🎉🎉 تولد ۶ سالگی اسکورایز 🎉🎉

رزرو مشاوره تخصصی

دلایل مهم در رد درخواست و ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا

دلایل مهم در رد درخواست و ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا

مهران حسینی

1402 - 02 - 29

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

بسیاری افراد بعد از اخذ پذیرش از مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها و یا یکی از مؤسسات آموزشی در امریکا اقدام به درخواست ویزای تحصیلی این کشور می‌نمایند که در برخی موارد با ریجکت درخواست ویزا توسط اداره مهاجرت آمریکا مواجه می‌شوند. طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش مهاجرت‌ها به کشورهای توسعه‌یافته همچون کانادا، انگلیس، استرالیا، آمریکا، آلمان و... اداره مهاجرت این کشورها با حساسیت بیشتری نسبت به امور اداری متقاضیان مهاجرت به‌خصوص کشورهای خاورمیانه همچون ایران به درخواست‌ها رسیدگی می‌کنند. تحت این شرایط احتمال ریجکت ویزا به‌ویژه ویزای تحصیلی که جزو پرطرفدارترین آنها است، بیشتر می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم به موضوع دلایل ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا پرداخته و در حد توان مطالب مفید و جامعی دراین‌خصوص ارائه نماییم، امید که مفید فایده باشد.

ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا یعنی چه؟

قبل از هرگونه مطلبی لازم دانستیم به توضیح ریجکت اشاره داشته باشیم. ریجکت ویزا به معنی رد درخواست ویزای متقاضی، توسط اداره مهاجرت کشور مقصد است که تا رفع این مشکل ویزای تحصیلی به متقاضی ارائه نخواهد شد. ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا زمانی پیش می‌آید که اطلاعات و مدارک ارائه شده توسط متقاضی دچار نقص باشد. تحت این شرایط فرد قادر به دریافت ویزا و مهاجرت تحصیلی به کشور مقصد نخواهد بود.

دلایل ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا

یکی از اتفاقات ناخوشایند برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی که موفق به پذیرش تحصیلی از یکی از مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور مقصد شده‌اند، ریجکت ویزای تحصیلی آنها است. عوامل بسیاری باعث ریجکت ویزا می‌شود که متناسب با نوع ویزا و کشور مقصد شرایط متفاوتی دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. ویزای تحصیلی یکی از بهترین و پرطرفدارترین ویزاهای صادر شده برای مهاجرت‌ها طی سال‌های اخیر بوده است، اما در برخی اوقات با درخواست این ویزا با ریجکت آن موافقت نمی‌شود. در ادامه به دلایل ریجکت این ویزا در شرایط عمومی بسیاری کشورها اشاره خواهیم کرد:

کشور مبدأ

در بسیاری از اوقات تصمیم نهایی و ملاک سفارت‌ها برای موافقت با اخذ ویزای تحصیلی آمریکا متقاضی با درنظرگرفتن دولت‌های کشور مبدأ همراه است. تحت این شرایط با درخواست متقاضیان که به‌عنوان‌مثال ساکن کشورهای همچون افغانستان، کنگو، ازبکستان و... هستند، موافقت نمی‌شود.

عدم تمکن مالی لازم

متقاضیان تحصیل در سایر کشورها می‌بایست به لحاظ مالی در وضعیت مناسب و مطلوبی باشند. در غیر این صورت ممکن است با درخواست ویزای تحصیلی آنها موافق نشود.

داشتن سوابق تحصیلی ضعیف

یکی از مهم‌ترین دلایل ریجکت ویزای تحصیلی برای هر کشوری سوابق تحصیلی ضعیف فرد متقاضی است. به همین دلیل در صورت عدم سوابق تحصیلی استاندارد درخواست ویزای تحصیلی فرد ریجکت خواهد شد.

پیداشدن موارد مشکوک در پرونده فرد متقاضی

همان‌طور که می‌دانید در طی مراحل اداری درخواست ویزا کلیه موارد ارائه شده و اطلاعات متقاضی به‌صورت دقیق و مویرگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت وجود موارد مشکوک و تناقض در گزینه‌هایی همچون منبع درآمد، وضعیت سلامتی فرد متقاضی، سوء پیشینه، شخصیت فرد متقاضی و... با سخت‌گیری بیشتری در پرونده مهاجرتی روبرو خواهد شد که احتمال ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا متقاضی را افزایش می‌دهد.

مشخص نبودن هدف متقاضی

یکی از دلایلی که اداره مهاجرت با درخواست تحصیل متقاضی موافقت نمی‌کند، مربوط به عدم شفاف‌سازی هدف متقاضی از تحصیل در کشور مقصد است. در برخی اوقات متقاضیان و تحصیل را بهانه می‌کنند تا با دردست‌داشتن ویزای تحصیلی به انجام کار یا خوشگذرانی در کشور مقصد می‌پردازند. تحت این شرایط درخواست ویزای آنها با ریجکت و شکست مواجه خواهد شد.

همه موارد فوق در مورد ریجکت ویزای تحصیلی در همه کشورها صدق می‌کند. در ادامه به گزینه‌های مختص به دلایل ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا خواهیم پرداخت.

متداول‌ترین دلایل ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، قوانین مربوط به رد درخواست و ریجکت ویزای تحصیلی در هر کشور بسته به شرایط و عوامل خاص آن کشور متفاوت است. در مورد دلایل ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

· نامشخص بودن هدف سفر به آمریکا برای متقاضیان تحصیل در این کشور از جمله مهم‌ترین دلایل ریجکت ویزای تحصیلی آنها است.

عدم اعتبار کافی در گذرنامه متقاضی مهاجرت تحصیلی

همان‌طور که می‌دانید پاسپورت فرد متقاضی می‌بایست دارای اعتبار کافی بوده که این اعتبار باید ۶ ماه بیشتر از مدت‌زمان تحصیل فرد در آمریکا باشد.

وجود نقص در مدارک

یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل ریجکت ویزای تحصیلی آمریکامربوط به ناقص بودن مدارک ارائه شده به سفارت این کشور است.

ارسال مدارک جعلی به سفارت

در بعضی‌اوقات فرد متقاضی برای سهولت و سرعت‌بخشیدن به پروسه اداری درخواست ویزای تحصیلی خود اقدام به مخفی‌کردن برخی حقایق همچون داشتن یک اعضای خانواده در آمریکا یا داشتن سابقه کیفری می‌نماید که این موضوع تقلب محسوب شده و منجر به رد درخواست ویزای تحصیلی متقاضی خواهد شد. ازاین‌رو توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه اقدام به ارسال مدارک جعلی به سفارت نمایید. چرا که در گام اول با ریجکت درخواست روبرو خواهید شد. این در حالی است که در صورت رفع این مانع هم به دلیل گمراه نمودن مأمورین سفارت امکان ریجکت مجدد ویزای شما وجود دارد.

  • داشتن سوء پیشینه کیفری
  • عدم اثبات شرایط کار و درآمد متقاضی ویزای تحصیل در محل اقامت خود

نداشتن تمکن مالی مناسب برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا

ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا در این شرایط به این دلیل است که سفارت این کشور شرایط فردا را برای تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی در آمریکا در مدت‌زمان تحصیل مناسب نمی‌بیند و با درخواست وی موافقت نمی‌کند.

دلایل محکم برای بازگشت به کشور

فرد باید با دلایل و مدارک لازم همچون داشتن ملک، وجود اعضای خانواده و... ثابت نماید که قبل از به‌اتمام‌رسیدن مهلت ویزای تحصیلی خود قصد بازگشت به خاک کشور خود را دارد.

داشتن سابقه تخلف مهاجرتی درگذشته

داشتن تخلف مهاجرتی یکی دیگر از دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی آمریکا خواهد بود. معمولاً تخلفات این چنینی مربوط به سابقه نقض ویزای قبلی متقاضی است که تحت این شرایط و رفع این نقص متقاعد نمودن افسر تحقیق برای عدم تکرار اشتباه کار سخت و دشواری خواهد بود.

رفع  ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا

تا این بخش از مقاله به دلایل ریجکت ویزای تحصیلی آمریکابا جزئیات آن اشاره شد. در ادامه مطالبی را ارائه خواهیم کرد که منجر به رفع ریجکت ویزای تحصیلی شما خواهد شد. در گام نخست متقاضی می‌بایست برای رفع ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا مراحل اعتراض را آغاز نماید. این در شرایطی امکان‌پذیر است که فرد مطمئن است که همه موارد ضروری را در درخواست ویزای تحصیلی خود به‌درستی انجام داده، اما با بررسی پرونده توسط افسران کارشناس در سفارت آمریکا به دلایل وجود نواقص کوچک که ناشی از ناآگاهی یا بی‌توجهی فرد متقاضی بوده است، ویزای تحصیلی او توسط افسر مربوطه در سفارت ریجکت شده است. تحت این شرایط باید به دو روش عمل نمایید:

اعتراض به  ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا با نامه کتبی

در چنین شرایطی به‌هیچ‌عنوان مأیوس و ناامید نشوید تا بتوانید از شانس مجدد برای دریافت ویزای تحصیل خود با رفع نواقص و موانع بهره‌مند شوید. در گام نخست با بررسی مجدد همه موارد و اعتبار بخشیدن شرایط خود می‌توانید درخواست خود را برای تأیید ویزا به سفارت این کشور ارسال نمایید. البته اگر شما از صحت موارد لازم برای درخواست ویزای خود اطمینان دارید، می‌توانید نامه‌ای مبنی بر اعتراض به سفارت آماده نموده و آن را ارسال کنید. تحت این شرایط پرونده شما مجدداً مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

بیان این نکته خالی برای متقاضیان خالی‌ازلطف نخواهد بود. متقاضیان تحصیل در آمریکا باید بدانند که هر یک از مراحل اعتراض به رأی، تصمیم‌گیری سفارت و تکمیل پرونده یا رفع نواقص آن ممکن است چند ماه به طول انجامد. تحت این شرایط اگر شما نتوانید مشکل ریجکت ویزای تحصیلی خود را حل کنید، فقط متحمل صرف زمان، انرژی و هزینه اضافی خواهید شد. به همین دلیل بهتر است همه موارد و مراحل رفع ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا را با کمک یک فرد خبره انجام دهید.

امکان اعتراض به ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا و درخواست توسط شخصی دیگر

برای رفع ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا، فرد می‌تواند با اجازه‌دادن به شخصی دیگر این فرایند را با شرایط بهتر پیش ببرد. چنانچه فامیل، آشنا یا دوستی در کشور آمریکا دارید، می‌توانید از او بخواهید که از حق شما دفاع نماید. بهتر است از افرادی در این زمینه استفاده کنید که با فن بیان بالا توانایی لازم را برای اعتراض در خصوص ریجکت ویزا داشته باشند.

کلام پایانی

یکی از مسائل ناراحت‌کننده در بحث مهاجرت رد درخواست ویزای تحصیلی برای متقاضیان است. چرا که بدون در دست‌داشتن ویزای تحصیلی با وجودداشتن نامه پذیرش از دانشگاه قادر به مهاجرت تحصیلی نخواهند بود. ما در این مقاله به دلایل ریجکت ویزای تحصیلی آمریکا و چگونگی رفع ریجکتی درخواست اشاره نمودیم. این نکته را به‌خاطر داشته باشید که قبل از هرگونه اقدامی در خصوص ثبت درخواست پذیرش تحصیلی به آمریکا از همه شرایط و موارد دراین‌خصوص اطلاعات داشته و موبه‌مو موارد را به‌درستی انجام دهید. چرا که عدم توجه درست در تهیه و ارسال مدارک باعث ایجاد مشکل در درخواست شما خواهد شد و در نهایت درخواست ویزای تحصیلی شما به آمریکا با ریجکت روبرو خواهد شد. ازآنجایی‌که پروسه اعتراض به ریجکت و رفع نواقص پیرامون آن نیازمند صرف زمان و هزینه برای متقاضی خواهد بود، در نتیجه بااطلاع دقیق از همه موارد برای درخواست ویزا اقدام نمایید تا با کوچک‌ترین چالشی در همان ابتدا موفق به دریافت ویزای تحصیلی آمریکا شوید.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران

amir hosein sedaghati

amir hosein sedaghati

13 - 09 - 1402

سلام میخواستم بدونم آیا سربازی به صورت امریه در شرکتهای دانش بنیان خصوصی یا به صورت نخبگی میتونه روی ریجکتی افرادی که پذیرش با فول فاند دارند تاثیر گذار باشد؟

پاسخ amir hosein sedaghati

سلام وقت بخیر برای امریکا ممکنه براتون مشکل ساز بشه.