پکیج پایان تابستان
رزرو مشاوره تخصصی

تحصیل دندان پزشکی در آمریکا

تحصیل دندان پزشکی در آمریکا

امیرحسین عقیلی

1403 - 05 - 29

تحصیل دندان پزشکی در آمریکا یکی از پرطرفدارترین و گران‌ترین تصمیمی است که یک دانشجو بین‌المللی می‌تواند برای ادامه مسیر تحصیلی خود انتخاب کند. با این حال به نظر می‌رسد حقوق فوق‌العاده بالا و جایگاه شغلی این رشته در آمریکا باعث می‌شود افراد هنوز مشتاق به شروع این سفر پر فراز و نشیب باشند!

سیستم سلامت و بهداشت آمریکا سالانه گزارش‌های زیادی درباره مشکلات دندان پزشکی در این کشور ارائه می‌کند؛ ازاین‌رو، این کشور نیاز مبرمی به دندانپزشک دارد که همین بازار شغلی آینده را تضمین می‌کند. سؤال این است که آیا تحصیل دندانپزشکی در آمریکا همانند تحصیل در ایران، یکی از سخت‌ترین راه‌های موفقیت برای دانشجویان است؟ یا به‌راحتی می‌توان در رشته دندان‌پزشکی از این کشور پذیرش تحصیلی گرفت و به موقعیت و درآمدی رؤیایی رسید؟

در این مقاله با هم به جزئیات تحصیل دندانپزشکی در آمریکا می‌پردازیم و شرایط پذیرش در این رشته، هزینه‌ها، بهترین دانشگاه‌ها و همچنین درآمد این گروه شغلی را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

 

 

رشته دندانپزشکی در آمریکا 

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

رشته دندانپزشکی در آمریکا 

مهاجرت تحصیلی به امریکا و تحصیل در رشته دندانپزشکی، یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌آید؛ ازآنجاکه به نقل از A World Report by US News، این رشته دارای رتبه 11 از لیست پردرآمدترین شغل‌ها در آمریکاست و از میان 100 شغل برتر دنیا، رتبه 47 را به خود اختصاص می‌­دهد.

برخی از مزایای تحصیل دندان پزشکی در آمریکا عبارتنداز:

  • ایالات متحده آمریکا دارای بهترین مراکز آموزشی، کالج‌ها و دانشگاه‌هاست که همگی با تکنولوژی‌های برتر روز دنیا تجهیز شده‌اند.
  • مدارک اخذ شده از سیستم آموزشی آمریکا در تمام دنیا معتبر است و شما به‌راحتی می‌توانید در کشورهای دیگر و همچنین ایران، جایگاه و شهرت خوبی کسب کنید.
  • بازار کار این رشته همواره در حال افزایش است و به نظر می‌رسد تا 4 الی 5 سال آینده بیش از 10 هزار فرصت شغلی برای دندانپزشکان جوان ایجاد شود.
  • دندان‌پزشکان می‌توانند به‌راحتی برای خود مراکز درمانی تأسیس کنند و ساعت کاری بسیار منعطفی داشته باشند.
  • فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و همچنین در پوزیشن‌های تحقیقاتی مشغول فعالیت شوند و این تنوع شغلی، یک مزیت است.
  • درآمد و جایگاه اجتماعی دندان‌پزشکان بسیار بالاست.

مسیر تحصیل دندان پزشکی در آمریکا

آمریکا یکی از آن کشورهایی است که برای رشته دندانپزشکی مسیر دور و درازی را تدارک دیده است.

در این بخش ما دو رویکرد کلی را بررسی می‌کنیم که مسیر اول مختص فارغ‌التحصیلان مقطع دبیرستان و کسانی است که می‌خواهند از ابتدای دوره دانشگاه، در آمریکا تحصیل کنند و دیگری مسیری است که باید فارغ‌التحصیلان رشته دندان‌پزشکی (کسانی که در ایران 6 سال دندانپزشکی خوانده‌اند) دنبال کنند تا بتوانند با گذراندن دوره‌های آموزشی به شغل مدنظر خود برسند.

تحصیل دندان‌پزشکی در آمریکا برای دانش آموزان رشته تجربی

تمام‌کردن دبیرستان و شروع صفحه تازه‌ای از کتاب زندگی در کشوری دیگر واقعاً تجربه هیجان‌انگیزی خواهد شد، مخصوصاً اگر این صفحه تازه، تحصیل دندانپزشکی در آمریکا باشد. به‌عنوان یک دانش‌آموز، برای ورود به این رشته در کشور آمریکا شما باید مراحل زیر را طی کنید:

اتمام دوره‌های Pre-Dental

ابتدا در دوره‌های Pre-Dental یا پیش دندان‌پزشکی شرکت کنید. در این دوره شما با علوم پایه‌ای مانند زیست‌شناسی، شیمی، ریاضیات و فیزیک آشنا می‌شوید. طول این دوره حدوداً 4 سال است و در آن پیش نیازهایی نظیر میکروبیولوژی، آناتومی و مواردی از این دست نیز تدریس می‌شوند.

آزمون Dental Admission Test (DAT)

بعد از اتمام دوره Pre-Dental، باید در یک آزمون به نام آزمون Dental Admission Test (DAT) شرکت کنید. درباره این آزمون در ادامه متن با جزئیات کامل توضیح خواهیم داد. لازم به ذکر است که قبولی در این آزمون برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا الزامی است.

جست‌وجوی پوزیشن در دانشگاه ها و مدرسه های دندان پزشکی

در مرحله بعد، بعد از دریافت نمره قبولی شما باید به جست‌وجوی پوزیشن‌ها و فرصت‌های ثبت‌نام در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بپردازید و با جمع‌آوری شرایط مورد نظر، برای آن‌ها اپلای کنید. شما می‌توانید اطلاعات مرتبط با مدرسه‌های دندانپزشکی را در سامانه American Dental Education Association (ADEA) که یک سامانه جامع درباره اجتماع دندانپزشکان و همچنین دانشگاه‌هاست، پیدا کنید.

گذراندن دوره‌های DMD یا DDS

این مرحله از مهم‌ترین مراحل تحصیل دندان پزشکی در آمریکا به شمار می‌آید؛ چرا که شما باید 4 سال دیگر درس بخوانید تا به درجه دکتری عمومی دندانپزشکی برسید. در این برهه از تحصیل شما دوراه دارید؛ یا شما باید در دوره DDS (Doctor of Dental Surgery- دکترای جراحی دندانپزشکی) شرکت کنید و یا در دوره DMD (Doctor of Medicine in Dentistry – دکترای درمان دندانپزشکی) ثبت‌نام نمایید.

درواقع این دو دوره فرق چندانی با هم ندارند و مدرک دریافت شده از هر دو، از نظر ارزش در جامعه سلامت با هم برابرند. تنها فرق کوچکی که میان آن‌هاست این است که در DDS تمرکز مواد درسی بر روی انجام و آموزش جراحی‌های مختلف بر روی دندان است؛ درحالی‌که در DMD تمرکز بر روی درمان به روش‌های دیگر مانند درمان دارویی است. همچنین در طول هر دو دوره، آموزش‌های کلینیکی ارائه می‌شوند.

همچنین فارغ‌التحصیلان هر دو دوره، در نهایت باید یک آزمون مشترک را برای ورود به مرحله رزیدنت دندان‌پزشکی پشت سر بگذارند. در حقیقت، دلیل اینکه این دو دوره از نظر محتوایی شباهت زیادی به هم دارند؛ اما نام‌هایشان متفاوت است این است که در قرن 19 میلادی، برخی از مدارس دندان پزشکی مواد درسی را با نام دوره DMD ارائه می‌کردند و برخی ترجیح می‌دادند آن را DDS بنامند.

آزمون NBDE

بعد از اتمام یکی از دوره‌های ۴ساله DDS یا DMD، شما موظف هستید برای تکمیل تحصیل دندانپزشکی در آمریکا یک آزمون دیگر به نام NBDE - National Board Dental Examinations را پشت سر بگذارید. درواقع قبولی در این آزمون است که تضمین می‌کند شما به‌عنوان یک دندان‌پزشک در آمریکا، شایستگی شروع کار را دارید یا خیر؟

انتخاب تخصص

در این مرحله شما باید انتخاب کنید که آیا دوست دارید به‌عنوان یک دندانپزشک عمومی در آمریکا شروع به کار کنید یا اینکه علاقه دارید تخصص به دست آورید؟ در صورت علاقه‌مندی به فراگیری تخصص‌هایی مانند ارتودنسی یا جراحی دهان شما باید چند سال دیگر هم در دانشگاه‌های آمریکا مشغول تحصیل باشید.

برخی از تخصص‌هایی که شما می‌توانید بعد از اتمام تحصیل دندان پزشکی در آمریکا کسب کنید عبارت‌اند از:

  • بیهوشی در دندانپزشکی (Dental Anesthesiology)
  • بهداشت عمومی دندان (Dental Public Health)
  • اندودنتیکس (Endodontics)
  • آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت (Oral and Maxillofacial Pathology)
  • رادیولوژی دهان، فک و صورت (Oral and Maxillofacial Radiology)
  • جراحی دندان، ‌ فک و صورت (Oral and Maxillofacial Surgery)
  • طب دهان (Oral Medicine - این تخصص جدید ارائه شده است)
  • درد دهان و صورت (Orofacial Pain - این تخصص جدید ارائه شده است)
  • ارتودنسی و ارتوپدی دندان و صورت (Orthodontics and Dentofacial Orthopedics)
  • پریودنتیکس (Periodontics)
  • دندان‌پزشکی کودکان (Pediatric Dentistry)
  • پروتزهای دندانی (Prosthodontics)

گذراندن دوره رزیدنتی برای دریافت گواهینامه و مجوز اشتغال

در نهایت چه شما بخواهید به‌عنوان دندان‌پزشک عمومی مشغول کار شوید و چه بعد از دریافت تخصص، کار خود را شروع کنید، باید یک دوره رزیدنت و کارورزی را پشت سر بگذارید. طول این دوره عموماً برای کسانی که می‌خواهند به‌عنوان پزشک عمومی شروع کنند، در حدود یک سال است؛ اما برای کسانی که تخصص به دست آورده‌اند، وابسته به نوع تخصصشان، ممکن است نیاز به 2 تا 6 سال رزیدنتی داشته باشند. در اتمام این دوره شما به صورت رسمی می‌توانید وارد بازار کار شوید.

 

تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |
 

تحصیل دندان پزشکی در آمریکا برای فارغ التحصیلان رشته دندان پزشکی

اگر شما دوره تحصیلات دندان‌پزشکی خود را در ایران گذرانیده‌اید و حالا می‌خواهید برای تکمیل تحصیلات دندان پزشکی در آمریکا اقدام کنید، این مسیر مختص شماست.

یافتن دانشگاه

قبل از اینکه بتوانید تشخیص دهید که کدام دانشگاه برای شما مناسب است، بهتر است مدرک خود را در یک آژانس اعتبارسنجی مانند ECE (Educational Credential Evaluators) بررسی کنید تا ببینید که مدارک شما تا چه اندازه با استانداردهای آمریکا سازگاری دارند.

نیازمندی‌ها و شرایط هر دانشگاه را بررسی کنید. دقت داشته باشید که مدرک دندان‌پزشکی شما در ایران تقریباً با مدارک DDS یا DMD برابری می‌کند؛ پس شما باید در حین جستجو، به دنبال موقعیت‌های تحصیلی برای دریافت تخصص و شرکت در دوره‌های پیشرفته باشید.

قابل‌توجه است که برخی از دانشگاه‌ها نیز دوره‌های 2 تا 3 ساله را مخصوص دانشجویان فارغ‌التحصیل بین‌المللی برگزار می‌کنند تا به صورت منسجم‌تری تحصیل دندان پزشکی در آمریکا را شروع کنند.

آزمون ADAT و NBDE

در شروع این مسیر دشوار، به‌احتمال زیاد از شما انتظار می‌رود که با توجه به مطالبی که در طول 6 سال در ایران خوانده‌اید در آزمون ADAT - Advanced Dental Admission Test شرکت کنید. این آزمون درواقع نوع پیشرفته‌تر و دشوارتر آزمون DAT محسوب می‌شود. همچنین آزمون NBDE (National Board Dental Examinations)‌ و قبولی در آن هم از یکی از پیش‌نیازهایی است که شما باید آن را بگذرانید تا ثابت کنید که به‌عنوان یک دندان‌پزشک عمومی که تحصیلات خود را در کشوری دیگر پشت سر گذاشته است، شایستگی لازم را دارید تا تحصیل دندان پزشکی در آمریکا را شروع کنید.

آزمون CDE

این مرحله از مسیر شما وابستگی زیادی به ایالتی دارد که قصد دارید به آن مهاجرت کنید؛ چرا که برخی از ایالت‌ها ترجیح می‌دهند برای دندان‌پزشکانی که تحصیلات خود را در آمریکا پشت سر نگذاشته‌اند، آزمونی تحت عنوان CDE برگزار کنند تا دانش و مهارت‌های آن‌ها را بهتر ارزیابی کنند.

اپلای، مصاحبه و پذیرش

در مرحله بعد شما باید طبق نیازمندی‌های موجود که ممکن است نسبت به هر دانشگاه فرق کند، برای دانشگاه مد نظرتان اپلای کنید. درصورتی‌که شرایط شما در بررسی اولیه قبول شود، شما دعوت به مصاحبه خواهید شد و حالا نوبت شماست تا آن‌ها را با دانش خود تحت‌تأثیر قرار دهید.

در نهایت، شما با گذراندن دوران تحصیل تخصصی خود که شامل دوره‌های عملی و تئوری است می‌توانید در آمریکا مشغول به کار شوید.

آزمون‌ های موردنیاز برای پذیرش در رشته دندانپزشکی در آمریکا

همان‌طور که پیش‌تر مطالعه کردید، مسیر تحصیل دندانپزشکی در آمریکا از میان چندین آزمون مهم می‌گذرد که اصلی‌ترین چالش‌های عبور از این مسیر به شمار می‌آیند. ازاین‌رو، بهتر است کمی با هر یک از این آزمون‌ها آشنا شویم:

آزمون DAT- Dental Admission Test

شاید مهم‌ترین آزمونی که پشت سر می‌گذارید، آزمون DAT باشد. امتحان DAT (Dental Admission Test) یک آزمون استاندارد است که برای پذیرش در دانشکده‌های دندانپزشکی در ایالات متحده و کانادا استفاده می‌شود. این آزمون شامل بخش‌های مختلفی است که هرکدام، مهارت‌ها و دانش‌های مورد نیاز برای تحصیل در رشته دندانپزشکی را ارزیابی می‌کنند. نمره‌دهی این آزمون بین 30 تا 100 است که هر چه نمره بالاتری کسب کنید، احتمال‌پذیرش شما افزایش می‌یابد. 

بخش‌های اصلی این آزمون عبارت‌اند از:

  • بخش علوم طبیعی: شامل سؤالاتی درباره زیست‌شناسی و شیمی است. هدف این بخش ارزیابی دانش‌پایه شما و توانایی شما در حل مسائل پیچیده خواهد بود.
  • بخش درک فضایی: شامل سؤالاتی درباره درک و تجسم اشکال سه‌بعدی است.
  • بخش اطلاعات بصری: این بخش مرتبط با شناسایی و تحلیل تصاویر و الگوهاست. این بخش به بررسی میزان توانایی‌های بصری و تیزبینی شما می‌پردازد.
  • بخش نوشتن تحلیلی: در این قسمت از شما خواسته می‌شود تا درباره یک موضوع خاص مقاله بنویسید تا توانایی نوشتاری و تحلیلی شما ارزیابی شود.

آزمون NBDE- National Board Dental Examinations

آزمون NBDE یکی دیگر از آزمون‌هایی است که شما باید پشت سر بگذارید. این آزمون همان آزمون ملی دندان‌پزشکی است که در آمریکا برای ارزیابی دانشجویان و دندان‌پزشکان مبتدی برگزار می‌شود تا برای آن‌ها گواهی و مجوز شروع به کار صادر گردد. این آزمون همچنین ممکن است در برخی دانشگاه‌ها، به‌عنوان یک پیش‌نیاز برای اپلای در دوره‌های دریافت تخصص به‌حساب بیاید.

این آزمون به‌خصوص برای دندان‌پزشکانی که در خارج از آمریکا تعلیم دیده‌اند، اما می‌خواهند تحصیل دندان پزشکی در آمریکا را در دوره‌های پیشرفته شروع کنند طراحی شده است. خبر خوب این خواهد بود که انجمن دانشجویان دندان پزشکی آمریکا (ASDA- American Student Dental Association) نمونه سؤالات سال‌های قبل را پیش از برگزاری آزمون، برای کمک و راهنمایی دانشجویان در فروشگاه‌های اینترنتی قرار می‌دهد.

این آزمون از دو بخش کلی تشکیل شده است که شامل بخش NBDE I و NBDE II می‌شود و کلیت این دو بخش را باهم به‌صورت مخفف INBDE (integerated NBDE ) می‌نامند. این دو بخش به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

  • NBDE I: شامل 500 سوال چند گزینه‌ای که بر موضوعات و علوم ساده زیر تمرکز دارد (این 500 سوال در دو روز آزمون گرفته می‌شود)

آناتومی، جنین‌شناسی، بافت‌شناسی انسان، بیوشیمی، فیزیولوژی، میکروبیولوژی، آسیب‌شناسی، آناتومی و اکلوژن دندان

  • NBDE II: بر روی درمان کلینیکی دندانپزشکی زیر تمرکز دارد

اندودنتیکس، دندانپزشکی عملی، جراحی دهان، فک و صورت، کنترل درد، تشخیص بیماری‌های دهان، ارتودنسی و دندان‌پزشکی کودکان، مدیریت بیمار (شامل علوم رفتاری، بهداشت عمومی دندان و ایمنی شغلی)، پریودنتیکس، فارماکولوژی، پروتزهای دندانی

آزمون ADAT- Advanced Dental Admission Test

آزمون ADAT را می‌توان ورژن پیشرفته‌تر آزمون DAT دانست. این آزمون برای تمام کسانی است که دوست دارند در مقاطع پیشرفته‌تر تحصیل دندان پزشکی در آمریکا درس بخوانند و تخصص دریافت کنند. درواقع این تست شامل بیش از 200 تست چندگزینه‌ای است که ارزیابی می‌کند هر دانشجو چقدر پتانسیل دارد تا در مدارس تخصصی دندانپزشکی پذیرفته شود.

افرادی که در سال سوم یا چهارم دوره DMD یا DDS خود هستند و دوست دارند تخصص دریافت کنند و همچنین دانشجویان بین‌المللی که قصد شرکت در دوره‌های پیشرفته را دارند، موظف‌اند این آزمون را پشت سر بگذارند. تمام این آزمون به زبان انگلیسی و بر روی مواد درسی زیر تمرکز دارد:

  1. علوم زیست‌پزشکی
  2. علوم بالینی
  3. داده، تفسیر پژوهشی و دندانپزشکی مبتنی بر شواهد

 

شرایط پذیرش در رشته دندانپزشکی آمریکا

برای اینکه بتوانید برای تحصیل دندان پزشکی در آمریکا مجاز شوید، باید شرایط مورد نیاز را فراهم کنید. این شرایط تحت عنوان requirements بسته به هر دانشگاه متغیر است، اما به‌صورت کلی شرایط پذیرش در رشته دندانپزشکی عبارت‌اند از:

  • مدرک دوره Pre-Dental (با GPA برابر 3.2 و بالاتر)
  • ترجمه مدارک تحصیلی پیشین و اصل مدرک
  • نمرات آزمون DAT (حداقل نمره 22-24 مورد قبول است)
  • توصیه‌نامه
  • مدرک زبان (برای آزمون تافل نمره 90 به بالا و برای آزمون آیلتس نمره 6.0 به بالا مورد نیاز است)

همچنین اگر به‌عنوان دندان‌پزشک عمومی در ایران فارغ‌التحصیل شده‌اید و دوست دارید برای دریافت تخصص به آمریکا بروید، شما عموماً برای پذیرش به موارد زیر نیاز دارید:

  • ریزنمرات و مدارک تحصیلی معادل­سازی شده و ترجمه شده که ثابت می‌کند مدرک شما هم­ارزش با دوره‌های DDS یا DMD است (با GPA برابر 3.2 و بالاتر)
  • نمرات DAT
  • انگیزه‌نامه
  • رزومه یا CV
  • توصیه‌نامه
  • تجربه کار (مدرکی که اثبات می‌کند شما تجربه کار در این رشته را دارید – در صورت وجود می‌تواند رزومه شما را ارزشمندتر کند)
  • مدرک زبان

 

دانشگاه ‌های برتر دندان ‌پزشکی در آمریکا

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |
 

دانشگاه ‌های برتر دندان ‌پزشکی در آمریکا

امروزه بیش از 30 دانشگاه در سراسر آمریکا و در ایالت‌های مختلف این رشته را ارائه می‌دهند که همین آمار نشان می‌دهد کسانی که قصد دارند برای تحصیل دندانپزشکی به این کشور بیایند رقابت سختی را پیش روی خود دارند. برخی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل دندان پزشکی در آمریکا عبارتند از:

نام دانشگاه

شهریه

ایالت

هزینه زندگی

نرخ پذیرش

Harvard University, Cambridge

$71,030/Yr

Massachusetts, Usa

$13,644/Yr

7%

University of Pennsylvania, Philadelphia

$86,448/Yr

Pennsylvania, Usa

$18,970/Yr

7%

Columbia University, New York City

32,784/Yr

New York, Usa

$11,000/Yr

3.9%

University of Michigan, Ann Arbor

$50,730/Yr

Michigan, Usa

$12,034/Yr

45.4%

University of Washington, Seattle

$32,511/Yr

Washington, Usa

$12,117/Yr

45.4%

New York University, New York City

$98,892/Yr

New York, Usa

$9,536/Yr

31.9%

University of North Carolina, Chapel Hill

$28,012/Yr

North Carolina, Usa

$11,556/Yr

30.5%

University of Southern California, Los Angeles

$26,056/Yr

California, Usa

$19,931/Yr

12%

Boston University, Boston

$91,500/Yr

Massachusetts, Usa

$19,020/Yr

29.4%

University of Minnesota - Twin Cities, Minneapolis

$38,079/Yr

Minnesota, Usa

$9,852/Yr

51%

Purdue University, West Lafayette

$31,104/Yr

Indiana, Usa

$11,650/Yr

56%

Ohio State University, Columbus

$57,984/Yr

Ohio, Usa

$13,966/Yr

49.4%


University of Florida, Gainesville

$30,134/Yr

Florida, Usa

$11,500/Yr

45.9%

University of Rochester, Rochester

$61,500/Yr

New York, Usa

$10,494/Yr

35.5%

University of Pittsburgh, Pittsburgh

$38,520/Yr

Pennsylvania, Usa

$13,397/Yr

55%

بازار کار دندان پزشکی در آمریکا

با توجه به داده‌های سایت IBISWorld، تا سال 2023 بیش از 1,121,066 نفر در صنعت دندانپزشکی در آمریکا مشغول به کار بوده‌اند و میزان رشد این بازار شغلی از سال 2018 تا 2023 نزدیک به 2.3٪ افزایش داشته است. همچنین به نظر می‌رسد تعداد کسانی که هرساله از مدارس دندانپزشکی فارغ‌التحصیل می‌شوند 6 درصد افزایش می‌یابد، اما به گزارش از اداره کار آمریکا، برنامه‌های ارائه شده قرار است رشد بیشتری را در بازار شغلی دندانپزشکی رقم بزند و از سال 2020 تا 2030 فرصت‌های شغلی 4 درصد رشد کنند.

البته لازم به ذکر است که در آمریکا مناطق روستایی و نیمه روستایی نسبت به مناطق شهری از فقر دندانپزشکی رنج می‌برند؛ به این دلیل احتمال پیداکردن فرصت‌های شغلی در این مناطق برای شما بیشتر هم خواهد بود!

درامد فارغ­ التحصیلان دنداپزشکی در آمریکا

درآمد فارغ‌التحصیلان دندان پزشکی در آمریکا بسیار بالاست و همین موضوع، دلیل علاقه بسیاری از افراد به تحصیل دندان‌پزشکی در آمریکاست. به نقل از اداره کار آمریکا (Bureau of Labor)، درآمد دندان‌پزشکان در این کشور سالانه بین 131,000 دلار تا 242,000 دلار است که این عدد وابستگی مستقیمی دارد به ایالتی که در آن کار می‌کنید، تجربه کاری که دارید و همچنین عنوان شغلی است که به دست می‌آورید.

هزینه تحصیل دندان پزشکی در آمریکا

تحصیل دندان پزشکی در آمریکا یکی از رشته‌های پرهزینه در آمریکاست، مخصوصاً اگر دانشجوی بین‌المللی باشید. هزینه‌های کلی شما شامل هزینه‌های قبل از ورود به کشور و هزینه‌های دانشگاه و زندگی بعد از ورود به کشور می‌شوند.

  • هزینه‌های پیش از ورود به آمریکا:

هزینه اپلیکیشن فی (Application Fee): این هزینه از سمت دانشگاه برای بررسی مدارک شما گرفته می‌شود و می‌تواند بین 40 تا 130 دلار باشد.

هزینه آزمون تافل: 265 دلار (در صورت ثبت‌نام با تأخیر تا 310 دلار)

هزینه آزمون آیلتس: به نسبت نوع آزمون بین 200 تا 300 دلار

هزینه آزمون  GRE: 150 دلار

هزینه بلیت هواپیما: بسته به نوع پرواز بین 2,500 دلار تا 12,000

هزینه وقت سفارت: بین 205 تا 350 دلار

هزینه ترجمه مدارک: متغیر

  • هزینه بعد از ورود به کشور

هزینه شهریه دانشگاه: سالانه برای دانشگاه‌های دولتی که برای دانشجویان داخلی حدود $30,000 تا $60,000 و برای دانشجویان بین‌المللی بین $60,000 تا $80,000 در نظر گرفته می‌شود. همچنین دانشگاه‌های خصوصی شهریه‌ای بین $60,000 تا $100,000 دارند.

هزینه کتاب و موارد تحصیلی جانبی: سالانه $1,000 تا $3,000

هزینه زندگی و اجاره‌خانه: در مجموع سالانه و وابسته به منطقه زندگی بین $15,000 تا $30,000

نتیجه‌­گیری

تحصیل دندان پزشکی در آمریکا، یک راه پر از فراز و نشیب است که ثمره این راه دستیابی به یک موقعیت شغلی بسیار عالی و البته پول‌ساز در کشور بهترین‌هاست. تحصیل شما در این رشته ممکن است بیش از 8 تا 10 سال طول بکشد و در طول مسیر با آزمون‌های مختلف ارزیابی شوید. همچنین هزینه‌های تحصیل و زندگی ممکن است کمی شرایط را برای شما سخت کند؛ ازاین‌جهت بهتر است پوزیشن‌های مختلف را به‌خوبی بررسی کنید یا روند مهاجرت تحصیلی خود را به مؤسسات معتبر بسپارید.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران