بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

آشنایی با بهترین دانشگاه‌های آمریکا در هر رشته تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

رضا‌ سپاس‌پور

رضا‌ سپاس‌پور

1400 - 06 - 09
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

کشور آمریکا به دلیل شرایط اقتصادی و رفاهی خوب، یکی از اصلی‌ترین مقاصد دانشجویان برای ادامه تحصیل است. وجود دانشگاه‌های برتر جهان در آمریکا، باعث پیشرفت‌ زیاد این کشور در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری شده است. همین امر سبب شده است که آمریکا مقصدی رویایی برای مهاجرانی که برای مقاصد مختلف اعم از کار، سرمایه‌گذاری، استارت‌آپ و تحصیل به این کشور سفر می‌کنند، باشد.

کشور آمریکا در همسایگی دو کشور کانادا و مکزیک قرار دارد و به دلیل وسعت بالای این کشور، تنوع آب و هوایی زیادی دارد. یکی از قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان را می‌توان آمریکا دانست که از امکانات آموزشی بالایی نیز برخوردار است. معمولا یکی از دغدغه‌های دانشجویان ایرانی، گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا است. شاید اخد این ویزا دشوار باشد، اما با توجه به اینکه دانشگاه‌های آمریکا جز بهترین دانشگاه‌های جهان هستند، تحصیل در مقاطع مختلف در این دانشگاه‌ها، برگ برنده‌ای برای دانشجویان در ادامه راهشان است. پس بهتر است خودتون رو برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آمریکا آماده کنید و با مطالعه مقاله اپلای و اخذ ویزای تحصیلی آمریکا نگران این موضوع نباشید.

در این مقاله با ما همراه شوید تا بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را بشناسید، و به جواب سوال‌‌هایی مثل شرایط اپلای برای کارشناسی ارشد آمریکا، شرایط ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد، بهترین دانشگاه‌های آمریکا‌ برای رشته‌های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و ... برسید.

تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد

آمریکا کشوری بزرگ با طیف متنوع و وسیع از سیستم‌های آموزش عالی در جهان است که فرصت‌های زیادی را برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در مقاطع تکمیلی، مهیا می‌نماید. تعداد بالای دانشگاه‌های معتبر در کشور آمریکا، باعث شده است که هر ساله 750 هزار دانشجو از کشورهای مختلف را جذب نماید. وجود چنین امکانات مناسبی، آمریکا را محبوب‌ترین مقصد برای تحصیل کرده است. ارائه 1254 رشته مختلف در دانشگاه‌های آمریکا در مقطع ارشد، تحصیل در کشور آمریکا را در این مقطع نسبت به سایر کشورها بی‌رقیب نموده است.

همانطور که مشخص است برای دستیابی به شرایط ایده‌آل تحصیل در کشور آمریکا، شرایط سختی نیز وجود دارد؛ از جمله پیچیدگی‌های تحصیل در مقطع ارشد در آمریکا، می‌توان به هزینه‌های بالای تحصیل و زندگی، شرایط سختگیرانه دانشگاه‌ها برای دادن پذیرش، کسب نمرات بالای آزمون زبان و ... اشاره نمود. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا معمولا شامل رزومه، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، نمره آزمون زبان مرتبط با رشته (حداقل نمره در سایت هر دانشگاه مشخص است)، ریزنمرات مقاطع تحصیلی قبلی و ... می‌باشد.

معمولا طول دوره تحصیل در مقطع ارشد در دانشگاه‌های آمریکا بسته به نوع رشته از 1 تا 3 سال بوده و پس از گذراندن این مدت، می‌توانید مدرک خود را از دانشگاه دریافت و به ادامه تحصیل در مقطع دکتری و یا کار بپردازید. هزینه تحصیل در مقطع ارشد در کشور آمریکا بسته به رشته و دانشگاه متفاوت است، اما به صورت میانگین سالیانه 20 تا 30 هزار دلار است. معمولا دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد در آمریکا، به دنبال بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی خواهند بود تا بتوانند به کمک آن خرج تحصیل و زندگی خود را تامین کنند.

حال سوالی که باید پاسخ داده شود این است که چرا باید برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، کشور آمریکا را انتخاب کنیم؟

1. کیفیت بالای دانشگاه‌ها: کیفیت سیستم آموزشی، بالا بودن رقابت بین دانشجویان، وجود دانشگاه‌های نمونه جهان و ... می‌تواند دلایل قانع‌کننده‌ای برای تحصیل در این کشور باشد.

2. تنوع فرهنگی و آب و هوایی: معمولا حدود 600 هزار دانشجوی بین‌المللی هر ساله در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند که از کشورهایی با فرهنگ متفاوت وارد دانشگاه‌های آمریکا شده‌اند. همچنین تنوع آب و هوایی بالای شهرهای مختلف آمریکا و قرارگیری دانشگاه‌های برتر این کشور در شهرهای مختلف، باعث شده است که حق انتخاب بیشتری برای دانشجویان به وجود بیاید.

3. اعتبار بالای مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه‌های آمریکا: با توجه به رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان، تعداد زیادی از دانشگاه‌های آمریکا در این لیست قرار گرفته‌اند. همین امر سبب شده است که مدرک دریافتی از این دانشگاه‌ها اعتبار بالاتری از سایر دانشگاه‌ها داشته باشد و در ادامه راه تحصیلی یا کاری، شانس بیشتری برای دانشجویان این دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

4. رقابتی بودن پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا: شرایط پذیرش اکثر دانشگاه‌های آمریکا اعم از حداقل معدل، حداقل نمره زبان و ... معمولا نسبت به سایر دانشگاه‌های کشورهای دیگر سختگیرانه‌تر بوده است. همین موضوع باعث ایجاد رقابت بین دانشجویان و جذب دانشجویان با رزومه تحصیلی قوی‌تر می‌شود.

بهترین داتشگته های آمریکا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

لیست دانشگاه‌های برتر آمریکا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

کشور آمریکا مطابق با رتبه‌بندی جهانی QS دارای بیش از 150 دانشگاه معتبر برای تحصیل در مقاطع مختلف است. نکته مهم راجع به دانشگاه‌های معتبر کشور آمریکا، قرار گرفتن آنها در شهرهایی با فرهنگ‌ و سبک زندگی متفاوت است. این موضوع سبب شده است که دانشجویان ‌بتوانند علاوه بر در نظر گرفتن سطح علمی دانشگاه‌ها، شهر با فرهنگی نزدیک‌تر به کشور خود را به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب نمایند. در این بخش سعی می‌کنیم شما را با بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل در مقطع ارشد آشنا کرده و از مزایای تحصیل در هر کدام از دانشگاه‌ها با شما صحبت کنیم.

1- دانشگاه هاروارد (Harvard University)

برترین و قدیمی‌ترین دانشگاه آمریکا، دانشگاه هاروارد است. تاسیس این دانشگاه به سال 1636 میلادی برمی‌گردد و در رتبه‌بندی جهانی QS در سال 2021 در رتبه سوم برترین دانشگاه‌ها قرار دارد. این دانشگاه با مساحت حدود 85 هکتار در منطقه ماساچوست کمبریج قرار دارد و در رشته‌های گسترده‌ای فعالیت دارد. دانشگاه هاروارد دارای 9 دانشکده اصلی اعم از پزشکی، هنر و علوم، الهیات، معماری، حقوق، کسب و کار و ... و 160 رشته تحصیلی می‌باشد. نکته جالب درباره 140 رشته تحصیلی ارائه شده در دانشگاه هاروارد این است که 134 رشته تحصیلی از آن در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان فراهم شده است. در کنار دانشکده‌ها، دانشگاه هاروارد دارای 2 سالن تئاتر، 5 موزه، موسسه مطالعات پیشرفته ردکلیف و ... است. در میان دانشکده‌ها، دانشکده علوم و هنر رشته‌های مختلفی را در مقاطع مختلف کارشناسی و ارشد برای متقاضیان ارائه می‌دهد، در صورتی که در سایر دانشکده‌ها، اغلب رشته‌ها برای مقاطع تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته شده است. بزرگترین سیستم کتابخانه دانشگاهی جهان متعلق به دانشگاه هاروارد بوده و حدود 4/20 میلیون عنوان کتاب را در خود جای داده است. از میان دانشجویانی که در دانشگاه هاروارد تحصیل می‌کنند، 70 درصد آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی بوده و حدود 5800 دانشجو بین‌المللی دارد. معمولا دانشجویان با رزومه‌های بسیار خوب، توانایی اخذ پذیرش از دانشگاه هاروارد را دارند. هزینه تحصیل در دانشگاه هاروارد بالا بوده، اما با توجه به اینکه معمولا دانشجویان با توانایی و رزومه علمی قوی تنها شانس پذیرش گرفتن از این دانشگاه را دارند، شانس گرفتن بورسیه تحصیلی و یا هزینه‌های کمک تحصیلی برای افراد پذیرفته شده زیاد است. در آخرین آمار جهانی منتشر شده، دانشگاه هاروارد در رشته‌های پزشکی، مدیریت و تجارت در رتبه اول برترین دانشگاه‌های آمریکا قرار گرفته است.

2- دانشگاه استنفورد (Stanford University)

یکی از معتبرترین و برجسته‌ترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان و طبق آمار موسسه‌های THE و QS در سال 2021، دومین دانشگاه برترین جهان می‌باشد. دانشگاه استنفورد در نزدیکی شهر سن فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا واقع شده است. این دانشگاه از سال 1885 میلادی تاسیس شده است و لقب رقابتی‌ترین دانشگاه جهان را به خاطر داشتن ضریب پذیرش 4 درصدی، یدک می‌کشد. بیش از 50 درصد دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول هستند که این موضوع بیانگر تمرکز دانشگاه استنفورد به مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری است. دانشگاه استنفورد با مساحت حدود 8180 هکتار دارای 18 موسسه تحقیقاتی بین‌رشته‌ای و 7 دانشکده شامل مهندسی، علوم انسانی، پزشکی، کسب و کار، حقوق و ... است. دانشگاه استنفورد در رتبه‌بندی جهانی ارائه شده در سال 2018 در رشته پزشکی پس از دانشگاه هاروارد در رتبه دوم برترین دانشگاهای آمریکا قرار گرفته است. مطابق با همین نتایج، در رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه استنفورد در رتبه دوم آمریکا و جهان ایستاده است.

بهترین دانشگاه های آمریکا

3- دانشگاه MIT – موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology)

موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در سال 1861 تاسیس شده و یکی از برترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان شناخته می‌شود. این دانشگاه دارای 7 دانشکده اعم از علوم، فنی و مهندسی، طراحی و معماری، مدیریت، هنر و علوم اجتماعی است. در این دانشگاه دو دانشکده مدیریت و فنی و مهندسی نسبت به سایر دانشکده‌ها از شهرت بالاتری برخوردارند. در آخرین رتبه‌بندی جهانی صورت گرفته توسط موسسه QS، دانشگاه MIT در رشته‌های فنی و مهندسی و مدیریت به ترتیب رتبه اول و دوم میان دانشگاه‌های آمریکا را کسب کرده است. این دانشگاه دارای 80 رشته در مقطع کارشناسی و 110 رشته تحصیلی در مقطع ارشد بوده و دانشجویانی که در مقطع ارشد از این دانشگاه پذیرش گرفته باشند، در نهایت دوره ارشد، مدارکی تحت عنوان علوم SM و مهندسی MEng دریافت می‌کنند. معمولا تمرکز دوره ارشد مهندسی بیشتر روی مباحث عملی و کارهای تجربی می‌باشد، در صورتی که دوره مهندسی علوم بر مبنای موضوعات تحقیقاتی و دروس تئوری می‌باشد. هزینه شهریه دانشگاه MIT بالا بوده و به صورت میانگین سالانه 53500 دلار می‌باشد. از جمله مزایای دیگر این دانشگاه نحوه تعامل دانشجو و استاد است. اصولا دانشجویان این دانشگاه به علت تناسب موجود میان تعداد دانشجو و اساتید، رابطه بهتری با اساتید خود دارند و کلاس‌ها با تعداد دانشجویان کمتری برگزار می‌شود.

4- دانشگاه کالیفرنیا برکلی (University of California, Berkeley)

دانشگاه برکلی، موسسه‌ای پژوهش محور است که در سال 1863 تاسیس شده و تعداد زیادی از موسسه‌های پژوهشی و تحقیقاتی مطرح جهان مرتبط با این دانشگاه‌ می‌باشند. مساحت پردیس دانشگاه کالیفرنیا حدود 1230 هکتار بوده و اکثر ساختمان‌های دانشکده‌های این دانشگاه جز آثار تاریخی کالیفرنیا به حساب می‌آیند. در این دانشگاه، رشته‌های بسیار متنوعی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌گردد. دانشکده‌های معماری، هنر، مدیریت، علوم کامپیوتر، مهندسی و علوم کامپیوتر، ریاضیات و ... تنها چند تا از 11 دانشکده اصلی این دانشگاه می‌باشند. این دانشگاه پس از دانشگاه MIT، رتبه دوم دانشگاه‌های برتر آمریکا را در رشته معماری دارد و در سایر رشته‌ها مانند مدیریت، فنی و مهندسی و ... جز پنج دانشگاه برتر کشور آمریکا است. هزینه تحصیل در دوره کارشناسی در این دانشگاه به طور متوسط 50 هزار دلار در سال است که این هزینه در دوره‌های ارشد و دکتری نیز بیشتر می‌باشد. دانشگاه برکلی بهترین مقصد در بین دانشگاه‌های آمریکا، برای دانشجویانی است که به بحث‌های پژوهشی و تحقیقاتی علاقه دارند؛ زیرا بهترین فرصت‌های علمی و پژوهشی در این موسسه آموزش عالی وجود دارد.

5- دانشگاه کلتک – موسسه صنعتی کالیفرنیا (California Institute of Technology - Caltech) 

کلتک، دانشگاهی خصوصی در ایالت کالیفرنیا است که در سال 1891 تاسیس شده است. این دانشگاه دارای دانشکده‌های مهندسی و علوم کاربردی، شیمی، زیست‌شناسی، علوم انسانی و اجتماعی، فیزیک، نجوم و ریاضیات، شیمی و ... است. از جمله محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی برای تحصیل در مقطع ارشد در دانشگاه کلتک، رشته مهندسی برق، مکانیک، شیمی، ژئوفیزیک، علوم کامپیوتر و ریاضیات است. این دانشگاه با هزینه سالیانه حدود 50 تا 60 هزار دلار جز گران‌ترین دانشگاه‌های آمریکا می‌باشد. در رتبه‌بندی موسسه QS، در اکثر رشته‌هایی که توسط این دانشگاه ارائه شده‌اند، جز 10 دانشگاه برتر آمریکا به حساب می‌آید.

جز 5 دانشگاه نامبرده شده، تعداد بسیار زیادی دانشگاه معتبر و خوب در کشور آمریکا وجود دارد که می‌تواند مقصد مناسبی برای ادامه تحصیل دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد باشد. مطابق با آخرین آمار رتبه‌بندی جهانی موسسه QS، چند نمونه دیگر (به جز دانشگاه‌های بیان شده در متن که جز 5 دانشگاه برتر آمریکا می‌باشند) از دانشگاه‌های برتر کشور آمریکا در هر کدام از شاخه‌های تحصیلی در زیر لیست شده‌اند:

"لیست دانشگاه‌های برتر کشور آمریکا برای تحصیل در رشته‌های مختلف"

فنی و مهندسی پزشکی دندان‌پزشکی
Georgia Institute of Technology John Hopkins University University of Michigan
Carnegie Mellon University University of California, Los Angeles University of North Carolina, Chapel Hill
University of California, Los Angeles Yale University University of Washington
University of Illinois at Urbana- Champaign University of California, San Francisco New York University
Princeton University Columbia University University of Pennsylvania
University of Michigan University of California, San Diego University of California, San Francisco
University of Texas at Austin Duke University University of Minnesota
Purdue University University of Washington Columbia University
Columbia University University of Chicago Boston University
مدیریت، کسب و کار و تجارت معماری علوم کامپیوتری
University of Pennsylvania Columbia University Carnegie Mellon University
Northwestern University University of California, Los Angeles Princeton University
Columbia University Georgia Institute of Technology University of California, Los Angeles
University of California, Los Angeles Cornell University University of Washington
University of Chicago Princeton University Georgia Institute of Technology
Yale University University of Michigan Columbia University
New York University University of Pennsylvania Cornell University
University of Michigan University of Illinois at Urbana- Champaign University of Texas at Austin

در چند خط بخوانید ...

در این مقاله به دانشگاه‌های برتر آمریکا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرداخیتم. در ابتدای مقاله از شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آمریکا صحبت کردیم و بعد چند دلیل برای انتخاب دانشگاه مقصد خود در کشور آمریکا آوردیم.

سپس اطلاعاتی از 5 دانشگاه برتر آمریکا شامل هاروارد، استنفورد، MIT، برکلی و کلتک شامل دانشکده‌ها، شاخه‌های تحصیلی، بهترین رشته‌های ارائه شده در آنها و ... برای شما ارائه کردیم.

در انتهای مقاله به معرفی برخی دیگر از دانشگاه‌های برتر کشور آمریکا پرداختیم و برای شاخه‌های تحصیلی متفاوت دانشگاه‌های معتبری را پیشنهاد کردیم.

چنانچه شما توانایی علمی بالا و استعداد خوبی در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی دارید، حتما برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه‌های آمریکا را مدنظر قرار دهید. در صورتی که بتوانید در یکی از دانشگاه‌های برتر آمریکا تحصیل نمایید، می‌توانید آینده تحصیلی و کاری خود را تضمین کنید.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز