◀️    نصفشو بده ویزا شو   ▶️

مهاجرت تحصیلی به آلمان + هزینه، شرایط و مدارک

آلمان یکی از کشورهای بسیار محبوب در بین دانشجویان خارجی است. این کشور به دلیل داشتن خدمات آموزشی رای

متخصص اپلای مهندس یکتا

متخصص اپلای مهندس یکتا

1402 - 09 - 04
sc orize blog. sc orize blog.
فهرست مطالب
  1. منتظر بمانید...

آلمان یکی از کشورهای بسیار محبوب در بین دانشجویان خارجی است. این کشور به دلیل داشتن خدمات آموزشی رایگان در دانشگاه‌ها و سطح علمی بالای سیستم آموزشی، به‌عنوان یکی از کشورهای مهاجر‌پذیر برای دانشجویان در جهان شناخته می‌شود. هر سال تعداد متقاضیان برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در حال افزایش هستند. باتوجه‌به کشور مبدأ شرایط موردنیاز به ویزای تحصیلی متفاوت است. بدیهی است کشورهایی حوزه شینگن برای تحصیل در آلمان نیاز به ویزا ندارند، اما بعد از ورود به این کشور برای تحصیل بیش از 90 روز، باید اجازه اقامت دریافت نمایند. این کشور، دارای چندین دانشگاه در مقاطع مختلف بوده که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

در حال حاضر، آلمان را می‌توان یکی از جذاب‌ترین کشورها برای تحصیل و کار دانست، چراکه دارای امنیت شغلی و نظام آموزشی به‌روز است. این کشور از اقتصاد پایدار، پیشرفت تکنولوژی، کمترین نرخ بیکاری و امن‌ترین محیط برای زندگی و رشد بهره می‌برد. دانشجویان خارجی که قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارند، باتوجه‌به بازار کار منصفانه شانس بالایی برای یافتن کار و اقامت خواهند داشت. تمام این عوامل موجب شده تا متقاضیان زیادی برای افزایش سطح علمی خود آلمان را انتخاب نمایند و سپس وارد بازار کار اروپا شوند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع ارشد

 یکی از محبوب‌ترین دوره تحصیلات تکمیلی در اروپا، دوره کارشناسی‌ارشد در کشور آلمان است. آلمان، سیستم آموزشی عالی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی دارد. در حقیقت، آلمان در کنار کشورهای انگلیس و آمریکا دانشگاه‌های برتر بسیار زیادی برای تحصیل دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی‌ارشد دارد. در اغلب دانشگاه‌ها، شهریه وجود ندارد و تحصیل برای دانشجویان خارجی در مقطع ارشد در آلمان رایگان است. هزینه زندگی در آلمان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی پایین است. حدود 11 درصد از دانشجویان مقطع ارشد غیر بومی هستند.

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

این کشور فرصت‌های کاری بعد از تحصیل را برای فارغ‌التحصیلان اتحادیه اروپا و غیر اروپایی را فراهم می‌کند. آلمان بیش از 500 دانشگاه برای مقطع ارشد دارد، در نتیجه دانشجویان انتخاب زیادی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارند. دانشگاه‌های آلمان به 4 گروه دانشگاه تحقیقاتی، فنی، علمی کاربردی و کالج‌های هنر، فیلم و موسیقی تقسیم می‌شوند. اگر علاقه‌مند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان هستید، می‌توانید مشاوره مهاجرت تحصیلی را توسط کارشناسان متخصص این حوزه دریافت نمایید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع کارشناسی

مدرک لیسانس اولین مدرک دانشگاهی آلمان است که دانشجویان می‌توانند بعد از شش تا هشت ترم فارغ‌التحصیل شوند. بعد از اتمام مقطع کارشناسی، دانشجویان می‌توانند شغل خود را پیدا کنند یا برای کارشناسی‌ارشد اقدام نمایند. حداقل مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل در کشور آلمان B1 یا B2 است و با توجه به مقطع تحصیلی تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی بسیار اهمیت دارد.

شرایط بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی

دانشجویان می‌توانند با مدرک آیلتس یا تافل در مقاطع تحصیلی مختلف در آلمان تحصیل نمایند. دانشجویان خارجی، می‌توانند با تسلط به زبان انگلیسی در کلاس‌ها حضور یابند. دانشجویان خارجی هر ترم کمتر از 200 یورو هزینه می‌کنند. برای درخواست مهاجرت تحصیلی به آلمان باید رشته و دانشگاه موردنظر خود را انتخاب و از طریق وب‌سایت دانشگاه مقصد اقدام نمایید. مهلت درخواست در هر دانشگاه متفاوت است.

مهاجرت تحصیلی به آلمان با مدرک دیپلم

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان با مدرک دیپلم را دارید، باید شرایط موردنیاز دانشگاه مقصد را داشته باشید. داشتن شرایط سنی و اعتبار مدرک دیپلم، می‌تواند کمک کند که از تحصیل رایگان در آلمان برخوردار شوید. به‌طورکلی هیچ‌گونه محدودیتی با توجه رشته دبیرستان شما برای تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم وجود ندارد. هر ساله تعداد بالایی از متقاضیان در سراسر جهان با مدرک دیپلم، اقدام به مهاجرت تحصیلی به این کشور می‌کنند. آلمان علاوه بر ارائه تحصیلات درجه یک در دانشگاه‌های خود، امکان دریافت بورسیه تحصیلی و تحصیل رایگان با مدرک دیپلم را برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کند. دانشجویان خارجی برای تحصیل در آلمان با دیپلم فنی و حرفه‌ای، می‌توانند در دوره‌های آوسبیلدونگ شرکت نمایند.

شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان

آلمان هیچ‌گونه محدودیت سنی برای متقاضیانی که درخواست ویزای دانشجویی دارند، قائل نیست. آلمان در قلب اروپا قرار دارد و ممکن است هزینه‌های آن کمی گران باشد. برای دانشجویان خارجی گرفتن بورسیه از دانشگاه‌های آلمان بسیار اهمیت دارد، چراکه در مدت‌زمان اقامت خود از وسایلی برای تأمین زندگی به‌صورت رایگان نظیر غذا، محل اقامت (خوابگاه) و حمل‌ونقل بهره‌مند شوند. توصیه می‌شود که دانشجویان دوره‌ای را دررابطه‌با اصول زبان آلمانی بگذرانند، چراکه برقراری ارتباط و زندگی در این کشور را آسان‌تر می‌کند. اخذ ویزای دانشجویی به شما این امکان را می‌دهد که 120 روز در طول سال کار کنید و نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار سخاوتمندانه‌تر است.

هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان

هزینه تحصیل در آلمان به نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی) و مقطع تحصیلی که در آن تحصیل می‌کنید، بستگی دارد. دانشگاه‌های دولتی برای تمام دانشجویان مقطع کارشناسی رایگان هستند و هیچ شهریه‌ای از دانشجویان خارجی دریافت نمی‌شود. برای مقطع کارشناسی‌ارشد شرایط کمی متفاوت خواهد بود. کارشناسی‌ارشد تنها در صورتی رایگان است که لیسانس خود را در آلمان به پایان رسانده باشید و مقطع ارشد را در همان رشته تحصیلی ادامه دهید. دانشجویان کارشناسی‌ارشد، می‌توانند با اخذ بورسیه از کشور آلمان، تحصیل رایگان داشته باشند.

هزینه تحصیلی به آلمان

معمولاً مقطع دکتری رایگان است. یکی از مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان این است که هزینه‌های زندگی باید بر اساس دستمزدهای دریافتی باشد که متقاضی بتواند به‌راحتی آن را پرداخت نماید. حقوق ماهیانه در آلمان حدود 850 یورو بوده و دانشجویی که به‌صورت پاره وقت کار می‌کند با توجه به شغل و رشته تحصیلی میزان درآمد آن متفاوت است. شرایط تحصیل و کار در آلمان به‌گونه‌ای است که فرد می‌تواند در شروع کار از 4000 تا 5000 یورو در ماه درآمد داشته باشد و با بیشتر شدن ساعات کار حقوق شما افزایش یابد.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تمکن مالی
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک تحصیلی
  • گواهی بیمه سلامت
  • نامه پذیرش از دانشگاه مقصد
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل) یا آلمانی (B1 یا B2)

شرایط تحصیل در آلمان زیر 18 سال

تحصیل برای کودکان 6 تا 18 در کشور آلمان اجباری است. هزینه ویزای تحصیلی در آلمان زیر 18 سال 37.50 یورو است. برای مهاجرت زیر 18 سال باید دارای یکسری شرایط باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • تسلط به زبان آلمانی
  • بیمه سلامت و درمان
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • نامه پذیرش تحصیلی از یکی از مدارس آلمان

اگر دانش‌آموز به زبان آلمانی تسلط ندارد، می‌تواند در مدارس خصوصی انگلیسی‌زبان ثبت‌نام نماید.

بورسیه تحصیلی آلمان برای دانشجویان ایرانی

دانشجویان ایرانی برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان باید رزومه خود را برای دانشگاه مقصد ارسال کند. بعد از پذیرش در یکی از دانشگاه‌های این کشور، طبق شرایط مدارک موردنیاز را ارسال نماید. یکی از شرایط پذیرش در دانشگاه مقصد تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی است. بعد از پذیرش باید تا زمان تعیین شده، مدارک موردنیاز برای درخواست ویزا را تکمیل کنید. این مدارک شامل پاسپورت، مدارک تحصیلی، تمکن مالی کافی و انگیزه‌نامه قوی است.

دانشگاه های برتر آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه‌های آلمان به دلیل استانداردهای بالای تحصیل و سیستم آموزشی عالی که دارند، شناخته شده هستند. دانشگاه‌های آلمان در رتبه‌بندی جهانی قرار دارند که در ادامه به برترین دانشگاه های آلمان اشاره می‌کنیم:

 دانشگاه فنی مونیخ

این دانشگاه به دلیل کیفیت بالای سیستم آموزشی در رشته‌های مهندسی شناخته شده است. دانشگاه فنی مونیخ بر تحقیقات علمی و فناوری تمرکز دارد. این دانشگاه همواره به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های آلمان و اروپا انتخاب شده است.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آلمان برای تحقیقات در طیف گسترده‌ای در زمینه‌های علوم‌انسانی، اجتماعی و علوم طبیعی شهرت بسیار زیادی دارد. دانشگاه ماکسیمیلیان در قلب مونیخ واقع شده و همواره در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. این دانشگاه در سیستم رتبه‌بندی جهانی دارای رتبه و رنکینگ جهانی است.

دانشگاه هایدلبرگ

این دانشگاه در شهر دانشگاهی جذاب هایدلبرگ واقع شده و در زمینه علمی و نوآوری‌های تحقیقاتی سابقه طولانی دارد. دانشگاه هایدلبرگ به‌عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی در زمینه پزشکی، علوم طبیعی و انسانی شناخته شده است.

دانشگاه شاریته برلین

این دانشکده پزشکی، یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی در اروپا است. دانشگاه شاریته، یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی بوده که در شهر برلین واقع شده است.

دانشگاه هومبولت برلین

دانشگاه هومبولت در سال 1810 تأسیس شد و در شهر برلین واقع شده است. هومبولت 9 دانشکده دارد و به آموزش علوم مختلف می‌پردازد.

معادل سازی مدرک دیپلم در آلمان

معادل‌سازی مدرک دیپلم یعنی این‌که مدرک شما به رسمیت شناخته شود. رشته‌های مهندسی و نظری، می‌توانند مراحل معادل‌سازی خود را از ZAB دریافت کنند. ZAB یک دفتر مرکزی است که مدارک تحصیلی و شغلی افراد خارجی در آلمان را بررسی می‌کند. در این صورت مدرک تحصیلی شما با مدرک آلمانی معادل‌سازی می‌شود. متقاضیانی که در مقطع تحصیلی کارشناسی هستند، باید مدرک دیپلم خود را معادل‌سازی کنند. در این صورت مهارت حرفه‌ای شما با یک فرد با مدرک آلمانی برابر است.

تحصیل در آلمان با دیپلم انسانی

دانشگاه‌های آلمان رشته‌های مختلفی را در زمینه علوم‌انسانی ارائه می‌دهند. هر کدام از دانشگاه‌های آلمان، رشته‌های تحصیلی متفاوتی را ارائه می‌دهند و تمام دانشگاه‌ها رشته‌های یکسانی ندارند. علاوه بر متفاوت‌بودن رشته‌ها، موضوعات و نوع تدریس از دانشگاهی به دانشگاه دیگر یکسان نیست. دانشگاه‌های آلمان به دلیل تخصص آکادمیک و فارغ‌التحصیلان بااستعداد بالا در سطح جهانی شناخته شده‌اند. دانشگاه‌های آلمان این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کنند تا علاوه بر مهارت‌های نظری، مهارت عملی را آموزش ببینند. رشته‌های علوم‌انسانی شامل پروژه‌های تحقیقاتی یا دوره‌های کارآموزی می‌شوند تا دانشجویان بعد از ورود به بازار کار، به‌عنوان نیروی متخصص مشغول به فعالیت شوند.

تحصیل در آلمان با دیپلم فنی حرفه ای

 آلمان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی در رشته فنی حرفه‌ای است. این کشور دارای 370 رشته فنی که در 68 دانشگاه در کشور آلمان ارائه می‌شود. در آلمان دانشگاه‌های معتبر بالاترین کیفیت سیستم آموزشی را در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهند. دانشجویانی که در دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای آلمان تحصیل می‌کنند، بعد از فارغ‌التحصیلی مدرک کارشناسی آن‌ها در سطح جهانی ارزشمند است. بعد از فارغ‌التحصیلی، دانشجویان می‌توانند به‌عنوان نیروی متخصص وارد بازار کار شوند. یکی از شرایط پذیرش، داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و مدرک معتبر زبان آلمانی در سطح B2 است. به این نکته توجه داشته باشید که مدارک تحصیلی، ریز نمرات و مدارک فنی و حرفه‌ای شما باید به زبان آلمانی ترجمه شوند.

تحصیل در آلمان با دیپلم تجربی

اگر مدرک دیپلم شما مورد تأیید دانشگاه مقصد باشد، می‌توانید برای تحصیل در کشور آلمان اقدام نمایید. پذیرش شما در یکی از دانشگاه‌های آلمان به رزومه، رشته تحصیلی و تمکن مالی بستگی دارد. اگر قصد تحصیل در یکی از دانشگاه‌های آلمان را دارید باید حداقل معدل شما کمتر از 15 نباشد، در غیر این صورت شانس پذیرش تحصیلی را نخواهید داشت.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان

در کشور آلمان دانشجویانی می‌توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند که سن آن‌ها 17 سال تمام باشد. دانشگاه‌های پزشکی آلمان که انگلیسی زبان هستند، برای تحصیل باید دانشجویان مدرک آزمون‌های زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل داشته باشند. برای تحصیل پزشکی در آلمان، داشتن مهارت زبان آلمانی ضروری است. معمولاً در آلمان اغلب دانش‌آموزان تحصیلات خود را در زمینه پزشکی از 18 سالگی شروع می‌کنند. بهترین زمان برای ورود به رشته پزشکی بعد از اتمام مقطع دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم است. ویزای تحصیلی آلمان در رشته پزشکی تا 30 سالگی ارائه می‌شود و افراد تا این سن شانس تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا را دارند. شرایط سنی در تمام رشته‌های پزشکی و مقاطع مختلف یکسان نیست. بهتر است برای تحصیل در رشته‌های پزشکی در سنین پایین اقدام نمایید که شانس بیشتری برای پذیرش داشته باشید.

تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

اگر برای تحصیل در آلمان به ویزای (آریوال) نیاز دارید، قبل از درخواست از شما دررابطه‌با تأمین هزینه تحصیل سؤال خواهد شد. در این صورت باید تا حداکثر زمانی که وارد آلمان می‌شوید، مدرک مبنی بر تأمین مالی ارائه دهید. باید شما حداقل 10332 یورو در سال داشته باشید. اغلب دانشجویان تمکن مالی را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهند که می‌تواند شامل اخذ بورسیه تحصیلی، اثبات درآمد و دارایی مالی سرپرست خانواده باشد. اغلب دانشجویان خارجی این مدرک را با نشان‌دادن وجه کافی در حساب خود، ارائه می‌دهند. حداقل مبلغ موردنیاز برای اثبات تمکن مالی به آلمان باتوجه‌به هدف شما، می‌تواند متفاوت باشد.

مدارک لازم برای اپلای کالج آلمان

فهرست مدارک لازم که برای اپلای کالج آلمان موردنیاز است، شامل موارد زیر می‌شود:

  • رزومه
  • پاسپورت
  • ریزنمرات
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه
  • اثبات تمکن مالی
  • گواهی فارغ‌التحصیلی
  • درخواست ویزای دانشجویی
  • مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی

کلام آخر

دانشجویانی که قصد تحصیل در یکی از کشورهای اروپایی را دارند، آلمان با برخورداری از سیستم آموزشی عالی می‌تواند انتخاب ایده‌آلی باشد. آلمان یکی از کشورهای مهاجرپذیر است که سالیانه تعداد بالایی از دانشجویان خارجی در این کشور در رشته‌های مختلف پذیرش می‌شوند. دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند، بهتر است برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با یک مشاوره مهاجرت تحصیلی مشورت کنند. یک مشاور تحصیلی می‌تواند برای پذیرش از دانشگاه‌های آلمان و اخذ ویزای تحصیلی بسیار کمک‌کننده باشد.

مقالات ما

اخبار و مقالات اسکورایز

مشاهده همه
نظرات کاربران

نظرات کاربران ، اعتبار اسکورایز