رزرو مشاوره تخصصی

ارزانترین رشته ‌ها برای تحصیل در کانادا: راهنمای جامع برای دانشجویان ایرانی

ارزانترین رشته ‌ها برای تحصیل در کانادا: راهنمای جامع برای دانشجویان ایرانی

امیرحسین عقیلی

1403 - 07 - 08

طبق آمار سال 2023، در حال حاضر بیش از 1 میلیون دانشجوی خارجی در کشور کانادا مشغول به تحصیل هستند که این عدد یعنی کانادا یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی برای مهاجرت دانشجویی به‌حساب می‌آید. مهاجرت تحصیلی به کانادا در چند سال گذشته برای دانشجویان ایرانی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و هرساله افراد بیشتری تلاش می‌کنند تا با دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های این کشور، عازم یک سفر جدید و زندگی نو در جغرافیای دیگر شوند.

البته در این بین هزینه تحصیل در کانادا، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های دانشجویان محسوب می‌شود که ممکن است آن‌ها را از این تصمیم منصرف کند، اما دریافت پذیرش در ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا، راه حل این مشکل است. مهاجرت تحصیلی به کانادا و درس خواندن در یکی از رشته‌های ارزان این کشور به شما کمک می‌کند علاوه بر کاهش هزینه زندگی دانشجویی در کانادا، با استرس و دردسرهای کمتری به اقامت دائم این کشور برسید.

به این ترتیب، در این مقاله قصد داریم شما را با ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا آشنا کنیم و به شما بگوییم که چه عواملی در افزایش هزینه تحصیل شما مؤثر است و همچنین از چه راه‌هایی می‌توانید این هزینه‌ها را کاهش دهید. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

  1. منتظر بمانید...

چرا تحصیل در کانادا؟

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

چرا تحصیل در کانادا؟

ممکن است در ابتدای مسیر خود برای مهاجرت تحصیلی به کانادا، با دیدن شهریه‌ها و هزینه‌های زندگی در این کشور کمی دلسرد شوید، اما توجه به دلایل تحصیل در این کشور می‌تواند به شما انگیزه کافی برای ادامه مسیر را بدهد. کانادا یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است که تنوع نژادی بسیار زیاد در آن باعث شده است تا جوی ملایم‌تر برای زندگی و تحصیل به شما ارائه دهد، اما اصلی‌ترین دلایل برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در سه دلیل زیر خلاصه می‌شوند:

کیفیت بالای آموزش در کانادا

مهم نیست که شما در گران‌ترین یا ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا اقدام کنید؛ چرا که در همه مقاطع تحصیلی و در هر رشته‌ای، نظام آموزشی این کشور کیفیت بسیار بالایی را در تحصیل و پژوهش به شما ارائه می‌کند. شما می‌توانید به‌راحتی و بی‌دردسر بین مقاطع تحصیلی و رشته‌های پرطرفدار در کانادا جابه‌جا شوید؛ بدون اینکه دردسرهای حال حاضر کشور خودمان ایران را در تغییر رشته داشته باشید.

همچنین شما شانس تحصیل در 8 هزار کالج و 16 هزار دانشگاه و مرکز علمی را دارید که دست شما را برای انتخاب ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا بازتر می‌کند. لازم به ذکر است که تعداد زیادی از دانشگاه‌های این کشور در میان رتبه‌های برتر رنکینگ جهانی قرار دارند. همچنین کانادا فرصت‌های مطالعاتی و امکانات پژوهشی فوق‌العاده‌ای را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و دولت این کشور سعی می‌کند با پوشش هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان، محققان را در این مسیر یاری کند. از میان رشته‌های پرطرفدار در کانادا که توانسته‌اند در سال‌های اخیر بودجه تحقیقاتی خوبی دریافت کنند، می‌توان به پزشکی، علوم ارتباط از راه دور، کشاورزی، علوم محیطی و تکنولوژی اشاره کرد.

فرصت‌های شغلی پس از تحصیل

یکی دیگر از دلیل‌هایی که مهاجرت تحصیلی به کانادا را ارزشمند می‌کند، فرصت‌های شغلی پس از تحصیل است. افرادی که از راه تحصیلی به این کشور وارد می‌شوند، این فرصت را پیدا می‌کنند تا بعد از تمام‌شدن تحصیلشان، جایگاهی در بازار شغلی رشته مدنظر خود پیدا کنند. همچنین توجه داشته باشید که هرچه مقطع تحصیلی شما بالاتر باشد، می‌توانید جایگاه بالاتری در سازمان کسب کنید و به‌خوبی طی یک‌زمان کوتاه با دریافتی خودتان، هزینه تحصیل در کانادا که قبلاً به شما تحمیل شده بود را جبران کنید.

کانادا یکی از دهمین اقتصادهای برتر دنیاست که نرخ بیکاری آن کمتر از 6 درصد است و امروزه نزدیک به 21 میلیون نفر جمعیت شاغل دارد؛ به این ترتیب به نظر می‌رسد به دست آوردن شغل و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری برای اقامت همیشگی در کانادا چندان هم کار سختی نیست.

حمایت‌های دولتی و تسهیلات برای دانشجویان بین‌المللی

جالب است بدانید که هزینه تحصیل در کانادا به نسبت دیگر کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا و استرالیا بسیار کمتر است، اما با این حال یکی از مزایای مهاجرت تحصیلی به کانادا، حمایت‌های دولتی و تسهیلاتی است که دولت‌های محلی و دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی، مخصوصاً افرادی که دارای رزومه قوی هستند، در نظر می‌گیرند.

برای مثال، عموماً شما می‌توانید از خود دانشگاه و یا مؤسسات مالی این کشور درخواست وام دانشجویی داشته باشید و آن را طی 10 سال بعد از اتمام تحصیل بپردازید. همچنین امکان دریافت فاند تحصیلی به صورت فول فاند (پرداخت تمام هزینه زندگی دانشجویی در کانادا) و فاندهای محدود را خواهید داشت. علاوه بر این‌ها، گاهی ممکن است بنا به شرایط دانشگاه و ایالت، به شما بورسیه‌هایی بر مبنای ناتوانی در پرداخت هزینه‌هایتان ارائه شود. تمام این‌ها در کنار هم، بار دیگر به شما ثابت می‌کند که شما می‌توانید در ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا اقدام کنید.

عوامل تأثیرگذار بر هزینه تحصیل در کانادا

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

عوامل تأثیرگذار بر هزینه تحصیل در کانادا

با توجه به اینکه مهاجرت تحصیلی به کانادا از ارزش زیادی برخوردار است، اما همچنان بزرگترین مسئله در ذهن مهاجران، هزینه زندگی دانشجویی در کانادا است. مطمئناً هرکسی دوست دارد پیش از اینکه برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور اقدام کند، درباره عوامل تأثیرگذار بر هزینه تحصیل در کانادا بداند تا بتواند بهترین راه را پیش بگیرد. اصلی‌ترین عواملی که می‌توانند بر روی بودجه مورد نیاز تأثیر داشته باشند عبارت‌اند از:

رشته تحصیلی

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر هزینه زندگی دانشجویی در کانادا، نوع رشته تحصیلی است؛ به همین دلیل است که بسیاری از افراد به دنبال ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا هستند. به صورت کلی، دوره‌هایی که مرتبط با رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) و همچنین پزشکی هستند به نسبت دیگر رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و آموزش شهریه بالاتری دارند. یکی از دلایل این اتفاق این است که این رشته‌ها جز رشته های پرطرفدار در کانادا به شمار می‌آیند. همچنین نبود الزام وجود تحقیقات آزمایشگاهی و تکنولوژی‌های برتر برای ادامه تحصیل در رشته‌های علوم اجتماعی، آموزش، هنر و طراحی منجر به کمترشدن هزینه تحصیل در کانادا در این رشته‌ها شده است.

در صورت مقایسه هزینه این رشته‌ها متوجه می‌شویم که هزینه سالانه رشته‌های مهندسی و پزشکی بسته به نوع دانشگاه می‌تواند بین 20 هزار تا 60 هزار دلار برای دانشجویان بین‌المللی تمام شود؛ درصورتیکه هزینه زندگی دانشجویی در کانادا به صورت سالانه برای رشته‌های علوم انسانی مانند تاریخ، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی بسیار ارزان‌تر است و بین 13 هزار تا 20 هزار می‌تواند متغیر باشد. علاوه بر این‌ها، دوره‌های مرتبط با هنر و طراحی نیز بین 15 هزار تا 22 هزار دلار برای دانشجویان هزینه‌بر خواهد بود.

دانشگاه و موقعیت جغرافیایی

از دیگر عوامل تأثیرگذار بر هزینه تحصیل در کانادا، شهر و استانی است که در آن درس خواهید خواند. هزینه‌های مهاجرت تحصیلی به کانادا بسته به استان متفاوت است برای مثال، دانشگاه‌های استان‌های انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک اغلب در مقایسه با استان‌هایی مانند مانیتوبا، نیوفاندلند و لابرادور هزینه‌های بیشتری از دانشجو دریافت می‌کنند. همچنین مؤسساتی مانند دانشگاه تورنتو و دانشگاه بریتیش کلمبیا که در مناطق بزرگ شهری واقع شده‌اند شهریه‌های بالاتری دارند که از کف 20 هزار دلار برای دانشجویان بین‌المللی شروع می‌شود.

در مقابل، دانشگاه‌های استان‌های کوچک‌تر مانند دانشگاه مانیتوبا، دانشگاه مموریال نیوفاندلند و دانشگاه جزیره پرنس ادوارد با شهریه‌های کمتر بین 11 هزار تا 18 هزار دلار، هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را برای دانشجو کمتر می‌کنند. در میان این دانشگاه‌ها، دانشگاه مموریال نیوفاندلند یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین دانشگاه‌ها به‌حساب می‌آید که ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا را ارائه می‌کند. در کنار این‌ها، مسئله دیگر، هزینه متفاوت زندگی در شهرهای مختلف این کشور است. هرچه شهر بزرگ‌تر باشد، مانند ونکوور یا تورنتو، هزینه زندگی در آن نیز مسلماً بیشتر است.

مقطع تحصیلی

 مقطع تحصیلی شما یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در هزینه نهایی شماست؛ حتی اگر در ارزانترین رشته ها برای تحصیلی در کانادا اقدام کنید. به صورت کلی تحصیل در مقطع کارشناسی می‌تواند به نسبت تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری کم‌هزینه‌تر باشد. به طور معمول، شهریه دوره‌های کارشناسی سالانه بین 13 هزار تا 25 هزار دلار است؛ درحالیکه هزینه تحصیل در کانادا برای دوره‌های ارشد بین 16 هزار تا 35 هزار دلار تخمین زده می‌شود.

دوره‌های مرتبط با دکتری نیز هزینه‌های متفاوتی دارند؛ اما از آنجا که دانشگاه‌های کانادا برای عموم دوره‌های دکتری فاند و اسکالرشیپ در نظر می‌گیرند، دانشجویان می‌توانند هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را با آن مقدار پول تأمین کنند. همچنین در برخی مواقع ممکن است دانشگاه برای کمتر کردن هزینه، به دانشجویان دکتری این امکان را بدهد که هم اندازه با دانشجویان داخلی شهریه پرداخت کنند. اما در حالت کلی، مقطع تحصیلی تأثیر مستقیمی بر هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا دارد و در میان مقاطع تحصیلی این کشور، دوره دکتری در صورت دریافت فاند ارزان‌ترین روش آموزش به‌حساب می‌آید.

ارزانترین رشته‌ های تحصیلی در کانادا

| مشاوره مهاجرت تحصیلی |

ارزانترین رشته‌ های تحصیلی در کانادا

اگر دوست دارید در کشور کانادا تحصیل کنید اما نمی‌توانید از پس هزینه‌های بسیار زیاد این مسیر برآیید، بهتر است به سراغ ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا بروید. امروزه طیف گسترده‌ای از این رشته‌ها در این کشور تدریس می‌شوند که برای ثبت‌نام در آن‌ها نیاز به هزینه زیادی نیست و درصورتی‌که بتوانید رزومه و پیش‌زمینه خوبی به دانشگاه ارائه کنید، می‌توانید برای همین مبلغ کم هم بورسیه دریافت کنید. ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا به شرح زیر هستند:

رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی

یکی از ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا رشته‌های مرتبط با علوم انسانی و اجتماعی است. در این دوره‌ها طیف گسترده‌ای از موضوعات درسی مانند تاریخ، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، فلسفه و روانشناسی پوشش داده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش تحصیل در این کشور در نظر گرفت. دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا، برنامه‌ها و دوره‌های خوبی را در این رشته‌ها، نسبت به دیگر دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند. شهریه این کورها در مقایسه با رشته‌های فنی و پزشکی بسیار کمتر است و از 13 هزار تا 20 هزار دلار در سال متغیر است.

رشته‌های هنر و طراحی

رشته‌های هنر و طراحی یکی دیگر از ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا هستند که برای دانشجویان بین‌المللی مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شوند. در این دوره‌ها دانشجویان با مباحثی مانند هنرهای زیبا، طراحی گرافیک، رسانه‌های دیجیتال و ارتباطات بصری آشنا می‌شوند. دانشگاه‌هایی که این رشته های پرطرفدار در کانادا را ارائه می‌کنند عبارت‌اند از دانشگاه OCAD، دانشگاه کنکوردیا و دانشگاه هنر و طراحی امیلی. این دانشگاه‌ها به دلیل کیفیت بالای تدریس در این رشته‌ها مشهور هستند. همچنین هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا در این زمینه‌های تحصیلی، برای دانشجویان بین‌المللی چیزی بین 15 هزار تا 22 هزار دلار در سال است.

رشته‌های آموزش و تدریس

از ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا می‌توان به رشته‌های آموزش و تدریس نیز اشاره کرد. این برنامه‌ها جز کاربردی‌ترین و اقتصادی‌ترین برنامه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به‌حساب می‌آیند. درواقع در این دوره‌ها، طبق آموزش‌های ارائه شده، دانشجویان به مربیان حرفه‌ای با تخصص‌هایی در زمینه آموزش کودکان، آموزش در دبیرستان متوسطه و یا آموزش ویژه تبدیل می‌شوند.

 شما می‌توانید این دوره‌های تحصیلی را در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه آلبرتا، دانشگاه مانیتوبا و دانشگاه اتاوا با بهترین کیفیت بیابید. همچنین هزینه تحصیل در کانادا برای این رشته‌ها مبلغی بین 12 هزار تا 18 هزار دلار است. در این رشته‌ها افراد علاوه بر دانش نظری، از تجربه عملی در غالب کارآموزی و تدریس هم بهره‌مند می‌شوند.

رشته‌های کشاورزی و محیط زیست

اگر به موضوعاتی مانند پایداری و امنیت غذایی، علوم زیست‌محیطی، رشته کشاورزی و محیط زیست علاقه دارید باید بگوییم که این رشته‌ها نیز جز ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا به شمار می‌آیند. در این دوره‌ها شما هم از آموزش عملی و هم آموزش تئوری برخوردار خواهید بود. بهترین دوره‌های مربوط به این زمینه‌های تحصیلی را شما می‌توانید در دانشگاه گوئلف پیدا کنید. همچنین دانشگاه ساسکاچوان نیز بر رشته‌های مدیریت زمین و منابع آن تمرکز دارد.

هزینه تحصیل برای حضور در این دوره‌ها عموماً بین 14 هزار تا 19 دلار برای دانشجویان بین‌المللی است. علاوه بر این‌ها، شما در این رشته‌ها با موضوعات درسی مانند پایداری محیط زیستی، باغبانی و علوم آب‌وهوا آشنا می‌شوید و به صورت میدانی در محیط کار، درس هم خواهید خواند.

راهکارهای کاهش هزینه‌ تحصیل در کانادا

تا به اینجا ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا را شناختید. انتخاب این رشته‌ها، یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای کاهش هزینه تحصیل در کانادا به شمار می‌آید؛ اما درصورتی‌که علاقه‌ای به تحصیل در چنین رشته‌هایی ندارید و دوست دارید در رشته‌های پرطرفدار در کانادا مانند پزشکی یا مهندسی تحصیل کنید، نگران نباشید. راهکارهای دیگری نیز برای کاهش هزینه زندگی دانشجویی در کانادا وجود دارد.

دریافت بورس‌ها و کمک‌های مالی

یکی از اساسی‌ترین روش‌های کاهش هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا استفاده از بورسیه‌ها و اسکالرشیپ‌هاست. کمک‌هزینه‌های مالی متفاوتی در این کشور به دانشجویان اعطا می‌شوند که هرکدام شرایط و مبلغ متفاوتی دارند. شما می‌توانید از برخی از این بورسیه‌ها تنها برای شهریه‌های دانشگاه استفاده کنید و متأسفانه هزینه زندگی دانشجویی در کانادا به عهده خودتان است. همچنین این بورسیه‌ها قابل نقدشدن نیستند.

این کمک‌هزینه‌های تحصیلی به دلایل مختلفی ممکن است به شما داده شوند؛ از شایستگی‌های تحصیلی گرفته تا دستاوردهای ورزشی شما. همچنین اگر قرار است در مقطع تحصیلات تکمیلی به کانادا مهاجرت کنید، می‌توانید از مؤسسات تحقیقاتی خاص بر اساس زمینه تحقیقاتی خودتان بودجه مالی دریافت کنید. البته لازم به ذکر است که دریافت این بورسیه‌های تحصیلی در صورت اقدام برای ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا نیز امکان‌پذیر است و محدودیت رشته ندارد.

به صورت کلی سکالرشیپ‌های کشور کانادا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. اسکالرشیپ­های فدرال یا دولتی
  2. اسکالرشیپ­های استانی
  3. اسکالرشیپ­های دانشگاهی یا کالج

اسکالرشیپ‌های فدرال یا دولتی

برای کاهش هزینه تحصیل در کانادا، اولین نوع بورسیه، بورسیه تحصیلی فدرال است. این نوع از بورسیه تنها در مقطع ارشد و دکتری ارائه می‌شود. همچنین اگر قرار است مهاجرت تحصیلی به کانادا را در مقطع دکتری شروع کنید، ممکن است بتوانید یک بورسیه و فاند کامل دریافت کنید که پوشش هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را هم برای شما شامل می‌شود.

اسکالرشیپ‌های استانی

یکی دیگر از انواع روش‌های کاهش هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا بهره‌مندی از اسکالرشیپ‌های استانی است. استان‌های شمالی، دور و بسیار سرد این کشور برای ترغیب دانشجویان به تحصیل در دانشگاه‌هایشان، بورسیه‌های زیادی را ارائه می‌کنند. برای مثال، یکی از محبوب‌ترین بورسیه‌ها، بورسیه Ontario Trillium Scholarship است که برای دانشجویان دکتری در استان انتاریو است.

استان آلبرتا نیز انواع بورسیه‌های استانی خوبی را به دانشجویان حتی در ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا پیشنهاد می‌کند. از دیگر استان‌های سرد که میان مهاجران تحصیلی بسیار مشهور است، استان کبک است. اسکالرشیپ‌های استان کبک عموماً هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را نیز برای فرد پوشش می‌دهند.

اسکالرشیپ‌های دانشگاهی یا کالج

هر دانشگاه و یا کالج نیز بودجه مشخصی در سال دریافت می‌کند و بخشی از آن را برای کمک‌هزینه‌های تحصیلی به دانشجویان شایسته کنار می‌گذارد. شما می‌توانید در زمان مهاجرت تحصیلی به کانادا، برای دریافت فاند تحصیلی از دانشگاهی که پذیرش گرفته‌اید اقدام کنید. برای اطلاع از وجود این کمک‌هزینه‌ها عموماً می‌توانید از وب‌سایت دانشگاه یا کالج اطلاعات خوبی به دست آورید.

کار پاره‌وقت در طول تحصیل

طبق قانون این کشور شما می‌توانید در طول زمان تحصیل در کانادا، به صورت هفتگی 20 ساعت کار کنید که این زمان در طول تعطیلات تابستان به 40 ساعت در هفته می‌رسد. کارهای پاره‌وقت در طول تحصیل، یکی دیگر از روش‌های اصلی کاهش هزینه تحصیل در کانادا است. دانشجویان می‌توانند به‌راحتی یک شغل جنرال و عمومی در داخل یا خارج از دانشگاه پیدا کنند که البته برای این کار نیاز به شماره بیمه اجتماعی یا مجوز تحصیلی دارید. لازم به ذکر است که قرار نیست در طول این کار پاره‌وقت حقوق چندانی دریافت کنید؛ اما حداقل می‌توانید هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را با این دستمزد پوشش دهید.

همچنین شما می‌توانید در حین تحصیل از برنامه‌های Co-op Program نیز استفاده کنید. عموماً این برنامه‌ها یک هزینه جزئی در ابتدا از شما درخواست می‌کنند؛ اما در نهایت شما می‌توانید در طول زمان شرکت در این دوره‌ها، درآمد نیز داشته باشید. درواقع این دوره‌ها نوعی کارآموزی هستند. البته حواستان را جمع کنید؛ چرا که برخی کارآموزی‌ها بدون حقوق هستند. اگر قصد دارید هزینه تحصیل در کانادا را با شرکت در دوره‌های Co-op که هم به شما تجربه شغلی می‌دهند و هم دستمزد خوبی ارائه می‌کنند پوشش دهید، حتماً قبل از آن شرایط این دوره‌ها را در استان محل زندگی خود بررسی کنید.

در نهایت یکی دیگر از روش‌های پوزشش هزینه‌های مهاجرت تحصیلی به کانادا، کار پاره‌وقت به‌عنوان دستیار استاد است. شما می‌توانید بر اساس شایستگی‌های علمی و پژوهشی به‌عنوان دستیار آموزشی (TA) یا دستیار تحقیقاتی (RA) استاد مشغول به کار شوید و در ازای آن از استاد حقوق دریافت کنید. این فرصت عموماً به دانشجوهای تحصیلات تکمیلی داده می‌شود که می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را از سایت دانشگاه یا به صورت مستقیم از استادها پیگیر شوید.

انتخاب شهرهای ارزان‌قیمت برای زندگی دانشجویی

 یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه زندگی دانشجویی در زمان تحصیل در این کشور، انتخاب شهرهای ارزان‌قیمت است. درواقع شما باید سعی کنید پذیرش خود در ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا را در یکی از این ایالت‌ها و شهرهای کم‌هزینه دریافت کنید. از نظر رشته تحصیلی و دانشگاه، دانشگاه‌های کم‌هزینه عموماً در مرکز شهرهای بزرگ مانند تورنتو یا مونترال قرار ندارند. طبق بررسی‌ها، عموماً دانشگاه‌های کم‌هزینه‌تر در شمال ایالت آلبرتا یافت می‌شوند. اما اگر دوست دارید شهری که در آن زندگی می‌کنید نیز هزینه‌های روزمره پایینی داشته باشد بهتر است به دنبال دانشگاه‌هایی در یکی از لوکیشن‌های زیر باشید:

  • شهر کلگری در استان آلبرتا
  • شهر ساسکاچوان در استان ساسکاچوان
  • شهر رجینا در استان ساسکاچوان
  • شهر وینیپگ در استان مانیتوبا
  • شهر KWC در استان انتاریو

نتیجه‌گیری

مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت و زندگی در یک کشور جهان اول است؛ اما هزینه زندگی دانشجویی در این کشور، بسیاری را در این مسیر به شک می‌اندازد. خوشبختانه امروز راه‌های زیادی برای کاهش هزینه تحصیل در کانادا وجود دارد؛ اما انتخاب ارزانترین رشته ها برای تحصیل در کانادا مسیری مطمئن حتی برای کاهش هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی است.

تنها نکته‌ای که در این مسیر اهمیت دارد این است که شما با تلاش و ممارست در راه سعی کنید تا بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌های پرطرفدار در کانادا را بشناسید و با شناخت کافی تلاش کنید که در این دانشگاه‌ها پذیرفته شوید. همکاری با یک وکیل و مشاوره خبره می‌تواند شما در مسیر مهاجرت تحصیلی به کانادا با کمترین هزینه یاری کند.

اخبار و نوشته‌های اسکورایز

مشاهده همه

دیدگاه کاربران