پکیج پایان تابستان
رزرو مشاوره تخصصی

گران ترین دانشگاه در آمریکا

گران ترین دانشگاه در آمریکا

امیرحسین عقیلی

1403 - 05 - 31

آمریکا یکی از بهترین مقاصد تحصیلی است و انتخاب اول اکثر قریب به‌اتفاق همه مهاجران بین‌المللی محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که تحصیل در آمریکا رایگان نیست، امکان دارد برای شما هم جای سؤال باشد که گران ترین دانشگاه در آمریکا کدام است؟ و تحصیل در بهترین کشور دنیا می‌تواند تا چه اندازه برای ما هزینه بر باشد؟

در مهاجرت تحصیلی به آمریکا، هزینه تحصیل و کلاس‌های دانشگاه یکی از اصلی‌ترین معیارهای ثبت نام برای دانشجویان بین‌المللی است. طبق آمار منتشر شده، گران ترین دانشگاه‌های ایالت متحده آمریکا، شهریه‌ای بیش از 60,000 دلار را برای یک سال از شما دریافت خواهند کرد که با احتساب هزینه‌های جانبی، این رقم ممکن است به 80,000 دلار در سال نیز برسد.

در این مقاله تعدادی از نمونه‌­های گرانترین دانشگاه در آمریکا را باهم بررسی می‌کنیم و به تفاوت ساختار هزینه در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آمریکا می‌پردازیم. همچنین نکات کلیدی و راه‌های کاهش این هزینه‌های هنگفت را به شما معرفی خواهیم کرد تا شما هم بتوانید در بهترین دانشگاه ­های آمریکا، تحصیلاتی مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنید.

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

 

دانشگاه شیکاگو

لیست گران ‌ترین دانشگاه‌ های آمریکا

بر اساس آخرین به‌­روزرسانی اطلاعاتی در مرکز ملی آمار آموزش‌وپرورش آمریکا (National Center for Education Statistics) در سال 2023، نزدیک به 2هزار مؤسسه و دانشگاه در این کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش شهریه و هزینه تحصیل را تجربه کرده‌اند. طبق این آمار، پنج سال پیش تنها نزدیک به 100 مرکز آموزشی خدمات آموزشی را با هزینه‌ای بیش از 65,000 دلار در سال ارائه می‌دادند؛ درحالیکه در سال 2023 این آمار به 250 دانشگاه و مؤسسه خصوصی می‌رسد.

در ادامه لیستی 20 موردی از نمونه‌های گران ترین دانشگاه در آمریکا را در اختیار شما می‌گذاریم:

دانشگاه/ کالج

شهریه سالانه

هزینه­های جانبی در سال

ایالت

نوع دانشگاه

University of Chicago

$64,260

$22,596

Chicago, IL

خصوصی

Northwestern University

$63,468

$25,926

Evanston, IL

خصوصی

Columbia University

$66,139

$19,958

New York, NY

خصوصی

Yale University

$62,250

$22,870

New Haven, CT

خصوصی

University of Southern California

$64,726

$20,338

Los Angeles

خصوصی

Harvey Mudd College

$62,817

$22,079

Claremont, CA

خصوصی

Georgetown University

$62,052

$22,644

Washington, DC

خصوصی

Tufts University

$65,222

$19,378

Medford, MA

خصوصی

Haverford College

$63,628

$21,120

Haverford, PA

خصوصی

Barnard College

$62,525

$21,884

New York, NY

خصوصی

Oberlin College

$62,024

$22,206

Oberlin, OH

خصوصی

Bard College at Simon's Rock

$64,951

$19,200

Great Barrington, MA

خصوصی

New York University

$58,168

$23,927

New York, NY

خصوصی

Boston College

$64,176

$19,570

Chestnut Hill, MA

خصوصی

Tulane University of Louisiana

$62,844

$21,046

New Orleans, LA

خصوصی

Harvard University

$57,261

$26,277

Cambridge, MA

خصوصی

Wesleyan University

$64,322

$20,850

Middletown, CT

خصوصی

University of Pennsylvania

$63,452

$22,286

Philadelphia, PA

خصوصی

Pepperdine University

$63,142

$22,060

Malibu, CA

خصوصی

Vanderbilt University

$60,348

$24,064

Nashville, TN

خصوصی

قابل توجه است که شهریه دانشگاه‌ها در آمریکا مسلماً بر اساس رشته درخواستی نیز تفاوت دارد.

تحصیل در دانشگاه کلمبیا

دانشگاه کلمبیا (Columbia University) گران ­ترین دانشگاه در آمریکا به­حساب می­آید. این دانشگاه سال‌هاست که شهریه قابل توجهی را از دانشجویان دریافت می‌کند. دانشگاه کلمبیا از نظر تحصیلی دارای بهترین امکانات آموزشی و همچنین کادر آموزشی سطح بالایی است و از نظر دسترسی جغرافیایی نیز در منطقه خوبی قرار دارد. تحصیل در دانشگاه کلمبیا در دوره‌های حقوق، کسب‌وکار و همچنین روزنامه‌نگاری، نسبت به دوره‌های مشابه در دانشگاه‌های دیگر از محبوبیت بیشتری برخوردار است. همچنین به دلیل خروجی فوق‌العاده آکادمیکی این دانشگاه دارد، در میان جوامع بین‌المللی نیز معروف است.

 

دانشگاه کلمبیا

 

تحصیل در دانشگاه Northwestern

دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) در ایالت ایلینوی واقع شده است و یک مرکز تحقیقاتی خصوصی تلقی می‌شود. در بررسی دانشگاه گران ترین دانشگاه در آمریکا می­توان به نورث وسترن نیز اشاره کرد. این دانشگاه عضو انجمن ده دانشگاه بزرگ در آمریکاست. نورث وسترن از سه محوطه کالج و همچنین بیش از 100 مرکز و مؤسسه کوچک تحقیقاتی بهره می­برد. یکی از نکات قابل توجه در تحصیل در دانشگاه Northwestern این است که متقاضیان تمام رشته‌های تحصیلی باید از قبل، تحصیلات عمومی داشته باشند و در دوره‌های مقدماتی رشته‌های علوم پایه و هنرهای آزاد شرکت کنند. این دانشگاه همچنین بر تحصیلات میان‌رشته‌ای پافشاری زیادی دارد.

تحصیل در دانشگاه شیکاگو

دانشگاه شیکاگو (University of Chicago) یکی دیگر از گران ترین دانشگاه های آمریکا است. این دانشگاه در سال 1980 تأسیس شده و یکی از دانشگاه‌های خصوصی پژوهش‌محور در دنیا محسوب می­‌شود که در این زمینه پیش‌گام است. تحصیل در دانشگاه شیکاگو در نوع خود بسیار جالب خواهد بود؛ چرا که سیاست‌های تحصیلی این دانشگاه، اجازه تشکیل کلاس‌های بیش از 19 نفر را نمی‌دهد. به‌خاطر کیفیت تحصیل در دانشگاه شیکاگو، رشته‌های تحصیلی نظیر حقوق، اقتصاد و برخی از رشته‌های دیگر این دانشگاه، در میان 5 رتبه برتر در جهان قرار دارند. در میان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، 97 برنده جایزه نوبل، 10 برنده مدال فیلدز و همچنین 4 برنده جایزه تورینگ که همگی از جایزه‌های برتر علمی هستند به چشم می‌خورد.

تحصیل در دانشگاه Tufts

نام یکی دیگر از گران ترین دانشگاه ها در آمریکا، دانشگاه تافتس (Tufts University) است. این دانشگاه با نام پیچک کوچک (Little Ivy) نیز معروف است. دانشکده حقوق و دیپلماسی و همچنین دانشکده دندان‌پزشکی آن در میان دیگر دانشکده‌ها و جوامع علمی، به علت سطح تدریس بالا و همچنین قدرت پژوهش معروف هستند. همچنین دانشکده علوم و سیاست تغذیه فریدمن (Friedman) از این دانشگاه، به‌خاطر نتایج تحقیقاتی بسیار ارزشمند، در دنیای آکادمیک به‌عنوان معیار و شاخص در نظر گرفته می‌شود. نرخ پذیرش تحصیل در دانشگاه Tufts بسیار پایین و کمتر از 15 درصد ارزیابی می­شود که همین نشانه سخت­گیری علمی این دانشگاه است.

تحصیل در دانشگاه Southern California

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (University of Southern California) نمونه دیگری از گران ترین دانشگاه در آمریکا است. این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در کالیفرنیا است که برنامه‌های آموزشی بسیار پیشرفته‌ای را در زمینه هنر فیلم‌سازی و بیزینس ارائه می‌کند. دوره‌های هنر فیلم و تلویزیون در این دانشگاه، شهرتی جهانی دارد و به‌خاطر سطح آموزش، تأثیرات زیادی بر جامعه هنری در دنیا گذاشته است. این دانشگاه همچنین به ورزش در کنار تحصیل اهمیت زیادی می‌دهد و به نظر می‌رسد با داشتن رزومه ورزشی، پذیرش و تحصیل در دانشگاه Southern California برای شما راحت‌تر است.

چرا برخی دانشگاه‌ های آمریکا گران هستند؟

طبق مطالعات انجام شده از سال 2008 تا حالا، شهریه دانشگاه‌های چهارساله (برگزارکننده دوره‌های چهارساله) چه دولتی و چه خصوصی تقریباً 36 درصد افزایش داشته است، اما چرا برخی از دانشگاه‌های آمریکا تا این حد گران هستند؟

پشت پرده شهریه گران ترین دانشگاه در آمریکا و دیگر کالج‌های پر هزینه دلایلی وجود دارد که باعث چنین رشد قیمتی شده است:

  • درآمد دولت

در بررسی گران­ ترین دانشگاه آمریکا و عوامل تأثیرگذار بر آن، یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش هزینه درآمد دولت است. به‌صورت عمده درآمد دولت از سمت تأسیسات اداری تأمین می‌شود که سیستم آموزش‌­و­پرورش در مقاطع بالا نیز شامل این دستگاه می‌شود. به این ترتیب، به نظر می‌رسد برخی از دانشگاه‌ها نقشی در منافع دولت دارند.

  • افزایش تقاضا

از دیگر دلایل افزایش میزان شهریه در گران ترین دانشگاه های آمریکا، افزایش تقاضا برای ثبت نام است. با بالارفتن دستمزدهای پرداختی به کسانی که دارای تحصیلات تکمیلی هستند، دانش‌آموزان امروزه علاقه بیشتری برای ثبت نام در دانشگاه از خود نشان می‌دهند. درحالی‌که این افزایش ثبت نام در جایگاه خود، باعث افزایش درخواست در کمک‌های مالی دانشگاه، زودتر تمام‌شدن بودجه وام‌های دانشجویی و افزایش هزینه‌های تدارکاتی برای پذیرش دانشجوی بیشتر می‌گردد که رابطه مستقیمی با افزایش شهریه دارد.

· امکانات اضافی

یکی دیگر از دلایل گران‌بودن برخی دانشگاه‌ها در آمریکا، امکانات اضافه‌ای است که هیئت‌مدیره برای دانشجویان و اساتید در نظر می‌گیرد که عموماً هیچ فایده‌ای بر روی تحصیل و یا موفقیت آینده آن‌ها ندارد. این اتفاق بیشتر در دانشگاه‌های خصوصی رخ می‌دهد. برای مثال، برخی از دانشگاه‌ها استخرهای فوق مجهز با سرسره‌های تفریحی در باشگاه دانشگاه احداث می‌کنند که درواقع تأثیری در میزان پیشرفت دانشجویان ندارد. در این‌گونه موارد، پروژه‌های اضافه بر سازمان، باعث می‌شود که هر ساله بودجه مورد نیاز دانشگاه افزایش یابد و دانشگاه‌ها در تصاحب لقب گران ترین دانشگاه در آمریکا از هم پیشی بگیرند.

· کاهش بودجه عمومی

یکی دیگر از دلایل افزایش شهریه‌ها در دانشگاه های آمریکا، کاهش بودجه عمومی است که از سمت دولت واریز می­شود. به نظر می‌رسد در چند سال اخیر، دولت آمریکا میزان یارانه‌های آموزشی را کاهش داده و آن را به بخش‌های دیگر سیستم و دستگاه دولتی تزریق کرده است. برای مثال، در ایالت کالیفرنیا هر ساله 1 میلیارد دلار بیشتر از هزینه‌ای که صرف آموزش می‌شود، صرف زندان‌ها می­گردد.

تفاوت هزینه بین دانشگاه‌ های دولتی و خصوصی آمریکا

با مرور داده‌های مربوط به هزینه‌های بین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آمریکا به نتایج جالبی می‌رسیم. با توجه به داده‌های سایت educationdata، در حال حاضر هزینه دانشگاه‌های 4 ساله بخش دولتی برای دانشجویان داخلی، تقریباً به‌صورت میانگین $9,750 در سال است و این رقم برای دانشجویان بین‌المللی به 28,297 دلار می‌رسد.

درحالی‌که دانشگاه‌های خصوصی غیرانتفاعی 4 ساله، چهار برابر این هزینه را به‌عنوان شهریه دریافت می‌کنند و شهریه سالانه آن‌ها به‌عنوان گران ترین دانشگاه در آمریکا، چیزی در حدود $38,421 دلار است (البته این رقم مربوط به دانشجویان داخلی است که از هزینه‌های اسکان و سایر هزینه‌های دانشجویان بین‌المللی معاف هستند. برای دانشجویان خارجی هزینه‌های زندگی نیز اضافه خواهد شد).

همچنین به نظر می‌رسد به مرور زمان، افزایش هزینه دانشگاه‌های خصوصی نسبت به دانشگاه‌های دولتی با شیب تندتری اتفاق می‌افتد؛ ازآنجاکه دانشگاه‌های دولتی 4 ساله بین سال‌های 2021 تا 2023، شهریه خود را با نرخ 1.60٪ افزایش داده‌اند؛ ولی دانشگاه‌های خصوصی در همین زمان نرخ رشد 3.21٪ را تجربه کرده‌اند.

 

راه ‌های کاهش هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های آمریکا

 

 راه ‌های کاهش هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های آمریکا

 اگر اعداد و ارقام ارائه شده شما را نگران خرج تحصیلتان کرده است باید گفت که نگران نباشید. امروزه با افزایش شهریه‌ها در گران ترین دانشگاه در آمریکا، کمک هزینه‌های تحصیلی نیز افزایش یافته‌اند و در حال حاضر بیش از 5 راه مختلف وجود دارد که دانشجویان بتوانند از خرج و مخارج تحصیل و زندگی خود در کشور آمریکا بر آیند. در بخش زیر تمام راه‌های تأمین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های گران آمریکا برای شما شرح داده شده است:

· بورسیه Scholarship

بورسیه یا اسکالرشیپ از آشناترین روش‌های کاهش هزینه برای تحصیل است. این روش درواقع نوعی کمک هزینه است که باهدف آسان‌تر کردن شرایط تحصیل به دانشجویان اعطا می‌شود. به‌صورت کلی بورسیه بر اساس یک سری معیارها مانند شایستگی علمی، تنوع نژادی، مهارت‌های ورزشی، شرایط مالی، تجربه تحقیقاتی و همچنین برخی تجربیات خاص و حرفه‌ای به دانشجو داده می‌شود. مزیت این روش این است که دانشجو بعد از اتمام تحصیل، مجبور به بازپرداخت مبلغ بورسیه نیست.

· کمک‌هزینه مالی Grant

گرنت‌ها نوع دیگری از کمک‌هزینه‌های مالی هستند که از سمت یک ارگان خاص و یا دولت به دانشجویان و یا دانشگاه‌ها داده می‌شود تا آن را برای رفع کمبود بودجه یا پیش برد یک پروژه حیاتی و همچنین بهبود وضعیت آموزش به کار ببرند. درواقع تفاوت گرنت‌ها با اسکالرشیپ‌ها این است که نه‌تنها به دانشجویان اعطا می‌شود، بلکه ممکن است یک معلم برای داشتن یک کلاس درس بزرگ‌تر و یا یک مدیر دبیرستان برای داشتن یک مدرسه مجهز به تکنولوژی درخواست دهد و از سمت دولت به آن‌ها گرنت داده شود. گرنت‌ها نیز مانند بورسیه­‌ها نیازی به بازپرداخت ندارند؛ با این تفاوت که سیاست‌های محافظه‌کارانه درباره اینکه این پول در کجا خرج می‌شود بسیار است.

· وام های دانشجویی Student Loans

یکی دیگر از راه‌های کاهش هزینه تحصیل، دریافت وام‌های دانشجویی است. این وام‌های دانشجویی عموماً از سمت دولت و یا مؤسسات مالی بزرگ شامل بانک‌های داخلی و خارجی اعطا می‌شود. هر دانشجو می‌تواند با توجه به رشته و مقطعی که در آن پذیرفته شده است، نسبت به دریافت این وام‌ها اقدام کنند. وام‌های دانشجویی باز پرداخت دارند و درصدی سود نیز بر روی آن‌ها اضافه می‌شود، اما بازپرداخت این وام‌ها بعد از اتمام تحصیل و به‌صورت ماهانه انجام می‌گیرد که گاهی مدت آن به 10 سال می‌رسد.

  • کار به‌عنوان دستیار آموزشی (TA) یا دستیار تحقیقاتی (RA)

یکی از مزایای تحصیل در گرانترین دانشگاه در آمریکا و کالج‌های رده‌بالا این است که اساتید این مراکز از خود دانشجوها برای همکاری در تدریس یا همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی بهره می‌برند. درواقع در چنین شرایطی، برخی اساتید از دانشجویان برتر می‌خواهد که در کار تدریس، برگزاری کلاس‌های تقویتی و یا تصحیح برگه‌ها به او کمک کنند و به‌نوعی Teaching Assisant یا دستیار آموزشی استاد باشند. در مقابل، برخی از اساتید، Research Assistant یا دستیار پژوهشی قبول می‌کنند و از دانشجویان می‌خواهند که در یک پروژه تحقیقاتی به آن‌ها کمک کنند. در هر دو این مواقع، دانشجو دستمزد دریافت می‌کند و می‌تواند با آن دستمزد، هزینه‌های تحصیل را کاهش دهند.

  • برنامه‌های اقساطی پرداخت شهریه

اگر نمی‌توانید تمام هزینه تحصیل را به یکباره پرداخت کنید، به این معنی نیست که نمی‌توانید در گرانترین دانشگاه در آمریکا تحصیل کنید. بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا به دانشجویان اجازه می‌دهند که شهریه خود را به‌صورت اقساطی و در طول سال تحصیلی پرداخت کنند. این اقساط هم می‌تواند به‌صورت ماهانه باشد و هم فصلی و این مسئله بستگی به تصمیم خود دانشگاه دارد.

نکات کلیدی برای اپلای به دانشگاه‌ های گران‌ آمریکا

تا به اینجا با گران ترین دانشگاه در آمریکا آشنا شدید و راه‌های تأمین هزینه را باهم دوره کردیم، اما مسئله این است که اغلب دانشگاه‌های گران‌قیمت در آمریکا، جز دانشگاه‌های رده‌بالا و حرفه‌ای هستند که تنها دانشجویان برتر داخلی و بین‌المللی می‌توانند در آن‌ها درس بخوانند. به عبارت دیگر، برای پذیرش در این دانشگاه‌ها، تنها داشتن پول کافی نیست و باید در کنار تأمین هزینه، حواستان به برخی نکات باشد. البته قابل‌ذکر است که هر دانشگاه ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشد؛ اما به‌هرحال در این بخش چند نمونه از نکات کلیدی برای اپلای به دانشگاه گران آمریکا را مرور می‌کنیم:

  • فرقی نمی‌کند که برای کدام مقطع به گران ترین دانشگاه در آمریکا اپلای می‌کنید. مهم است که نمره‌های مقطع قبلی شما بالا باشد. دانشگاه‌های دنیا از سیستم تبدیل نمره معدل به GPA استفاده می‌کنند و عموماً گران ترین دانشگاه‌ ها در آمریکا، نمره 3.0 از 4.0 را در GPA از شما می‌پذیرند. شما می‌توانید به‌صورت آنلاین ریزنمرات خود را معادل‌سازی و تبدیل کنید تا به GPA خود دست یابید.

  • هرچقدر نمره زبان شما بیشتر باشد، علاقه دانشگاه به دادن پذیرش به شما بیشتر است. شاید باورکردنی نباشد که تأثیر نمره زبان بالا می‌تواند معدل پایین شما را پوشش دهد و آن را جبران کند. برای یک جامعه بین‌المللی ایجاد ارتباط کارآمد و صحیح حرف اول را می‌زند.

  • داشتن مقاله ژورنالی یا علمی (ISI) تأثیر شگفت‌انگیزی بر روی دانشگاه مقصد دارد؛ مخصوصاً اگر دانشجوی کارشناسی باشید که قرار است برای تحصیلات تکمیلی اقدام کند.

  • توصیه‌نامه‌ای که ارائه می‌دهید بهتر است 2 عدد یا بیشتر باشند. همچنین بهتر است این توصیه نامه‌ها از سمت اساتید تمام یا دستیار استاد باشند؛ به این منظور که هر چقدر رتبه علمی استاد بالاتر باشد، توصیه نامه او هم از ارزش بیشتری برخودار است.

  • انگیزه‌نامه شما باید به‌خوبی درباره شما و علت علاقه به تحصیل شما در دانشگاه مقصد توضیح دهد. هرچقدر انگیزه‌نامه شما منطقی‌تر و گویا‌تر باشد و بتواند نیت شما از تحصیل در کشور و دانشگاه مقصد را بهتر توضیح بدهد، امکان دریافت پذیرش از گران ترین دانشگاه در آمریکا بیشتر است.

  • رزومه یا CV شما تأثیر زیادی بر روی هیئت‌علمی دارد. سعی کنید به تمام جنبه‌های علمی، ورزشی، هنری و همچنین مهارت‌های شخصیتی نرم و سخت خود در رزومه اشاره کنید. یک دانشجوی موفق چندبعدی بسیار بیشتر از دانشجویی که تنها از نظر علمی قوی است، برای جامعه جهان اول ارزش دارد.

نتیجه‌­گیری

تحصیل در گران ترین دانشگاه در آمریکا با توجه به کیفیت آموزش، امکانات درسی و حتی تفریحی ممکن است آرزوی هر کسی باشد، اما این آرزوی گران قیمت علاوه بر هزینه، نیاز به مهارت و علم کافی برای اقدام‌کردن و اپلای دارد. به‌صورت کلی، گرانترین دانشگاه‌های آمریکا، جزء دانشگاه‌های رده‌بالا هستند که آمار پذیرش آن‌ها نیز کم است؛ از این رو مهم است که شرایط تحصیلی، رزومه و مدارک شما در شرایط خوبی قرار داشته باشد.

اگر شما هم علاقه‌مندید که تحصیلات خود را در گران ترین دانشگاه های آمریکا و کالج‌های خصوصی منحربه‌فرد بگذرانید، بهتر است از یک مشاور یا مؤسسه مهاجرتی مجرب کمک بگیرید تا علاوه بر سرعت بخشیدن بر روند پذیرش، با راهنمایی‌های حقوقی بتوانید از بورسیه، فاند و کمک هزینه‌های بیشتر برخوردار شوید و کم هزینه‌تر به آمریکا قدم بگذارید.  

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران