پکیج پایان تابستان
رزرو مشاوره تخصصی
بورسیه تحصیلی در آمریکا

امیرحسین عقیلی

1403 - 06 - 05

طبق آمار منتشر شده، در سال 2022-2023، به صورت میانگین به هر دانشجوی بین المللی $26,800 دلار به‌عنوان بورسیه تحصیلی آمریکا، کمک هزینه مالی اعطا شده است که یک عدد فوق‌العاده به‌­نظر می‌­آید. موضوع این است که آیا همه دانشجویانی که به آمریکا اپلای می‌کنند می‌توانند از چنین بورس تحصیلی برخوردار شوند؟ و آیا تمام بورسیه های تحصیلی آمریکا، چنین مبلغی را به دانشجو می‌پردازند؟

در این محتوا، قرار است انواع بورسیه های تحصیلی آمریکا را باهم بررسی کنیم و به شرایط و مدارک لازم برای درخواست بورس تحصیلی آمریکا بپردازیم. همچنین به شما خواهیم گفت که کدام دانشگاه‌ها، بورسیه تحصیلی بیشتری را ارائه می‌کنند و چطور می‌توانیم شانس خود را در دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا بیشتر کنیم.

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

 

انواع بورسیه‌ های تحصیلی در آمریکا

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

انواع بورسیه‌ های تحصیلی در آمریکا

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آمریکا را دارید، شناخت انواع بورسیه در این کشور بریا شما ضروری است. بورسیه تحصیلی آمریکا، یکی از رایج‌ترین شکل کمک‌هزینه مالی برای دانشجویان است تا روند تحصیل را برای آن‌ها آسان‌تر کند. تعداد بورسیه های تحصیلی آمریکا بسیار زیاد و متنوع است که برخی از آن‌ها برای دانشجویان بومی در نظر گرفته شده است که البته مبلغ و تعداد آن‌ها کمتر است و برخی نیز مختص دانشجویان بین‌المللی است. برای مثال، طبق آماری که توسط U.S. News در سال 2023 منتشر شد، طبق نظرسنجی‌ها، در حدود بیش از 533 مرکز علمی، مبلغی برابر $26,800 دلار را به طور سالانه به‌عنوان بورسیه تحصیلی آمریکا در نظر گرفته‌اند. جالب است بدانید که نزدیک به 20 دانشگاه با رتبه علمی بالا، مبلغ $77,000 در سال را به دانشجویان برتر خود اختصاص داده‌اند.

در این بخش به معرفی انواع بورسیه های تحصیلی آمریکا که مختص دانشجویان خارجی است می‌پردازیم.

بورسیه‌های تحصیلی دولتی

دولت آمریکا مانند هر کشور دیگری از سیستم آموزش خود پشتیبانی می‌کند. این دولت هر ساله مبلغ هنگفتی را به‌عنوان بورسیه تحصیلی آمریکا در نظر می‌گیرد و آن را به نسبت نیاز، بین دانشگاه‌ها و دانشجویان دارای شایستگی علمی تقسیم می‌کند. این بورسیه های تحصیلی آمریکا ممکن از سمت دولت فدرال و یا دولت‌های محلی در هر ایالت در نظر گرفته شود و بر اساس معیارهایی نظیر نیاز مالی، رشته مورد نیاز دولت، شایستگی علمی و دیگر معیارها به دانشجو داده شود.

برنامه دانشجوی خارجی فول برایت (Fulbright Foreign Student Program)

یکی از معتبرترین نمونه‌های بورسیه تحصیلی آمریکا، بورسیه فول برایت نام دارد که یک بورسیه دولتی است و از سمت دولت به دانشجو اعطا می‌شود. هر ساله بیش از 4 هزار دانشجو از 160 کشور مختلف این بورسیه را دریافت می‌کنند تا تحصیلات خود را به شکل بهتری در آمریکا ادامه دهند.

مبلغ این بورسیه تحصیلی آمریکا متغیر است، اما به‌اندازه‌ای هست که تمام هزینه‌های شهریه دانشگاه، هزینه بلیت هواپیما، مخارج زندگی، بیمه سلامت و تمام هزینه‌های مرتبط دیگر را پوشش دهد. همچنین این بورسیه با هزینه‌های اضافی به دانشجو کمک می‌کند تا برای پیشرفت در تحصیل، در انواع کنفرانس‌ها (حتی در شهرها و کشورهای دیگر)، کارگاه‌­ها، سمینارها، دوره‌های منتورینگ و کارآموزی شرکت کنید. این بورسیه مختص دانشجوهایی است که مدرک کارشناسی دارند و می‌خواهند برای دوره ارشد و دکتری به آمریکا بیایند. داشتن نمره معدل بالا و حداقل نمره زبان 6.5 (در آیلتس) و 70-80 (در تافل) از الزامات دریافت این بورسیه است.

متأسفانه، این بورسیه به دانشجوهای دارای تابعیت ایرانی تعلق نمی‌گیرد، اما اگر شهروند کشور دیگری هستید یا در کشور دیگری اقامت موقت دارید، می‌توانید از آن کشور اقدام به ثبت‌نام کنید.

برنامه کمک‌هزینه تحصیلی هابرت هامفری (Hubert Humphrey Fellowship Program)

یکی دیگر از بورسیه های تحصیلی آمریکا، برنامه کمک‌هزینه تحصیلی هابرت هامفری است. این بورسیه دولتی نیز مانند بورسیه فول برایت به افراد دارای تابعیت ایرانی داده نمی‌شود، اما شما می‌توانید با داشتن اقامت کشورهای دیگر مانند کشورهای همسایه برای دریافت این بورسیه اقدام کنید.

با دریافت این بورسیه تحصیلی آمریکا شما می‌توانید در یکی از 13 دانشگاه عضو این مجموعه مشغول تحصیل شوید؛ البته خودتان نمی‌توانید دانشگاه مقصد را انتخاب کنید. این بورسیه برای بیشتر رشته‌های تحصیلی ارائه می‌شود و سالانه حدود 200 نفر مجاز به دریافت این بورسیه هستند.

بورسیه های تحصیلی غیر دولتی

در کنار بورسیه‌های دولتی محدود آمریکا، بورسیه‌های تحصیلی غیردولتی نیز در این کشور ارائه می‌شوند. این نوع بورس تحصیلی در آمریکا را بورسیه تحصیلی خصوصی نیز می‌نامند و عموماً کمک‌هزینه‌هایی هستند که از طرف سازمان‌ها، شرکت‌ها، ‌مؤسسات مالی و علمی مستقل و مراکزی ازاین‌قبیل ارائه می‌شوند. تعداد این بورسیه‌­ها نسبت به نمونه‌های دولتی بسیار بیشتر و متنوع‌تر است. برخی از این بورسیه‌ها در زیر توضیح داده شده‌اند:

بورسیه YouAreWelcomeHere

این بورسیه نوعی کمپین است که کمک می‌کند دانشجوهایی که به ایالات متحده برای تحصیل می‌آیند، بتوانند از یک محیط متنوع از نظر فرهنگی، مجهز و همچنین متعهد به رشد آموزشی و شخصیتی بهره‌مند باشند. در واقع این بورسیه تحصیلی آمریکا یک ابتکار علمی و مردمی در میان مؤسسات آموزش عالی در این کشور بود که از سال 2016 آغاز شد و تا به حال 400 دانشجو از خدمات این بورسیه استفاده کرده‌اند.

در این بورسیه دانشجویان می‌توانند به مدت دو سال، نزدیک به 50 درصد هزینه‌های تحصیل خود را اعم از شهریه دانشگاه و مخارج خوابگاه دریافت کنند. برای دریافت این بورس تحصیلی آمریکا نیاز است که دانشجو در مقاله‌ای که برای دریافت اسکالرشیپ می‌نویسد به چند سوال مهم پاسخ دهد و در یک ویدیو به صورت واضح درباره نیت و اهداف خود از دریافت این کمک هزینه مالی صحبت کند. البته قابل توجه است که این بورسیه تنها درصورتی به شما اعطا می‌شود که اولین سال تحصیل خود را در آمریکا پیش رو داشته باشید.

بورسیه Civil Society Leadership Awards

این بورسیه تحصیلی، یک کمک‌هزینه مالی برای دانشجویان مقاطع ارشد است که توانسته‌اند در مقاطع قبلی در مراتب علمی بدرخشند و همچنین تأثیر مثبتی بر روی جامعه خود داشته‌اند. این بورسیه نه‌تنها در کشور آمریکا بلکه در کشورهای دیگری مانند فرانسه، هنگ‌کنگ، هلند، انگلستان و غیره نیز به دانشجویان اعطا می‌شود.

بورسیه تحقیقاتی مایکروسافت برای زنان

یکی دیگر از بورسیه های تحصیلی آمریکا بورسیه‌ای است که شرکت مایکروسافت برای خانم‌ها تدارک دیده است. این شرکت هر ساله مبلغی را به‌عنوان کمک‌هزینه برای دانش‌آموزان دبیرستانی در نظر می‌گیرد تا بتوانند برای مقطع کارشناسی به آمریکا بیایند و بخشی از هزینه تحصیل را به کمک این مبلغ تأمین کنند. یکی از شروط دریافت این کمک‌­هزینه ثبت‌نام در رشته‌های فناوری، مهندسی، ریاضیات و علوم کامپیوتر است.

بورسیه تحصیلی در آمریکا برای زنان (AAUW International Fellowships)

یکی دیگر از بورسیه های تحصیلی آمریکا که از پرطرفدارترین آن‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است، بورسیه AAUW است. این بورسیه مختص به زنانی است که می­خواهند تحصیلات کارشناسی و یا تحصیلات تکمیلی خود را در آمریکا پشت سر بگذارند. اعطای این کمک‌هزینه‌ها از سال 1917 آغاز شده است و تا به حال نزدیک به 3600 دانشجو توانسته‌اند از 150 کشور در دنیا این بورسیه را دریافت کنند.

مبلغ این بورسیه تحصیلی آمریکایی از 20,000 تا 50,000 دلار متغیر است و مبلغ نهایی وابسته به فاکتورهای مهمی نظیر رشته تحصیلی و دانشگاه مربوطه می‌باشد.

بورسیه تنوع نژاد

نوعی از بورسیه نیز در میان بورسیه های تحصیلی آمریکا به چشم می‌خورد که بورسیه تنوع نژادی یا Diversity Scholarship نام دارد. در این نوع بورسیه مؤسسات و دولت سعی می‌کنند تا دانشجویانی را پذیرش کنند که از نظر فرهنگی، نژادی و موقعیت جغرافیایی زندگی با آمریکا تفاوت دارند. البته بیشتر اوقات این بورسیه از سمت خود دانشگاه‌ها نیز ارائه می‌شود. برای مثال، دانشگاه وست ویرجینیا (West Virginia University) در سال 2024 این بورسیه را ارائه کرد.

بورسیه های مرتبط با رشته تحصیلی

بورسیه‌های مرتبط با رشته تحصیلی نوع دیگری از کمک‌هزینه‌های تحصیل هستند که توسط مؤسسات مالی یا علمی ارائه می‌شوند. گاهی یک‌رشته تحصیلی یا یک حوزه تحقیقاتی مهم، اما کم طرفدار نیاز به افرادی حرفه‌ای دارد که آن را توسعه دهند. در چنین مواقعی مؤسسات مربوطه، کمک­‌هزینه‌های تحصیلی را در خصوص جذب افراد و دانشجویان بین‌المللی با رتبه علمی بالا در نظر می‌گیرند. چنین بورسیه‌هایی بیشتر برای مقطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شوند.

بورسیه‌های دانشگاه‌ها

بیشترین نوع بورسیه تحصیلی آمریکا که دانشجویان موفق به دریافت آن‌ها می‌شوند، بورسیه‌هایی است که از سمت خود دانشگاه ارائه می‌گردند. دانشگاه‌ها هرساله بودجه‌ای را به یک‌رشته یا موضوع خاص و یا حتی گروهی از اساتید پیشرو اختصاص می‌دهند و بخشی از این بودجه نیز برای جذب دانشجویان بین‌المللی ممتاز است.

 

شرایط و مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی آمریکا

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |
 

شرایط و مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی آمریکا

برای درخواست بورسیه تحصیلی آمریکا، مسلماً به یک سری مدارک و شرایط نیازمند خواهید بود. بخشی از این مدارک، همان‌هایی هستند که باید در زمان اپلای نیز آن‌ها را به دانشگاه ارائه دهید، اما بعضی از آن‌ها باید به‌صورت اختصاصی، برای آن دانشگاه، مؤسسه علمی و یا مرکز حمایتی تهیه و ارسال شوند. به طور کلی برخی از شرایط و مدارک لازم برای درخواست بورسیه تحصیلی آمریکا به شرح زیر هستند:

  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات مقاطع قبلی: برای دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا شما باید ترجمه مدارک تحصیلی مقاطع قبلی خود را به همراه ریزنمرات و نمره GPA خود به مرکز مربوطه ارسال کنید.

 

  • مدارک زبان: برای دریافت بورس تحصیلی آمریکا، باید مدرک زبان خود را هم به همراه مدارک ارسال کنید. وابسته به نیازمندی‌های دانشگاه، این مدرک می‌تواند مدرک آیلتس، تافل، GRE یا دیگر آزمون‌های مدنظر باشد.

 

  • مدارک نشان‌دهنده قابلیت رهبری یا کار داوطلبانه: یکی از جالب‌ترین مدارکی که شما بهتر است برای مراکز علمی ارسال کنید، مدارکی است که نشان می‌دهد شما تا به حال در یک کار داوطلبانه شرکت کرده‌اید و یا تجربه رهبری و کنترل یک تیم در یک پروژه را دارید.

 

  • تقدیرنامه‌ها و جوایز: اگر در زمان طول تحصیل در دانشگاه یا مقاطع قبلی توانسته‌اید از نظر علمی، هنری یا ورزشی به جایزه یا موفقیت خاصی دست پیدا کنید، بهتر است چنین مواردی را نیز با ذکرکردن در رزومه‌تان به اطلاع دانشگاه یا مؤسسه مالی برسانید.

 

  • مدارک نیازمندی مالی: بسیاری از بورسیه‌هایی که از سمت دانشگاه به دانشجویان داده می‌شود، بر اساس نیازمندی‌های مالی دانشجویان در نظر گرفته می‌شوند. به همین ترتیب، دانشگاه از شما مدارکی برای اثبات عدم استطاعت مالی برای تحصیل را تقاضا می‌کند.

 

  • مقاله اسکالرشیپ (Scholarship Essay): مقاله اسکالرشیپ درواقع یک درخواست رسمی و مکتوب از دانشگاه مدنظر است که در آن دانشجو باید از شرایط مالی، زندگی و همچنین دلایلی که به این بورسیه تحصیلی نیاز دارد صحبت کند.

 

  • توصیه­‌نامه: داشتن توصیه‌­نامه همان‌طور که برای گرفتن پذیرش لازم است، برای دریافت بورس تحصیلی آمریکا نیز مورد نیاز خواهد بود. داشتن یک الی دو توصیه‌­نامه از سمت اساتیدتان که در آن به نقاط قوت شما اشاره شده است کمیته علمی را در ارائه کمک‌هزینه تحصیلی قانع می‌کند.

 

  • اپلای از کشورهای درحال‌توسعه: یکی دیگر از شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی در آمریکا این است که دانشجو دارای تابعیت کشورهای درحال‌توسعه باشد. به این ترتیب، دانشجو نشان می‌دهد که به نسبت دیگر دانشجویان، بیشتر به این کمک‌هزینه احتیاج دارد.

 

دانشگاه‌ های آمریکایی با بیشترین بورسیه‌

با اینکه بورسیه های تحصیلی آمریکا بسیار زیاد هستند، اما در میان دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مؤسسات آموزشی دولتی، مراکزی یافت می‌شوند که به‌صورت مستقل از دولت انواع بورسیه تحصیلی آمریکا را با مبالغ و شرایط مختلف برای دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرند.

 

دانشگاه ویرجینیا

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |
 

در این بخش لیست دانشگاه‌های خصوصی که بورس تحصیلی آمریکا را برای دانشجویان درخواست‌دهنده ارائه می‌کنند، آورده‌ایم:

دانشگاه

میانگین بورسیه تحصیلی

Wesleyan university

$83,185

Wellesley college

$82,892

Haverford college

$79,770

Duke university

$79,740

Dartmouth college

$79,007

Williams college

$78,624

Washington sand Lee university

$78,588

Vassar college

$77,644

Amherst college

$76,739

Georgetown university

$76,211

Cornell university

$76,179

Stanford university

$76,000

Pitzer college

$75,157

Smith college

$74,943

Harvard university

$74,808

Pomona college

$73,926

Yale university

$73,573

Bowdoin college

$72,348

Vanderbilt university

$71,703

Skidmore college

$71,428

همچنین دانشگاه‌های دولتی نیز بورسیه در تحصیلی در آمریکا ارائه می‌کنند. در لیست زیر شما می‌توانید این دانشگاه‌ها را مشاهده کنید. البته تعداد این دانشگاه‌ها محدود به لیست زیر نیست.

  1. 1. University of Florida
  2. 2. University of Michigan
  3. 3. University of California, Berkeley
  4. 4. University of Virginia
  5. 5. University of North Carolina at Chapel Hill
  6. 6. University of Illinois at Urbana-Champaign
  7. 7. University of Washington
  8. 8. University of Wisconsin-Madison
  9. 9. University of Texas at Austin
  10. 10. Purdue University
  11. 11. University of California, Los Angeles (UCLA)
  12. 12. University of Minnesota-Twin Cities
  13. 13. University of Massachusetts Amherst
  14. 14. University of Colorado Boulder
  15. 15. University of Maryland, College Park
  16. 16. Ohio State University
  17. 17. University of Pittsburgh
  18. 18. Michigan State University
  19. 19. Florida State University
  20. 20.University of Arizona

نکات کاربردی برای افزایش شانس دریافت بورسیه آمریکا

مسلماً هر دانشجویی که برای تحصیل در کشورهای خارجی اقدام می‌کند، می­‌خواهد با دریافت بورسیه تحصیلی، هزینه‌های خود را پایین بیاورد.
برای افزایش شانس دریافت بورسیه آمریکا شما نیاز دارید که چند نکته را در زمان اپلای رعایت کنید. برخی از آن‌ها به‌صورت زیر هستند:

  • معدل: به‌صورت کلی داشتن معدل و GPA بالا شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا بالاتر می‌برد.

 

  • نمره زبان: هرچه نمره زبان شما بالاتر باشد، شانس شما برای دریافت بورس تحصیلی آمریکا بیشتر است. نمره بالا نشانه دهنده توانمندی بیشتر شما در درک جامعه خارجی و مواد درسی است.

 

  • برنامه‌های مختلف: برای افزایش شانس دریافت بورسیه‌های تحصیلی در آمریکا، تنها بر روی یک برنامه خاص تمرکز نکنید و انواع آپشن‌های اسکالرشیپ را که شامل کمک‌هزینه‌های دولتی و غیردولتی می‌شوند را بررسی کنید.

 

  • ​​​​​انگیزنه‌نامه حرفه‌ای: یکی از نکات افزایش شانس این است که در انگیزه‌­نامه و همچنین رزومه خود به‌صورت واضح، مهارت‌ها و میزان تجربه خود را در زمینه تحصیلی‌تان بیان کنید. همچنین با تأکید بر روی دستاوردهایتان در این زمینه می‌توانید احتمال دریافت بورس تحصیلی را افزایش دهید.

بورسیه آمریکا

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |
 

  • پروپوزال: در مقاطع بالاتر مانند مقطع کارشناسی­‌ارشد و دکتری، هرچه طرح تحقیقاتی و پروپوزال قوی‌تر یا مسیر روشن‌تری برای توسعه داشته باشد، احتمال شما برای دریافت کمک‌هزینه بالاتر است.

 

  • مقاله: اگر مقاله علمی یا ژورنالی دارد، هرچه برای پوزیشن‌های مرتبط‌تر اپلای کنید، احتمال دریافت اسکالرشیپ برای شما بیشتر است؛ چراکه تیم‌های پژوهشی علاقه بیشتری دارند تا بودجه خود را بر روی افراد فعال‌تر و مرتبط‌تر با حوزه خودشان صرف کنند.

 

  • ارتباط با اساتید: یکی دیگر از راه‌های افزایش احتمال دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا ارتباط با اساتید است. در روند اپلای بهتر است با چند استاد از آن دانشگاه ارتباط بگیرید. بعضی از اساتید به‌صورت مستقل، بورسیه‌هایی برای دانشجویان خود دارند. همچنین شما می‌توانید از استاد درخواست کنید که در کمیته به نفع شما درخواست دهد.

نتیجه­‌گیری

دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا، می‌تواند هر دانشجوی بین‌المللی را چند پله به رؤیای خود نزدیک‌تر کند و کمک کند که این مسیر را کم‌هزینه‌تر طی کند. در زمان درخواست برای بورس تحصیلی آمریکا باید یادتان باشد که این تنها شما نیستید که دوست دارد هزینه‌هایش را کاهش دهد؛ پس بهتر است با مطالعه کامل شرایط و نیازمندی‌های هر بورسیه، آماده‌تر به میدان بروید.

در نهایت باید توجه داشته باشید که پیگیری شرایط و ددلاین‌های تمام بورسیه‌های تحصیلی در آمریکا دشوار است؛ از این رو بهتر است در طی این مسیر از مشاوران و مؤسسات باتجربه کمک بگیرید تا با سرعت و دقت بهتری در این راه گام بردارید.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران