قوانین مربوط به سربازی و پروژه­ ی کسری خدمت و روش­های معافیت

خلاصه آنچه که از سربازی برای ادامه تحصیل باید بدانید

مهراد عابدی

مهراد عابدی

1398 - 11 - 12
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

در این مقاله قصد داریم فقط اطلاعاتی که بیشتر برای دانشجویان مفید است را توضیح دهیم و سایر موارد با جستجوی بیشتر قابل دستیابی است.

در حال حاضر خدمت سربازی چند ماه است؟

پاسخ: مدت زمان خدمت کارکنان وظیفه در نیرو‌های مسلح و یگان‌های حفاظت در مناطق عادی ۲۱ ماه و مدت خدمت کارکنان وظیفه مأمور در دستگاه‌های غیرنظامی یا همان سرباز امریه، ۲۴ ماه است. همچنین مدت خدمت کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی غیردرگیر، مناطق عملیاتی، مناطق محروم و بد آب و هوا ۱۹ ماه و مدت خدمت کارکنان وظیفه در مناطق جنگی و امنیتی درگیر نیز ۱۸ ماه تعیین شده است.

انواع روشهای معافیت خدمت سربازی کدامند؟

پاسخ: انواع این روشها به صورت زیر است که عنوان هر کدام آن ذکر میشود. این انوع شامل معافیت دائم و موقت میشوند که بسته به نوع آن متفاوت میباشد.

  1.  معافیت تحصیلی 
  2. بنیاد ملی نخبگان
  3.  معافیت پزشکی
  4.  معافیت کفالت مادر
  5.  معافیت ایثارگران، جانبازان، شهداء و جاویدالاثر
  6.  معافیت سنی
  7.  معافیت موقت مبتلایان به اختلال هویت جنسی از سربازی

معافیت تحصیلی:

مشمولانی که در دانشگاه پذیرفته می‌شوند، با درخواست معافیت تحصیلی از سوی دانشگاه مورد پذیرش به دفتر پلیس+۱۰ شهرستان محل استقرار دانشگاه مراجعه میکنند، در صورت صدور مجوز ادامه تحصیل (معافیت تحصیلی) می‌توانند در دانشگاه ثبت نام کنند.

بر اساس قوانین مربوط به سربازی و خدمت وظیفه عمومی، دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاهی مشمول سربازی که در سنوات اولیه تحصیل خود موفق به فراغت از تحصیل نشده‌اند، در صورت موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه می‌توانند حداکثر به مدت یک سال از سنوات ارفاقی استفاده کنند. 

معافیت تحصیلی در هنگام خدمت چگونه است؟

پاسخ: ترخیص سربازان در حال خدمت برای ادامه تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نیست و افراد دانشجویی که به انصراف و شروع مجدد تحصیل تمایل دارند، در طول تحصیلات دانشگاهی دیپلم تا دکتری فقط یک بار از تاریخ 22/08/90 به بعد مجاز به انصراف هستند، مشروط بر اینکه در سنوات اولیه تحصیلی انصراف داده باشند و از زمان انصراف تا شروع به تحصیل مجدد آنان بیش از یک سال سپری نشده باشد. کارکنان وظیفه مجاز به تحصیل همزمان با انجام سربازی نیستند و سنوات اولیه تحصیلی در مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته حداکثر ۲.۵ سال است که با موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه و سایر شرایط، این مدت حداکثر یک سال به‌عنوان سنوات ارفاقی با درخواست دانشگاه ظرف مدت سه ماه به دفتر پلیس+۱۰ قابل افزایش است. دانشجویانی که در مدت مذکور فارغ التحصیل نشوند مجاز به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر نخواهند بود و در صورت عدم درخواست سنوات ارفاقی، سنوات تحصیلی دانشجو قابل افزایش نخواهد بود. همچنین افراد اخراجی از دانشگاه نیز تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نیستند و فارغ التحصیلان در مقطع کاردانی هم نمی‌توانند دوباره در این مقطع شروع به تحصیل کنند.

امریه سربازی چیست و انواع آن کدام است؟

پاسخ: مشمولانی که در تشکلهای کارآفرینی فعالیت میکنند، میتوانند از امریه برای گذراندن دوره پایان خدمت در همان تشکلها استفاده کنند.

اشخاصی که در تشکل‌های کارآفرین فعالیت می‌کنند، می‌توانند از امریه برای گذراندن دوره پایان خدمت در همان تشکل‌ها استفاده کنند. بر همین اساس اعضای سمن‌ها باید ۶ ماه پایان دوره خدمت سربازی خود را به عنوان امریه در سمن‌ها بگذرانند. افرادی که مشمول این تسهیلات می‌شوند باید دبیر، مسئول یا سرپرست یک سازمان مردم نهاد حوزه جوانان باشند.

توضیحات بیشتر در مورد کسری در شرکتهای دانش بنیان بدین صورت است؟

پاسخ: فرد متقاضی به 2 صورت میتواند خدمت خود را در این شرکتها بگذراند: روش اول اخذ امریه در شرکتهای دانش بنیان است و روش دوم گرفتن پروژه جایگزین خدمت برای صنایع دفاعی و کشوری یا برای شرکتهای دانش بنیان است. 

همچنین لازم است شخص فعال فناور متقاضی استفاده از تسهیلات سرباز امریه به عنوان نیروی رسمی در شرکت به فعالیت بپردازد و حداقل دارای 3 ماه بیمه در این مجموعه باشد. پس از اطمینان از دارا بودن شرایط میتوانید نسبت به بارگذاری مدارک درخواستی در سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان اقدام کنید. برای برخورداری از این خدمت باید از سطح مشخصی از امتیاز برخوردار باشید. امتیازات به دو بخش امتیازات علمی و فناورانه تقسیمبندی میشود که لازم است، شخص متقاضی حداقل در این رابطه 60 امتیاز را کسب کند.

بخش اول امتیازات، شامل مقالات علمی، کتاب، دانشگاه محل تحصیل و بخش دوم (امتیازهای فناورانه) شامل سمت در شرکت، مدت زمان فعالیت در شرکت و برخی موارد دیگر است. در صورتی که در هر کدام از بخشهای علمی و فناوری، فعالیت داشتهاید لازم است در سامانه سینا اطلاعات آن را تکمیل کرده و مدارک مورد نیاز را بارگذاری و سپس درخواست خود را ارسال کنید. در کاربرگ بارگذاری شده، شرکت علاوه بر درج اطلاعات کاری به شما اجازه میدهد از سهمیه شرکت برای جذب شما به عنوان سرباز امریه یا سرباز فناور استفاده شود.

روشهای کسری گرفتن خدمت سربازی چست؟

پاسخ: ابتدا توجه کنید با استفاده از انواع کسری خدمت سربازی میتوانید تا سقف 19 ماه از طول مدت خدمت خود را کسری بگیرید. انواع آن به صورت زیر است.

1-کسری بسیج

حداکثر میزان کسری بسیج خدمت سربازی، مدت 6 ماه میباشد. این نوع کسری برای کسی است که در اقشار مختلف بسیج سابقه فعالیت دارند. در واقع به ازای مدت حضور در بسیج از دوران خدمت سربازی فرد مشمول کاسته خواهد شد. انواع آن به صورت زیر است:

 فرماندهی حوزه، عضو شورای حوزه و یا فرماندهی واحد =  هرسال فعالیت حداکثر 3 ماه کسر خدمت

سابقه عضویت در شورای واحد = به ازای هر سال فعالیت مستمر حداکثر دو ماه کسر خدمت

سابقه بسیج فعال در ردههای مقاومت بسیج = هر سال فعالیت حداکثر 45 روز

مدت زمان لازم برای ۶ ماه کسر خدمت ۲ سال بسیج فعال (کارت بسیج فعال بر خلاف بسیج ساده)

2- اخذ پروژه کسری

یک دیگر از روشهای گرفتن کسری، اخذ پروژه است که فقط مختص فارغ التحصیلان دانشگاهی است. میزان کسری بستگی به سختی پروژه انجام شده دارد. هر فرد مجاز است نهایتا دو پروژه سربازی بگیرد. با اخذ پروژه کسری خدمت میتوانید تا سقف 19 ماه از کسری خدمت استفاده کنید. برای اخذ پروژه کسری باید فارغ التحصیل یا دانشجوی کارشناسی ارشد یا بالاتر باشید. حداکثر تا یکسال پس از فارغ التحصیلی فرصت دارید برای اخذ پروژه اقدام نمایید. ابتدا باید با سازمان مورد نظر مکاتبه کنید. بعد از تصویب موضوع، نامه تعریف پروژه خود را به بنیاد نخبگان ببرید. یا میتوانید به بنیاد علمی نخبگان نیروهای مسلح مراجعه کنید یا به یکی از سازمانهای ارائه دهنده پروژه مراجعه کنید. میتوانید خودتان موضوع پروژه را به سازمان مربوطه پیشنهاد کنید. خبر خوب دیگر این است که با ارائهی پایان نامه و CD آن همراه با رزومه قوی به بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح میتوانید منتظر نتیجه داوری برای مدت کسر خدمت باشید. امکان گرفتن پروژه و ارائهی پایان نامه به طور همزمان وجود دارد.

علاوه بر این ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز همانند سایر ارگانهای نظامی تسهیلات ارائه پروژه کسری خدمت را در اختیار مشمولان متقاضی پروژه ارتش قرار میدهد. برای اخذ پروژه سربازی ارتش مشمولان میتوانند از طریق دانشگاه افسری امام علی (ع) و موسسه آموزش تحقیقاتی صنایع دفاعی اقدام نمایند.

شرایط خروج از کشور چگونه است؟

پاسخ: مطابق قوانین خدمت وظیفه عمومی، مسافرت‌ها به سفر‌های علمی، زیارتی، سیاحتی، ورزشی، مطالعاتی، کاری، ماموریتی و ... تقسیم می‌شوند؛ اما مشمولان خدمت وظیفه عمومی برای خروج از کشور باید وثیقه‌ای را به عنوان امانت تهیه کنند. برای سفر‌های علمی باید مبلغ ۸۰ میلیون ریال وجه نقد و یا ضمانت نامه بانکی بدهید. سفرهای علمی شامل شرکت در کنفرانسها میباشد.

سفر‌های مطالعاتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز به عنوان سفر علمی تلقی می‌شود و مدت خروج برای این سفر‌ها حداکثر شش ماه برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و یک سال برای دوره دکترای تخصصی (PH.D) است.

برای ادامه تحصیل با داشتن معافیت تحصیلی خارج از کشور، ۲۰۰ میلیون ریال وجه نقد مورد نیاز است که این مقدار در مسافرت‌های سیاحتی به ۱۵۰ میلیون ریال وجه نقد می‌رسد. دفعات مجازی که دانشجویان می‌توانند از کشور خارج شوند، بدون توجه به نوع سفر در هر نیم سال دو بار به جز سفر‌های ورزشی است.

آیا کسانی که غیبت دارند میتوانند ادامه تحصیل بدن؟

پاسخ: مطابق با قوانین موجود ، مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در آن نیز نمی‌توانند به ادامه تحصیل بپردازند و برای آنان مجوز تحصیل صادر نمی‌شود. البته با توجه به قوانین ، دانشگاه‌ها نیز مجاز به ثبت نام این افراد نیستند. همچنین افراد اخراجی از دانشگاه نیز تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نیستند. 

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز

ali ahmadabadi

ali ahmadabadi

23 - 03 - 1401

سلام وقت بخیر ، جسارتا تمامی شماره ها اشتباه هس ، ممنون میشم بررسی بفرمایین

پاسخ Scorize_Admin kl

سلام حتما بررسی می شود.

Mojtaba M

Mojtaba M

12 - 08 - 1400

با سلام. مقدار وثیقه برای ادامه تحصیل در خارج از کشور حدودا ۴۰۰ میلیون ریال شده. اما سوال من اینه که اگر شخصی مقداری کسری خدمت داشته باشه، آیا مقدار وثیقه هم به همون نسبت کمتر میشه؟ پیشاپیش ممنون

پاسخ Scorize_Admin kl

سلام وقتتون بخیر. خیر تاثیری ندارد و شما باید مبلغ وثیقه را کامل قرار بدهید.

Ehsan  Sadegh Zadeh

Ehsan Sadegh Zadeh

25 - 02 - 1399

سلام، وقت بخیر. یک سوال یعنی همزمان میشه هم تحصیل کرد و هم سربازی رفت؟ میشه راهنمایی کنید؟! میشه همچین کاری رو در پایان نامه ارشد انجام داد!؟

پاسخ محمدرضا طیران

سلام وقت خوش، یا سربازی یا تحصیل.... همزمان نمیشه. ولی پروژه کسری خدمت می تونید هنگام تحصیل هم اخذ کنید