تحصیل رشته حسابداری در کانادا + مراحل اپلای و هزینه

تحصیل رشته حسابداری در کانادا برای متقاضیان این امر در کنار استفاده از امکانات آموزشی سطح بالا با شر

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1402 - 03 - 30
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

حسابداری جزو رشته‌های است که به دلیل شرایط کاری مناسب بعد از فارغ‌التحصیل و درآمد خوب و مناسب در کنار ثبات شغلی طرفداران خاص خود را برای تحصیل دارد. در این میان تحصیل در یک کشور ترازو اول همچون کانادا در این رشته برای متقاضیان به‌ویژه دانشجویان بین‌الملل بسیار مفید و سودبخش خواهد بود. تحصیل رشته حسابداری در کانادا برای متقاضیان این امر در کنار استفاده از امکانات آموزشی سطح بالا با شرایط زندگی بسیار خوب و مناسبی همراه خواهد بود. چرا که کشور کانادا باتوجه‌به اهمیت بالای دولت خود به مسائل آموزشی در گام نخست و سطح مناسب استاندارد زندگی در بین کشورهای مطرح دنیا قرار دارد. ما در این مقاله قصد داریم به این مقوله پرداخته و در حد توان مطالب مفید و جامعی دراین‌خصوص ارائه نماییم، امید که مفید فایده باشد.

شرایط تحصیل رشته حسابداری در کانادا

افراد متقاضی تحصیل در این رشته در کانادا بسته به مقطع و مرکز مورد آموزش خود باید دارای شرایط لازم در این زمینه باشند. براین‌اساس افراد برای تحصیل این رشته در مقطع لیسانس ملزم به داشتن دیپلم ۱۲ساله تحصیل با درج نمرات بالا در پرونده تحصیلی خود باشند. این در حالی است که متقاضیان تحصیل رشته حسابداری در کانادا برای مقطع فوق‌لیسانس به‌عنوان اصلی‌ترین شرط باید دارای مدرک لیسانس این رشته به همراه مدرک زبان آیلتس با نمره ۶، تافل ۶۱ یا PTE با نمره ۵۱ باشند. این شرایط برای دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکترای حسابداری با ارائه مدرک کارشناسی ارشد و مدرک زبان معتبر باتوجه‌به شرایط دانشگاه مقصد خواهد بود.

هزینه تحصیل در رشته حسابداری در کانادا

یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث مهاجرت‌های تحصیلی مربوط به هزینه‌های بالای تحصیل در کشور مقصد است. نمی‌توان از این گزینه بسیار مهم چشم‌پوشی نمود که تحصیل در سایر کشورها برای دانشجویان بین‌الملل بدون مشکل و دغدغه است. مهم‌ترین مسئله در این زمینه هزینه تحصیل و تأمین آن در کشور مقصد در مدت‌زمان تحصیل برای فرد است. ضمن اینکه این مسئله تنها بخشی از هزینه‌های تحمیل شده به دانشجویان بین‌الملل است. چرا که هزینه‌های زندگی در کشورهای تراز اول دنیا همچون کانادا دارای مبلغ قابل‌توجه و چشمگیری خواهد بود. به همین دلیل قبل از هرگونه اقدامی در خصوص اخذ پذیرش و اپلای تحصیلی کانادا حتماً از شرایط و هزینه‌های مربوط به تحصیل و زندگی در این کشور اطلاعات کافی داشته و عاقلانه اقدام به مهاجرت تحصیلی به کانادا نمایید. اما در مورد تحصیل رشته حسابداری در کانادا و هزینه‌های مربوط به آن باید بگوییم، بسته به مقطع موردنظر و مرکز آموزش متقاضی مبلغ شهریه متفاوت خواهد بود. براین‌اساس دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشته حسابداری حدود ۱۹.۵۰۰ دلار کانادا را باید در نظر داشته باشند. مبلغ شهریه رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد ۲۶.۳۹۵ دلار کانادا و برای مقطع دکترا حدود ۲۲.۴۴۲ دلار کانادا تخمین زده شده است.

فرصت‌های شغلی رشته حسابداری در کانادا

اغلب متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا در گام نخست به دلیل استفاده از امکانات سطح بالای آموزشی در دانشگاه‌های این کشور و بعد به امید استفاده از فرصت‌های شغلی رشته حسابداری بعد از فارغ‌التحصیلی این کشور را به‌عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. افراد مشغول به تحصیل رشته حسابداری در کانادا بعد از فارغ‌التحصیلی قادر خواهند بود تا سه سال در کشور کانادا حضور داشته و شانس خود را برای اشتغال در این کشور از بین فرصت‌های شغلی مختلف حسابداری در این کشور امتحان نمایند. از جمله مشاغل و فرصت‌های شغلی این رشته در کانادا می‌توان به مواردی همچون کمک‌حسابدار، تحلیلگر کسب‌وکار، حسابرسی داخلی، حساب‌های دریافتنی، تحلیلگر مالی و کارشناسی حقوق و دستمزد اشاره نمود. تحصیل رشته حسابداری در کانادا برای دانشجویانی با اشتغال همراه خواهد بود که در مدت‌زمان تحصیل با سعی و پشتکار خود مدارک تحصیلی سطح بالایی را در کارنامه تحصیلی خود کسب نموده باشند. هرچه مدارج تحصیلی افراد با سطح بالاتری همراه باشد، شانس اشتغال بعد از فارغ‌التحصیلی آنها در کانادا افزایش پیدا خواهد نمود.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل رشته حسابداری

همان‌طور که می‌دانید که آموزش و مسائل پیرامون آن جزو مواردی است که دولت کانادا به آن توجه ویژه‌ای دارد. به‌طوری‌که هرساله بخش قابل‌توجهی از درآمد ناخالص کانادا به آموزش و مسائل مربوط به آن اختصاص می‌گیرد. ازاین‌رو آموزش‌ها در این کشور با بهر گیری امکانات به‌روز آموزشی در سطح بالایی انجام می‌شود. تحصیل رشته حسابداری در کانادا برای متقاضیان این امر باتوجه‌به دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی مطرح در سطح جهانی و کشوری می‌تواند بسیار سودمند باشد. کسب مدرک حسابداری از مراکز آموزش عالی این کشور با اعتبار بالایی برای متقاضیان این امر در سطح جهان همراه خواهد بود. در نتیجه با آینده روشنی بعد از فارغ‌التحصیلی روبه‌رو خواهند شد. از جمله دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برتر برای تحصیل رشته حسابداری در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دانشگاه تورنتو

یکی از مؤسسات معتبر جهانی که ارائه‌کننده آموزش‌ها در سطح تحصیلات تکمیلی است، به دانشگاه تورنتو کانادا اختصاص گرفته. این مرکز با بیش از ۹۰ برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان آموزش‌های لازم را ارائه می‌کند که یکی از آنها به رشته حسابداری و امور مالی تعلق دارد. رتبه جهانی ۱۶ QS در سال ۲۰۲۱ به این مرکز آموزش عالی کانادا اختصاص‌یافته است.

  • دانشگاه مک گیل

این مرکز که در شهر مونترال کانادا قرار دارد، در سال ۱۹۲۱ توسط پادشاه جورج چهارم تحت نظارت جیمز مک گیل ساخته و با همان نام شهرت گرفت. این مؤسسه آموزش عالی دولتی که در رتبه‌بندی جهانی QS در سال ۲۰۲۱ رتبه ۵۳ را به خود اختصاص داده است، یکی از دانشگاه‌های است که تحصیل رشته حسابداری در کانادا را به متقاضیان این رشته ارائه می‌کند.

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا

این دانشگاه مطرح در ونکوور کانادا قرار دارد. دانشگاه بریتیش که دارای یک برنامه جذب نیرو است، در سال ۲۰۲۱ در رتبه‌بندی QS در مقام سوم استخدام فارغ‌التحصیلان قرار گرفت که خود یکی از پوئن های مثبت برای دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته حسابداری در کانادا در این مرکز به شمار می‌رود.

  • دانشگاه یورک

این مرکز آموزش عالی دولتی در سال ۱۹۵۹ در ایالت آنتاریو کانادا تأسیس شد. این دانشگاه دومین مرکز بزرگ در آنتاریو و سومین مؤسسه آموزشی در کانادا به شمار می‌رود که به بیشترین رشته تحصیلات تکمیلی را در بیش از ۱۱ دانشکده‌های به دانشجویان ارائه می‌کند. دانشگاه یورک به‌عنوان مدرسه کسب‌وکار شماره یک در اقتصاد در سال ۲۰۲۱ انتخاب شد که خود یکی از دلایل انتخاب این مرکز برای متقاضیان تحصیل رشته حسابداری در کانادا است.

  • دانشگاه کوئینز

این مرکز که در ایالت آنتاریو واقع است، توسط منشور سلطنتی ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۴۱ ساخته و رتبه دار دانشگاه‌های برتر کانادا طی سال‌های اخیر بوده است. برنامه‌های آموزشی در این مرکز با بیش از ۱۵۰ دوره تحصیلات تکمیلی به متقاضیان این امر ارائه می‌شود. تحصیل رشته حسابداری در کانادا جزو رشته‌های محبوب و پرطرفدار در این دانشگاه است.

  • دانشگاه مک مستر

این مرکز آموزش عالی در همیلتون ایالت آنتاریو در سال ۱۸۸۷ میلادی تأسیس شد. ارائه چند مدرک در تحصیلات تکمیلی و فوق‌لیسانس در رشته‌های اقتصاد، بازرگانی، حسابداری و مالی در پرونده کاری این مرکز آموزش عالی کانادایی قرار دارد. رتبه جهانی QS در سال ۲۰۲۱ این دانشگاه را در مقام چهاردهم قرارداد.

  • دانشگاه مونترال

یکی دیگر از مراکز آموزش عالی برای تحصیل رشته حسابداری در کانادا به این دانشگاه اختصاص دارد. این مؤسسه آموزش عالی در کانادا آموزش‌ها را به زبان فرانسوی به متقاضیان ارائه می‌کند. ازاین‌رو دانشجویان بین‌الملل مسلط به زبان فرانسه می‌توانند این دانشگاه را برای تحصیلات تکمیلی خود در رشته حسابداری انتخاب نمایند. این مرکز آموزش عالی دولتی در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال کانادا تأسیس شد. رتبه ۷ در رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۱ به این دانشگاه اختصاص یافت.

  • دانشگاه لاوال

این مرکز که در شهر کبک واقع شده است، اولین مرکز آموزش عالی در کانادا که آموزش‌ها در آن به زبان فرانسوی انجام می‌شود. در واقع این دانشگاه به دانشگاه فرانسوی‌زبان در کانادا شهرت دارد. این مرکز بیش از ۵۰۰ برنامه آموزشی را به دانشجویان متقاضی در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کند. تحصیل رشته حسابداری در کانادا با شرایطی همچون آموزش از راه دور در مورد برخی رشته‌های حسابداری همچون داده‌های مالی، تجزیه‌وتحلیل و... ارائه می‌شود که به دانشجویان کارشناسی ارشد علوم در مدیریت بازرگانی و مدرک تحصیلات تکمیل تخصصی DESS تعلق می‌گیرد.

تحصیل رشته حسابداری در کانادا در مقطع لیسانس

متقاضیان تحصیل در رشته حسابداری در مرکز و مؤسسه آموزش عالی این کشور در مقطع لیسانس، برای اخذ پذیرش و اپلای تحصیلی کانادا باید در گام نخست مدارک تحصیلی مربوط به مقاطع قبلی خود را به‌اضافه مدرک زبان آیلتس با نمره ۶ به بالا را برای این منظور در دست داشته باشند. مدت‌زمان تحصیل رشته حسابداری در کانادا برای دانشجویان در مقطع لیسانس ۴ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید. هر چه مدارک تحصیلی فرد درخشان‌تر و با معدل بالاتری همراه باشد، با چالش‌های کمتری در خصوص پذیرش و مهاجرت تحصیلی به کانادا روبرو خواهد شد. در برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مدرک زبان معتبر تافل است که فرد ملزم به ارائه این مدرک برای تحصیل رشته حسابداری در کانادا خواهد بود. ولی به‌طورکلی اکثر مراکز آموزشی در بسیاری از کشورهای دنیا من‌جمله کانادا، برای پذیرش تحصیلی دانشجو مدرک آیلتس زبان را معتبر می‌دانند. ازاین‌رو قبل از هرگونه اقدامی در خصوص مهاجرت تحصیلی حتماً زبان خود را تا سطح قابل‌توجهی ارتقا دهید.

تحصیل رشته حسابداری در کانادا در مقطع فوق‌لیسانس

افرادی که مایل به ادامه تحصیل حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد در مراکز دانشگاهی کانادا هستند، باید مدرک تحصیلی مقطع قبل خود را با معدل سطح B به همراه مدرک زبان آیلتس با نمره ۶.۵ به مرکز مربوطه ارائه نمایند. تحصیل رشته حسابداری در کانادا در مقطع فوق‌لیسانس بین ۳ تا ۴ سال به طول می‌انجامد. مانند مقطع لیسانس هرچه کارنامه تحصیلی فرد در مقطع قبل در سطح بالاتری باشد و مدرک زبان آیلتس او نیز دارای سطح بالایی باشد، مسلماً با چالش کمتری برای پذیرش و اپلای تحصیلی کانادا روبرو خواهد شد.

تحصیل رشته حسابداری در کانادا در مقطع دکترا PHD

افراد متقاضی تحصیل در این مقطع در گام نخست قبل از مهاجرت تحصیلی به کانادا باید از مدت‌ها قبل از شروع ثبت‌نام با یکی از اساتید دانشگاه موردنظر در کانادا از طریق ایمیل در حال مکاتبه باشند. این کار به‌منظور پیداکردن استاد راهنما به‌عنوان سوپروایزر فرد در کانال انجام می‌شود. در صورت دریافت تأییدیه از استاد راهنما کارهای مربوط به اخذ پذیرش و اپلای تحصیلی کانادا با سهولت انجام خواهد شد. ازآنجایی‌که این مقطع تحصیلی جزو مقاطع برتر تحصیلات تکمیلی در هر کشوری به شمار می‌رود، ازاین‌رو افراد باید دارای شرایط و مدارک سطح بالایی برای تحصیل رشته حسابداری در کانادا در مقطع دکترا باشند. چرا که داشتن کارنامه درخشان مقطع کارشناسی ارشد و مدرک زبان آیلتس با نمره ۷ باعث پذیرش فرد در مراکز برتر کشور کانادا خواهد شد. ضمن اینکه بعد از فارغ‌التحصیلی نیز زمینه اشتغال متقاضی را فراهم خواهد نمود. مدت‌زمان تحصیل در این مقطع هم ۴ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید.

گرایش‌های مختلف برای تحصیل رشته حسابداری در کانادا

رشته حسابداری و امور مالی گرایش‌های بسیاری دارد که افراد باتوجه‌به استعداد و علاقه خود می‌تواند یکی از آنها را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند:

  • حسابداری مدیریت

این گرایش حسابداری دانشجویان را ترغیب به تحقیق و جستجو اطلاعات در خصوص مدیریت سیستم می‌کند. این گرایش شامل سازماندهی، هدف‌گذاری کنترل پول، مدیریت هزینه و درآمد و اندازه‌گیری عملکرد است.

  • اقتصاد کلان

تحصیل رشته حسابداری در کانادا در این گرایش بر روی تصویر بزرگ‌تر اقتصاد در زوایای مختلف تمرکز دارد. بیکاری، تولید ناخالص داخلی GDP و تورم از جنبه‌های مختلف این گرایش برای آموزش دانشجویان است.

  • مدیریت مالی

این گرایش تحصیلی رشته حسابداری آموزش‌های را پیرامون مدیریت مالی، سازماندهی، هدایت و کنترل وجوه پولی یک شرکت به دانشجویان ارائه می‌نماید. فارغ‌التحصیلان این رشته بعد از اتمام تحصیل در سازمان‌های کوچک و بزرگ مشغول به فعالیت خواهند شد.

  • امور مالی شرکت

تحصیل رشته حسابداری در کانادا در این گرایش و آموزش‌های پیرامون آن در مدیریت امور مالی و تصمیم‌گیری‌ها در خصوص سرمایه‌گذاری خواهد بود.

مهارت‌های لازم افراد برای تحصیل رشته حسابداری در کانادا

متقاضیان تحصیل در رشته حسابداری قبل از هرگونه اقدامی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا باید از مهارت‌های که لازمه تحصیل این رشته است، برخوردار باشند. از جمله مهارت‌های لازم دراین‌خصوص می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • توجه بالای افراد به جزئیات

افرادی که رشته حسابداری را برای تحصیل و آینده کاری خود انتخاب می‌کنند، باید به همه جزئیات توجه ویژه‌ای داشته باشند. این مسئله شاید در ابتدای کار و در زمان تحصیل رشته حسابداری در کانادا یک موضوع کوچک و پیش‌پاافتاده به نظر بیاید، اما در زمان اشتغال کوچک‌ترین اشتباه در واردکردن ارقام نیازمند ساعت‌ها تحقیق برای شناسایی و اصلاح این مشکل را برای فرد در برخواهد داشت.

  • درک بالای فرد از اعداد

یکی از مهارت‌های مهم برای دانشجویان متقاضی تحصیل رشته حسابداری در کانادا شامل درک و مدیریت محاسبات و نتیجه‌گیری صحیح در انتهای کار است. افراد که حسابداری را برای تحصیل و به‌تبع شغل آینده خود انتخاب می‌کنند، باید ارتباطات بین اعداد را به‌راحتی تفسیر کرده، اطلاعات را برنامه‌ریزی و استدلال‌های منطقی انجام داده و عملکرد داده‌ها را اندازه‌گیری نمایند.

  • مهارت‌های سازمانی

یکی دیگر از مهارت‌ها و قابلیت‌های متقاضیان تحصیل رشته حسابداری در کانادا تمرکز بالا بر توانایی جهت‌گیری، اولویت‌بندی و قابلیت و توانایی چندوظیفه‌ای خواهد بود.

بورسیه‌های تحصیلی برای رشته حسابداری در کانادا

همان‌طور که می‌دانید یکی از دغدغه‌های افراد به‌ویژه دانشجویان بین‌الملل تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی آنها در مدت‌زمان تحصیل در کشور مقصد است. در این میان دانشگاه و مراکز آموزش عالی در کانادا برای متقاضیان تحصیل رشته حسابداری در کانادا که دارای کارنامه درخشان بوده و جزو دانشجویان خوب و ممتاز هستند، بورسیه تحصیلی ارائه می‌کند. این بورسیه به‌صورت بودجه‌های خصوصی و دولتی به متقاضیان این امر ارائه می‌شود. از جمله بورسیه‌های ارائه شده توسط دانشگاه و مراکز آموزش عالی کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بورسیه سی داگلاس ملور دانشگاه مک گیل که تا ۲۲۰۰ دلار کانادا از هزینه‌های تحصیل دانشجو را شامل می‌شود.
  • بورسیه کنت اف برد دانشگاه مک گیل که تا سقف ۲۵۰ دلار کانادا از هزینه‌های تحصیل دانشجو را شامل می‌شود.
  • بورسیه مدیریت دانشگاه کوئینز به ارزش ۴ هزار دلار کانادا از هزینه‌های تحصیلی دانشجویان حسابداری را شامل می‌شود.
  • بورسیه H مارسل کارون و HEC دانشگاه مونترال به ارزش ۲ هزار دلار کانادا از هزینه‌های تحصیل دانشجویان را شامل خواهد شد.

دانشجویان متقاضی تحصیل رشته حسابداری در کانادا که جزو واجدین شرایط دریافت بورسیه باشند، می‌توانند از این کمک‌هزینه تحصیلی برای تأمین بخشی از هزینه‌های تحصیلی خود در کانادا استفاده نمایند.

مشاوره اسکورایز جهت تحصیل در رشته حسابداری در کانادا

همان‌طور که می‌دانید مهاجرت و مقوله پیرامون آن جزو مسائل بسیار مهمی است که اگر بادقت و عاقلانه انجام نشود، منجر به شکست افراد خواهد شد. مهاجرت تحصیلی به کانادا برای متقاضیان این امر هم باید بااطلاع دقیق و حساب شده صورت گیرد. امروزه با پیشرفت‌های بسیاری که در عرصه شبکه‌های مجازی صورت‌گرفته، افراد به‌راحتی قادر خواهند بود با سرچ در سایت‌ها و شرکت‌های مهاجرتی به اطلاعات جامعی دراین‌خصوص دست پیدا نمایند. مشاوره اسکورایز یکی از هزاران شرکت‌هایی است که می‌توانید از آن برای شرایط تحصیل رشته حسابداری در کانادا بهره بگیرید.

کلام پایانی

از بین کشورهای تراز اول دنیا کانادا با وجود مجاورت و همسایگی با آمریکا و داشتن شرایط مناسب تحصیل و کار به مقصد بسیاری از مهاجرت‌ها تبدیل شده است. در این میان بیشترین آمار مهاجرت‌ها به مهاجرت تحصیلی به کانادا اختصاص‌یافته است. دولت کانادا جزو معدود دولت‌هایی است که به آموزش و نظام آموزشی و مسائل پیرامون آن اهمیت بسیاری می‌دهد. در نتیجه آموزش‌ها در این کشور با بهره‌گیری از امکانات آموزشی به‌روز و اساتید مجرب در سطح خوب و ایده‌آلی همراه خواهد بود‌. تحصیل رشته حسابداری در کانادا با وجود شرایط ویژه این رشته و بازار کار مناسب آن در بسیاری از کشورهای دنیا دارای اهمیت بسیاری است. ما در طی این مقاله در حد توان به همه مطالب و ریزه‌کاری‌ها در این زمینه پرداختیم، امید که مطالب ارائه شده مفید واقع شود.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز