پذیرش برای ارشد مجدد یا دکتری؟ کدام انتخاب بهتر است؟

پذیرش برای ارشد مجدد یا دکتری؟ کدام انتخاب بهتر است؟ کدام راحتتر است؟

محمدرضا طیران

محمدرضا طیران

1397 - 11 - 06
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

بعد از کلی کلنجار رفتن با خودش، دیگه عزمشو جمع کرده بود که باید بره و توی کشوری دیگه دنبال رویاهاش بگرده.خانواده اش هم با این مسئله کنار اومده بودن و آخرین ترم های تحصیلی رو در ایران میگذروند. 
سوالی که براش پیش اومده بود این بود:

اپلای برای ارشد مجدد یا اپلای برای دکتری ؟

در این مقاله یه بررسی روی این سوال که البته سوال مهمی هم هست خواهیم داشت.

نکته اول اینه که فرآیند اپلای و کلا اپلای برای دانشگاه های خارج از کشور یه مسئله شخصیه و خیلی نسخه کلی نمی شه براش پیچید. اول از همه با خودتون شفاف کنار بیاید که حتما می خواین برین یا نه ؟

این مطلب رو از دست ندید: 10 دانشگاه برتر آمریکا برای ادامه تحصیل

این مهمترین مسئله است. شاید پیش خودتون بگین که آیا اپلای با معدل پایین هم امکان پذیره؟ یا اینکه اصلا بپرسین “اپلای چگونه است؟” من خیلی از فرایندش سر در نمیارم و بهتره بی خیالش بشم. 
موارد دیگه ای مثل رزومه بد یا دانشگاه نه چندان خوب که توش درس می خونید هم ممکنه وبال گردنتون بشن. در واقع هیچ کدوم از این مسائل در صورتی که به سوال اصلی یعنی ” برم یا نه؟” پاسخ شفاف داده باشین، مشکل ساز نیستن چون خیلی ها بودن که با بدترین شرایط تونستن برن و حتی بورسیه خوبی نصیبشون بشه.

گذشته از این مقدمه برای بررسی این که کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری پذیرش بگیرید باید هدفتون مشخص باشه. یعنی چی ؟ 

یعنی 5 سال آینده چه جایگاهی برای خودتون متصور می شید؟ می خواین یک استاد دانشگاه خوب شده باشید ؟ یک بیزینس من خوب؟ یا حتی یک پدر خوب؟ 

اگر هنوز مردید و نمی دونید چی کار میخواین بکنین با یک کسی که از نظر شما موفقه صحبت کنید. مطمئن باشین پولی ازتون نمیگیره بابت نصیحتاش! 

نیازه که یک road map و نقشه کلی برای زندگیتون داشته باشین. یاد بگیرید که برای هر کاری، مشورت کنید. 

امام علی (ع) فرمودند : هرکه خودرایی کند هلاک گردد ، و هرکه با مردمان مشورت کند در عقل آنان شریک شود. 

باید پیش از هر اقدامی، ازافراد با تجربه سوال کنید. مخصوصا کسایی که راهی که شما میخواین برین رو، یک بار قبلا گذروندن. 

در کتاب “هفت عادت مردمان موثر” میخونیم که یکی از عادات خوب اینه که “از آخر شروع کنیم”. نقطه پایان رو ببینید. ببینین اگه لیسانس خودتونو درخارج از کشور دریافت کریدن

یا فوق لیسانس گرفتین، بعدش میخواین چیکار کنین؟ طبق برنامه ریزی بلند مدت شما، و مطابق با اون میتونین بگین که برای کدوم مقطع اپلای کنین بهتره.

شاید باور نکنید ولی مسئله اپلای فقط تحصیل خارج از کشور نیست و روی کل ابعاد زندگی شما تاثیر می زاره. قبل از رفتن هم به فکر “رفتن” هستن و فکر میکنن که صرف “رفتن” همه چیز عوض می شه و یا اتفاقای عجیبی رخ می ده.

برای پاسخ به سوال باید اول هدف شما مشخص باشه

یکی از اساتید که باهاش صحبت می کردم راجع به این مسئله این طوری به من گفتن که اگر بعد از اتمام کارشناسیت بتونی برای ارشد یک دانشگاه اپلای کنی و مدرک رو از کشور بگیری برای مقطع دکتری شانس خیلی بالاتری داری که یک دانشگاه با رنکینگ عالی قبول بشی.

پس با پذیرش در مقطع ارشد شانس خودتونو برای قبولی در دانشگاه های تاپ در دکتری افزایش می دید

مسئله مالی! 

جواب به این سوال که 4 بزرگ تره یا 2 مشخصه! اگه برای کارشناسی دارین میرین خارج از کشور باید توجه داشته باشین که 4 سال باید هزینه های زندگی + غربت ( اگه دلتون از سنگ نباشه) متحمل بشین. این در صورتیه که که برای ارشد این هزینه های به 2 سال تقلیل پیدا می کنه. 

برای دکتری چون دانشجو ها فاند میگیرن هزینه ها کم میشه و خیلی وابسته به فاندیه که میگیرین. پس اگه میخواین صرفه جویی اقتصادی کنین به طور کلی مقاطع ارشد و دکتری پذیرش گرفتن به صرفه تره

مزایای اپلای کارشناسی ارشد نسبت به اپلای کارشناسی

  1. تجربه شخصی و علمی که از 4 سال مقطع کارشناسی داشتید قطعا کمکتون می کنه.
  2. رزومه خیلی قوی تری دارین نسبت به این که بخواین بعد دیپلم اپلای کنین.
  3. فرصت کافی برای تقویت زبانتون رو داشتین.
  4. شانس خوبی برای گرفتن بورسیه و فاند دارین.
  5. بلدین که چطور امتحانارو پاس کنین و با زندگی دانشجویی کنار بیاین
  6. اگر خوابگاهی بودید، تجربه خوبی در زندگی مجردی به دور ازخانواده دارید.

تحصیل خارج از کشور در مقطع کارشناسی، ارشد مجدد یا دکتری؟

  1. چالش های هر مقطع رو در نظر بگیرین و ببینین چقدر آماده اید. جدا از چالش ها ببینین هدف شخصی خودتون تو زندگی چیه.
  2. نکته دوم که اتفاقا خیلی مهم هست اینه که در مقطع کارشناسی در بسیاری از دانشگاه های دنیا، به زبان مرسوم اون کشور تدریس میشه. و ممکنه انگلیسی زبان رسمی اون دانشگاه نباشه. پس به فکر زبانتون حتما باشین.
  3. دانشجویان ارشد و دکتری شانس گرفتن کمک هزینه تحصیلی دارن.
  4. فکر غربت و دوری از خانواده باشین و ببینین براش آماده این؟
  5. فرصت های تحصیلی در ارشد خیلی بیشتره.
  6. حتی با معدل تحصیلی پایین در مقطع لیسانس اما با رزومه قوی میشه شانس خوبی برای گرفتن پذیرش داشت.
  7. اگه هدفتون گرفتن دکتری برای یک موضوع خاصه سعی کنین از همون دانشگاه پذیرش برای راشد بگیرین چرا این که شانس شما به عنوان دانشجوی قدیمی برای گرفتن اون position در دکتری زیاد میشه.

تیم اسکورایز به طور منظم وبینار های آموزشی از افرادی که خودشون این راه رو رفتن برگزار میکنه که احتمالا جواب خیلی از سوالاتونو میگیرین. 

نگران نباشین اگه تاحالا شرکت نکردین فیلم های وبینارهای قبلی ما موجوده و میتونین اون هارو دانلود و هرموقع دوست داشتین ببینین.

فیلم های وبینار

بالاخره پذیرش ارشد مجدد یا دکتری

قطعا اخذ دکتری در رشته موردعلاقه‌اتون بهتره و راه شما را برای بازارکار بخصوص بازارکار آکادمیک باز میکنه. در واقع شما شایستگی‌های زیادی نسبت به اکثر پوزیشن‌های شغلی خواهید داشت و با کمی تلاش هم می‌توانید با اخذ فاند هزینه هارو کم کنید.

اما باید بگوییم امکان پذیرش برای ارشد مجدد راحتتر از دکتری است. بخصوص اگر قصد اخذ بورسیه نداشته باشید. پس از اتمام دوره ارشد مجدد هم شانس اخذ دکتری شما در همان کشور بیشتر است یا می‌توانید ویزای کار و بعد از آن اقامت کشور مقصد را بگیرید. مسئله این است شما باید افسر اداره مهاجرت را قانع کنید چرا اخذ مجدد مدرک ارشد برای شما مفید است.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز