ایتالیا-1403
رزرو مشاوره تخصصی

ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند 2024

ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند 2024

امیرحسین عقیلی

1403 - 07 - 30

اگر قصد دارید برای تحصیل در خارج از کشور، به کشور هلند بروید، اما هزینه زندگی دانشجویی در هلند و هزینه تحصیل شما را نگران کرده است؛ بهترین کار ثبت‌نام در ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند است. مهاجرت تحصیلی به هلند به‌عنوان یکی از بهترین کشورهای اتحادیه اروپا، می‌تواند برای افراد یک دریچه تازه برای شروع یک زندگی سطح اول در کشوری خارجی باشد. امکانات تحصیلی و شرایط اجتماعی این کشور می‌تواند هر کسی را برای بستن چمدانش وسوسه کند؛ اما دراین‌بین هزینه تحصیل در هلند ممکن است برخی را از این راه باز دارد. 

اگر شما هم هلند را در لیست کشورهای موردنظرتان برای مهاجرت قرار داده‌اید، بیایید با هم به بررسی رشته های ارزان در هلند بپردازیم. این مسئله به شما کمک می‌کند تا با بررسی شهریه‌های این رشته‌ها در کنار هزینه زندگی دانشجویی در هلند بهتر بتوانید درباره انتخاب هلند به‌عنوان کشور مقصد تصمیم بگیرید. 

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...
چرا هلند را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

 

چرا هلند را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

احتمالاً شما هم تابه‌حال اسم کشور هلند را به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد مهاجرت دانشجویی شنیده‌اید، کشوری که شهرهای زیبای آن بر روی کانال‌های درخشانی از آب قرار دارد و طبیعت بکر آن در کنار کافه‌های گرم و لذت‌بخشش می‌تواند فضایی مطبوع را برای زندگی دانشجویی فراهم کند. این‌ها تنها دلایلی نیستند که شما را برای تحصیل به هلند می‌کشانند. به این ترتیب در این قسمت مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شوند شما بخواهید هزینه تحصیل در هلند را متقبل شوید تا در این کشور درس بخوانید را برای شما بازگو می‌کنیم:

تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها

هلند به صورت کلی از دانشگاه‌های سطح بالایی برای تحصیل دانشجویانش بهره می‌برد؛ به همین ترتیب حتی اگر در ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند پذیرش بگیرید می‌توانید مطمئن باشید که امکانات آموزشی شما در سطح بالایی قرار دارد. این کشور از قدیمی‌ترین و معتبرترین سیستم‌های آموزش عالی در جهان برخوردار است و بسیاری از دانشگاه‌های هلند رتبه‌های خوبی را در رتبه‌بندی جهانی کسب کرده‌اند. برای مثال، دانشگاه آمستردام، لیدن و گرونینگن سه مورد از 8 دانشگاهی است که در رتبه‌بندی جهانی رتبه‌های زیر 100 دارند. 

هزینه تحصیل مقرون‌به‌صرفه 

هزینه تحصیل در هلند در مقایسه با سایر کشورهای انگلیسی‌زبان مانند انگلستان یا ایالات متحده آن‌قدر گران نیست. ازآنجاکه آموزش عالی در هلند توسط دولت و یارانه‌های دولتی پرداخت می‌شود، هزینه تحصیل در هلند بسیار ارزان‌قیمت است. این مقدار در ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند بسیار پایین‌تر در نظر گرفته می‌شود. این مسئله در کنار استانداردهای بالای آموزش و هزینه زندگی دانشجویی در هلند که عموماً بسیار پایین است به شما کمک می‌کند با هزینه‌ای کم در کشوری سطح بالا تحصیل کنید. 

به طور مثال، هزینه تحصیل سالیانه برای یک برنامه تحصیلی در یک مؤسسه آموزش عالی برای دانشجویان داخلی از 1900 یورو و برای دانشجویان بین‌المللی از 6000 یورو شروع می‌شود. یکی از جالب‌ترین نکات در خصوص کار کردن همزمان با تحصیل این است که در صورتیکه به دولت هلند اعلام کنید که از حقوق ماهانه خود مجبور به پرداخت شهریه هستید، بخشی از مالیاتی که باید به دولت بپردازید به شما بخشیده می‌شود.

 

کشور

شهریه‌ها به صورت سالانه

هزینه‌های زندگی به صورت ماهانه

Netherlands

€6,000 - €20,000

€1,000 - €1,500

United Kingdom

€11,400 - €30,000

€1,200 - €1,800

Norway

€15,000 - €30,000

€1,200 - €1,800

Switzerland

€20,000 - €40,000

€1,500 - €2,000

Denmark

€10,000 - €25,000

€1,200 - €1,600

 

بهره‌گیری از متدهای سطح بالای آموزشی

کیفیت سیستم آموزشی هلند بسیار بالاست و این مسئله به دلیل تنوع بسیار زیاد دوره‌ها و امکاناتی است که در عین مدرن بودن بسیار کاربردی هستند. سبک تدریس حتی در ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند، هوشمندانه انتخاب شده است؛ به‌طوری‌که بر کارگروهی متمرکز است. 

همچنین عموم دوره‌های ارائه شده حتی در رشته های ارزان در هلند با تنوع بسیار زیاد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند که این مسئله باعث می‌شود در زمان انتخاب برای تحصیل در این کشور، آزادی بیشتری داشته باشید. همچنین دوره‌های عملی در دوران تحصیل در هر رشته‌ای بسیار زیاد است که باعث غنی‌تر شدن کارنامه فرد از نظر کار عملی می‌گردد.

تجربه یک زندگی چندفرهنگی

در کنار شهریه‌های پایین در رشته های ارزان در هلند، نکته دیگری وجود دارد که ممکن است برای شما هیجان‌انگیز باشد. هلند یک کشور چندفرهنگی است و به‌اصطلاح چهارراهی است که فرهنگ‌های آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و حتی چینی را به هم پیوند می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد که علاوه بر لذت‌بردن از سفر با قایق در کانال‌ها و دریاچه‌ها، آرامش در سواحل، لذت‌بردن از منظره جنگل و آب‌وهوای معتدل، از سنت‌ها و فرهنگ‌های دیگران نیز چیزهایی بیاموزید و تجربه زندگی دانشجویی خود را غنی‌تر کنید. 

خوب است بدانید که در سال 2015، دانشجویان بین‌المللی از 157 کشور جهان اعم از چین، بلژیک، اسپانیا و ایتالیا به منظور تحصیل وارد این کشور شدند. همچنین اگر نگران زبان این کشور هستید خوب است بدانید که هلند با اینکه یک کشور غیر انگلیسی است اما نزدیک به 95 درصد جمعیت آن می‌توانند به این زبان ارتباط برقرار کنند.

ارزان ترین رشته های تحصیلی در هلند 

باوجوداینکه هلند کشوری است که ویژگی‌های مثبتی برای تحصیل دارد، اما در نهایت هزینه تحصیل در هلند مسئله‌ای است که حرف آخر را برای قطعی‌شدن تصمیم شما به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی می‌زند. به این ترتیب خوب است با هم به معرفی ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند بپردازیم. اگر رشته تحصیلی شما برای تحصیلات تکمیلی یکی از موارد زیر است می‌توانید خود را خوش‌شانس بدانید:

1.رشته مدیریت بازرگانی

یکی از ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند، رشته مدیریت بازرگانی است. این رشته یک‌رشته همه‌کاره است که دانشجویان را برای مشغول‌شدن در نقش‌های مختلفی مانند مدیریت، بازاریابی، مدیریت مالی و منابع انسانی آماده می‌کند. هزینه تحصیل در این رشته به‌عنوان یکی از رشته های ارزان در هلند، برابر 12 هزار تا 16 هزار یورو در سال برای دانشجویان بین‌المللی است. از نظر فرصت شغلی نیز باید گفت که فارغ‌التحصیل‌های این رشته می‌توانند به‌عنوان تحلیلگر کسب‌وکار، مدیران منابع انسانی، مشاوران مالی، کارشناسان بازاریابی و غیره در شکرت های مختلف ایفای نقش کنند.

2.رشته علوم کامپیوتر

برعکس چیزی که شاید انتظارش را داشتید، علوم کامپیوتر را می‌توان یکی از ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند به‌حساب آورد. البته لازم به ذکر است که این رشته با رشته مهندسی کامپیوتر تفاوت‌هایی دارد، اما در عموم درس‌ها با آن مشترک است. این رشته بر جنبه‌های نظری و عملی فناوری کامپیوتر و برنامه نویسی تمرکز دارد و شما می‌توانید با تحصیل در این رشته در حوزه توسعه نرم‌افزار، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و امنیت سایبری فعالیت کنید. هزینه تخمینی برای یک سال تحصیل دانشجوی بین‌المللی در این رشته به‌عنوان یکی از رشته های ارزان در هلند، بین 12 هزار تا 16 هزار یورو است. 

همان‌طور که می‌دانید بازار شغلی نیز برای کسانی که در رشته های مرتبط با کامپیوتر تحصیل کرده‌اند بسیار پر رونق است؛ به این ترتیب فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان برنامه‌نویس نرم‌افزار، تحلیلگر داده، کارشناس امنیت و همچنین مشاوران IT در شرکت‌های مختلف مشغول به کار شوند. 

3. رشته های مهندسی

برعکس دیگر کشورهای اروپایی و همچنین کانادا و آمریکا که تحصیل در رشته‌های مهندسی بسیار گران‌قیمت است، این رشته‌ها به‌عنوان ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند شناخته می‌شوند. برنامه‌های مهندسی در هلند عموماً در زیرشاخه‌های مهندسی عمران، برق، کامپیوتر، شیمی و مکانیک بسیار پرطرفدار هستند. به این ترتیب شما می‌توانید برنامه‌های بسیار مناسبی را در این رشته های ارزان در هلند بیابید و هزینه تحصیل در هلند را با اینکه در رشته‌ای سطح بالا تحصیل می‌کنید، کاهش دهید. شهریه‌های سالانه در این رشته ها نیز بین 12 هزار تا 16 هزار برای دانشجویان خارجی تخمین زده می‌شود. 

از نظر آینده شغلی نیز باید گفت که هلند به‌عنوان یک کشور صنعتی می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی را در اختیار شما بگذارد؛ چرا که این کشور به‌خاطر مهندسی‌های نوآورانه‌اش در سطح بین‌المللی معروف است. 

4. هنرها و علوم آزاد

در لیست ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند می‌توان به رشته هنر و علوم آزاد اشاره کرد. این رشته شامل برنامه‌های متنوع در زمینه هنرها و علوم آزاد است که از میان آن‌ها می‌توان تحصیل در رشته علوم انسانی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی را نام برد. درصورتی‌که در این رشته های ارزان در هلند ثبت‌نام کنید، شما با تفکر انتقادی، خلاقیت و همچنین مهارت‌های بین‌رشته‌ای آشنا خواهید شد. این رشته ها نیز مانند دیگر رشته های کم‌هزینه تنها 12 هزار تا 16 هزار یورو شهریه سالانه را به شما تحمیل می‌کنند. 

همچنین درصورتی‌که نگران آینده شغلی این رشته‌ها هستید باید بگوییم که شما بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید در زمینه تحقیقاتی، آموزش و همچنین سیاست‌های عمومی و حتی رسانه مشغول به کار شوید. 

5. علوم محیطی 

اگر به علوم محیطی و مطالعات مربوط به محیط زیست علاقه داشته باشید، خبر خوش برای شما این است که این رشته در لیست ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند قرار دارد. شما با تحصیل در این رشته درباره محیط زیست و راهکارهای حل مشکلات زیست‌محیطی مطالعه می‌کنید. رشته علوم محیطی بر موضوعاتی مانند اکولوژی، حفاظت از زمین و توسعه پایدار تمرکز دارد. هزینه تحصیل در این رشته نیز بین 12 هزار تا 16 هزار یورو در سال تخمین زده می‌شود. 

افراد فارغ‌التحصیل می‌توانند به‌عنوان مشاور محیط زیست، کارشناسان حوزه توسعه پایدار، محققان مسائل زیست‌محیطی و همچنین افسران حفاظت از محیط زیست مشغول به کار شوند. 

6. علوم بهداشتی 

رشته علوم بهداشتی با علوم پزشکی متفاوت است، اما با آن اشتراک‌هایی هم دارد. این رشته نیز جز رشته های ارزان در هلند محسوب می‌شود که به طیفی از موضوعات مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی مانند بهداشت عمومی، پرستاری و تحقیقات پزشکی می‌پردازد. با تحصیل در این رشته شما برای مشاغلی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی آماده می‌شوید و می‌توانید بعد از اتمام تحصیل در پوزیشن‌هایی مانند کارشناسان بهداشت عمومی، مدیران بخش بهداشتی سازمان‌ها، پرستاران و مشاغل مرتبط مشغول به کار شوید. 

بورسیه‌های تحصیلی هلند

 

بورسیه‌ های تحصیلی هلند

تا به اینجا با ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند آشنا شدیم که ثبت‌نام در آن‌ها می‌تواند هزینه زندگی دانشجویی در هلند را بسیار پایین بیاورد، اما اگر هنوز با همین هزینه کم نیز نگران کمبود بودجه خود هستید، باید بگوییم که هلند نیز مانند دیگر کشورهای مهاجرپذیر، بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرد.

البته نکته قابل توجه در استفاده از بورسیه‌های تحصیلی برای کاهش هزینه تحصیل در هلند این است که برخی از این فرصت‌ها متأسفانه به دانشجویانی که از خاورمیانه می‌آیند (مخصوصاً ایران) تعلق نمی‌گیرند و شما باید در زمان اقدام به‌خوبی شرایط مورد نیاز این کمک‌هزینه‌ها را مطالعه کنید. در این بخش تلاش کرده‌ایم چند بورسیه تحصیلی معروف که ایرانیان نیز می‌توانند برای کاهش هزینه زندگی دانشجویی در هلند از آن استفاده کنند را به شما معرفی کنیم:

1.بورسیه تحصیلی MENA Scholarship Programme (MSP)

MSP یکی از بورسیه‌های تحصیلی هلند است که به کاهش هزینه زندگی دانشجویی در هلند بسیار کمک می‌کند. ایرانیان نیز می‌توانند از این کمک هزینه تحصیلی استفاده کنند. همچنین قابلیت دریافت آن حتی در صورت ثبت‌نام در رشته های ارزان در هلند وجود دارد. متقاضیان این اسکالرشیپ همچنین باید افرادی باشند که به دنبال دوره‌های کوتاه‌مدت در هلند هستند. هزینه این بورسیه تحصیلی نیز توسط وزارت امور خارجه هلند تأمین می‌گردد. درباره مبلغ این بورسیه باید گفت که هزینه تحصیل در هلند، هزینه‌های زندگی و حتی هزینه سفر و دیگر مخارج مرتبط با طول دوره را پوشش می‌دهد. 

2. بورسیه NL Scholarship

یکی دیگر از بورسیه‌هایی که به کم‌کردن هزینه زندگی دانشجویی در هلند کمک می‌کند بورسیه NL است که قبلاً به آن بورسیه هلند (Holland Scholarship) هم گفته می‌شد. این بورسیه برای ایرانیان نیز در دسترس است و دریافت آن تنها برای دانشجویانی که قرار است در مقطع کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد در هلند تحصیل کنند مجاز است. این کمک هزینه تحصیلی از سمت وزارت آموزش، فرهنگ و علوم هلند و همچنین چندین دانشگاه تحقیقاتی و دانشگاه‌های علوم کاربردی این کشور تأمین می‌گردد. 

لازم به ذکر است که مبلغ این بورسیه چندان زیاد نیست و در حدود 5 هزار یورو و تنها برای سال اول تحصیل در نظر گرفته می‌شود، اما همین مبلغ هم در صورت استفاده برای ثبت‌نام در ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند می‌تواند آغاز کم‌هزینه‌ای را برای شما رقم بزند. 

3. بورسیه ERCIM Alain Bensoussan Fellowship Program

یکی دیگر از بورسیه‌های کشور هلند که می‌تواند در کنار ثبت‌نام در رشته های ارزان در هلند به شما در کاهش هزینه‌ها کمک کند، بورسیه ERCIM Alain Bensoussan است. این بورسیه برای دانشجویانی که به دنبال انجام پژوهش در زمینه علوم کامپیوتر و رشته‌های مرتبط هستند اعطا می‌شود و دریافت آن برای ایرانیان بلامانع است. همچنین از دیگر نیازمندی‌های دریافت این بورسیه این است که شما برتری علمی و پتانسیل تحقیقاتی خود را به کمیته تصمیم‌گیری نشان دهید. 

4. بورسیه یادبود ریچی-جنینگ 

Ritchie-Jennings Memorial Scholarship Program از دیگر بورسیه‌هایی است که ایرانیان می‌توانند برای آن درخواست دهند. این بورسیه تنها برای دانشجویانی که در رشته حسابداری و یا امور مالی تحصیل می‌کنند قابل‌دریافت است؛ به این ترتیب اگر رشته حسابداری جز ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند نیست، نگران نباشید. برای دریافت این بورسیه مانند تمامی بورسیه‌های دیگر شما نیاز دارید رزومه خوبی نشان دهید و شایستگی علمی خود را ثابت کنید. همچنین این بورسیه تمام هزینه تحصیل در هلند، هزینه زندگی دانشجویی در هلند و حتی سفر شما را پرداخت می‌کند. اثبات نیاز مالی خانواده می‌تواند شانس دریافت این بورسیه را افزایش دهد. 

5.بورسیه Momeni Iranian Financial Assistance Scholarships

همان‌طور که از نام این بورسیه مشخص است، این بورسیه مختص ایرانی‌ها است. دانشجویان ایرانی که برای تحصیل به هلند می‌آیند فارغ از اینکه در ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند ثبت‌نام کرده باشند یا نه و اینکه رشته تحصیلی آن‌ها چه چیزی باشد، می‌توانند برای دریافت این بورسیه کاندید شوند. البته برای دریافت این کمک هزینه باید دانشجویان از نظر نیازمندی مالی و شایستگی تحصیلی تأیید شوند. مبلغ این بورسیه نیز با توجه به میزان نیازمندی فرد می‌تواند بخشی جزئی یا تمام هزینه تحصیل در هلند را پوشش دهد.

6. بورسیه Boehringer Ingelheim Fonds (BIF) PhD Fellowships

درنهایت یکی دیگر از بورسیه‌هایی که برای ایرانیان آزاد است بورسیه BIF است. این بورسیه برای دانشجویانی که در مقطع دکتری در رشته علوم زیستی تحصیل می‌کنند قابل‌دریافت است که البته یک بورسیه مختص کارهای تحقیقاتی است. به همین دلیل، شما برای دریافت این بورسیه باید از نظر برتری علمی و پتانسیل تحقیقاتی رزومه خوبی را ارائه دهید. مبلغ بورسیه BIF نیز می‌تواند تمام هزینه‌های تحصیلی ماهانه، بیمه درمانی و حتی سفر شما به هلند را پرداخت کند.

هزینه زندگی دانشجویی در هلند

هزینه زندگی دانشجویی در هلند یکی دیگر از نگرانی‌های دانشجوهای بین‌المللی بعد از هزینه شهریه و تحصیل در این کشور است. هزینه زندگی دانشجویی در هلند شامل چندین مخارج بسیار مهم از جمله هزینه مسکن، خوردوخوراک، درمان و همچنین حمل‌ونقل می‌شود که حتی اگر در ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند ثبت‌نام کنید، نمی‌توانید این هزینه‌ها را حذف کنید. به صورت کلی و میانگین در جدول زیر هزینه‌های زندگی دانشجویی در هلند برای شما آورده شده است:

فاکتورها

هزینه میانگین به‌ازای یک ماه 

اسکان

آپارتمان اشتراکی: بین 400 تا 700 یورو

خانه‌های دانشجویی: بین 350 تا 600 یورو

خانه‌های اختصاصی: بین 800 تا 1000 یورو

حمل‌ونقل

40 الی 80 یورو

غذا به‌ازای یک نفر 

160 الی 180 یورو

اینترنت

35 الی 60 یورو

تفریح

40 الی 110 یورو

متفرقه

120 الی 140 یورو

هزینه زندگی دانشجویی در هلند؛ مسکن

به صورت متوسط هزینه مسکن برای دانشجوی بین‌المللی با توجه به نوع مکان اقامتی که انتخاب می‌کند بین 400 تا 1000 یورو در ماه در نظر گرفته می‌شود. دانشجویان می‌توانند از بین چند گزینه مسکن شامل مسکن‌های دولتی، خوابگاه‌های دانشجویی، منازل خانواده‌های محلی و همچنین خوابگاه‌های سازمان‌های خصوصی به‌دلخواه یکی را انتخاب کنند. 

هزینه زندگی دانشجویی در هلند

هزینه زندگی دانشجویی در هلند؛ حمل‌ونقل

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها که حتی در صورت ثبت‌نام در ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند نیز حذف‌شدنی نیست، هزینه حمل‌ونقل است. دانشجویان به صورت متوسط با توجه به محل دانشگاه، مسافت بین منزل و دانشگاه و همچنین دیگر رفت‌وآمدهایی که به سطح شهر دارند، باید بین 40 تا 90 یورو در ماه را باید به این موضوع اختصاص دهند. خوشبختانه هلند به چندین وسیله نقلیه مانند اتوبوس، مترو، تراموا، قطار و حتی کشور مجهز است؛ اما دانشجویان برای پایین آوردن هزینه خود می‌توانند دوچرخه‌سواری کنند؛ چرا که از تمام این وسایل نقلیه ارزان‌تر است. 

همچنین با ارائه کارت دانشجویی می‌توانید از تخفیف در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی برخوردار شوید. یکی از توصیه‌های ما برای پایین آوردن هزینه تحصیل در هلند استفاده از چیپ کارت‌های OV است که به شما کمک می‌کند هزینه حمل‌ونقل خود را با احتساب تخفیف‌ها، راحت‌تر و ارزان‌تر حساب کنید. در این بخش هزینه استفاده هر یک از وسایل نقلیه هلند برای شما آورده شده است:

فاکتورها

هزینه به صورت میانگین 

اجاره دوچرخه برای یک ماه

بین 50 تا 150 یورو

بلیت قطار تک‌سفره

4 الی 5 یورو

تراموا

3 الی 5 یورو

تاکسی

به‌ازای هر کیلومتر 2.3 یورو

هزینه زندگی دانشجویی در هلند؛ خوردوخوراک

اگر بتوانید در ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند ثبت‌نام کنید و در کنار آن، بتوانید خوابگاه دانشجویی را هم برای خود رزرو کنید؛ می‌توان به‌جرئت گفت که شما بودجه مورد نیاز خود را نصف کرده‌اید. ازآنجاکه وعده‌های غذایی دانشجویان به‌عنوان بخشی از بسته اقامتی آن‌ها، در صورت زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی، به آن‌ها ارائه می‌شود، پس شما دیگر مجبور به هزینه برای خوردوخوراک نیستید. 

در مقابل، اگر شما در منازل شخصی سکونت داشته باشید، باید به طور متوسط از 120 یورو تا 200 یورو در ماه را برای خرید مواد غذایی کنار بگذارید. البته هزینه این مواد غذایی به نسبت شهر محل زندگی می‌تواند تفاوت داشته باشد و به تبع در شهرهای بزرگ مانند آمستردام و روتردام نسبت به شهرهای کوچک مانند آیندهوون و گرونینگن گران‌تر است. در اینجا قیمت برخی اقلام برای شما آورده شده است تا با بخش خوردوخوراک هزینه زندگی دانشجویی در هلند بیشتر آشنا شوید:

مواد غذایی

هزینه 

یک وعده‌غذایی در رستوران فست‌فود 

10 یورو

یک وعده‌غذایی در رستوران‌های باقیمت مناسب 

15 الی 30 یورو 

یک لیتر شیر 

1.08 یورو

یک کیلو موز

2.19 یورو 

پیتزا

10 یورو

قهوه 

3 یورو

خوار و بار غذایی به صورت متوسط 

85 الی 100 یورو

هزینه زندگی دانشجویی در هلند؛ درمان 

ممکن است برای هر دانشجویی اتفاق بیفتد که در طول تحصیل در کشور خارجی بیمار شود. کشورهای اروپایی نسبت به مسئله درمان قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارند؛ به صورتی که گرفتن یک بیمه درمانی برای تمام ساکنان رسمی اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا در این کشور الزامی است. سیستم مراقبت‌های بهداشتی هلند درصورتی‌که شما به صورت پاره‌وقت کار کنید و یا حتی در دوره کارآموزی مشغول باشید، به شما این امکان را می‌دهد که از بیمه درمانی هلند با نام Wiz استفاده کنید. در خصوص بخش بیمه هزینه زندگی دانشجویی در هلند نیز باید گفت که هزینه بیمه پایه برای ساکنان هلند 125 یورو در ماه است.

البته در نهایت شما باید با توجه به شهر محل سکونت و همچنین شهریه رشته های ارزان در هلند نسبت به هر یک از این مخارج تصمیم بگیرید. برای اینکه بتوانید شهرهای مهم هلند را از نظر هزینه زندگی دانشجویی بررسی کنید می‌توانید جدول زیر را مشاهده فرمایید:

 

شهر

اسکان (ماهانه)

غذا (ماهانه)

حمل‌ونقل (ماهانه)

درمان (ماهانه)

Amsterdam

€800 - €1,200

€200 - €300

€90 - €150

€100 - €150

Rotterdam

€700 - €1,100

€200 - €300

€80 - €140

€100 - €150

The Hague

€700 - €1,100

€200 - €300

€80 - €140

€100 - €150

Utrecht

€650 - €1,050

€200 - €300

€80 - €140

€100 - €150

Eindhoven

€600 - €1,000

€200 - €300

€80 - €140

€100 - €150

Maastricht

€600 - €1,000

€200 - €300

€80 - €140

€100 - €150

Groningen

€600 - €1,000

€200 - €300

€80 - €140

€100 - €150

Leiden

€600 - €1,000

€200 - €300

€80 - €140

€100 - €150

Delft

€600 - €1,000

€200 - €300

€80 - €140

€100 - €150

Tilburg

€550 - €950

€200 - €300

€80 - €140

€100 - €150

 

نکته‌هایی برای کاهش هزینه زندگی دانشجویی در هلند

برای هر دانشجویی پوشش‌دادن این هزینه‌ها می‌تواند دشوار باشد حتی اگر در ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند ثبت‌نام کند؛ به این ترتیب، بهتر است نکات زیر را در زمان انتخاب مسیرتان در نظر بگیرید تا هزینه زندگی دانشجویی در هلند برای شما کاهش بیابد:

  • بزرگترین هزینه زندگی دانشجویی در هلند مربوط به مسکن است. برای اینکه هزینه‌ها را پایین آورید می‌توانید از مسکن‌های غیر مبله اجاره کنید و سپس به‌مرورزمان از بازارهای محلی و فروشگاه‌های اجناس دست‌دوم، اثاثیه منزلتان را تکمیل کنید. همچنین شما می‌توانید به صورت مشترک با هم‌کلاسی‌هایتان منزل اجاره کنید. 

  • برای کم‌کردن هزینه حمل‌ونقل، سعی کنید از خوابگاه‌های دانشجویی که اغلب در پردیس دانشگاه قرار دارند استفاده کنید. همچنین در صورت اجاره منزل، نزدیک‌ترین مورد به دانشگاه‌ها انتخاب کنید. استفاده از وسایل نقلیه عمومی هم انتخاب هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود؛ مخصوصاً اگر از کارت‌های بلیت استفاده کنید که برای دانشجویان بدون محدودیت زمانی دارای تخفیف هستند.

  • برای کم‌کردن هزینه‌های خوردوخوراک نیز بهتر است در خانه آشپزی کنید و برای تهیه مواد غذایی به ارزان‌ترین فروشگاه مراجعه کنید؛ چرا که قیمت‌ها در فروشگاه‌های مختلف می‌توانند تفاوت کنند. اپلیکیشن Reclamefolder به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید بهترین قیمت را در اطراف خود بیابید. همچنین در صورت امکان، اقلام فاسدنشدنی را در مقیاس عمده بخرید تا ارزان‌تر باشند. 

  • یکی از شگفت‌انگیزترین راه‌ها برای کاهش هزینه زندگی دانشجویی در هلند استفاده از کارت‌های وفاداری یا عضویت در باشگاه مشتریان فروشگاه‌هاست که به دانشجویان تخفیفات زیادی ارائه می‌کند. کارت‌های جایزه‌ای که به صورت دوره‌ای به شما تعلق می‌گیرد، می‌توانند در خرید وسایل مورد نیازتان به شما کمک کنند. 

  • حتی اگر در ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند پذیرش گرفته باشید، هنوز شانس دریافت بورسیه تحصیلی برای شما وجود دارد. حتی اگر در ابتدای ثبت‌نام هیچ کمک‌هزینه‌ای برای شما لحاظ نشود، شما می‌توانید با عملکرد ممتاز خود در ترم‌های تحصیلی، هر ترم از دانشگاه کمک هزینه تحصیل دریافت کنید. 

  • سعی کنید در مدت تحصیلتان در این کشور، حتی باوجود تحصیل در رشته های ارزان در هلند، در یک شغل پاره‌وقت مشغول به کار شوید تا بتوانید هزینه تحصیل در هلند را جبران کنید. 

  • همراه‌داشتن کارت دانشجویی می‌تواند به شما در برخی از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و حتی کتابخانه‌ها کمک کند؛ زیرا برخی از این مراکز برای دانشجویان تخفیفات دانشجویی در نظر می‌گیرند. 

نتیجه‌گیری

 مهاجرت تحصیلی به هلند می‌تواند یکی از بهترین تصمیماتی باشد که شما در زندگی حرفه‌ای خود می‌گیرید؛ هرچند هزینه تحصیل در هلند نیز مسئله قابل توجهی است. اگر واقعاً قصد دارید به این کشور مهاجرت کنید نگران نباشید؛ چرا که ارزان ترین رشته ها برای تحصیل در هلند به شما این امکان را می‌دهند که با بودجه کم نیز داستان زندگی خود را در هلند شروع کنید. 

البته همواره به یاد داشته باشید که برای کاهش هزینه زندگی دانشجویی در هلند، بورسیه‌های زیادی وجود دارند که شما با شایستگی‌های تحصیلی می‌توانید آن‌ها را به دست آورید.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران