test

شرایط تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

ایتالیا از جمله کشورهایی است که به دلیل هزینه‌های نسبتا پایین تحصیل مورد توجه دانشجویان مهاجر قرار گ

محمدرضا طیران

محمدرضا طیران

1401 - 03 - 31
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

ایتالیا خانه‌ای برای قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است، مثلا دانشگاه بولونیا که در سال 1088 تاسیس شده است. ایتالیا روی هم رفته 97 دانشگاه را در خود جای داده است که برخی از آن‌ها جزو بهترین دانشگاه‌های جهان در رنکینگ‌های مختلف هستند. تحصیل در ایتالیا بیش از دانش کسب شده، تجربه‌ای فراموش نشدنی غنی از فرهنگ و تاریخ خواهد بود و گذراندن دوره لیسانس در این کشور تجربه‌ی عالی برای شما خواهد بود. در این مقاله هر آن چه را که لازم است در مورد شرایط تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم بدانید آورده‌ایم.

سیستم آموزشی کشور ایتالیا

هر سال تحصیلی در مقطع کارشناسی دارای دو ترم است. ترم اول از سپتامبر شروع می‌شود و در فوریه به پایان می‌رسد و ترم دوم از فوریه تا ژوئیه (جولای) ادامه دارد. دوره عادی برای مدرک لیسانس در ایتالیا سه یا چهار سال است، البته به جز دوره‌های پزشکی که حداقل تا شش سال طول می‌کشد. دوره‌های حقوق نیز ممکن است پنج سال طول بکشد. کار دانش‌جویان بر اساس سیستم ECTS ارزیابی می‌شود. بر اساس این سیستم، مدرک لیسانس در ایتالیا بین 180 تا 240 امتیاز تحصیلی دارد (یعنی 60 امتیاز اعتبار طبق سیستم ECTS برای هر سال). این نمره برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا، لازم است و قاعدتا با داشتن نمره بالاتر شانس‌های بیشتری نیز خواهید داشت.

تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

امکان تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم و برای مقطع کارشناسی وجود دارد. اما چرا ایتالیا کشور مناسبی برای گذرداندن دوره لیسانس است؟

1. ایتالیا گزینه‌های عالی برای تحصیل در مقطع کارشناسی دارد

ایتالیا برنامه‌های کارشناسی مختلف و متنوعی دارد که می‌توانید هنگام تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم، به راحتی رشته مورد علاقه خود را از بین آن‌ها انتخاب کنید. اگرچه این برنامه‌ها از ابتدایی‌ترین برنامه‌های لیسانس زبان تا عالی‌ترین رشته‌ها را شامل می‌شوند، محبوب‌ترین و پرطرفدارترین گزینه‌های تحصیلی توسط دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • لیسانس در کسب و کار و مدیریت
  • لیسانس اقتصاد
  • لیسانس علوم اجتماعی
  • لیسانس هنر و طراحی

2. ایتالیا واقعا دانشجو پسند است

ایتالیا ترکیبی عالی از زندگی دانشجویی سرگرم کننده، هزینه‌های کم زندگی، و تجربیات شگفت انگیز دانشجویی است. از جاهای زیادی که برای دیدن وجود دارد تا تسهیلات مختلف در نظر گرفته شده برای دانشجویان، همگی شما را برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا با مدرک دیپلم ترغیب می‌کند.

3. آموزش عالی باکیفیت بالا

استانداردها و سیستم آموزشی ایتالیا با بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر همسان است، بنابراین مدرک لیسانسی که می‌گیرید ارزش بالایی دارد و در هر کشور دیگری نیز به خوبی پذیرفته می‌شود.در مجموع، می‌توان گفت که ایتالیا تجربه طولانی و غنی در زمینه آموزش عالی و استاندارد‌های آن دارد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا با مدرک دیپلم

با در دست داشتن نامه پذیرش رسمی، می‌توانید برای ویزای دانشجویی اقدام کنید. برای دوره‌های تحصیلی کامل، ویزای نوع D (مدت طولانی) برای اقامت بیش از 90 روز در ایتالیا باید درخواست شود. ویزا را می‌توان از سه ماه قبل در کنسولگری ایتالیا درخواست کرد، در حالی که مصاحبه ویزا را می‌توان حداقل یک ماه قبل از خروج برنامه ریزی شده به ایتالیا برنامه ریزی کرد. پس از مصاحبه، پردازش ویزا معمولا حدود یک الی سه هفته طول می‌کشد.

الزامات عمومی برای دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا هستند شامل رزومه، ریز نمرات رسمی و نمرات آزمون‌های استاندارد مانند نمرات آزمون زبان است. به علاوه موارد اضافی مانند انگیزه نامه‌ها، توصیه نامه‌ها و مواردی از این قبیل نیز بسته به مورد ممکن است مورد نیاز باشند.

موارد زیر نیز برای درخواست ویزا لازم خواهند بود:

  • فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت
  • نامه رسمی مبنی بر پذیرش یا ثبت نام در دانشگاه ایتالیا
  • مدرک اقامت در ایتالیا
  • مدرک بازگشت به کشور محل اقامت
  • اثبات تامین مالی از طریق صورت حساب بانکی، ضامن نامه یا معادل آن
  • بیمه درمانی

مدرک زبان

خیلی از موسسات آموزشی و دانشگاه‌های ایتالیا از زبان ایتالیایی به عنوان زبان رسمی خود استفاده می‌کنند. بنابراین برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا، توصیه می‌شود دانشجویان بین‌المللی دارای دانش پایه ایتالیایی (معادل سطح A2 در آزمون‌های استاندارد) باشند تا بتوانند از اقامت و تحصیل خود در ایتالیا نهایت استفاده را ببرند. با این وجود خیلی از دانشگاه‌ها هم هستند که تحصیل به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند. بنابراین تنها با ارائه‌ی مدرک زبان انگلیسی هم می‌توانید برای این دانشگاه‌ها اقدام کنید.

مهارت زبان انگلیسی شما توسط آزمون‌های استاندارد انگلیسی مانند آیلتس یا تافل سنجیده می‌شود، بنابراین دریافت یکی از این مدارک ضروری خواهد بود. حداقل نمره قابل قبول بسته به دانشگاه متفاوت است، مثلا در دانشگاه بولونیا، داوطلبان آیلتس باید حداقل نمره 5.5 داشته باشند، در حالی که متقاضیان دانشگاه ساپیانزا رم و دانشگاه پادوآ باید حداقل نمره 6.0 را ارایه دهند. نمره تافل iBT 80 نیز حداقل نمره قابل قبول برای هر سه دانشگاه است. البته اگر قبل از این در موسسه‌ی دیگری به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشید، نیازی به ارائه مدرک زبان نیز نخواهید داشت.

هزینه‌های تحصیل و زندگی

برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا با مدرک دیپلم باید از هزینه‌ها هم باخبر باشید. هزینه‌ی تحصیل در ایتالیا چه از نظر تحصیلی و چه از نظر هزینه‌های زندگی نسبت به بسیاری از شهرهای دیگر اروپایی کمتر است. هزینه‌های تحصیل در ایتالیا بسته به اینکه اهل کجا هستید، سطح تحصیل شما، منطقه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید و نوع موسسه (دولتی یا خصوصی) می‌تواند بسیار متفاوت باشد. تحصیل در مدارس اروپا به ویژه ایتالیا به دلیل مزایای زیادی که دارد تاثیر طرفداران زیادی دارد.

هزینه‌های تحصیل

دانشگاه‌های ایتالیا به دو دسته دولتی و خصوص تقسیم می‌شوند. هزینه‌ تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کمتر است زیرا موسسات آموزش عالی در ایتالیا هزینه‌های تحصیلی خود را تعیین می‌کنند، اما در مورد تحصیلات دانشگاهی، حداقل هزینه قانونی برای ثبت نام و حداکثر هزینه برای مشارکت دانشجویان وجود دارد که نمی تواند از 20 درصد بودجه دولتی تجاوز کند.

 در مقابل، خیلی از دانشگاه‌های دولتی تنها دروس را به زبان ایتالیایی ارائه می‌کنند، در حالی که دانشگاه‌های خصوصی تنوع بیشتری در رشته‌های انگلیسی زبان دارند. هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی سالانه بین 900 الی 4000 یورو است که این مبلغ در دانشگاه‌های خصوصی به 6000 الی 20000 یورو می‌رسد. این مبلغ بنا بر دانشگاه و رشته تعیین می‌شود.

هزینه‌های زندگی

هزینه‌های زندگی در ایتالیا به شدت به سبک زندگی دانشجویان وابسته است. از طرفی این که دانشگاه نیز در کدام شهر قرار گرفته باشد اهمیت زیادی دارد زیرا در شهرهای اصلی مانند میلان هزینه‌های زندگی به مراتب بالاتر خواهد بود. راه‌های مختلفی هم برای صرفه جویی در هزینه‌ها وجود دارد، از جمله همخانه گرفتن، خرید از سوپرمارکت‌های ارزان قیمت و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی. در کل می‌توان گفت در حالت عادی هزینه‌های زندگی به همراه خرج‌های روزمره، حدود 600 الی 1000 یورو در ماه را شامل می‌شود.

بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا

فرصت‌های کمک مالی و بورس‌های تحصیلی زیادی وجود دارد که دانشجویانی که در ایتالیا تحصیل می‌کنند، بدون توجه به کشور مبدا، می‌توانند درخواست دهند. خیلی از دانشگاه‌ها نیز در صورت عملکرد مناسب دانشجویان تخفیف یا بورسیه‌هایی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. برخی از بورسیه‌ها هزینه‌های تحصیل و همچنین هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهند. بورسیه‌ها و بودجه اغلب محدود است و پس از ارزیابی سابقه و رزومه، بر اساس شایستگی به دانش آموزان داده می‌شود. تعداد این بورسیه‌ها البته در مقاطع بالاتر بسیار متنوع‌تر و بیشتر است. بخشی از بورسیه های برتر برای تکمیل مدرک لیسانس در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

نوع بورسیه تحصیلی

در نظر گرفته شده برای

تسهیلات

بورسیه‌ی بین المللی پلی تکنیک تورین

دانشجویان مهندسی و معماری

معافیت از شهریه

جوایز بین‌المللی Merit و Bocconi

دانشجویان دانشکده بیزنس دانشگاه بوکونی

50 الی 100 درصد معافیت از شهریه

کمک هزینه دانشگاه بولونیا برای دانشجویان بین‌المللی

دانشجویان دوره‌های اول یا دوم دانشگاه

کمک هزینه 1100 یورویی و معافیت شهریه

بورسیه‌ی بین‌المللی دانشگاه کاتولیکا

دانشجویان لیسانس

کاهش 37 درصدی در هزینه‌های شهریه

برنامه بورسیه دانشگاه پادووا

دانشجویان لیسانس

معافیت از شهریه به همراه8000 یورو در سال

جمع بندی

به منظور برآورده کردن شرایط ورود به مدرک لیسانس در یک دانشگاه ایتالیایی، باید تحصیلات متوسطه را با موفقیت به پایان رسانده باشید، گواهی پایان تحصیلی معتبر داشته باشید و واجد شرایط تحصیل در آموزش عالی در کشور خود باشید.

اول از همه، باید لیستی از دانشگاه‌های مد نظر خود تهیه کرده، شرایط آن‌ها را مطالعه کنید و بررسی کنید که آیا واجد شرایط تحصیل در این دانشگاه‌ها هستید یا خیر. پس از ارزیابی‌های لازم دانشگاه به شما بازخورد می‌دهد و به شما می‌گوید که آیا تمام استانداردها را دارید یا خیر.

در مرحله بعدی شما باید یک درخواست پیش ثبت نام را به سفارت یا کنسولگری ایتالیا ارسال کنید و مشخص کنید که برای چه موسسه و برنامه‌ای درخواست می‌دهید. مقامات مدارک شما را به موسسه ارسال می‌کنند و شما باید نحوه و زمان ارسال نتایج را با موسسه خود تأیید کنید. به طور معمول، نتایج یا توسط سفارت ارسال می‌شود و یا موسسه مستقیماً با شما تماس می‌گیرد.

سوالات متداول

آیا تحصیل در مقطع لیسانس در ایتالیا رایگان است؟

خیر، اما با توجه به شهریه و هزینه‌های زندگی پایین و همچنین برخی بورسیه‌ها، می‌توان با هزینه‌ی پایین در ایتالیا تحصیل کرد.

آیا تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم امکان پذیر است؟

بله. شما می‌توانید با مدرک دیپلم و ریزنمرات خود برای اپلای دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع لیسانس ثبت نام کنید.

تحصیل در مقطع لیسانس در ایتالیا چقدر طول می‌کشد؟

تحصیل لیسانس در ایتالیا 4 سال طول می‌کشد که این زمان برای رشته‌های پزشکی 6 تا 7 سال است.

برای تحصیل در ایتالیا حتما باید مدرک زبان ایتالیایی داشته باشیم؟

خیر. با توجه به این که بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا دارای کورس‌های انگلیسی هستند، مدرک زبان ایتالیایی اجباری نیست.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز