🎉🎉 تولد ۶ سالگی اسکورایز 🎉🎉

رزرو مشاوره تخصصی

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان ممکن است؟

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان ممکن است؟

محمدرضا طیران

1401 - 02 - 30

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

برای علاقه‌مندان به تحصیل در اروپا کشور ایتالیا یکی از گزینه‌های اصلی است. کشوری با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی که امروزه در دستۀ کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه قرار دارد. هزینه‌های مناسب تحصیل، امکان برقراری تعادل بین کار و زندگی و کیفیت بالای زندگی مردم این کشور، ایتالیا را تبدیل به مقصدی مطمئن و محبوب برای تحصیل و زندگی دانشجویی مهاجران کرده است. اما تمام دانشجویان خارجی برای تحصیل در ایتالیا نیاز به دریافت ویزای تحصیلی و پذیرش از دانشگاه موردنظرشان دارند. اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارید، عموماً برای دریافت ویزا و پذیرش از دانشگاه باید مدرک زبان معتبر داشته باشید. اما سؤال این است که آیا امکان تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان هم وجود دارد؟

در این مقاله تمام آنچه لازم است دربارۀ شرایط پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا قبل از کسب نمرۀ آزمون زبان بدانید را توضیح می‌دهیم. همچنین میزان شانس و امکان اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا بدون مدرک زبان را بررسی می‌کنیم.

زبان تحصیل در دانشگاه های ایتالیا چیست؟

دانشگاه‌های ایتالیا از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان هستند. هر ساله بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیا آن‌ها را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. علم و تکنولوژی، هنر و طراحی، مطالعات اجتماعی، علوم‌انسانی و حوزه‌های سلامت و آموزش محبوب‌ترین رشته‌ها برای تحصیل در ایتالیا به شمار می‌آیند.

یکی از دلایل محبوبیت ایتالیا بین دانشجویان پایین‌بودن هزینه تحصیل در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی است. علاوه بر این ایتالیا کشوری با پیشینۀ تاریخی غنی و بناهای زیبا و غذاهای خوشمزه است. تحصیل در مدارس اروپا و دانشگاه‌های قاره سبز در چند سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است.

بورسیه استانی ایتالیا بدون مدرک زبان

اما از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این کشور برای فارغ‌التحصیلان ایرانی امکان تحصیل به زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه‌های کشور ایتالیا است.

سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی یا IELTS در تمام دانشگاه‌های دنیا، از جمله‌ دانشگاه‌های معتبر ایتالیا، مورد تأیید است. هدف این آزمون استاندارد سنجش میزان توانایی افراد غیرانگلیسی‌زبان در مهارت‌های شنیداری، خواندن، نوشتن و صحبت‌کردن به زبان انگلیسی است.

نمره آیلتس مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا چند است؟

نمی‌توانیم دقیقاً بگوییم برای تحصیل در ایتالیا به چه نمره آیلتسی احتیاج دارید. زیرا این عدد از دانشگاهی به دانشگاه دیگر با هم تفاوت دارد. به‌عنوان‌مثال دانشگاه بولونیا که از قدیمی‌ترین موسسه‌های آکادمیک برای آموزش عالی در جهان و یکی از معتبرترین‌ها در قاره اروپا است، عموماً نمره آیلتس 5.5 می‌خواهد.

حداقل نمره آیلتس موردنیاز در دانشگاه ساپینزا رم 6.5 است. این دانشگاه از معتبرترین مراکز تحقیقاتی در جهان به شمار می‌آید و دانش‌آموختگان برجسته‌ای در حوزه‌های مختلف علمی، هوافضا و سیاستمداران، برندگان جایزه نوبل و... را در دل خود پرورش داده است.

علاوه بر این‌ها دانشگاه دولتی Ca’ Foscari ونیز که از دانشگاه‌های مطرح جهان در حوزه‌های علوم‌انسانی و اقتصاد است، حداقل نمره آیلتس 4 را نیاز دارد. بنابراین همان‌طور که در این چند نمونه دیدید شرایط پذیرش و حداقل‌های مدرک زبان در دانشگاه‌های مختلف با هم تفاوت دارد.

با وجود این شانس پذیرش و تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان صفر نیست. اگر تصمیم به تحصیل در این کشور تاریخی و پیشرفته را دارید، ولی نمره آزمون آیلتس برای شما دردسرساز شده، احتمالاً ادامه این متن برای شما مفید خواهد بود.

برای دریافت پذیرش از سوی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ایتالیا شما نیاز به داشتن شرایط و مدارک عمومی به شرح زیر دارید:

  • پذیرش‌نامه معتبر صادرشده توسط یکی از دانشگاه‌های ایتالیایی
  • پاسپورت یا گذرنامه معتبر با حداقل دو صفحه خالی ویزا
  • گذرنامه شما باید حداقل سه ماه بیشتر از مدت ویزای درخواستی اعتبار داشته باشد
  • پاسپورت باید در ده سال گذشته صادر شده باشد
  • یک کپی از فرم درخواست ویزای تکمیل و امضاشده
  • مدرکی دال بر داشتن توان مالی در تأمین هزینه‌های موردنیاز برای ویزای تحصیلی ایتالیا
  • ارائه یک نسخه از برنامه سفر خود با جزئیات دقیق و زمان برگشت
  • یک صورت‌حساب از وضعیت مالی خود از بانک، امضاشده توسط یک مقام بانکی
  • مدرکی برای نشان‌دادن دریافت پوشش بیمه درمانی در مدت اقامت شما در ایتالیا
  • نداشتن سابقه کیفری

اهمیت مدرک زبان برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

همان‌طور که گفتیم برای تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا نیازمند تسلط به یکی از زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی هستید. چرا که داشتن مدرک زبان‌ انگلیسی یا ایتالیایی جز شرایط ورود به دانشگاه‌های ایتالیا است. حتی اگر دانشگاهی با زبان انگلیسی را انتخاب می‌کنید، بهتر است کمی زبان ایتالیایی هم بلد باشید.

خوشبختانه دوره‌های زیادی در دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. معمولاً دانشگاه‌های ایتالیا مدرک زبان آیلتس و تافل را به‌عنوان شرط پذیرش قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

آیا امکان تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان وجود دارد؟

 با وجود شرایط گفته‌شده ممکن است، به هر دلیل، مدرک زبان شما در هنگام اپلای برای پذیرش در رشته و دانشگاه دلخواهتان فراهم نباشد، یا مدرک زبانتان قبل از ددلاین دانشگاه‌ها به دستتان نرسد. در این صورت لازم است اقداماتی انجام دهید تا فرایند مهاجرت تحصیلی شما به تعویق نیفتد. در ادامه مراحل کار را برای شرح می‌دهیم.

بورسیه ایتالیا بدون شرط معدل

بعضی از افراد تمایل دارند دوره زبان را در کشور مقصد بخوانند و سپس برای پذیرش اقدام کنند. برخی از دانشگاه‌ها هم این شرایط را برای متقاضیان در نظر گرفته‌اند. برای این منظور باید شرایط خاص هر دانشگاه را بادقت بررسی و با آن‌ها مکاتبه کنید.

شرایط تحصیل در ایتالیا بدون داشتن مدرک زبان چیست؟ چه‌طور این مسیر را طی کنیم؟

برای مهاجرت تحصیلی به کشور پیتزا می‌توانید از این مسیر اقدام کنید:

قدم اول:

 در گام نخست فهرست دانشگاه‌های کشور را که برای پذیرش شرط مدرک زبان ندارند یا شرایط پذیرش مشروط دانشجویان بین‌المللی را دارند، پیدا کنید. آن‌گاه شرایط هر کدام را بادقت بخوانید. می‌توانید به سایت Universitaly بروید و با بررسی بیشتر رشته‌ها و دانشگاه‌ها از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید. به رتبه‌بندی هر دانشگاه در میان سایر دانشگاه‌های کشور توجه کنید.

قدم دوم:

 از سایت هر دانشگاه مقررات و شرایط لازم برای پذیرش و شرایط بورسیه‌ها را بادقت بخوانید.

قدم سوم:

در گام بعدی باید به دانشگاه موردنظر ایمیل بزنید و درباره اپلای بدون مدرک زبان در بازه زمانی خاصی که در آن قرار دارید پرس‌وجو کنید. همچنین با استادهای این دانشگاه‌ها مکاتبه کنید. این فرایند به‌ویژه برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری لازم است.

برای مکاتبه با استادها و متقاعدکردن آن‌ها دربارۀ اینکه شما شایستگی دریافت فاند، کمک‌هزینه تحصیلی یا بورسیه ایتالیا را دارید نیاز به دانش زبان انگلیسی دارید. پس برای این مرحله آماده باشید.

قدم چهارم:

هنگامی که رشته محبوبتان را در دانشگاهی که امکان تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان را دارد پیدا کردید، به‌صورت آنلاین برای آن‌ها اپلای یا درخواست رسمی بفرستید.

قدم پنجم:

برای یک مصاحبه عالی آماده شوید.

چرا باید پیش از اپلای و درخواست پذیرش یا فاند تحصیلی با دانشگاه و استاد مکاتبه کنیم؟

همان‌طور که اشاره‌شده ممکن است مدرک زبان آیلتس شما در موعد مقرر و هنگام انجام مراحل پذیرش آماده نباشد، بنابراین برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا بدون مدرک زبان حتماً نیاز به مکاتبه با دانشگاه موردنظر و استادها دارید. با این روش می‌توانید ابتدا پذیرش دانشگاه ایتالیا را بگیرید. به‌علاوه با این کار مدتی زمان می‌خرید و تا موقع رسیدن وقت مصاحبه سفارت یا حتی پس از آن تحویل مدرک را عقب می‌اندازید.

بیشتر بخوانید: رشته های بدون آزمون ایتالیا

آیا حتماً برای ویزای تحصیلی ایتالیا آیلتس لازم است؟

اگر بتوانید نامه پذیرش دانشگاه در ایتالیا را بگیرید، برای سفارت معمولاً نیازی به آیلتس با نمره بالا نیست. با داشتن سایر مدرک‌های زبانی که مورد پذیرش سفارت ایتالیا باشد می‌توانید برای ویزای دانشجویی این کشور اقدام کنید؛ بنابراین شما تنها به مدارکی عمومی نیاز دارید؛ مثل پاسپورت معتبر، نامه پذیرش از دانشگاه یا مؤسسه معتبری در ایتالیا بدون مدرک آیلتس، فرم تکمیل‌شده درخواست ویزا، اثبات عدم سوءپیشینه کیفری و اثبات بودجه کافی برای زندگی در طول تحصیل.

شانس اخذ ویزای تحصیلی در ایتالیا بدون مدرک زبان چقدر است؟

گرچه اهمیت مدرک زبان برای تحصیل در ایتالیا انکارناپذیر است؛ ولی شانس تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان خیلی پایین نیست. در اغلب موارد مصاحبه‌های آنلاین که با دانشجو صورت می‌گیرد، نقش تعیین‌کننده‌ای در تأیید مهارت زبان وی دارد.

بنابراین، مهم است که در جلسه مصاحبه آنلاین با دانشگاه بتوانید توانایی‌های خود را در مهارت‌های موردنیاز زبان انگلیسی ثابت کنید.

امکان اخذ بورسیه از ایتالیا بدون مدرک زبان وجود دارد؟

بورسیه‌های زیادی در مراکز آموزشی و تحقیقاتی ایتالیا هست که تمام هزینه تحصیل یا بخشی از آن را تأمین می‌کند. از جملۀ این موارد می‌توان به بورسیه استانی ایتالیا اشاره کرد. دراین‌بین بورسیه‌های تحصیلی متعددی در ایتالیا برای دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد که نیازی به آیلتس ندارند.

برخی از این بورسیه‌ها معاف از ارائه مدرک آیلتس هستند؛ بنابراین می‌توانید به‌صورت آنلاین برای این موقعیت‌ها درخواست دهید. البته بسیاری از این معافیت‌ها برای کسانی است که تحصیلات خود را در مدارس انگلیسی‌زبان گذرانده باشند.

خوب است بدانید بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی سراسر دنیا در دوران کووید سخت‌گیری‌های کمتری دررابطه‌با مدرک زبان انگلیسی و همین‌طور GRE/GMAT داشتند. دانشجویان زیادی با استفاده از این فرصت توانستند موفق به اخذ پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان شوند.

شما هم فرصت را از دست ندهید! همین حالا لیست دانشگاه‌های بدون نیاز به آزمون آیلتس در ایتالیا را پیدا کنید. شرایط دانشگاه را در سایت اصلی هر یک بخوانید. با استادها و دانشجویان آن مکاتبه کنید و سرنوشت خود را تغییر دهید؛ آن هم در کشوری که می‌توانید آینده تحصیلی و شغلی درخشانی در آن بسازید.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بدون آزمون زبان

در این مقاله درباره شرایط تحصیل در کشور محبوب ایتالیا صحبت کردیم. اکنون می‌دانید امکان اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا بدون مدرک زبان کار غیرممکنی نیست. با وجود این بهتر است برای اینکه اعتماد استادها را هنگام پذیرش دانشگاه جلب کنید، دوران تحصیل موفقیت‌آمیزی داشته باشید و بتوانید در امتحانات پایان ترم نتایج خوبی به دست آورید از همان ابتدا خیالتان را بابت سطح زبان انگلیسی و داشتن مدرک راحت کنید. اما چنانچه نتوانستید مدرک زبان خود را تا پیش از پذیرش تحصیلی و مصاحبه آماده کنید نباید خودتان را ببازید. همیشه شانس پذیرش و اخذ ویزای تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان هست. همه چیز از اراده شما آغاز می‌شود.

بورسیه استانی ایتالیا بدون مدرک زبان

بورسیه استانی کشور ایتالیا یکی دیگر از موقعیت‌هایی است که با استفاده از آن، بدون نیاز به مدرک زبان و پرداخت شهریه می‌توانید در دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل کنید. افرادی که واجد شرایط دریافت این بورسیه هستند می‌توانند در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و برنامه‌های دکتری به تحصیل بپردازند و از شرایط بسیار خوبی که دانشگاه در اختیار آنان قرار می‌دهد، استفاده نمایند.

بسیاری از کشورها برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌های مختلفی را در دسترس قرار می‌دهند و یا به‌گونه‌ای دیگر مهارت زبان انگلیسی دانشجو را مورد سنجش قرار می‌دهند که نیازی به ارائه مدرک زبان نباشد. دراین‌بین کشور ایتالیا با داشتن دانشگاه‌های قدیمی و مشهور، بورسیه‌هایی نظیر بورسیه استانی، با شرایطی مانند عدم نیاز به مدرک زبان، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اپلای به‌حساب می‌آید.

دانشگاه ایتالیا بدون مدرک زبان

بسیاری از دانشگاه‌های کشور ایتالیا با این پیش‌شرط که آخرین مدرک تحصیلی متقاضی، به زبان انگلیسی باشد، مدارکی نظیر آیلتس و تافل را طلب نمی‌کنند. کسانی که آخرین مقطع تحصیلی خود را به زبان انگلیسی گذرانده‌اند، با دردست‌داشتن مدرکی مبنی بر این موضوع، می‌توانند به‌راحتی در دانشگاه‌های ایتالیا ثبت‌نام کنند. گفتنی است که برخی از مؤسسات آموزش عالی کشور ایتالیا که داشتن مدرک زبان را معیار قرار نمی‌دهند، مصاحبه‌هایی آنلاین و تصویری برگزار می‌کنند که در آن سطح زبان دانشجو را می‌سنجند.

در زیر تعدادی از دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان قابل‌مشاهده است:

  • University of Bologna
  • University of Milan
  • University of Florence
  • University of Pisa
  • University of Padua
  • University of Naples Federico II
  • University of Trento
  • John Cabot University
  • Sapienza University of Rome
  • University of Verona

سؤالات متداول:

آیا تحصیل در ایتالیا بدون داشتن مدرک زبان ممکن است؟

 بله. گرچه برای تحصیل در ایتالیا نیاز به دانش زبان ایتالیایی یا انگلیسی دارید، اما شرایطی هم برای متقاضیانی که هنوز موفق به دریافت مدرک زبان نشده‌اند فراهم شده است.

 زبان تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا چیست؟

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این کشور به یکی از دو زبان ایتالیایی و انگلیسی، یا ترکیبی از هر دو، تدریس می‌کنند؛ بنابراین لازم است تمام دانشجویان بین‌المللی مانند سایر دانشجویان داخلی کشور دست‌کم به یکی از این دو زبان مسلط باشند.

امکان اخذ بورسیه از ایتالیا بدون مدرک زبان وجود دارد؟

بله. هرساله دولت ایتالیا بورسیه‌های متنوعی برای دانشجویانی از سراسر دنیا در نظر می‌گیرد که در میان آن‌ها بورسیه‌های معاف از مدرک زبان انگلیسی هم هست.

برای اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا بدون مدرک زبان چه اندازه تسلط بر دانش زبان انگلیسی لازم است؟

برای شروع باید زبان انگلیسی شما به حدی خوب باشد که بتوانید با دانشگاه و استاد مکاتبه کنید. همچنین لازم است در زمان مصاحبه استادها را قانع کنید که فرد مناسبی برای گرفتن فاند تحصیلی ایتالیا هستید.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران