test

روش های غلبه بر شکست خوردن در امتحان

چطور با شکست در امتحان مواجه شویم؟

حسن امامی

حسن امامی

1399 - 11 - 30
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

از همان زمان های کودکی تا سنین بزرگسالی اغلب ما با شکست های زیادی مواجه می شویم ولی باید همواره در نظر داشته باشید که شکست ها همیشه مقدمه پیروزی هستند و هیچوقت نباید ناامید شویم و در صورتی که شرایط با تصورات شما یکسان نیست هرگز نباید تسلیم بشوید. به عنوان نمونه، تمام ما دوران تحصیلی را طی کرده ایم یا در حال حاظر در حال تحصیل به عنوان دانش آموز و یا دانشجو می باشیم. در این دوران، یکی از شکست هایی که اغلب دانش آموزان یا دانشجویان با آن مواجه شده اند قبول نشدن در امتحانات می باشد. در ادامه این مطلب با عنوان روش های غلبه بر شکست خوردن در امتحان همراه ما باشید.

در صورتی که بین آن دسته دانش آموزانی هستید که از دوران امتحانات ترس دارید و همواره ترس پاس نکردن درسی، شما را بسیار مضطرب می کند توصیه می شود این مطلب را با دقت مطالعه فرمایید چون به شما کمک می کند تا نه تنها در شکست های تحصیلی بلکه با همه شکست های زندگی به درستی مبارزه نمایید.  همان گونه که اطلاع دارید افت تحصیلی و عدم قبولی در امتحانات شاید در بعضی دانش آموزان سبب از بین رفتن اعتماد به نفس، احساس شرم و عصبانیت و افسردگی گردد.

در این بخش چند راهنمایی برای انجام کارهای مربوط به بعد امتحان هست که آنها را برای شما توضیح خواهیم داد.

  • عدم وجود نگرانی

حقیقا این مورد اهمیت زیادی دارد که وقتی که سالن امتحان را ترک میکنید، دیگر نگران نباشید. تلاش کنید در جایی آرام قرار بگیرید. به یاد داشته باشید که این فقط یک امتحان در تمام دوره آموزشی شما هست و پایان دنیا نخواهد بود.

  • صحبت کردن با دیگران

صحبت کردن با اشخاص دیگر می تواند به شما کمک نماید تا اطمینان حاصل کنید که آیا این همان امتحانی بوده است که انتظار آن را داشته اید و یا تنها روز امتحان، یک روز بد برای شما سپری شده است. هر چند ، در صورتی که می دانید که امتحان به خوبی نبوده است، صحبت با دوستانتان می تواند به شما کمک نماید چون می توانید با آنها به راحتی درباره احساسات خود صحبت کنید.

  • گزینه های جبران شکست

در واقع هیچ امتحانی به اندازه بی نهایتی مهم نیست که تصور کنید که در دریافت مدرک تحصیلی خود ناکام شده اید، اصلا به این موضوع فکر نکنید. پس ، بعد از طی کردن یک امتحان بد، توصیه می شود تمام گزینه های خود را مورد بررسی قرار بدهید. شاید بتوانید مجددا امتحان بدهید یا به وسیله امتحانات دیگر ضعف های خود در آن امتحان را جبران نمایید. این طرز نگاه می تواند اطمینان برای شما ایجاد کند و شما را آرام کند.

  • تلاش شما از نتیجه نهایی مهم تر است

در صورتی که شما بهترین تلاش خود را انجام داده باشید، میتوانید اطمینان حاصل کنید که هیچ کاری بیشتر از آن ممکن نیست. کسب بهترین نتیجه اهمیتی ندارد بلکه در صورتی که احساس میکنید برترین کار را انجام داده اید، این باید برای شما مهم باشد.

  • شکست در امتحانات مختلف برای همه روی می دهد

قطعا این اتفاق فقط برای شما نمی افتد!

  • عدم ارتباط دادن شکست در امتحان به مسایل شخصی

تلاش نمایید نقص کمبود اعتماد به نفس را از خود خارج کنید. تنها به این جهت که یک امتحان را به سختی سپری نموده اید، به این معنی نیست که شما شکست خورده اید. از چیزهایی که در آن ها خوب هستید و آن چیزهایی را که کسب کرده اید جهت به دست آوردن اعتماد به نفس استفاده فرمایید.

  • درس گرفتن از شکست های امتحانات

بعضی اوقات سختی ها برای ما خوب هستند، در حقیقت استفاده از تجربه به عنوان روشی برای بهبود آینده مفید می باشد. با خودتان تصور کنید که چه کار متفاوتی را انجام داده اید؟ فکر می کنید آیا کاری را که انجام داده اید غلط بوده است؟ آیا موضوع ویژه ای هست که دفعه بعد باید در آن تجدید نظر فرمایید؟ به دنبال اشتباهات خود بگردید و در فکر رفع آن ها باشید.

  • دائما به گذشته فکر نکنید

قطعا پس از طی کردن یک امتحان دشوار، فکرها در مورد نتایج آن شما را دچار استرس می کند. با همه وجود و با تمام امکاناتی که در اختیار دارید، با فکر کردن بیهوده به امتحانی که گذشته است، مبارزه کنید.

  • تفریحات داشته باشید

چیزی که اهمیت دارد، تفکیک تفکرات منفی از مثبت است که به تمرکز شما هم کمک خواهد کرد. با دوستانتان صحبت کنید، به سینما بروید و کارهایی را که سبب شادابی شما می شود انجام بدهید تا انرژی شما برگردد.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز