رزرو مشاوره تخصصی

تحصیل پزشکی در آمریکا + شرایط و هزینه های تحصیل

تحصیل پزشکی در آمریکا + شرایط و هزینه های تحصیل

امیرحسین عقیلی

1403 - 04 - 03

دانشجویان بین‌­المللی برای تحصیل پزشکی در آمریکا تنها می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی اقدام کنند. شما برای ورود به دانشکده­‌های پزشکی ایالات متحده نیاز دارید تا دوره ۴ساله پیش پزشکی یا Pre-Med را بگذرانید. آن دوره ۴ساله خود شامل 2 بخش Pre-Clinical و Clinical می­‌شود. گفتنی است که دانشجویان پس از اتمام تحصیلات نیز باید در یک آزمون شرکت کنند تا از دانشگاه فارغ‌­التحصیل شوند. در ادامه بیشتر به شرایط تحصیل رشته پزشکی در آمریکا خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

مراحل و شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته پزشکی برای دانشجویان بین‌­المللی در دانشگاه‌­های آمریکا، فرایندی رقابتی است. هر چند که مراحل متعددی وجود دارد که دانشجویان بومی نیز ملزم به طی‌کردن آن‌­ها هستند، شرایط و مراحلی نیز هست که مختص دانشجویان بین‌­المللی است.

به‌طورکلی از ابتدای شروع تحصیل پزشکی در آمریکا تا فارغ‌التحصیلی و شروع به کار، 7 مرحله وجود دارد:

تحصیلات پیش پزشکی (Pre-medical Education)

بسته به نوع برنامه و مسیر دانشجو در مقطع کارشناسی­‌ارشد و دکتری، می­‌بایست مدرک کارشناسی را در یکی از رشته­‌های علوم پایه (science) مانند علوم زیستی، شیمی، بیولوژی و یا... در یکی از دانشگاه­‌های آمریکا یا دانشگاه­‌های بین‌­المللی معتبر دیگر کسب کند.

آزمون MCAT MCAT (Medical College Admission Test)

آزمون MCAT یک آزمون استاندارد است که توسط انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC) برای ارزیابی داوطلبان برای ورود به دانشکده‌های پزشکی در آمریکا و کانادا برگزار می‌­شود. این آزمون دارای چهار بخش اصلی است که هر کدام جنبه‌های مختلف دانش و مهارت‌های موردنیاز برای تحصیل در پزشکی را مورد سنجش قرار می‌­دهند.

درخواست پذیرش از دانشکده‌های پزشکی

در این مرحله دانشجویان پس از شرکت در آزمون MCAT و کسب نمرات لازم، باید دریافت پذیرش از دانشکده پزشکی مدنظرشان اقدام کنند.

مدارک لازم برای درخواست پذیرش شامل نمرات دانشگاهی، نمره MCAT، نمره مدرک زبان (تافل یا آیلتس)، توصیه­‌نامه، رزومه و انگیزه­‌نامه است.

تحصیل در دانشکده پزشکی

طول دوره تحصیل در دانشکده‌های پزشکی معمولاً 4 سال است که 2 سال اول شامل دروس تئوری و آموزش‌های پیش‌بالینی و سال­‌های بعدی شامل کارآموزی‌های بالینی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها می­‌شود.

|مشاوره تحصیل پزشکی در آمریکا|

 

دانشکده پزشکی جان هاپکینز

 

آزمون USMLE

آزمون USMLE (United States Medical Licensing Examination) یک مجموعه از آزمون‌های استاندارد برای ارزیابی توانایی‌ها و صلاحیت دانشجویان بین‌­المللی پزشکی طراحی شده است. این آزمون‌ها برای دریافت مجوز پزشکی در آمریکا ضروری هستند. آزمون USMLE در سه مرحله برگزار می‌شود که هر مرحله جنبه‌های مختلف دانش و مهارت‌های پزشکی را ارزیابی می‌کند.

دوره رزیدنتی (Residency Training)

طول دوره رزیدنتی در آمریکا بسته به تخصصی که انتخاب کرده­‌اید، معمولاً بین 3 تا 7 سال به­‌طول می‌­انجامد.

مدرک و مجوز پزشکی

پس از اتمام دانشکده پزشکی، دانشجویان باید به دنبال اخذ مدرک MD یا DO باشند. این روند به اخذ مجوز طبابت می‌­انجامد.

 

|مشاوره تحصیل پزشکی در آمریکا|

 

تحصیل پزشکی در آمریکا

 

آزمون DO و MD برای تحصیل رشته پزشکی در آمریکا

در ایالات متحده، دانشجویان پس از فارغ­‌التحصیلی با دو نوع مدرک پزشکی می‌توانند طبابت کنند:

MD (Doctor of Medicine)

DO (Doctor of Osteopathic Medicine)

هر دو مدرک فارغ‌­التحصیلان را برای انجام تمام وظایف بالینی، از جمله جراحی، تجویز دارو و ارائه مراقبت‌های پزشکی به نحوی ضمانت می­کند، اما تفاوت‌های مهمی بین این مدارک وجود دارد.

مدرک MD (Doctor of Medicine)

مدرک MD توسط دانشکده‌های پزشکی allopathic ارائه می‌شود. پزشکان MD عمدتاً از روش‌های متداول و مبتنی بر شواهد برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

به­‌طورکلی پزشکان MD از روش‌های استاندارد و مبتنی بر شواهد علمی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند و عمدتاً بر درمان‌های دارویی و جراحی تأکید دارند.

مراحل تحصیل و آزمون‌ها:

تحصیلات پیش پزشکی: کسب مدرک کارشناسی با دروس پیش‌نیاز مانند بیولوژی، شیمی، و فیزیک.

آزمون:MCAT شرکت در آزمون MCAT و کسب نمره مناسب.

دانشکده پزشکی: تحصیل در دانشکده پزشکی به مدت چهار سال.

سال‌های اول و دوم: دوره‌های تئوری و آزمایشگاهی.

سال‌های سوم و چهارم: دوره‌های بالینی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها.

آزمون USMLE: شرکت در سه مرحله آزمون USMLE

مدرک DO (Doctor of Osteopathic Medicine)

مدرک DO نوعی مدرک پزشکی است که توسط دانشکده‌های پزشکی osteopathic در ایالات متحده ارائه می‌شود. پزشکان با این مدرک به‌عنوان پزشکانی با آموزش تخصصی در زمینه‌های پزشکی و همچنین مهارت‌های خاصی در درمان‌های دستی شناخته می‌شوند.

رویکرد کلی این مسیر تأکید زیادی بر درمان جامع دارد. رویکردی که به معنای توجه به سلامت کلی بیمار، از جمله عوامل جسمی، روانی و اجتماعی است.

همچنین پزشکان DO از تکنیک‌های درمانی دستی به نام Osteopathic Manipulative Treatment (OMT) استفاده می‌کنند. این تکنیک‌ها شامل حرکات فیزیکی برای تشخیص، درمان، و پیشگیری از مشکلات عضلانی - اسکلتی و سایر اختلالات پزشکی است.

پزشکان DO باید در سه مرحله از آزمون COMLEX-USA شرکت کنند:

آزمون اول: ارزیابی دانش پایه پزشکی.

آزمون دوم: ارزیابی دانش بالینی و مهارت‌های بالینی.

آزمون سوم: ارزیابی توانایی پزشکان برای مدیریت بیماران در محیط‌های بالینی.

به‌عنوان جمع‌­بندی می­توان گفت، پزشکان DO علاوه بر روش‌های متداول پزشکی، بر رویکرد کل‌نگر و درمان‌های دستی نیز تأکید دارند، درحالی‌که پزشکان MD بیشتر بر درمان‌های دارویی و جراحی متمرکز هستند.

هزینه‌ های تحصیل پزشکی در آمریکا

به­‌طورکلی تحصیل در آمریکا، هزینه­ بالایی دارد. تحصیل در رشته پزشکی می‌­تواند قدری بالاتر نیز باشد. به­‌خصوص برای دانشجویان غیربومی و بین‌­المللی که هزینه­‌های دیگری را نیز باید تقبل کنند. در اینجا تعدادی از مهم‌­ترین هزینه­‌های تحصیل رشته پزشکی در آمریکا را به‌تفصیل آورده‌­ایم:

 

|مشاوره تحصیل پزشکی در آمریکا|

 

هزینه های تحصیل در آمریکا

 

شهریه دانشگاه‌­ها

شهریه دانشگاه در آمریکا، بسته به رشته، مقطع و شهری که دانشگاه در آن قرار دارد و رتبه دانشگاه متغیر است. بااین‌حال می­توان بین عدد 30.000 تا 50.000 دلار سالانه برای دانشگاه‌­های دولتی و 50.000 تا 75.000 دلار سالانه برای دانشگاه­‌های خصوصی در نظر گرفت.

هزینه‌­های زندگی، اقامت و اقلام آموزشی

هزینه­‌های زندگی و سکونت نیز وابستگی مستقیمی با ایالت و شهری که در آن زندگی می­‌کنید دارد. به طور میانگین و با درنظرنگرفتن شهرهای گران می‌توان به هزینه‌­های زیر اشاره کرد:

  • سکونت (اجاره منزل): 10.000 تا 25.0000 دلار سالانه
  • خوراک: 3.500 تا 5.500 دلار سالانه
  • حمل­‌ونقل: 1.000 تا 3.000 دلار سالانه
  • سایر هزینه‌­ها: 2.000 تا 4.000 دلار سالانه
  • کتاب و منابع آموزشی: 1.000 تا 3.000 دلار سالانه
  • آزمون MCAT: 320 دلار
  • اپلیکیشن فی: 80 تا 150 دلار

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی در آمریکا مانند هر رشته و هر کشور دیگری، از مزایا و معایب بسیاری برخوردار است. دانشجویان باید قبل از هر نوع تصمیم‌گیری، باید تمامی زوایا را مورد بررسی قرار دهند. در ادامه به توضیح برخی از این مزایا و معایب پرداخته‌ایم:

مزایای تحصیل پزشکی در آمریکا

کیفیت آموزش بالا:

دانشکده‌های پزشکی آمریکا و در کل دانشگاه‌­های این کشور، جزء بهترین‌های جهان هستند و برنامه‌های آموزشی آن‌ها از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردارند.

مدارک معتبر جهانی:

 می‌­توان گفت مدرک پزشکی از دانشگاه­‌های آمریکا در تمامی کشورها معتبر است و می‌تواند فرصت‌های شغلی متعددی را همراه خود داشته باشد.

تنوع فرهنگی و ایجاد ارتباط:

امکان آشنایی با دانشجویان و اساتید از سراسر جهان، ایجاد شبکه‌های کاری گسترده و تجربه زندگی در یک محیط چندفرهنگی می­‌تواند شرایط خوبی را برای هرکسی فراهم کند.

فرصت‌های شغلی و درآمد بالا:

فارغ‌­التحصیلی در رشته پزشکی در اقتصاد پویای آمریکا، فرصت‌های شغلی فراوانی را برای پزشکان به ارمغان می­‌آورد. هرچند که میزان درآمد در ایالت های مختلف آمریکا متفاوت است.

معایب تحصیل پزشکی در آمریکا

هزینه‌های بالا:

هزینه‌های بسیار زیاد تحصیل و زندگی در آمریکا، به‌ویژه برای دانشجویان بین‌المللی نکته منفی به‌حساب می­‌آید.

فرایند رقابتی:

فرایند پذیرش در این رشته بسیار رقابتی است و به نمرات و رزومه قوی نیاز دارد.

کلام آخر

تحصیل پزشکی در آمریکا، باتوجه‌به کیفیت بالای آموزش، مدارک معتبر بین‌­المللی و فرصت‌های شغلی فراوان، می‌­تواند آرزوی هر دانشجویی باشد. دانشجویان در این مسیر باید مراحل متعددی مانند دوره Pre-Medical، آزمون MCAT، و دوره‌های بالینی و رزیدنتی را طی کنند. هرچند این مسیر با هزینه‌های بالا و رقابت شدید همراه است، اما مزایایی همچون مدارک معتبر، ارتباط گسترده، تنوع فرهنگی و درآمد بالا پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند این سختی­ها را جبران کند. در نهایت، دانشجویان باید بررسی دقیق، برنامه‌ریزی منظم و آگاهی کامل از شرایط و هزینه‌ها، برای رسیدن به اهداف خود در این مسیر پرچالش و پرثمر تصمیم‌­گیری کنند.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران