانشگاه مقصد، می‌بایست در آزمون‌های دیگری نیز شرکت نمایید. به عنوان مثال برای تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا نیاز است که در آزمون MCAT شرکت نمایید و در آن نمره قبولی را دریافت کنید. یا در صورتی که متقاضی تحصیل در رشته حقوق هستید، نیاز است در آزمون LSAT شرکت کرده و همچنین برای تحصیل در رشته مدیریت نیاز به شرکت در آزمون‌های GRE و GMAT است. البته لازم به ذکر است که برای تحصیل در رشته‌های مهندسی، شرکت در آزمون GRE نیز می‌تواند یک امتیاز برای گرفتن پذیرش از دانشگاه به حساب بیاید.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی در آمریکا

هزینه تحصیل کارشناسی در آمریکا

همانطور که قطعا شنیده‌اید، آمریکا یکی از مقصدهای گران برای تحصیل در خارج از کشور می‌باشد. شهریه دانشگاه‌های کشور آمریکا معمولا نسبت به اکثر کشورها بالاتر بوده و همچنین زندگی در شهرهای بزرگ و مرکزی این کشور، هزینه‌بر است. معمولا بسته به رشته و دانشگاه محل تحصیل، شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور آمریکا از 10 تا 60 هزار دلار در سال متفاوت خواهد بود. این نکته نیز قابل ذکر است که هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی معمولا 5 تا 10 هزار دلار نسبت به دانشجویان بومی بیشتر خواهد بود. معمولا تحصیل در رشته‌های پزشکی و مدیریت در کشور آمریکا نسبت به رشته‌های مهندسی گران‌تر می‌باشند.

به طور متوسط هزینه‌ تحصیل کارشناسی در کشور آمریکا را می‌توان حدود 15 تا 20 هزار دلار در سال دانست که البته در برخی موارد خاص مانند رشته پزشکی این هزینه‌ها بسیار بیشتر خواهد شد. البته وجود دانشگاه‌های برتر جهان و همچین شرایط مناسب برای پیشرفت در آمریکا، باعث شده است که اولویت بسیاری از متقاضیان با وجود بالا بودن هزینه‌ها، تحصیل در کشور آمریکا باشد.

دانشجویان بین‌المللی باید به این موضوع دقت کنند که هزینه‌های مربوط به تحصیل یعنی پرداخت شهریه دانشگاه تنها بخشی از هزینه‌هایی است که باید در نظر داشته باشند. علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال، یک دانشجو علاوه بر پرداخت شهریه دانشگاه، باید بابت خوراک، حمل و نقل، اجاره مسکن یا تهیه خوابگاه، تفریح و هزینه‌های متفرقه، هزینه پرداخت کند.

بورسیه‌های تحصیلی آمریکا در مقطع کارشناسی

معمولا بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که نسبت به رقیبان خود دارای رزومه‌‌ای بسیار بهتر و شاخص‌تر هستند. معمولا دانشجویانی که قصد دارند از بورسیه‌های تحصیلی و از شرایط معاف شدن از پرداخت شهریه دانشگاه استفاده کنند، باید مدارک لازم را ارائه دهند. این مدارک لازم دقیقا همانند مدارک ذکر شده در همین مطلب می‌باشد، با این تفاوت که در این حالت متقاضی باید حداقل معدل 18 در دیپلم (معمولا معدل‌های بالا 19)، حداقل نمره 6/5 در آزمون آیلتس (حدود 100 در آزمون تافل) و حداقل نمره 1050 در آزمون SAT را دارا باشد. در صورت داشتن چنین شرایطی، شما می‌توانید شانس گرفتن بورسیه تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی آمریکا را داشته باشید.

تحصیل کارشناسی در آمریکا

شرایط کار دانشجویی در مقطع کارشناسی در آمریکا

معمولا دانشجویان بین‌الملل برای تامین برخی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود، به دنبال کار دانشجویی خواهند رفت. با توجه به هزینه‌های زندگی و تحصیل در آمریکا که نسبت به اکثر کشورها بیشتر است، احساس نیاز به کار دانشجویی در این کشور بیشتر به چشم می‌خورد. دو دسته کار دانشجویی وجود دارد که دسته اول کارهای داخل دانشگاه مانند کار در کتابخانه دانشگاه، کار در کافه دانشگاه و ... هستند و دسته دوم کارهای خارج از دانشگاه را شامل می‌شود.

دانشجویان بین‌الملل در حال تحصیل معمولا در طول هفته 20 ساعت اجازه کار پاره‌وقت خواهند داشت. البته کار دانشجویی در کشور آمریکا محدودیت‌های دیگری هم دارد؛ به عنوان مثال دانشجویانی که ویزای تحصیلی M1 یا F1 دارند، در سال اول تحصیلی خود تنها مجاز به کار دانشجویی در داخل دانشگاه هستند. پس از گذشت سال اول تحصیلی دانشجویان اجازه کار خارج از دانشگاه را پیدا می‌کنند، اما شرط آنکه دریافت مجوز کار از سازمان مربوطه است.

یکی از دغدغه‌‌های اصلی دانشجویان این است که آیا با انجام کارهای پاره‌وقت و دانشجویی، درآمد خوبی هم کسب می‌کنند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که معمولا درآمد کارهای دانشجویی در کشور آمریکا حدود 10 دلار در ساعت است که البته در صورت انجام کارهای تخصصی‌تر (دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع بالاتر) این مقدار بیشتر نیز می‌شود.

اخذ ویزای تحصیلی آمریکا در مقطع کارشناسی

اکثرا دانشجویان پس از گرفتن پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود، فکر می‌کنند که تمامی فرآیند تحصیل در خارج از کشور را طی نموده‌اند و همه شرایط برای آنها مهیاست که به کشور مقصد سفر نمایند. اما می‌توان این فرآیند را به دو قسمت تقسیم نمود. در بخش اول هدف گرفتن پذیریش از دانشگاه است و در بخش دوم اخذ ویزای تحصیلی از سفارت و متقاعد کردن آفیسر.

معمولا متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آمریکا باید برای ویزای تحصیلی F یا M اقدام نمایند. ویزای نوع F برای تحصیل در دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مدارس صادر می‌گردد، در حالیکه ویزای نوع M مخصوص موسسات فنی و حرفه‌ای است. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی کشور آمریکا به شرح زیر است:

  • داشتن پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار
  • نامه پذیرش دانشگاه یا کالج آمریکا
  • نامه اثبات تمکن مالی (فرم I-20)
  • ارائه مدارک تحصیلی دیپلم، رزومه، انگیزه‌نامه و ...
  • رسید ثبت پرونده آنلاین (فرم DS-160)
  • رسید پرداخت کارمزدهای SEVIS

تحصیل کارشناسی در آمریکا

وضعیت اقامت دائم پس از تحصیل کارشناسی در آمریکا

همواره افرادی که به مهاجرت به کشور آمریکا فکر می‌کنند، به دنبال اقامت دائم در این کشور هستند. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت اقامت دائم در آمریکا، مهاجرت تحصیلی به این کشور است. دلیل آن این است که پس از تحصیل در آمریکا و فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های این کشور، شانس یافتن شغل مناسب بسیار وجود خواهد داشت. در نتیجه پس از یافتن شغل مناسب، می‌توانید برای اقامت دائم در این کشور اقدام کنید.

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در کشور آمریکا در حال تحصیل هستند، در صورتی که پس از دوران تحصیل (مدت زمان محدود 6 ماه تا یکسال پس از فارغ‌التحصیلی) و یا در 3 ماه آخر دوران تحصیل، با پیشنهاد کاری رو به رو شوند، می‌توانند در صورت پذیرش پیشنهاد کار، برای اقامت کاری خود در آمریکا اقدام نمایند. از جمله شرایط دریافت اقامت دائم در کشور آمریکا و در نهایت دریافت پاسپورت این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برای آنکه اقامت دائم کشور آمریکا را دریافت نمایید، باید حداقل 4 سال از اقامت شما در کشور آمریکا گذشته باشد و تمامی قوانین و مقررات را در این مدت رعایت کرده‌ باشید.
  • در صورتی که از کسب اقامت دائم کشور آمریکا، حداقل 5 سال گذشته باشد، شما می‌توانید برای دریافت پاسپورت کشور آمریکا اقدام نمایید.

در چند خط بخوانید ...

در این مقاله ابتدا به دلایل استقبال دانشجویان برای تحصیل در کشور آمریکا پرداختیم، سپس به صورت جزئی برخی از مزایای تحصیل در آمریکا را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه مقاله، شرایط تحصیل در کشور آمریکا در مقطع کارشناسی را بررسی کرده و مدارک و پیش‌نیازهای لازم برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا در مقطع کارشناسی را بیان کردیم. در ادامه مطلب هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی و همچنین به صورت خلاصه هزینه‌های زندگی دانشجویی در این کشور را مورد بررسی قرار دادیم و در مقابل آن نیز به معرفی بورسیه‌های تحصیلی کشور آمریکا نیز اشاره نمودیم. همچنین در مرحله بعد، درباره شرایط دریافت ویزای تحصیلی کشور آمریکا صحبت نمودیم و در نهایت دغدغه‌های دانشجویان برای کار دانشجویی و همچنین کسب اقامت دائم پس از تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا را بازگو کردیم. اگر شما نیز به دنبال تحصیل کارشناسی در بهترین دانشگاه‌های جهان هستید و حاضرید روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید تا در نهایت ثمره این سرمایه‌گذاری را ببینید، بدانید که بهترین مقصد تحصیلی برای شما، کشور آمریکا است.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز