◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

مراحل تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

چگونه ارشدتان را در ایتالیا بگذرانید؟ آشنایی کامل با مراحل و مدارک لازم

رضا‌ سپاس‌پور

رضا‌ سپاس‌پور

1400 - 04 - 27
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

ایتالیا در بین کشورهای جهان در آمار میراث جهانی یونسکو، دارای بیشترین تعداد اماکن تاریخی است، همچنین سومین کشور دنیا و نخستین کشور در اروپا، برای پذیرش دانشجویان برای تحصیل است.

ایتالیا خانه قدیمی‌­ترین دانشگاه قاره اروپا است. دانشگاه بولونیا در مقاطع مختلف به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، دوره‌­های زیادی از جمله دوره­‌های کارآموزی رشته‌­های مختلف را به زبان انگلیسی برگزار می­‌کند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا، علاوه بر ایتالیایی به زبان انگلیسی هم امکان­‌پذیر است. بنابراین قبل از درخواست ویزای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا، باید دوره‌­های زبان ایتالیایی را گذرانده و در آزمون ESTERNI نمره قبولی را کسب کنید. اگر نیاز دارید تا با رشته‌های پرطرفدار در کشور ایتالیا آشنا شوید، مقاله بهترین رشته‌ها برای ادامه تحصیل در ایتالیا را بخوانید.

در این مقاله با ما همراه شوید، تا از شرایط ادامه تحصیل و اپلای در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا اطلاعات مفیدی کسب کنید.

شرایط ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

از مزایای تحصیل در دانشگاه‌­های ایتالیا، می­‌توان به کیفیت بالای زندگی و تحصیل، رنکینگ بالای دانشگاه‌­های ایتالیا، هزینه مناسب تحصیل، امکان دریافت بورسیه‌­های مختلف تحصیلی و تفاهم فرهنگ ایتالیا و ایران، اشاره کرد.

شهرت جهانی دانشگاه­‌های ایتالیا، عمدتاً در زمینه رشته­‌های معماری، باستان‌شناسی و هنر است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا، به عنوان دروازه ورود به کشورهایی مثل انگلستان، آمریکا، کانادا و استرالیا، برای اخذ بورسیه و ادامه تحصیل در مدارج بالاتر، محسوب می­‌شود.

تحصیل در این مقطع با گذراندن 120 واحد درسی، طی دو سال تحصیلی به پایان می­‌رسد که این زمان متغیر و وابسته به رشته تحصیلی است. در رشته­‌هایی مثل حقوق، پزشکی و معماری در برخی از دانشگاه­‌ها، بعد از پنج یا شش سال دانشجویان فارغ­‌التحصیل میشوند.

دانشجویان برای کاهش هزینه­‌های خود، می­‌توانند برای اخذ بورسیه تحصیلی DSU اقدام کنند. از جمله شرایط لازم برای این درخواست می‌­توان به نمره آیلتس 6 و معدل بالای 14 در مقطع کارشناسی اشاره کرد.

این نکته را فراموش نکنید که تحصیل در این شهر تاریخی برای کسانی که صرفاً برای تحصیل آن را انتخاب کرده‌­اند، معایبی را هم به همراه دارد که از آن جمله می‌­توان به نداشتن حق همراه برای متأهلین، 10 تا 30 ساعت حق کار دانشجویی در هفته و هزینه­‌های تحصیلی و زندگی بالا برای مقاضیان خارجی، اشاره کرد.

شرایط سنی برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد حداکثر 40 سال است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

شرایط اپلای برای مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

سیستم آموزش عالی ایتالیا، با مؤسسات، مراکز آموزشی و دانشگاه­‌های اروپا و همچنین سراسر دنیا، تعامل و رابطه قوی دارد. بر اساس این تعاملات همواره فرصت­‌های فراوانی برای تبادل دانشجو فراهم است. در این خصوص توافق­نامه‌­های دو مدرک و دو رشته هم زمان برای کلیه دانشجویان و متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا، با سایر دانشگاه‌­های مطرح اروپا امضاء و اجرایی شده است.    

این تعاملات فرصت­‌های جدیدی از مؤسسات آموزشی با استانداردهای اروپا، در اختیار متقاضیان سراسر دنیا، جهت اپلای برای کارشناسی ارشد ایتالیا فراهم می‌­آورد.

دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا، علاوه بر گذراندن واحدهای درسی مشخص شده برای رشته انتخابی خود، ملزم به برگزاری کنفرانس، کار گروهی و دوره­‌های آموزشی هستند. این برنامه با هدف بالا بردن مهارت­‌های فنی و تحقیقاتی در تمامی دانشگاه­‌های ایتالیا صورت می­‌گیرد.

اولین گام برای اپلای در دانشگاه‌­های ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد، ثبت ­نام آزمون ورودی دانشگاه است. برخی از رشته‌­ها مثل اقتصاد، مدیریت و امور مالی، علاوه بر آزمون ورودی نیازمند ارائه مدرکGRE  یا  GMAT به دانشگاه مورد نظر در ایتالیا است.   

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا را دارید، تنها اطلاع از شرایط اپلای کافی نیست و متقاضی باید مدارک دیگری به دانشگاه مربوطه ارسال کند تا پس از تأیید آن­ها مراحل بعدی جهت اخذ ویزای تحصیلی را طی نماید.

در این قسمت از مقاله، به ­بیان بخشی از مدارکی که برای درخواست پذیرش تحصیلی و اپلای کارشناسی ارشد در ایتالیا لازم است، می‌­پردازیم.

  • ترجمه رسمی تمامی مدارک تحصیلی و ریز نمرات 
  • فرم درخواست پذیرش به صورت تکمیل شده به همراه امضاء
  • کپی پاسپورت معتبر و ترجمه مدارک هویتی دانشجو
  • ارائه مدرک زبان بین‌­المللی ایتالیایی CILS  و CELI
  • ارائه مدرک زبان بین‌المللی انگلیسی تافل، آیلتس در دو سطح آکادمیک و پیشرفته
  • رزومه (CV) تحصیلی کامل دانشجو
  • توصیه‌­نامه (SOP) و انگیزه‌­نامه برای اینکه توضیح دهید آینده کاری خود را چگونه پیش­‌بینی می­‌کنید.

بهترین زمان ممکن برای اپلای کارشناسی ارشد، بین 6 تا 12 ماه، قبل از شروع ترم تحصیلی جدید دانشگاه‌­های ایتالیا است.  

برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا، به جز نامه پذیرش تحصیلی، باید مدارکی از جمله فرم درخواست تکمیل شده ویزا، پاسپورت، کپ­ی نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه ایتالیایی، نامه تمکن مالی دانشجو، عکس و مدارک رزرو خوابگاه دانشجویی در ایتالیا را برای دریافت ویزای تحصیلی حوزه شینگن، فراهم کرده و برای اخذ این ویزا حتماً اقدام کنید.

طبق برآورد فعلی می‌­توان گفت هزینه درخواست ویزای تحصیلی حوزه شینگن، با در نظر گرفتن نوسانات ارزی، حدوداً 50 یورو است و تقریباً 3 ماه زمان لازم است تا به درخواست شما پاسخ داده شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

هزینه اپلای برای مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

اگرچه هزینه­‌های زندگی در پرافتخارترین کشور جهان و مهد تمدن اروپا، اندکی بالا است، اما هزینه‌­های تحصیل نسبت به دیگر کشورهای اروپا کمتر است.

زمانی که شما موفق به دریافت بورسیه تحصیلی به همراه خوابگاه از دانشگاه­‌های ایتالیا شوید، هزینه تحصیل به میزان چشمگیری کاهش می‌­یابد و در مواردی هم رایگان خواهد بود.

اپلای در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا، با پرداخت هزینه­‌ای به نام ادمیشن فی، از طریق صرافی یا کردیت کارت به دانشگاه مربوطه انجام می­‌شود. ادمیشن فی همان وجه ارزی است که از طریق دانشگاه مورد نظر متقاضی، به عنوان هزینه رسیدگی به درخواست، اخذ می­‌شود. این هزینه بین 50 تا 100 یورو متغیر است.

هزینه ترجمه رسمی مدارک توسط دارالترجمه هم به این هزینه­‌ها اضافه می­‌شود.

هزینه­‌های مدرک زبان آیلتس یا تافل، هزینه ویزا و هزینه آزادسازی مدارک هم از دیگر هزینه­‌های اپلای برای مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا محسوب می‌­شود.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

تحصیل در دانشگاه­‌های دولتی ایتالیا که اغلب تحقیق محور هستند، برای مقطع کارشناسی ارشد، سالانه حدود 800 تا 4000 یورو و در دانشگاه­‌های خصوصی بین 6000 تا 20000 یورو است. این هزینه با توجه به درجه و رتبه دانشگاه متغیر است و نسبت به دانشگاه‌­های دیگر واقع در کشورهای حوزه اتحادیه اروپا، بسیار پایین بوده است.

البته تحصیل در دوره دکتری رایگان است که در مقاله‌­های بعدی حتما به آن می‌­پردازیم.

همین امر سبب شد تا ایتالیا از نظر سهولت برای ورود دانشجو، در رتبه سوم جهان و اول اروپا قرار بگیرد.

همچنین برای دانشجویان این امکان فراهم است در حین تحصیل، تا 20 ساعت به کار بپردازند تا هزینه‌­های زندگی خود را تأمین کنند.

اگر دانشجویان علاقه‌­مند به کار در دانشگاه و در رشته مربوط به تحصیل خود مثل دستیاری تدریس، دستیاری پژوهشی، کار با نرم‌افزار در واحدهای مختلف دانشگاه و کار پاره وقت در کتابخانه هستند، می‌توانند تقریباً تا 800 یورو در ماه درآمد کسب کنند.

بعد از هزینه‌­های تحصیل، هزینه‌­های زندگی را می‌­توان از مهم­ترین دغدغه­‌های دانشجویان در حین تحصیل در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود، برشمرد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

رشته‌­های مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

در دانشگاه‌­های ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد، رشته­‌هایی مثل کارشناسی ارشد اقتصاد، کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، کارشناسی ارشد طراحی صنعتی و کارشناسی ارشد هنر، به متقاضیان ارائه می­‌گردد.

این رشته‌ها جزء رشته‌­های محبوبی است که به زبان انگلیسی در دانشگاه­‌های برتر ایتالیا تدریس می­‌شود.

سایر رشته­‌ها از جمله، ارشد علوم کاربردی و تخصصی، مهندسی و فناوری، روزنامه‌نگاری و رسانه، حقوق، علوم کامپیوتری، طراحی و معماری و مهمانداری و هتل‌­­داری در دانشگاه­‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد، همه ساله پذیرای دانشجویان بسیاری از سراسر جهان است.

در حال حاضر بعد از دانشگاه بولونیا که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، مؤسسات آموزش عالی تورینو، فشن میلانو، کافوسکاری ونیز و دانشگاه‌­های پادوا، کاتولیک قلب مقدس و دانشکده اقتصاد اروپایی، از جمله دانشگاه­‌های تراز اول در ایتالیا برای ارائه رشته‌­های مورد نظر در مقطع کارشناسی ارشد به حساب می­‌آیند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

در چند خط بخوانید ...

ما در این مقاله در مورد مراحل تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا، شرایط ادامه تحصیل، شرایط اپلای و مدارک مورد نیاز جهت اپلای و همچنین هزینه­‌های اپلای و تحصیل در دانشگاه­‌های ایتالیا مطالبی را در اختیار شما قرار گذاشتیم.

در انتهای مقاله هم به تعدادی از دانشگاه­‌های برتر ایتالیا برای مقطع کارشناسی ارشد، به همراه رشته‌­های محبوب در بین متقاضیان و دانشجویان، اشاره کردیم.

همچنین برای کاهش هزینه‌­های شما، جهت اخذ ویزای تحصیلی راهکارهای مفیدی از جمله، اقدام برای اخذ بورسیه تحصیلی DSU اشاره شد تا در کنار هزینه­‌های بالای زندگی در کشور ایتالیا، تحصیل برایتان لذت­‌بخش شود.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز

Pooria Rostami

Pooria Rostami

25 - 07 - 1400

حداقل معدل برای اینکه از دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش بگیریم چقدره؟ چون فقط برای بورسیه dsu که اگر اشتباه نکنم بورسیه استانی هست گفته شده بود

پاسخ Scorize_Admin kl

دانشگاه به دانشگاه حداقل معدلی که می‌خوان فرق می‌کنه اما شما روی ۱۳.۵ حساب کنید به عنوان پایین‌ترین معدل.